Brabantsche Brief Tob nooit 't HOEKJE OUDERS ssrsssr- «nöyg lu"leram' i De *—.vati Dré Radioprogramma Onbevangenheid VOOR DE Driftbuien bij kinderen '3Vsr„ï,h„enn?^•krreen'6,"5 «,o- güUTTERTUEOU77 Amico, Ulvenhout, 17 April 1941. Goeien-Vrijdagmorgen, als ik verom was uit de kerk en mee Trui aan den mergenbotram zat, dan kwam daar 'n lila, geurend briefke binnengefladderd, beschreven mee 'n open, slordig-sierlijk dun schrift, zoo'n briefke waaraan ge kimt ruuken, voelen en tasten, zien, ja hóóren aan 't fluisterend pampierge- ritsel, dat 't.nouja, dat 't ginnen brief is van 'nen marechaussee. „Kek 's menschen", zee Pirke van den Smid, „kek 's, fijn spul! Heel m'n brieventasch ruukt er naar!" „Veur ons...?" snapte Trui, mee toege knepen oogen en den erm uitstrekkend naar 't lila fladderke seringengeur. Ja, mee zoo iets buitengewoons is Trui dalijk bij de pin ken...! Oem, lezereske van me, docht ik, knipte naar Firkevandensmid 'n oogske, sloeg den kop van m'n ei. Ja, daar komen nog al 'ns brieven, soms mee stapeltjes van zeuven en twaalf tege lijk, op éénen dag, maar... dat zijn veur Trui: 19 sensaties! 't Komt nie in me op, om 'r te zeggen dat deus manier-van-doen mee mijn brieven nie te pas komt eigenlijk, want ten eerst, zou dat aan den toestand niks verande ren en ten tweede, ge beseft nooit wat 'n stil plazier of ik heb, als die ouwe steekneus, mee 'n rooie plek op 'r veurhoofd en 'n haarspeld in de rechterhand (d'r brievenopener!) haren koffie koud laat worden, alles vergit, onder 't lezen van die epistels. Ik kan aan heur gezicht zien, wat er in de brieven staat en... of ze van schrijvers of schrijfsters zijn! „Deus mensch denkt er net eender over as ikke," zee ze gis teren, onder 't lezen, maar zonder op te zien: „vast 'n moeder van veul kinders." Even later: „brave ziel; ja, zóó is 't!" Dan, aan 't end: „ve... ve... verroest, hij is van 'nen pastoor!" Amico, veur één zoo 'n verrassing alleen al, zou 't toch zonde zijn om Trui de onge pastheid van de schennis van mijn briefgeheim bij te brengen! Afijn. Dén brief. Als Trui den bril uit de tafellaai gevischt haar, 'n haarspeld uit 'r hoofd getooverd, dan veranderde haar gezicht. Fluweelzacht lachten heur oogen boven den bril uit en ze zee: „van ons Truike, uit Am sterdam." „Mergen samen," zee Pirke toen, die nou genogt wist, dus wijerop gong. „Wat schrijft ze? Jammer dat onzen Dré nou al weg is!" Trui las veur: „Lieve Opa en Opoe! De paaschvacantie is al drie dagen aan de gang. Ik verveel me zoo en dacht, weet je wat, ik schrijf eens naar Ulvenhout. Maar nu merk ik, dat ik weinig of geen nieuws heb. Hoe maakt U het? En mijn grote broer? Hij schreef, de Eeker wordt fijn beter! Wij maken het goed. Alleen Vader is uit zijn hum, omdat ik geen goed rapport heb thuisgebracht. Maar het leren viel niet mee in de voorbije wintermaanden. Slecht licht met die verduisterbepalingen, tijdje zonder steenkool geweest thuis, hoofd niet bij de les sen met al dat oorlogsnieuws en zoo ga je maar door. Ik trof het nu dubbel slecht, om dat onze Bart toevallig wel een goed rapport had. Ja, toevallig, want dit was nu eens voor het eerst van mijn leven. Ook sterk, niet? Vriendinnen heb ik niet meer. Altijd kif tegen woordig. Nesten! Dan weer ruzie om een jon gen, dan weer over de collecten op straat, laatst omdat ik zei, ik zou