Waarom m nieuwe gouverneur van Gibraltar 1 Veertig jaar rijkszuivelinspectie Goede vangst van Rotterdamsche politie Dnitsch weermachtHericht Charchills vo'gcodc zet VAARWEL! Amerikaansche vliegtuigen voor NeA Indië ^et vetrantsoen in de Europeesche landen Oude karretjes opgeknapt en voor merkfietsen verkocht. Nadat eenigen rechercheurs te Rotterdam speciaal belast met de opsporing van ont vreemde rijwielen, bekend was geworden, dat reeds 'geruimen tijd op diverse veilin gen, zoowel daar ter stede als elders, door eenige particuliere personen rijwielen wer den geveild, besloten zij daar eens pools hoogte te gaan nemen. Zij constateerden, dat op verschillende dier veilingen door de gebroeders L. J. van M. G. van M., respectievelijk 38 en 30 jaar oud, rijwielen waren aangevoerd, welke er ©ogenschijnlijk als nieuw uitzagen en vrij wel alle voorzien waren van zoogenaamde standaardmerken, zooals Simplex, Gazelle, Juncker en R. S. Stokvis. Reeds talrijke personen bleken op die vei lingen geheel te goeder trouw een karret je te hebhen gekocht, zij meenden de geluk kige bezitter te zijn geworden van een goed en nieuw rijwiel, en bovendien, in verband met de tijdsomstandigheden; niet te duur. Meestal beaalden zij daarvoor prijzen, varieerende van f 40.tot f 55.waarbij zijn dan veelal later pas tot de ontdekking kwamen, dat er nogal eens het een en an der aan een karretje mankeerde, waarbij dan over den bonafide fbrikant (want diens wettig gedeponeerde merk stond er toch op) een minder gunstig oordeel werd geveld. Den rechercheurs, gezien hun jarenlange ervaring, in die branche zeer goed bekend, verkocht men geen knollen voor citroenen. Aan de hand van den bouw der frames het balhoofd de lugs KRACHTIGE ACTIE DER DUIKBOOTEN. Het opperbevel van de weermacht maakt bekend: Duikbooten hebben uit krachtig bescherm de convooien 35.265 brt. vijandelijke scheeps- ruimte, alsmede een escorte vaartuig van de Britsche marine tot zinken gebracht. Motor- torpedobooten hebben bij een actie tegen de Britsche Zuidoostkust een krachtig beveiligd convooi aangevallen en drie koopvaarders van 9500 brt. in totaal tot zinken gebracht. In Griekenland zijn gemotoriseerde strijd krachten van het Duitsche leger bij hun scherpe achtervolging tot aan de Zuidelijke haven van den Peloponnesos opgerukt en hebben de verdere vlucht van de Engelschen over zee belet. Daarbij zijn tot dusverre 5000 Engelschen, onder wie een generaal, bene vens talrijke Serviers, onder wie vier gene raals en 300 andere officieren, gevangen ge nomen. Maandag hebben Duitsche jagers in de Grieksche wateren bij het eiland Hydra een Engelsche Walrus vliegboot neergeschoten. Vier Britsche watervliegtuigen werden aan de Zuidoostkust van den Peloponnesus ver nield. Duitsche gevechtsvliegtuigen en Stuka's hebben gisteravond en 's nachts de haven van La Valetta met groot succes aangeval len. Zij plaatsten bommen op een lichten kruiser, op stellingen van de luchtdoelartil lerie, op haveninstallaties en op benzine op slagplaatsen en schoten een torpedojager be nevens een grooten koopvaarder in brand. Andere aanvallen waren op de vliegvelden te Lueca en I.a Valetta gericht. In luchtgevech ten boven bet eiland verloor de vijand twee jagers van het type Ilurricane. Eigen verlie zen deden zich niet voor. In Noord Afrika hebben Duitsche en Ita- liaansche stuka's de haven van Tobroek, ar tilleriestellingen bij fort Pilastro en versterk te fabrieken ten Zuiden van de Via Balbia met bommen van zwaar kaliber bestookt. Sterke formaties gevechtsvliegtuigen heb ben in den afgeloopen nacht weer de oorlogs haven Plymouth gebombardeerd