Brabantsche Brief RADIO 't HOEKJE OUDERS van Dré uriei Xo-fr nooit! De PROGRAMMA VOOR DE Het dagboek van de jongeren ÜUTTERTJEÜJÊ^ Ulvenhout, 9 Januari 1941. Amlco, In den vroegen mergen van Driekoningen, als ik in de bedstee m'n oogen opensloeg, dan voelde-n-ik twee bezonderhedens: 't was iets minder koud, zou er sneeuw liggen? neet. toch nie; de mergenstilte was toch anders, en Trui lag klèèrwakker naast me. Muisstil, mee groote open oogen. Neeë, ik zég dat nie, want 't was nog pikkedonker, maar toch wist ik 't. Waarom? Ja! Waarom? Da's zooiets. dat geleerdste dokters nie uitgepuzzeld krijgen, maar dat „Kwakzalvers" vaneigens weten. Ook ik hield m'n eigen nog ..slapend", t Was ommers Driekoningen! Wfl schaffen onze Heiligendagen nie zoo rap af, amico! Toen Trui ineens: „niks g'hoord vannacht, gtP" „IkkeNeeëT EhEngel- schen ,,'k Heb 't dokterswageltje over den weg hooren tuffen!" „Zoo. Tja. Valt nie mee in die winternach ten. En in den donker". „Da bedoel ik nieHanneke!" 'k Was klèèrwakker Ineens. „Zou...... zoude denken, Trui......?" „Jadenken? Dénken? 't Zou me nikske verwonderen ofok ik kreeg straks 'n bodschap!" zee ze toen. „Ik misschien ook wel!" „Watte gij misschien ook wel?" vroeg ze bazig. ,,'n Bodschap: Toeteloeris!" „Gij biyft thuis. Gtj hebt daar veurlooplg nie te maken, verstade?" Ik gooide m'n eigen om, mee m'n gewitwel wat onbehouwen teugen mijnen protsmakert aan. Maar ze had, op den vroegen mergen al. veul te drukke gedachten in den kop om „ruzie" te maken. En na 'n kwartier zee ze: „we zullen 'ns opstaan". Op dat diepelmatlek commando gong ik nog nie in. 't Was Driekoningen en ik kroop nog 'n diep in de kroezelwermte van 't veeren bed. Ik pikte m'n eerste millioen- nalrskertierke van deuzen heiligendag. Trui, in den nachtpon nog, begost de platte- buis uit te halen. Dan, veur ze 't hout en den turf in brand stak, schoof ze de bedstee- gordijnen toe, zeggende: „blijf nog maar liggen, gij, ik gaal vandaag naar de vroege kerk". Zoo'n uitgeslapen tootebel! Die perbeerde me, pijnloos, buiten gevecht te stellen toch. Ommers, als zij straks verom was uit de vroege mis en daar kwam 'n boodschap en ik moést dan nog naar de kerkIk wierd hoe langer hoe meer wakker. Maar de platte- buis rookte van 't aanmaken en de buitendeur stond wagenwijd open! Zoo'n uitgerekende bliksem Ze had den waterketel al te vuur gezet, was nou bezig onder de pomp in 't achterhuis. Daar gong m'n millioennairskertierke. 'k Richtte m'n eigen op, trok zachtekes „mijnen" stoel dichterbij, zette-n-eerst m'n pet op den kouwen mergen sloeg op m'n kalen kop als 'n mes, 'k sleurde m'n garderobe van den stoel binnenboord en ik docht zoo: den eenen zet is den anderen weerd. Als 't zoo is, dan zal ik den kleinen Vic vandaag óók zien! Wjjers zal 'k oe 't „stille spel" van deus komediestuk besparen; we zijn samen zwij gend deur den donker naar de kerk gegaan, 't was veul te koud ook om te praten. Als we verom kwamen begost den eersten sneeuw te dwerlen, eer we thuis waren lag 't durp in 'n dunwitte windstilte en Trui sprak weer veur 't eerst. Was de bui gezakt? Was 't den sneeuw, die blank oplichtte, tot in oew ziele- ment? OfOf had ze 'n nuuw plan om mij-uit te schakelen? „Als nou den Dré maar op is „Ehwablief „Als nou onzen Dré maar klaar is. da 'k dalijk de botrammen kan gaan maken". „Ja, die is wel op. Hij lot den Eeker nie alleen, als wij weg zijn". „Da's waar. Wat is ie toch veur ons Eekerske gestrejen, ee? Dré?" Ziede wel, docht ik, madame heeft 'n nuuw plan! Wittekes lag den erf te peinzen ln den mergenschemer. Roerloos. Als 'n prent. Niks