Ons Indisch hoekje BRAND- futtertjes De „Voorwaarts" in dienst WINTERHUIP»NEDERLAND Vandaag het brengt méér geld in! Advertentiën AOVfRTEERfNBOfl VERK90FEI MAANDAGI K£7,uANs 1U »ilfl ART o LOTISICO AGENTSCHAPPEN Maandag 3 Maart 1941 Tweede Blad MadóriLeuiuL'v Opbrengst collecte "Winterhulp Nederland" Rijcke Trek loten Burgerlijke Stand van Den Helder Morgenstond 36310 is de girorekening van den Gemeente-ontvanger, Stort hierop Uw gavenvoor tfWinterhulp". KeJi#c exi ZejridUiq, voor 50 jaar Uond&itn uil hel Ulieqend Blaadje Dorus Rijkers klimt in de pen Adverteer en kost geldy Rijcke Trek Loten 60 ct. 21 F«br. 1 Pr. Zw««fvl. 81042 w. i 6000.* 26 F*br. 1m Pr. Lot H. 57831 w. f 6000- Min. v. Ju.t, 6 Fnbr. 1940 2* «M. 1101 Naar wij vernemen heeft de collecte ten bate van „Winterhulp Nederland" in onze gemeente opgebracht 310.88Va. Toen Donderdag n.m. de Dokter Wage- maker niet kon varen wegens de lage water stand, maakte het motorschip „Voorwaarts" haar eerste reis in de dienst tussclPfc- Texel en Den Helder. sP* Het trof wel toevallig, dat het weer vrij ruw was, doch dit was geen bezwaar om de reis met die kleinere schip te maken. Tegen de vloed liep het schip in 48 minuten naar Den Helder, terwijl het op de terugreis (voor de stroom) slechts 25 minuten noodig had, van Den Helder tot het baken voor de haven van Texel. Van Texel .gaande, waren slechts weinig passagiers aan boord; 90 passagiers maakten te terugreis mede, terwijl er bovendien nog vier automobielen aan dek vervoerd werden. Voor hen, die wellicht aangaande de zee waardigheid van dit kleinere schip eenige twijfel gekoesterd hebben, is het van belang te melden, dat de Voorwaarts zoowel wat zee waardigheid als vaart aangaat, ten volle heeft beantwoord aan de verwachtingen van be stuur en directie. Donderdagmiddag was het water zoo laag, dat de schuiten in de haven zelfs aan den grond kwamen te zitten (2.04 M. beneden N.A.P.). Ook de Voorwaarts ontkwam hier niet aan. Er moest gewacht worden tot het vloed was. De dienst ondervond onderwijl groote vertraging; om ruim half acht pas was de boot weer in de haven. (Tex. Courant). Een advertentie in dit nummer vermeldt nadere bijzonderheden omtrent de gehouden beide trekkingen van de Rijcke Trek Verloting. In vele plaatsen waren de loten sedert be gin Februari al uitverkocht, hetgeen mede een reden voor het Comité der Verloting heeft ge vormd een derde serie ook op korten termijn te doen trekken en wel op 21 Maart. Deze verloting biedt eveneens een hoofdprijs t.w.v. 6000,en een serie mooie prijzen. De loten zijn inmiddels verkrijgbaar bij de bekende adressen in de plaats en omgeving. van 1 Maart 1941. BEVALLEN: L. J. Bootsman-Westdorp, z. Gevonden en Verloren voorwerpen Gevonden; 2 petroleumbonnen; een paar handschoenen; een paar kinderhandschoenen; een bontmuts; een Duitsch cahier. Verloren; een bruin gekleurd kussen; een portemonnaie met inhoud; een stamkaart; een bankbiljet van 10.een stamkaart; een gouden gladde ring; een zilveren dames-hor loge; twee zakjes met postzegels; een vleesch- kaart; een portemonnaie met inhoud; een belastingmerk; een brandweerhelm; een nachtpon; twee guldens; een rijbewijs; een fietstasch; een boekje met adressen van klanten. Blauw, wazige verten, De dag is niet ver. Zie ginds aan den hemel, Glanst mat nog een ster. Maar dra wordt het lichter Zie 't Oosten is rood. En aarzelend klimt Uit des horizons schoot; Een lichtende zonne, Die ras ons beschijnt. Terwijl in het zonlicht De nevel verdwijnt. Een dag brak weer aan. Voor alles wat leeft, Ach, dat zij ons spoedig, De vrede weer geeft K. Wouters. Heemstede, 27 Febr. 1941. (Erbij vermelden: „Voor Winterhulp Nederland"). KERK EN VRIJHEID. Dr. W. Banning schrijft in het (officieele) weekblad der Nederlandsche Hervormde kerk, de artikelenserie ter toelichting van de kerkelijke