Brabantsche
Brief
van
Tob nooit
RADIO
Wat weten
wij van de wolken?
Pt
PROGRAMMA
.J
Ulvenhout, 13 Maart 1941.
Amico,
Vijftien gulden heeft Nolleke er uit over-
gehouwen.
Verlejen week Donderdag, 's mergens veur-
denmiddag, viel de uitspraak. Nol was pre
sent. Allicht! Ten eerste heeft ie niks anders
te doen, ten tweede is ie Nolleke Gommers!
Hij mocht weer veur 't hekske komen mee
z n bruin-gestreept pak, zijnen groen-gelen
stippeltjes das en mee 't schuppersdoekske in
z'nen borstzak. Bovendien had ie nog, veur de
feestelijke gelegenheid 'nen crocus opgesto
ken in 't knoopsgat.
„Goeienmergen samen!" wenschte Nol
leke de Rechtbank vriendelijk, lijk 't ouwe
kennissen betaamt, maar d'n president zee.
dat „beklaagde zwijgen moest." Waarop Nol
't onmiddellijk „goedmokte" mee de woorden:
dan ginnen goeienmergen, zal me 'nen zorg
zijn!"
De president keek 'm 'ns over den bril aan.
gaf 't op en -mee 't vonnis in de handen
vroeg ie: „TJ is Arnoldus, Hermanus, Ludo-
Vicus Gommers?"
„Nog altij," zee Nolleke hupsch, onderwijl
'ns ruukend aan z'nen crocus.
„Zwijgcommandeerde den president.
Toen: „Arnoldus, Hermanus, Ludovicus Gom
mers, 60 jaar, particulier, wonende te Ulven
hout?"
Nolleke zweeg.
„Verstaat u me niet?"
Nolleke zweeg. Trok z'n zakdoekske wat
hooger uit den borstzak.
„Verstaat u me niet...?"
Nolleke zweeg. Knikte 'ns vriendelijk naar
't griffierke, dat alle pogingen dee, om weer
weg te kruipen achter z'nen bef.
,Sprééék!" riep den president.
En Nolleke sprak. Als volgt: „ik ben Ar
noldus Hermanus Ludovicus Gommers, 60
jaar, rentenier en nog steeds nie verhuisd,
want wat zal ik 't op 'n ander gaan zoeken!"
Den president zuchtte, begost 't vonnis
veur te lezen. „Gezien zus, gezien zoo, over
wegende dit, overwegende dat, had de Recht
bank besloten Arnoldus Gommers voornoemd
te veroordeelen tot een boete van vijftien
gulden subsidair vijftien dagen hechtenis, u
kunt gaan."
Maar Nol ging nie! Hij trok zijnen porte-
fulli, haalde-n-er royaal 'nen lap-van-honderd
uit en zee: gif me maar vijf-en-tachtig flo
rijnen verom, dan zijn we van malkaar af."
D'n president kreeg nou z'nen buik vol van
dat astrante Nolleke en commandeerde:
„veldwachter, leid dien man uit de zaal." En
veur Nolleke 't besefte stond ie mee z'nen
brief van honderd op den gang. Als ie van
die „beleediging" bekomen was, dan gooide-
n-ie de deur van de rechtszaal weer open en
riep: „als ge nou maar wit, dat ge 'n jaar
minstens op m'n centen zult wachten!"
Den veldwachter nam 'nen aanloop maar
Nolleke riskeerde niks meer en zat tien tellen
later aan den overkant van 't trimmenaal aan
'nen pint bier. „Want koffie van gebrande
eikels is goed veur de eekhoorns,', volgens
Arnoldus Hermanus.
Mee deus verhaal kwam ie 's avonds op Ul
venhout verom, zat als 'n pinneke.
Dat mot gezeed zijn van deus handsvolleke
kearel: groot van stuk is ie nie hij komt ten
goeie boven de tafel uit, maar... hij is niks
bang van Sinterklaas horre! En iedereen, die
teugen deus eigengereide aliekriek aanloopt,
stoot zijnen kop. Zelfs de psychologische ge
leerdheid, die allicht in Nollekes' kleine pos-
tuurke 'nen prachtigen aanloop denkt te
nemen tot 'nen sprong in 'n opgeschud bed
van minderwèèrdigheidscomplexen, zal d'r
eigen te pletter springen teugen 'nen muur
van overwèèrdecomplexen! Afijn, daar
wordt Nol nie minder van en de geleerdheid
slaat wel weer 'nen boek uit de zooveulste
vergissing. Alleen de lui die den boek weer
motsten kennen veur 't een of ander examen,
die hebben den strop.