Er ontston den groote branden, vooral in Devonport en hevige ontploffingen op het terrein van de gasfabriek en in benzine-onslagplaatsen. An dere formaties gevechtsvliegtuigen deden succesvolle aanvallen op de havens C.ardiff, Lowestoft en Tnswich, benevens op vijande lijke nachtvliegvelden. Op zee rondom Engeland heeft het lucht- wapen een koopvaarder van 4000 brt. tot zin ken gebracht en een vrij groot schip zwaar beschadigd Verdragende batterijen van het leger hebben met groot succes voor den oor log belangrijke installaties in de omgeving LORD GORT, DE MAN VAN DE CATASTROPHE VAN DUINKERKEN. Misschien voorspel tot toebe reidselen in het Westelijk bek ken der Middellandsche Zee. (V.P.B.). Men verdiept zich te Gibraltar in gissingen over de motieven, welke Chur- chill bewogen kunnen hebben, om lord Gort Ie benoemen tot gouverneur van Gibraltar. De tegenwoordige opperbevelhebber, sir Clive Lidid'ell, neemt thans de functie over. welke lord Gort bekleedde, namelijk die van inspecteur van de Britsche strijdkrach ten in Groot-Brittannië zelf. Men staat hier werkelijk voor een raadsel. Men- zal zich herinneren, dat lord Gort vóór den veldtocht in Frankrijk de groote man was in En geland. Men vestigde al zijn hoop op den toenmaligcn chef van den Britschen generalen staf. Hij "was immers de gevreesde „tijger?" Hij stond bekend 'om de energieke wijze waarop hij de in Indië uitgebroken onluste'h wist te bedwingen. Aan al le illusies werd echter een eind ge maakt door het vijandelijke offen sief, dat leidde tot den teruglocht van het Engelsche expeditieleger in Vlaanderen en ten slotte tot Duin kerken. Dit was de genadeslag voor lord Gort. Hij werd aangesteld tot inspecteur van de Brit sche strijdkrachten en scheen voorgoed aan de vergetelheid prijsgegeven. Thans echter wordt hij -eensklaps, tot de algemeene ver bazing. benoemd tot opperbevelhebber en gouverneur van de sleutelpositie der En gelschen aan den ingang van de Middel landsche Zee: Gibraltar. Wat kan daarvan de reden zijn? In Spanje heeft deze benoe ming meer nieuwsgierigheid dan onrust gewekt. De Engelsche pers zwijgt in alle talen over de beweegredenen tot deze daad. Zij vergenoegt zich. met eenvoudig de be stuurswisseling aan te kondigen. Dat daar aan geen commentaar wordt verbonden, moet natuurlijk worden toegeschreven aan een wenk van hoogerhand. In de kringen der neutralen houdt men het er echter voor. dat Groot-Brittannië ook in het Westelijke l>ekken van de Middellandsche Zee bepaal de voorbereidingen treft. In den loop van dezen oorlog hebben ons herhaaldelijk be richten bereikt dat de bevcstigingswerken van Gibraltar versterkt worden. Vermoede lijk is dit geschied om de schade te her stellen, die daaraan was toegebracht door aanvallen van de Fransche luchtvloot. Oreral het vet van den ketel... Alleen in Roemenië is 't nog vetpot. „Die Deutsche Fcttwirtschaft" publiceert een overzicht van de vëtrantsoenen, welke in de Europeesche landen buiten Duitsch- 'and gelden. Dit overzicht, samengesteld door Dr. Klauder van de „Forscbungsstelle fiir Wehnvirtschaft", geeft den stand der wekelijksche vetrantsoenen op 15 Januari 1941 weer. In Engeland omvat het vetrantsoen 57 gram margarine, 113 gr. boter en 113 gr. bacon. In Frankrijk bedraagt het totale vet rantsoen 100 gr., het kaasrantsoen 50 gr. Volle melk wordt daar te lande slechts aan kinderen en zieken gedistribueerd, magere melk is vrij. In België ontvangt de consu ment 250 gr. vet per Week, Waarvan 95 gr. boter en 95 gr. margarine. In Denemarken zijn vetten eveneens distributieartikelen Margarine wordt tegen gereduceerde prijs voor