,MF BONNEN die deze week gelden Amendement op de steun en pachtwet Prettige thuiskomst WINTERHULP#NEDERIAND Vereeoiqde Staten befparlPi? MOF? NIKS HOORI I 0£\73£jfJCJ0ri PHILIPS LAMPEN Breukelen huldigt BOSMAN Vredesconferentie te Tokio begonnen Amsterdamscbe effectenbeurs Koersen Nederlandsch clearinginstituut Stort op 5553 of op 877 Het republikeinsche voorstel, volgens het welk de volmachten voor president Roosevelt OB^reiid van de wet op de hulp aan Enge land bij eenvoudig besluit van het Congres kunnen worden opgeheven, is door het Huis van Afgevaardigden met 148 tegen 141 stem men aangenomen. De oppositie heeft daar mede haar eerste suces bevochten. Wel, aldus de Associated Press, bestaat natuur lijk de mogelijkheid, dat het voorstel bij la tere stemmingen toch nog verworpen wordt. Verder heeft de Commissie voor buiten- landsche zaken van het Huis van Afgevaar digden nog een belangrijk amendement op de wet tot hulpverleening aan Engeland aan genomen. Volgens dit amendement wordt het gebruik van Amerikaansche schepen voor het vervoer van goederen naar Engeland verboden. De commissie hoopt hierdoor een tegenwicht in han den te hebben met het oog op de krachtige oppositie in het Huis van Afgevaardigden tegen de wet. In de Senaatscommissie voor de buiten- Inadsche politiek heeft de bekende Ameri kaansche majoor der vliegers. Williams, de Amerikaansche regeering er van beschul- digd.d at zij zoowel de vloot als het leger van Noord-Amerika volgens een bepaald plan van de beste vliegtuigen berooft om Engeland te helpen. Op deze wijze is het volgens Williams onmogelijk, het Ameri kaansche luchtwapen tot een behoorlijke grootte uit te breiden. De luchtmacht der Vereenigde Staten is thans „beklagenswaar" dig onvolmaakt". Het hangende wetsontwerp tot steun aan Engeland beteekent een „zelfmoord van de Amerikaansche levenswijze". Aan den ecnen kant, zoo ging Williams 7'< VAN DER BIJ vertelt zijn De grootste besparing op Uw stroomrantsoen verkrijgt U door het gebruik van de beste en zuinigste lampen ooit door Philips vervaardigd voort, verzwakt de Amerikaansche regee ring de kracht van het land en aan den anderen kant worden griezelige sprookjes \erteld over een z.g. gevaar voor een in vasie. Verder bemoeit men zich met de interne aangelegenheden van de Europeanen en Aziaten. De Vereenigde Staten dienen den imperialisten den mond te snoeren en zi)n strijdkrachten uit het Verre Oosten terug te trekken. Het geklets over de onvermijdelijk heid van een oorlog moest verboden worden. Vader naar Noord-Frankrijk, moeder ginq er vandoor. Een bewoner van de Derde Leliedwars straat te Amsterdam, die met verlof van zijn werk in Noord-Frankrijk terugkwam, trof in zijn woning zijn beide kinderen van drie en ruim een jaar, onverzorgd aan. De moeder was verdwenen. De man nam de politie in den arm, door wier zorgen de kinderen in een verzorgings huis zijn ondergebracht. OM UIT TE KNIPPEN. Broodbonnen nummers 02: geldig van 10 Febr. tot en met 16 Febr. (niet gebruikte tot en met 23 Febr., echter niet in restaurants e.d.) Elke bon geeft recht op het koo- pen van 100 gram brood of één rantsoen gebak. Bonnen nummers 4 (bloemkaart): geldig van 27 Januari tot en met 23 Febr. Elke bon geeft recht op het koopen naar keuze van 35 gram