Maar zoo heb ik weer 'nen halven brief ge
wijd aan dat vergimde Nolleke. 't Is casueel
zooveul plek sommige kleine mannekes noo-
dig hebben...! 't Omgekeerde is trouwens ook
waar. Daar zijn veul grooten gewist, die leef
den en stierven op 'n zolderke. Da's nou een
maal 'n soortement van „Opperst Onrecht!"
waarteugen zelfs gin revoluties iets vermoch
ten. „Onrecht gespreid als mest over den
weareldakker, tot de gedurige opstanding van
Paasch; om 't leven weer altij te laten zege
vieren over den dood: 't groote mysterie van
onze Schepping, dat wij hoogstens kunnen
vermoeden, maar nooit ten volle begrijpen!
't Besèf daarvan is per slot genogt om in 'nen
wijsgeerige vrede te kunnen leven onder 't
lot, onder 't kruis oe van God opgelegd.
Paasch!
We zitten weer in 't Stille Tij.
't Voorjaarswindeke suizelt en vezelt deur
de velden, die wit zijn van zonnelicht. En den
pittigen mestgeur fliert over de gescheurde
akkers. Blank valt den dag op eerde, in duu-
Zenderlei glanzing uit den tinblaauwen hemel,
die straks over de weareld staat.
Teer aderen de schaduws uit 't kaal ge-
boomt op de wegels en in de dreven, ja
°P den waterspiegel van de Mark, waarvan
't zonnelicht ophetst in gouwen piekskens
soms.
Ah 't is zoo schoon op den buiten:
Paasch huivert van den hemel; wemelt over
d'èèrde in 't nuuwe licht, dat er trilt van
ender tot ehder. 't Nuuwe, blanke licht, dat
in de sloojen klatst, diep, tot op den flesch-
Sfoenen bojem toe. Het nuuwe licht, dat deur
de bosschen schemert, dat gedragen wordt op
den luwen Voorjaarsasem, die deur de ruim-(
ten hijgt.
Paschen worden mot! Paschen, veur n
gekruisigd Menschdom, dat zijnen passie on
dergaat in bloed en pijn.
Nuuw Leven!
Mijnen wilden wingerd, die heel den straf
fen Winter lijk 'n reuzenspinneweb aan onzen
achtergevel zat gekleefd dood en dor als stof-
rag, hij is bulterig ruig nou van 't nuuwe
leven, dat er woelt en perst deur z'n takken-
aders. Prille knopkes dijen uit de „dooie"
houtvezels, die openscheuren onder dien
levensdrang.
'k Heb m'n akkers opengeploegd. Ben er
deurgetrokken mee den Bles, die hinnekte
van levensplazier. Zwaar rook ie nog naar
den stal, waar den goeien beest maandenlang
moest schuilen veur den Winter. Maar een
maal in den akker, begost is te glanzen van
gezondheid. Z'n blinkende bruine vel, ros
gloeiend onder de zon, schokte over z'n tril-
lendgezonde lijf. Zijn nekspieren snokten on
der de huid. Z'n aders klopten zóó schuimde
z'n bloed deur z'n sterke karkas. En fel, van
ingehouwen kracht, stond zijnen stèèit.
Kracht, die Bles nog nie genogt spuien kost
achter de ploeg, die te gemakkelijk mee 't
zilverblanke mest den smeuïgen eerde scheur
de, openlee in zwarte, wasemende voren.
Dof klotste m'n pèèrd zijnen gang over den
stillen akker. Lijk zilveren klokskens zoo rin
kelde zijn koperen kopstel, waaruit 'nen gan-
schen middag de lichtpieken omhoog schicht
ten net sterrengeflonker. Hoog trok ie z'n
hoeven op, uit den vetten grond, als om z'n
knieën los te wrikken van 't lange staan in
den stal.