me wel willen op geven voor den arbeidsdienst, als ik dan meer mag gaan werken bij m'n Opa en m'n broer in Ulvenhout. Reuzekeet, dadelijk! En ik weet nog niet waarom. Kom, ik eindig maar. Ik ga eens proberen hij Moeder een kwartje los te branden, voor de bios. Als ze maar durft voor Vader! Wat zij toch vroeger in hem gezien heeft...? Ik zou hem niet moeten. Net Grompie van de film! Beterschap met de Eeker, hoor! Dag Opa! Dag Opoe! Dag Dré! Dag Eeker! Zalig Paasch- feest toegewenscht van Truitje." Als we uitgelachen waren om dat briefke, dan zee ik: „alles goed en wel, maar hoe krij gen we 't jonk hier!" „Schrijven gaat nie meer," zee Trui. „Zoo is 't!" Afijn, ik heb „Grompie", m'nen zeun opge- telefoneerd. „Dré! Ikke-n-hier! Verstade me?!" „Best! Best! Bestig! Hij opent z'nen twee den winkel vandaag of mergen!" tt „Dat meugde gerust, meid! Ik ben ook fier op 'm!" „Jaja! Die knapt weer op, horre! 't Zijn prachtkaereltjes! Allee, kom toch eiges zien, Wieske! Witte wa...? Tusschen ons tweeën: ik betaal de reis!" tt tt „Oja?? Hóórt ge 'm blaffen? Blek beweert dat guilie mot komen natuurlijk!" „Nou, allee dan maar. Dan maar mee den Pinkster! Maar in ieder geval: ge stuurt mer gen juilie Truike!" „Neeë, hou die bonnekes maar. 't S'poor heb 'k nagekeken: zet Truike maar op den trein van 12.41 Muiderpoort, dan..." Toen wierd de telefoon verbroken. Maar 't kwam in orde. Den anderen dag, klokke drie uren acht, stond... den Eeker op z'n Zondagsch aan de Statie in de stad. Ik kon nie op dat uur, vaneigens! Zaterdag veur Paasch telt aan den groentenwagel dub bel! Dré III stond er nèt zoo mee en... 't man neke wist 't nie! 'k Had er leut in g'had, dit als paaschverrossing veur 'm te houwen! Trui had den Eeker geld gegeven, om 'n auto te nemen. En zoo kwam ons kleindochter piekfijn afgezet op Ulvenhout. Ja, 't is al 'n heel juffrouwke! Zeuventien bekanst...! Den Dré wordt volgende maand achttien, dus! Als ik thuiskwam, vloog ze me om den nek, ochèrm, 'nen baad van die dagen, als pinnekes draad, 'k mokte allemaal zonde van dat fijne, blonde smoeltje, sjuust ons Kieske! maar ze had in 't „pinnekesdraad" gin erg en zee: „fijn, Opa, dat U me hebt laten komen! Ik verveelde me ddood in dat nare Mmokum; ffijn!" „Dus..., dus ik had oewen brief goed be grepen.!. Eerst wou ze ontkennen. Toen wierd ze 'n telleke verlegen en dan viel ze lachend deur de mand. Drie Truikes filmden daar veur me af en 'k wist werendig nie, welk 't charmart- ste was! En 't eene moment, ik zie er m'nen Dré III in, levensgroot! Den anderen oogenblik ons Wieske, t blonde schoondochterke: dat op 'nen onbezonnen dag (volgens Trui jr.) aan onzen „Grompie" is gewaaid. Maar altij is 't schoon, is 't charmant, 'n zonneke in den huis; 'n bloeiende blom, waar de kamer naar riekt. En zoo, mee die drie jonge gastjes, hebben wij onzen Paasch gevierd; we hadden de Lente om ons henen lijk 'nen jongen Zonnedag, die oew zielement verjongde! Neeë, 'k heb gin spijt g'had van m'n telefoontje. Dieën Dré, ik kan me mee 'm bedooien! Hij bezit teugenover z'n zuske sjuust zoo'n tikske beschermende „aanstellerij", dat ge 'r leut van hebt. Dingen, die zijnen grootsten trots zijn, kan ie dan zoo „onverschillig", langs z'n neus weg, zeggen, dat Truike er van onder den indruk komt! B.v. „zeg, Opa, 'k was daar straks nog even bij den