Minder Vleesch Het spoorwegverkeer in den komenden zomer Portsmouth ■SST* H. D. Louwes WAARSCHUWING De Jordaan dineert bij Kras Botsing tusschcn Hindoes en Mohammedanen Convooi door Britschc vlootformatie aangevallen zwaar geteisterd (Foto Pax, Holland) De aardappelvoorzieoing is voldoende aan de Hagenaars Glas als textieldraad Clandestiene slachting te Zaandam Italiaaosch weermachtbericht Duitsch weermachtbericht Amsterdamsche effectenbeurs duitschland Koersen Nederlandsch clearinginstituut WINTERHULP^NEDERLAND Stort op 5553 of op 877 BONPERIODE VERLENGD. Vt/eder peulvruchten beschikbaar In de gisteren gehouden persconferentie heeft de regeeringscommissaris, de heer H. D. Louwes, een toelichting gegeven op de maatregelen, welke thans genomen moesten worden voor een behoorlijke voedselvoorzie ning. De heer Louwes wees er op, dat de toestan den zich in den loop der tijden zoodanig heb ben ontwikkeld, dat we thans op zoo juist mogelijke wijze moeten verdeelen, waarover we nog kunnen beschikken. In de eerste plaats kwam spreker hierbij tot de met ingang van Maandag a.s. inge voerde melkdistributie. Wanneer we nagaan, welk kwantum per persoon zal worden gele verd en daarbij ook rekening houden met de grootere rantsoenen voor kinderen, voor vrouwen in den bevallingstijd en voor hen, die zwaren arbeid verrichten, dan komen we tot de conclusie, dat de hoeveelheid, welke nu op bonnen beschikbaar zal worden ge steld, niet zoo heel veel verschilt van het normale gebruik. Misschien is de toewijzing iets minder, maar dat zal dan slechts een kleinigheid zijn. Een andere kwestie is na tuurlijk, dat wel het verbruik der beschik bare melk anders verdeeld zal zijn, want op liet oogenblik zijn er menschnn,-die veel meer melk gebruiken dan ze voortaan zullen krij gen. Gevraagd zal wellicht worden: „Waarom is deze distributie van melk noodig?'' Het ant woord daarop luidt, omdat we met onze melk zuinig moeten zijn, want door het gebrek aan voldoende veevoeder is de melkproductie minder geworden. En nu tal- van andere ar tikelen reeds onder de distributie waren gebracht, bestond er een algemeen streven om voor voedselvoorziening te vluchten in de artikelen, welke nog vrij waren. Daartoe be hoorde ook melk, zoodat het gevaar groot was, dat de consumptie van melk aanzien lijk zou oploopen. In verband echter met de melkproductie kon een dergelijke verhooging der consumptie niet worden toegestaan, want dan zou er op een andere wijze weer een te kort dreigen. Want melk is de bron voor de vetvoorziening, en wanneer de geproduceerde melk maar ongelimieerd zou kunnen wor den opgebruikt, zou deze vetvoorziening in gevaar worden gebracht. Daarom moesten de aangekondigde maat regelen worden getroffen, omdat een bepaal de hoeveelheid der geproduceerde melk, wel ke dus niet voor consumptie in omloop kan worden gebracht, noodig is voor de berei ding van vet, in het bijzonder van boter. Want bij de vetvoorziéning waren we steeds voor een belangrijk deel aangewezen op de aanvoer van grondstoffen', dierlijke vetten en oliën uit het buitenland. Daarin is dóór den toestand verandering gekomen en zijn we aangewezen op onze eigen bodem productie. Het gevolg van deze noodzakelijk heid is, dat wc wel voor een paar maanden, doch niet voor een geheel jaar, in staat zijn ons vetrantsoen op peil te houden, zoodat het beter is, thans tijdig in te grijpen dan te wach ten tot een