,MF
BONNEN die deze week gelden
Amendement op de
steun en pachtwet
Prettige thuiskomst
WINTERHULP#NEDERIAND
Vereeoiqde Staten
befparlPi? MOF? NIKS HOORI I 0£\73£jfJCJ0ri
PHILIPS
LAMPEN
Breukelen huldigt
BOSMAN
Vredesconferentie te
Tokio begonnen
Amsterdamscbe effectenbeurs
Koersen Nederlandsch
clearinginstituut
Stort op 5553 of op 877
Het republikeinsche voorstel, volgens het
welk de volmachten voor president Roosevelt
OB^reiid van de wet op de hulp aan Enge
land bij eenvoudig besluit van het Congres
kunnen worden opgeheven, is door het Huis
van Afgevaardigden met 148 tegen 141 stem
men aangenomen. De oppositie heeft daar
mede haar eerste suces bevochten. Wel,
aldus de Associated Press, bestaat natuur
lijk de mogelijkheid, dat het voorstel bij la
tere stemmingen toch nog verworpen wordt.
Verder heeft de Commissie voor buiten-
landsche zaken van het Huis van Afgevaar
digden nog een belangrijk amendement op
de wet tot hulpverleening aan Engeland aan
genomen.
Volgens dit amendement wordt het
gebruik van Amerikaansche schepen
voor het vervoer van goederen naar
Engeland verboden. De commissie
hoopt hierdoor een tegenwicht in han
den te hebben met het oog op de
krachtige oppositie in het Huis van
Afgevaardigden tegen de wet.
In de Senaatscommissie voor de buiten-
Inadsche politiek heeft de bekende Ameri
kaansche majoor der vliegers. Williams, de
Amerikaansche regeering er van beschul-
digd.d at zij zoowel de vloot als het leger
van Noord-Amerika volgens een bepaald
plan van de beste vliegtuigen berooft om
Engeland te helpen. Op deze wijze is het
volgens Williams onmogelijk, het Ameri
kaansche luchtwapen tot een behoorlijke
grootte uit te breiden. De luchtmacht der
Vereenigde Staten is thans „beklagenswaar"
dig onvolmaakt".
Het hangende wetsontwerp tot steun aan
Engeland beteekent een „zelfmoord van de
Amerikaansche levenswijze".
Aan den ecnen kant, zoo ging Williams
7'< VAN DER BIJ vertelt zijn
De grootste besparing op Uw
stroomrantsoen verkrijgt U door het
gebruik van de beste en zuinigste
lampen ooit door Philips vervaardigd
voort, verzwakt de Amerikaansche regee
ring de kracht van het land en aan den
anderen kant worden griezelige sprookjes
\erteld over een z.g. gevaar voor een in
vasie.
Verder bemoeit men zich met de interne
aangelegenheden van de Europeanen en
Aziaten. De Vereenigde Staten dienen den
imperialisten den mond te snoeren en zi)n
strijdkrachten uit het Verre Oosten terug te
trekken. Het geklets over de onvermijdelijk
heid van een oorlog moest verboden worden.
Vader naar Noord-Frankrijk,
moeder ginq er vandoor.
Een bewoner van de Derde Leliedwars
straat te Amsterdam, die met verlof van
zijn werk in Noord-Frankrijk terugkwam,
trof in zijn woning zijn beide kinderen van
drie en ruim een jaar, onverzorgd aan.
De moeder was verdwenen.
De man nam de politie in den arm, door
wier zorgen de kinderen in een verzorgings
huis zijn ondergebracht.
OM UIT TE KNIPPEN.
Broodbonnen nummers 02: geldig
van 10 Febr. tot en met 16 Febr.
(niet gebruikte tot en met 23 Febr.,
echter niet in restaurants e.d.)
Elke bon geeft recht op het koo-
pen van 100 gram brood of één
rantsoen gebak.
Bonnen nummers 4 (bloemkaart):
geldig van 27 Januari tot en met
23 Febr. Elke bon geeft recht op
het koopen naar keuze van 35
gram tarwemeel, tarwebloem,
boekweitmeel, roggemeel, rogge
bloem of zelfrijzend bakmeel of 50
gram brood of een half rantsoen
gebak.
