Casino TREKKING 31 MAART a.s. goede foto Bekendmaking! Keizerstraat 111 zijn kc(eten dag ojxen JUTTERTJ f dansen OPTIEK H. W. ZEGEL Draagt H.W.ZEGEL :iss Een nieuw rijwiel? Plaatsing van arbeiders in Frankrijk, VANGT AAN Advertentiën W. KUIPER EN ZN., De N.V. Zaanlandsche Assurantie Compagnie Naar Georg geschoolde bouwvakarbeiders Betrekkingen Te huur Te koop Te koo Diversen VERBOUWEN? Heeft U timmer- of metselwerk? I M DE VISSER, voorh. FILBRI, Hofleverancier De uitslagen zullen regelmatig in DIT BLAD bekend gemaakt worden. (geert snelfoto's) Günthert, Koningstraat 33 - Telef. 506 aangeboden gevraagd aangeboden gevraag Uit den tijd deA Oude. fïlaAmt JAN BART QjudnkthJkeA (capeA tn SyumtcPi ActmiAaat Jan Bart, zoo heet hjj en niet Jean Bart, zooals onze schoolboeken hem In al te ge trouwe navolging van Frankrijk noemen. En hfl is geboortig uit Duinkerke, niet uit Duin kerken; de Nederlandsche atlassen vergeten vaak het zuidelijke „kerke" uit Biggekerke, Serooskerke, Middelkerke, Aderskerke enz. Het wemelt er heusch niet van kerken in de duinen; de Franschen hebben den naam be ter begrepen; hun grootste havenstad in het Noorden noemen zij, evenals hun kruiser, „Dunkerque". Onze man, aldus de Nw. Rott. Crt., is ook een echte Dietscher; Duinkerke, waar men nu alleen nog maar in het visscherskwartier wat Nederlandsch hooren kan, is in zijn tijd een zuiver Vlaamsche stad. Zijn voorvaderen behoo'en bjj die groep van koopvaardijkapi teins. afkomstig uit de havensteden aan de Nederlandsche kust, die overgegaan naar de oorlogsmarine, de glorie der zeventiende eeuwsche oorlogen uitmaken, waarbij de Ruyter, de Trompen, de Evertsen's, een Witte de With enz. onze Hollandsche roem zijn. De Duinkerker groep is door den loop der geschiedenis aan de andere zijde van de onzen geraakt. Maar allen zq'n echte bewoners der lage landen' aan de Noordzee, Dietschers, Jan Bart, de grootste der Duinkerkers, spreekt op lateren leeftijd zelfs nog maar met moeite een mondjevol Fransch. De kaperkapitein. Hij is den 21en October 1650 te Duinkerke geboren. Deze stad heeft een eeuw lang al niets anders gedaan, dan van heer verwisselen en de kleine visschershaven uit de Middel eeuwen is geworden tot een geducht kapers nest. Zoo trekken een aantal Duikerder zeelui èn na 1646 èn na 1652 den vreemde in onder hen talrijke bloedverwanten van Bart, om daar hun talenten vpor de kapende en strijdende zee vaart te Kunnen ontplooien. Zoo komt Jan Bart op zestienjarigen leeftijd op de vloot van den beroemden Michiel de Ruyter. Met hem maakt hij den tocht naar Chatam mede, als lichtmatroos. Dan reeds is hij een boom van een kerel, met kastanjebruine haren om een blank gezicht, waarin heldere en ver standige blauwe oogen schitteren. Zijn dikke en roode onderlip omklemt de bovenlip, vooral wanneer hij op zee zijn geliefde, korte, houten pijp met bewerkten, koperen dop rookt. En zijn scherpe blik merkt al de tekortkomingen der beide volken. Met zijn trouwen jeugdmakker Karei de Keyser blijft hij, na het sluiten van den vrede, ln de Republiek; zij trekken zich niets aan van de edikten van den honing, die Duin kerkers in vreemden krijgsdienst bedreigen met verbeurdverklaring van goederen. Maar 1672, de oorlog van Lodewijk XIV met de Hollanders, brengt hem in Duinkerke terug. Het eerste jaar is Bart gewoon matroos; dan kiest Willem Doorn, een ervaren kaper kapitein, hem tot onderbevelhebber op zijn schip. Met kleine groepen schepen, vaak door het toeval naar elkaar gevoerd, kruisen de Duinkerkers voor de Maasmond, voor Texel en het Vlie en bemachtigen menigen koop vaarder. Als