Wat banden zeggen Het granaatappelsap N1PPER EN PELLE Radioprogramma FEUILLETON Engelsche hooge officieren in Turkije De onderdrukte volkeren van Zuid OostAzië De psychologie vertoont» soms een zekere verwantschap niet de wiskunde en de me thode, die door zielkundigen wordt gevolgd, komt dikwijls neer op het eonstrueeren van een ziel, wanneer één of meer feiten zijn gegeven. Een nieuwe richting in de zielkunde, de psycho-analyse, past de zoo juist genoemde methode stelselmatig toe, maar ook reeds vóór de grondlegging van de analvstische psycholopie, baseerden zoowel de practische menechenkenner als de peleerde hun oor deel vaak op een enkele waarneminp. Niet zelden is de waarde van zoo'n typisch ken merk overschat en de theorieën, die zich er toe bepaalden een dergelijke bijzonder heid als t ware uit te buiten, zijn meestal spoedig weer verworpen. Toch is 't inderdaad mogelijk om van iemand die men één keer heeft gezien een karakte ristiek te geven, die achteraf juist blijkt te zijn, maar niet iedereen is in staat om op deze wijze iemand te doorzien en volledig zal het aldus gevomóe beeld vrijwel nooit zijn. Eenige Schema's van zulke karakteristie ken hebben algemeene bekendheid verwor den. „Zeg mij, wie Uw vrienden zijn en ik zeg U wie gij zijt" is zelfs spreekwoordelijk geworden, „soort zoekt soort" idem, en zoo zijn er moer stelsels in een notedop, die men overigens met de noodige reserve moet aanvaarden. Ofschoon allerminst onfeilbaar is de leer van den vorm der handen op een meer ■wetenschappelijke leest geschoeid' dan de boven vermelde „theorieën". En misschien zouden sommigen menschen veel teleurstel lingen bespaard zijn gebleven, wanneer de betreffende personen in staat warenge weest om hun eigen aanleg te lezen niet uit de lijnen maar uit de omtrekken van hun hand. Reeds bij een achtjarig kind drukken de handen in zooverre de persoonlijkheid uit, dat men naar aanleiding hiervan maatre gelen kan nemen met het oog op de toe komst. Het is niet raadzaam om een jon gen, wiens vader b.v. timmerman is, in •hetzelfde vak op te leiden, als een oninge wijde reeds kan zien, dat zijn handen niet naar het werk staan: Smalle, spitse vin gers zijn niet geschikt om ëen heitel vast te houden of een matras te stoppen. De De „werkhand" is voor dit soort arbeid echter als 't ware geschapen. Zij is kort en breed en de vingers hebben breede toppen. Deze twee typen zijn de uitersten. De tus- schenvormen correspondeeren met een aan leg. die het materieele en grove eenerzijds, het geestelijke en verfijnde anderzijds in zich vereenigt. De practische hand b.v. is middelmatig groot, de knokkels zijn min of meer ontwikkeld, de vingertoppen iets breeder dan het eerste lid, dus eenigszins fepatelvormig. Degenen, die zulke handen aan het li chaam hebben, beschikken meestal over een practische levensopvatting, hebben zin voor eenheid, regelmaat en symmetrie, maar ondanks dat houden ze niet zoo zeer van vormelijkheid dan wel van consequen tie. Dikwijls zijn ze accuraat, hebben tech nische gaven en leeren snel en goed instru" menten bespelen. Een mooi voorbeeld van een practische hand is die van den beroem den pianist en componist Eugen d'Albert. Een ander veel voorkomend type is de accurate hand. Menschen, dia zulke han den bezitten zijn nog zorgvuldiger dan de eigenaars van „practische handen". Zij hebben min of meer spitse vingertoppen en goed ontwikkelde knokkels. Dit soort lieden helt iets meer over naar het geeste- telijke, maar het ideeöle beperkt zich ge woonlijk