Hij genoot van den arbeid! Nou en dan
wuifde-nie zijnen bonten pluimstèèrt, zoodat
de haartoppen m'n handen kietelden. Dan
snokte-n-ie meteen z'n hoofd onder belgerin
kel, naar benejen en hinnekend jubelde dan
zijnen lach over de middagstille velden, die te
zuigen lagen den vruchtkrachtigen wemel, die
over d'èèrde kroelde.
Zwermen van veugeltjes krioelden in den
gescheurden grond. Ze staken huilie bekpin-
nen in de zweetpeerlende akkerkluiters en ze
schransten de bollende buikskens rond aan
kiemen van onkruid en aan ongediert, waar
mee ze mij op veurliand veul zwaren wie-
arbeid uit de handen namen!
Als ge zoo Over oewen eigen grond bag
gert, onder 'n Voorjaarslocht, die ge proeven
kunt; achter oew peerd dat als eenen bonk
van levenskracht den zwaren eerde omgooit,
die in kluiters wegkantelt bezijen 't schuren
de ploegmes; als ge zoo naar de zon toe, van
de zon af, steeds over en weer gaand, zoodat
ge elk handsvolleke eerde van al oew bun
ders eigen, vrijen grond in 't zielement ziet;
als ge zoo oewen rijkdom klont veur klont
ziet wentelen weerszijen 't blanke mes; als
Onzenlievenheer z'n schoonste schepseltjes In
zwermen achter oe aan stuurt als duuzenden
knechtjes bij oewen arbeid; als ge dan op 't
lest zat wordt van zonnelicht, dat gloeiend-
rood aan oew oogharen gaat hangen; als dan
deur die gouwen stilte van den middag den
tjjd gekloofd wordt mee den bronzen slag
uit den kerketoren, 'nen slag die nadreunt in
oewen vanzon-versuften kop, dan dan valt
den Winter als tien jaren van oe af. Dan
wolkt en dan woelt 't voorjaar deur oew
bloed, dan gaat ge zwaar van gloeiend leven
dat oew aders zwellen doet lijk 't dooie"
hout van mijnen wingerd; dan dan zijn oew
knoken gesmeerd mee den olie van de van
God gegeven Lente!
Dan dan hebt ge Paschen voelen nade
ren over de weareld. over oew ouwe knoken,
dan trekt ge 's avonds de lakens tot aan oew
kin in eenen diepen vrêe mee oew bestaan
mee oew arbeid. Dan hebt g'oew kruis,
locht gedragen, weer veur uren in den hoek
gesmeten. Dan gaat ge slapen in den rust
van 't moei-gespulde kindeke, waarover den
Hemel waakt als over de gesloten blomme-
kes...!
Schoon tij van diepen symboliek, deus Stil
le Tij veur Paasch, nou den akker gemest
wordt mee de „ongerechtighedens" waaruit 't
nuuwe leven krachtig opstaan zal, zegevieren
over den dood: 't groote mysterie van de won
dere, schoone Schepping, mysterie, dat wij
hoogstens kunnen vermoeden, maar nooit ten
volle begrijpen, maar welk besef per slot vol
doende is om gelukkig te kunnen leven in
vrêe mee God en oewen arbeid. In vrede mee
oew kruis.
't Leven blijft 'n Schoonheid mee dagelijks
nuuwe openbaringen, mits ge zien wilt naar
de zon, lijk de blommekes altij doen en die
dus bloeien in 'nen overdaad van reinen
pracht, die alleen te vergelijken valt mee de
prille kinderziel, waarover den Hemel waakt.
Kom ik schei er af. Daar komt sjuust
„grooten Nol" aan, die komt nog wat op
scheppen en me laten lachen...!
Veul groeten van Trui. Dré III, den Eeker
en als altij gin horke minder van oewen
t.a.v.
Dré.
ZONNESTRAAL.
Wie herinnert 7'"ch niet zoo'n killen, grau
wen, somberen dag, waarbij de hemel bedekt
lijkt met een dikke laag grijs karton, zoo'n
dag, die ons doet denken dat zomerdagen
met een azuurblawe lucht en warme zonne-
schen alleen in onze verbeelding bestaan.
