I&onfieert D op dit M winterhulp ^Nederland Hollands glorie Is een wegberm een parkeerplaats „Meester Jan" Slaapplaatsen 2V2 Graad onder nul Goederen, Woensdag 15 Januari 1941 Tweede Blad yiaclArutuiJU-ó is dc girorekening van den Gemeente-ontvanger» Stort hierop Uw gavenvoor „Winterhulp"» voor stadgenooien Bravo Joh» Dol Sr» vernield bij brand Hoofdbureau Politie Burgerlijke Stand van Den Helder De Auto-bevrachtings- dienst Rijksveldwachter Vroom bevorderd tot brigadier UR Wet politie rapport JjtKetlch titiuuU ïlituwJ uil lOdk Visscherij Vlotbruggen en Pontveeren Kantongerecht Den Helder Aangehouden zaken worden behandeld Nu Mr. de Bruyes Tack is bevorderd tot subs. Officier van Justitie was het een andere verschijning, die gistermiddag het gestoelte van den Ambtenaar van het Openbaar Ministerie bezat, en wel niemand anders dan Mr. Mr. Dr. J. A. E. Buiskool. Het was de eerste maal dat wij hem in Den Helder in deze functie mochten aan schouwen en beluisteren. Overtreding van het Rgtgdenbeslult. Deze zitting v. h. Kantongerecht kenmerkte 21 ch dooi diverse aangehouden zaken. Ook de ouverture was 'n zaak, die reeds op een vorige Zitting voor de heeren geweest was. Het betrof namelijk de zaak tegen een zekeren K„ een vrachtautorijder, die verdacht werd een zijner chauffeurs, L. K. te veel uren te hebben doen maken. Verdachte was niet ter zitting verschenen. Een en ander had zich afgespeeld gedurende de maanden Maart en April van het vorige jaar. De eene maal maakte K. weken van 62 uur, de andere maal van 68 uur en zelfs eenmaal van 68% uur. In ieder geval was het normaal in die periode dat er langer dan 65 uur gewerkt werd. Op de vraag van den kantonrechter, Mr. Arn. Veldman, waarom dit noodzakelijk was zegt getuige, dat het bijzonder druk was en dat er aan overwerk feitelijk niet te ontko men viel. De Kantonrechter vestigt er dan evenwel de aandacht op, dat het zeer een voudig is ontheffing van het Besluit te ver krijgen en dat dit door verd. ook geschied had behooren te worden. De Ambtenaar zegt eveneens dat er een eenvoudige methode beslaat voor het verkrijgen van ontheffing, en dat de directeur thans in gebreke gesteld moet worden. Hij vordert 3 maal 5 boete, subs. 3 maal dagen hechtenis. De Kantonrechter reduceert de straf tot 3 boete's van ieder 5, subs. 3 maal 2 dagen hechtenis. Een karretje over den zandweg reed...... Eveneens aangehouden was de zaak betreffende den landbouwer T. M. van Callantsoog. Men zal zich deze affaire nog van vorige zittingen herinneren. Mejuffrouw Kater aldaar weigert M. met zijn wagens over een stuk grond te laten rijden dat zij haar eigendom noemt. Verdachte is echter van meening, dat zij in gebreke is den weg dusdanig te onder houden dat hij er behoorlijk over kan rijden. Er is thans een onderzoek ingesteld, en naar aanleiding daarvan kwam verd. giste ren weder voor. Mr. Buiskool, requisitoir nemend, wijst er op dat men deze zaak van twee kanten kan bekijken. In de eerste plaats kan men zég gen, dat verdachte gereden heeft op een stuk land, waarop dit voor hem verboden was, in de tweede plaats kan men van mee ning zijn, dat hier een excusabele reden geldt. Het is uiterst moeilijk hier het goede pad te vinden. Spreker zou derhalve den Kanton rechter willen verzoeken de zaak aan te houden, bijvoorbeeld voor den tijd van een klein jaar, teneinde in die periode na te gaan, op welke wijze men hier een oplossing der moeilijkheden kan verkrijgen. Verdachte, daarna aan het woord komend, ls het hier niet mee eens. Zijn werk gaat door en hij zou het prefereeren, indien men direct nu maar een besluit nam. Waarop de Ambtenaar repliceert met „Daagt U eische- resse