tot conventioneele preciesheid, eerbied voor oude instellingen en groote nauwkeurigheid. Ze zijn uitstekend geschikt voor boekhouder, ambtenaar, kassier, op zichter e.d. De ideëel© hand is één der zoo even ge noemde uitersten. Ze is smal. regelmatig van vorm en glad. De vingers zijn dun en dooA Eihei ïïl. 3. Nadat ze haar sigaret opgerookt had en het eindje weggeworpen had in een asbakje, dat op een laag tafeltje naast haar stond, greep ze naar ha* vloeiboek, opende dit op naai knieën, schroefde haar vulpen los en begon te schrijven. Eenige minuten schreef ze snel door, zonder op of om te zien, totdat ëen zachte klop op de deur haar in die bezig heid stoorde en haar moeder binnenkwam. Even had haar gezichtje een geërgerde uit drukking, maar meteen lachte ze alweer en hartelijk zei ze: Hallo, moedertje! Jij hier? Kom gauw bij het kacheltje zitten en verwarm je. Lady Carvis kwam naderbij. Lang kan ik niet blijven, lieve kind. Foei, wat is het hier koud! Waarom trek je de gordijnen ook niet dicht? Diana stond op, duwde haar moeder in haar eigen lage fauteuiltje en sloeg haar de shawl om haar schouders. Het schrijfgerei had ze op het tafeltje neergeworpen en nu trok ze een oude, wankele schommelstoel dicht bij die van haar moeder en ging daarin zitten. Wel, wel, die eer valt me niet vaak te beurt, zei ze spottend. Heb je je visite kaartje niet meegebracht? Lady Carvis keek naar het levendige ge zichtje van haar dochter. Je bent nog zoo jong, mompelde ze, alsof ze tot zichzelf sprak. Even oud als leder ander van twintig, zei Diana luchtig. Niemand schijnt hier aan te denken. Dit is in ieder geval de leeftijd om iets te ondernemen en als je me niet wilt toestaan vliegen te leeren, dan ga ik er eenvoudig vandoor! Tut, tut! Wat loop je weer hard van stapel!" vermaande haar moeder. Pa-S maar op vandaag of morgen stoot jij nog eens flink je neus! Oh, voor een stootje ben ik zoo bang 290. lturrld doet een ontstellende ontdekking. 1. Intusschen zrjn Kurrki en Wawhoo in het oerwoud op zoek naar levensmiddelen. 2. In de top van een hoge boom waar hij over de hele inham kan heenzien, blijft hij als vastgenageld staan. 3. Hij vertrouwt zfjn ogen nau welijks. Varen daar niet Nipper en Pelle p een losge rukt eiland, omringd door haaien, die hun iederen te rugtocht afsnijden. 3®L Kurrki ontmoet zijn vader weer 1. „Ja, vader, ik dacht het wel, da u de toestand de baas zou bljjven en dat U de storm zou doorstaan!" 2. „Men is niet voor niets een oude zeerob, mijn jongen. Dat jij en je makkers niet de weg tot de vissen ge gaan zijn, dat verwondert mij. Maar waar zijn Nipper en Pelle?" 8. ,.Ze zijn op avontuur uit. Kom mee, dan kunt u ze nog net zien." spits. Het schijnt bij de eerste kennisma king, alsof zij, die in het bezit zijn van ideëele handen, onderling het meest uit- eenloopen en overigens het gecompliceerdst zijn. De onderlinge verschillen en de ge compliceerdheid zullen waarschijnlijk wel met de waarheid overeenstemmen, maar daar etaat tegenover, dat bij de andere ty pen van een ingewikkelde structuur en van verschillende „ondertypen" eveneens spra ke zou moeten zijn. Dat dit vaak niet het geval is, kan waarschijnlijk worden ver klaard uit het feit, dat de beoefenaars van de handenpsychologie gewoonlijk zelf tot de ideëelen behooren en daardoor met dit type beter bekend zijn. De andere groepen door gronden ze minder goed en kunnen ze silechter uit elkaar houden. Dit verschijnsel is verwant aan het gebrek aan onderschei dingsvermogen, dat de Europeaan parten