„De ijzeren bruid'' ontvangt Spoorwegpersoneel bekwaamt BONKEN die deze week gelden Gevaren van Grap in 't hol van den leeuw ongekeurd vleesch Een mislukt gokje Zaterdag 10 Mei 1941 Derde b'ad voorbeeld van prijzenswaardige samenwerking. Dc prijs van taptemelk Agrarische radioprogramma uitgebreid zich voor zijn verantwoordelijke taak OM OIT TE KNIPPEN. Broodbonnen 19: geldig van 11 Mei tot en met 17' Mei (niet gebruikte tot en met 21 Mei). Elke bon (reeft recht op het koopen van 100 gram brood of één rantsoen gebak. Broodbonnen 18: ReldiR tot en met 24 Mei (niet Rebruikte tot en met 28 Mei). Elke bon Reeft recht op het koopen van 100 Rram brood of één rantsoen Rebak (extra-rant soen). Bloembonnen 7: ReldiR van 21 April tot en met 18 Mei. Elke bon Reeft recht op het koopen van naar keu ze, 35 Rram tarwemeel, tarwebloem, roRRemeel, roRRebloem, of zelfrij zend bakmeel of 50 Rram brood of een half rantsoen Rebak. Een rantsoen „gebak" is voor koek (ontbijtkoek) minimum 160 gram; voor speculaas 140 gr.; voor andere koekjes 200 gr.; voor biscuits en wafels 90 gr.; voor beschuit 75 gr.; voor cake 300 gr.; voor taart 600 gr.; voor gebakjes 600 gr.; voor gevuld groot korstgebak (boterletter e. d.) 500 gr.; voor gevuld klein korstge bak (amandelbroodjes e.d.) 400 gr. Aardappelenbon 01: geldig van 12 Mei tot en met 18 Mei (niet ge bruikte tot en met 21 Mei), recht gevende op het koopen van IV2 Kg. aardappelen. Boterbon 15: geldig van 8 Mei tot en met 25 Mei (niet gebruikte tot en met 28 Mei), rechtgevende op het koopen van 25Q gram 'boter. Vetbon 15: geldig van 8 Mei tot en piet 25 Mei (niet gebruikte tot en met. 28 Mei), rechtgevende op het koopen van 250 gram boter of margarine. Bon 21 (boter- en vetkaart): geldig van 3 Mei tot en met 25 Mei, recht gevende op het koopen van een extra rantsoen rijst. Tijstemeel, rijstebloem, rijstgries of gruttemeel van 250 gram. Melkbon 16: geldig van 12 Mei tot en met 18 Mei, rechtgevende op het koopen van 1% liter melk. Bonnen 14 Vleesch (vleeschkaart): geldig van 7 Mei tot en met 14 Mei (niet gebruikte tot en met 17 Mei) Elke bon geeft recht op het koo pen van 50 gram vleqsch of een half rantsoen vleeschwaren. Bon 14 Worst, vleeschwaren (vleeschkaart). geldig van 7 Mei tot en met 14 Mei (niet gebruikte tot en met 17 Mei), rechtgevende op het koopen van een half rant soen vleeschwaren. Het rantsoen vleeschwaren, dat per 2 bonnen van de vleeschkaart kan worden gekocht, bedraagt 75 gram voor gerookt of gekookt var kens-, rund-, kalfs-, paarden- en schapenvleesch en voor gerookte worstsoorten. 100 gram voor ge kookte worstsoorten, rolpens en knakworst, 125 gram voor lever artikelen, tongenworst of nier brood. 150 gram voor bloedworst, of 100 gram kip, eend, gans of kalkoen in blik of in glas, alsmede door bevriezing verduurzaamde kip, eend, gans of kalkoen, 'been inbegrepen. Bon 23: geldig van 21 April tot en met 18 Mei, rechtgevende op 't koo pen van naar keuze 250 gram rijst, rijstemeel, rijstebloem, rijstgries of gruttemeel. Bon 24: geldig van 21 April tot en met 15 Juni, rechtgevende op het koopen van naar keuze, 250 gram havermout, havervlokken, haver- bloem, aardappelmeelvlokken, gort, gortmout of grutten. Bon 25. geldig van 21 April tot en met 15 Juni, rechtgevende op het koopen van naar keuze 250 gram gort, gortmout of grutten. Bon 26: geldig van 21 April tot en met 15 Juni, rechtgevende op het koopen van 100 grain vermicelli, spaghetti of macaroni. Bon 27: geldig van 21 April tot en met 15 Juni, rechtgevende op het koopen van naar keuze 100 gram maizena, griesmeel, sago of aardap pelmeel of een hoeveelheid pudding poeder of puddingsauspoeder, ten hoogste bevattende 100 gram zet meel. Bon 28: geldig van 21 April tot en met 11 Mei, rechtgevende op het koopen van 500 gram bruine boo- ne.n of capucijners of, indien voor radig, groene erwten. Bon 29: rechtgevende op het koopen, van naar keuze 150 gram toilet zeep (nieuwe samenstelling), 120 gram huishoudzeep. 