bewoog. Lijk 'n prachtig watermerk stond den witten notenleer in de dichte sneeuwlocht geëtst. En al tij wemelden de pluuskens deur den stillen mergen van Drie koningen. Kwamen alle dingen, kwam heel den buiten, kwam al 't geboomt wit te staan teugen den donkeren schemer der sneeuwlocht. Heel den buiten veranderde in 'n onwerkelijk negatief, waaraan oew oogen wennen moesten, ln 'n witte prent, zoo vol teekening, zoo roerloos. Wat 'nen schoonen Driekoningen! Geknipt als 'n wit silhouet uit den donkeren hemel. Sodejuu! Nou 'n plaziertge bodschap uit 't bosch! „Ja Truike, 't zijn gouwen kameraads, die twee baaskes van ons!" Rap was Trui mee den ontbijt. Nog rapper mee den bordenwasch. Gejaagd mee den stof doek daarna. Dan. eindelijk, dan kost ze gaan zitten bij de plattebuis. den Zondags-gesteven en gestreken schort over 't zwarte kleed, d'armen over malkaar, in afwachting van ge verstaat. Maar daar kwam niks. Dré ni was naar de late mis. den Eeker zat in de witte kussels bij den radio doodserieus den uitgezonden kerk dienst te volgen. We kosten dus nie praten. Ik smoorde m'n pepke achter de krant van Zaterdagavond nog en las de dingen die 'k anders altij overslaai. Broeiwerm was 't in den huis, want den Eeker zat wijd van 't vuur, dus! dus Trui machlnistte als 'nen duuvel. Blank viel den dag in den huis. Ruim was de weareld daarbuiten, nou ge de wntte velden, achter den erf, zien kost tot aan den ender toe. „Als 't daar maar goed is..." fluisterde Trui die nie langer zwijgen kóst. „Eh... ze... zal 1c 'ns efkes naar den dokter fietsen?" Trui stond op. „Doe dat, Dré, da's 'n goei gedacht! Baker oe goed in", ze stond al mee m'n wollen das gereed, „as ge verom komt zal 'k 'nen borrel Inschenken! „Eénen maar?" ('t IJzer smeejen als 't heet ia, amlco!") „Twee dan, dèèr, maar kom rap verom, 'k zit op gloeiende kolen!" En onderwijl frutselde zi) den das om m'nen nek, dat de wolhorkes in m'n neus kietelden. En terwijl Trui me „in stopte", zag ik naar den Eeker, die daar tus- schen radio en kerststalleke mee de brandende keerskes, devoot in zijnen m.ssaal te bidden zat. De beeldekes van de Drie Wijzen had ie prontjes in 't Stalleke geschoven nou. „Pa- tèèr-Nostèèr!" klonk den zangerigen pries- terroep deur den huis. En ik zag, hoe den Eeker zijnen gebejenboek op de dekens lee, de hand jes vouwde en mee gesloten oogen den Vader ons meebad; op 'nen oogenbllk de woorden „Uw R(jk kome, Jw wil geschiede op aarde als in den Hemel" -urig, hartstochtelijk, heesch fluisterde, 't sproetenkopke buigend teugen de gevouwen bidhandjes. Zóó den Vrede smee- kend veur de ongelukkige weareld. Zweet pèèrlde op z'n veurhoofd. Na den Vaderons zag ie efkes naar 't Stalleke, nam den boek weer op, zette heel z'n broze zielementje in, veur den Vrede op Aarde. Hij bad er z'n eigen veur in 't zweet, 't teere kwiebuske, schuld loos aan allen onrede alsals 'n vergeten blomke in den sneeuw. „Ga nou!" zee Trui en ik gebaarde mee m'nen kop naar 't Eeker ske, dat ze stil zou zjjn. Ze knikte, maar douwde me buiten. fjuust als ik m'n broekklemmen gebukt stond aan te doen, kwam 't dokterswageltje den erf op. Zou ie...? Kwam ie veur den Eeker? Of...? Of zou ie 'n bodschap heb ben... Daar was Trui al. Ze liep me veurbij, «Jee 't autodeurke los. En... dokter...? Goei nuuws asteblief... „Oh!" lachte ons dokterke: „ge hebt me verwacht?" „Half en half, ja! Alles goed? Maar dat was al te zien, anders zou ie om mers nie zoo plazierig lachen! Ik kwam nou ook 'n paar passen bij: ,,'k wou sjuust naar oew huis fietsen, dokterkei" Toen stond ie naast den auto. Me dunkt, den