POLITIERECHTER
KLEIN JOURNAAL
S»*EPSLrlet«a
Maritieme
Geschiedenis.
Marktberichten
Stadsnieuws
„Helders Belang
ook nu!
Al-Moeder Spoor
'ZestelicPi nieuwe
Ukii mijnfuïidf,
jwooÈfl* ih goed*
burgerlijke stand.
per usscHurr naar
medemblik.
Dc farwestnokke^arij
aan den Langedijk
Arrondissementsrechtbank
te Alkmaar
Gerritje was niet
goedkoop....
als leervak voor a.s.
zeelieden
VOOR DEN
ft
tfcAaaUen
Rond den Schermer
Bulqaarsch schip piet
Joden getorpedeerd?
Dezer dagen geviel het, dat zich
een stadgenoot bij ons bevond, wiens
oog getroffen werd door een contri-
butiekaart van de VVV Helders
Belang", onze plaatselijke "vereeni-
grng voor vreemdelingenverkeer
Deze stadgenoot merkte bij het
zien der kaart, op dat het toch fei
telijk geen zin meer had deze con
tributie te voldoen, aangezien de
WV Ujans overbodig te achten viel
Het lykt ons gewenscht er op te
Wtjzen, dat deze stadgenoot zich zij
bet waarschijnlijk onbewust, schul
dig maakte aan een kardinale fout
en bewees over weinig inzicht te
beschikken.
Het zij ons ♦oegestaan in eerste
Instantie te wijzen op het voortref-
felijke werk n het verleden door
onze V.V.V. gepresteerd. Werk dat
tengevolge had dat Den Helder uit
zijn isolement verlost werd en op
genomen kon worden in de rij der
Nederlandsche steden, die deel uit
maken van het groote geheel der
plaatsen, waarheen zich telken
ja re het vreemdellngenhezoek richtte.
Onze V.V.V. verrichtte, het is
goed daarop thans te wijzen, baan
brekend werk. Men liet de stem van
onze stad meeklinken in het koor
der andere stc-dei en zoo kon het
gebeuren dat het onbekende (en
dus onbeminde) Den Helder zijn
plaats kreeg die het toekwam.
Men werkte goeddeels in stilte. Er
werd niet zoo heel veel aan den weg
getimmerd. Dat zijn waarschijnlijk
de oorzaken dat men thans niet zoo
veel merkt van de in niet onbelang
rijke mate verminderde activiteit
iflezer organisatie.
Toch arbeidt „Helders Belang"
door. Men heeft het kort geleden
nog kunnen lezen in ons blad. Het
was mede in dit bericht dat een op
wekking gedaan werd pal te staan
voor „Helders Belang", juist nu de
stad zoo'n moeilijke periode door
maakt.
Het zyn deze woorden, die wij ten
volle zouden willen onderschrijven.
Inderdaad is het noodzakelijk dat de
VVV doorwerkt. Nu... meer dan
ooit te voren
Om echter te kunnen doorwerken
zijn middelen noodig. De minimóm-
iniddelen bestaan uit de contributies,
aie men van de leden vraagt. Deze
contributie is eei laag, zeer laag
bedrag, en indien men er toe zou
besluiten zelfs dit lage bedrag als
zijnde „overbodig" niet te voldoen,
dan ontneemt men de vereeniging
de laatste mogelijkheid tot vrucht
baar werk.
De Heldersche V.V.V. is, vele
jaren geleden, ontstaan onder den
drang der noodzakelijkheden. Die
zelfde drang bestaat er ook thans.
Natuurlijk komen er in deze oor-
logsjaren geen vacantiegangers, om
zich uit te strekken aan de Huisdui-
ner stranden, s»f om te genieten van
de rust, die Den Helder kenmerkt.
Wij weten het.
Er is echter iets anders: het is
noodzakelijk, zelfs dringend nood
zakelijk, dat de organisatie in stand
blijft, teneinde het contact met de
andere plaatsen en de andere ver-
eenigingen te handhaven, teneinde
straks, als de toestand weer genor
maliseerd is, terstond klaar te zijn
en de vruchten te plukken van het
•werk, dat in de „onvruchtbare" oor
logsjaren werd verricht.