Een rantsoen „gebak" is voor koek
(ontbiitkoek) minimum 160 gram;
voor speculaas 140 gr voor andere
koekjes 200 gr.; voor biscuits en
wafels 90 gr.; voor beschuit 75 gr.;
voor cake 300 gr voor taart 600 gr.;
voor gebakjes 600 gr.; voor gevuld
groot korstgebak (boterletter e.d.)
500 gr.; voor gevuld klein korstge
bak (amandelhroodjes e.d.) 400 gr.
Bon 02 (nieuwe boter- en vetkaart).
geldig van 10 Febr. tot en met 16
Febr. (niet gebruikte tot en met 23
Febr.), rechtgevende op het koo
pen van 250 gram boter of marga
rine of 200 gram vet.
Bonnen 01 Vleesch (nieuwe kaart).
geldig tot en met. 16 Febr. (niet
gebruikte tot en met 19 Febr., ech
ter niet in restaurants e.d.) Elke
bon geeft recht op het koopen van
100 gram vleesch of één rantsoen
vleeschwaren.
Bon 01 Worst, Vleeschwaren (nieu
we vleeechkaart): geldig tot en met
16 Febr. (niet gebruikte tot en met
19 Febr., echter niet in restau
rants e.d.), rechtgevende op het
koopen van één rantsoen vleesch
waren.
Het rantsoen vleeschwaren be
draagt 75 gram voor gerookt of
gekookt varkens- rund-, of kalfs-
vleesch en voor gerookte worst
soorten. 100 gr. v gekookte worst
soorten rolpens en knakworst 125
gram voor leverartikelen, tongen-
worst en nierbrood en 150 gram
voor bloedworst.
Bonnen 19, 32, 45 en 58: Elke bon
geeft recht op het koopen van 100
gram kaas. geldig van 27 Jan. tot
en met 23 Febr.
Bon 31: geldig tot en met 21 Febr
rechtgevende op het koopen van
100 gram vermicelli, spaghetti of
macaroni.
Bon 44: geldig tot en met 21 Febr..
rechtgevende op het koopen van 250
gram gort gortmout of grutten.
Bon 57: geldig tot en met 21 Febr..
rechtgevende op het koopen van
250 gram havermout, havervlokken,
ha verbloem, aardappelmeel vlokken
gort. gnr*mont of grutten.
Bon 87: Naar keuze 100 gr. maizena
griesmeel. sago of aardappelmeel
of een hoeveelheid puddingpoeder
of puddingsauspoeder ten hoogste
bevattende 190 gram zetmeel toi en
met 21 Februari.
Bon 91: rechtgevende op het koopen
van één kilo suiker, geldig tot en
met 14 Februari.
Bon 92: Naar keuze 250 gram
rijst, rijstemeel, rijstebloem of
gruttcmeel geldig tot en met 21
Febr.
Bon 102: rechtgevende op het koo
pen van kg. peulvruchten geldig
tot en met 16 Febr.
V -
Bon 01 (nieuwe kaart), rechtgeven
de op het koopen van, naar keuze
150 gram toiletzeep (nieuwe samen
stelling), 120 gram huishoudzeep,
150 gram zachte zeep, 300 gram
zachte zeeppasta, 250 gram zeeppoe
der of 600 gram waschpoeder, gel
dig tot en met 28 Febr.
Voor zoover voorradig mag nog
geleverd worden 125 gram zeepvlok
ken, 250 gram zelfwerkende wasch-
middelen. 200 gram vloeibare zeep
of 200 gram zachte zeep (oude sa
menstelling).
De wasscherijen moeten voor elke
20 kg. droog waschgoed één bon
01 in ontvangst nemen.
Bon 02 (nieuwe kaart), geldig van
3 Febr. tot en met 16 Maart, recht
gevende op het koopen van 125 gr.
koffie of 50 gram thee.
Bon 04 (nieuwe kaart); geldig van
10 Febr. tot en met 16 Febr. (niet
gebniikte tot en met 23 Febr., ech
ter niet in restaurants e.d.), recht
gevende op het koopen van één ei.