boodschapover „de kerk en de vrij heid". Wij nemen hier het slot van zijn betoog over: De kerk heeft eenerzijds haar woord te spreken in de concrete nooden van den tijd; anderzijds blijft haar boodschap voor alle eeuwen dezelfde. Voor het bedreigde goed der geestelijke vrijheid mag en moet zij het als kerk opnemen. Zij moet uitspreken en waarlijk naar meer dan één kant, óók naar binnen: - dat voorwaarde voor alle geestes vrijheid is het vinden van de rechte verhou ding tot God, door het geloof; dat diepste vrij heid groeit waar de heilige liefde Gods haar genade werkt en de mensch deel heeft aan het onwankelbaar koninkrijk; dat „heilig" is het werk Gods in een menschenziel, en dat in din gen van deze sfeer en orde elke dwang uit den booze is (dit vooral gelde voor de kerk óók naar binnen!). Maar daaruit volgt tevens, dat de kerk het opneemt voor de gewetensvrijheid van hen, wier geweten niet door het geloof in het evan gelie wordt bepaald. Voor haar zelve eischt zij, niet uit machtsbegeerte of uit politieke motieven, maar eenvoudig omdat het haar op dracht is, de onbeperkte vrijheid der geloofs verkondiging. De eerbied voor het heilige, die zij aan de burgerlijke overheid heeft voor te houden als grens waar menschelijk en aardsch recht ophoudt, en Gods recht inzet, voert er haar toe om eiken gewetensdwang te veroor- deelen. Wij kunnen en mogen niet vergeten, hoe zeer de geschiedenis van dit volk der lage landen gestempeld is door den strijd om evan gelisch, protestantsch geloof en vrijheid (na tionale en burgelijke). De kerk als geheel kan en mag niet vergeten, dat zij is gegroeid uit het zaad der martelaren, die de trouw aan Gods evangelie bewezen met hun leven. Zou het „Te deum" geen leeg versiersel worden als de geestelijke vrijheid en de evangelische liefde stierven f WAT 18 EEN KETTERT Ds. P. van Dijk schrijft in het Noordhol- landsch kerkblad: Eigenaardig is de beschrg- ving, die Dr. W. Leendertz in zijn boek Rang orde van geestelijke waarden geeft van een ketter. Eerst wordt in het algemeen gesproken over de mogelijkheid dat bij de veelheid van waar denzooals die in Gods Openbaring met ge zag tot ons komen er sommige in 't gedrang komen. Daar tegenover moet als ideaal staan,.dat iedere waarde haar eigen plaats inneemt ook de lagere daarmee bedoelt Dr. Leen dertz de niet centrale waarden mogen niet verdrongen, nog minder doodgedrukt worden. Dit is juist het typische bij alle ketterij. Een ketter heeft altijd gelijk; zijn fout is, dat hij te veel gelijk heeft, dus ongelijk. Hij verabsoluteert één waarde ten koste van an dere; hij doet dit, mogelijk onbewust, meestal omdat een bepaalde zijde bij de christenheid niet tot haar recht gekomen was, of een waar de op den achtergrond was geraakt. Nu wordt bij hem centraal, wat objectief niet centraal is. Wat als correctief zin en beteekenis zou heb ben, wordt normatief, hetgeen niet meer ge- Ik zocht naar mijn zakmes om een touwtje op lengte te snijden. Het mesje bewaarde ik in een zeemleeren zakje met het oog op het roesten, waardoor anders leelijke vlekken in mijn jaszak zouden ontstaan. Maar toen ik het mesje geopend had, had mijn Javaansche chauffeur 't vraagstuk al zonder mes opge lost n.1. met behulp van twee keien. De eene diende tot aanbeeld, de andere tot hamer. Hiermede had hij de vezels van het touwtje op de juiste plaots verbrijzeld. Ik heb mij heel vaak verbaasd over de groote handig heid van de menschen in den grooten Oost! Met welke geringe hulpmiddelen ze zich we ten te behelpen om fraaie en of merkwaar dige voorwerpen te maken. Met behulp van steenen bijlen en vuur holden de Papoea's boomstammen uit om er prauwen van te maken, die ze voorzagen van kostelijk snij werk. Een der merkwaardigste uitingen van handigheid zag ik in de verre Tanimbar- eilanden (in het Oosten der