Waarom m nieuwe
gouverneur van Gibraltar 1
Veertig jaar
rijkszuivelinspectie
Goede vangst van
Rotterdamsche politie
Dnitsch weermachtHericht
Charchills vo'gcodc zet
VAARWEL!
Amerikaansche vliegtuigen
voor NeA Indië
^et vetrantsoen in de
Europeesche landen
Oude karretjes opgeknapt en
voor merkfietsen verkocht.
Nadat eenigen rechercheurs te Rotterdam
speciaal belast met de opsporing van ont
vreemde rijwielen, bekend was geworden,
dat reeds 'geruimen tijd op diverse veilin
gen, zoowel daar ter stede als elders, door
eenige particuliere personen rijwielen wer
den geveild, besloten zij daar eens pools
hoogte te gaan nemen.
Zij constateerden, dat op verschillende
dier veilingen door de gebroeders L. J. van
M. G. van M., respectievelijk 38 en 30 jaar
oud, rijwielen waren aangevoerd, welke er
©ogenschijnlijk als nieuw uitzagen en vrij
wel alle voorzien waren van zoogenaamde
standaardmerken, zooals Simplex, Gazelle,
Juncker en R. S. Stokvis.
Reeds talrijke personen bleken op die vei
lingen geheel te goeder trouw een karret
je te hebhen gekocht, zij meenden de geluk
kige bezitter te zijn geworden van een goed
en nieuw rijwiel, en bovendien, in verband
met de tijdsomstandigheden; niet te duur.
Meestal beaalden zij daarvoor prijzen,
varieerende van f 40.tot f 55.waarbij
zijn dan veelal later pas tot de ontdekking
kwamen, dat er nogal eens het een en an
der aan een karretje mankeerde, waarbij
dan over den bonafide fbrikant (want diens
wettig gedeponeerde merk stond er toch op)
een minder gunstig oordeel werd geveld.
Den rechercheurs, gezien hun jarenlange
ervaring, in die branche zeer goed bekend,
verkocht men geen knollen voor citroenen.
Aan de hand van den bouw der
frames het balhoofd de lugs
KRACHTIGE ACTIE DER DUIKBOOTEN.
Het opperbevel van de weermacht maakt
bekend:
Duikbooten hebben uit krachtig bescherm
de convooien 35.265 brt. vijandelijke scheeps-
ruimte, alsmede een escorte vaartuig van de
Britsche marine tot zinken gebracht. Motor-
torpedobooten hebben bij een actie tegen de
Britsche Zuidoostkust een krachtig beveiligd
convooi aangevallen en drie koopvaarders
van 9500 brt. in totaal tot zinken gebracht.
In Griekenland zijn gemotoriseerde strijd
krachten van het Duitsche leger bij hun
scherpe achtervolging tot aan de Zuidelijke
haven van den Peloponnesos opgerukt en
hebben de verdere vlucht van de Engelschen
over zee belet. Daarbij zijn tot dusverre 5000
Engelschen, onder wie een generaal, bene
vens talrijke Serviers, onder wie vier gene
raals en 300 andere officieren, gevangen ge
nomen.
Maandag hebben Duitsche jagers in de
Grieksche wateren bij het eiland Hydra een
Engelsche Walrus vliegboot neergeschoten.
Vier Britsche watervliegtuigen werden aan
de Zuidoostkust van den Peloponnesus ver
nield.
Duitsche gevechtsvliegtuigen en Stuka's
hebben gisteravond en 's nachts de haven
van La Valetta met groot succes aangeval
len. Zij plaatsten bommen op een lichten
kruiser, op stellingen van de luchtdoelartil
lerie, op haveninstallaties en op benzine op
slagplaatsen en schoten een torpedojager be
nevens een grooten koopvaarder in brand.
Andere aanvallen waren op de vliegvelden te
Lueca en I.a Valetta gericht. In luchtgevech
ten boven bet eiland verloor de vijand twee
jagers van het type Ilurricane. Eigen verlie
zen deden zich niet voor.
In Noord Afrika hebben Duitsche en Ita-
liaansche stuka's de haven van Tobroek, ar
tilleriestellingen bij fort Pilastro en versterk
te fabrieken ten Zuiden van de Via Balbia
met bommen van zwaar kaliber bestookt.