Bon 15 (hondenbroodkaart): geldig
tot en met 28 Febr.. rechtgevende
voor de groepen 1. 2, 3. 4, 5 en 6,
op resn. 10 kg., 10 kg.. 8 kg.. 5 kg.,
4 kg., en 3 kg. hondenbrood.
Bon 15 (kattenbroodkaart): geldig
tot en met 28 Febr., rechtgevende
op het koopen van 1.5 kg. katten
brood.
Scheerzeepbon 117: geldig tot en
met 30 April, rechtgevende op het
koopen van 50 gram scheerzeep of
één tube of één pot scheercrême.
Petroleumzepel „periode 8": geldig
tot en met 23 Febr., rechtgevende
op 2 liter petroleum.
Petroleumzegel „periode d": geldig
van 20 Jan. tot en met 23 Febr.,
rechtgevende op het koopen van 2
liter petroleum.
Brandstoffenbonnen nummers „11,
12 en 13 haarden, kachels" en „25
t m 32 centrale verwarming", gel
dig tot en met 28 Febr. Elk der
bonnen geeft recht op één een
heid vaste brandstof.
De geldigheidsduur van de vo
rige serie is verlengd tot en met
14 Februari.
Brandstoffenbonnen, gemerkt met
„brandstoffen één eenheid, vierde
periode" en „cokes', één eenheid
vierde periode", geldig tot en met
28 Febr.. rechtgevende op het koo
pen van één eenheid vaste brand
stof.
1 eenheid la 1 hl (max 75 kg
anthraciet, steenkolen, industrie
of eierbriketten. of 2.5 hl kolenMik
of 2 hl (max 100 kg) cokes (ook
eascokee) of 110 kg bruinkoolbrike'
ten. of 450 stuks (200 kg) bagger
o' 300 stuks (195 kg) nerstnrf of
175 kg. fahrieksturf of 200 kg. ove
rige soorten turf.
„EEN HARTIG WOORDJE" MET
ADEMA.
BartlehiemDokkum. 't traject
waar de slachtoffers vielen...
Kapotte neuzen en gebroken
beenen aan de orde van den dag
Weet de lezer nog van Zondag? Van der
Bij stapt 's morgens op de fiets en peddelt
naar Schagerbrug, rijdt z'n dorpentocht van
50 km en komt als no. 1 aan; stapt weer
op de fiets, moet reppen, reppen om tijdig
aan de kleine Sluis te zijn, waar des mid
dags om het kampioenschap van den Pol
der wordt gereden en... hij wint dat kam
pioenschap! Ziet u, z'n prestaties liggen op
een ander terrein, maar dat tempo waarin
deze kranige rijder doorzet om aan zijn
sportieve verlangens te voldoen, dat weet
de krantenman naast de sportresultaten zoo
goed te waardeeren, omdat hij terwille van
het nieuws zelf ook zoo vaak tegen den
tijd moet spurten, zij het dan niet per
schaats, maar op de fiets of... op z'n stoel
aan de telefoon.
En wat nu zoo prettig is Van der Bij.
die zelf van wanten weet, begrijpt, dat
„tempo"! niet alleen voor de sport geldt,
maar ook het wachtwoord van de krant is.
Van der Bij en de krantenman verstaan dus
elkaar en daarom is de eerste ook dade
lijk bereid zich uit te laten hooren als hij
zelf maar een kwartiertje tijd heeft in het
half uur, dat den tweede ten dienste staat
om Van der Bij's ervaringen in den Elfste
dentocht te verslaan. Maar, eerlijk is eer
lijk, dat was toch ook alleen maar moge
lijk, dank zij de welwillende medewerking
van de trotsch op haar man zijnde vrouw
(mag gerust hoor!) en haar familie, die dooi
de persmuskiet te voren waren opgestookt
om het „slachtoffer" voor z'n vulpen te
voeren.
Daar is Van der Bij, een kwartier is niet
lang en we starten dus maar meteen.
We wisten al, dat hij Woensdagmorgen
nog gewoon had gewerkt en pas des mid
dags naar Leeuwarden was vertrokken.