zij terugkomen prijst Doorn be leid en moed van zijn jongen plaatsvervan ger en verkrijgt voor dezen diens eerste schip. Bescheiden is dit vaartuig, de „Roi David", het meet vijf en dertig ton, heeft maar twee kanonnen en een bemanning van vier en dertig personen. Doch na een korten tocht sleept Bart zeven prijsgemaakte vaar tuigen de haven in. Nu gaat het snel van een kleiner schip naar een grooter, totdat Jan Omaer, een der grootste reeders der stad hem de „Mas" toevertrouwt, een fregat van tweehonderd vijftig ton met zes en twintig kanonnen. En hoe grooter zijn schip wordt, des te stoutmoediger worden de daden van Bart. De echo dringt al door te Versailles: „Ce capre dunkerquis est fort jeune coura- geux; ètait moins fort de canons que 1'autre" wordt gerapporteerd. Tocht op tocht volgt nu in de kaapvaart, met Keyser, met Jacobsen als medekapiteins op andere schepen en talrijke koopvaarders worden, na gevecht met de begeleidende oor logsschepen, als buit opgebracht in het ka persnest. In September 1675 overvalt hem een storm voor de Elbemonding; hjj weet de volle ree te bereiken, maar vijandelijke Bran- denburgsche oorlogsschepen noodzaken hem de haven van Hamburg binnen te vallen. Men ontdekt aan boord van zijn schip de lading van een Hamburgschen koopvaarder en met moeite weet hq, door hulp van den Fran schen gezant in Zweden, met achterlating van zijn buit voor zijn schip en bemanning de vrijheid te verkrijgen. Fransch marine-officier. Bij den vrede van Nijmegen in 1678 heeft hij tien gevechten geleverd, veertien zwaar bewapende schepen genomen en een en tach tig prijzen opgebracht. En nu neemt de P-ransche koning hem op als officier in de oorlogsmarine. Dan volgt zijn strijd tegen de Algerijnen. In 1683, in een oorlog met Spanje, zien wjj hem weer op zee, maar spoedig is de oorlog gedaan. Wat moet Bart nu doen? Voor eigen rekening gaat hij met een van den koning geleend schip koopwaren te Cadiz halen; de winst is zoo groot, dat de Duinkerker koop lieden oidden, geen schip meer aan Bart te geven. Zjj hebben een Compagnie opgericht voor het vervoer tusschen Duinkerke en Cadiz. Bart gaat nu konijnen schieten in de dui nen; als marine-officier heeft hij het recht op den grond van het militair commando te jagen en dan zijn knecht mede te nemen. Maar de militaire commandant, die een ouden wrok heeft tegen den ronden Vlaam- schen zeeman, die niet hoofsch genoeg zich tegen hem gedraagt, snuit Bart's knecht eenige dagen op. In den daarop volgenden strijd is Bart de overwinnaar; hij heeft een machtigen beschermer verkregen in den be roemden Vauban, die de stad en de haven moest versterken en daar den jongen kaper kapitein heeft leeren kennen; die na lang durige gesprekken met Bart diens ervarin gen verwerkt heeft in zijn bekende „Mémoire sur la caprerie". En onder Vaubans invloed wordt Bart in 1686 fregatkapitein. In den oorlog van 1688 krijgt hij als schip de „Railleuse"; een der officieren is zijn jon gere broer Jasper. En niemand kent beter dan Bart de vertrekdata en de wegen der Hollandsche koopvaarders. Aan den Minister zendt hij een rapport: „Proposition et moyens pour la destruction du commerce hollandals dans les diverses mers du Nord, sans lequel 1'Etat de Hollande ne peut subsister." Allerlei opdrachten bereiken hem: Hollandsche ka pers op de Fransche kusten verjagen; een zekere Petit van La Rochelel opsporen, die op een dier schepen zich moet bevinden enz. In dezen oorlog wordt Bart krijgsgevangen gemaakt; op de hoogte van het eiland Wight ontmoet hij, die als kapitein overgegaan is op het fregat „les Jeux", met de „Railleuse" een paar zwaar bewapende Engelsche oor logsschepen. Na een verwoeden strijd, waar bij geen Engelsch officier ongedeerd blijft, wordt Bart, die aan het hoofd gewond is, te Plmouth aan wal gezet. Na een paar weken echter weet hij, met behulp van een zijner talrijke familieleden onder de zeelui bjj vriend en vijand, te ontvluchten en onver moeid vierenzestig mijlen roeiend, komen zij in de nabijheid van Saint Malo aan wal. De koning maakt daarop den bescheiden man, die rustig naar Duinkerke teruggetrokken was, wederom op voorspraak van Vauban, kapitein ter zee en schenkt hem twaalfhon derd livres. Na zqn landing in New Castle ontvangt de koning Jean Bart en van dien tijd af staat deze bij Lodelijk XIV in onverbroken gunst. Van deze audiëntie loopen de verhalen, dat de ongegeneerde zeebonk zijn onafscheidelijke pijp bij het onderhoud rookte en dat hij ste vige stompen uitdeelend door de rjj der ho velingen ging. Dit zijn legenden, eerst vijftig jaren na Barts dood in oïmloop gekomen. Een rjjk man. De vrede van Rijswijk laat Bart genieten van den verworven rijkdom; hij bezit nu meer dan twee en een half millioen francs, bewoont een schitterend gemeubeld heeren huis, laat zich bedienen door drie mannelijke en drie vrouwelijke bedienden. Van zijn tien kinderen leven nog twee zonos en drie doch ters; zijn oudste Frangois Bart is zeeofficier, wordt later vice-admiraal. Talrijke familie leden dienen den koning op de vloot. Thuis is Bart een heerscher; aanpassingsvermogen bezit hij weinig. Conflicten met civiele en militaire gezaghebbers blijven dan ook niet uit. Hij krijgt nog een opdracht in den Spaanschen successieoorlog, maakt het plan ervoor op, kiest nog zee, loopt echter een zware koorts op en sterft 27 April 1702. Hij wordt met groot eerebetoon in de Sint Elooy begraven. Met hem ging een groot zeeman heen. een waardig zoon der lage landen aan de Noord zee, waarop Dietschland trotsch zijn kan, on danks het feit. dat de politieke constellatie hem tot tegenstander zijner volksgenooten maakte. tiUuwA RAADS VERS LAG. v In het raadsverslag van Texel, opgenomen in ons nummer van gisteren, plaatsten wij abusievelijk een foto van den heer P. Dros van Den Burg. Dit moest zijn de heer P. Dros Bzn van Eierland. Geboren: HENRI ADRIAAN, Zoon van B. A. SPEEKENBRINK en M. J. A. SPEEKENBRINK— CREVELS. Oosterbeek, 16 Maart 1941. Graaf Ottolaan 32. Hedenavond van 68 uur in De Burgemeester der gemeen te Den Helder maakt, ten ver zoeke van de „Hafenüber- wachungsstelle Den Helder", de navolgende bepalingen, welke in het belang van de visscherij zijn bekend. De visschers moeten 's mor gens gezamenlijk uitvaren en s avonds zooveel mogelijk we der gezamenlijk binnenkomen. Zoowel 's morgens als 's avonds dienen zij zich bij den haven meester voor controle te mel den. Elk vaartuig moet savonds in de haven, waar het thuis behdort, binnenloopen. Slechts in geval van nood mag een andere haven worden opge zocht. Alsdan is de visscher verplicht een bewijs van een Duitsche autoriteit over te ieg- gen, waaruit blijkt, waar hij zich dien nacht met zijn vaar tuig heeft opgehouden. Dit be wijs moet aan den navenmees- ter van de haven, waar het schip thuis behoort, morden af gegeven. Wanneer deze bepalingen niet mochten worden nageleefd, zal de visscherij voor een bepaal den tijd verboden worden. Den Helder, 17 Maart 1941. Gaat U Wendt U dan tot Et SMITS Violenstraat 36 Werkplaats: Gravenstraat 12 Ei gen slijpin'icht<"8- Erkend Vak-Opticien G-B.W O- KONINGSTRAAT 55. Uw Ziekenfonds-leverancier. ALGEMEENE BEGRAFENISVEREENIGING „DEN HELDER" Uitvoerder: JOH. DARPHORN. KRUQERSTRAAr 63 Talefooo 614 BRANDSTOFFENHANDEL verhuisd van van der Duin van Maasdamstraat 14 naar: RUYGHWEG 41. voor brand en binnenlandsche vaart Anno 1845, te Zaandam, brengt hiermede ter kennis van haar verzekerden, dat de zaken van het agentschap van den heer H. Burgers worden waargenomen door den heer P. J. TER BURG. LAAN 7, Den Helder. Dc ondergeteekende, P. Rcints, stelt zich wederom beschikbaar voor het uitvoeren van begrafenissen Aanbevelend, P. REINTS, Zandvaert 38, Breezand, en Garage Korsman, Loods- gracht 22, Den Helder, Teief. 571 Voor een voor PERSOONSBEWIJS naar: Koningstraat 73 Crediete.1 in bedr. van f 900.— 5 zonder borp elk doel. Iedereen vrij bi. voorw. Brieven „De Onderlinge", Mathenesser- weg 110, Rol teriar.i. Voor Telefonisch opge- geven advertenties stel len wij ons bij foutieve plaatsing niet verant woordelijk. Het burger en militair kleeding- bedrijf, tevens confectiehandel, van C. W. SCHELTIS voorh. Kooman, Weststraat 107, overgeplaatst is naar Het bedrijf wordt op denzelfden voet voortgezet Keizerstraat kleeding Wij zijn 20 pet. goedkooper Een solied adres voor alle voorkomende TIMMER- EN METSELWERKEN bij J.P A ANS Krugerstraat 129 Laan 48 Te koop pracht zwarte en witte emaille fornuizen bij: K. HEERKENS, Sluisdijk straat 70. Deze Helderscbe zalen BRILLEN naar leder voorschrift worden terstond vervaardigd Barometers „ZEISS" Prisma- kijkers, „ZEISS" Punktal glazen gediplomeerd Opticien KONINGSTRAAT 73 TELEFOON 279 Ëlectrische Brlllen-Slgperq en Reparatie-Inrichting Leverancier aan de meeste Ziekenfondsen CAFE'S Café „Oud-Holland", 't Hoekje. WeststraatZuidstraat. Is doorloopend geopend. GARAGES GARAGE KORSMAN, Tel. 571, Kanaalweg 103. is dagelijks geopend. Ook voor Trouwauto s. GARAGE MANSHANDEN Regelmatig geopend Taxi's en Trouwauto's. Tel. 533 Nieuw Nr. 2953 Middenweg 189191 MANUFACTUREN ENZ. CAREL COLTOK, Spoorstraat, hoek Koningstraat. Telefoon 202. Geopend var 10 4.30 uur. RADIO, ELECTRICITEIT EN SANITAIR L SCHELTIS. Toonkamer Keizerstraat 115. Den geheelen dag geopend. SLIJTERIJEN O. M. MOS, Langestraat 43. Telef. 471. Normaal geopend. Bulten- en Binnenbanden voorradig Repareeren en onderdeelen Voor onmiddellijke plaatsing in Frankrijk worden gevraagd: (metselaars - timmerlieden - betonvakarbeiders betonijzervlechters). Gunstige arbeidsvoorwaarden. Inlichtingen en aanmelding bij de Districts-Arbeidsbeurs, Kanaalweg 92, Den Helder, en bij de Agentschappen in het district Den Helder. Bakkers.-inecht gevraagd bij v. d. Kruk, Zandvaart 28, Breezand. Gevraagd een nette werkster voor Zaterdags. Adres: R. Boeder, J rnbert- straat 4042. Gevraagd ongeveer begin Mei een nette oaker. Adres: Buijs Ballotstraat 20. Gevraagd net flink MEISJE voor dag of v. d. e. n. bij: J. VONK, Loopuqtpark 13, Julianadorp. Gevraagd een klein huisje in Breezand of Anna Paulowfa. Brieven onder no. 456, aan het Bureau van dit Blad. boot! kZl ft" keuken „i Voorzien van Inlichtingen Zuid-einde D 18 Hoogwoud. Te koop een Gazelle heerenrijwiel. Adres: Brakkeveldweg 39. Te koop een kamer-volière met 9 kanaries (m. en p.) en rijwielaanhangwagen (nieuw). Te bevr. Breewaterstraat 20. Gevraagd een belastingplaatje. Adres: Vischmarkt 26. Te koop gevraagd een koffer- gramofoon met platen. Brieven onder no. 457, aan het Bureau van dit Blad. Te koop gevraagd een goed onderhouden radiotoestel. Adres: Wachtstraat 15. Net kosthuis aangeboden met vrije frissche slaapkamer. Adres: Kroonstraat 34 bij de Keizerstraat. Geef Uw }utteAtje vóór s middags 4 uur op aan ons büreau.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 4