Molukken). Daar maakten de vrouwen van schelpen heel mooie armringen. Pater Geurtjens beschreef de fabrikatie in „Het Indische Leven", terwijl hij me ook met een foto vereerde. „De schelp- ringen", vertelt Pater Geurtjens, „maken den trots uit van de Tanimbareesche vrouw. Ze worden gemaakt van het platronde onder stuk van de marmerschelp. De vraag er naar is zeer groot, het aanbod betrekkelijk zeer ge ring, zoodat een rits schelpringen tot de kostbaarste kleinodiën der vrouw gerekend wordt. De waarde wordt vooral bepaald door de wijdte van den ring, al weer vanwege de zeldzaamheid; men vindt zoo maar geen schelp, groot genoeg om er een ring uit te slijpen, die vlot over een welgevulden boven arm schuift. Voor het slijpen wordt een ge duld vereischt zooals alleen een inheemsche ter beschikking heeft. De schelp wordt langs den bodem met een gloeiend stuk klapperdop (kokosnoot) bros gebrand en afgeslagen. In het bakje op den voorgrond der teekening lig gen er een paar. Een lange staak hangt in een lus. Hij is beneden verzwaard met een zwaren steen, zoodat het stuk schelp, dat on der de punt ligt, stevig op den steen wordt gedruk. Nu schuurt de vrouw het heele geval op en neer over den slijpteen. Is het stuk schelp nu goed geslepen, wat heel lang duurt, dan wordt er in die schijf heel voorzichtig een gat geslagen, waarbij de fabrikante de kans loopt, dat de rand breekt! Die opening maakt men nu grooter, rond en glad Dit geschiedt met een dun slijpsteentje, in een bamboe ge klemd. Hiervoor is engelengeduld noodig!* De helderwitte ringen om de bruine armen doen buitengewoon frisch en vroolijk aan, ook de kleine kleuters staan ze levendig en leuk." Dr. H. F. TILLEMA. (Namens het Koloniaal Instituut te Amsterdam.) rechtvaardigd is. Men zegt: „iedere ketter heeft zijn letter". Wi; zouden daarop kunnen antwoorden: hij geeft dus maar een klein deel en is daardoor verblind voor het grootere com plex, dat daar boven uitgaat. Onbewust wor den zoo bepaalde waarden door hem opge schroefd" Geheel en al past o.i. deze omschrijving niet. Ketterij b.v. in de geschiedenis der kerk is ook zaak dan verabsoluteering van een bepaalde menigmaal voortgekomen uit een andere oor- in die kerk gevonden waarde; en onbewust waren de ketters in de verbreiding van hun meeningen ook lang niet altijd: maar als ty peering van vele goed-bedoelende mede-chris tenen, die vinden dat de kerk deze of die waar heid der Schrift te weinig laat hooren, lijkt ze treffend juist. De kerk poogt te leven uit het groote com plex; de secte raakt door het staren op een klein deel van dat complex der waarheden en waarheid verblind. De eeuwige wegen der liefde, door Ernst Zahn. Uitgave A. J. G. Strengholt, Amster dam. Prijs geb. 3.95, ingen. 3.40. Deze roman, spannend van bladzijde tot bladzijde, wordt beheerscht door de figuur van Faustina Solari, dochter van een café houder uit het Italiaansche Tessino. Deze vrouw van groote bekoorlijkheid is als een noodlot voor de menschen waarmee ze in aanraking komt. Haar eerz icht en intelli gentie, haar onbuigzaamheid maken dat ze een noodlottigen invloed heeft op die men schen, die zich aan haar binden, maar ook op hen, die zich niet willen buigen voor haar wil. Jozef Walker, reserve-luitenant bij het Zwitsersche leger, ontmoet Faustina in het café van haar vader, waar zij de spil is waar het bedrijf om draait. Ze windt de mannen om haar vinger. Ze bekoort den jongen lui tenant, die geen andere begeerte heeft, dan Faustine tot de zijne te maken. De vriend van Walker, Martin Reding, komt eveneens in kennis met de schoone Faustina. Hij doorvoelt haar duivelschen invloed en weigert zich daaraan te onder werpen. Hij waarschuwt zijn vriend voor Faustina, maar die is doof en blind. Faustina echter heeft haar zinnen gezet op den knap pen Reding en zij poogt hem in haar strik