I&onfieert D op dit M
winterhulp ^Nederland
Hollands glorie
Is een wegberm een parkeerplaats
„Meester Jan"
Slaapplaatsen
2V2 Graad onder nul
Goederen,
Woensdag 15 Januari 1941
Tweede Blad
yiaclArutuiJU-ó
is dc girorekening van den
Gemeente-ontvanger»
Stort hierop Uw gavenvoor
„Winterhulp"»
voor stadgenooien
Bravo Joh» Dol Sr»
vernield bij brand
Hoofdbureau Politie
Burgerlijke Stand van Den Helder
De Auto-bevrachtings-
dienst
Rijksveldwachter Vroom
bevorderd tot brigadier
UR Wet politie rapport
JjtKetlch titiuuU
ïlituwJ uil lOdk
Visscherij
Vlotbruggen
en Pontveeren
Kantongerecht Den Helder
Aangehouden zaken worden behandeld
Nu Mr. de Bruyes Tack is bevorderd
tot subs. Officier van Justitie was het
een andere verschijning, die gistermiddag
het gestoelte van den Ambtenaar van
het Openbaar Ministerie bezat, en wel
niemand anders dan Mr. Mr. Dr. J. A.
E. Buiskool.
Het was de eerste maal dat wij hem in
Den Helder in deze functie mochten aan
schouwen en beluisteren.
Overtreding van het Rgtgdenbeslult.
Deze zitting v. h. Kantongerecht kenmerkte
21 ch dooi diverse aangehouden zaken. Ook de
ouverture was 'n zaak, die reeds op een vorige
Zitting voor de heeren geweest was.
Het betrof namelijk de zaak tegen een
zekeren K„ een vrachtautorijder, die verdacht
werd een zijner chauffeurs, L. K. te veel uren
te hebben doen maken. Verdachte was niet
ter zitting verschenen.
Een en ander had zich afgespeeld gedurende
de maanden Maart en April van het vorige
jaar. De eene maal maakte K. weken van
62 uur, de andere maal van 68 uur en zelfs
eenmaal van 68% uur. In ieder geval was
het normaal in die periode dat er langer dan
65 uur gewerkt werd.
Op de vraag van den kantonrechter, Mr.
Arn. Veldman, waarom dit noodzakelijk was
zegt getuige, dat het bijzonder druk was en
dat er aan overwerk feitelijk niet te ontko
men viel. De Kantonrechter vestigt er dan
evenwel de aandacht op, dat het zeer een
voudig is ontheffing van het Besluit te ver
krijgen en dat dit door verd. ook geschied
had behooren te worden.
De Ambtenaar zegt eveneens dat er
een eenvoudige methode beslaat voor
het verkrijgen van ontheffing, en dat de
directeur thans in gebreke gesteld moet
worden. Hij vordert 3 maal 5 boete, subs.
3 maal dagen hechtenis.
De Kantonrechter reduceert de straf tot
3 boete's van ieder 5, subs. 3 maal 2
dagen hechtenis.
Een karretje over den zandweg reed......
Eveneens aangehouden was de zaak
betreffende den landbouwer T. M. van
Callantsoog. Men zal zich deze affaire
nog van vorige zittingen herinneren.
Mejuffrouw Kater aldaar weigert M.
met zijn wagens over een stuk grond te
laten rijden dat zij haar eigendom noemt.
Verdachte is echter van meening, dat zij
in gebreke is den weg dusdanig te onder
houden dat hij er behoorlijk over kan
rijden.
Er is thans een onderzoek ingesteld, en
naar aanleiding daarvan kwam verd. giste
ren weder voor.
Mr. Buiskool, requisitoir nemend, wijst er
op dat men deze zaak van twee kanten kan
bekijken. In de eerste plaats kan men zég
gen, dat verdachte gereden heeft op een
stuk land, waarop dit voor hem verboden
was, in de tweede plaats kan men van mee
ning zijn, dat hier een excusabele reden geldt.
Het is uiterst moeilijk hier het goede pad te
vinden. Spreker zou derhalve den Kanton
rechter willen verzoeken de zaak aan te
houden, bijvoorbeeld voor den tijd van een
klein jaar, teneinde in die periode na te
gaan, op welke wijze men hier een oplossing
der moeilijkheden kan verkrijgen.
Verdachte, daarna aan het woord komend,
ls het hier niet mee eens. Zijn werk gaat
door en hij zou het prefereeren, indien men
direct nu maar een besluit nam. Waarop de
Ambtenaar repliceert met „Daagt U eische-
resse dan uit!"
