Minder Vleesch
Het spoorwegverkeer in den
komenden zomer
Portsmouth
■SST*
H. D. Louwes
WAARSCHUWING
De Jordaan dineert bij Kras
Botsing tusschcn Hindoes
en Mohammedanen
Convooi door Britschc
vlootformatie aangevallen
zwaar geteisterd
(Foto Pax, Holland)
De aardappelvoorzieoing
is voldoende
aan de Hagenaars
Glas als textieldraad
Clandestiene slachting
te Zaandam
Italiaaosch weermachtbericht
Duitsch weermachtbericht
Amsterdamsche effectenbeurs
duitschland
Koersen Nederlandsch
clearinginstituut
WINTERHULP^NEDERLAND
Stort op 5553 of op 877
BONPERIODE VERLENGD.
Vt/eder peulvruchten beschikbaar
In de gisteren gehouden persconferentie
heeft de regeeringscommissaris, de heer H.
D. Louwes, een toelichting gegeven op de
maatregelen, welke thans genomen moesten
worden voor een behoorlijke voedselvoorzie
ning.
De heer Louwes wees er op, dat de toestan
den zich in den loop der tijden zoodanig heb
ben ontwikkeld, dat we thans op zoo juist
mogelijke wijze moeten verdeelen, waarover
we nog kunnen beschikken.
In de eerste plaats kwam spreker hierbij
tot de met ingang van Maandag a.s. inge
voerde melkdistributie. Wanneer we nagaan,
welk kwantum per persoon zal worden gele
verd en daarbij ook rekening houden met de
grootere rantsoenen voor kinderen, voor
vrouwen in den bevallingstijd en voor hen,
die zwaren arbeid verrichten, dan komen we
tot de conclusie, dat de hoeveelheid, welke
nu op bonnen beschikbaar zal worden ge
steld, niet zoo heel veel verschilt van het
normale gebruik. Misschien is de toewijzing
iets minder, maar dat zal dan slechts een
kleinigheid zijn. Een andere kwestie is na
tuurlijk, dat wel het verbruik der beschik
bare melk anders verdeeld zal zijn, want op
liet oogenblik zijn er menschnn,-die veel meer
melk gebruiken dan ze voortaan zullen krij
gen.
Gevraagd zal wellicht worden: „Waarom is
deze distributie van melk noodig?'' Het ant
woord daarop luidt, omdat we met onze melk
zuinig moeten zijn, want door het gebrek
aan voldoende veevoeder is de melkproductie
minder geworden. En nu tal- van andere ar
tikelen reeds onder de distributie waren
gebracht, bestond er een algemeen streven
om voor voedselvoorziening te vluchten in de
artikelen, welke nog vrij waren. Daartoe be
hoorde ook melk, zoodat het gevaar groot
was, dat de consumptie van melk aanzien
lijk zou oploopen. In verband echter met de
melkproductie kon een dergelijke verhooging
der consumptie niet worden toegestaan, want
dan zou er op een andere wijze weer een te
kort dreigen. Want melk is de bron voor de
vetvoorziening, en wanneer de geproduceerde
melk maar ongelimieerd zou kunnen wor
den opgebruikt, zou deze vetvoorziening in
gevaar worden gebracht.
Daarom moesten de aangekondigde maat
regelen worden getroffen, omdat een bepaal
de hoeveelheid der geproduceerde melk, wel
ke dus niet voor consumptie in omloop kan
worden gebracht, noodig is voor de berei
ding van vet, in het bijzonder van boter.
Want bij de vetvoorziéning waren we
steeds voor een belangrijk deel aangewezen
op de aanvoer van grondstoffen', dierlijke
vetten en oliën uit het buitenland. Daarin is
dóór den toestand verandering gekomen en
zijn we aangewezen op onze eigen bodem
productie.
Het gevolg van deze noodzakelijk
heid is, dat wc wel voor een paar
maanden, doch niet voor een geheel
jaar, in staat zijn ons vetrantsoen op
peil te houden, zoodat het beter is,
thans tijdig in te grijpen dan te wach
ten tot een catastrophe.