kearel was moei. Z'n oogen waren rood. Z'n haren hongen verwèèrd onder den hoed uit. Dan zee-t-ie: „de complimenten van Me vrouw van Dalen en dat er ln 't Boschhuis al weer eenen Vic is...!" Ik kost 'r niks aan doen, maar twee kanjers van tranen drupten zóó over m'nen bonker. Alweer eenen Vic..., gekomen in Driekonin gennacht, daar in 't Boschhuis in den blanken sneeuw...! „Hoe is 't gegaan, hoe is 't gegaan, meneer den dokter", zoo trok Trui ons dokterke aan zynen jas: „toe, vertel 'ns gaauw; heb ik oe vannacht nie hooren gaan over den weg...??" Hij knikte, mee 'nen vagen lach. „Zwaar", zee-t-ie toen. „Maar potversamme, Dré, wa 'n kranig wefke, daar in 't bosch!" „Dochter van den Vic!" wou ik roepen, maar... afyn. Ik knikte dan. ,,'k Zou zeggen, kom efkes binnen, maar den Ee..." ,,'k Gaai dalijk naar bed!" weerde den dokter haastig af. „Teugen den avond kom ik verom, even naar den Eeker zien en naar Moeder en zoon van Dalen!" Meteen zat ie al weer achter 't stuur, wuifde en ree achteruit den erf af. 's Middags heb ik Trui in de sjees naar 't Boschhuis gerejen. Ik zou buiten, op den bok, bl(jven wachten, zoo was 't commando, 'k Heb 't oe meer motten schrijven: zoogaauw 'r ge boorten in 't spe zijn, heeft Trui onuitstaan baar vee! prots. En dan dauwt ze mij in 't kleinste hoekske weg, dat ze vinden kan. Of 't nou bloedeigen vaders, grootvaders, peet ooms zyn, mannen zjjn, in Trui's oogen, bij geboortezaken, éénen ballast-van-niks. Maar ik bleef buiten! Wist wel, dat van Dalen me rap zou komen roepen. Ja, ge mot mij Hanneke leeren kennen! Trui had nog amper heuren allereersten goeien raad kunnen geven, of van Dalen stond al op 't treeke veur de gastvrije deur, waar ik zoo dikkels den Vic had zien staan mee zijnen witten kop. „Méér... Drééü" zee van Dalen verwon derd. Lachende sprong ik van de sjees, bond m'n peerd aan den boom dien 'k er al veur uitgezocht had, schudde 'm de hand of ie 'nen zeun van me was en... en als ik binnenkwam vielen de herinneringen op m'nen bast, da 'k in den bekenden donkeren portiek, dan..., dan den kleinen Vic even vergat, 'k Zou bekans naar den grooten atelier mee 't Christusbeeld gedraaid zijn. „Rechtuit, Dré!" kraaide den gelukkigen van Dalen: „je weet hier toch den weg, niet „Jawel, jawel, Jawel!" 'k Was in 't wèèr- garen. Pipa, maars zielsgelukkig, 'n bietje trotsch ook, lag Hanneke daar in 't breeje bed. „Hanneke, meid, kranig wefke lijk den dok ter zee..." Dat had 'k verkeerd aangepakt. Veur m'n eigen. Want weer, net als 's mergens afijn. „Hoe voelt g'oe nou, Hanneke?' Twee groote, glanzend' oogen keken diep ln m'n zielement. Dan zee ze heesch: „Dré, zóó gelukkig, als ik nooit kan denken, dat ik zou kunnen zijn, zonder..." Toen liepen de prachtig' oogen vol, toen snokte de stem: „zonder Vader Maar den Eeker heeft gezegd..." Toen begost ze te simmen, tot snikkens-toe. Afijn, die bui dreef over. En 'n uur van blank geluk, zoo blank als 't witte Driekoningen bosch, brochten we deur aan 't wlegske van den kleinen Victor van Dalen, den kleinzeun van Victor Zonneveld! Als ie dit toch weten kost. Victor II. Den Dré peter! Hij bulderde heel Amerika over: „hou op... met dien vèrr domden... oorrlog! Mijn Kerstkindeke-is-ge- borenü Houdt... opp; I-di-oten, stopp! Ik... trrac-teerr ter eer-re van m'n krranige meiske mijn... Hanneke! Jezus, wanneer zullen we 'm verom zien. Want als je hoort van deus geboorte...! Niks dat 'm vasthoudt in Dollarika! Vol. Veul groeten van Trui, Dré in, den Eeker en als alti) gin horke minder van oewen t.a.v. DR«. HET LEVEN JS EEN WEEGSCHAAL. Naar welk compas