Mr. Veldman zegt, dat verd. z.i. niet goed
gehandeld heeft, doordat hij tenslotte de
wagen heeft doen rijden op grond, die van
een ander het eigendom was. Dat heeft verd.
eigenmachtig gedaan. Hij vordert hiervoor
een zoo laag mogelijke boete, en wel van 50
cent (subs. 1 dag hechtenis). Hij geeft verd.
nog den raad de zaak eventueel civiel te laten
regelen.
De zaak zonder eind
Reeds eenige malen verscheen de laatste
jaren de bekende ford-dealer M. S. van
den Rijksweg bij Julianadorp voor den
kadi van het Kantongerecht, terwijl hij
eveneens in Alkmaar terecht stond. En
wel voor het feit, dat „Waterstaat" er
zijn sanctie niet aan kan hechten, dat
genoemde M. S. maar steeds zijn auto's
aan den kant van den weg deponeert.
Men acht dit een onjuiste handeling en
daarvoor werd S. verscheidene malen ge
daagd. Zoo ook gisterenmiddag.
Allereerst verscheen ditmaal de technische
ambtenaar van „Waterstaat", de heer C. Wij-
ker, de opsteller tevens van het procesverbaal
Getuige vertelt dat S. nog maar steeds
(Erbg vermelden: „Voor Winterbt:';»
Nederland").
zijn auto's neerzet daar, waar dit z.i. niet
mag. De berm aan den kanaal-kant wordt
daardoor een soort parkeer-terrein. lederen
dag ziet men hetzelfde beeld; des morgens
worden de auto's uit de garage's gereden, op
dat daar de reparatiën kunnen geschieden.
Voorts deelt de heer W. mede dat het zijn
collega, de heer Bottema, was, die eenigen
tijd geleden die parkeerplaats heeft laten
*anleggen, teneinde te zorgen dat de auto's
niet op den rijweg kwamen te staan. De be
doeling was evenwel dat de wagens er voor
korten tijd geplaatst zouden worden. Zeker
was het niet de bedoeling, dat men ze er dag
en nacht, zooals thans veelal het geval is,
zou laten.
S., aldus de heer W. beschouwt die
berm, als zijn berm, als eigen erf. Ook
op den berm. aan den anderen kant van
den weg, staan auto's. Voor een en ander
werden S. reeds diverse waarschuwingen
gegeven, maar niets hielp. Vandaar thans
dit procesverbaal.
De heer S., zelf aan het woord komend,
zegt dat hij alleen bij uiterste noodzaak van
dit parkeerterrein gebruik pleegt te maken.
En zeker maakt hij er geen mis bruik van,
zooals de heer Wijker voorstelt. Het is den
laatsten tijd echter veelvuldig voorgekomen,
vooral door de talrijke reparaties aan de
Duitsche auto's, dat de garage te klein was.
Dan moesten de andere auto's er wel uit. Al
het mogelijke wordt echter gedaan, om het
eventueele ongerief zoo klein mogelijk te
doen zijn.
De heer Wijker, daarna wederom aan het
woord komend, zegt dat hij het oneens is
met den heer S. Deze werkt niet mede; het
spijt getuige dat hij dit zeggen moet. Hij
vestigt er tenslotte de aandacht op dat ook
de verkeersveiligheid door een en ander niet
denkbeeldig in gevaar wordt gebracht.
Mr. Buiskool zegt dat de zaak hem niet
vreemd is. In andere kwaliteit heeft hij haar
reeds behandeld. In Alkmaar heeft men den
heer S. een boete opgelegd, doch in dit geval
requisitoir nemend, zegt spr., dat hij geen
straf kan eischen, aangezien het feit niet be
wezen is. Het is namelijk niet bewezen, dat
de auto's er zijn BLIJVEN staan. In ieder
geval kan geen straf worden gegeven. Des
niettemin mag worden verwacht dat de heer
S. medewerkt om het ongerief inderdaad zoo
gering mogelijk te doen zijn.
Hij vordert daarna vrijspraak.
De heer S. tenslotte komt nog op tegen
de bewering, dat hij niet bereid zou zijn
geweest tot medewerking. Het tegendeel
is waar.
Mr. Veldman zegt daarop dat er over
14 dagen schriftelijk vonnis gewezen zal
worden.
De samenstelling van het Heldersche
Kantongerecht heeft zich den laatsten tijd
gekenmerkt door mutaties.