Ortscommandant, maar wij hou wen dat pèèrd, horre. Ik zee teugen 'm,: heur 's, Herr Commandant, 'nen krieg gewinnen ohne Kanonen ist nicht meugelijk, ee? „Nein" zee-t-ie. Schor., gaf ik 'm verom: „aber 'nen productionskampf gewinnen ohrie pèèrden, ist! ebenzoo onmeugelijk!" De kleine Trui knippert dan met 'r blaauwe oogskes van ontzag. „En dat spreekt me daar 'n Duitsch...!" zee ze toen. Maar dat hóórt groote broer nie...! En 't overdonderde blondje wit nie, dat Dré III tien woorden Duitsch kent, teugen zij honderd, maar dat dieën pootigerd alle die tien woorden witte gebruiken, wat zij... met heur honderd nie kan. Evenmin verstaat ze, dat den boer bij de Overheid 'n paar dikke stripkes veur heeft! En al zulke „kleinighe- dens", nou, die zal den Dré heur nie vertellen! Den Eeker, dat wijze manneke, heeft de zaak deur! Want die knipt nou en dan 'n oogske naar me. Of dit: „Trui, wat wilde eten vandaag?" „Och, Dré, laat Opoe maar opscheppen wat er te krijgen is." „Wat hebt ge in langen tijd nie g'had?" En dan noemt ie op, uit de voorraden van z'n winkel- en groentenbedrijf„snert, appel moes, appelsienen, offeasperges mis- schient?" „Hebt u.dat allemaal, Opa?" „Neeë, dat heeft de Brabantsche Groenten- centrale", zee-t-ie dan droog, mee 'n tikske nadruk. De ouwe Trui dan: „opscheppen kost niks! Maar Dré III gift daar gin asem op, gaat naar zijnen voorraad in den kelder en zet binnen een paar tellen de tafel vol mee de schoonste, de glanzendste, de rijkste flacons inmaak, waarop in gouwen letters: „De Bra bantsche Groentencentrale". En toen zee dat kleine, deür-en-deur-vrou- welijke kadeeke (van dat geurende lila brief ke!) toen zée Truike, meer veur d'r eigen, dan veur ons: „jammer dat je m'n broer bent, anders zou ik misschien wel met je trouwen". „Als ik tenminste wou," snapte-n-ie verom. „Maar ik weet 't goed gemokt, Trui: trouw mee den Eeker, die wordt mijnen compagnon!" Amico! Wij allen, we hebben teugenwoordig besef van „bominslag". Ik kah oe zeggen, deus zin- neke was als 'nen bominslag, maar dan van 'n kaliber als nog nie... dagewesen! Truike, dames véur, keek naar den grond; twee kuiltjes in de wangen, blozend van verlegenheid schuifelde zij heur slanke voetekes over de plavuizen. Ik geloof, ze zocht „het" gat om deur den grond te kunnen zak ken. Den Eeker...! Ochèrm! Hij zwitte. 'Nen druppel als 'nen knikker gloop langs z'n sla pen. Blozen...? Neeë! 't Manneke wierd spier wit. Trui? De ouwe? Die... had... gin... één... woord... ter beschikking. Maar ook gin één! Die mokte 'n paar stootgeluiden diep in de keel, maar ieder woord wierd in de geboorte verstikt. Ik...? Och, lot maar zoo, lotmaarzoo! Ik krijg al zooveul brieven...! En Dré III...! Da's 't allerschoonste, die zee'toen mee, 'n achttienkaraats verwondering: „wat... zjjn... jullie... ineens... STIL?!" Toen, d£t meugde weten, toen heb ik ge lachen, dat m'nen kop pijn dee. Allee, 't zijn plezierige dagen gewist, mee Volkomen onbevangenheid vinden wij waar schijnlijk alleen b'j het jonge kind. Hoe snel verliezen de meesten haar bjj het opgroeien. In haar plaats treden vooroordeel, wantrou wen, valsche schaamte. Zeer velen hebben een te snel en té oppervlakkig oordeel, zeer weinigen een eigen oordeel. Waarom staan wij dik vijls afwijzend tegen over iets, alleen omdat de omgeving waarin wij opgroeien er