moeten wij ons richten, naar het gevoel of naar het verstand? Ziedaar een moeilijke vraag, die velen in tweestrijd brengt. Wij lazen eens in een oud boek met ver geelde bladen: „de hersenen alléén kunnen het lichaam niet beheerschen, als nóch kracht, nóch vertrouwen ermede samengaan." W<j weten niet, wie de schrijver was, maar zeer zeker was het iemand die wijsheid bezat uit alle tijden. Kracht kan voorkomen uit ver stand en/of gevoel, vertrouwen is onge twijfeld een gevoelskwestie. Vertrouwen in iets of iemand is niet te koop, men heeft het of men heeft het niet. Wat nu de wijsheid betreft van den schrijver van bovenstaande regels, deze zetelde daarin dat hy de macht van de hersenen (dus van net verstand) wilde combHeeren met de semi-gevoelsfactor kracht en met de algeheele gevoelsfactor: vertrouwen. In dit samengaan ligt de oplos- sin';: van zeer vele van onze moeiiykheden. Want wij zyn gewoon om gevoel en verstand tegen elkaar te stellen als vijanden, lnplaats van ze naast elkaar te laten werken als bondgenooten. Er (Imé zich een geval voor, waarin wij een besluit moeten nemen, ons gevoel raadt ons een besluit in de eene richting aan, ons ver stand iets geheel anders. Hoe moet ons besluit uitvallen Is dit L eval een kwestie waarin het gevoel moet beslissen of het verstand?" Wjj weten het niet recht, wdj zien geen ki.ru> om een besluit te nemen dat ons in alle opzichten voldoet. En dat komt door die ééne cardinale fout om gevoel en verstand tegen over elkaar te stillen. Niets in het leven is uitsluitend gevoels-aangelegenheid, en even min is er iets dat door het verstand alléén beheerscht kan worden. Het geheele leven is ei mengrel van beiden, zooals de mensch eer mengsel van beiden is en dientengevolge ieder menscheUjk probleem dat zich maar voor kan doen dit ook is. Plaats gevoel en verstand naast elkaar, als het ware hand in hand, en U zult tot klaar heid komen in alle moeiiykheden, zooal niet direct dan toch utteindeiyk. Dit mag even vreemd schynen, even vreemd als om twee paarden die elkaar niet kennen in één span voor dezelfde wagen te spannen, het went even snel. Laat in zaken die U aanvankelijk onder de rubriek verstandeUjk" rangschikte Uw ge voel een woordje meespreken en schakelt by gevoels-aangelegenheden Uw verstand in, en de nevel, die tot nu toe over vele schier onop losbare problemen hing, zal optrekken. Het Leven is een weegschaal, waarvan de schalen precies in evenwicht moeten zyn als de ééne schaal het gevoel bevat-en de andere het verstand. Dr. Jos de Cock. Waar anders da pont Kaar diensten deed voor Ket overzetten van voet gangers, biedt ze tKans een welkome gelegenheid voor de jeugd, om de schaatsen onder te binden (Foto Pax-Holland) ZONDAG 12 JANUARI 1941. Hilversum I. 415 m. Nederlandsch Programma. 8.00 NCRV. 2.00—10.15 VARA. 8.00 Schriftlezing en Meditatie. 8.15 «Jewyde muziek opn.). 8.30 Praatje voor den boer (ANP). 8.45 Gramofoonmuziek. 9.30 Geestelijke liederen (opn.). 9.40 Orgelconcert (opn.). 10.00 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Ge wijde muziek (opn.). 12.05 NCRV-Harmonie-orkest (opn.). 12.25 Cyclus „Eens Christen's reize naar de Eeuwigheid in dezen tyd" (gr. pl. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Leldsch studenten-zangkoor en Leidsch studenten-kamerorkest „Collegium Musl- cum" (opn.) en gramofoonmuziek. I.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: „Wie en wat waren onze voorouders?" lezing. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.30 Cabaretprogramma. 3.00 Bravour en Charme. 3.30 Uit Beriyn: 56e verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Voor de kinderen. 