TINUS LAGERVELD
Casteila
SPAARBANK
Distributie van vaste Brandstoffen
en/of Petroleum vonr kookdoeleinden.
Betrekkingen
Te koop
Te koop
Te huur
Diversen
Jloopt kif den
3Keldeïócfien Middenstand
Scheepsbouw
en scheepvaart-
verliezen
«s na ts sn x
«-Sm*mtvoi"«roaS j Abonneert U op dit blad
„onbereikbare plaatsen"!
schuimende TANDPASTA
Casteila tandpasta reinigt de
VAN DEN R.K. VOLKSBOND
Officicclc mededeeling*
aangeboden
gevraagd
aangeboden
aangeboden
Weer zoo'n goed D^BBELMjpi-product!
AUTOen MOTOR
•RZEKERI»
Eenige en algemeene
kennisgeving
Na een korte ongesteld
heid is in het Centraal Zie
kenhuis te Alkmaar 26 April
overleden, onze geliefde
Moeder, Behuwdmoeder,
Zuster en Tante, Mevr. de
Wed.
A. VRIJYOGEL-v. Scheyen
eerder Wed. van C." Brusus.
in den ouderdom van 64
jaar.
Namens de familie:
Ned. O. I.
C. BRUSUS.
Oudkarspel.
M. P. BRUSUS—Dekker
De ter-aard ;-bestelling zal
plaats vinden op Woensdag
30 April des namiddags 2
uur op de Algemeene Be
graafplaats te Schagen.
D. BROERTJES,
Loet 135, Schagen.
HOOGE PRIJZEN
geven wy voor heele en
gedeeltelijke Inboedels.
Verkooplokaal „DE SCHAKEL"
Molenstraat 143149.
maakt bekend, dat de jaarlijksche rentebijschrijving der
burgers zal plaats vinden, 5 tot 10 Mei.
De burgers worden verzocht hun boekjes vóór dien tijd
in te leveren ten kantore van den penningmeester
Weststraat 13, Den Helder.
Hiermede geven wjj met blijd
schap kennis van de geboorte
van onze Dochter
SIJTJE ANNA
R. BOEDER
H. BOEDER—MET
Den Helder, 27 April 1941.
Jouberstraat 4042.
Tijd. Noodziekenhuis Julianadorp
Voor de deelneming, ons be
toond bjj het overlijden van onze
lieve Moeder, Behuwd- en Groot
moeder, Mevr. de Wed.
T. HARJER—AMIABEL,
betuigen wij U onzen hartelijken
dank.
Uit aller naam:
B. HARJER.
Den Helder, April 1941.
De Burgemeester van Den Helder maakt bekend, dat zij, die geen
aansluiting hebben aan het gasnet in hun perceelsgedeelte, alsmede
zjj, die niet electrisch koken, in aanmerking kunnen komen voor
een bonkaart, waarvan de bonnen recht zullen geven hetzij op het
betrekken van vaste brandstoffen voor kookdoeleinden, hetzij op het
betrekken van petroleum voor dit doel, dan wel zoowel op het be
trekken van vaste brandstoffen als petroleum.
Met nadruk wordt er op gewezen, dat
le. uitsluitend die gezinnen of personen, voor deze kookregeling in
aanmerking komen, die een zelfstandige huishouding voeren;
2e. indien iemand geen gasfornuis of gaskomfoor bezit, doch wiens
perceel wel is aangesloten op het gasnet, hij niet in aanmerking
komt voor deze regeling.
Hoofden van gezinnen, die dus voor het bereiden van warme
maaltijden uitsluitend op vaste brandstoffen en/cf petroleum zijn
aangewezen, kunnen zich onder overlegging van hun distributie
stamkaart vervoegen bij het distributiekantoor, Spoorstraat 44,
aldaar, voor het invullen van een aanvraagkaart en wel degenen,
wier achternaam begint met:
letter A, B of C op Dinsdag 29 April 1941.
D, E, F en G op Woensdag 30 April 1941.