Sterke formaties gevechtsvliegtuigen heb
ben in den afgeloopen nacht weer de oorlogs
haven Plymouth gebombardeerd Er ontston
den groote branden, vooral in Devonport en
hevige ontploffingen op het terrein van de
gasfabriek en in benzine-onslagplaatsen. An
dere formaties gevechtsvliegtuigen deden
succesvolle aanvallen op de havens C.ardiff,
Lowestoft en Tnswich, benevens op vijande
lijke nachtvliegvelden.
Op zee rondom Engeland heeft het lucht-
wapen een koopvaarder van 4000 brt. tot zin
ken gebracht en een vrij groot schip zwaar
beschadigd Verdragende batterijen van het
leger hebben met groot succes voor den oor
log belangrijke installaties in de omgeving
LORD GORT, DE MAN VAN DE
CATASTROPHE VAN DUINKERKEN.
Misschien voorspel tot toebe
reidselen in het Westelijk bek
ken der Middellandsche Zee.
(V.P.B.). Men verdiept zich te Gibraltar
in gissingen over de motieven, welke Chur-
chill bewogen kunnen hebben, om lord Gort
Ie benoemen tot gouverneur van Gibraltar.
De tegenwoordige opperbevelhebber, sir
Clive Lidid'ell, neemt thans de functie over.
welke lord Gort bekleedde, namelijk die
van inspecteur van de Britsche strijdkrach
ten in Groot-Brittannië zelf.
Men staat hier werkelijk voor een
raadsel. Men- zal zich herinneren,
dat lord Gort vóór den veldtocht in
Frankrijk de groote man was in En
geland. Men vestigde al zijn hoop
op den toenmaligcn chef van den
Britschen generalen staf. Hij "was
immers de gevreesde „tijger?" Hij
stond bekend 'om de energieke wijze
waarop hij de in Indië uitgebroken
onluste'h wist te bedwingen. Aan al
le illusies werd echter een eind ge
maakt door het vijandelijke offen
sief, dat leidde tot den teruglocht
van het Engelsche expeditieleger in
Vlaanderen en ten slotte tot Duin
kerken.
Dit was de genadeslag voor lord Gort. Hij
werd aangesteld tot inspecteur van de Brit
sche strijdkrachten en scheen voorgoed aan
de vergetelheid prijsgegeven. Thans echter
wordt hij -eensklaps, tot de algemeene ver
bazing. benoemd tot opperbevelhebber en
gouverneur van de sleutelpositie der En
gelschen aan den ingang van de Middel
landsche Zee: Gibraltar. Wat kan daarvan
de reden zijn? In Spanje heeft deze benoe
ming meer nieuwsgierigheid dan onrust
gewekt.
De Engelsche pers zwijgt in alle talen
over de beweegredenen tot deze daad. Zij
vergenoegt zich. met eenvoudig de be
stuurswisseling aan te kondigen. Dat daar
aan geen commentaar wordt verbonden,
moet natuurlijk worden toegeschreven aan
een wenk van hoogerhand. In de kringen
der neutralen houdt men het er echter voor.
dat Groot-Brittannië ook in het Westelijke
l>ekken van de Middellandsche Zee bepaal
de voorbereidingen treft. In den loop van
dezen oorlog hebben ons herhaaldelijk be
richten bereikt dat de bevcstigingswerken
van Gibraltar versterkt worden. Vermoede
lijk is dit geschied om de schade te her
stellen, die daaraan was toegebracht door
aanvallen van de Fransche luchtvloot.
Oreral het vet van den ketel...
Alleen in Roemenië is 't nog
vetpot.
„Die Deutsche Fcttwirtschaft" publiceert
een overzicht van de vëtrantsoenen, welke
in de Europeesche landen buiten Duitsch-
'and gelden. Dit overzicht, samengesteld
door Dr. Klauder van de „Forscbungsstelle
fiir Wehnvirtschaft", geeft den stand der
wekelijksche vetrantsoenen op 15 Januari
1941 weer.
In Engeland omvat het vetrantsoen 57
gram margarine, 113 gr. boter en 113 gr.
bacon. In Frankrijk bedraagt het totale vet
rantsoen 100 gr., het kaasrantsoen 50 gr.