ken te vangen. Evenwel zonder resultaat. Als de vrienden Walker en Reding demo- biliseeren en naar huis terugkeeren, houdt Jozef Walker het contact met Faustina aan en uitsluitend om in de nabijheid van Reding te verkeeren, trouwt zij Walker. Op den trouwdag van Fautina en Jozef is Reding van de partij, die in kennis komt met het zusje van zijn vriend, Candida. Het meisje oefent op Reding een grooten invloed uit. Candida en Martin worden een paar, tot diepe ergeruis van Faustina, die nu voor goed den weg tot Reding ziet afgesloten. Een stille en verbitterde strijd ontstaat, die later tot een openlijken strijd komt op zakelijk ge bied. Walker en Reding hebben zaken, die naast elkaar een gezond en bloeiend bestaan gewaarborgd hadden. Faustina stelt zich echter ten doel de zaak van Reding te be- concurreeren en ten gronde te richten. Tel kens ontmoeten zij elkaar in verbitterden kamp. Een vreemde figuur in dit boek is Otwin Dorta ,een oermensch en de drijvende kracht van Walker's zaak. Hij staat in alles naast Faustina, hij is de oorzaak van den dood van Martin Reding. Een ongeluk op den weg is het eind van Reding's leven. Candida voelt, dat Faustina de schuld van dezen tragischen dood is en een verbitterd en tot wraakneming gezind mensch blijft een zaam achter. De wraak van de zuster, die met een groote liefde aan Reding verbonden was, gaat zoover, dat ze de bronnen koopt, die het bedrijf van haar broer voeden. Daar door is de zaak van Walker ten doode opge schreven. Het is een wonderlijk boek, scherp en met groot talent geschreven. Typische karakters, die wij, nuchtere Hollanders, moeilijk kunnen begrijpen, karakters, die ons echter boeien en meeslepen. Uitgegeven door de N.V. Uitgevers Mij. „Kosmos" te Amsterdam „De Omzetbelasting in de praktijk". Prijs 1.60. Er zullen weinig boekjes zijn uitgegeven, waar in den handel meer vraag naar is, dan juist naar een boekje over de omzetbelasting. Door het bewijzigde besluit op de omzetbelas ting, per 1 Jan. 1941, zien velen, die voor dien tijd met omzetbelasting niets te maken hadden, zich plotseling geplaatst voor problemen, die zonder een juiste handleiding niet op te lossen zijn. „De omzetbelasting 1941 in de praktijk" is Mijnheer de Redacteur, Beleefd verzoek ik U voor het onderstaande een kleine plaatsruimte in Uw veelgelezen en geacht blad, waarvoor ik U bij voorbaat dank zeg. In het Vliegend Blad van Zaterdag SI dezer las ik een beoordeeling van een tooneel- voorstelling, door den heer A. van Lier ge houden op Woensdag 18 Februari in den Stads schouwburg, voor een stampvolle zaal. Daarin toch las ik, dat er eenige chansonnetten ten beste zijn gegeven, onder andere een getiteld „Waarom!" waarin het publiek gaarne een couplet had gemist en wel het couplet het welk betrekking had op de instappers van de reddingsboot. Aangezien ik de voorstelling niet heb bijgewoond. Verneem ik eerst nu, dat de tooneelisten van den heer Van Lier het hebben willen doen voorkomen als zouden de instap pers der reddingsbooten hunne menschlievende pogingen aanwezen om hunne natuurgenooten uit doodsgevaar te redden. Waarom f Alleen om daardoor geldelijke belooningen deelachtig te worden en onderscheidingen te verkrijgen. Ik protesteer ten zeerste daartegen, ook uit naam van alle instappers, die nu en dan vrij willig met de reddingsbooten alhier zijn mede- gegaan, om schipbreukelingen het leven te redden. Dat belooningen, hetzij geldelijke of in den vorm van eereteekens, door ons worden aangenomen, kan niemand ons ten kwade duiden, daar het meerendeel onzer met een talrijk huisgezin is gezegend en niet zoo ple zierig en gemakkelijk zijn brood verdient als tooneelisten. Of zouden tooneelisten ook geen stoffelijke blijken of onderscheidingen voor de erkenning hunner verdiensten aannemen, indien dezelven worden aangebodenHet is