Daarvoor is, wij herhalen het, geld
noodig. In de eerste plaats het wei
nige geld dér leden, die zich zeker
aan een onverstandige daad zouden
schuldig maken, indien zij dit kleine
bedrag als „onnutte kosten" zouden
beschouwen.
Integendeel, ieze gelden zijn goed
Dezer dagen mochten wij van de
zijde der directie van de Nederland
sche Spoorwegen te Utrecht een 4-
tal boekjes ontvangen, welke ten
doel hebben enkele onderdeelen van
den dienst bij het publiek meer be
kendheid te geven, temeer ook, waar
men veronderstelt, dat juist vf°r
deze onderdeelen belangstelling be-
staat. En zoo is het ook; wie zou
geen belangstelling hebben voor dat
gecompliceerd lijkende sein-wezen,
voor de enorme getallen, waarmede
de N.S. werken, voor het spoorboekje
en deszelfs samenstelling...'
Deze boekjes voldoen precies aan
de eisch die men er aan stellen
mocht. Men leert er het fyne uit
kennen dat de N.S. eigen is.
leert er uit dat dit nationale bedrijf
bij uitnemendheid aanspraak kan
doen gelden op onze sympathie en
efMen zal vragen: is het noodilgdat
deze boekjes geschreven werden
Het antwoord luidt: t was noodig.
Want de doorsnee-Nederlander kan
kert graag en hij doet dat bij
keur op de Spoor, vooral in zware
wintertijden als deze. Heem
eigen stad... wat hebben W) fj'
gegeven op „De Spoor ten y
de groote vertragingen d(x>r struif
sneeuw. We kwamen uren
thuis en we hebben de N.
wenscht tot in oneindige vei
Dat was, in hooge mate, pnbiillyk.
Dat was, we weten en bese f
na lezing dezer boekjes, on p
en onheusch.
Want de enorme organisatie van
onze „Spoor" waakt over onze be
langen als een Al-Moeder, e
verdriet dat zjj haar re^igers-kirule
ïen aandoet kost haar meer v
aan men zou, meenen.
Gelooft U het niet...? Besteedt
dan 2 dubbeltjes aan zoon kosten)
boelssko en ervaart het zelf.
belegd kapitaal, dat, hopen wij na
kunnen maken op
Wier Van Je Heldersche V.V.V.;
dat zS reputatie garandeeren
van Derf Helder." de
diefstallen.
aan^fft. Van Julia"adorp deed
aangifte, dat van zijn wagen, die
tweeVnav?nbeKheerd had laten staan,
wee pakjes boter waren gestolen.
bij een bewoner van den Jan Ver-
faiUeweg werden drijfriemen van
zijn watergemaal gestolen.
Bij een bewoner van de Vlaming
straat werd een bedrag aan geld uit
zyn jas, die hy aan den kapstok had
gehangen, ontvreend.
Bij een expediteur werd een hoe
veelheid graan gestolen.
Een bewoner van de Boerhaave-
straat deed aangilte, dat uit zijn
woning in de Trompstraat een hoe
veelheid hout is gestolen.
ONDANKS HET SLOT...
Een bewoner van den Duinweg
deed aangifte, dat zijn rijwiel, dat
hy voor een perceel in de Keizer
straat op slot had gezet, werd ont
vreemd.
ambtsaanvaarding
burgemeester.
De burgemeester der Gemeente
Texel zal op Zaterdag 7 Maart zijn
ambt officieel aanvaarden. Op dien
dag zal te 2.30 uur in Pen's bioseoop-
zaal te Den Burg de installatie-
plechtigheid geschieden. Na afloop
zal omstreeks half vier de huldiging
plaats hebben van de zijde der N.S.B.
Op dienzelfden dag zal van 4 tot 5
uur namiddags ten gemeentehuize de
receptie worden gehouden.
WlERTNGEy
KAPVERGUNNING.
Aan den heer P. C. Lont, Gemee-
nelandsweg alhier, is vergunning
verleend tot het vellen van 15 iepen
boomen nabij zijn woning, onder
voorwaarde, dat met 15 vruchtboo-
men wordt herbeplant.