catastrophe. Ook het vetrantsoen moest dus iets wor den ingekroiïipcn. In verband hiermede, wees de heer Louwes er nog eens op, dat het standpunt der Duitsche autoriteiten steeds is geweest, dat, wat onze voedselvoorziening betreft, we niet zouden komen beneden de rantsoenen in Duitschland, maai daar ook niet boven uit zouden gaan. Dit was tot dus ver wel het geval met de vetvoorziening. Wanneer nu het wekelijksche rantsoen boter wordt teruggebracht tot 200 gr. p. week, zooals is aangekondigd, dan zullen we daarmede komen op ongeveer hetzelfde rantsoen, dat in Duitschland geldt. De heer Louwes deelde voorts mede dat het noodzakelijk is om onzen veestapel zoo veel mogelijk te sparen, mede met het oog op het feit, dat we later ook vee te onzer beschik king zullen moeten hebben. De toestand is thans zoo, dat we slechts beschikken over veel mager vee, in hoofd zaak hoogdrachtige koeien. Het zou met het oog op de toekomst jammer zijn, thans te veel van dit nïagere vee voor de slachtbank te be stemmen, want door te sparen kan worden bereikt, dat we zooveel mogelijk vleesch en vet behouden voor later. Daarom zal minder vee worden af geslacht, en als gevolg daarvan zal ook minder vleesch voor de con sumptie beschikbaar kunnen worden gesteld. Het ligt daarom in de bedoe ling voortaan de periode der vieesch- bonnen le verlengen tof 16 dagen, waarmede men tevens hoopt te voor komen, dat in verschillende pluatsen de aangewezen bonnen niet zullen kunnen worden Ingewisseld. Door het kleinere kwantum vleesch, dat beschikbaar zal komen, zal ook de hoeveel heid eiwit voor onze voedselvoorziening klei ner worden, en om dit tekort aan eiwit we der aan te vullen, is besloten 0111 niet ingang van Maandag a.s. opnieuw peulvruchten ver krijgbaar te stellen en wel in een hoeveelheid van 1 pond per drie weken. Wat de voedselvoorziening in het algemeen betreft, merkte de heer Louwes nog op, dat zeer veel bereikt kan worden als er slechts medewerking van het publiek bestaat. Tot dusver zijn de voorzieningen, belialve dan bij de vleeschdistributie, in het algemeen zeer goed verloopen en heeft, het publiek zich rustig gedragen. Thans doet zich- echter iets onaangenaams voor en dat betreft de geruchten over een z.g. aardappelengebrek. Dergelijke geruchten noemde spreker vreemd en onbegrijpelijk, want dezelfde hoeveelheden zijn tot dusver steeds naar de centra gezonden en zoo noo dig zal er nog meer naar toe worden gezon den. Sommige menschen hebben zich ech ter in het hoofd gezet, dat er geen aardappe len zijn en dat is voor velen, die dat hooren, gen reden om meer dan gebruikelijk in te slaan, met het gevolg dat anderen daarvan de dupe worden. Uitdrukkelijk gaf de heer Louwes de ver zekering, dat de aanvoer van aardappelen normaal is en zelfs nog iets boven normaal. Wanneer ieder niet meer dan het noodige neemt, is er voor allen voldoende. We zou den aldus spr., de voorziening ook kunnen regelen door oen straffe distributie, maar dat willen we juist niet. Bij aller medewerking is de toestand nor maal en daarom waarschuwde spreker met klem tegen hot ontstaan van een angst psychose, waarvoor geen enkele reden aan wezig is. Het personenvervoer komt op de tweede plaats. In een onderhóud, dat wij dezer dagen met de directie van de Nederlandsche Spoorwe gen hadden, en waar wij o.m. de vraag stel den, wat de directie dacht van het personen verkeer in de komende zomermaanden, wees