minder bemiddelde personen beschik baar gesteld. Het boterrantsoen bedraagt 75 gr. per week. Xoorwegcn heeft een week- rantsoen van 250 gr. vet. In verband met den gunstigen stand van de boterproductie is het mengingspercentage van boter in de margarine op 30% gesteld. Het verhandelen van grondstoffen voor de margarine fabri cage is verboden. In Zweden bedraagt het vetrantsoen eveneens 250 gr. Boter en var kensvet zijn echter nog vrij. In Finland varieert het vetrantsoen (boter óf marga rine) naar gelang van leeftijd en beroep van den consument tusschen 175 en 420 gr. Kaas is verkrijgbaar op de vetbonnen in dubbele hoeveelheden als het daarop be schikbare vet. Dure kaassoorten vallen bui ten de disributie. Melkdistributie is slechts in enkele steden ingevoerd. Zwitserland kent een weekiantsoen van 125 gr., waarvan 100 gram boter. T.a.v. kaas bestaat leverings plicht. In Italië bestaat het vetrantsoen, dat in totaal 200 gr. bedraagt, 75 gr. boter (öf spek öf reuzel) en 125 gr. olie. Honga rije heeft alleen in de hoofdstad Budapest een vetdistributie ingevoerd. Het totale vet rantsoen bedraagt daar 240 gr. In Bulgarije geschiedt de verkoop van schapekaas en dierlijke vetten slechts aan geregistreerde afnemers. Voor witte schapekaas bedraagt het weekrantsoen 500 gr. voor gele 70 gr. Roemenië heeft 3 vleeschlooze dagen inge steld. Worst en spek vallen echter buiten deze regeling. Het vetrantsoen bedraagt in totaal 1000, gr. per week. In Spanje is olie tijdelijk gedistribueerd geweest Kwestie van vertrouwen te stel- lenl Actie tegen Duli Cooper. Naar de Londensche correspondent van de New York Times over de gisteren gehouden zitting van het Lagerhuis meldt, is men van meening, dat Churchill in de volgende week wegens het zenden van Britsche troepen haar Griekenland en andere kwesties betreffende de oorlogvoering de vertrouwenskwestie zal stellen. Met dezen schaakzet wil Churchil zijn tegenstanders geen tijd laten een vast blok tegen hem te vormen. Zijn brute afwijzing een zg. klein oorlogskabinet te vormen, heeft echter doo# de oppositie de deur opengela ten voor latere aanvallen. In verband met het voorstel van den La- bour afgevaardigde, Granville, die van Chur chill een betere voorlichting van het Engel sche volk over de oorlogsgebeurtenissen ver langde, meldt de Londensche correspondent van genoemd blad, dat het ontbreken van be richten over de Britsche troepen in Griekep- land stemmen heeft doen opgaan om Duff Cooper als minister voor de voorlichting te ontslaan. Al is mijn rijwiel niet eenkennig, Het doet vandaag toch wat onwennig, En staart me telkens vragend aan, Is 't een of ander soms versleten, Heb ik mijn plaatje weer vergeten? En komt me dat straks „duur" te staan? Ah, rijwiel, vriend van lange jaren, Ik kan je thans wat zorg besparen, Ik heb je inderdaad al dóór, Je mist misschien je kleinen makker, Den welbekenden, koop'ren rakker? Die is niet langer noodig, hoorl We slopen soms door stille straten, Daar liep het minder in de gaten, We voelden ons aan lager wal, Want het onmisbaar rijwielplaatje, Lag thuis vergeten in een laadje, En menigeen liep in den val! Nu gaan we vrijer langs de wegen, We staan niet langer meer verlegen, Wanneer 't gezag ons achterhaalt, En met het potlood opgeheven, Ons een verrassing wist te geven, Wat schaad'lijk en contant betaald! We missen ook het jaarlijksch pretje. Dén gang naar een hekend loketje. En 't hoopvol wachten in de rij, We werden soms een tientje armer, Als 't zilver danste op het marmer, Maar deze tijden zijn voorbij! O, rijwielplaatje,eischend klantje, Parmantig, pronkend Jan Contantje, Kijk