200 gram zachte zeep (oude samenstelling), 150 gram zachte zeep (nieuwe sa menstelling) 300 gram zachte zeep- pasta. 250 gram zeeppoeder of 600 gram waschpoeder, geldig van 28 April tot en met 31 Mei. Voor zoover voorradig mag nog geleverd worden 125 gram zeepvlok ken, 250 gram zelfwerkende wasch- middelen of 200 gr. vloeibare zeep. •De wasscherijen moeten voor elke 20 kg. droog waschgoed één bon 29 in ontvangst nemen. Bon 30: geldig van 5 Mei t. en met 25 Mei. rechtgevende op 't koopen van 40 gram thee of 250 gram kof- fiesurrogaat. Bon 31: rechtgevende op het koo pen van 1 Kg. suiker, geldig van 12 Mei tot en met 8 Juni. Bonnen 65 en 75: geldig van 5 Mei tot en met 18 Mei (niet gebruikte tot en met 1 Juni). Elke bon geeft recht op het koopen van 100 gram kaas. Bon 86: geldig van 12 Mei tot en met 18 Mei (niet gebruikte tot en met 21 Mei), rechtgevende op het koopen van één ei. Bon 7 (hondenbroodkaart): geldig tot en met 31 Mei. rechtgevende voor de groepen 2. 3. 4. 5 en 6 op het koopen van resp. 10 kg.. 10 kg.. 8 kg., 5 kg. 4 kg. en 3 kg hon denbrood. Bon 7 (kattenbroodkaart): geldig tot en met 31 Mei. rechtgevende op het koopen van IV2 kg. katten brood. Textielbon „K" (alleen voor manne lijke personen, geboren vóór 2 Fe- buari 1926): geldig van 1 Mei tot en met 31 Aug.. rechtgevende op het koopen van 50 gram scheerzeep of één pot of één tube scheercrcme. Petroleumzegel „periode 10": geldig van 21 April tot en met 15 Juni, rechtgevende op het knopen .van 2 liter petroleum. Brandstoffenbonnen. gemerkt „brandstoffen" en „01 k.i." (alleen voor kookdoeléinden)geldig van 1 Mei tot en met 31 Mei. Elke bon geeft recht op het koopen van één eenheid brandstoffen. Brandstoffenbon „qenerator-anthra- clet", vierde periode": geldig tot en met 31 Mei. rechtgevende op het koopen van 1 H.L. anthraciet-noot- ies V. Brandstofbon „generator-turf, vier de periode": geldig tot en met 31 Mei. rechtgevende op het koopen van 50 stuks baggerturf. 1 eenheid is 1 hl. (max. 75 kg.) anthraciet, steenkolen, industrie- of eierbriketten, of 2.5 hl. kolenslik, of 2 hl. (max. 100 kg.) cokes (ook gascokes) of 110 kg. bruinkoolbriket ten, of 450 stuks (200 kg.) bagger- of 300 stuks (195 kg.) persturf, of 175 kg. fabrieksturf of 200 kg. ove rige soorten turf. Iedere spoorjongen heeft de maarschalksstaf in zijn ransel De wandeling erheen is al onge woon dwars over het wijde em placement van het station Utrecht Een electrische trein gonst snel langs ons heen! Uitkijken voor die losse „loc"! Pas op, daar komt een goederen trein aan..! Uitkijkend naar treinen en strom pelend over rails en dwarsliggers komen wij ter plaatse. In een hoek je staat een ouderwetsch rijtuig, een hooge stap op de treeplank en wij staan in een leslokaal. Leeraar van der Roest en elf van zijn disci pelen kijken wat verbaasd en wij verklaren snel het doel van onze komst: Wij willen graag de oplei ding van ons spoorwegpersoneel in de praktijk bezien. Mag dat! „Hier heeft U een stoel. Maak het U gemakkelijk!" Rustig is het hier. Een stille studeer-cel óp wielen. Langs ons daveren treinen, bui ten sist de stoom, toetert de rangeerder. Binnen heerscht de ernst van het werk. Elf leerlingen met gezichten, waarop de ar beid zijn stempel al heeft gedrukt, dringen door in de geheimenissen van het wonder lijke fabriekje dat „locomotief" heet. Deze elf mannen hebben hun machinis- 'ten-diploma al. Toch stelt het bedrijf hen in staat om hun bekwaamheid nog hoo- ger op te voeren en daar maken zij een gretig gebruik van. Want de ware meester kan niet genoeg weten van zijn „ijz'ren ibruiid". Als die dame eens midden op de baan zou blijven stoppen, moet haar heer en meester de oorzaak van deze dienstweigering ont dekken en kunnen wegnemen, zoodat zij in ieder geval het volgende station kan ha len. En dat beteekent, dat de machinist al die honderden leidingen, kleppen, buisjes, bouten en radertjes in hun fijnste finesses dient te kennen. Er wordt lang en ernstig gesproken over de breukbelasting van koper. Als er één steunbout Wreekt, hoeveel krijgen dan de vier omliggende bouten extra te dragen en wat is die belasting per vierkante mi'lime- ter. Hoe zet je een nieuwe steunbout op een plaats, waar je van buiten af niet bij kan komen...7 En welke voordeelen biedt een steunbout met een glad middengedeelte bo yen een met een volle draad..? Zij gaan hier waarlij niet over één nacht ijs. spoorwegen niet zijn, als zij ook niet voor „rollende" klassen hadden gezorgd. Met zoo'n mobiele leerinrichting hebben we reeds kennis gemaakt. Het materiaal, dat langs de wanden vande wagen was opge steld. is afkomstig van de organisaties, die hun cursussen geleidelijk hebben geliqui deerd en hun leermiddelen evenals hun leeraren „overdeden" aan het nu vanwege de directie ingestelde en geleide opleidings instituut, dat steeds verder uitgebreid en geperfectioneerd is. Rond duizend personeelleden profi- teeren van de geboden leergelegen- heid. Er zijn cursussen voor com- mies bij den stationsdienst, waar aan een schriftelijke leergang voor de moderne talen is verbonden. Bureaubedienden, assistenten, con ducteurs. hulptreinbea-mbten. ma chinisten en stationsambtenaren zij allen kunnen hun practis-che Nergens durnder dan 7 of 9 cen.t In het wettelijk consumptiemelkgebied zijn, zooals wij reeds mededeelden, de prij zen voor taptemelk vastgesteld op 7 cent per liter bij lossen verkoop en op 9 cent per liter bij verkoop in flesschen. Ter voorkoming van misverstand vestigt de gemachtigde voor de prijzen er de aan dacht op, dat het van zelf spreekt, dat men buiten het wettelijk consumptiemelkgebied in geen geval boven deze prijzen uit mag gaan. (Dus ook niet in dit gedeelte van Noord holland. Red.) kennis opdoen bij deskundigen, die zich niet het hoofd breken met allerlei theoretische wissewasjes, maar veelal zelf uit de practijk ge komen, nauwkeurig weten, aan welke eischen het onderwijs heeft te voldoen. Vaak heeft de leeraar der machinisten zelf jarenlang op de jumbo gestaan. Hij kent het klappen van de zweep en hij kent zijnl eerlingen evenzeer. Vandaar, dat er zoo'n gemoedelijke en toch zakelijke toon op de lessen heerscht. De directie en de personeelraad doen al les wat binnen het bereik ligt om de op leiding te bevorderen. Hoewel de promotie aan beperkingen ls gebonden, moet iedere spoorjongen toch t gevoel hebben, dat de maarschalksstaf in zijn ransel rust. dat hij vooruit kan komen in een hoogere klasse van verantwoordelijk heid, mits hij de tanden maar op elkaar zet en de cursussen energiek en vlijtig volgt. Het kan nooit goed zijn voor een bedrijf, als de „kroonprinsen" te oud worden en geen kans zien om „koning" te worden. Per" soneelsi- en bedrijfsbelang dekken elkaar op dit gebied. Herscholing. Den laatsten tijd gaat die doorstrooming in een sneller tempo. Een vijfhonderd leer ling-machinisten worden voor het examen opgeleid. De vervanging van de stoomtrac- tie maakt herscholing van locomotiefbeamb ten tot wagenbestuurders