Naarmate onzen geaardheid laten wij ons
erg, mindei erg of heelemaal niet terneer
drukken door zoo'n zonloozen dag. maar we
zij., er allen van ivertuigd, dat er vandaag
geen zonnestraaltje meer op over zal schie
ten, o neen, kijk maar eens naar die wolken
laag.
Maar kijk, enkele uren <ater wordt op één
plekje de wolkenlaag minder dicht, het wordt
lichter, en opeens breekt daar toch die zon
nestraal door, die niemand verwachtte. Alles
ziet er plotseling anders uit, de. druppels die
aar de dakgoten hangen, glinsteren, het ge-
heele uitzicht, waar men zich ook bevindt,
krjjgt een ander aspect. En daar wordt zoo
waar een stukje blauwe hemel zichtbaar.
Het schijnt bepaald beter weer te willen
worden.
Ook in figuurlijken zin komen „zonlooze
dagen" voor. Er zijn perioden in het leven,
dat alles tegelijk ons tegen schijnt te loopen.
Wij hebben gehandeld zooals wij dachten,
dat het 't beste was, wij zien geen mogelijk
heid om dezen golf van tegenspoed te keeren.
Alles schijnt verkeerd te gaan, wjj zien geen
enkel lichtpuntje en dreigen in een zwarte
moedeloosheid te verzinken. En ook in dat
geval zal een zonnestraal door de wolken
breken, zal er een gunstige wending komen
op het oogenblik, dat wij dit het minst ver
wachten.
Wanneer alles donker om ons heen is en
onze toestand ons hopeloos voorkomt, dan is
het oogenblik daar om onszelf voor te hou
den: „Moed verloren, al verloren." Het moge
dan al waar zijn dat wij op dat oogenblik
niets kunnen doen om onze situatie te ver
beteren, er kan ieder oogenblik een verande
ring in de omstandighedt komen, die het
ons mogelijk maakt om wel een nieuwe po
ging te wagen, een anderen koers te probee-
ren, niets blijft altijd verkeerd gaan.
Tegenspoed treft iedereen, aardsche bezit
tingen kunnen ons ontnomen worden, maar
moed en zelfvertrouwen kan niemand ons
ontnemen. Voor wie zijn moed en zelfvertrou
wen weet te bewaren, zal er altijd een oogen
blik komen, dat hij de kans krijgt het verloren
evenwicht weer te herstellen.
Er kan geen wolkenlaag zoo dicht zijn, of
de zon zal er op een oogenbli. doorheen bre
ken. Maar wie op dat oogenblik met het
hoofd in de handen zit „omdat het toch donker
is en voorloopig wel donker zal blijven," die
ziet de zonnestraal niet en kan er ook zijn
voordeel niet mee doen.
En wie aan moedeloosheid toegeft, die zal
de kans om een stap vooruit te komen voor
bijzien, omdat hij die niet meer verwacht.
Paraat zijn en moed houden. Het is niet
altijd gemakkelijk maar het loont wel de
moeite. En wan. eer U op een oogenblik te
neerslachtig is om met een glimp van hoop
Uw toestand te be-ien of om logisch te denken
over een uitweg, tracht dan om er heele
maal niet om te denken, maar t" te verdiepen
in lectuur over een onderwerp waarin U be
lang stelt of in een andere liefhebberij. Want
als U de moedeloosheid niet meer uit Uw ge
dachten weeren kunt, kunnen die gedachten
nooit opbouwend zijn.
Wie moed houdt komt er tenslotte altijd.
Dr. JOS DE COCK.
EEN KINDERKAMER VOOR.
V0LWASSENEN1
Bouwdoos en soldaatjes. Alleen
voor „mannen."
De raadsleden van New Orleans (Ver-
eenigde Staten) hebben besloten, drie groote
leegstaande zalen in het midden der stad
als „kinderkamer" voor volwassenen in te
richten. Het is bekend, dat mannen gaarne
met bouwdoozen en soldaatjes spelen. Om
hieraan tegemoet te komen en den heeren
der schepping ook een weinig afleiding te
bezorgen bij het werken voor het dagelijksch
brood, is één zaal voor soldaatjes, een an-
andere met zand en water en de derde zaal
met technisch speelgoed ingericht. Hier
kunnen twee handelslieden, die zooeven nog
geprobeerd hebben, elkaar een vlieg af te
vangen, samen gemoedelijk een „vesting"
uit zand bouwen, de advocaat laat nog
gauw voor zijn proces een paar treintjes
loopen. Dames worden hier niet geduld. De
heeren, die er bedienen, zijn niet te jong
meer en spelen met de bezoekers mede, als
zij geen speelkameraad hebben!
