TINUS LAGERVELD Casteila SPAARBANK Distributie van vaste Brandstoffen en/of Petroleum vonr kookdoeleinden. Betrekkingen Te koop Te koop Te huur Diversen Jloopt kif den 3Keldeïócfien Middenstand Scheepsbouw en scheepvaart- verliezen «s na ts sn x «-Sm*mtvoi"«roaS j Abonneert U op dit blad „onbereikbare plaatsen"! schuimende TANDPASTA Casteila tandpasta reinigt de VAN DEN R.K. VOLKSBOND Officicclc mededeeling* aangeboden gevraagd aangeboden aangeboden Weer zoo'n goed D^BBELMjpi-product! AUTOen MOTOR •RZEKERI» Eenige en algemeene kennisgeving Na een korte ongesteld heid is in het Centraal Zie kenhuis te Alkmaar 26 April overleden, onze geliefde Moeder, Behuwdmoeder, Zuster en Tante, Mevr. de Wed. A. VRIJYOGEL-v. Scheyen eerder Wed. van C." Brusus. in den ouderdom van 64 jaar. Namens de familie: Ned. O. I. C. BRUSUS. Oudkarspel. M. P. BRUSUS—Dekker De ter-aard ;-bestelling zal plaats vinden op Woensdag 30 April des namiddags 2 uur op de Algemeene Be graafplaats te Schagen. D. BROERTJES, Loet 135, Schagen. HOOGE PRIJZEN geven wy voor heele en gedeeltelijke Inboedels. Verkooplokaal „DE SCHAKEL" Molenstraat 143149. maakt bekend, dat de jaarlijksche rentebijschrijving der burgers zal plaats vinden, 5 tot 10 Mei. De burgers worden verzocht hun boekjes vóór dien tijd in te leveren ten kantore van den penningmeester Weststraat 13, Den Helder. Hiermede geven wjj met blijd schap kennis van de geboorte van onze Dochter SIJTJE ANNA R. BOEDER H. BOEDER—MET Den Helder, 27 April 1941. Jouberstraat 4042. Tijd. Noodziekenhuis Julianadorp Voor de deelneming, ons be toond bjj het overlijden van onze lieve Moeder, Behuwd- en Groot moeder, Mevr. de Wed. T. HARJER—AMIABEL, betuigen wij U onzen hartelijken dank. Uit aller naam: B. HARJER. Den Helder, April 1941. De Burgemeester van Den Helder maakt bekend, dat zij, die geen aansluiting hebben aan het gasnet in hun perceelsgedeelte, alsmede zjj, die niet electrisch koken, in aanmerking kunnen komen voor een bonkaart, waarvan de bonnen recht zullen geven hetzij op het betrekken van vaste brandstoffen voor kookdoeleinden, hetzij op het betrekken van petroleum voor dit doel, dan wel zoowel op het be trekken van vaste brandstoffen als petroleum. Met nadruk wordt er op gewezen, dat le. uitsluitend die gezinnen of personen, voor deze kookregeling in aanmerking komen, die een zelfstandige huishouding voeren; 2e. indien iemand geen gasfornuis of gaskomfoor bezit, doch wiens perceel wel is aangesloten op het gasnet, hij niet in aanmerking komt voor deze regeling. Hoofden van gezinnen, die dus voor het bereiden van warme maaltijden uitsluitend op vaste brandstoffen en/cf petroleum zijn aangewezen, kunnen zich onder overlegging van hun distributie stamkaart vervoegen bij het distributiekantoor, Spoorstraat 44, aldaar, voor het invullen van een aanvraagkaart en wel degenen, wier achternaam begint met: letter A, B of C op Dinsdag 29 April 1941. D, E, F en G op Woensdag 30 April 1941. H, I, J en K op Donderdag 1 Mei 1941. L, M en N op Vrijdag 2 Mei 1941. O, P, Q en R op Zaterdag 3 Mei 1941. S. T en U op Maandag 5 Mei 1941. V, W, X, IJ en Z op Dinsdag 6 Mei 1941. Voor een vlot verloop van deze regeling wordt men verzocht zich stipt aan bovenstaande volgorde te houden. Na 6 Mei 1941 zal er voorloopig geen gelegenheid meer bestaan een aanvraagkaart in te vullen. Het distributiekantoor is voor het publiek geopend van 912% en van 25 uur, des Zaterdags van 912 Den Helder, 26 April 1941. De Burgemeester voornoemd, RITMEESTER. Met ingang van HEDEN dage lijks geopend van 9 tot 7 uur. LORENTZSTRAAT 92. Gevraagd een net Dagmeisje. Aanmelden bjj: Mevr. ROZENBROEK, Café Concordia, Breezand. Gevraagd NAAISTER voor naai- en verstelwerk. Adres: Bureau van dit blad. Te koop gevraagd: ENKELE WONINGEN (nieuwbouw) in Den Helder, huurwaarde 4 tot 8 gld. Prijsopgave onder No. 528, Bureau Heldersche Courant. Te koop een Heerenfiets op beste banden; 100 gaasbakken, 5 zakken kleeden. Adres: Molenvaart 375, Anna Paulowna. Aangeboden SLAAPPLAATS dichtbij station en bus. Billijk tarief. Adres: Rijksweg 59, Julianadorp. Aangeboden een Slaapkamer, dichtbij bushalte. Brieven onder nr. 555, aan het Bureau van dit blad. Motorbo >t beschikbaar voor verhuizing en losse vrachten. A_ TUIN, Schipper 't Zand Telef. 