in mijn oog zeer onbeleefd en ondankbaar ge handeld door personen, die van Amsterdam naar Den Helder komen, teneinde dubbeltjes te verdienen, om een gedeelte der inwoners en mogelijk ook begunstigers in een minachtend en belachelijk daglicht te plaatsen voor een stampvolle zaal. Namens alle instappers van de Reddings booten der Noord- en Zuidhollandsche Reddingsmij., gestationneerd te Den Helder, T. RIJKERS, Br. der Orde v. d. Ned. Leeuw, Schipper der Reddingsboot een werkje geworden, dat werd samengesteld door een tweetal zeer bevoegde auteurs, n.1. twee inspecteurs der directe Belastingen, die een voor ieder begrijpelijke uiteenzetting van deze nieuwe omzetbelasting geven. Inderdaad een werkje waardoor een ieder, die met omzetbelasting iets te maken heeft, een juist en goed inzicht krijgt. Door het lezen ervan zullen vele fouten in de toekomst ver meden kunnen worden en naheffingen met boeten enz. voorkomen. Kaïn. Debuut van Roger van Aerde. De jonge Nederlandsche schrijver Rogier van Aerde zal binnenkort bij de uitgevers maatschappij Urbi et Orbi debuteeren met een opmerkelijk boek over de tragedie uit den oer tijd van het menschdom: Kaïn. Uitzicht. Onafhankelijk maandblad voor geestelijke stroomingen. Febr.Maartnummer '41. Uitgave N.V. Servire, Den Haag. Dit nummer van „Uitzicht" opent met een bijdrage van G. van Rijnberk, getiteld „Occul tisme en matappsychologie in de 18e eeuw", een artikel bijzonder interessant en van bij zondere waarde tevens voor de bij uitstek kun dige wijze waarop de schrijver deze materie behandelt. H. A. Naber schrijft over „Pythagoras" (naar zijn beeld door Raphael), terwijl ten slotte P. A. Dietz een bijdrage leverde over „Angelus Silezius" en de „Cherubinische Wan- dersman". Als gewoonlijk een nummer van dit perio diek dat boeit door de uiterst verzorgde wijze waarop men de bijdragen redigeerde. Wendt U tot ons bureau en laat ons Uw adver tentie opmaken Wij garandeeren U, dat zij het grootst mogelijke eöect sorteert Heden overleed in het "ehuis voor Ouden van Dagen der Geref. Kerk te Schagen, onze geliefde Zwager en Oom PIETER DE HAAN, in den ouderdom van 69 jaar. Den Helder, 1 Maart 1941 Ceramstraat 40. Uit aller naam; I. DE HAAN. De ter-aarde-bestelling zal .ilaats hebben Woensdag 5 Maart a.s. des namiddags 12.45 uur, vanaf de Geref. Kerk (Bethelkerk) Graven straat 2, op de Algemeene Begraafplaats te Huisdui- Heden overleed plotseling, door een noodlottig onge val, onze innig geliefde Man en Vader LOUIS SMAK, in den jeugdigen leeftijd van 27 jaar. Zij die hein hebben gekend kunnen het zware verlies van ons be seffen. Dat lüj moge rusten in Vrede. Den Helder, 28 Febr. 1941 Oude Kerkstraat 43. Tijd: adres: Middenweg 185. Zijn diepbedroefde Vrouw en kinderen: E. W. SMAK— v. EETEN. JAN. LOUIS. De ter-aarde-bestelling vindt plaats op Woensdag 5 Maart, 2 uur, op de Alge meene Begraafplaats te Huisduinen. 3 x Hoofdprijs u. f 6000.~ Derde en Laatste Loting 21 Maart I TREKLIJSTEN (10 ei) en LOTEN b/d bekende adressen en K.L.M. H'g, K.LM. A'dm, krantkiosken, en op Rijcke Trek Giro 241.000 Haag. De taaiste week waren alle loien uitverkochtI Koopt bijtijds van deze Isatste Loting/ Nieuwe 1 e Pr. w. f 6000.- 480 Prijzen. Bontmantels f 350.-,f 800.» Premies vanaf f 0.60 °/o Assurantiekantoor Koningstraat 90 Telefoon 984 Eenvoudige huishoudster ge vraagd, kind geen bezwaar, voor dag en nacht bij gepensionneerd persoon. Zich persoonlijk aan te melden Wilhelminastraat 95. Te huur of te koop groote woonwagen. Adres: John. Bennema, Anna Paulowna. Lotisico trekt De trekking wordt gehouden in het openbaar onder notariaat toezicht Louise de Colignystraat 2 te's-Gravenhage trt nn m a r,T B BIJ DE BEKENDE Enkele dagen na de trekking wordt de uitslag in dit blad bekend gemaakt H: -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 3