Ook het vetrantsoen moest dus iets wor
den ingekroiïipcn. In verband hiermede, wees
de heer Louwes er nog eens op, dat het
standpunt der Duitsche autoriteiten steeds
is geweest, dat, wat onze voedselvoorziening
betreft, we niet zouden komen beneden de
rantsoenen in Duitschland, maai daar ook
niet boven uit zouden gaan. Dit was tot dus
ver wel het geval met de vetvoorziening.
Wanneer nu het wekelijksche rantsoen boter
wordt teruggebracht tot 200 gr. p. week, zooals
is aangekondigd, dan zullen we daarmede
komen op ongeveer hetzelfde rantsoen, dat in
Duitschland geldt.
De heer Louwes deelde voorts mede dat
het noodzakelijk is om onzen veestapel zoo
veel mogelijk te sparen, mede met het oog op
het feit, dat we later ook vee te onzer beschik
king zullen moeten hebben.
De toestand is thans zoo, dat we slechts
beschikken over veel mager vee, in hoofd
zaak hoogdrachtige koeien. Het zou met het
oog op de toekomst jammer zijn, thans te veel
van dit nïagere vee voor de slachtbank te be
stemmen, want door te sparen kan worden
bereikt, dat we zooveel mogelijk vleesch en
vet behouden voor later.
Daarom zal minder vee worden af
geslacht, en als gevolg daarvan zal
ook minder vleesch voor de con
sumptie beschikbaar kunnen worden
gesteld. Het ligt daarom in de bedoe
ling voortaan de periode der vieesch-
bonnen le verlengen tof 16 dagen,
waarmede men tevens hoopt te voor
komen, dat in verschillende pluatsen
de aangewezen bonnen niet zullen
kunnen worden Ingewisseld.
Door het kleinere kwantum vleesch, dat
beschikbaar zal komen, zal ook de hoeveel
heid eiwit voor onze voedselvoorziening klei
ner worden, en om dit tekort aan eiwit we
der aan te vullen, is besloten 0111 niet ingang
van Maandag a.s. opnieuw peulvruchten ver
krijgbaar te stellen en wel in een hoeveelheid
van 1 pond per drie weken.
Wat de voedselvoorziening in het algemeen
betreft, merkte de heer Louwes nog op, dat
zeer veel bereikt kan worden als er slechts
medewerking van het publiek bestaat. Tot
dusver zijn de voorzieningen, belialve dan bij
de vleeschdistributie, in het algemeen zeer
goed verloopen en heeft, het publiek zich
rustig gedragen.
Thans doet zich- echter iets onaangenaams
voor en dat betreft de geruchten over een
z.g. aardappelengebrek. Dergelijke geruchten
noemde spreker vreemd en onbegrijpelijk,
want dezelfde hoeveelheden zijn tot dusver
steeds naar de centra gezonden en zoo noo
dig zal er nog meer naar toe worden gezon
den. Sommige menschen hebben zich ech
ter in het hoofd gezet, dat er geen aardappe
len zijn en dat is voor velen, die dat hooren,
gen reden om meer dan gebruikelijk in te
slaan, met het gevolg dat anderen daarvan
de dupe worden.
Uitdrukkelijk gaf de heer Louwes de ver
zekering, dat de aanvoer van aardappelen
normaal is en zelfs nog iets boven normaal.
Wanneer ieder niet meer dan het noodige
neemt, is er voor allen voldoende. We zou
den aldus spr., de voorziening ook kunnen
regelen door oen straffe distributie, maar dat
willen we juist niet.
Bij aller medewerking is de toestand nor
maal en daarom waarschuwde spreker met
klem tegen hot ontstaan van een angst
psychose, waarvoor geen enkele reden aan
wezig is.
Het personenvervoer komt op de
tweede plaats.
In een onderhóud, dat wij dezer dagen met
de directie van de Nederlandsche Spoorwe
gen hadden, en waar wij o.m. de vraag stel
den, wat de directie dacht van het personen
verkeer in de komende zomermaanden, wees
zij nog eens met nadruk op de groo(e moei
lijkheden, waarmede ons Nederlandsch
spoorwegbedrijf heeft te kampen en die voor
een belangrijk deel culmineeren in een zeer
sterk militair vervoer en een groot goederen
en kolenvervoer. Dit laatste heeft in de af-
geloopen maanden buitengewoon veel mate
rieel in beslag genomen. Na den strengen
winter van 1939 waren overal de voorraden
uitgeput en juist toen een belangrijk deel
van het vervoer voor den daaropvolgenden
winter zou geschieden, brak de oorlog uit.