tarwemeel, tarwebloem, boekweitmeel, roggemeel, rogge bloem of zelfrijzend bakmeel of 50 gram brood of een half rantsoen gebak. Een rantsoen „gebak" is voor koek (ontbiitkoek) minimum 160 gram; voor speculaas 140 gr voor andere koekjes 200 gr.; voor biscuits en wafels 90 gr.; voor beschuit 75 gr.; voor cake 300 gr voor taart 600 gr.; voor gebakjes 600 gr.; voor gevuld groot korstgebak (boterletter e.d.) 500 gr.; voor gevuld klein korstge bak (amandelhroodjes e.d.) 400 gr. Bon 02 (nieuwe boter- en vetkaart). geldig van 10 Febr. tot en met 16 Febr. (niet gebruikte tot en met 23 Febr.), rechtgevende op het koo pen van 250 gram boter of marga rine of 200 gram vet. Bonnen 01 Vleesch (nieuwe kaart). geldig tot en met. 16 Febr. (niet gebruikte tot en met 19 Febr., ech ter niet in restaurants e.d.) Elke bon geeft recht op het koopen van 100 gram vleesch of één rantsoen vleeschwaren. Bon 01 Worst, Vleeschwaren (nieu we vleeechkaart): geldig tot en met 16 Febr. (niet gebruikte tot en met 19 Febr., echter niet in restau rants e.d.), rechtgevende op het koopen van één rantsoen vleesch waren. Het rantsoen vleeschwaren be draagt 75 gram voor gerookt of gekookt varkens- rund-, of kalfs- vleesch en voor gerookte worst soorten. 100 gr. v gekookte worst soorten rolpens en knakworst 125 gram voor leverartikelen, tongen- worst en nierbrood en 150 gram voor bloedworst. Bonnen 19, 32, 45 en 58: Elke bon geeft recht op het koopen van 100 gram kaas. geldig van 27 Jan. tot en met 23 Febr. Bon 31: geldig tot en met 21 Febr rechtgevende op het koopen van 100 gram vermicelli, spaghetti of macaroni. Bon 44: geldig tot en met 21 Febr.. rechtgevende op het koopen van 250 gram gort gortmout of grutten. Bon 57: geldig tot en met 21 Febr.. rechtgevende op het koopen van 250 gram havermout, havervlokken, ha verbloem, aardappelmeel vlokken gort. gnr*mont of grutten. Bon 87: Naar keuze 100 gr. maizena griesmeel. sago of aardappelmeel of een hoeveelheid puddingpoeder of puddingsauspoeder ten hoogste bevattende 190 gram zetmeel toi en met 21 Februari. Bon 91: rechtgevende op het koopen van één kilo suiker, geldig tot en met 14 Februari. Bon 92: Naar keuze 250 gram rijst, rijstemeel, rijstebloem of gruttcmeel geldig tot en met 21 Febr. Bon 102: rechtgevende op het koo pen van kg. peulvruchten geldig tot en met 16 Febr. V - Bon 01 (nieuwe kaart), rechtgeven de op het koopen van, naar keuze 150 gram toiletzeep (nieuwe samen stelling), 120 gram huishoudzeep, 150 gram zachte zeep, 300 gram zachte zeeppasta, 250 gram zeeppoe der of 600 gram waschpoeder, gel dig tot en met 28 Febr. Voor zoover voorradig mag nog geleverd worden 125 gram zeepvlok ken, 250 gram zelfwerkende wasch- middelen. 200 gram vloeibare zeep of 200 gram zachte zeep (oude sa menstelling). De wasscherijen moeten voor elke 20 kg. droog waschgoed één bon 01 in ontvangst nemen. Bon 02 (nieuwe kaart), geldig van 3 Febr. tot en met 16 Maart, recht gevende op het koopen van 125 gr. koffie of 50 gram thee. Bon 04 (nieuwe kaart); geldig van 10 Febr. tot en met 16 Febr. (niet gebniikte tot en met 23 Febr., ech ter niet in restaurants e.d.), recht gevende op het koopen van één ei. Bon 15 (hondenbroodkaart): geldig tot en met 28 Febr.. rechtgevende voor de groepen 1. 2, 3. 