ONDERWIJS.
De heer P. Overeem, onderwijzer
aan de O. L. sèhool te Oosterland.
alhier, is benoemd tot onderwijzer
aan de Lagere school der School-
vereeniging te. Bergen N.H.
BOUWVERGUNNINGEN.
Bouwvergunning'is verleend aan
O. de Haan tot het oprichten van
een veestalling aan de Parklaan en
aan H. Beukema tot het oprichten
van een du'bbelwoonhuis aan den
Slingerweg. Met machtiging van
den Algemeen Gemachtigde voor
den Wederopbouw is de heer Beu
kema vergund het dubbele woon
huis in deze gemeente te bouwen
ter vervanging van 2 te Den Helder
vernielde woningen, welke hem in
eigendom toebehoorden. De wonin
gen zullen verrijzen op het terrein
waar eertijds een lunchroom van
N. de Haan stond.
Geboren: Johannes. zoon van A
Schipper en van J. van B reu gel
Rudolf Jacob, zoon van J. Boersma
en van R. Luik; Jacob. zoon van
J- v. d. Ham en van G. Lont: Leo
zoon van M. Tflsen en van G. M
Kingma.
Ondertrouwd: A. Glim en G. Mol
Getrouwd: A. Engel en J. Veling.
.Overleden; J. Bakker, 70 jaar
echtgenoot van M. J. Ubersetzig.
Zaterdagmiddag zijn de heeren
Gebr. Kuit, Jb. Kaleveld en Slik per
ijsschuit gegaan van Den Oever
naar Medemblik en terug over het
IJsselmeer. De afstand van Den Oe
ver naar Medemblik werd binnen
het uur volbracht. Over het alge
meen werd het ijs goed bevonden.
POLITIE.
Gevonden: een leeren motorhand
schoen en een heerenhoed.
Verloren: een zelfstrikker.
Inlichtingen bij den gemeentebode.
HARDRIJDEN. t
Uitslag hardrijden voor heeren
tot 20 jaar, baanlengte 360 M„ uit
geschreven door ijsclub Voorwaarts
te Den Oever, op jl. Dinsdag.
A klasse: le prijs Nan Rotgans
Ez. f20; 2e prijs Piet Wigbout Lz„
f 15; 3e prijs A. Homan f 10.
B klasse: le prijs G. Mulder f7.50
2e prijs Jelle Visser f5; 3e prijs
Reinderd Doesburg, f 2.50. Het
aantal deelnemers was 42.
Alle gestolen tarwe achter
haald. Vele processen-
verbaal.
De van de diefstal te Wieringer-
meer afkomstige tarwe, welke aan
den Langedijk verkocht is in den
zwarten handel, is thans zoo goed
als geheel door de politie en crisis
opsporingsdienst achterhaald. On
geveer 30 mud van het kostelijke
graan werd bij verschillende inge
zetenen, in totaal een twaalftal
personen, in beslag genomen. Deze
zagen hun dure hamstervoorraad,
•welke zij tegen den fabelachtigen
«prijs van f 85.— per mud hadden
gekocht en waarvan, doordat men
er spoedig achter was gekomen,
zoo goed als niets nog was ge-
'bruikt, verdwijnen in den auto van
den opsporingsdienst, om te wor
den vervoerd naar het gemeente
huis te Noordscharwoude, dat als
centrale opslagplaats dienst deed
Voor deze burgers, waarvan er ver
scheidene aanzienlijke hoeveelhe
den tarwe hadden gekocht, zal er,
behalve de schade, welke zij lijden
door de inbeslagneming, nog wel
een flinke lange of dikke staart
(Zitting van Dinsdag 24 Febr.)
Heldersche beroofster staat
terecht. Anderhalt jaar ge
vangenisstraf geëischt.