dan uit!" Mr. Veldman zegt, dat verd. z.i. niet goed gehandeld heeft, doordat hij tenslotte de wagen heeft doen rijden op grond, die van een ander het eigendom was. Dat heeft verd. eigenmachtig gedaan. Hij vordert hiervoor een zoo laag mogelijke boete, en wel van 50 cent (subs. 1 dag hechtenis). Hij geeft verd. nog den raad de zaak eventueel civiel te laten regelen. De zaak zonder eind Reeds eenige malen verscheen de laatste jaren de bekende ford-dealer M. S. van den Rijksweg bij Julianadorp voor den kadi van het Kantongerecht, terwijl hij eveneens in Alkmaar terecht stond. En wel voor het feit, dat „Waterstaat" er zijn sanctie niet aan kan hechten, dat genoemde M. S. maar steeds zijn auto's aan den kant van den weg deponeert. Men acht dit een onjuiste handeling en daarvoor werd S. verscheidene malen ge daagd. Zoo ook gisterenmiddag. Allereerst verscheen ditmaal de technische ambtenaar van „Waterstaat", de heer C. Wij- ker, de opsteller tevens van het procesverbaal Getuige vertelt dat S. nog maar steeds (Erbg vermelden: „Voor Winterbt:';» Nederland"). zijn auto's neerzet daar, waar dit z.i. niet mag. De berm aan den kanaal-kant wordt daardoor een soort parkeer-terrein. lederen dag ziet men hetzelfde beeld; des morgens worden de auto's uit de garage's gereden, op dat daar de reparatiën kunnen geschieden. Voorts deelt de heer W. mede dat het zijn collega, de heer Bottema, was, die eenigen tijd geleden die parkeerplaats heeft laten *anleggen, teneinde te zorgen dat de auto's niet op den rijweg kwamen te staan. De be doeling was evenwel dat de wagens er voor korten tijd geplaatst zouden worden. Zeker was het niet de bedoeling, dat men ze er dag en nacht, zooals thans veelal het geval is, zou laten. S., aldus de heer W. beschouwt die berm, als zijn berm, als eigen erf. Ook op den berm. aan den anderen kant van den weg, staan auto's. Voor een en ander werden S. reeds diverse waarschuwingen gegeven, maar niets hielp. Vandaar thans dit procesverbaal. De heer S., zelf aan het woord komend, zegt dat hij alleen bij uiterste noodzaak van dit parkeerterrein gebruik pleegt te maken. En zeker maakt hij er geen mis bruik van, zooals de heer Wijker voorstelt. Het is den laatsten tijd echter veelvuldig voorgekomen, vooral door de talrijke reparaties aan de Duitsche auto's, dat de garage te klein was. Dan moesten de andere auto's er wel uit. Al het mogelijke wordt echter gedaan, om het eventueele ongerief zoo klein mogelijk te doen zijn. De heer Wijker, daarna wederom aan het woord komend, zegt dat hij het oneens is met den heer S. Deze werkt niet mede; het spijt getuige dat hij dit zeggen moet. Hij vestigt er tenslotte de aandacht op dat ook de verkeersveiligheid door een en ander niet denkbeeldig in gevaar wordt gebracht. Mr. Buiskool zegt dat de zaak hem niet vreemd is. In andere kwaliteit heeft hij haar reeds behandeld. In Alkmaar heeft men den heer S. een boete opgelegd, doch in dit geval requisitoir nemend, zegt spr., dat hij geen straf kan eischen, aangezien het feit niet be wezen is. Het is namelijk niet bewezen, dat de auto's er zijn BLIJVEN staan. In ieder geval kan geen straf worden gegeven. Des niettemin mag worden verwacht dat de heer S. medewerkt om het ongerief inderdaad zoo gering mogelijk te doen zijn. Hij vordert daarna vrijspraak. De heer S. tenslotte komt nog op tegen de bewering, dat hij niet bereid zou zijn geweest tot medewerking. Het tegendeel is waar. Mr. Veldman zegt daarop dat er over 14 dagen schriftelijk vonnis gewezen zal worden. De samenstelling van het Heldersche Kantongerecht heeft zich den laatsten tijd gekenmerkt door mutaties. Deze mutaties begonnen feitelijk