4, 5 en 6, op resn. 10 kg., 10 kg.. 8 kg.. 5 kg., 4 kg., en 3 kg. hondenbrood. Bon 15 (kattenbroodkaart): geldig tot en met 28 Febr., rechtgevende op het koopen van 1.5 kg. katten brood. Scheerzeepbon 117: geldig tot en met 30 April, rechtgevende op het koopen van 50 gram scheerzeep of één tube of één pot scheercrême. Petroleumzepel „periode 8": geldig tot en met 23 Febr., rechtgevende op 2 liter petroleum. Petroleumzegel „periode d": geldig van 20 Jan. tot en met 23 Febr., rechtgevende op het koopen van 2 liter petroleum. Brandstoffenbonnen nummers „11, 12 en 13 haarden, kachels" en „25 t m 32 centrale verwarming", gel dig tot en met 28 Febr. Elk der bonnen geeft recht op één een heid vaste brandstof. De geldigheidsduur van de vo rige serie is verlengd tot en met 14 Februari. Brandstoffenbonnen, gemerkt met „brandstoffen één eenheid, vierde periode" en „cokes', één eenheid vierde periode", geldig tot en met 28 Febr.. rechtgevende op het koo pen van één eenheid vaste brand stof. 1 eenheid la 1 hl (max 75 kg anthraciet, steenkolen, industrie of eierbriketten. of 2.5 hl kolenMik of 2 hl (max 100 kg) cokes (ook eascokee) of 110 kg bruinkoolbrike' ten. of 450 stuks (200 kg) bagger o' 300 stuks (195 kg) nerstnrf of 175 kg. fahrieksturf of 200 kg. ove rige soorten turf. „EEN HARTIG WOORDJE" MET ADEMA. BartlehiemDokkum. 't traject waar de slachtoffers vielen... Kapotte neuzen en gebroken beenen aan de orde van den dag Weet de lezer nog van Zondag? Van der Bij stapt 's morgens op de fiets en peddelt naar Schagerbrug, rijdt z'n dorpentocht van 50 km en komt als no. 1 aan; stapt weer op de fiets, moet reppen, reppen om tijdig aan de kleine Sluis te zijn, waar des mid dags om het kampioenschap van den Pol der wordt gereden en... hij wint dat kam pioenschap! Ziet u, z'n prestaties liggen op een ander terrein, maar dat tempo waarin deze kranige rijder doorzet om aan zijn sportieve verlangens te voldoen, dat weet de krantenman naast de sportresultaten zoo goed te waardeeren, omdat hij terwille van het nieuws zelf ook zoo vaak tegen den tijd moet spurten, zij het dan niet per schaats, maar op de fiets of... op z'n stoel aan de telefoon. En wat nu zoo prettig is Van der Bij. die zelf van wanten weet, begrijpt, dat „tempo"! niet alleen voor de sport geldt, maar ook het wachtwoord van de krant is. Van der Bij en de krantenman verstaan dus elkaar en daarom is de eerste ook dade lijk bereid zich uit te laten hooren als hij zelf maar een kwartiertje tijd heeft in het half uur, dat den tweede ten dienste staat om Van der Bij's ervaringen in den Elfste dentocht te verslaan. Maar, eerlijk is eer lijk, dat was toch ook alleen maar moge lijk, dank zij de welwillende medewerking van de trotsch op haar man zijnde vrouw (mag gerust hoor!) en haar familie, die dooi de persmuskiet te voren waren opgestookt om het „slachtoffer" voor z'n vulpen te voeren. Daar is Van der Bij, een kwartier is niet lang en we starten dus maar meteen. We wisten al, dat hij Woensdagmorgen nog gewoon had gewerkt en pas des mid dags naar Leeuwarden was vertrokken. Wisten ook dat daar dezen keer niet zoo goed voor de huisvesting kon gezorgd wor den als andere jaren en waren dus nieuws gierig hoe hij 't daarmee gesteld had, nu hij zoo kort voor den wedstrijd pas op reis ging. O, dat ging best. 