Volle melk wordt daar te lande slechts aan
kinderen en zieken gedistribueerd, magere
melk is vrij. In België ontvangt de consu
ment 250 gr. vet per Week, Waarvan 95 gr.
boter en 95 gr. margarine. In Denemarken
zijn vetten eveneens distributieartikelen
Margarine wordt tegen gereduceerde prijs
voor minder bemiddelde personen beschik
baar gesteld. Het boterrantsoen bedraagt
75 gr. per week. Xoorwegcn heeft een week-
rantsoen van 250 gr. vet. In verband met
den gunstigen stand van de boterproductie
is het mengingspercentage van boter in de
margarine op 30% gesteld. Het verhandelen
van grondstoffen voor de margarine fabri
cage is verboden. In Zweden bedraagt het
vetrantsoen eveneens 250 gr. Boter en var
kensvet zijn echter nog vrij. In Finland
varieert het vetrantsoen (boter óf marga
rine) naar gelang van leeftijd en beroep
van den consument tusschen 175 en 420 gr.
Kaas is verkrijgbaar op de vetbonnen in
dubbele hoeveelheden als het daarop be
schikbare vet. Dure kaassoorten vallen bui
ten de disributie. Melkdistributie is slechts
in enkele steden ingevoerd. Zwitserland kent
een weekiantsoen van 125 gr., waarvan 100
gram boter. T.a.v. kaas bestaat leverings
plicht. In Italië bestaat het vetrantsoen,
dat in totaal 200 gr. bedraagt, 75 gr. boter
(öf spek öf reuzel) en 125 gr. olie. Honga
rije heeft alleen in de hoofdstad Budapest
een vetdistributie ingevoerd. Het totale vet
rantsoen bedraagt daar 240 gr. In Bulgarije
geschiedt de verkoop van schapekaas en
dierlijke vetten slechts aan geregistreerde
afnemers. Voor witte schapekaas bedraagt
het weekrantsoen 500 gr. voor gele 70 gr.
Roemenië heeft 3 vleeschlooze dagen inge
steld. Worst en spek vallen echter buiten
deze regeling. Het vetrantsoen bedraagt in
totaal 1000, gr. per week. In Spanje is olie
tijdelijk gedistribueerd geweest
Kwestie van vertrouwen te stel-
lenl Actie tegen Duli Cooper.
Naar de Londensche correspondent van de
New York Times over de gisteren gehouden
zitting van het Lagerhuis meldt, is men van
meening, dat Churchill in de volgende week
wegens het zenden van Britsche troepen haar
Griekenland en andere kwesties betreffende
de oorlogvoering de vertrouwenskwestie zal
stellen. Met dezen schaakzet wil Churchil zijn
tegenstanders geen tijd laten een vast blok
tegen hem te vormen. Zijn brute afwijzing
een zg. klein oorlogskabinet te vormen, heeft
echter doo# de oppositie de deur opengela
ten voor latere aanvallen.
In verband met het voorstel van den La-
bour afgevaardigde, Granville, die van Chur
chill een betere voorlichting van het Engel
sche volk over de oorlogsgebeurtenissen ver
langde, meldt de Londensche correspondent
van genoemd blad, dat het ontbreken van be
richten over de Britsche troepen in Griekep-
land stemmen heeft doen opgaan om Duff
Cooper als minister voor de voorlichting te
ontslaan.
Al is mijn rijwiel niet eenkennig,
Het doet vandaag toch wat onwennig,
En staart me telkens vragend aan,
Is 't een of ander soms versleten,
Heb ik mijn plaatje weer vergeten?
En komt me dat straks „duur" te staan?
Ah, rijwiel, vriend van lange jaren,
Ik kan je thans wat zorg besparen,
Ik heb je inderdaad al dóór,
Je mist misschien je kleinen makker,
Den welbekenden, koop'ren rakker?
Die is niet langer noodig, hoorl
We slopen soms door stille straten,
Daar liep het minder in de gaten,
We voelden ons aan lager wal,
Want het onmisbaar rijwielplaatje,
Lag thuis vergeten in een laadje,
En menigeen liep in den val!
Nu gaan we vrijer langs de wegen,
We staan niet langer meer verlegen,
Wanneer 't gezag ons achterhaalt,
En met het potlood opgeheven,
Ons een verrassing wist te geven,
Wat schaad'lijk en contant betaald!
We missen ook het jaarlijksch pretje.
Dén gang naar een hekend loketje.
En 't hoopvol wachten in de rij,
We werden soms een tientje armer,
Als 't zilver danste op het marmer,
Maar deze tijden zijn voorbij!