met het ziekteverlof van den grijzen Mr. Sickenga, en ze zijn gebleven. Op de plaats van den Ambtenaar zag men verschillende gezich ten, eveneens enkele malen op den stoel van den Kantonrechter zelf en ook de griffiers-stoel werd een enkele maal be zet door iemand, die in het normale leven geen bef en toga pleegt te dragen. Gistermiddag mochten wij de meest recente mutatie aanschouwen. Niemand minder dan Mr. Buiskool van Schagen zat daar, waar eertijds Mr. de Bruyes Tack zijn banbliksems placht af te vuren naar de hoofden van de Nieuwe- diepsche pekelzondaren. Mr. de Bruyes Tack ging heen en Mr. Buiskool kwam terug. Zoodat we weer gelegenheid zullen heb ben dezen jurist put sang in Den Helder op gezette tijden aan te hooren. Zulks placht op de helaas tot het verleden be- hoorende zittingen des Zeekrijgstaads steeds een speciaal genot te zijn. Het be luisteren van dit wandelend wetboek, deze zoo fantastisch van den tongriem gesneden advocaat, wien geen probleem te gecom pliceerd, en wien geen rechtskundige puzzle onontwarbaar is. Ongetwijfeld geeft de positie van advo caat gelegenheid tot ontplooiing van méér spreek-talent, meer demonstratie van wets- kennis en radheid van tong dan die van „Den Ambtenaar" Ongetwijfeld zal er afbreuk worden ge daan aan deze markante figuur in het ganschelijk nuchtere Kantongerechts-zaal tje, nu zij zich heeft te scharen in het edel achtbaar college van rechters. Wij zijn er echter evenzoo van over tuigd, dat „Meester fan", zooals men hem kent in zijn bakermat Schagen, zelf s als Ambtenaar zal blijven flonkeren door geest, gevatheid en sprankelende origina liteit. Den Helder, R#ks»e*. S minuten van halte Koegras. Slaapgelegenheid voor 6 personen. 9 HU volbracht als oudste deel nemer Prestatietocht door Geest merambacht op de schaats. Iedereen in Den Hélder kent den krassen heer Joh. Dol Sr. En bijna hel de om geving kent hem ook. Dat is geen won der, want behalve dat deze nu 65-jarige veteraan een kleine 40 jaar lid van het onvolprezen Staf muziekkorps der Ko ninklijke Marine is, was hy dirigent van tal van harmoniekorpsen in en buiten Den Helder. O.m. van de „Oranje Har monie Kapel", en van de harmonie- eri fanfarekorpsen te Texel, Schagen, Bree- zand en Callantsoog. Met z'n 65 jaren heeft hg thans als oudste deelnemer den zwaren Érestatierit door het Geestmerambacht gereden, een schaats-wedstrgd, waarin zeer veel van het uithoudingsvermogen der deelnemers gevergd wordt. Zoo lezen wg dan in de Nieuwe Lange- dgker Courant allereerst, dat de Presta- tierit door het Geestmerambacht een groot succes geworden is. Het ijs wa3 goed en het parcours goed aangegeven. De organisatie verliep prima. De deel neming was zeer groot: ruim 300. Diverse „cracks" en elfsteden-rgders waren van de partij, zoodat er behoorlijk party ge geven kon worden. De eerste 2 touristen, die arriveerden na 1 uur en 12 minuten waren de heeren N. Jonker en K. Kooy van Oudkarspel. Zij kwamen gelijk na met een groep wedstrijd-deelnemers. De jongste deel- nemere, de 12-jarige J. Steenhuis van Alkmaar arriveerde 1 uur 15 minuten na de start, en de oudste tourist, de heer Joh. Dol Sr., oud 65 jaar, van den Hel der, kwam na 1 uur 20 minuten aan. Zoo reed de heer Dol Sr.! Een woord van hulde aan het adres van den ouden muziekmeester is hier zeker wel op zgn plaats. Hij heeft be wezen, dat ook gee aeueerde Nieuwedie- pers nog wel tot iets in staat zijn. Zelfs als ze de 6 kruisjes reeds dik gepasseerd zijn! Bravo! Hedenmorgen 9 uur: Nauwelijks heeft het enkele dagen ge dooid, of opnieuw is hedennacht de vorst ingevallen. Opnieuw dus hoop voor de wintersportliefhebbers, hoewel er min stens evenvelen