zij nog eens met nadruk op de groo(e moei lijkheden, waarmede ons Nederlandsch spoorwegbedrijf heeft te kampen en die voor een belangrijk deel culmineeren in een zeer sterk militair vervoer en een groot goederen en kolenvervoer. Dit laatste heeft in de af- geloopen maanden buitengewoon veel mate rieel in beslag genomen. Na den strengen winter van 1939 waren overal de voorraden uitgeput en juist toen een belangrijk deel van het vervoer voor den daaropvolgenden winter zou geschieden, brak de oorlog uit. Eerst 'nadat verschillende hersteKverkzaam- heden waren uitgevoerd, kon dit vervoer we der met kracht worden voortgezet. Thans worden per dag 30.000 ton koleri vervoerd tegen een normaal vervoer van 25 duizend ton per dag. Dat beteekent', dat iederen dag 30 a 35 beladen treinen, bestaan de uit 45 a 50 wagens per trein van de mij nen vertrekken en vanzelfsprekend eenzelf- aantal terug naar de mijnen met ledige wa gens. Het. duurt ongeveer 6 a 7 dagen eer de beladen wagen weder als ledige wagen op de mijn terugkomt. Zou men dus geheel Nederland kunnen overzien, dan zou men over het geheele Ne derlandsche spoorwegnet verdeeld, in totaal ruim 200 kolentreinen kunnen zien staan, deels beladen, deels leeg. Met daarboven het militair vervoer beteekent dit dan ook een zeer groote belasting van ons spoorwegnet. Daarbij komt. nog, het stukgoedeyenvervoer en niet te vergeten het vervoer van levens middelen en de voor het bedrijfsleven noo dige stoffen. Dit goederenvervoer heeft naar de meening van de directie, en zeer terecht, voorrang boven het vervoer van reizigers, die voor hun plezier uitgaan. Hoe de toestand zal zijn in de komende zo mermaanden is op het oogenblik npg onmo gelijk te zeggen, doch de directie doet haar uiterste best, om het reizigersverkeer zoo goed als onder de gegeven omstandigheden mogelijk is, te bedienen. Op onze vraag of in de toekomst wederom tariefverhoogingen te wachten zijn, ant woordde de directie, dat zij hoopt, dat deze niet noodig zal zijn. Een vaststaand oordeel kan moeilijk hierover worden gegeven, aan gezien eerst het resultaat zal moeten worden afgewacht van de onlangs ingevoerde ver hooging. Maar over de tarieven zoowel wat de vrachtgoederen als het personenvervoer betreft, mag het publiek niet klagen. Men dient te bedenken, dat ons tarief aldus de directie het laagste in Europa was en ook thans is voor zoover dit vergeleken kan wor den. Tenslotte sprak de directie nog over de topprestaties, die het personeel nu reeds maanden lang levert. De diensttijden zijn tot het uiterste opgevoerd en er wordt bijzonder hard gewerkt. Meermalen moet het perso neel zijn vrije Zondagen opofferen, doch iedereen van hoog tot laag beseft, dat het een nationaal belang en een ijzeren noodzaak is om het verkeer goed en regelmatig te doen functionneeren. Borden van de Duitsche weer macht weggenomen. Het is gebleken, dat te 's-Gravenliage in den laatsten tijd weder borden met aanwij zingen, aangebracht door de Duitsche weer macht, door onbekende daders zijn weg genomen, niettegenstaande de ernstige waarschuwing, welke laatstelijk on 27 Fe bruari j.1. door den waarnemend burge meester van 's-Gravenliage werd gegeven in verband met de vernieling van derge lijk^ borden in Loosduinen. De burgerij dient er van doordrongen te zijn. dat een zoodanige handelwijze ten sterkste afkeuring verdient en dat. indien deze sabotagedaden voortgang vinden, we