speelt, wanneer hij b.v. met Chineezen of Negers in aanraking komt. Zij, die Afrika of Azië bezocht hebben, weten dat men in het begin geen enkele in boorling kan herkennen, tenzij hij de één of andere zeer opvallende afwijking ver toont. In de oudste boekjes over handenleer die klaarblijkelijk zijn geschreven door „ideëele handen" wordt liet meest uitgewijd over dezen vorm, terwijl de andere min der juist worden beoordeeld of zeer kort worden behondoid. Daar evenwel ook per sonen met „practische handen" dikwijls psychologische en wijsgeerige talenten be zitten (die echter vaak niet tot ontplooi ing komen wanneer de menschen -in kwestie niet door anderen worden aagespoord) werd al spoedig de onvolledigheid aangetoond van de theorie in haar oorspronkelijke ge daante en bleken zich ook bij het „practi sche handen-type" complicaties voor te doen. We willen thans nog even terugkomen op de „ideëele hand" en enkele eigenschap pen noemen, die hiermee correspondeeren. Iemand, die zulke handen heeft, is vaak een dweper, soms een profeet, ook wel een componist of een geleerde. Over het geheel zijn dergelijke menschen niet afgestemd op 't alledagsieven en ondervinden nog al eens moeilijkheden, wanneer het aankomt op aanpassingsvermogen, practisch inzicht en levenservaring. Welk verband bestaat er nu tusschen de hand ©n de wijze, waarop het beroep wordt uitgeoefend? Het best weer te geven is dit misschien op de volgende manier: De man met de spitse vingers mislukt negen van de tien gevallen als ondernemer, doordat hij t« weinig doortastend en te abstract ie. De practische hand zal slecht de werkzaam heden van een boekhouder of kassier kun nen verrichten, daar de bezitter ervan zich niet graag afgeeft met kleinigheden. Wan neer de „accurate" man, om een derde type te noemen, éénmaal vastzit aan een haantje dat financieel niet veel oplevert, zal hij het waarschijnlijk zijn heele leven niet al te breed hebben, daar hij afkeerig is van ver andering. Het is dus zaak om zoo Iemand in een zaak te plaatsen, waar men „voor uitzichten" heett. Beschikt de persoon in kwestie dan over bepaalde kwaliteiten, dan brengt hij het tenminste tot iets. De ideëele, zoowel als de practische mensch heeft geestelijk en lichamelijk be wegingsvrijheid noodig, iets, dat de accura-- te kan ontberen, terwijl de werker soms zelfs geheel van streek raakt, wanneer hem te veel vrijheid wordt toegestaan. Onafhan kelijkheidszin komt echter ook bij primitie ve typen niet zelden voor. De practische huisvrouw heeft vanzelfsprekend ook prac tische handen. Vrouwen met ideëele vingers hoe aantrekkelijk die overigens mogen zijn, zijn niet voor huisvrouwen fn de wieg gelegd. Doen ze geen rijk huwelijk, dan komen ze gewoonlijk niet toe met het huishoudgeld. Aan de hand van een en ander ziet men in. dat men handig moet zijn om er te komen, voorts dat men zou kunnen spreken van de juiste hand op de juiste plaats en eindelijk, dat er een diepe beteekenis ligt verborgen in de vraag: „Wie heeft hierin de hand gehad?" De Engelsche berichten, volgens welke hoog geplaatste officieren der Engelsche strijd krachten in het Midden-Oosten en van de En gelsche vloot in de Middellandsche Zee in Ankara zouden vertoeven, worden' in poli tieke kringen in Bulgarije met een zekere be langstelling beschouwd. Men zou in deze door de Engelsche propaganda opgeblazen be richten het streven willen zien van de En gelsche oorlogvoering om het vooral in het Nabjje Oosten sterk gedaalde vertrouwen in Engeland weer iets te