Eerst 'nadat verschillende hersteKverkzaam-
heden waren uitgevoerd, kon dit vervoer we
der met kracht worden voortgezet.
Thans worden per dag 30.000 ton koleri
vervoerd tegen een normaal vervoer van 25
duizend ton per dag. Dat beteekent', dat
iederen dag 30 a 35 beladen treinen, bestaan
de uit 45 a 50 wagens per trein van de mij
nen vertrekken en vanzelfsprekend eenzelf-
aantal terug naar de mijnen met ledige wa
gens. Het. duurt ongeveer 6 a 7 dagen eer de
beladen wagen weder als ledige wagen op de
mijn terugkomt.
Zou men dus geheel Nederland kunnen
overzien, dan zou men over het geheele Ne
derlandsche spoorwegnet verdeeld, in totaal
ruim 200 kolentreinen kunnen zien staan,
deels beladen, deels leeg. Met daarboven het
militair vervoer beteekent dit dan ook een
zeer groote belasting van ons spoorwegnet.
Daarbij komt. nog, het stukgoedeyenvervoer
en niet te vergeten het vervoer van levens
middelen en de voor het bedrijfsleven noo
dige stoffen. Dit goederenvervoer heeft naar
de meening van de directie, en zeer terecht,
voorrang boven het vervoer van reizigers, die
voor hun plezier uitgaan.
Hoe de toestand zal zijn in de komende zo
mermaanden is op het oogenblik npg onmo
gelijk te zeggen, doch de directie doet haar
uiterste best, om het reizigersverkeer zoo
goed als onder de gegeven omstandigheden
mogelijk is, te bedienen.
Op onze vraag of in de toekomst wederom
tariefverhoogingen te wachten zijn, ant
woordde de directie, dat zij hoopt, dat deze
niet noodig zal zijn. Een vaststaand oordeel
kan moeilijk hierover worden gegeven, aan
gezien eerst het resultaat zal moeten worden
afgewacht van de onlangs ingevoerde ver
hooging. Maar over de tarieven zoowel wat
de vrachtgoederen als het personenvervoer
betreft, mag het publiek niet klagen. Men
dient te bedenken, dat ons tarief aldus de
directie het laagste in Europa was en ook
thans is voor zoover dit vergeleken kan wor
den.
Tenslotte sprak de directie nog over de
topprestaties, die het personeel nu reeds
maanden lang levert. De diensttijden zijn tot
het uiterste opgevoerd en er wordt bijzonder
hard gewerkt. Meermalen moet het perso
neel zijn vrije Zondagen opofferen, doch
iedereen van hoog tot laag beseft, dat het een
nationaal belang en een ijzeren noodzaak is
om het verkeer goed en regelmatig te doen
functionneeren.
Borden van de Duitsche weer
macht weggenomen.
Het is gebleken, dat te 's-Gravenliage in
den laatsten tijd weder borden met aanwij
zingen, aangebracht door de Duitsche weer
macht, door onbekende daders zijn weg
genomen, niettegenstaande de ernstige
waarschuwing, welke laatstelijk on 27 Fe
bruari j.1. door den waarnemend burge
meester van 's-Gravenliage werd gegeven
in verband met de vernieling van derge
lijk^ borden in Loosduinen.
De burgerij dient er van doordrongen te
zijn. dat een zoodanige handelwijze ten
sterkste afkeuring verdient en dat. indien
deze sabotagedaden voortgang vinden, we
derom wellicht onschuldigen daarvoor
moeten boeten
Op de burgerij wordt daarom door den
burgemeester nogmaals een beroep ge
daan om zich te onthouden van elk ver
grijn aan eigendommen der bezettende
overheid.
STEEDS MEER VRAAG NAAR
„GLASWOL".