Het ging er in de zaak tegen de
schoone Gerritje v. d. V. uit Den
Helder, wier touwkleurige perma
nent in het Huis van Bewaring
noodig eens bijgewerkt had moeten
worden, maar om, of datgene wat
de officier kuischelijk noeVnde „de
nacht en wat er mee annex is",
werkelijk had plaats gehad of niet
Zoo ja, kon veilig worden aangeno
men dat Gerritje een greep had ge
daan in de welgevulde portemon-
naie van haar logée, een rondboe-
roelende Wieringer, zoo niet
kon Gerritje hoogstens ver
weten worden, dat zij haar
logies zonder ontbijt voor drie rijks
daalders Wel wat erg boven cfen
maximumprijs verkocht had. De
president geloofde van de verhalen
van de juffrouw, dat „mijnheer"
alleen maar was meegegaan om te
slapen, ze hem alléén- maar in bed
had gestopt en toen nog even naar
achteraan komen in den vorm van
een fikschê geldboete.
Bij de leveranciers; zekere De G.
uit Oudkarspel en P. uit Heerhu-
gowaard, werden bij gehouden huis
zoekingen nog belangrijke hoeveel
heden andere clandestien vérkre-
gen goederen,bestemd voor den
zwarten handel, in beslag geno
men, zooals vleesch, erwten, boo-
nen enz., zoodat het gemeentehuis
te Noordscharwoude tenslotte wel
een filiaal van een lévensmidde
lenbedrijf geleek. Bij een der han
delaars werd een partijtje kaas in
beslag genomen. De verkooper
hiervan werd evenêens opgespoord
Deze had de kaas echter weer van
een derde gekocht, een boer van
de Langereis. Ook die werd met
een bezoek vereerd en daar werd
beslag gelegd op een pot met bo
ter, een paar emmers met room
en een complete karninrichting
plus nog een aantal kazen
Door de ontdekking van den tar
wevoorraad op den zolder van de
B K. school te Waarland, welke 't
..pigendom" was van een bakker
aldaar, is wel het grootste gedeel
te van de ontvreemde tarwe te
recht gekomen. Deze inheslagname
te Waarland s-eschiedde door de
politie van Wierineermeer, onge
twijfeld on grond van mededeelin-
gen van den aldaar vastgehouden
zwarten handelaar P. Op diens zol
der werd tevens een comnlete maal
inrichting aangetroffen. Die bakker
en de voor dezen zolder verantwoor
delijke persoon zullen ongetwijfeld
ook een bonnetje hebben gekregen
De Economische Rechter heeft
weer heel wat appeltjes te schillen
gekregen.
W. E. van Popta schrijft in het
laatste nummer van „De Zee" het
navolgende:
Het was 25 September j.1. juist
twee jaar geleden, dat aan de Rijks
universiteit te Utrecht de,nieuwbe
noemde Buitengewoon Hoogleeraar,
Professor J. C. M. Warnsinck, zijn
lessen in Maritieme Geschiedenis be-(
gon. Hiermede was in ons land de
eerste Leerstoel voor Zee-Geschiede
nis gevestigd. Reeds eerder was aan
den heer Warnsinck de gelegenheid
geboden het opgroeiend geslacht met
het verleden van ons Zeewezen be
kend te maken: 30 Mei 1933 ving
deze oud-zeeman als privaat-docent
aan de Stedelijke-Universiteit te
Amsterdam, en 30 September 1936
in dezelfde hoedanigheid zijn colle
ges aan de Rijks-academie te Leiden
aan.
Met de instelling van /lezen Bij-
zonderen Leerstoel heeft ons land
getoond zijn naam als zeevarende
Mogendheid op prijs te stellen. Het
bewijst, dat onder ons volk mannen
gevonden worden met een open oog
voor 's lands historie te water. Man
nen die mede willen werken tot het
kweeken van een geslacht, dat de
zeevaart in haar verleden en heden
ziet als een der grondzuilen van ons
volksbestaan.
Behalve dat door de vestiging van
dezen Leerstoel aan onzen naam als
land van de zeevaart recht is ge
daan, is tevens daarbij officieel de
kennis van ons maritiem verleden in
de ry der wetenschappen opgeno
men. Maritieme-Geschiedenis is niet
langer privé liefhebberij, het is Leer
vak v geworden... erkende weten
schap.