versterken. Japans nieuwe orde. Onder auspiciën van de Liga voor de emancipatie van de volkeren van Zuidoost- Azië zal £4 dezer te Tokio een massa-mee ting worden gehouden. De vereeniging heeft in dit verband een manifest gepubliceerd, waarin verklaard wordt: Zuidoost-Azië is eeuwenlang door de blanken aangevallen en veroverd. De vol ken van Zuidoost-Azië zijn onderdrukt er. uitgebuit door hun veroveraars. Hun natio nale ontwikkeling werd gedwarsboomd en van hun geboorterecht werden zij beroofd. Hun toestand is eenvoudig beklagens waardig. Vijfhonderd millioen menschen in Annam, Cochinchina. Oost-Indië, het Ma- leische schiereilahd Burma, Britsch-Indië. en de Philippijnen zuchten thans onder on recht. Deze volken van hun overweldigers te bevrijden en hen in de gelegenheid te stellen elk zijn eigen plaats in te nemen is onmisbaar voor den opbouw van een nieuwe orde in Azië en de vestiging van een duurzamen vrede in dit deel van de wereld. VRIJDAG 17 JANUARI 1941. Hilversum I. 415 m. Nederlantlsch Programma. AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek (8.308.45 Nieuws berichten ANP 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Orgelconcert en zang. 11.20 Cyclus „De schilders van het Holland- sche landschap". 11.35 Amabilé-sextet (12.0012.10 Gramo foonmuziek). 12.30 Gramofoonmuziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 AVRO-Amusementsorkest en gramofoon muziek. 2.00 Disco-variété. 3.00 Cyclus „Vrouwenberoepen in Nederland". 3.25 Omroeporkest (4.154.35 Reportage). niet, zei Diana. Maar Ik vraag mij af wat jij eigenlijk zoudt willen dat ik deed. Ik? vroeg Lady Carvis. Mijn lieve kind, meer dan iets anders ter wereld zou ik je getrouwd willen zien gelukkig ge trouwd. Getrouwd! Diana lachte spottend. Kan jij je voorstellen dat ik een soort leven zou kunnen lijden zooals jij - den heelen dag je man naar de oogen zien? Ik zou het besterven! óf ik zou een moord plegen, öf zelfmoord óf allebei! Oh, wat draaf je weer door! zei Lady Carvis En natuurlijk meen je niet de helft van wat je zegt! Je bent trouwens nog te jong en onervaren om te weten wat het beteekent gelukkig getrouwd te zijn. En je bent ook nog te jong om voor jezelf te beslissen wat goed voor je is en daarom... Goed, goed! Als ik je er een plezier mee kan doen, zal ik wachten met die vliegerij totdat ik meerderjarig ben we hebben dan allemaal nog de t(jd opi vsji gedachten te veranderen. ja, dat is verstandig gesproken, zei Lady Carvis en ze zuchtte opgelucht. Maar Diana, dat is nog niet alles je begrijpt wel, dat we onmogelijk op deze ma nier verder kunnen gaan. Dat is maar al te waar! kreunde Diana. We mogen nooit meer te laat aan tafel komen. Dat niet alleen, lieve. Je weet zelf best, dat je manleren tegenover je stiefvader heel wat te wenschen overlaten en dat dit hem mogelijk nog meer irriteert dan je non chalance. Ik zou graag willen dat je meer eerbied voor hem toonde. Maar. lieveling, doe niet woo dwaas! riep Diana uit. Eerbied! Wat ia dat voor een ouderwetsch woord? Ik dacht dat dat allang uit de mode was al vóór lk ter we reld kwam. Ik kan met jou niet verstandig praten zei Lady Carvis vermoeid. Ze schoof wat dichter naar de petroleumkachel toe en een poos was het heel stil in de kamer. Toen zei ze: Kom, laten we liever een prettiger onderwerp aanroeren: je weet toch dat na Kerstmis Fortescue met verlof overkomt? Met een ondeugend gezicht zei Diana: Ja, dat weet ik. Vertel eens, is hjj al erg oud? Oud Hoe kom je daarbij vroeg haar moeder, en geduldig