De chemische industrie heeft reeds voor
eenigen tijd met "succes hen sprong gedaan
van .de organische naar de anorganische
spinvezel. In Duitschland werd door- ae
I. G. Farbenindustrie de volsynthetische
draad uit kolen en kalk ontwikkeld, die in
zijn oorspEonkelijken vorm als PeCe-draad
op de markt werd gebracht. Tegenover den
buitengewoon grooten weerstand tegen zu
ren stond het nadeel van zijn thermoplasti
sche eigenschappen. Boven 90 gr. kon de
draad niet worden verhit. Doch na verloop
van tijd had de ontwikkeling reeds zulke
vorderingen gemaakt, dat het nieuwe pro
duct, de Perluran-vezel, het experimentsta
dium te boven was gëkomen. Deze draad
kan zonder eenig nadeel tot 200 gr. worden
verhit en men kreeg daardoor de mogelijk
heid van verwerking in de textielindustrie.
In de Ver. Staten is een soortgelijke vezel
onder den naam Nylon in gebruik. In het
eerste jaar van productie op groote schaal
werd reeds een buitengewoon groote afzet
bereikt, voor alles in de kousenindustrie,
waar zij de natuurzijde meer en meer be
gint te verdringen.
De vraag is zoo aanzienlijk, aldus schrijft
„Das Beich", waaraan wij een en ander
ontleenen. dat de productie nauwelijks kan
voldoen. Thans wordt in de vakpers gewe
zen op de vorderingen, die met de produc
tie van den glasdraad worden gemaakt.
Zijn geschikheid voor zuiver technische
doeleinden, zooals isoleeringsmateriaal, is
ook in Duitschland reeds lang bekend.
Glaswol wordt thans reeds op ruime schaal
gebruikt. Intusschen is men een stap verder
gegaan en heeft men glasdraden voor iso-
leering van electrische kabels ingevoerd,
waarvoor zij zich buitengewoon geschikt
hebben getoond. In de vliegtuigindustrie
hebben vooral dè Clipper-toestellen zich
van deze isoleering bediend. Maar boven
dien dient de glasvezel nog voor de ver
vaardiging van vliegtuigdraagvlakken:
voor dit doel is zij bijzonder geschikt, om
dat de draad tegen vochtigheid goed bestand'
is. In de bandenindustrie tracht men het
canvasweefsel door glasdraden te vervan
gen. Eveneens is men bezig om de
schaarschte in de iute-voorziening te ver
helpen door het gébruik van gesponnen
glas.
Het meest belangwekkend is ongetwijfeld
de toepassing van het gesponnen glas in de
textielindustrie. Indien de toepassing nog
geen verderen voortgang heeft gevonden, dan
moet dit voornamelijk hieraan toegeschre
ven worden, dat de glasdraden moeilijk te
weven zijn. Hun lange houdbaarheid en
elasticiteit heeft hun den weg bereid tot de
dasscnindustrie. waar het mogelijk bleek,
de glasdraad in vermenging met natuurzij
de te gebruiken. De stoffen moeten abso
luut krimpvrij zijn. De groote weerstand
tegen vochtigheid maakt de draad ook ge
schikt voor het weven van dekens en bed
denlakens.
1500 Jordaansche kindertjes gaan
uit eten.
Een confectie-fabrikant te Amsterdam, die
onbekend wenscht te blijven, heeft Winter
hulp een belangrijk bedrag ter beschikking
gesteld met het verzoek dit geld uitsluitend
te besteden voor hét verstrekken van een
warmen maaltijd aan een zoo groot moge
lijk aantal kinderen uit de .Jordaan.
Het stedelijk bureau van de W.H.N. te
Amsterdam heeft terstond maatregelen ge-,
troffen om aan het verzoek van den milden
gever te voldoen.
Dientengevolge zal op Zaterdag 26 April
a.s. aan 1500 kinderen van 7—-12 jaar, af
komstig van de volksscholen uit de Jordaan
en omgeving in de groote zaal van Krasna-
polski te Amsterdam een wannen maaltijd
worden aangeboden.
Verschillende attracties tstaan voor en
na den maaltijd op het programma, o.a
een lentefeest op het IJsclub-terrein.