zullen zijn die met ver langen het definitieve afscheid van Ko ning Winter tegemoet zien. Wat het verloop der temperaturen be treft, gisteravond laat dooide het nog en eerst om half 6 vannacht daalde het kwik tot onder het 0-punt. Toen bleef het kwik, zij het in langzaam tempo, zakken. Om 5 uur hedenmorgen vroor het 2 gra den en om 9 uur 2% graad. Verwacht wordt dat deze daling nog wel even door zal zetten. De barometer staat laag (750), doch vertoont een stijgende tendenz. Gezien het feit dat er een Oostenwind opgestoken is, kan momenteel van alles verwacht worden. Zoowel doorzettende vorst als... dooi. Tusschen 12 uur en 4 uur vannacht viel er jachtsneeuw. Veel had dit niet te be- teekenen. In Alkmaar echter lag om 5 uur vanmorgen een dik pak sneeuw. Hoe meer noordelijker men echter kwam, des te dunner werd dit sneeuw-tapijt. De lucht is echter dik, zoodat, ook in dit opzicht, verrassingen niet als uitge sloten te beschouwen zijn... Eigenaren dienen zich persoonlek tot de Schade-enquête-commissie te wenden. Tgdens den brand in het Hoofdbureau van Politie van 25 Juni 1940 waren in dit gebouw verschillende door particulieren bg de Politie ingeleverde goederen, o.a. jachtgeweren, aan wezig. Deze particuliere eigendommen zijn alle door brand verloren gegaan. In een gisteren opgenomen advertentie werd. onder de aandacht van belanghebbenden ge bracht, dat in dezen niet gerekend moet wor den op schadevergoeding vanwege de ge meente Den Helder, daar de gemeente niet aanspraklijk is, aangezien hier sprake is ge weest van oorlogsgeweld. Degenen, van wie bij dezen brand goederen zijn verloren gegaan en die schadevergoeding wenschen, moeten zich te dier zake vóór 20 Januari 1941 wenden tot de Schade-Enquête- Commissie, Koningsplei.. 5, alhier. De gemeente Den He'der kan dit voor be langhebbenden niet doen, daar alleen de eige naren der goederen zich met een verzoek om schadevergoeding tot voormelde Commissie kunnen wenden. van 14 Januarn 1941. ONDERTROUWD: L. Nottelman en P. E. Brinksma. Hoe deze geregeld is. De Autobevrachtingsdienst is met ingang van 13 Januari in werking getreden. Op dezen datum is het derhalve den ver gunninghouders, die onderworpen zijn aan de bepalingen van het Autobevrachtingsbesluit, zgn verboden goederen ten vervoer aan te nemen, anders dan door bemiddeling van of vanwege den Rgksinspecteur van het Verkeer. Een en ander is op de verstrekte vergunning tot uiting gebracht. Teneinde een regelmatigen gang van zaken te waarborgen en geen vertraging te doen ontstaan in de noodzakelgke verladingen, wordt den beroepsgoederenvervoerders, voor wie het bovenbedoelde bevrachtingsbesluit zal gelden, aangeraden zich zoo spoedig mogelijk te melden bg de agenten of sub-agenten van den Autobevrachtingsdienst in het rayon, waarin zg zijn gevestigd. Zij worden dan in het bezit gesteld van de noodige administra tieve bescheiden, terwgl hun voertuigen voor den Autobevrachtingsdienst worden ingeschre ven. Den verladers zal worden verzocht, zich voor vervoeren te wenden tot de agenten of sub-agenten van den Autobevrachtingsdienst, terwijl de Autobevrachtingsdienst dan de ver voerders zal aanwijzen, welke het te bewerk stelligen transport zullen verrichten. Voorzoover vooral in den aanvang de verladers zich ter zake wenden tot den vervoerder, bestaat er geen bezwaar tegen, dat de vervoerder de lading aan brengt bij den Autobevrachtingsdienst. Dit brengt evenwel voor den vervoerder niet het onbetwiste recht mede, dat hij ook voor dit vervoer zal worden aange wezen. RIJKSPOSTSPAARBANK. Opgave betreffende het kantoor der poste rijen te Den Helder. In den loop der maand December 1940 werd aan bovengenoemd kantoor ingelegd 28.606.0'J en terugbetaald 68.350.44. Derhalve minder ingelegd dan terugbetaald 39.744.24. Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be droeg 24. Naar wij vernemen is de bekende rijks veldwachter Vroom van Julianadorp per 1 Januari j.1. bevorderd tot brigadier van de rijksveldwacht. Welke standplaats den heer Vroom wordt toegewezen, of dat deze in Julianadorp zal blijven, is nog niet bekend. VERKEERSZONDAARS. Maandag moest de politie tienmaal een be keuring uitreiken aan overtreders van de motor- en rijwielwet. NOG EENS: STROOMEND WATER. Ook Maandag moest de politie nog eenige malen een gesprongen waterleiding in onbe woonde perceelen bedwingen. BRANDBOM GEVONDEN. In de onmiddellijke nabgheid van den Burg n.1. bij de z.g. „Zes" is gistermiddag een brand bom gevonden. Het projectiel was verpakt in een bus. Jongens gaven tegen de bus een schop waardoor het deksel er af sprong en vocht kon toetreden, 't Bleek een Forfor-bom te zijn, die dadelijk begon te sissen. Het hoofd van den luchtbeschermingsdienst, de heer Goeinga heeft de bom verwgderd en onschadelijk gemaakt. De herkomst is niet bekend. De bom was gemerkt V 5. RIJKSPOSTSPAARBANK. Opgave betreffende het kantoor der poste rgen te den Burg. In den loop der maand December 1940 werd aan bovengenoemd kantoor ingelegd 5.551.23 en terugbetaald 35.062.92. Derhalve minder ingelegd dan terugbetaald 29.511.69. Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be droeg 1. Urk, 12 Januari. Door 30 /aartuigen werd j.1. Zaterdag aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aan gevoerd: 342 pond snoekbaars, van 5 tot 55 pond per vaartuig, prijs 83 tot 86 ct. en 102 pond baars, 30 tol 35 ct. per pond. De visscherij op snoekbaars met staan- netten onder het ijs nam de vorige week in omvang toe. Van de-a snoekbaarsvisschers waren per etmaal de gemiddelde vangsten 6 tot 30 pond per vaartuig. In het begin der wc;k waren de gemiddelde prijzen 57 ct. per pond; in het laatst der week tot 86 ct In het begin van de vorige week werd het ver voer met de snoekbaars over het gs zeer ge stagneerd, vandaar toen de mindere prijzen, omdat de onkosten veel te hoog waren. Bij minder» onkosten werd de prijs aanmerkelijk hooger. Van de snoekbaarsvisschers varieer den de weekbesommingen van 14 tot 45 gulden per vaartuig. De andere soorten baars werden maar zeer matig gevangen met een matige tot dure prijzen. Dat gedeelte van de Noordzeevloot, welke de kustvisscherij overdag bij Scheveningen aan het uitoefenen is, boekte matige vang sten. De goede prijzen maken nog bevredi gende weekresultaten. De sa rdijn visscherij was gering. Veelal waren van deze categorie visschers de weekbesommingen van 230. tot 310.per motorvaartuig. De visschers Als men van Den Helder af langs het Noord-Hollandsch Kanaal naar Alkmaar loopt of rgdt, dan ziet men aan zijn linker hand eenige verbindingen met de overzijde van het Kanaal. De eerste is bg het dorpje De Kooy, n.1. een vlotbrug, dat voor eenige jaren nog een pontveer was. Wat heeft dat niet jaren en jaren geduurd vóórdat men ein delijk een vlotbrug kreeg. De pontveerhouder vroeg nog een klein bedrag voor het gebruik ervan, terwgl in de eerste jaren van de vlot brug ook nog een tol moest worden betaald. Thans is de overgang geheel vrij, voor ieder; het Hjkt wel of men tot zulke gewone noodzakelgke dingen schoorvoetend overgaat onder het gezegde: Kalpmjes aan dan breekt het lgntje niet. Ik herinner alleen nog aan de officieele opening van deze vlotbrug door de Gemeentebesturen van Anna Paulowna en Den Helder. De volgende overgang ligt bg Westeinde, n.1. een... pontveer, die er al