derom wellicht onschuldigen daarvoor moeten boeten Op de burgerij wordt daarom door den burgemeester nogmaals een beroep ge daan om zich te onthouden van elk ver grijn aan eigendommen der bezettende overheid. STEEDS MEER VRAAG NAAR „GLASWOL". De chemische industrie heeft reeds voor eenigen tijd met "succes hen sprong gedaan van .de organische naar de anorganische spinvezel. In Duitschland werd door- ae I. G. Farbenindustrie de volsynthetische draad uit kolen en kalk ontwikkeld, die in zijn oorspEonkelijken vorm als PeCe-draad op de markt werd gebracht. Tegenover den buitengewoon grooten weerstand tegen zu ren stond het nadeel van zijn thermoplasti sche eigenschappen. Boven 90 gr. kon de draad niet worden verhit. Doch na verloop van tijd had de ontwikkeling reeds zulke vorderingen gemaakt, dat het nieuwe pro duct, de Perluran-vezel, het experimentsta dium te boven was gëkomen. Deze draad kan zonder eenig nadeel tot 200 gr. worden verhit en men kreeg daardoor de mogelijk heid van verwerking in de textielindustrie. In de Ver. Staten is een soortgelijke vezel onder den naam Nylon in gebruik. In het eerste jaar van productie op groote schaal werd reeds een buitengewoon groote afzet bereikt, voor alles in de kousenindustrie, waar zij de natuurzijde meer en meer be gint te verdringen. De vraag is zoo aanzienlijk, aldus schrijft „Das Beich", waaraan wij een en ander ontleenen. dat de productie nauwelijks kan voldoen. Thans wordt in de vakpers gewe zen op de vorderingen, die met de produc tie van den glasdraad worden gemaakt. Zijn geschikheid voor zuiver technische doeleinden, zooals isoleeringsmateriaal, is ook in Duitschland reeds lang bekend. Glaswol wordt thans reeds op ruime schaal gebruikt. Intusschen is men een stap verder gegaan en heeft men glasdraden voor iso- leering van electrische kabels ingevoerd, waarvoor zij zich buitengewoon geschikt hebben getoond. In de vliegtuigindustrie hebben vooral dè Clipper-toestellen zich van deze isoleering bediend. Maar boven dien dient de glasvezel nog voor de ver vaardiging van vliegtuigdraagvlakken: voor dit doel is zij bijzonder geschikt, om dat de draad tegen vochtigheid goed bestand' is. In de bandenindustrie tracht men het canvasweefsel door glasdraden te vervan gen. Eveneens is men bezig om de schaarschte in de iute-voorziening te ver helpen door het gébruik van gesponnen glas. Het meest belangwekkend is ongetwijfeld de toepassing van het gesponnen glas in de textielindustrie. Indien de toepassing nog geen verderen voortgang heeft gevonden, dan moet dit voornamelijk hieraan toegeschre ven worden, dat de glasdraden moeilijk te weven zijn. Hun lange houdbaarheid en elasticiteit heeft hun den weg bereid tot de dasscnindustrie. waar het mogelijk bleek, de glasdraad in vermenging met natuurzij de te gebruiken. De stoffen moeten abso luut krimpvrij zijn. De groote weerstand tegen vochtigheid maakt de draad ook ge schikt voor het weven van dekens en bed denlakens. 1500 Jordaansche kindertjes gaan uit eten. Een confectie-fabrikant te Amsterdam, die onbekend wenscht te blijven, heeft Winter hulp een belangrijk bedrag ter beschikking gesteld met het verzoek dit geld uitsluitend te besteden voor hét verstrekken van een warmen maaltijd aan een zoo groot moge lijk aantal kinderen uit de .Jordaan. Het stedelijk bureau van de W.H.N. te Amsterdam heeft terstond maatregelen ge-, troffen om aan het verzoek van den milden gever te voldoen. Dientengevolge zal op Zaterdag 26 April a.s. aan 1500 kinderen van 7—-12 jaar, af komstig van de volksscholen uit de Jordaan en omgeving in de groote zaal van Krasna- polski te Amsterdam een wannen maaltijd worden aangeboden. Verschillende attracties tstaan voor en na den maaltijd op het programma, o.a een lentefeest op het IJsclub-terrein. 