Wisten ook dat daar dezen keer niet zoo
goed voor de huisvesting kon gezorgd wor
den als andere jaren en waren dus nieuws
gierig hoe hij 't daarmee gesteld had, nu hij
zoo kort voor den wedstrijd pas op reis
ging.
O, dat ging best. 'k Heb overnacht op *t
zelfde adres van verleden jaar, goed ge
slapen en was heelemaal fit, toen 't tijd
van starten was
Getraind? Neen, ik rijd, als ik rijden kan.
De 50 km van Schagerbrug en de 100 van
Purmerend zouden als oefening beschouwd
kunnen worden.
En als we Van der Bij nu verder maar
alleen aan 't woord laten, zonder z'n ver
haal door onze vragen te onderbreken, dan
hooren we:
't Was „hardstikke-donker"om kwart
voor zes. Je moest ie maar red
den na den start, 'k Had geen licht
bij me en moest dus zoo maar zor
gen dat ik 't paadje hield. Kwam je
in de sneeuw er naast dan maakte
je natuurtjjk een buiteling. Er wa
ren er al aardig wat weg. toen ik
begon en tusschen Leeuwarden en
Dokkum ging ik maar van groepje
tot groepje. In Dokkum was ik,
meen 'k no. 7, zat in de kopgroep.
Had ik er heen velen voorbij gereden, nu
moesten we terug naar Bartlehiem allen
weer passeeren. Daar is me wat gebeurd.
Telkens botsten er tegen elkaar in 't don
ker en als soms de een licht maakte werd
de tegenligger verblind en bleef de botsing
evenmin uit. Ik werd er zenuwachtig van!
Een man met hersenschudding, een vrouw
hetzelfde, er lag er een met een gebroken
arm langs de baan. van weer een ander
was het been opengereten. Zelf ben ik in
Dokkum tegen Bosman opgebotst; zijn ge
zicht was stuk. mijn pink kapot (en Van
der Bij toont ons z'n verbonden hand met
den zelf gespalkten vinger!)
Van Bartlehiem naar Berlikum was ik
met Siem Lont van Wieringen 3 en 4, maar
nadat ik een poosje met hem samen gere
den had zei hij: „Ga maar door. ik kan je
niet bijhouden". In Franeker en Harlingen
zat ik als 3 met 6 min. achterstand op de
eersten. Met De Vries ging 'k verder tot
Bolsward. Toen. tusschen Workum en Hin-
deloopen. haalde ik ze in en zat ook in de
kopgroep.
Een hartig woordje met den
winnaar.
Daar kreeg ik nog een hartig
woordje met Adema te spreken,
't Is natuurlijk billijk om in een
groep om beurten vóór te rijden.
Maar Adema wou niet wisselen en
ik bedankte er voor om alleen voor
trekhond te dienen. Ik drukte toen
net zoo lang het tempo, dat de an
deren op 't laatst wel harder wilden
(we stonden zoo wat stil!) Adema
probeert uit te loopen, maar ik houd
vast en met z'n zevenen komen we
in Stavoren. Daar dactyen we wat te
gebruiken. Ik had al besteld als
ik merk dat Adema, Geveke, De Vries
en nog een hem stiekum achteruit
smeren! In een oogwenk waren ze
'n 1000 M. voor en die kon ik nooit
meer inhalen, want het ging nu strak
tegen den wind in.
Met z'n drieën, 'k was met H. de Boer uit
arga en De Groot van Weidum, pauzeeren
we in Sloten na onzen tocht over de meren.
Onze correspondent heeft 4 an
der Bij, de Elfstedentochtrijder,
die nummer zes werd. bij zijn
thuiskomst in Anna Paulowna
.opgevangen". De rijder hgeft hem
een onopgesmukt verhaal van zijn
ervaringen gedaan, die niet altijd
even prettig schijnen te zijn ge
weest. Meer dan ooit blijkt weer,
dat „winnen" het eenige parool is
endat daardoor onder de rij
ders nogal eens een hartig woord
je valt.
We wachten daar A. de Vries van Giethoorn
op, den winnaar van 33 en tweeden prijswin
naar in 1940. Weer verder met z'n vieren.