De catastrophale wolkbreuk die,
blijkens een D.N.B.-bericht, de Ame-
rikaansche filmstad Hollywood teis
tert, geeft ons aanleiding hier een
beschouwing te laten volgen over
het verschijnsel: wolken.
(N.P.B.) Het lijkt bijna een triomf der
natuur, dat zelfs de ervaren meteoroloog
van heden nog niet met zekerheid kan zeg
gen, door elke oorzaken de wolken ontstaan
en weer verdwijnen, zich vormen en veran
deren en bij alle veelvormigheid zich toch
in bepaalde groepen rangschikken. Daar
zijn dan de massale stapelwolken, die ten
gevolge van hun inwendige beweging en
de daardoor veroorzaakte voortdurende
vormverandering op de fantasie van de
menschen inwerken. Daar zijn de rustige,
oneindig uitgestrekte wolklagen of stratus.
Zij kunnen als een grijze muur groote ge
deelten van den hemel bedekken of zich
tot zwevende strepen groepeeren.
En wie kent niet de schapenwolkjes, de
lievelingswolken van zoo menig dichter en
de vreugde der kinderen? Alto-cumulus
noemt de meteoroloog hen. omdat zii alleen
in hoopere luchtlagen te vinden zijn (Al-
ton hoog). Tenslotte zijn daar de rag
fijne, geheimzinnige vederwolkjes die dik
wijls zeer plotseling de diepblauwe hemel
bedekken; als reusachtige waaiers of veren
van groote hoogte ons toewenken en even
zoo plotseling als zii gekomen zijn, weer
kunnen verdwijnen.
Geheimzinnig omdat zii_ het komende
weer voorspellen en twintig uur tevoren
voor storm en regen kunnen waarschuwen.
Met de hier aangegeven benamingen
is de groote verscheidenheid der
vormen nog lang niet uitgeput.
Practisch kan men (zonals Aber-
cromby, Howards en anderen het
reeds in 1885 deden) de gewone
vormen onderscheiden en als verder
kenteeken de hoogte van de wol
ken op dat oogenblik beschouwen.
De hoogste wolken zijn de veder
wolken. die vermoedelijk bestaan
uit zuivere 'ijskristallen en die
men kan aantreffen op de hoog
ten van 10000 k 30.000 meter. Be
langrijk lager volgen de cirro-stra-
tus, als bolvormige wolken de
cirro-cumulus. Weer een stuk lager
de middelgroote (600 k 1200 meter)
stratus en alto-cumulus. De stra-
tuswolken van deze laag komen
voor opgelost in strepen en vor
men evenalt, de alto-cumulus, de
bekende mooi-weers-wolken.
De wolken van de onderste etage, strato-
cumulus en nimbus, zijn minder vriende
lijk. omdat met hen het weer bedenkelijk
begint te worden, als dat niet reeds het
geval is. Onder nimbus verstaat men de
donkere regenwolken, die zoo vaak boven
onze hoofden dreigen. Als de stratuswolken
vlak boven de aarde zijn. noemen wij het
mist,
Tot zoover de indeeling in wolken of
soorten. Toch mag hier een uitspraak van
den bekenden meteoroloog Fr. Jul. Hann
niet vergeten worden. Rij de buitengewone
verscheidenheid der wolkenvormen, waar
van vele zich dikwijls ook tegelijk aan den
hemel vertoonen, en bij de vele overgan
gen van de vormen in elkaar mag men
niet verwachten onder elke omstandigheid
deze wolken-soorten in een van de boven
genoemde klassen te kunnen onderbrengen.
Twee belangrijke raken.