H, I, J en K op Donderdag 1 Mei 1941.
L, M en N op Vrijdag 2 Mei 1941.
O, P, Q en R op Zaterdag 3 Mei 1941.
S. T en U op Maandag 5 Mei 1941.
V, W, X, IJ en Z op Dinsdag 6 Mei 1941.
Voor een vlot verloop van deze regeling wordt men verzocht zich
stipt aan bovenstaande volgorde te houden.
Na 6 Mei 1941 zal er voorloopig geen gelegenheid meer bestaan
een aanvraagkaart in te vullen.
Het distributiekantoor is voor het publiek geopend van 912%
en van 25 uur, des Zaterdags van 912
Den Helder, 26 April 1941. De Burgemeester voornoemd,
RITMEESTER.
Met ingang van HEDEN dage
lijks geopend van 9 tot 7 uur.
LORENTZSTRAAT 92.
Gevraagd een net Dagmeisje.
Aanmelden bjj:
Mevr. ROZENBROEK,
Café Concordia, Breezand.
Gevraagd
NAAISTER
voor naai- en verstelwerk.
Adres: Bureau van dit blad.
Te koop gevraagd:
ENKELE WONINGEN
(nieuwbouw) in Den Helder,
huurwaarde 4 tot 8 gld.
Prijsopgave onder No. 528,
Bureau Heldersche Courant.
Te koop een Heerenfiets op
beste banden; 100 gaasbakken,
5 zakken kleeden.
Adres: Molenvaart 375,
Anna Paulowna.
Aangeboden SLAAPPLAATS
dichtbij station en bus.
Billijk tarief. Adres:
Rijksweg 59, Julianadorp.
Aangeboden een Slaapkamer,
dichtbij bushalte.
Brieven onder nr. 555, aan het
Bureau van dit blad.
Motorbo >t beschikbaar voor
verhuizing en losse vrachten.
A_ TUIN, Schipper
't Zand Telef. 325
All-Risks en W.A.
Assurantiekantoor Koningstraat 90
Telefoon 984
Wij lezen in de „Haagsche Post":
De Nederlandsche handelsvloot was kort
vóór het uitbreken van den oorlog in omvang
nagenoeg geüjk aan die van Frankrijk,
althans wat de totale tonnage betreft (Ne
derland: 2,972,871 br. reg. ton; Frankrijk:
2,952,975 br. reg. ton). Indien men in aan
merking neemt, dat laatstgenoemd land een
aanzienlijk grootere binnenlandsche markt
had ter voorziening met uit overzeesche
landen aangevoerde goederen, dan springt
wel zeer duidelijk in het oog, dat ons land
een handelsvloot bezat, waarvan de omvang
verre uitging boven de tonnage, die noodig
was ter verzorging van de eigen behoefte.
Ook indien men het cijfer vergelijkt met de
Duitsche handelsvloot van ca. 4y2 millioen
ton, moet men wel tot de conclusie komen,
dat onze naar verhouding van het aantal
inwoners wel zeer omvangrijke handelsvloot
slechts dan emplooi kan vinden, indien zij de
taak van vrachtvaarder ten behoeve van het
verkeer tusschen andere landen kan blijven
vervullen. Onze omvangrijke dienstverrich
tingen voor het buitenland op het gebied van
de scheepvaart zijn trouwens zoo algemeen
bekend, dat het wel niet noodig zal zijn te
betoogen, dat wij onze taak als zeevarende
natie slechts dan zullen kunnen hervatten
indien na den oorlog de voorwaarden voor
een vrij internationaal handelsverkeer aan
wezig zjjn.
Wat verloor Nederland?