Deze mutaties begonnen feitelijk met het
ziekteverlof van den grijzen Mr. Sickenga,
en ze zijn gebleven. Op de plaats van den
Ambtenaar zag men verschillende gezich
ten, eveneens enkele malen op den stoel
van den Kantonrechter zelf en ook de
griffiers-stoel werd een enkele maal be
zet door iemand, die in het normale leven
geen bef en toga pleegt te dragen.
Gistermiddag mochten wij de meest
recente mutatie aanschouwen.
Niemand minder dan Mr. Buiskool van
Schagen zat daar, waar eertijds Mr. de
Bruyes Tack zijn banbliksems placht af
te vuren naar de hoofden van de Nieuwe-
diepsche pekelzondaren.
Mr. de Bruyes Tack ging heen
en Mr. Buiskool kwam terug.
Zoodat we weer gelegenheid zullen heb
ben dezen jurist put sang in Den Helder
op gezette tijden aan te hooren. Zulks
placht op de helaas tot het verleden be-
hoorende zittingen des Zeekrijgstaads
steeds een speciaal genot te zijn. Het be
luisteren van dit wandelend wetboek, deze
zoo fantastisch van den tongriem gesneden
advocaat, wien geen probleem te gecom
pliceerd, en wien geen rechtskundige
puzzle onontwarbaar is.
Ongetwijfeld geeft de positie van advo
caat gelegenheid tot ontplooiing van méér
spreek-talent, meer demonstratie van wets-
kennis en radheid van tong dan die van
„Den Ambtenaar"
Ongetwijfeld zal er afbreuk worden ge
daan aan deze markante figuur in het
ganschelijk nuchtere Kantongerechts-zaal
tje, nu zij zich heeft te scharen in het edel
achtbaar college van rechters.
Wij zijn er echter evenzoo van over
tuigd, dat „Meester fan", zooals men hem
kent in zijn bakermat Schagen, zelf s als
Ambtenaar zal blijven flonkeren door
geest, gevatheid en sprankelende origina
liteit.
Den Helder, R#ks»e*. S minuten van halte
Koegras. Slaapgelegenheid voor 6 personen.
9
HU volbracht als oudste deel
nemer Prestatietocht door
Geest merambacht op de
schaats.
Iedereen in Den Hélder kent den krassen
heer Joh. Dol Sr. En bijna hel de om
geving kent hem ook. Dat is geen won
der, want behalve dat deze nu 65-jarige
veteraan een kleine 40 jaar lid van het
onvolprezen Staf muziekkorps der Ko
ninklijke Marine is, was hy dirigent van
tal van harmoniekorpsen in en buiten
Den Helder. O.m. van de „Oranje Har
monie Kapel", en van de harmonie- eri
fanfarekorpsen te Texel, Schagen, Bree-
zand en Callantsoog.
Met z'n 65 jaren heeft hg thans als
oudste deelnemer den zwaren Érestatierit
door het Geestmerambacht gereden, een
schaats-wedstrgd, waarin zeer veel van
het uithoudingsvermogen der deelnemers
gevergd wordt.
Zoo lezen wg dan in de Nieuwe Lange-
dgker Courant allereerst, dat de Presta-
tierit door het Geestmerambacht een
groot succes geworden is. Het ijs wa3
goed en het parcours goed aangegeven.
De organisatie verliep prima. De deel
neming was zeer groot: ruim 300. Diverse
„cracks" en elfsteden-rgders waren van
de partij, zoodat er behoorlijk party ge
geven kon worden.
De eerste 2 touristen, die arriveerden
na 1 uur en 12 minuten waren de heeren
N. Jonker en K. Kooy van Oudkarspel.
Zij kwamen gelijk na met een groep
wedstrijd-deelnemers. De jongste deel-
nemere, de 12-jarige J. Steenhuis van
Alkmaar arriveerde 1 uur 15 minuten
na de start, en de oudste tourist, de heer
Joh. Dol Sr., oud 65 jaar, van den Hel
der, kwam na 1 uur 20 minuten aan.
Zoo reed de heer Dol Sr.!
Een woord van hulde aan het adres
van den ouden muziekmeester is hier
zeker wel op zgn plaats. Hij heeft be
wezen, dat ook gee aeueerde Nieuwedie-
pers nog wel tot iets in staat zijn.
Zelfs als ze de 6 kruisjes reeds dik
gepasseerd zijn!
Bravo!