6.25 Schrammelkwartet en soliste. 6.42 VARA-Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. (Om 8.00 Nieuwsberichten ANP). 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 VARA-orkest. 9.30 Esmeralda en soliste. 10.0010.15 Nieuwsberichten ANP en sluiting. Hilversum H. 301.5 m. 8.00 VARA. 8.45 VPRO. 9.45 VARA. 2.00 AVRO. 4.00 NCRV. 5.15—7.15 AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 Praatje voor den boer (ANP). 8.45 Studio vroegdienst. 9.15 Voor de kinderen. 9.45 Orgelspel. 10.15 Declamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 10.45 Stichts strijkkwartet. II.30 VARA-Meisjeskoor „De Krekels". 12.00 Berichten. 12.15 Esmaralda en solisten 12.30 VARA- Almanak 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 VARA-orkest. 2.00 Concertgebouw-orkest en solist (In de pauze: Declamatie). 4.00 Wydingswoord. 5.15 Wekeiyksche gedachtenwisseling ANP. 5.30 AVRO-Amusementsorkest en solist. 6.10 Reportage. 6.30 Orgelspel. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Gramofoonmuziek en sluiting. MAANDAG 15 JANUARI 1941. Hilversum I. 415 m. Nederlandsch Programma NCRV. 8.00 Schriftlezing en Meditatie. 8.15 Gewijde muziek (gr. pl.). 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.50 Viool, piano en gramofoonmuziek. 12.15 Reportage of muziek? 12.45 Nieuws- en economische berichten Aisr. I.00 Molto Cantabile en gramofoonmuziek. 2.00 Voor scholen. 2.35 Apollo-ensemble. 3.00 Voor tuinliefhebbers. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Voor de kinderen. 4.30 Orgelspel. 5.15 Nieuws, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Berichten. 5.35 Gramofoonmuziek. 5.55 Ensemble „Romantique" (opn.). en gramofoonmuziek. 6.45 Actueele reportage of gramfooonmuziek. 7.00 Economische vragen van de dag ANP. 7.15 Gramofoonmuziek (7.307.45 Berichten Engelsch). 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 NCRV-Harmonie-orkest (opn.). 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Beriyns Philharmonisch orkest (opn.). 9.35 Gewyde muziek (opn.). Hierna: Schriftlezing. 10.0010.15 Nieuwsberichten ANP en sluiting. Hilversum II. 301.5 m. VARA. 8.00 Gramofoonmuziek (om 8.30 Nieuws? berichten ANP. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Klarinet en piano. II.10 Declamatie. 11.30 Esmaralda. 12.00 Berichten. 12.15 Esmaralda en solist 12.30 VARA- Almanak). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP, 1.00 VARA-orkest en solisten. 2.00 Pianovoordracht. 2.30 Keukenpraatje. 3.00 Cello en orgel. 3.30 Cyclus „De vrouw in haar beroep". 3.50 Gramofoonmuziek. 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 VPRO: Cyclus „Het gezin in onze tijd". 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Esmaralda en solisten. 6.00 „Ordening in het bedryfswezen", lezing 6.15 Vervolg van 5.30. 6.42 VARA-Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Friesch praatje ANP en sluiting. In de vorige artikeltjes w_es ik er reeds op, d: men in den laatsten tyd veel waarde hecht aan de d a g b o e k e n van de jonge menschen. Men wil nl. langs dezen weg in kennis zien te komei. met wat een kind in de pubertiteits- jaren zoo sterk bezig houdt. Het is van belang te weten in oevexre deze dagboeken waarde vol materiaal opleveren. Persooniyk sta ik niet zoo heel optimistisch t.a.v. dez< waarde. Ik ben nl. van oordeel, dat slechts weinige jongelui een dagboek bijhouden, en zeker wan neer het jongelui betreft uit den werkenden stand. Ik meen op grond myner ervaringen, dat onder de arbeiderskinderen zeer weinigen een dagboek