noodzakelijk. Dat de „kennis van den weg" dit vitale on derdeel van de veiligheid! allerminst practiseh noch theoretisch wordt verwaar loosd, beheoft nauwelijks te worden be toogd. En zoo bloeit het cursuswezen in alle geledingen. Er is animo bij de menschen en de centrale -zoowel als de afzonderlijke cursuscommissies voeden deze animo door zooveel mogelijk aan de behoefte aan cur sussen tege.moet te komen, de leerplannen doelmatig vast te stellen en de meest ge schikte leerkrachten voor dit onderwijs aan volwassen uit te kiezen. Als wij de leswagen verlaten, is het on derwerp „steunbouten" nog geenszins uit geput En inmiddels snorren af en aan de trei nen langs dit rustige plekje. De reizigers zien misschien den wagen staan. Maar zii kunnen niet vermoeden, dat daarbinnen opgewekt wordt gewerkt aan de volmaking van den spoorman. aan wien zij met een gerust hart hun kostbare leven overgeven! deze optreedt. Maar er zijn nog veel meer gevaarlijke parasitaire infecties, zooals de trichinose. Bij 40% van de runderen komt tuberculose voor, varkens zijn van 10 tot 15 procent tuberculeus. Dat beteekent na tuurlijk niet, dat al dat vleesch voor de consumptie ongeschikt is, maar het wordt voor een belangrijk deel gesteriliseerd én is dan volkomen onschadelijk. Ongekeurd vleesch wordt natuurlijk niet gesteriliseerd. 1 Vlekziekte. Vervolgens noemde de heer Veenstra de vlekziekte, optredende bij varkens, waar mede de mensch gemakkelijk wordt geïn fecteerd. Zelfs een schrammetje veroorzaakt door een bot van een varken, dat aan vlek ziekte leed, kan deze vreeselijke infectie, die doodelijk kan verloopen, bij een mensch doen optreden. Even gevaarlijk is het vleesch van dieren, die aan miltvuur le den. Miltvuurvleesch dat wij aantreffen, wordt onherroepelijk vernietigd. Ook dat miltvuur kan men met het bloote oog niet constateeren en bij consumptie kan evenals in de vorige gevallen de dood het gevolg zijn. Lintworm. Tenslotte noemde de heer Veenstra de Lintworm, die men door het gebruik van ongekeurd vleesch naar binnen kan krij gen. Hoewel niet gevaarlijk, zeer lastig. Vooral doordat de ongewenschte gast geen bonnen meebrengt en sterk hongergevoel verwekt. Zoo zien we dus, dat het gebrui ken van gesmokkeld en dus ongekeurd vleesch niet slechts een onsociale daad is, maar ook een groot gevaar voor de gezond heid oplevert van het huisgezin. Op hazardspel betrapt. Op vermoeden, dat in een benedenhuis aan de Ruysdaelkade te Amsterdam gelegenheid werd gegeven tot het deelnemen aan verbo den kansspel, heeft de politie een inval ter plaatse gedaan. Onder leiding van een inspecteur van po litie drongen eenige agenten,, na een schut ting te zijn overgeklommen, aan de achter zijde de woning binnen, waar zij in een afge sloten kamer zeven personen aantroffen, die zich inderdaad met hazardspel bezighiel den. Een bedrag van ongeveer f 10 lag op tafel. Tegen alle aanwezigen werd proces-ver- baal opgemaakt. De bewoner, een werkloo- ze. werd bovendien meegenomen naar het bureau Stadhuoderskade, waar hem een ver hoor werd afgenomen. Met „principieel® landbouwpoli tiek". Naar de persdienst van het Nederlandsch Agrarisch front verneemt, zal het Agrarische radioprogramma worden uitgebreid met een wekelijksch kwartiertje „principieele poli tiek". waarin op eenvoudige wijze gesproken zal worden over genomen of noodig geachte maatregelen ter verbetering van de positie van den boerenstand. Naar de eerste van deze uitzendingen zal met a.s. Zaterdag des avonds van kwart voor acht tot acht uur kunnen luisteren over den zender Hilversum 1'. Het ligt in de bedoeling, de gelegenheid open te stellen, vragen