me maar voor het laatst eens aan, Ik heb je altijd trouw bezongen. Je steeds weer om mijn fiets gewrongen, Maar nu is 't tot me doorgedrongen: DE PRET IS UIT! U KUNT WEL GAAN!! Leveranties nemen grooler omr vang aan. Naar uit Manilla wordt gemeld, hebben da Amerikaansche vliegtuigleverantias aan de Philippijnen, Singapore en Nederlandsch Indië in de laatste dagen een groot eren om vang aangenomen, dan tot dusverre het ge val was. Het schip Steel Mariner heeft Dins dag, komende van Honoloeloe in Manilla vier lichte bommenwerpers voor de op de Philippijnen gestationneerde Amerikaansche luchtstrijdkrachten gelost. Tegelijkertijd komen in Singapore voort durend vliegtuigen, voornamelijk lange af- standsbommenwerpens, bestemd voor Sin gapore en Nederlandsch Indië, aan. Mei 1941. (Nadruk verboden.) .KROES. Door de tijdsomstandigheden blijft officieele herdenking ach terwege. Heden den eersten Mei herdenkt de Rijks zuivelinspectie haar veertigjarig bestaan. Zij doet dit niet-officieel in verband met de tijdsomstandigheden. Dat is jammer, want zeker is dit een jubileum waard om herdacht te werden, gezien het vele, dat de inspectie in het belang der gemeenschap heeft verricht. Naast de botercontrólestati- c-ns dcet zij, onder leiding van den inspec teur, den heer J. J. C. Jurling Berk haar werk en wisselt met de stations haar erva ringen uit. Zij neemt ook zelfstandig mon sters, zoowel in als buiten de stallen, en wordt iets ontdekt, dat niet door den beu gel kan, wordt di't. cnmiddelijk aan het controlestation, dat het dichtst in de buurt ligt gemeld. De botercontrölestations, de rijkszuivelinspectie. de directie van de land bouw en de zuivelbonden hebben hun ver tegenwoordiging in een overkoepelend lichaam, de centrale commissie voor de botercontröle. Door de nauwe samenwerking der betref fende instanties is knoeierij op zuivelgebied sterk beperkt kunnen worden en in ieder geval gaat van de controle een sterke pre ventieve werking uit. Er is in den loop der tijden wel iets gebeurd in dit opzicht. In 1889 werd de controle uitgeoefend door rijks- en gemeentepolitie, en toen in 1900 de boterwet tot stand kwam. namen ambtena ren, onbezoldigde rijksveldwachters de con trole over. Wel was deze nu behoorlijk, doch het systeem voldeed weinig. 1 Mei 1901 werd de eerste rijksboterinspecteur aange steld: de heer G. .1. Bieteman, destijds voor zitter van den F.N.Z. Het rijkszuivelingsec- tiehureau werd te Utrecht gevestigd. In 1901 werd de boterwet gewijzigd in dien zin, dat niet slechts langs den open baren weg, doch ook in de zuivelfabrieken controle kon plaats vinden, uitbreiding van het aantal ambtenaren was een noodwen dig gevolg. Een krappe contróle werd in gesteld. men ging zelfs over tot het plaat sen van vaste posten in de fabrieken tot onderdrukking der veelvuldige knoeierijen. Intusschen werd overgegaan tot de oprich ting van boter- en kaascontrölestations. E zijn er thans 9 voor boter. 5 voor kaas en 2 voor melkproducten. Zooals bekend is de heer G. Nobel te Lutjewinkel voorzitter van het Bot^rcontrólestation en het Kaas* contrölestation „Noordholland". ZWITSERLAND WENSCHT GOEDE BETREKKINGEN MET DE AS. In eenige Zwitsersche bladen is een blijk baar van de regeering afkomstige mededee- ling verschenen, waarin o.a. wordt gezegd: In de Italiaansche pers valt een toenemen de critiek op de houding van Zwitsersche bla den waar te nemen. De Zwitsersche regeering wijdt aan deze verschijnselen haar volle aan dacht. Op hot oogenblik bevinden zich de Zwit sersche gezant te Rome, Rügger, en de Zwit sersche gezant te Berlijn, dr. Frölicher, te Bern, waar