afwijzend tegenover stond en omdat wij er dus steeds in afkeurenden zin over hooren spreken, zelden vraagt er iemand naar den grondslag, de reden van een oordeel, maar indien de meensten van ons gevraagd werd: „Waarop, cm welke persoonlijke reden, veroordeel je eigenlijk deze c, vatting of deze levensrichting", dan zou bet antwoord indien eerlijk gegeven, moeten luiden: „Dat weet ik niet. Maar ik heb er altijd afkeurend over hooren spreken". Hierom gaat het juist. Een persoonlijk oor deel moet rusten op persoonlijk doorvoelde en doordachte argumenten, en niet op hetgeen wij anderen hoorden zeggen. Wij zijn te zeer geneigd om onze meening aan te passen bij de meening van de meerderheid. Dit is inder daad dikiyijls de gemakkelijkste weg, maar het is zeer zeker niet de weg naar karakter ontwikkeling en zelfkennis. Hoe weinigen hebben de energie om zich werkelijk voortdurendën over alles een eigen meening te vormen, en nog minderen hebben den moed óm te allen tijde voor die meening uit te komen. Wfl waren onlangs getuige van een, door een tamelijk talrijk gezelschap gevoerd ge sprek over een boek, dat algemeen bewonderd werd Slechts een der aanwezigen zweeg. Toen hem gevaagd werd. „Heb jij het niet gelezen?" antwoordde hij rustig: „Ja zeker, en het kan aan mij liggen, maar ik vond er niets aan." En naar aanleiding van de daarop volgende uitbarsting van verontwaardigde uitroepen, formuleerde hij rustig en logisch, waarom hij er niets aan ond. Een onbescheiden mensch, iemand die de aandacht wilde trekken door een oordeel, dat van het oordeel van de meerderheid af wijkt, zou niet gezwegen hebben tot hem iets gevraagd werd. En hoe Weinigen hebben der moed, om in een gezelschap, dat algemeen iets bewondert, hetzij een boek een andere kunstprestatie of wat ook, ronduit te zeggen „ik vond er niets aan". En hoe komt dat? Juist door verlies aan onbevangenheid. Wanneer hét, zooals in het onderhavige geval, om een boek gaat, dan denken 90 van de 100 menschen: „Misschien denken ze, dat ik te dom ben om het mooie ervan te begrijpen, als ik zeg dat ik het niet mooi vind. Weer anderen leiden aan verlegenheid, en vreezen de aandacht, die op hen gevestigd zal worden, wanneer ze een oordeel te kennen geven dat van de meerderheid afwijkt. De overweging: „Misschien denken ze," duidt oj) valsche schaamte. Valsche weg naar eétf'oribèvahgëri oordeel istevens de weg naar persoonlijkheid en zelfkennis. En persoonlijkheid en zelfkennis zijn on misbaar voor een harmonisch evenwichtig leven. Elk jong kind heeft de onbevangenheid, die open en onbewimpelt toont, van wie en van wat het houdt en van wie en wat het zich intuïtief arkeert, om een reden die het weliswaar niet kan formuleeren, maar die het zeker voelt. Die onbevangenheid kan de volwassene terugvinden, door de moeite te nemen van zelf alles te toetsen en te overdenken, door overwinnen van valsche schaamte, zinne- looze gewoonte en verlegenheid. De herwonnen onbevangenheid van den volwassene .s bewust, de intuïtieve onbevan genheid van het kind is onbewust. Dit is het eenige verschil. Maar de eerste kan even zuiver zijn als de tweede. En onbevangenheid van den volwassene voert naar een sterker persoonlijkheid, een harmonischer leven en meer evenwicht. Dr. JOS DE COCK. dat jonkgoed! Ge wordt er eigens ook weer jonk mee! Maar nou schei 