van principieelen aard en moeilijkheden, welke men onder vindt, aan den verzorger van deze uitzen dingen voor te leggen, zoodat deze. hetzij voor den microfoon, hetzij op andere wijze beantwoord kunnen worden. Caféhouder herkende „zijn" fiets. „Dat is mijn fiets, die is in October gestolen, geeft u me dat rijwiel maar mee", zoo sprak een caféhouder van den Zeedijk, toen hij als belangstel lend bezoeker de tentoonstelling van gestolen fietsen in het nieuwe hoofd bureau van politie aan de Marnix- straat te Amsterdam rondwandelde. Hij glunderde van genoegen en de recher che glunderde mee, omdat op dezen schoo- nen Januari-dag den eersten dag van de ten toonstelling van ontvreemde fietsen, den man wat geluk beschoren leek. „Komt u maar oyer een paar dagen terug, dan zullen wij de zaak onderzoeken", zei een der -rechercheurs. De caféhouder ging heen en de rechercheur onderzocht. Het leek alle maal erg goed te kloppen, want inderdaad had de caféhouder in October aangifte ge daan van het verdwijnen van zijn fiets en in October ook was deze fiets gevonden. Het zou dus wel gegaan zijn. zooals de caféhou der wenschte, ware niet een dag later een portier van een dagblad de tentoonstellings zaal binnengestapt. Die portier keek ook eens rond en ook zijn oog bleef rusten op de fiets, die van den caféhouder zou behooren. ..Hé, zei de portier, „dat is de fiets van mijnheer X." Mijnheer X. was geen caféhouder op den Zeedijk. Hij was niet gepa renteerd aan „kleine Marietie", wier naam het café groot gemaakt had, hij was slechts een eerzaam di recteur van het dagblad, dat aan den portier een levensbestaan ver schafte. Mijnheer X. had een fiets gehuurd en in October was deze fiets gestolen. Dat was niet pret tig voor den verhuurder en toen de verhuurder iets hoorde van de ont hullingen van den portier, spoedde hij zich naar de tentoonstelling. waar hij ontroerd zijn eigendom herkende. De rechercheurs waren overtuigd van de eerlijkheid van den rijwielhandelaar en van den portier en zij onderzochten nog eens de verklaring van den caféhouder. Maar dat onderzoek bracht aan het licht, dat het signalement, dat .de caféhouder in October van de fiets gegeven had. heelemaal niet overeenkwam met dat van de door hem herkende fiets. Hij had de recherche dus kennelijk bij de neus willen nemen. Dat bleek ook wel uit het feit. dat hii op 20 October aangifte'had gedaan, terwijl de re cherche het rijwiel sinds 3 October in haar bezit had. Alle handigheid van den café houder had niet gebaat. Hij was tegen de lamp geloopen. En zoo moest de caféhouder, die intus- schen ambteloos burger is geworden, ver schijnen voor de vierde kamer der Amster- damsche rechtbank. De officier van justitie vroeg een gevangenisstraf van 10 maanden. De leeraar wiens leerlingen allen „mees ters" zijn, laat lange becijferingen uitvoe ren en het is een lust om te zien, hoe vlot die berekeningen tot stand komen. Wie zoo'n les meemaakt krijgt een gevoel van., veiligheid! Hier zitten nu mannen, die duizenden ki lometers langs de lijnen hebben af gelegd. Zij hebben hun wettelijke bevoegdheid al in hun zak, hoeven niet voor een examen te vossen en willen toch hun uitgebreide theore tische- en practische kennis nog ver 'grooten. Getuigt dit niet van ernst en vakliefde? En is de veiligheid van de millioenen reizigers niet bij deze hooge opvatting van hun taak gebaat? Als de Nederlandsche Spoorwegen zoo goed voor den dag komen, dan is dit niet alleen een kwestie van deugdelijk materiaal en uitgebreide veiligheidsmaatrege len maar vooral ook van gezindheid En die gezindheid laat niets te wenschen over. Dat is de voornaamste indruk, dien wij van