Waar het nu mogelijk gebleken is
in ons land aan drie Universiteiten
onderricht te geven in dè Geschie
denis van ons Zeewezen, daar kan
ik aan deze vraag niet ontkomen,
n 1 zou het dan zeker niet wensche-
lijk zijn Martieme-Geschiedenis als
Leervak in te voeren op onze zee
vaart- en machinistenscholen, en op
onze drijvende Instituten voor ma
troos: de Pollux en de Neder-
18 Ik;6 spreek de wenschelijkheid uit,
en zie dit onderwijs daarbij zoo ruim
mogelijk. Niet alleen de zeevaart
scholen, maar ook die der machi
nisten en de opleidingsschepen ztjn
instellingen tot vorming van den a.s.
zeeman. Wie iets weet van Mari
tieme Geschiedenis, zal als zeeman
het schip waarop hy vaart nog an
ders gaan zien. Zijn oogen zijn dan
nog meer geopend voor de ontwik
keling van scheepvaart, scheeps- en
machinebouw, en navigatie. Hij zal
vele havens waar hij komt, al is
het maar één dag, en al heeft hij
geen gelegenheid den wal op te
gaan, anders bekijken. De kusten,
die hij passeert, de zeeën waar hy
overstoomt ik noem maar enkele
dingen dat alles zal verrijkt zijn,
indien de zeeman op school geleerd
heeft, dat achter de namen geschie
denis ligt; gebeurtenissen vonden
daar plaats, die hem thans in staat
stellen daarheen te gaan.
Wat is er over het algemeen onder
zeelieden weinig bekend al is de
belangstelling daar groot voor
hoe, om enkele voorbeelden te nemen,
de vaart op en in Indië tot stand
is gekomen; hoe de stoomvaart zich
heeft ontwikkeld, Hoe de reederij bij
wie zij varen, of andere Maatschap
pijen, waarvan schepen ontmoet
worden, geworden zijn wat zij zijn;
en waarbij het zeevarende deel van
het personeel zoo'n belangrijk aan
deel heeft.
Maar tot Maritieme Geschiedenis
behoort meer!
Men kan door de kennis van de
ontwikkeling der techniek, gepaard
aari vergelijkende talenstudie, een
bepaald onderdeel vdn schip of tuig
als het ware zien groeien; en daarbij
de ontdekking doen, dat zeevarende
volken, soms door eeuwen geschei
den, in hun benamingen en gebrui
ken vaak dicht bij elkander staan.
Ook de etymologie, de kennis der
woordafleiding, is onmisbaar bij Ma
ritieme Geschiedenis. De zeevaart
heeft zoovele kanten, die het in vele
opzichten mooie vak ook al ken ik
de bezwaren den gezichtskring
doen verruimen.
Maritieme Geschiedenis in den
ruimsten zin opgevat is de geschie
denis van de zee; de zee die '/10 deel
van onze planeet beslaat. Het kan
niet anders* of waar zoo'n overgroot
deel onzer aarde door zee in beslag
genomen wordt, daar moet zij een
rijk verleden hebben. Een verleden
weliswaar waarin vele offers zijn ge
bracht. waarin fouten zijn gemaakt,
waarin dood en ontbering, spanning
en teleurstelling de eeuwen door hun
zog hebben nagelaten en zullen na
laten. Maar een verleden waarin
ook was de overwinning, het tot
stand brengen van groote dingen ten
bate der menschheid. Dat verleden
is onder ons volk nog veel te weinig
bekend; en zeker is het daarom
wenschelijk temeer omdat hun
sympathieën daarheen geleid wor
den dat onze a.s. zeelieden met
het maritiem verleden van eigen
land en volk als. kern, gezien in zijn
internationale omlijsting, op de hoog
te worden gebracht.
Het woord maritiem is afkomstig
van het Latynsche Mare, dat zee be-
teekent, en dat aangetroffen wordt
in uitdrukkingen als Mari Clauso
gesloten zeeen Mare Liberum
vrije zee. Nu kan men zoo ver in het
verleden teruggaan als men wil, tot
de Egyptenaren, Phoeniciërs, Kre-
tensen. Grieken en Romeinen; of dat
men neemt onze eeuw; steeds zal de
Geschiedenis der zee besloten liggen
in de beide, polende gesloten en de
vrije zee. De eeuwen door is het
daarom gegaan, zoowel in tijden van
vrede als in oorlogsomstandigheden.