'k er af. Veul groeten van Trui en Truike, van Dré III en den Eeker en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. DRE. „Complimenten van Moeder en of ge juilie Truike naar hier stuurt, veur den Paasch vacantie!" H I» „Leeren?? Ze is geleerd genogt!" I» tt' „Gij hebt eiges zooveul kwaje rapporten meegebrocht van school." „Och, Grompie! Leg nou niet te kalege- zichten en doe nou maar wat oew voader oe zegt, dan zjjde 'nen braven jongen." „Die maakt 't best, jonk! Binnenkort opent ie zijnen twééden winkel!" „Werendig! Enn... ook altij kwaje rappor ten thuisgebrocht, ee?!" tt „Hahahahaliaha!" „Zeg, nou we zoo gezellig staan te keuve len Wat zou 't plazierig zjjn, als guilie alle maal kwamen!" tl „Roep Wieske dan maar!" „Hah! Dag Wieske. Dag meid! De compli menten van Moeder en van oewen jongen!" Wie veel met kinderen omgaat, heeft meer dan eens kunnen vaststellen, dat er van die echte driftkopjes zijn, die om allerlei kleinig heidjes al in een driftbui uitbarsten. Alle kinderen hebben wel eens een bui, welke doet denken aan een driftbui, doch het eigenlijk nog niet is. Wat is een driftbui Als een -kind gil. en stampt n et zijn voeten, als het zijn haren uittrekt, met het hoofd slaat, enz. ver keert het t-ind dan in een driftbui? Waar schijnlijk wel, maar veel hangt af van de veelvuldigheid, de kracht en den duur dezer buien. Men kan misschiei nog het best over een driftbui spreken als een kind toegeeft aan boosheid, welke naar ons oordeel niet geheel en al gerechtvaardigd is. Wanneer mijn kleine dochtertje met alle geweld mee wil achter op de fiets en wij het weer niet geschikt vinden, wordt het boos. Het stampt van kwaadheid op den vloer, rent de kamer rond, slaat deu ren dicl t, gaat op den vloer liggen, begint daar te rollen, „nfin, het eeft een driftbui. Faar boosheid is niet gerechtvaardigd, im mers het weer is niet goed genoeg om haar mee te nemen. Het kind wil toe h mee en probeert ons nu te dwingen door middel van een driftbui. En waarom neemt onze puk haar toevlucht tot deze bui? Enke en alleen omdat het uit ervaring weet op deze wijze iets te kunnen afdwingen. Indertijd hebben wij, jammer genoeg, ons laten beïnvloeden door haar driftbui en haar haar zinnetje gegeven. En nu zal men dit vreemd kunnen vinden van iemand, die zoo vermetel is ouders goeden raad te geven op opvoedkundig terrein, eerlijkheid gebied mij de dingen maar te zeggen zooals ze nu een maal zijn. Het was van onzen kant niet ver standig, dat we ons lieten overwinnen, al waren er op dat moment wel omstandighe den, welke ons toegeven begrijpelijk maak ten. Want, en dit zal wel vaak het geval zijn, in tijden van ziekte raakt men dikwijls een heel eind achterop i iet de opvoeding. Men geeft het kind veel toe, omdat het ziek is. Men Koestert net, omringt het met teedere zorgen en dit ailes gaat nog een poosje door, ook als het kind eigenlijk weer zoo ver hersteld is dat' het wat strenger aangepakt moet worden. Eerst wanneer het kind geheel en al her steld is, bemerkt men pa: hoe veel men in de dagen van ziek en haif-ziek en bijna- beter-zijn heeft toegegeven. Is het kind pienter, dan is het gevaar des te grooter, dat het de eerste weken of maanden door middel van driftbuien, dwingen, huilen, enz. zijn zin tracht te krijgen. En ni' de remedie! Laat ik vooraf opmerken, dat bij de