325 All-Risks en W.A. Assurantiekantoor Koningstraat 90 Telefoon 984 Wij lezen in de „Haagsche Post": De Nederlandsche handelsvloot was kort vóór het uitbreken van den oorlog in omvang nagenoeg geüjk aan die van Frankrijk, althans wat de totale tonnage betreft (Ne derland: 2,972,871 br. reg. ton; Frankrijk: 2,952,975 br. reg. ton). Indien men in aan merking neemt, dat laatstgenoemd land een aanzienlijk grootere binnenlandsche markt had ter voorziening met uit overzeesche landen aangevoerde goederen, dan springt wel zeer duidelijk in het oog, dat ons land een handelsvloot bezat, waarvan de omvang verre uitging boven de tonnage, die noodig was ter verzorging van de eigen behoefte. Ook indien men het cijfer vergelijkt met de Duitsche handelsvloot van ca. 4y2 millioen ton, moet men wel tot de conclusie komen, dat onze naar verhouding van het aantal inwoners wel zeer omvangrijke handelsvloot slechts dan emplooi kan vinden, indien zij de taak van vrachtvaarder ten behoeve van het verkeer tusschen andere landen kan blijven vervullen. Onze omvangrijke dienstverrich tingen voor het buitenland op het gebied van de scheepvaart zijn trouwens zoo algemeen bekend, dat het wel niet noodig zal zijn te betoogen, dat wij onze taak als zeevarende natie slechts dan zullen kunnen hervatten indien na den oorlog de voorwaarden voor een vrij internationaal handelsverkeer aan wezig zjjn. Wat verloor Nederland? Het lijdt geen twjjfel, dat de Nederlandsche handelsvloot in dezen oorlog belangrijke ver- liezen heeft geleden en misschien nog verder zal lijden. De omvang der geleden verliezen is met geen mogelijkheid te schatten. Men beschikt slechts over enkele gegevens, die geen positieve conclusies toelaten. Indien wij afgaan op de hier bekende gegevens (het boekje van J. H. Bahle), dan hebben de ver- liezen door oorlogsgeweld tot einde 1940 24 schepen uitgemaakt, meerendeels van kleine tonnenmaat, zoodat het totaal van 65.478 br. w' "w v.e™ntrustend is. vooral omdat het zelfs met inbegrip van andere verliezen a*gevoerd® tonnage wordt overtroffen ?®n %anbouw. Er is echter reden te be- de verliezen van Noorwegen, Griekenland, Zweden, Nederland, Denemarken, Finland en België sinds September 1939 ca. 1,5 millioen bruto ton zouden hebben bedragen. Deze ver liezen maken ruim 10 uit van de gezamen lijke tonnenmaat van de genoemde landen. Nu zal men hieruit natuurlijk niet de con clusie mogen trekken, dat ook de verliezen aan de Nederlandsche tonnage op dit percen tage kunnen worden aangenomen, maar het cijfer wijkt wel in zoo sterke mate af van dat, samengesteld uit de hier bekende ge gevens, dat er reden is om met een niet on aanzienlijk verlies aan scheepsruimte reke ning te houden. Bovendien kunnen deze ver liezen nog altijd stijgen. Toch zou het verlies al bijzonder groot moeten worden, indien hierdoor onze positie als zeevarende mogendheid voor de toekomst zou worden aangetast. Indien men in aan merking neemt, dat aan de Nederlandsche zeevaarders ook in den wereldoorlog slag op slag is toegebracht en dat er ook toen tal van schepen zjjn getorpedeerd, dan mag het zeker eenige verwondering wekken, dat de handelstonnage na een tijdelijke inkrimping in 1919 al weer een stijging vertoonde boven het cijfer van 1914, ondanks de groote ver liezen van 1917. De ontwikkeling in den oor log en in de daarop volgende jaren was ale volgt: 1914 1.471.710 br reg. ton 1915 1.498.519 1915 1.486.368 1919 1.573.720 1920 1.773.392 "n 1921 2.208.433 1922 2.617.485 M Indien men nu in aanmerking neemt, dat de capaciteit van de Nederlandsche scheepswer ven thans nog aanzienljjk grooter moet zijn dan tydens en na den wereldoorlog, dan be hoeft men de mogelijkheid van een spoedige vervanging der verloren tonnage' niet al te pessimistisch te beoordeelen. Met dit al is er wel reden om de vooruit- ïcnten van de N^drelandsche scheepsbouw maatschappijen gunstig te beoordeelen daar er Y? og veel werk aan den winkel zal ,.E!L z°° ver de aandeelen ter beurze orden verhandeld, zijn deze den laatsten tijd yaat gestemd geweest. De meeste na ide bezitters zullen onder de tegenwoor- !ge ornstandigheden weinig geniegd zijn hier- van afstand te doen K y Laat op 2 en 3 Mei voor de laatste maal Uw goede hart gul spreken ten gunste van Uw eigen landgenooten. Laat deze laatste Winterhulp collecte, welke dit jaar gehouden wordt, bewijzen dat de Nederlanders het hart op de goede plaats dragen. Tooi U op 2 en 3 Mei rijkelijk met Winterhulp-bloemen! Ieder gebit bevat kleine bolletjes en hoekjes en een tandpasta mag duizend goede eigenschappen hebben, zij helpt niet afdoende, als die kleine holle tjes en hoekjes „onbereikbaar" blijven. Daarom wordt aan Dobbelman's nienwe Casteila tandpasta een wonderlijk ingrediënt toegevoegdhet Perldon. Perldon zorgt voor microscopisch kleine schuimbelletjes, die in de vroeger „onbereikbare plaatsen" dringen. Wie met Casteila zijn tanden poetst, verzorgt eindelijk zijn gebit voor 100%! De eentje tandpasta met perldon

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 2