Het lijdt geen twjjfel, dat de Nederlandsche
handelsvloot in dezen oorlog belangrijke ver-
liezen heeft geleden en misschien nog verder
zal lijden. De omvang der geleden verliezen
is met geen mogelijkheid te schatten. Men
beschikt slechts over enkele gegevens, die
geen positieve conclusies toelaten. Indien wij
afgaan op de hier bekende gegevens (het
boekje van J. H. Bahle), dan hebben de ver-
liezen door oorlogsgeweld tot einde 1940 24
schepen uitgemaakt, meerendeels van kleine
tonnenmaat, zoodat het totaal van 65.478 br.
w' "w v.e™ntrustend is. vooral omdat
het zelfs met inbegrip van andere verliezen
a*gevoerd® tonnage wordt overtroffen
?®n %anbouw. Er is echter reden te be-
de verliezen van Noorwegen, Griekenland,
Zweden, Nederland, Denemarken, Finland en
België sinds September 1939 ca. 1,5 millioen
bruto ton zouden hebben bedragen. Deze ver
liezen maken ruim 10 uit van de gezamen
lijke tonnenmaat van de genoemde landen.
Nu zal men hieruit natuurlijk niet de con
clusie mogen trekken, dat ook de verliezen
aan de Nederlandsche tonnage op dit percen
tage kunnen worden aangenomen, maar het
cijfer wijkt wel in zoo sterke mate af van
dat, samengesteld uit de hier bekende ge
gevens, dat er reden is om met een niet on
aanzienlijk verlies aan scheepsruimte reke
ning te houden. Bovendien kunnen deze ver
liezen nog altijd stijgen.
Toch zou het verlies al bijzonder groot
moeten worden, indien hierdoor onze positie
als zeevarende mogendheid voor de toekomst
zou worden aangetast. Indien men in aan
merking neemt, dat aan de Nederlandsche
zeevaarders ook in den wereldoorlog slag op
slag is toegebracht en dat er ook toen tal
van schepen zjjn getorpedeerd, dan mag het
zeker eenige verwondering wekken, dat de
handelstonnage na een tijdelijke inkrimping
in 1919 al weer een stijging vertoonde boven
het cijfer van 1914, ondanks de groote ver
liezen van 1917. De ontwikkeling in den oor
log en in de daarop volgende jaren was ale
volgt:
1914 1.471.710 br reg. ton
1915 1.498.519
1915 1.486.368
1919 1.573.720
1920 1.773.392 "n
1921 2.208.433
1922 2.617.485 M
Indien men nu in aanmerking neemt, dat de
capaciteit van de Nederlandsche scheepswer
ven thans nog aanzienljjk grooter moet zijn
dan tydens en na den wereldoorlog, dan be
hoeft men de mogelijkheid van een spoedige
vervanging der verloren tonnage' niet al te
pessimistisch te beoordeelen.
Met dit al is er wel reden om de vooruit-
ïcnten van de N^drelandsche scheepsbouw
maatschappijen gunstig te beoordeelen daar er
Y? og veel werk aan den winkel zal
,.E!L z°° ver de aandeelen ter beurze
orden verhandeld, zijn deze den laatsten tijd
yaat gestemd geweest. De meeste
na ide bezitters zullen onder de tegenwoor-
!ge ornstandigheden weinig geniegd zijn hier-
van afstand te doen K y
Laat op 2 en 3 Mei voor de laatste maal Uw
goede hart gul spreken ten gunste van Uw eigen
landgenooten. Laat deze laatste Winterhulp
collecte, welke dit jaar gehouden wordt, bewijzen
dat de Nederlanders het hart op de goede plaats
dragen. Tooi U op 2 en 3 Mei rijkelijk met
Winterhulp-bloemen!
Ieder gebit bevat kleine bolletjes en hoekjes en een tandpasta mag duizend
goede eigenschappen hebben, zij helpt niet afdoende, als die kleine holle
tjes en hoekjes „onbereikbaar" blijven.
Daarom wordt aan Dobbelman's nienwe Casteila tandpasta een wonderlijk
ingrediënt toegevoegdhet Perldon.
Perldon zorgt voor microscopisch kleine schuimbelletjes, die in de
vroeger „onbereikbare plaatsen" dringen. Wie met Casteila zijn tanden
poetst, verzorgt eindelijk zijn gebit voor 100%!
De eentje tandpasta met perldon