uitingen van drift ons niet te gauw bang moeten ma- ken voor ilchamelijk nadeelige gevolgen. Een kind, dat in drift met het hoofd slaat, zich „opblaast" den adem inhoudt tot het blauw ziet zjjn haren uittrekt, zichzelf veel minder kwaad en pijn doet dan ouders wel eens meenen. Voor.1 het inhouden van den adem tot het kind „blauw" wordt, is een prachtmiddeltje om de ouders mores te leeren! De meeste ouders maken zich op het ge zicht daarvan bevreesd voor ernstige gevol gen en geven toe. Wanneer men wist, hoe het kind op deze wijze in het geheel niet in staat is zichzelf kwaad te berokken, zou men rustigjes wachten tot het despootje weer kal mer weid. De kans is heel groot, dat het kind, als het eenmaal goed ondervinden heeft, dat het op deze wijze n i et s bereikt, er wel voor oppassen zal een volgende maal deze methode van afdwingen te bezigen. Een enkele maal gebeurd het, dat een kind ten gevolge van een driftbui onpasselijk wordt. Het is „overstuur" zegt men en men heeft spijt niet toegegeven te hebben. Ook ten aan zien hiervan mag opgemerkt worden, dat dit overstuur zijn heus niet zoo heel erg is voor het kind. Het heeft zélfs het voordeel, dat het voortaan er wel voor zorgen zal op deze manier zijn zin door te zetten. Een lichamelijk gezond kind kan wel een beetje strenger aangepakt worden. En met dit strenger be doel ik dan, dat we ons niet te gauw bang moeten maken. Laat het maar eens uitrazen en tieren. Vele ouders zijn bevreesd voor lawaai, voor huilen, voor burengerucht, enz. en geven dan maar wat toe. Eigenlijk verkeerd. Dit is vaak veel erger het geval dan we wel denken. Als de kleine despoot he.t nuttelooze van zijn driftbui inziet en hij ziet het al gauw, als vader en moeder kalm blijven en wachten dan valt er best m.t hem te praten. Dan gaar, we eens vertellen waarom het op die manier van ons natuurlijk niets wint. We vertellen het kind, waarom we niet toegeven kunnen. Het kan zeer goed zijn, dat het aan vankelijk niet luisteren wil. Dan niet boos worden en gaan straffen en slaan. Dan ver vallen we in de fout, die wij bij het kind wil len wegnemen. Neen, rustig verder gaan kalm blijven en het lijntje strak houden Het kind moet begrijpen, dat hij met een her haling van zijn vertooning niets en dan ook niets 'wint. De behandeling van het geval is hiermede evenwel met afgeloopen. We moeten ook opbouwend te werk gaan en dit doen we door het kind te helpen over de schaamte na afloop van zijn driftbui heen te hëlpen. We gaan, alsoi er niets gebeurd is, probee- ren het kind een vergoeding te geven voor zijn teleurstelling. In het geval van het dochtertje, dat met on mee wilde, maar nie,. mocht vanwege het ongunstige weer, gaan we na de driftbui het kind aan het snelen brengen met haar speel goed. Na een poosje is de kalmte geheel teruggekeerd, het kind is verdiept in het gaan rustig naar de stad. (Het kind blijft met opoe thuis). Een volgende maal zullen we nog een en ander opmerken over driftbuien bjj kinderen. OVEEKA. ZONDAG 20 APRIL 1941. Nederlandsch Programma. Hilversum, I. 415,5 m. 8.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.30 ANP: Nieuwsberichten. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.40 Orgelmuziek (opn.). 10 00 Vrijzinnig Protest. Kerkcomité: a. Voor de kinderen (10.00), b. Kerkdienst (10.30). 12.42 Almanak. 