Hedenmorgen 9 uur:
Nauwelijks heeft het enkele dagen ge
dooid, of opnieuw is hedennacht de vorst
ingevallen. Opnieuw dus hoop voor de
wintersportliefhebbers, hoewel er min
stens evenvelen zullen zijn die met ver
langen het definitieve afscheid van Ko
ning Winter tegemoet zien.
Wat het verloop der temperaturen be
treft, gisteravond laat dooide het nog en
eerst om half 6 vannacht daalde het kwik
tot onder het 0-punt. Toen bleef het kwik,
zij het in langzaam tempo, zakken.
Om 5 uur hedenmorgen vroor het 2 gra
den en om 9 uur 2% graad. Verwacht
wordt dat deze daling nog wel even door
zal zetten.
De barometer staat laag (750), doch
vertoont een stijgende tendenz.
Gezien het feit dat er een Oostenwind
opgestoken is, kan momenteel van alles
verwacht worden. Zoowel doorzettende
vorst als... dooi.
Tusschen 12 uur en 4 uur vannacht viel
er jachtsneeuw. Veel had dit niet te be-
teekenen. In Alkmaar echter lag om 5
uur vanmorgen een dik pak sneeuw. Hoe
meer noordelijker men echter kwam, des
te dunner werd dit sneeuw-tapijt.
De lucht is echter dik, zoodat, ook in
dit opzicht, verrassingen niet als uitge
sloten te beschouwen zijn...
Eigenaren dienen zich persoonlek
tot de Schade-enquête-commissie
te wenden.
Tgdens den brand in het Hoofdbureau van
Politie van 25 Juni 1940 waren in dit gebouw
verschillende door particulieren bg de Politie
ingeleverde goederen, o.a. jachtgeweren, aan
wezig. Deze particuliere eigendommen zijn
alle door brand verloren gegaan.
In een gisteren opgenomen advertentie werd.
onder de aandacht van belanghebbenden ge
bracht, dat in dezen niet gerekend moet wor
den op schadevergoeding vanwege de ge
meente Den Helder, daar de gemeente niet
aanspraklijk is, aangezien hier sprake is ge
weest van oorlogsgeweld.
Degenen, van wie bij dezen brand goederen
zijn verloren gegaan en die schadevergoeding
wenschen, moeten zich te dier zake vóór 20
Januari 1941 wenden tot de Schade-Enquête-
Commissie, Koningsplei.. 5, alhier.
De gemeente Den He'der kan dit voor be
langhebbenden niet doen, daar alleen de eige
naren der goederen zich met een verzoek om
schadevergoeding tot voormelde Commissie
kunnen wenden.
van 14 Januarn 1941.
ONDERTROUWD: L. Nottelman en P. E.
Brinksma.
Hoe deze geregeld is.
De Autobevrachtingsdienst is met ingang
van 13 Januari in werking getreden.
Op dezen datum is het derhalve den ver
gunninghouders, die onderworpen zijn aan de
bepalingen van het Autobevrachtingsbesluit,
zgn verboden goederen ten vervoer aan te
nemen, anders dan door bemiddeling van of
vanwege den Rgksinspecteur van het Verkeer.
Een en ander is op de verstrekte vergunning
tot uiting gebracht.
Teneinde een regelmatigen gang van zaken
te waarborgen en geen vertraging te doen
ontstaan in de noodzakelgke verladingen,
wordt den beroepsgoederenvervoerders, voor
wie het bovenbedoelde bevrachtingsbesluit zal
gelden, aangeraden zich zoo spoedig mogelijk
te melden bg de agenten of sub-agenten van
den Autobevrachtingsdienst in het rayon,
waarin zg zijn gevestigd. Zij worden dan in
het bezit gesteld van de noodige administra
tieve bescheiden, terwgl hun voertuigen voor
den Autobevrachtingsdienst worden ingeschre
ven.
Den verladers zal worden verzocht, zich
voor vervoeren te wenden tot de agenten of
sub-agenten van den Autobevrachtingsdienst,
terwijl de Autobevrachtingsdienst dan de ver
voerders zal aanwijzen, welke het te bewerk
stelligen transport zullen verrichten.
Voorzoover vooral in den aanvang
de verladers zich ter zake wenden tot
den vervoerder, bestaat er geen bezwaar
tegen, dat de vervoerder de lading aan
brengt bij den Autobevrachtingsdienst.
Dit brengt evenwel voor den vervoerder
niet het onbetwiste recht mede, dat hij
ook voor dit vervoer zal worden aange
wezen.
RIJKSPOSTSPAARBANK.
Opgave betreffende het kantoor der poste
rijen te Den Helder.