Aan welke gebeurtenissen de afwisselen
de vorming van de wolken haar ontstaan
dankt, daarover verschilt men thans nog
evenzoo van meening als vijftig jaar gele
den. Zeker is het in ieder geval, dat twee
dingen van de wolkenvorming van belang
zijn: de dvnamische afkoeling van opstij
gende lucht en haar verschillende horizon
tale snelheid. Daarnaast zullen stralines-
»n vemengingspocessen geen onhelangijke
invloed hebben. F,n tenslotte zal men voor
al voor de wolken van de hoogere lagen,
met de electricteit rekening moeten houden
als een factor voor de wolkenvorming.
Het eenvoudigste is de vorming van
stapelwolken. De stijgende lucht
komt in relatief rustende luchtla
gen en krijgt door de condensatie
de vorm van een bol. Dit kan men
vergelijken met de damp. die
wordt uitgestooten door een etil-
staanden locomotief. Wij kunnen bij
stapelwolken toch sterke inwendige
beweging en voortdurende vorm
verandering waarnemen. Koppen
schieten op, -toretos vormen zich.
fantastische gestalten verschijnen en
verdwijnen. Deze beweging wordt
niet door horizontale luchtstroo-
mingen veroorzaakt, maar wijst op
stroomingen, die in de wolk zelf
l)un oorsprong hebben.
De kracht, die de vochtige lucfit in de
hoogte drijft, is de latente warmte van de
in de wolken gecondenseerde waterdamp.
Als de stapelwolken een groote hoogte be
reikt hebben, dan kunnen voor het opzwel
len ook de vrijkomende hoeveelheden
vloeistof, de plotseling tot bevriezen ge
brachte waterdruppeltjes, de oorzaak zijn.
Zoo kan men ook verklaren, dat men
vormveranderingen in den regel aan de
bovenste rand van de wolken waarneemt.
De stapelwolken verheffen zich^ meestal
boven een vlak stuk land. dat het dooi-
punt van de stijgende lucht bepaalt. Hoe
drooger de lucht, des te hooger moet zij
stijgen, om het dooipunt te bereiken, des
te hooger ligt ook de basis der cumuli.
De oorzaken van de stratus-vorming zijn
wel zeer verschillend. In het algemeen kan
men zich hun vorming zoo voorstellen:
vochtige lucht, die boven de aarde hangt,
koelt dotseling af, condenseert en wordt
door de warmte-uitstraling van de aarde in
den nacht of in den winter opgeheven. De
daarboven liggende lucht moet daarvoor
zeer droog zijn. Als luchtstroomingen over
oneffenheden van de aarde gaan, kunnen
zich staande wolkengolven vormen, als een
rivier, die over een rotsachtige bodem gaat.
Men heeft zelfs waargenomen fCl. Abbo.
^tefenson) dat dergelijke wolkengolven
bepaalde berggroepen die de oorzaak wa
ren precies weergeven.
Het minst verklaard is de vorming van Üe
hoogere wolkenlagen, vooral die van de
hooge cirrnswolken. De oorzaken van het
ontstaan van deze lichte. vezelachtige
wolkjes in de reeds zeer waterarme hoog
ste luchtlagen kunnen ook heel verschil
lend zijn. Afen kan in het algemeen zeggen
dat de wolkenvorming zeer verschillend is
op misschien nooit geheel verklaard kan
worden, ofschoon de naar kennis hongeren
de mensch niet zal nalaten, naar de diepste
oorzaken te zoeken van al datgene wat in
en om ons is!
ZONDAG 16 MAART 1941.
Nederlandsch Programma.
Hilversum I, 414,4 m.
8.00 Gramofoonmuziek.
9.30 i. ach-cantate.
10.00 Gramofoonmuziek.
12.42 Almanak.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
1.00 Omroeporkest.
1.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde:
„Wie en wat waren onze voorouders?"
2.00 Melodisten en solist.
2.45 Voor de boeren.
3.30 Uit iJtrlijn: 35e Verzoekconcert voor de
Duitsche Weermacht.
6.00 Voor de kinderen.
6.30 Gramofoonmuziek.
6.42 Almanak.
6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek-
7.00 Viool en piano.
7.30 Berichten (Engelsch).
7.45 Gramofoonmuziek.
8.00 Nieuwsberichten ANP.
8.15 Reportage.
8.30 Berichten (Engelsch).
8.45 Concertgebouw-orkest (opn.).
9.40 Gramofoonmuziek.
9.45 Engelsche berichten ANP.
10.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting.