12.45 ANP: Nieuws- en economische berichten. 1.00 Zang met pianobegeleiding en gramofoon muziek. I.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: Beantwoording van binnengekomen vragen. 2.00 De Melodisten. 2.45 Landman's Lust. 3.S0 Uit Berlijn: 70e Verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Voor de kinderen. 6.30 Cabaretprogramma. 7.30 Zang met pianobegeleiding. 8.00 ANP: Nieuwsbericuten. 8.15 Spiege' van den dag. 8!30 Berichten (Engelsch). 8.45 Omroeporkest en solist, m.m.v. het da meskoor „Aethorcharme". 9.45 Engelsche berichten ANP. 10.00 ANP: Nieuwsberichten, sluiting. Nederlandsch Programma. Hilversum II. 301,5 m. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 ANP: Nieuw'.berichten. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.00 Aeolian-orkest en solist (opn.). 10.45 „Alla Camera". II.30 Meisjeskoor „De Krekeic". 12.00 Christ. Radio Stichting: Cyclus „Eens Christus reize naar de Eeuwigheid in de zen tijd. (opn.). 12.15 Rotterdamsch Philharmonisch orkest, het arbeidszang'-oor „De Stem des Volks" en solisten (opn.). 12.45 ANP: Nieuws- en economische berichten. I.00 Omroeporkest en solist. 2.00 Causerie „Fluisteringen van het verleden". 2.15 Utrechtsch Stedelijk orkest (3.003.25 Gramofoonmuziek 4.00 Christelijke Radio Stichting: Wijdings woord. 5.30 Sportuitslagen. 5.35 Radiotooneel met muziek. 6.15 „Collegium Musicorum". 6.45 Sport van den dag. 7.00 Amusementsorkest en soliste 7.45 Sportwederwaardigheden. 8.00 ANP: Nieuwsberichten. 8.30 „Cavalleria Rusticana", opera. 9.30 Radiotooneel. 10.00 ANP: Nieuwsberichten, sluiting. MAANDAG 21 APRIL 1941. Nederlandsch Programma. Hilversum I. 415,5 m. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 ANP: Nieuw-berichten. 8.15 Vrijzinnig Protest. Kerkcomité: Dag opening. 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Ensemble Jack der Kinderen en solist. 10.20 Declamatie. 10.40 Ensemble Jack der Kinderen en solist. II.14 Z ng met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 12.00 Musiquette. 12.42 Almanak. 12.45 ANP. Nieuws- en economische berichten. I.20 Omroeporkest. 2.10 Boekbespreking. 2.30 ,'lsmerada en het ensemble Toxini. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.30 „Ludwig Senfl als voortzetter van het werk van Hendrik Isaac", vraaggesprek. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 ANP: Nieuws-, economische- en beurs berichten ANP. 5.45 Orgelconcert. 6.15 Causerie „Het dorpstooneel". 6.30 Omroeporkest. 7.00 ANP: Economische vragen van den dag. 7.15 Gramofoonmuziek. 7.25 De Ramblers. 8.00 ANP: Nieuwsberichten. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Berichten 'Engelsch). ANP: EnSeIS-he berichten. 10.00 ANP: Nieuwsberichten, Sluiting. Nederlandsch Programma. Hilversum II. 301,5 m. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.45 Ochtendgymnastiek. ?ó°aaA^.P: Nieuwsberichten. 10:20 PianovooShf1'"1^1 Mor®endienSt II."0 Voordracht. 12.00 Berichten. 12.15 Omroeporkest. l2005OmNroéporekUJtS' eC0n0m,sche berichten' 1-30 Orgelspel en zang. ^<Gehoo'r7nRacii0 Stichting: Causerie 5 15 ANP atmheid en liefd*". berichten Uw3"' economische- en beurs- 5.30 Zang en pianoduetten. sprekkln""1^ ,Prot^- Kerkcomité: Ge- 6-45 Reportage. 7.00 ANP: Friesch praatje. S.00 AN™ "™KSt;„r«kk™rUU j f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 12