bijhouden. Mogelijk kan ik me vergissen. In dit geval hoop ik, dat lezers en lezeressen mij po deze vergissing attent wil len maken. Wat de kinderen betreft uit de zoogen. betere standen (een begrip, dat we hier nu maar aanvaarden, al zijn we het met elkaar eens, dat beter hier geiyk staat met meer aardsche goederen bedeeld) komt het dag boek, biykens verschillende ond^-zoekingen, veelvuldig voor. Vooral kinderen van dokters! dominees, burgemeesters, onderwijzers, enz! houden, naar de gegevens melden, een dagboek bg. De bestudeering van de'e dagboeken als men ze uit handen van de kinderen kan krij gen, levert wel resultaten op, mits we steeds voor oogen houden, dat we dan een kijkje krij gen op die jeugd. Of we de jeugd nu maar tevens onder hetzelfde licht moeten beschou wt? H«t mufkinH Uit het S 0te arb«dersgezin och. dat lijkt my een zeer open vraag Ik weet nl uit eigen ervaring, dat kinderen uit groote arbeidersgezinnen reeds zeer jong de zorgen 5CZin deelen en °P zich nemen. Ik ken talrijke kinderen, en voo.al meisjes die od twaalf jangen leef tyd reeds „moedertjes" zyri, echte „huisvrouwtjes", die je verbaasd doen staan van nun kennis van het leven pn rio levensmoeiiykheden. Mogelijk vemandëlS minder ontwikkeld (in den zin van minder intellectueel begaafd) zijn deze kind^n waï ver leV6n b6treft' de anderen Indertijd nam ik eens een zeer interessant» proef in deze richting. Ik gaf een aant.1i 1» V» 14 18 iiari 0.&LÏ? maken over deze vraag: „Hoe zal ik 200 gulden besteden, wanneer ik deze kreeg voor mezelf". Het was verbaz nd op te merken, hoe ver schillend de kinderen met dit bedra; omspron gen. De gekste dingen werden verteld en voor gesteld. Sommigen hadden het bedrag in hun opstel wel vierma.il verbruikt en anderen kwamen er zoo netjes mee uit, dat je het op centen kon narekenen. Bij onderzoek bleek, dat kinderen uit groote gezinnen zeer verstandig met het geld zouden omgaan en heel goed de prijzen kenden van de levensmiddelen, kle dingstukken, etc. Kinderen uit het gegoede milieu sloegen er maar een slag naar. Deze proef bewiot my de groote beteeke- nis van p tactisch onderwijs voor de volks- WhW T^aar daarover wil ik het nu niet hebben. Ik wilde er alleen maar mee aan- toonen, dat de dagboeken slechts een kijk geven op kinderen uit bepaalde milieus en dat voor een studie op dit terrein materiaal noodig is, afkomstig van kinderen uit alle volkslagen. Anders krijgt men een te een zijdig beeld van de jeugd. Dit alles beteekent niet, da* ik niet Intereendee?evVan de Waarde dagboeken van ghun kind r°e°r ?UderS kan zoo'n dagboek gelukkie het veel waarde bezitten en van het dafh °^erpaar' dat inzage krygt kind het in '&n hU" kind- Zo°' dat het ton X. C Iïn „eten h.t i, 4 n dlt moet men niet ver- Het ziet hit'? ?chrÜft n°8 steeds als kind. het leven ,1 ren anders dan wiJ, die door vormd m" 8 k beïnvIoed worden en ge- Z weD moet de dagboeken met ver- lirht en steeds be bouwen in het ht van den leeftyd. het trekken van conclusies zij men heW\fetWaati<LhUW,d tegen oppervlakkig- het niet anhr v SChHjft' veeleer wat He* llï schreefkan var beteekenis zijn. lezen tusschen de regels doo- is wan neer het dagboeken betreft, zeker eewenseht Terwyi er voorts niet genoeg de aTndacht «>P gevestigd kan worden, dat in het kind de ouders leven, dit mag wei eens teleurSlleJd "Dn, in vele gevaden zal een ouder in zMn kind zjjn eigen fouten vaak terug vinden in wie dit oprecht kan zien en L„, j bereikt het niveau waarop men kan bWi?' nen met de opvoeding van het kind en ziet OVEEKA.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 12