O, rijwielplaatje,eischend klantje,
Parmantig, pronkend Jan Contantje,
Kijk me maar voor het laatst eens aan,
Ik heb je altijd trouw bezongen.
Je steeds weer om mijn fiets gewrongen,
Maar nu is 't tot me doorgedrongen:
DE PRET IS UIT! U KUNT WEL GAAN!!
Leveranties nemen grooler omr
vang aan.
Naar uit Manilla wordt gemeld, hebben da
Amerikaansche vliegtuigleverantias aan de
Philippijnen, Singapore en Nederlandsch
Indië in de laatste dagen een groot eren om
vang aangenomen, dan tot dusverre het ge
val was. Het schip Steel Mariner heeft Dins
dag, komende van Honoloeloe in Manilla
vier lichte bommenwerpers voor de op de
Philippijnen gestationneerde Amerikaansche
luchtstrijdkrachten gelost.
Tegelijkertijd komen in Singapore voort
durend vliegtuigen, voornamelijk lange af-
standsbommenwerpens, bestemd voor Sin
gapore en Nederlandsch Indië, aan.
Mei 1941.
(Nadruk verboden.)
.KROES.
Door de tijdsomstandigheden
blijft officieele herdenking ach
terwege.
Heden den eersten Mei herdenkt de Rijks
zuivelinspectie haar veertigjarig bestaan.
Zij doet dit niet-officieel in verband met
de tijdsomstandigheden. Dat is jammer,
want zeker is dit een jubileum waard om
herdacht te werden, gezien het vele, dat de
inspectie in het belang der gemeenschap
heeft verricht. Naast de botercontrólestati-
c-ns dcet zij, onder leiding van den inspec
teur, den heer J. J. C. Jurling Berk haar
werk en wisselt met de stations haar erva
ringen uit. Zij neemt ook zelfstandig mon
sters, zoowel in als buiten de stallen, en
wordt iets ontdekt, dat niet door den beu
gel kan, wordt di't. cnmiddelijk aan het
controlestation, dat het dichtst in de buurt
ligt gemeld. De botercontrölestations, de
rijkszuivelinspectie. de directie van de land
bouw en de zuivelbonden hebben hun ver
tegenwoordiging in een overkoepelend
lichaam, de centrale commissie voor de
botercontröle.
Door de nauwe samenwerking der betref
fende instanties is knoeierij op zuivelgebied
sterk beperkt kunnen worden en in ieder
geval gaat van de controle een sterke pre
ventieve werking uit. Er is in den loop der
tijden wel iets gebeurd in dit opzicht. In
1889 werd de controle uitgeoefend door
rijks- en gemeentepolitie, en toen in 1900 de
boterwet tot stand kwam. namen ambtena
ren, onbezoldigde rijksveldwachters de con
trole over. Wel was deze nu behoorlijk, doch
het systeem voldeed weinig.
1 Mei 1901
werd de eerste rijksboterinspecteur aange
steld: de heer G. .1. Bieteman, destijds voor
zitter van den F.N.Z. Het rijkszuivelingsec-
tiehureau werd te Utrecht gevestigd.
In 1901 werd de boterwet gewijzigd in
dien zin, dat niet slechts langs den open
baren weg, doch ook in de zuivelfabrieken
controle kon plaats vinden, uitbreiding van
het aantal ambtenaren was een noodwen
dig gevolg. Een krappe contróle werd in
gesteld. men ging zelfs over tot het plaat
sen van vaste posten in de fabrieken tot
onderdrukking der veelvuldige knoeierijen.
Intusschen werd overgegaan tot de oprich
ting van boter- en kaascontrölestations. E
zijn er thans 9 voor boter. 5 voor kaas en
2 voor melkproducten. Zooals bekend is de
heer G. Nobel te Lutjewinkel voorzitter
van het Bot^rcontrólestation en het Kaas*
contrölestation „Noordholland".
ZWITSERLAND WENSCHT GOEDE
BETREKKINGEN MET DE AS.
In eenige Zwitsersche bladen is een blijk
baar van de regeering afkomstige mededee-
ling verschenen, waarin o.a. wordt gezegd:
In de Italiaansche pers valt een toenemen
de critiek op de houding van Zwitsersche bla
den waar te nemen. De Zwitsersche regeering
wijdt aan deze verschijnselen haar volle aan
dacht.