Nederlandsch Programma.
Hilversum H, 301,5 m.
8.00 Gramofoonmuziek.
8.30 Morgenwijding.
9.00 Rondom het orgel.
9.30 Gramofoonmuziek.
10.30 Omroeporkest, solist en declamatie.
12.00 Cyclus „Kent gij Uw Bijbel?" (gr.pl.).
12.15 Orgelspel.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
I.00 De Roman, :rs, soliste en gramofoon
muziek.
2.00 Belangrijke uitzendingen In deze week.
2.15 Inleiding volgende uitzending.
2.25 „Cosi fan tutte", opera.
3.50 Gramofoonmuziek.
4.00 Boekenpraatje.
4.15 Studiodienst.
5.15 Gramofoonmuziek.
5.30 Voor natuurliefhebbers.
6.00 Amusementsorkest en solist.
6.45 Actueele reportage of gram >poonmuziek-
7.00 Sport van den dag.
7.15 Cabaretprogramma.
8.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting.
MAANDAG 17 MAART 1941.
Nederlandsch Programma.
Hilversum I, 414,4 m.
6.45 Gramofoonmuziek.
6.50 Ochtendgymnastiek.
7.00 Gramofoonmuziek.
7.45 Ochtendgymnastiek.
7.55 Gramofoonmuziek.
8.00 Dagopening.
8.10 Gramofoonmuziek.
8.30' Nieuwsberichten ANP.
8.45 Gramofoonmuziek.
10.40 Trio Hoog-Brederode-Röntgen.
II.20 Declamatie.
11.40 Ensemble Jack der Kinderen en solist
(12.0012.15 Gramofoonmuziek).
12.42 Almanak.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
1.00 De Ramblers.
I.30 Philharmonisch kwartet.
2.10 „Onze keuken", causerie.
2.30 Orgelspel.
3.00 Omroeporkest.
4.00 Gramofoonmuziek.
4.45 Voor zieken en thuiszittenden.
5.15 Nieuws-, economische en beursberichten
ANP.
5.30 Puszta-orkest.
6.00 Melodisten en solist (6.156.30 Causerie
over het streven van den Nederlandschen
Bond voor Kuiwt en Industrie).
6.42 Almanak.
6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek.
7.00 EeconomioChe vragen van den dag ANP.
7.15 Gramofoonmuziek (7.307.45 Berichten
Engelsch).
8.00 Nieuwsberichten ANP,
8.15 Gramofoonmuziek.
8.30 Berichten (Engelsch),
8.45 Residentie-orkest.
9.40 Gramofoonm.ziek.
9.45 Engelsche berichten ANP.
10.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting.
Nederlandsch Programma.
Hilversum II, 301,5 m.
6.45 Gramofoonmuziek.
6.50 Ochtendgymnastiek.
7.00 Gramofoonmuziek.
7.45 Ochtendgymnastiek.
7.55 Gramofoonmuziek.
8.30 Nieuwsberichten ANP.
8.45 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgendienst.
10.20 Gramofoonmuziek.
10.30 Musette-ensemble en soliste (opn.y.
II.00 Huishoudelijke vragenbeantwoording.
11.15 Viool en piano (11.3011.45 Gramofoon
muziek).
12.00 Berichten.
12.15 Esmeralda.
12.45 Nieuws- en economische berichten ANP.
1.00 Orgelspel en Schrammelkwartet.
1.45 Gramofoonmuziek.
2.00 Con :ertgebouw-orkest (opn.)'4
3.0o Sylve.tre-trio.
3.45 Gramofoonmuziek met toelichting.
4.15 Gramofoonmuziek.
4.30 Voor de kinderen.
5.00 Lijdensmeditatie (gr.p4.)
5.15 Nieuws-, economische en beursberichten
ANP.
5.30 Omroeporkest (6.006.15 Gesprekken
met luisteraars).
6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek.
7.00 Friesch praatje ANP.
7.15 Pianovoordracht.
7.40 Cyclus „De geest van onzen tjjd".