vele jaren ligt, ik meen zelfs van de stichting van het dorp Anna Paulowna a en dat is ongeveer in 1857. De volgende overgang is in het dorp 't Zand en de dat is weer een vlotbrug. De daarop volgende was bij De Stolpen, een vlot brug, die voor eenige jaren is veranderd in een moderne draaibrug. Deze brug is er spe ciaal gemaakt voor het verkeer over Wie- ringen naar Friesland over den Afsluitdijk. Alle volgende overgangen, bij St. Maartens brug, bg Burgerbrug, bij Schoorldam enz. zijn allen... vlotbruggen. En nu kom ik weer terug op het pontveer bij Westeinde... dat is waarlijk de eenige overgang, dat nog een pontveer is. En waarom eigenlijk? Er is daar toch genoeg verkeer en een :.eer uitgebreid achterland om de stichting van een vlotbrug te wettigen. Als achterland heeft men daar Anna Pau lowna, links ervan Breezand, links van het hotel „Veerburg" het dorpje Van Ewijksluis, rechts van dit hotel komt men in Oudesluis en zoo voort, terwijl tegenover dit hotel zich bevinden de belangrijke Oostpolder en nog verderop het dorp Wieringerwaard. Ligt het nu niet op den weg van het Ge meentebestuur van Anna Paulowna om daar zijn schouders eens onder te zetten? Het komt mij voor, dat dit een zeer belangrijke verkeers-aangelegenheid is. Daarbij komt nog, dat er bij elke vlotbrug zich een verzameling van woningen vestigt in den vorm van kleine bedrijfjes, winkeltjes, woningen van geringen omvang, een bakker, een smid, een timmerman en dergelijke vak lieden, om nog niet eens te spreken van een rijwielzaak of een soort auto-handel met een benzine-tank. In de praktijk ziet men dat ook bij andere vlotbruggen; er ontwikkelt zich, als vanzelf, een gehuchtje, een dorpje op kleine schaal, dat aan vele menschen een broodwinning kan versr affen. Den Helder. KL. F. OORTGIJSEN. Kerels van stavast zijn het, Die van de Dorus-Rijkersboot Zij gaan er op uit, in storm en ontij, En strijden steeds weer met den dood. Al is het nu een Zweed, een Brit, een Griek, Een Duitscher, Chinaman of Noor. Zij vertrekken als het tijd is, Wagen steeds hun leven hiervoor. Als ze dan, na behouden thuisvaart, Nog niet eens op adem zijn Klinkt terstond soms de telefoon weer, Dat ze er wéér moeten zijn. Weer moeten zij zoo vertrekken, Voor een schamelen visscherman. Het was de H.D. 82, Die in nood zat, achter den dam. Direct zijn zij heen gevaren, Zij waren nog niet eens goed droog. Maar de bemanning van de „82" Hadden zij spoedig in het oog. Wat waren dezen toen dankbaar, Je kon het zóó aan hen zien. Zg zeiden: mannen, jullie danken we ons leven, Morgen doen wg het zelfde, misschien. Ze hadden Moed en Trouw bewezen, En elk kreeg een medaille daarvoor, Piet Bot, Runneburg en Fillerip hun eerste, Maar daar blijft het niet bij, hoor. Spoedig gaan zij weer uit redden, Het zit hen immers in het bloed! Onverschillig wie het mocht wezen, Zij vertrekken weer met spoed. Als zij dah in veilige haven. Met hun trouwe Reddingboot, Weer het genoegen mogèn smaken, Gered te hebben van den dood, Dan zyn zg allen gelukkig. En zij vragen niet, wanneer Moeten wij nu weer vertrekken, Zij beschouwen dit als hun Eer. Bot, ik hoop nog vele malen, Dat 'k dit beleven mag. Dat gg, met uw dappere mannen, Menschenlevens redden mag! Haarlem, Januari 1941. C. Bot, Aannemer. op de Waddenzee besomden van 180.tot ten hoogste 245.De garnalenvisschers maakten weekresultaten tot 220.per vaartuig. De vorige week (6 tot en met 11 Januari) werd door 6 tot 20 vaarutigen per dag aan den gemeentelgken vischafslag alhier aange voerd: 1229 pond snoekbaars, prijs 55 tot 86 ct. en 415 pond baars, 25 tot 33 ct. per pond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 5