De Groot valt af en in snel tempo gaan we
Sneek door en leggen 't laatste stuk in 49
minuten af. Bij het eindpunt ben ik aan den
kop, maar vindt dat aan den winnaar van
1933 de eer van den vijfden prijs gelaten
moet worden. Zoo word ik dus weer zesde
net als verleden jaar en 'k heb m'n zil
veren medaille verdiend!
Moe? niks hoor!
Erg moe, na afloop, vragen we dan.
„Niks hoor", zegt van den Bij en hij is op
getogen over de ontvangst in Leeuwarden,
over de organisatie, over de medewerking
van alle menschen overal onderweg.
„In twee landauders. de paarden opge
tuigd met pluimen, werden we als een prins
door Leeuwarden gereden.
We waren de gasten van Mv. Hepkema.
die ons ook in eigen auto naar het bad
bracht. Wat die allemaal voor de rijders en
voor het organiseeren van den tocht doet!
Geweldig!
En het tintelen van z'n oogen zegt ons
meer nog dan z'n woorden, dat Van der Bij
genoten heeft van dien „vorstelijken" rij
toer door Leeuwarden, maar ook van den
stoeren strijd op den 200 K.M. langen weg
dien hij als no. 6 beëindigde.
De tweede in den Elfstedentocht.
De bevolking van BredkelfJn hééft Bos
man, de tweede aankomende- in den Elfste
dentocht, een grootsche ontvangst bereid.
Bij zijn aankomst aan het station had zich
een groote menigte menschen verzamèld
terwijl ook de muziekvereeniging „Breuke
len" aanwezig was. Ook de loco-burgemees
ter van Breukelen-Nijenrode, de heer J.
Molenkamp en de. gemeente-secretaris Mr.
van Ginkel. gaven van hun belangstelling
blijk. Bosman reed vervolgens, vergezeld
van zijn drie vrienden, die eveneens den
tocht met succes volbracht hadden, in een
open rijtuig naar hotel „Het Statenwapen"
waar de officieele huldiging plaats vond. De
rijder werd hier door den heer Molenkamp
op hartelijke wijze toegesproken.
VAN DE OMROEPVEREENIGINGEN
ONTVANGEN RADIOZEGELS.
In verband met de ingevoerde verplichte
luisterbijdragen betalen de r^diovereenigin-
gen de reeds voor dit jaar gestorte vrijwillige
bijdragen aan de rechthebbenden in den
vorm van radiozegels terug.
Het kan echter voorkomen, dat men deze
radiozegels niet kan gebruiken, omdat men
b.v. de luisterbijdrage door middel van den
girodienst betaalt. In dit geval kan men vóór
1 April zijn overtollige radiozegels aan elk
postkantoor of poststation (echter niet aan
de postagentschappen) tegen geld inwisselen.
Men verzuime echter niet het bewijsstuk,
dat deze zegels van een radiovereeniging ont
vangen zijn, bij zich te steken. De behande
lende postambtenaar heeft het recht over
legging daarvan te vragen. Alleen van radio
verenigingen terugontvangen zegels worden
ingewisseld.
Japan arbiter.
Gisteren is de vredesconferentie tusschen
Thailand en Franasch-Indochina geopend
met een rede van den Japanschen minister
van buitenlandsche zaken, Matsoeoka. De
ze verklaarde, dat de aaneensluiting van
Groot-Oost-Azié een geschiedkundige nood
zaak is. De landen in het Verre Oosten
zullen op deze wijze niet slechts bijdragen
tot den vrede in dit gebied, doch ook tot
den wereldvrede, wanneer zij wederkeerig
hun plaats in het gemeenschappelijke levens
gebied, waarborgen. Daarom is het van be
lang. dat de veiligheid der stabiliteit in
Oost-Azie tot stand gebracht wordt. Matsoe
oka zeide, oprecht te wenschen, dat het
grensgeschil tusschen Thailand en Fransch-
Indochina wordt geregeld. De vijandelijkher
den tusschen de twee landen hebben slechts
onaangename gevolgen voor geheel Oost-
A«e gehad, zoodat Japan hesloten heeft,
zijn bemiddeling aan te bieden en het ge
schil arbitraal te regelen. Japan is er op
voorbereid om met vastberadenheid en ver
antwoordelijkheidsgevoel een regeling van
het conflict tot stand te brengen.