In den loop der maand December 1940 werd
aan bovengenoemd kantoor ingelegd 28.606.0'J
en terugbetaald 68.350.44. Derhalve minder
ingelegd dan terugbetaald 39.744.24.
Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be
droeg 24.
Naar wij vernemen is de bekende rijks
veldwachter Vroom van Julianadorp per 1
Januari j.1. bevorderd tot brigadier van de
rijksveldwacht.
Welke standplaats den heer Vroom wordt
toegewezen, of dat deze in Julianadorp zal
blijven, is nog niet bekend.
VERKEERSZONDAARS.
Maandag moest de politie tienmaal een be
keuring uitreiken aan overtreders van de
motor- en rijwielwet.
NOG EENS: STROOMEND WATER.
Ook Maandag moest de politie nog eenige
malen een gesprongen waterleiding in onbe
woonde perceelen bedwingen.
BRANDBOM GEVONDEN.
In de onmiddellijke nabgheid van den Burg
n.1. bij de z.g. „Zes" is gistermiddag een brand
bom gevonden. Het projectiel was verpakt in
een bus. Jongens gaven tegen de bus een schop
waardoor het deksel er af sprong en vocht kon
toetreden, 't Bleek een Forfor-bom te zijn, die
dadelijk begon te sissen.
Het hoofd van den luchtbeschermingsdienst,
de heer Goeinga heeft de bom verwgderd en
onschadelijk gemaakt. De herkomst is niet
bekend. De bom was gemerkt V 5.
RIJKSPOSTSPAARBANK.
Opgave betreffende het kantoor der poste
rgen te den Burg.
In den loop der maand December 1940 werd
aan bovengenoemd kantoor ingelegd 5.551.23
en terugbetaald 35.062.92. Derhalve minder
ingelegd dan terugbetaald 29.511.69.
Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be
droeg 1.
Urk, 12 Januari.
Door 30 /aartuigen werd j.1. Zaterdag aan
den Gemeentelijken Vischafslag alhier aan
gevoerd: 342 pond snoekbaars, van 5 tot 55
pond per vaartuig, prijs 83 tot 86 ct. en 102
pond baars, 30 tol 35 ct. per pond.
De visscherij op snoekbaars met staan-
netten onder het ijs nam de vorige week in
omvang toe. Van de-a snoekbaarsvisschers
waren per etmaal de gemiddelde vangsten 6
tot 30 pond per vaartuig. In het begin der
wc;k waren de gemiddelde prijzen 57 ct. per
pond; in het laatst der week tot 86 ct In
het begin van de vorige week werd het ver
voer met de snoekbaars over het gs zeer ge
stagneerd, vandaar toen de mindere prijzen,
omdat de onkosten veel te hoog waren. Bij
minder» onkosten werd de prijs aanmerkelijk
hooger. Van de snoekbaarsvisschers varieer
den de weekbesommingen van 14 tot 45
gulden per vaartuig. De andere soorten
baars werden maar zeer matig gevangen
met een matige tot dure prijzen.
Dat gedeelte van de Noordzeevloot, welke
de kustvisscherij overdag bij Scheveningen
aan het uitoefenen is, boekte matige vang
sten. De goede prijzen maken nog bevredi
gende weekresultaten. De sa rdijn visscherij
was gering. Veelal waren van deze categorie
visschers de weekbesommingen van 230.
tot 310.per motorvaartuig. De visschers
Als men van Den Helder af langs het
Noord-Hollandsch Kanaal naar Alkmaar
loopt of rgdt, dan ziet men aan zijn linker
hand eenige verbindingen met de overzijde
van het Kanaal. De eerste is bg het dorpje
De Kooy, n.1. een vlotbrug, dat voor eenige
jaren nog een pontveer was. Wat heeft dat
niet jaren en jaren geduurd vóórdat men ein
delijk een vlotbrug kreeg. De pontveerhouder
vroeg nog een klein bedrag voor het gebruik
ervan, terwgl in de eerste jaren van de vlot
brug ook nog een tol moest worden betaald.
Thans is de overgang geheel vrij, voor
ieder; het Hjkt wel of men tot zulke gewone
noodzakelgke dingen schoorvoetend overgaat
onder het gezegde: Kalpmjes aan dan breekt
het lgntje niet. Ik herinner alleen nog aan
de officieele opening van deze vlotbrug door
de Gemeentebesturen van Anna Paulowna en
Den Helder.