Op hot oogenblik bevinden zich de Zwit
sersche gezant te Rome, Rügger, en de Zwit
sersche gezant te Berlijn, dr. Frölicher, te
Bern, waar zij besprekingen houden met den
leider van het politieke departement.
Zwitserland heeft een vitaal belang bij het
behoud van goede betrekkingen met de twe®
nabuurlanden.
De zomer is gekomen, zij het dan alleen nog maar voor Oen eigenaar
van den watermolen, die, nu het maalseizoen ten einde is, zijn molen
in rust, of, zooals de vakterm luidt, in zomerlaag heeft gezet. De
molenzeilen zijn afgenomen en zorgvuldig opgeborgen (Pax-Holiand)
en de brackets alsmede aan de ge
tallen en de plaatsing der frame
nummers, ontdekten zij al gauw, dat
de meeste op de veiling aangevoerde
rijwielen niet van het fabrikaat
waren van het daarop voorkomende
merk. Ook ontging het hun niet, dut
er rijwielen bij waren, waarvan de
nummers waren veranderd. Zoo ont
dekten zij b.v. dat' van een frame
nummer van een dier rijwielen waar
een 1 in voorkwam, dit cijfer op
zeer geraffineerde wijze tot een 4
wa6 gemaakt.
In verband met vorenstaande werden de
gebroeders L. J. en G. van M., resp. huis
schilder en treinmer, door de politie gear
resteerd en opgesloten, welk lot ook nog hun
33-jarige broer T. van M. (controleur) on
derging, die de rijwielen demonteerde en
wederom monteerde, wetende, dat die rij
wielen van diefstal afkomstig waren.
In hun woningen werden nog diverse rij
wielen en rijwielonderdcelen in beslag ge
nomen, terwijl mede via de veilingen kon
worden nagegaan, dat in totaal reeds 77 rij
wielen door hun handen waren gegaan. Uit
het verdere onderzoek en aan de hand van
hun verklaringen bleek, dat zij het meeren-
deel der door hen ter veiling aangevoerde
rijwielen voor f 6.a f 10.per stuk had
den gekocht van hun broer A. van M., zee
man, 40 jaar, en diens 28-jarigen huisvriend
J. J. de V., los-werkman, die de rijwielen
vrijwel in alle stadsdeclen ontvreemdden
en ze daarna bij G. en L. J. van M. brach
ten, die met hun broer T. van M. voor de
rest van de zaak zorgden.
Zoowel oude als vrijwel nieuwe rijwielen
waren van hun gading, terwijl alle rijwie
len, dus ook nog zoo goed als nieuwe, een
gelijke verandering ondergingen, waarna
ze dan voor prijzen van f 40.— tot 55.
per stuk werden geveild.
van Dover bevochten.
Duitsche jachtvliegtuigen hebben gisteren
bij aanvallen op de Britsche Zuidoostkust en
aan de Kanaalkust zes jagers van het type
Spitfire en twee gevechtsvliegtuigen van het
type Bristol-Blenheim zonder eigen verlie
zen omlaag gehaald.
De vijand heeft in den afgeloopen nacht
met betrekkelijk zwakke strijdkrachten op
verscheidene plaatsen in West- en Zuidwest
Duitschland een gering aantal brisant- en
brandbommen laten vallen, die slechts on
aanzienlijke materieele schade veroorzaak
ten. Onder de burgerbevolking waren er en
kele dooden en gekwetsten.
De bemanning van een nachtjager, Ober
feldwebel Sommcr, Oberfcldwebel Rcinnage!
en Feldwebel Glass, heeft zich in den afge
loopen nacht boven Engeland bijzonder on
derscheiden.
De totale verliezen, die de vijand Maandag
en Dinsdag heeft geledon, bedragen 47 vlieg
tuigen. Hiervan zijn er 21 in luchtgevechten
en door nachtjagers, negen door marineartil-
lerie neergeschoten. De rest is op den grond
vernield. In diezelfde periode zijn zes eigen
vliegtuigen verloren gegaan.
Hat snalvarkear stelt zijn eischen. Op
den Overtoom te Amsterdam worden
de boomen bij de vluchtheuvels geroeid.
Het trotteir wordt versmald, hetgeen
den rijweg naast de trambaan belangrijk
ten goede komt (Pa*-Holland)
In het Gooi snort weer het spinnewiel en het oude handwerk is weer in eere hersteld. Gracieuze handen verwerken
de wol der Texelsche schapen tot gladde fijne draden (Pax-Holland)
4