deze les in de wagen meenemen. De geschiedenis van de opleiding onzer spoormenschen levért ook een duidelijk getuigenis in dién richting. Want het is het personeel zelf geweest, die het eerst de behoefte aan die deugdelijke opleiding voelde. De Directie stelde examens in en nam in dienst of achtte geen man ge schikt voor bevordering, wanneer hij niet kon aantoonen, dat hij over de noodige ca paciteiten beschikte Het personeel zelf zorgde dat het die bekwaamheid verwierf en het waren de vakorganisaties, die de opleiding mogelijk maakten. Op verschil lende plaatsen in den lande werden cursus sen georganiseerd. Deskundigen gaven les op velerlei gebied en men had de beschik king over een ruime hoeveelheid leermid- deIpn' Niet allen om het dubbeltje meer. Die bemoeiing met. de opleiding klopte volkomen met de doelstelling der organi saties, wier taak het is om de belangen ha- rer leden te behartigen en die met alleen opvatte als „Als een dubbeltjes meer en een kwartiertje minder". Waar er echter ook een groot bedrijfsbe lang met de opleiding gemoeid is. lag het in de lijn, dat de directie der N. S. meer en meer een werkzaam aandeel in aai werk kreeg door de benoodigde middelen beschikbaar te stellen en gelegenheid^ te geven het personeel van tijd tot tijd aan den uitvoerenden dienst te onttrekken. Tien jaar geleden kwam deze samenwerking al tot uiting in een uitvoerig rapport, dat nog steeds dient als „grondwet van de oplei ding en dat door een commissie bestaan de uit drie vertegenwoordigers der directie en drie van den personeelraad. werd sa mengesteld. Vaste leslokalen. Overal in het land zijn raste leslokalen Ingericht Maar de spoorwegen zouden de Lintworm - vlekziekte - tuber culose miltvuur naar ver kiezing HERINNERING AAN DE GROOTE VLEESCHVERGIFTIGING TE HA RENKARSPEL. Op vrij uitgebreide schaal wordt nog steeds clandestien geslacht en gesmokkeld vleesch aan den man gebracht. Nog steeds dringt het tot velen niet doocr, dat het koopen van dit gesmokkeld vleesch een sociaal euvel is. waardoor men zijn mede- mensch tekort doet, maar het pu bliek vergeet ook, dat men zich door het koopen van vleesch uit den smokkelhandel bloot stelt aan groo- te gevaren, dat men de kans loopt erg ziek te worden. daar dit vleesch niet gekeurd is. Wij hebben hierover- gesproken met den directeur van het Amsterdam&che abattoir den heer R. H. Veenstra. Het groote gevaar van 't consumeeren van ongekeurd vleesch. zoo zei-de de heer Veenstra, ligt in 't feit, dat men noch kan zien. noch kan ruiken of proeven, dat men schadelijk vleesch eet. Basteriën zijn nu eenmaal met het bloote oog niet waar te nemen en slechts bij een nauwkeurig wetenschapj>elijk onderzoek kan men zeggen of vleesch al dan niet geschikt is voor de consumptie. Dus hoe lekker het duur betaalde stukje smokkelwaar ook smaakt, men heeft zich met op onsociale wijze in den buidel te tasten niet beschermd tegen de kans zich en zijn gezin ernstig ziek te doen worden. Herinnering aan Harenkarspel. Een ernstige infectie is de vleeschvergif- tiging, het geheele geslachte beest is geïn fecteerd en soms ontstaat door het gebruik van dit vleesch een epidemie in een bepaal de streek. De grootste op dit gebied, waar aan de heer Veenstra herinnerde, was die in 1937 te Harenkarspel, waar tijdens de kermis een niet gekeurd veulen was ge slacht en door de consumptie werd het hal ve dorp ziek. Doordat overal in den lande de keuringsdiensten hun taak vervulden, is het optreden van een epidemie zeldzaam, maar door het gebruik van gesmokkeld vleesch bestaat inderdaad het gevaar dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1941 | | pagina 13