'k Heb overnacht op *t zelfde adres van verleden jaar, goed ge slapen en was heelemaal fit, toen 't tijd van starten was Getraind? Neen, ik rijd, als ik rijden kan. De 50 km van Schagerbrug en de 100 van Purmerend zouden als oefening beschouwd kunnen worden. En als we Van der Bij nu verder maar alleen aan 't woord laten, zonder z'n ver haal door onze vragen te onderbreken, dan hooren we: 't Was „hardstikke-donker"om kwart voor zes. Je moest ie maar red den na den start, 'k Had geen licht bij me en moest dus zoo maar zor gen dat ik 't paadje hield. Kwam je in de sneeuw er naast dan maakte je natuurtjjk een buiteling. Er wa ren er al aardig wat weg. toen ik begon en tusschen Leeuwarden en Dokkum ging ik maar van groepje tot groepje. In Dokkum was ik, meen 'k no. 7, zat in de kopgroep. Had ik er heen velen voorbij gereden, nu moesten we terug naar Bartlehiem allen weer passeeren. Daar is me wat gebeurd. Telkens botsten er tegen elkaar in 't don ker en als soms de een licht maakte werd de tegenligger verblind en bleef de botsing evenmin uit. Ik werd er zenuwachtig van! Een man met hersenschudding, een vrouw hetzelfde, er lag er een met een gebroken arm langs de baan. van weer een ander was het been opengereten. Zelf ben ik in Dokkum tegen Bosman opgebotst; zijn ge zicht was stuk. mijn pink kapot (en Van der Bij toont ons z'n verbonden hand met den zelf gespalkten vinger!) Van Bartlehiem naar Berlikum was ik met Siem Lont van Wieringen 3 en 4, maar nadat ik een poosje met hem samen gere den had zei hij: „Ga maar door. ik kan je niet bijhouden". In Franeker en Harlingen zat ik als 3 met 6 min. achterstand op de eersten. Met De Vries ging 'k verder tot Bolsward. Toen. tusschen Workum en Hin- deloopen. haalde ik ze in en zat ook in de kopgroep. Een hartig woordje met den winnaar. Daar kreeg ik nog een hartig woordje met Adema te spreken, 't Is natuurlijk billijk om in een groep om beurten vóór te rijden. Maar Adema wou niet wisselen en ik bedankte er voor om alleen voor trekhond te dienen. Ik drukte toen net zoo lang het tempo, dat de an deren op 't laatst wel harder wilden (we stonden zoo wat stil!) Adema probeert uit te loopen, maar ik houd vast en met z'n zevenen komen we in Stavoren. Daar dactyen we wat te gebruiken. Ik had al besteld als ik merk dat Adema, Geveke, De Vries en nog een hem stiekum achteruit smeren! In een oogwenk waren ze 'n 1000 M. voor en die kon ik nooit meer inhalen, want het ging nu strak tegen den wind in. Met z'n drieën, 'k was met H. de Boer uit arga en De Groot van Weidum, pauzeeren we in Sloten na onzen tocht over de meren. Onze correspondent heeft 4 an der Bij, de Elfstedentochtrijder, die nummer zes werd. bij zijn thuiskomst in Anna Paulowna .opgevangen". De rijder hgeft hem een onopgesmukt verhaal van zijn ervaringen gedaan, die niet altijd even prettig schijnen te zijn ge weest. Meer dan ooit blijkt weer, dat „winnen" het eenige parool is endat daardoor onder de rij ders nogal eens een hartig woord je valt. We wachten daar A. de Vries van Giethoorn op, den winnaar van 33 en tweeden prijswin naar in 1940. Weer verder met z'n vieren. De Groot valt af en in snel tempo gaan we Sneek door en leggen 't laatste stuk in 49 minuten af. Bij het eindpunt ben ik