Na aanvankelijk lagere opening
aantrekkende koersen. I»ut-
telooze handel. Amerikanen
fractioneel lager. Beleggingen
nauwelijks prijshoudend.
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
VIL L-K.
97%-97 9/16
97%-97*4
98% 98i/2
983/4 98%,
98% 9«
84 9/16-8411/16
845/a—8-4 11/16
1937 3 85%
1937 A 3 84% 841/16
Nederland 1941 4
Nederland
Nederland
Idem met
Nederland
Oost Indië
Oost Indië
1940 I 4
1940 II 4
bel. fac.
1938 3.31/2
DUITSCHLAND
D. Gr b '40 CL 6
Konv Kas (m.v.) 4
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN.
A'dam "37 I 3% 83%
's Grav. -37 I 3%
N. Holl. "38 3 80
N.-Holl. '38 II (3%) 3 82%
R'dam '37 I Mi 3% 80*/
Z.-Holland 1937 3 83
833,4
83
80%
83%
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned. Hyp.b. Veendam 3% 88% 89
INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN.
Buitenland.
Farbenind. I. G. 7
Gelsenk. Bergw. 5
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland.
Koloniale Bank A 177%
Ned. Ind Handelsb. A 121% 119
Ned. Handel Mij. c. v. A 115% 116
AANDEELEN.
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Binnenland.
A K U. 103-101 99-102%;
Fokker g. A. 68 67%
Lever Bros en Unilever CV.A190 190
Ned. Ford 183
Philips G B.V.A. 116-117%
115%-116%
Philips pref A 325 327
Calvé Delft c.v. A. 195%-197
196%-194%
Centr. Suiker Mij. 137 136
Bnitenland.
Anaconda copper c.v. A. 29-29 7/16
28%-28%
83-83% 81%-82a
Gen. Motors c.v. A. 50% 50%
Beth Steel c.v. A
Kennecot Copper c.v. A. 35%-36
35 5/16-3511/16
North. Am Aviation c.v.A 16% 16%
Rep. Steel e.v. A. 259/16-25 13/16
25%-25%
U. S. Steel c.v. A. 66%-66%
6f5%-66%
PETROLEUMONDERNEMINGEX.
Binnenland.
Dordtsche Petr. g. A. 221% 220%
Kon. Petr. 242-245%
237%-241
Buitenland.
Shell Union c.v. A. 10 5/16-107/16
12%-12 5/18
Tide Water c.v. A. 105/16-107/16
10 3/16-10%'
SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN.
Holland Amerikaüjn A 114%-115
„u. "1*4-112%
Java Chma-Japanlijn A. 147-149
144*%-145%
Kon. Ned. Stoomb. Mij. 152-151%
nat. bez. v. A 147^4-148%
Kon. Paketvaart A. 236 234-232
Ned. Scheepv. Unie A. 171-171%
1SS-169%'
Rott. Llovd A. 138% 136%-137%
Stoomv. Mij. Nederland A. 141-140% 140
SUIKER-ONDERNEMINGEN.
H.V.A.
Javasche Cultuur
N I S U.
Ver. Vorstenl. Cult.
410-419 410-413
256 254%
245 244%
121%-122%
119-120%
TABAKSONDERNEMINGEN.
Dell Batavia Mij. 186 188
Deli Mij. c. v. A. 243-245 245
Senembah 208-208% 208
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd. Rubber 265-263%
26144-263%
Bandar Rubber Mij. A, 207 205
Deli Batavia Mij. A. 206
Koersen van stortingen op 8 Februari 1941;
Reichsmarken 75 38; Belga's 30.1432; Zwit
sersche Francs 4356; Lires 9 87; Deense ha
Kronen '36 40: Zweedsche Kronen 44,85
Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42;
Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54.
POSTGIRO-NO'S VAN DE WlX-
TERHULP NEDERLAND.
Winterhulp Nederland, Den Haag,
No. 5553.
Als bank der Winterhulp Neder-
(Ierland U aangewezen de Kaaver-
eenlglng N.V„ Amsterdam, No. 877
Te brengt gelnk ln veler levenJ>