vervolgde ze: Hij zal vierendertig zijn dat is een prachtige leeftijd voor een man. Naar wat zjjn vader me van hem verteld heeft, moet hij buiten gewoon charmant zjjn. Blanche en Marjorie en hun mannen komen hier om kennis met hem te maken. Zou je niet een tijdje bij Blanche in Londen willen gaan logeeren voor hfl hier komt? Diana trok een gezicht. Om te leeren hoe mij als dame te gedragen, is het niet? Wat een dwaasheid! protesteerde Lady Carvis. Je mag Blanche toch graag, niet waar En je bent dol op de kinderen. Boven dien zal het vroolijke stadsleven je goed doen. Och, Blanche doet tegenwoordig zoo deftig helemaal mijn genre niet, ant woordde Diana. Toen je nog op school was, was je dol op je zuster. Oh, toen! Maar gevoelens kunnen ver anderen. Ik hoop ten goede, zuchtte Lady Carvis. Dat ingt er maar van af hoe je het bekijkt, zei Diana filosofisch. In ieder geval is Blanche als zuster wel te verdragen ze preekt tenminste niet, dat is al heel wat. Maar zij is mjj te zelfvoldaan en te ge civiliseerd. Enfin, dat kan zij ook niet hel pen; de omstandigheden heeft ze tegen. Naar mjjn opinie, zei Lady Carvis, is Blanche juist zooals een jonge, getrouwde vrouw behoort te zijn. Wees maar zoet, suate Diana. Ik zal wel bij Blanche gaan logeeren en trachten er achter te komen hoe men zich behoort te "dragen om een lady te worden. Maar a's het middel erger blijkt dan de kwaal, mag je mij daarvan niet de schuld geven, hoor! en, meteen op een ander onderwerp oversprin gend, vervolgde zij: Ik ben juist bezig met een brief aan dien ellendigen Weston; ik zal hem eens goed zeggen hoe de leden van de jachtclub over zijn hekken denken. Als ze maar allemaal zooveel fut hadden om te protesteeren... Maar, mijn lieve Diana, jjj bent hiervoor toch zeker niet de geschikte persoon," zei Lady Carvis verontwaardigd. Stel je voor! Een meisje van jouw leeftijd! En waarom zou een meisje van mijn leeftijd geen protest kunnen laten hooren Die hekken zijn levensgevaarlijk! Jog had vanmiddag wel dood kunnen vallen.1 Het is meer dan schande en het wordt tijd dat er een eind aan komt! riep Diana heftig uit. Maar kindlief ken je dien man eigenlijk Kénnen niet, antwoordde Diana. Maar vanmiddag heb ik hem voor het eerst gezien. Heel lang en donker zoo'n soort Mephisto, Hij heeft een mager, ingevallen gezicht en oogen harder dan staal Ik had liever dat Je hem niet schreef, mijn kind! Laat iemand anders dat doen iemand die invloedrijker is dan jjj! Diana lachte hoonend. Niemand in de buurt heeft het initiatief tot zooiets, smaal de ze. En die vent gaat maar voort met alle doorgangen te ^iokkeeren; overal slaat hij palen in den grond en paatst hooge hek ken. Hij heeft er vast n zeker plezier in als er een zijn nek breekt dat past zoo by zijn jluivelsche aard. Vandaag of morgen schiet er iemand -rjn hachje bij in mis schien ben ik lie iemand wel. En wat zou je dén zeggen, moedertje? Lady Carvis zuchtte iwaar. Ik wou maar dat je dat heele paardrijden eraan gaf, zei ze. -- Het leidt tot niets dan narigheden. Het zou me trouwens niets verwonderen als Sir John besloot er heelemaal een eind aan te maken. Diana's gezicht vertrok van woede, doch ze wist zich te beheerschen en glimlachend zei ze: Dat zou hij natuurlijk kunnen doen, als hij dat wilde. Maar als dat betee- 5.00 Gramofoonmuziek. 5.10 Uit Berlijn: „Gruss aus der Heimat", programma voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Cyclus „Sport en lichamelijke opvoeding" 6.15 De Speellieden en gramofoonmuziek. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Economische vragen van den dag ANP. 7.15 Gramofoonmuziek (7.307.45 Berichten Engelsch). 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Puszta-orkest. 9.10 Declamatie. 9.20 Omroeporkest en solist. 10.0010.15 Nieuwsberichten ANP en sluiting. Hilversum n. 301.5 m. NCRV. 8.00 Schriftlezing en Meditatie. 8.15 Gewijde muziek (gr. pl.). 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Granpfoonmuzlek. 10.15 Gewijde muziek (opn.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Celesta-ensemble en gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Reportage of muziek? 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Celesta-ensemble en gramofoonmuziek. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.15 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 3.00 Hobo, piano en gramofoonmuziek. 3.25 Vrouwenhalfuurtje. 3.45 Bijbellezing. 4.15 Gramofoonmuziek. 5.00 VPRO: Gesprekken met luisteraars. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten. ANP. 5.30 Berichten. 5.35 Clavecymbelvoordracht. 6.00 NCRV-orkest. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Economische vragen van den dag ANP en sluiting. kent, dat hij Kalif zou wegdoen, zou ik direct van Jog een paard krijgen om te berijden. Vertel hem dat maar. Lady Carvis stond op. Wanneer de oogen van haar dochter zoo gevaarlijk flikkerden, was het altijd maar het beste de discussie te sluiten. Enfin, zei ze, ik heb je nu gezegd, waar het op stond en ik hoop dat je met mijn wenschen in het vervolg rekening zult houden Ik kan nu niet langer blijven slaap wel, lieve kind! Ze gaf haar dochter een kus, legde de shawl op de rugleuning van haar stoel en verliet zoo waardig mogelijk het vertrek, glimlachend nagezien door Diana. HOOFDSTUK IV. Een kleine twee kilometer van Carvis Hall verwijderd lagen de uitgestrekte terreinen, bekend onder den naam Crackmead Down. Ge deeltelijk bestond het uit dicht bosch, gedeel telijk uit naakte, kale heuvels, waar niets anders dan distels groeiden en waar de bodem vol konijnenholen zat. Het huis zelf, Crack mead Grange genaamd, was eens een be langrijke farm geweest Nu echter zag het er akeli haast luguber uit; de bijgebouwen waren in verregaanden staat van verval en het huis was bijna geheel begroeid met klim op, hetgeen er een somber aanzien aan gaf. Er waren lieden in het naburige stadje Tar- ford, die beweerden dat het spookte op Crackmead Grange en misschien was dit wel een van de redenen waarom het oude, in ver val geraakte huis zoolang had leeggestaan. De makelaar, met den verkoop belast, was dan ook blij dat er eindelijk een kooper kwam opdagen, die bovendien tegelijkertijd een gedeelte van de meubelen en stoffeering overnam. De som, die voor het uitgestrekte terrein betaald werd, was wel zeer beschei den, maar als men dit aanbod niet accep teerde, was er alle kans dat het lugubere huis nooit meer bewoond zou worden. Het zal hem vast geen geluk brengen, voorspelde George Jeffreys, bij zijn vrienden bekend onder den naam van „Oude Jog" Maar de menschen, die den nieuwen eige naar gezien hadden, vonden dat deze buiten gewoon goed paste bij Crackmead Gran»e. Hg was een lange man. met een hard, stug Uiterlijk, die niet meer zei dan hoog nood'g was en dan nog op kortafgemeten toon. Zon der verdere plichtplegingen trok hij in de door hem gekochte bezitting en al spoedig was het een ieder duidelijk dat hij in vol- l'even0 Vr*)h"d afzondenng wenschte te (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 7