aan den kop, maar vindt dat aan den winnaar van 1933 de eer van den vijfden prijs gelaten moet worden. Zoo word ik dus weer zesde net als verleden jaar en 'k heb m'n zil veren medaille verdiend! Moe? niks hoor! Erg moe, na afloop, vragen we dan. „Niks hoor", zegt van den Bij en hij is op getogen over de ontvangst in Leeuwarden, over de organisatie, over de medewerking van alle menschen overal onderweg. „In twee landauders. de paarden opge tuigd met pluimen, werden we als een prins door Leeuwarden gereden. We waren de gasten van Mv. Hepkema. die ons ook in eigen auto naar het bad bracht. Wat die allemaal voor de rijders en voor het organiseeren van den tocht doet! Geweldig! En het tintelen van z'n oogen zegt ons meer nog dan z'n woorden, dat Van der Bij genoten heeft van dien „vorstelijken" rij toer door Leeuwarden, maar ook van den stoeren strijd op den 200 K.M. langen weg dien hij als no. 6 beëindigde. De tweede in den Elfstedentocht. De bevolking van BredkelfJn hééft Bos man, de tweede aankomende- in den Elfste dentocht, een grootsche ontvangst bereid. Bij zijn aankomst aan het station had zich een groote menigte menschen verzamèld terwijl ook de muziekvereeniging „Breuke len" aanwezig was. Ook de loco-burgemees ter van Breukelen-Nijenrode, de heer J. Molenkamp en de. gemeente-secretaris Mr. van Ginkel. gaven van hun belangstelling blijk. Bosman reed vervolgens, vergezeld van zijn drie vrienden, die eveneens den tocht met succes volbracht hadden, in een open rijtuig naar hotel „Het Statenwapen" waar de officieele huldiging plaats vond. De rijder werd hier door den heer Molenkamp op hartelijke wijze toegesproken. VAN DE OMROEPVEREENIGINGEN ONTVANGEN RADIOZEGELS. In verband met de ingevoerde verplichte luisterbijdragen betalen de r^diovereenigin- gen de reeds voor dit jaar gestorte vrijwillige bijdragen aan de rechthebbenden in den vorm van radiozegels terug. Het kan echter voorkomen, dat men deze radiozegels niet kan gebruiken, omdat men b.v. de luisterbijdrage door middel van den girodienst betaalt. In dit geval kan men vóór 1 April zijn overtollige radiozegels aan elk postkantoor of poststation (echter niet aan de postagentschappen) tegen geld inwisselen. Men verzuime echter niet het bewijsstuk, dat deze zegels van een radiovereeniging ont vangen zijn, bij zich te steken. De behande lende postambtenaar heeft het recht over legging daarvan te vragen. Alleen van radio verenigingen terugontvangen zegels worden ingewisseld. Japan arbiter. Gisteren is de vredesconferentie tusschen Thailand en Franasch-Indochina geopend met een rede van den Japanschen minister van buitenlandsche zaken, Matsoeoka. De ze verklaarde, dat de aaneensluiting van Groot-Oost-Azié een geschiedkundige nood zaak is. De landen in het Verre Oosten zullen op deze wijze niet slechts bijdragen tot den vrede in dit gebied, doch ook tot den wereldvrede, wanneer zij wederkeerig hun plaats in het gemeenschappelijke levens gebied, waarborgen. Daarom is het van be lang. dat de veiligheid der stabiliteit in Oost-Azie tot stand gebracht wordt. Matsoe oka zeide, oprecht te wenschen, dat het grensgeschil tusschen Thailand en Fransch- Indochina wordt geregeld. De vijandelijkher den tusschen de twee landen hebben slechts onaangename gevolgen voor