In haar algemeene beteekenis opge
vat behelst maritiem dan ook alles
wat op de zeevaart betrekking heeft:
slechts in engeren zin beoogt zij de
oorlogsmarine, ter onderscheiding
van de koopvaardy. Vandaar, dat
Maritieme geschiedenis zich niet be
perkt tot de historie der zeemacht,
tot feiten van zeeslagen en andere
gevechten te water. Ook het terrein
onzer handelsmarine behoort daar
toe, evenals onze handelsgeschiedenis
ter zee. Evenmin kan men het ver
leden onzer koloniën daarbuiten
stellen, omdat dit grootendeëls eilan
denrijk in Oost en West een belang
rijk stuk onzer geschiedenis beslaat.
Het is in onze dagen een gelukkig
verschijnsel, dat de literatuur der
Maritieme historie zich al meer uit
breidt. Men kan zeggen, dat enkele
uitzonderingen daargelaten, de uit
gekomen boekwerken op dit ter-
<éin van de laatstte twintig jaar da
teeren, al bestaat de Linschoten-ver-
eeniging reeds van 1908 en zijn tijd
schriften als „Het Zeewezen" en
„Onze Vloot" al meer dan dertig
jaar geleden „in de vaart ge
bracht". Evenwel een boek in den
zin van Leerboek voor Maritieme
Geschiedenis zal men in ons land te
vergeefs zoeken. Dit is echter niet
het grootste bezwaar, daar met
eenige inspanning zulk een boek in
betrekkelijk korten tijd tot stand is
te brengen. Indien Maritieme ge
schiedenis eerst maar als Leervak
zou zijn erkend en in de Lesrooster
•opgenomen.
Hier ligt een nog nieuw terrein
van studie voor onze a.s. zeelieden;
een nieuwe kust waar de vlag van
het onderwijs der Nederlandsche zee
vaart zich nog niet vertoond heeft.
Moge ztj daar spoedig geplant
worden.
café Sanders, waar het tusschen
het stel al. rozengeur was gewor
den, was teruggegaan, omdat ze
een tasch had vergeten, geen steek.
Eerder geloofde hij den oolijken
Wieringer;. die bij gebrek aan ma
neschijn in de voorkamer van de
juffrouw bij het licht van een zak
lantaarn het preludium had ge
speeld, door twee rijksdaalders in
voorschot uit z'n portemonnaie te
halen, en rondweg vertelde dat het
fuga niet achterwege was gebleven.
De man kreeg nog steun van een
geestdriftig^n supporter op de pu
blieke tribune die toen Jliffr. Ger
ritje vertelde een boodschappen-
tasch te zijn gaan halen, schreeuw
de: „Dat liegt ze", en natuurlijk
van verdere deelname terstond
werd uitgesloten.
De Off. vond. dat de Wieringer
als gehuwd man en vader, niet met
het wat kwalijk riekende watertje
voor den dokter zou zijn gekomen,
met andere woorden het volle licht
der publiciteit over 't dureten com
promitteerende uitstapje niet zou
hebben laten schijnen, wanneer hij
niet overtuigd was, dat Gerritje
hem vijf en vijftig gulden lichter
had gemaakt. Dat de nacht geld
zou kosten, wist hij vooruit, sprak
Mr. d£ Brueys Tack, maar zoovéél
was niet. bedoeld.
Gerritje, als beroofster gekwali
ficeerd, Koorde anderhalf jaar gge-
vangenisstraf eischen. Mr. de Lan
ge, haar verdediger, achtte het be
wijs niet geleverd, vroeg vrijspraak
subs. een lichtere straf.
Uitspraak over 14 dagen.
VOLENDAM AT KOEK ZONDER
DON.
Twee employé's uit de koekfa-
briek van Wigmans en Schouten
uit Hoorn, hadden, van tijd tot tijd
blikken koek uit de fabriek ont
vreemd. De een, B., zette ze klaar,
de ander S, expedieerde ze naar
Volendam en verkocht ze, zonder
bon, via de winkeliers aan de be
luste wijdbroeken. S. was wel de
hoofdschuldige en niet verschenen.