zij besprekingen houden met den leider van het politieke departement. Zwitserland heeft een vitaal belang bij het behoud van goede betrekkingen met de twe® nabuurlanden. De zomer is gekomen, zij het dan alleen nog maar voor Oen eigenaar van den watermolen, die, nu het maalseizoen ten einde is, zijn molen in rust, of, zooals de vakterm luidt, in zomerlaag heeft gezet. De molenzeilen zijn afgenomen en zorgvuldig opgeborgen (Pax-Holiand) en de brackets alsmede aan de ge tallen en de plaatsing der frame nummers, ontdekten zij al gauw, dat de meeste op de veiling aangevoerde rijwielen niet van het fabrikaat waren van het daarop voorkomende merk. Ook ontging het hun niet, dut er rijwielen bij waren, waarvan de nummers waren veranderd. Zoo ont dekten zij b.v. dat' van een frame nummer van een dier rijwielen waar een 1 in voorkwam, dit cijfer op zeer geraffineerde wijze tot een 4 wa6 gemaakt. In verband met vorenstaande werden de gebroeders L. J. en G. van M., resp. huis schilder en treinmer, door de politie gear resteerd en opgesloten, welk lot ook nog hun 33-jarige broer T. van M. (controleur) on derging, die de rijwielen demonteerde en wederom monteerde, wetende, dat die rij wielen van diefstal afkomstig waren. In hun woningen werden nog diverse rij wielen en rijwielonderdcelen in beslag ge nomen, terwijl mede via de veilingen kon worden nagegaan, dat in totaal reeds 77 rij wielen door hun handen waren gegaan. Uit het verdere onderzoek en aan de hand van hun verklaringen bleek, dat zij het meeren- deel der door hen ter veiling aangevoerde rijwielen voor f 6.a f 10.per stuk had den gekocht van hun broer A. van M., zee man, 40 jaar, en diens 28-jarigen huisvriend J. J. de V., los-werkman, die de rijwielen vrijwel in alle stadsdeclen ontvreemdden en ze daarna bij G. en L. J. van M. brach ten, die met hun broer T. van M. voor de rest van de zaak zorgden. Zoowel oude als vrijwel nieuwe rijwielen waren van hun gading, terwijl alle rijwie len, dus ook nog zoo goed als nieuwe, een gelijke verandering ondergingen, waarna ze dan voor prijzen van f 40.— tot 55. per stuk werden geveild. van Dover bevochten. Duitsche jachtvliegtuigen hebben gisteren bij aanvallen op de Britsche Zuidoostkust en aan de Kanaalkust zes jagers van het type Spitfire en twee gevechtsvliegtuigen van het type Bristol-Blenheim zonder eigen verlie zen omlaag gehaald. De vijand heeft in den afgeloopen nacht met betrekkelijk zwakke strijdkrachten op verscheidene plaatsen in West- en Zuidwest Duitschland een gering aantal brisant- en brandbommen laten vallen, die slechts on aanzienlijke materieele schade veroorzaak ten. Onder de burgerbevolking waren er en kele dooden en gekwetsten. De bemanning van een nachtjager, Ober feldwebel Sommcr, Oberfcldwebel Rcinnage! en Feldwebel Glass, heeft zich in den afge loopen nacht boven Engeland bijzonder on derscheiden. De totale verliezen, die de vijand Maandag en Dinsdag heeft geledon, bedragen 47 vlieg tuigen. Hiervan zijn er 21 in luchtgevechten en door nachtjagers, negen door marineartil- lerie neergeschoten. De rest is op den grond vernield. In diezelfde periode zijn zes eigen vliegtuigen verloren gegaan. Hat snalvarkear stelt zijn eischen. Op den Overtoom te Amsterdam worden de boomen bij de vluchtheuvels geroeid. Het trotteir wordt versmald, hetgeen den rijweg naast de trambaan belangrijk ten goede komt (Pa*-Holland) In het Gooi snort weer het spinnewiel en het oude handwerk is weer in eere hersteld. Gracieuze handen verwerken de wol der Texelsche schapen tot gladde fijne draden (Pax-Holland) 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 4