De volgende overgang ligt bg Westeinde,
n.1. een... pontveer, die er al vele jaren ligt,
ik meen zelfs van de stichting van het dorp
Anna Paulowna a en dat is ongeveer in
1857. De volgende overgang is in het dorp
't Zand en de dat is weer een vlotbrug. De
daarop volgende was bij De Stolpen, een vlot
brug, die voor eenige jaren is veranderd in
een moderne draaibrug. Deze brug is er spe
ciaal gemaakt voor het verkeer over Wie-
ringen naar Friesland over den Afsluitdijk.
Alle volgende overgangen, bij St. Maartens
brug, bg Burgerbrug, bij Schoorldam enz. zijn
allen... vlotbruggen.
En nu kom ik weer terug op het pontveer
bij Westeinde... dat is waarlijk de eenige
overgang, dat nog een pontveer is. En
waarom eigenlijk? Er is daar toch genoeg
verkeer en een :.eer uitgebreid achterland
om de stichting van een vlotbrug te wettigen.
Als achterland heeft men daar Anna Pau
lowna, links ervan Breezand, links van het
hotel „Veerburg" het dorpje Van Ewijksluis,
rechts van dit hotel komt men in Oudesluis
en zoo voort, terwijl tegenover dit hotel zich
bevinden de belangrijke Oostpolder en nog
verderop het dorp Wieringerwaard.
Ligt het nu niet op den weg van het Ge
meentebestuur van Anna Paulowna om daar
zijn schouders eens onder te zetten? Het
komt mij voor, dat dit een zeer belangrijke
verkeers-aangelegenheid is.
Daarbij komt nog, dat er bij elke vlotbrug
zich een verzameling van woningen vestigt in
den vorm van kleine bedrijfjes, winkeltjes,
woningen van geringen omvang, een bakker,
een smid, een timmerman en dergelijke vak
lieden, om nog niet eens te spreken van
een rijwielzaak of een soort auto-handel met
een benzine-tank.
In de praktijk ziet men dat ook bij andere
vlotbruggen; er ontwikkelt zich, als vanzelf,
een gehuchtje, een dorpje op kleine schaal,
dat aan vele menschen een broodwinning kan
versr affen.
Den Helder.
KL. F. OORTGIJSEN.
Kerels van stavast zijn het,
Die van de Dorus-Rijkersboot
Zij gaan er op uit, in storm en ontij,
En strijden steeds weer met den dood.
Al is het nu een Zweed, een Brit, een
Griek,
Een Duitscher, Chinaman of Noor.
Zij vertrekken als het tijd is,
Wagen steeds hun leven hiervoor.
Als ze dan, na behouden thuisvaart,
Nog niet eens op adem zijn
Klinkt terstond soms de telefoon weer,
Dat ze er wéér moeten zijn.
Weer moeten zij zoo vertrekken,
Voor een schamelen visscherman.
Het was de H.D. 82,
Die in nood zat, achter den dam.
Direct zijn zij heen gevaren,
Zij waren nog niet eens goed droog.
Maar de bemanning van de „82"
Hadden zij spoedig in het oog.
Wat waren dezen toen dankbaar,
Je kon het zóó aan hen zien.
Zg zeiden: mannen, jullie danken we
ons leven,
Morgen doen wg het zelfde, misschien.
Ze hadden Moed en Trouw bewezen,
En elk kreeg een medaille daarvoor,
Piet Bot, Runneburg en Fillerip hun
eerste,
Maar daar blijft het niet bij, hoor.
Spoedig gaan zij weer uit redden,
Het zit hen immers in het bloed!
Onverschillig wie het mocht wezen,
Zij vertrekken weer met spoed.
Als zij dah in veilige haven.
Met hun trouwe Reddingboot,
Weer het genoegen mogèn smaken,
Gered te hebben van den dood,
Dan zyn zg allen gelukkig.
En zij vragen niet, wanneer
Moeten wij nu weer vertrekken,
Zij beschouwen dit als hun Eer.
Bot, ik hoop nog vele malen,
Dat 'k dit beleven mag.
Dat gg, met uw dappere mannen,
Menschenlevens redden mag!
Haarlem, Januari 1941.
C. Bot, Aannemer.
op de Waddenzee besomden van 180.tot
ten hoogste 245.De garnalenvisschers
maakten weekresultaten tot 220.per
vaartuig.
De vorige week (6 tot en met 11 Januari)
werd door 6 tot 20 vaarutigen per dag aan
den gemeentelgken vischafslag alhier aange
voerd: 1229 pond snoekbaars, prijs 55 tot 86
ct. en 415 pond baars, 25 tot 33 ct. per pond.