geheel Oost- A«e gehad, zoodat Japan hesloten heeft, zijn bemiddeling aan te bieden en het ge schil arbitraal te regelen. Japan is er op voorbereid om met vastberadenheid en ver antwoordelijkheidsgevoel een regeling van het conflict tot stand te brengen. Na aanvankelijk lagere opening aantrekkende koersen. I»ut- telooze handel. Amerikanen fractioneel lager. Beleggingen nauwelijks prijshoudend. OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. VIL L-K. 97%-97 9/16 97%-97*4 98% 98i/2 983/4 98%, 98% 9« 84 9/16-8411/16 845/a—8-4 11/16 1937 3 85% 1937 A 3 84% 841/16 Nederland 1941 4 Nederland Nederland Idem met Nederland Oost Indië Oost Indië 1940 I 4 1940 II 4 bel. fac. 1938 3.31/2 DUITSCHLAND D. Gr b '40 CL 6 Konv Kas (m.v.) 4 PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam "37 I 3% 83% 's Grav. -37 I 3% N. Holl. "38 3 80 N.-Holl. '38 II (3%) 3 82% R'dam '37 I Mi 3% 80*/ Z.-Holland 1937 3 83 833,4 83 80% 83% HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp.b. Veendam 3% 88% 89 INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN. Buitenland. Farbenind. I. G. 7 Gelsenk. Bergw. 5 BANK- EN CRED.-INST. Binnenland. Koloniale Bank A 177% Ned. Ind Handelsb. A 121% 119 Ned. Handel Mij. c. v. A 115% 116 AANDEELEN. INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A K U. 103-101 99-102%; Fokker g. A. 68 67% Lever Bros en Unilever CV.A190 190 Ned. Ford 183 Philips G B.V.A. 116-117% 115%-116% Philips pref A 325 327 Calvé Delft c.v. A. 195%-197 196%-194% Centr. Suiker Mij. 137 136 Bnitenland. Anaconda copper c.v. A. 29-29 7/16 28%-28% 83-83% 81%-82a Gen. Motors c.v. A. 50% 50% Beth Steel c.v. A Kennecot Copper c.v. A. 35%-36 35 5/16-3511/16 North. Am Aviation c.v.A 16% 16% Rep. Steel e.v. A. 259/16-25 13/16 25%-25% U. S. Steel c.v. A. 66%-66% 6f5%-66% PETROLEUMONDERNEMINGEX. Binnenland. Dordtsche Petr. g. A. 221% 220% Kon. Petr. 242-245% 237%-241 Buitenland. Shell Union c.v. A. 10 5/16-107/16 12%-12 5/18 Tide Water c.v. A. 105/16-107/16 10 3/16-10%' SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN. Holland Amerikaüjn A 114%-115 „u. "1*4-112% Java Chma-Japanlijn A. 147-149 144*%-145% Kon. Ned. Stoomb. Mij. 152-151% nat. bez. v. A 147^4-148% Kon. Paketvaart A. 236 234-232 Ned. Scheepv. Unie A. 171-171% 1SS-169%' Rott. Llovd A. 138% 136%-137% Stoomv. Mij. Nederland A. 141-140% 140 SUIKER-ONDERNEMINGEN. H.V.A. Javasche Cultuur N I S U. Ver. Vorstenl. Cult. 410-419 410-413 256 254% 245 244% 121%-122% 119-120% TABAKSONDERNEMINGEN. Dell Batavia Mij. 186 188 Deli Mij. c. v. A. 243-245 245 Senembah 208-208% 208 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd. Rubber 265-263% 26144-263% Bandar Rubber Mij. A, 207 205 Deli Batavia Mij. A. 206 Koersen van stortingen op 8 Februari 1941; Reichsmarken 75 38; Belga's 30.1432; Zwit sersche Francs 4356; Lires 9 87; Deense ha Kronen '36 40: Zweedsche Kronen 44,85 Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42; Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54. POSTGIRO-NO'S VAN DE WlX- TERHULP NEDERLAND. Winterhulp Nederland, Den Haag, No. 5553. Als bank der Winterhulp Neder- (Ierland U aangewezen de Kaaver- eenlglng N.V„ Amsterdam, No. 877 Te brengt gelnk ln veler levenJ>

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 2