15 Varkens in beslag genomen.
Gistennorgen vroeg hielden eemge agenten
van politie te Zaandam aan de P. J.l«>ei
s tra laan een loonslager van het abattoirte
Zaandam aan. Deze vervoerde tien lejers
en tien harten van varkens. Aldia kwam
aan het licht, dat deze dieren frauduleus wa
ren geslacht en men vond hierin aanleiding
huiszoeking te doen bij K. S. G. te Oostzaan.
Inderdaad trof men hier een emmer onge
keurd varkensvleesch aan. Dit vleesch wen
in beslag genomen.
Inmiddels spoedden de agenten zich in ge
zeischap van een gemeenteveldwachter van
Oostzaan naar de woning van den vader
van G., aan het Noordeinde, waar zij vijttien
levende varkens van elk ongeveer 140 pond
aantroffen. De politiemannen stelden onver
wijld ambtenaren van den Crisiscontrole
dienst op de hoogte. Vader G. was niet ge
rechtigd deze varkens te houden en de amb
tenaren namen de dieren dan ook in beslag.
Deze werden naar het slachthuis te Zaan
dam overgebracht. Tegen vader en zoon G.
is proces-verbaal opgemaakt.
Een aantal dooden en vele gewonden.
Volgens een F.ngelsch bericht uit Ahmeda-
bad is daar een botsing ontstaan tusschen
Hindoes en Mohammedanen. Daarbij werden
vijf personen gedood en zestig gewond. Daar
pogingen in het werk gesteld werden om te
brandstichten en te plunderen, zijn troepen
te hulp geroepen.
Het Italiaansche weermachtsbericht num
mer 316 luidt als volgt:
In Joegoslavië hebben de gemotoriseerde
colonnes van het tweede legercorps na Mos-
tar te hebben bezet, en den laatsten weer
stand van den vijand te Metkowitsj te heb
ben gebroken, Ragusa en Dubrovnik bereikt,
en zijn samengekomen met snelle troepen
komende uit Albanië, die Cettinje en Cattaro
hebben bezet.
Aan het Grieksche front is de omsinge-
Iingsmanoeuvre tegen de vijandelijke legers
tusschen Osum en de zee in volledige ont
wikkeling. Premiti, Argirocatstro en Porto
Palermo zijn in onze handen. De vijand,
achtervolgd door onze troepen, bestookt met
mitrailleurvuur en bommen door onze lucht-
eenheden, trekt in wanorde terug en iaat
talrijke krijksgevangenon en materiaal van
allerlei aard in onze banden achter.
In den afgcloopon nacht hebben Italiaan
sche en Duitsche vliegtuigen de vlootbasis
La Valetta op Malta gebombardered In den
nacht van 16 op 17 April is een Italiaansch
convooi, dat materiaal voor Noord-Afrika
transporteerde, aangevallen door een mach
tige formatie vijandelijke kruisers en torpe
doboot jpgers. Tijdens het gevecht dat hier
op volgde, werd de F.ngelschë torpedoboot-
iager „Mohawk" tot zinken gebracht en an
dere bodems waarschijnlijk beschadigd. Een
van onze torpedobooten, die hardnekkig het
convooi hebben beschermd, is tot zinken ge
bracht en de beide andere zijn beschadigd.
Twee stoomschepen werden in den grond
geboord en de andere beschadigd. Een groot
deel der bemanning werd gered.
Tn Noord-Afrika wordt de omsingeling
Widom Tobroek steeds meer aangehaald.
Vijandelijke vliegtuigen hebben een aanval
>ndernom*en op Derna en Tripolis Er vielen
eenige gewonden en er werd lichte schade
aangericht. Te Derna hebben onze jachttoe-
stellen een Blenheim neergeschoten.