15 Varkens in beslag genomen. Gistennorgen vroeg hielden eemge agenten van politie te Zaandam aan de P. J.l«>ei s tra laan een loonslager van het abattoirte Zaandam aan. Deze vervoerde tien lejers en tien harten van varkens. Aldia kwam aan het licht, dat deze dieren frauduleus wa ren geslacht en men vond hierin aanleiding huiszoeking te doen bij K. S. G. te Oostzaan. Inderdaad trof men hier een emmer onge keurd varkensvleesch aan. Dit vleesch wen in beslag genomen. Inmiddels spoedden de agenten zich in ge zeischap van een gemeenteveldwachter van Oostzaan naar de woning van den vader van G., aan het Noordeinde, waar zij vijttien levende varkens van elk ongeveer 140 pond aantroffen. De politiemannen stelden onver wijld ambtenaren van den Crisiscontrole dienst op de hoogte. Vader G. was niet ge rechtigd deze varkens te houden en de amb tenaren namen de dieren dan ook in beslag. Deze werden naar het slachthuis te Zaan dam overgebracht. Tegen vader en zoon G. is proces-verbaal opgemaakt. Een aantal dooden en vele gewonden. Volgens een F.ngelsch bericht uit Ahmeda- bad is daar een botsing ontstaan tusschen Hindoes en Mohammedanen. Daarbij werden vijf personen gedood en zestig gewond. Daar pogingen in het werk gesteld werden om te brandstichten en te plunderen, zijn troepen te hulp geroepen. Het Italiaansche weermachtsbericht num mer 316 luidt als volgt: In Joegoslavië hebben de gemotoriseerde colonnes van het tweede legercorps na Mos- tar te hebben bezet, en den laatsten weer stand van den vijand te Metkowitsj te heb ben gebroken, Ragusa en Dubrovnik bereikt, en zijn samengekomen met snelle troepen komende uit Albanië, die Cettinje en Cattaro hebben bezet. Aan het Grieksche front is de omsinge- Iingsmanoeuvre tegen de vijandelijke legers tusschen Osum en de zee in volledige ont wikkeling. Premiti, Argirocatstro en Porto Palermo zijn in onze handen. De vijand, achtervolgd door onze troepen, bestookt met mitrailleurvuur en bommen door onze lucht- eenheden, trekt in wanorde terug en iaat talrijke krijksgevangenon en materiaal van allerlei aard in onze banden achter. In den afgcloopon nacht hebben Italiaan sche en Duitsche vliegtuigen de vlootbasis La Valetta op Malta gebombardered In den nacht van 16 op 17 April is een Italiaansch convooi, dat materiaal voor Noord-Afrika transporteerde, aangevallen door een mach tige formatie vijandelijke kruisers en torpe doboot jpgers. Tijdens het gevecht dat hier op volgde, werd de F.ngelschë torpedoboot- iager „Mohawk" tot zinken gebracht en an dere bodems waarschijnlijk beschadigd. Een van onze torpedobooten, die hardnekkig het convooi hebben beschermd, is tot zinken ge bracht en de beide andere zijn beschadigd. Twee stoomschepen werden in den grond geboord en de andere beschadigd. Een groot deel der bemanning werd gered. Tn Noord-Afrika wordt de omsingeling Widom Tobroek steeds meer aangehaald. Vijandelijke vliegtuigen hebben een aanval >ndernom*en op Derna en Tripolis Er vielen eenige gewonden en er werd lichte schade aangericht. Te Derna hebben onze jachttoe- stellen een Blenheim neergeschoten. In Oost-Afrika versterkt de vijand zijn druk in den sector ten zuiden van Dessie, maar wordt dapper tegengehouden door onze troe pen. Pogingen om binnen te dringen langs de rivier de Omo in de zone van Dembidollo zijn afgeslagen. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend: Naar reeds in een èxtra-bericht bekend ge maakt is, heeft de geheele Servische weer macht, voor zoover zij nog niet ontwapend was, gisteravond gecapituleerd. De strijd in Joegoslavië vindt daarmede vandaag om 12 uur zijn einde. De aantallen der gevangenen en de hoeveelheid buit zijn nog niet bij be nadering op te geven. De bezetting van de laatste deelen van het Servische gebied door DuitschItaliaansche troepen is bijna vol tooid. Aan de Dalmatijnsche kust hebben Itali aansche troepen Ragusa (Dubrovnik) en Mostar, benevens bij den opmarsch van het zuiden Cettinje bezet. In Noord-Griekenland hebben de gevech ten zich ondanks uiterst moeilijke terrein- en atmospherische omstandigheden benevens talrijke verwoestingen van de wegen, ook verder succesvol ontwikkeld. Meer dan 17.000 gevangenen werden gemaakt, en talrijke stukken geschut, waaronder 25 zware, buitge maakt. Twaalf Engelschc gepantserde verken ningsauto's konden worden vernietigd. Bij een aanval op de Britschc Zuidoost kust hebben snelbooten naar reeds bekend gemaakt is, van een convooi vier gewapen de vijandelijke koopvaarders van 13.000 b.r.t. in totaal tot zinken gebracht en een ander schip zwaar beschadigd. liet luchtwapen heeft in den afgeloopen nacht met sterke strijdkrachten, bestaande uit gevechtsvliegtuigen, de oorlogshavon Porthsmouth nogmaals een zwaren slag toe gebracht. Door het uitwerpen van vele ton nen brisant- en brandbommen bij goed zicht, ontstond aanzienlijke schade in het havenge bied en in de doek-installaties. Voltreffers veroorzaakten vele groote en talrijke kleine branden op de staatswerf en in andere voor den oorlog belangrijke doelen ter stede. Vlieg tuigen van de gewapende verkenning be stookten overdag in een scheeraanval een fabrieksinstallatie aan de Oostkust van Schotland doeltreffend met bommen van zwaar kaliber en brachten in de monding van de Theems een vrachtboot van 2000 b.r.t. tot zinken. Jachtvliegtuigen schoten aan de Kanaalkust een Britsch gevechtsvliegtuig van het type BristolBeaufort neer. Lucht doelartillerie vernietigde twee jagers van het type Spitfire. In Noord-Afrika sloegen de Duitsche en italiaansche troepen verscheidene vijandelij ke aanvallen op Sollocm en uitvalspogingen uit het omsingelde Tobroek af. Duitsche gevechtsvliegtuigen bombardeer den in de avonduren de haven La Valetta op het eiland Malta. De vijand heeft in den afgeloopen nacht op verscheidene plaatsen in Noord- West en Midden-Duitschland lukraak brisant- en brandbommen laten vallen. Ondanks de waarschuwing, die het Duitsche luchtwapen in den afgeloopen nacht door den geweldigen vergeldingsaanval on Londen had "egeven drongen vrij sterke strijdkrachten weer tot aan de buitenste luchtdoolnrtillerievcrsper- ring om Berlijn door. Slechts afzonderlijke vliegtuigen slaagden er evenwel in door den vuurgordel tot het centrum van de stad door te dringen. Hier werd hun door krachtig afweervuur belet hun bommen welgemikt uit te werpen Vier openbare gehouwen, waaronder weer de ■Staatsbibliotheek, benevens omstreeks tien woonhuizen, kregen