In Oost-Afrika versterkt de vijand zijn druk
in den sector ten zuiden van Dessie, maar
wordt dapper tegengehouden door onze troe
pen. Pogingen om binnen te dringen langs
de rivier de Omo in de zone van Dembidollo
zijn afgeslagen.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekend:
Naar reeds in een èxtra-bericht bekend ge
maakt is, heeft de geheele Servische weer
macht, voor zoover zij nog niet ontwapend
was, gisteravond gecapituleerd. De strijd in
Joegoslavië vindt daarmede vandaag om 12
uur zijn einde. De aantallen der gevangenen
en de hoeveelheid buit zijn nog niet bij be
nadering op te geven. De bezetting van de
laatste deelen van het Servische gebied door
DuitschItaliaansche troepen is bijna vol
tooid.
Aan de Dalmatijnsche kust hebben Itali
aansche troepen Ragusa (Dubrovnik) en
Mostar, benevens bij den opmarsch van het
zuiden Cettinje bezet.
In Noord-Griekenland hebben de gevech
ten zich ondanks uiterst moeilijke terrein- en
atmospherische omstandigheden benevens
talrijke verwoestingen van de wegen, ook
verder succesvol ontwikkeld. Meer dan 17.000
gevangenen werden gemaakt, en talrijke
stukken geschut, waaronder 25 zware, buitge
maakt.
Twaalf Engelschc gepantserde verken
ningsauto's konden worden vernietigd.
Bij een aanval op de Britschc Zuidoost
kust hebben snelbooten naar reeds bekend
gemaakt is, van een convooi vier gewapen
de vijandelijke koopvaarders van 13.000 b.r.t.
in totaal tot zinken gebracht en een ander
schip zwaar beschadigd.
liet luchtwapen heeft in den afgeloopen
nacht met sterke strijdkrachten, bestaande
uit gevechtsvliegtuigen, de oorlogshavon
Porthsmouth nogmaals een zwaren slag toe
gebracht. Door het uitwerpen van vele ton
nen brisant- en brandbommen bij goed zicht,
ontstond aanzienlijke schade in het havenge
bied en in de doek-installaties. Voltreffers
veroorzaakten vele groote en talrijke kleine
branden op de staatswerf en in andere voor
den oorlog belangrijke doelen ter stede. Vlieg
tuigen van de gewapende verkenning be
stookten overdag in een scheeraanval een
fabrieksinstallatie aan de Oostkust van
Schotland doeltreffend met bommen van
zwaar kaliber en brachten in de monding
van de Theems een vrachtboot van 2000 b.r.t.
tot zinken. Jachtvliegtuigen schoten aan de
Kanaalkust een Britsch gevechtsvliegtuig
van het type BristolBeaufort neer. Lucht
doelartillerie vernietigde twee jagers van
het type Spitfire.
In Noord-Afrika sloegen de Duitsche en
italiaansche troepen verscheidene vijandelij
ke aanvallen op Sollocm en uitvalspogingen
uit het omsingelde Tobroek af.
Duitsche gevechtsvliegtuigen bombardeer
den in de avonduren de haven La Valetta
op het eiland Malta.
De vijand heeft in den afgeloopen nacht
op verscheidene plaatsen in Noord- West
en Midden-Duitschland lukraak brisant- en
brandbommen laten vallen. Ondanks de
waarschuwing, die het Duitsche luchtwapen
in den afgeloopen nacht door den geweldigen
vergeldingsaanval on Londen had "egeven
drongen vrij sterke strijdkrachten weer tot
aan de buitenste luchtdoolnrtillerievcrsper-
ring om Berlijn door.
Slechts afzonderlijke vliegtuigen slaagden
er evenwel in door den vuurgordel tot het
centrum van de stad door te dringen. Hier
werd hun door krachtig afweervuur belet
hun bommen welgemikt uit te werpen Vier
openbare gehouwen, waaronder weer de
■Staatsbibliotheek, benevens omstreeks tien
woonhuizen, kregen schade. Het aantal ge
kwetsten is gering. Ook in bet overige Duit-
sche gebied is de schade onaanzienlijk. Rij
•leze aanvallen zijn zes vijandelijke vliegtui
gen vernietigd waarvan vier door luchtdoel
geschut, een door nachtjagers en eert door
marine-artillerie.
In de periode van 16 April tot den ochtend
van den achttienden zijn 2i vliegtuigen van
Beperkte affaire. Onzekere «t«m,
ming. Weinig bewogen markt,
Nederlandsche beleggingen no
prijshoudend.
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
goed
Nederland 1941 I 4
Nederland
Nederland
Idem met
Nederland
Oost Indië
Oost Indië;
1949 I 4
1940 II 4
bel. fac.
1938 3.31/2
1937 3
1937 A 3
VK. L.K.
97%-97%
97 7/16-97U
99 9S5/„ 71
90 9/16 97
99 985,4'
87%-87S/
90%
8S%
D. Gr. b '40 Ct. 6 s
Konv Kas (m.v.) 4
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN.
A'dam '37 I 3% 88 88%'
's Grav. '37 13% 92 -
N Holl. '38 3 83
N.-Holl. '38 II (3%) 3 87
R'dam '37 I III 3% 84% 84?4
Z.-Holland 1937 3 87% 88
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned. Hyp b. Veendam 3% 92 92%'
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Buitenland.
Farbenind I. G. 7
Gelsenk. Bergw. 5
AANDEELEN.
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland.
Koloniale Bank A 198% 191
Ned. Ind Handelsb. A 140% 138
Ned. Handel Mij. c.v. A 140 138%
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Binnenland.
A.K U. 132-129%
128%-130%
Calvé Delft c.v. A 76% 75%
Centr. Suiker Mij. 211 211%
Fokker g A. 185 184
Lever Bros en Unilever cv.A134%-131%
129-131
Ned. Ford 256 260%
Philips G B v.A. ,242%-235%
233%-236
Philips pref. A. 157 155
PETROLEUMONDERNEMINGEN.
Binnenland.
Dordtsche Petr. g. A.
Kon. Petr.
231% 230%
261-254 252-249
SCHEEPVAART-MAATSCHAPPIJEN.
Holland-Amerikalijn A.
Java China Japanlijn A.
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
nat. bez. v. A.
Kon. Paketvaart A.
Ned. Scheepv. Unie A.
Rott. Lloyd A.
Stoomv. M. Nederland A.
122-120 119-121
156-153%
153%-151%
159-157 154-155%
249% 248
1S7%-185%
185-182%
151%-150 147
149-148 145
SUIKER-ONDERNEMINGEN.
H.V A.
Javascbe Cultuur
N.I S U.
Ver. Vorstenl. Cult.
463-458 445-445
270
265 250
127-125 125-123
TABAKSONDERNEMINGEN.
Deli Batavia Mij.
Deli Mij. cv. A.
Senembah
209%-206 206-201'
277%-275 274-271
228%-224 221-220
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd Rubber 284-278% 276-271)
Bandar Rubber Mij. A. 215 215
Deli Batavia Mij. A. 218
Koersen van stortingen op 19 April 19415
Belgas 30.1432; Zwitserscbe Francs 43.56»
Fransche Francs 3.768; Lires 9.87; Deensche
Kronen 36,37; Zweedsche Kronen 44.85; Tsje
chische Kronen (oude schulden) 6.42.
POSTOIRO-NO'g VAN DE WIN
TERHULP NEDERLAND.
Winterhulp Nederland, Den Haag,
Na SMS.
Ale bank dar Winterhulp Neder-
derland U aangewezen de Kasver-
«eniging N V, Amsterdam, No. 877.
brengt geluk In velei leven!!
een ^.!'sche 'uchtw£penn neergeschoten en
den rr, 1 aantal andere vliegtuigen op
nen grond vernield.
ove,'Ib.fr in de '"Chtgevechten van 16 April
scbnto fn °ycn, hct Kchiei1 vai1 bet Kanaal
vli0rr11 n mtscbc jagers negen Britsche jacht-
omlaag. In dezelfde perode wei"
1 uit dn vliegtuigen vermist,
ziin t f? ?.!onnl M°elders heeft 16 April
on 15 6 hiitenant-kolonel Galland
nimr hai 1 j"n 59sté 011 (10stft luchtovcrwin-
"'"ff behaald.
srluf l!Pt?aan Val VBn snelbooten op de Brit'
twiada I1°0st"kust hebben luitdnnnt-ter-zea
van cfn Moentzen als commandant
don Snelb00t z*cb hij zon der onderschei-