schade. Het aantal ge kwetsten is gering. Ook in bet overige Duit- sche gebied is de schade onaanzienlijk. Rij •leze aanvallen zijn zes vijandelijke vliegtui gen vernietigd waarvan vier door luchtdoel geschut, een door nachtjagers en eert door marine-artillerie. In de periode van 16 April tot den ochtend van den achttienden zijn 2i vliegtuigen van Beperkte affaire. Onzekere «t«m, ming. Weinig bewogen markt, Nederlandsche beleggingen no prijshoudend. OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. goed Nederland 1941 I 4 Nederland Nederland Idem met Nederland Oost Indië Oost Indië; 1949 I 4 1940 II 4 bel. fac. 1938 3.31/2 1937 3 1937 A 3 VK. L.K. 97%-97% 97 7/16-97U 99 9S5/„ 71 90 9/16 97 99 985,4' 87%-87S/ 90% 8S% D. Gr. b '40 Ct. 6 s Konv Kas (m.v.) 4 PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam '37 I 3% 88 88%' 's Grav. '37 13% 92 - N Holl. '38 3 83 N.-Holl. '38 II (3%) 3 87 R'dam '37 I III 3% 84% 84?4 Z.-Holland 1937 3 87% 88 HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp b. Veendam 3% 92 92%' INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Buitenland. Farbenind I. G. 7 Gelsenk. Bergw. 5 AANDEELEN. BANK- EN CRED.-INST. Binnenland. Koloniale Bank A 198% 191 Ned. Ind Handelsb. A 140% 138 Ned. Handel Mij. c.v. A 140 138% INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A.K U. 132-129% 128%-130% Calvé Delft c.v. A 76% 75% Centr. Suiker Mij. 211 211% Fokker g A. 185 184 Lever Bros en Unilever cv.A134%-131% 129-131 Ned. Ford 256 260% Philips G B v.A. ,242%-235% 233%-236 Philips pref. A. 157 155 PETROLEUMONDERNEMINGEN. Binnenland. Dordtsche Petr. g. A. Kon. Petr. 231% 230% 261-254 252-249 SCHEEPVAART-MAATSCHAPPIJEN. Holland-Amerikalijn A. Java China Japanlijn A. Kon. Ned. Stoomb. Mij. nat. bez. v. A. Kon. Paketvaart A. Ned. Scheepv. Unie A. Rott. Lloyd A. Stoomv. M. Nederland A. 122-120 119-121 156-153% 153%-151% 159-157 154-155% 249% 248 1S7%-185% 185-182% 151%-150 147 149-148 145 SUIKER-ONDERNEMINGEN. H.V A. Javascbe Cultuur N.I S U. Ver. Vorstenl. Cult. 463-458 445-445 270 265 250 127-125 125-123 TABAKSONDERNEMINGEN. Deli Batavia Mij. Deli Mij. cv. A. Senembah 209%-206 206-201' 277%-275 274-271 228%-224 221-220 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd Rubber 284-278% 276-271) Bandar Rubber Mij. A. 215 215 Deli Batavia Mij. A. 218 Koersen van stortingen op 19 April 19415 Belgas 30.1432; Zwitserscbe Francs 43.56» Fransche Francs 3.768; Lires 9.87; Deensche Kronen 36,37; Zweedsche Kronen 44.85; Tsje chische Kronen (oude schulden) 6.42. POSTOIRO-NO'g VAN DE WIN TERHULP NEDERLAND. Winterhulp Nederland, Den Haag, Na SMS. Ale bank dar Winterhulp Neder- derland U aangewezen de Kasver- «eniging N V, Amsterdam, No. 877. brengt geluk In velei leven!! een ^.!'sche 'uchtw£penn neergeschoten en den rr, 1 aantal andere vliegtuigen op nen grond vernield. ove,'Ib.fr in de '"Chtgevechten van 16 April scbnto fn °ycn, hct Kchiei1 vai1 bet Kanaal vli0rr11 n mtscbc jagers negen Britsche jacht- omlaag. In dezelfde perode wei" 1 uit dn vliegtuigen vermist, ziin t f? ?.!onnl M°elders heeft 16 April on 15 6 hiitenant-kolonel Galland nimr hai 1 j"n 59sté 011 (10stft luchtovcrwin- "'"ff behaald. srluf l!Pt?aan Val VBn snelbooten op de Brit' twiada I1°0st"kust hebben luitdnnnt-ter-zea van cfn Moentzen als commandant don Snelb00t z*cb hij zon der onderschei-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 2