Tegen hem werd zes maanden ge-
eischt. B. die min of meer in het
avontuur was meegesleept, en door
.den patroon zelfs in dienst was ge
houden, kwam er voorloopig met
4 maanden af. Uitspraak over 8 d.
UITSPRAKEN.
J. de M., Schagen, afpersing, 1
dag gevangenisstraf en ter beschik
king stelling van de regeering, ten
einde verpleegd te worden.
D. R. en W. R., Alkmaar, diefstal,
stukken terug naar den rechter
commissaris voor nader onderzoek.
E. C. V. en C. V., rijwieldiefstal,
te Heerhugowaard, 1 jaar gevange
nisstraf.
L. T. en A. B., rijwieldiefstal te
Alkmaar, 1 jaar gevangenisstraf.
IETS KWIJT? DAN MAAR
NAAR V!
Die zal het wel hebben....
C. V. te Oude Niedorp stond te
recht wegens diefstal van een aan
tal kruiplanken en spoorbiels, ten
nadeele van het Rijk. Een en ander
had een waarde van ca. f 10. Verd.
bekende en betoonde zich de be
rouwvolle zondaar. Zooiets kan
den rechter soms vermurwen. Maar
de politierechter, al vond hij deze
houding zeer juist, merkte toch op,
datverdachtes repulatie niet be
paald schitterend was. In het rap
port stond, dat hij op zijn dorp be
kend was als: „Ben je iets kwijt?
Ga dan maar naar V, die zal het
wel hebben!"
Gestraft 'was hij echter nog nooit
en daarom kwam hij er af met f 20
of 8 dagen.
EEN DICHT-BIJ-DE-GRONDSCHE
RUZIE.
N; B. te Harenkarspel had op 21
December in het café een woorden
wisseling gehad met G. C. Smit.
Waarover het liep werd niet recht
duidelijk, het waren oude geldza
ken of zoo, en er waren wat biertjes
gedronken. Het bleef echter voor
loopig bij woorden. Na sluitings
tijd waren beiden per fiets vertrok
ken ep ziet, het toeval wilde, dat
ze elkaar weer moesten ontmoeten
Wat er toen verder precies gebeur
de, was niet of wat moeilijk vast te
stellen. Zeker is. dat ze allebei op
een gegeven oogenblik van huft
fiets rolden en rondkropen op den
grond. Edoch de ruzie ging door
Smit zei echter, dat B. het eerst
had geslagen en B. zei, dat dit was
gebeurd ui.t noodweer, omdat Smit
zijri klomp had" uitgetrokken om
hem, B. daarmede te bewerken. Hij
gaf echter toe, dat hij Smit. toen ze
op den grond lagen een paar klap
pen Had gegeven en dat was reden
dat hij nu f 10 zal moeten betalen,
dan wel 3 dagen mag brommen.
E. v. Sp. te Helder had een
aantal spoorbiels gekocht, afkom
stig van diefstal. Eisch f 30 of 10
dagen, vonnis f 15 of 4 d.
UITSPRAKEN.
De Alkmaarsche kolenbonnen-
aflaire.
J. A. A. Huisken, tegen wien 5
maanden was geëischt, werd ver
oordeeld tot f 300 boete of 4 dagen.
J. Boom, tegen wien 4 maanden
was geëischt, werd veroordeeld tot
f 125 boete of 20 d.
A. B. B. en A. L. te Alkmaar
hadden enkele boomen afgezaagd
in het Heilooër Bosch. Eisch f 30
of 10 dagen, vonnis f 7.50 of 3 d.
IJSTOCHT VAN DEN IJ.H.N.
De IJsbond Hollands Noorder
kwartier organiseert Vrijdag. Zater
dag en Zondag a.s. een ijstocht,
rond den Schermer, waarvan het
begin- en eindpunt Alkmaar is. De
tocht is ongeveer 40 km. lang en
het geheele traject is per schaats
gecontroleerd, waarbij het fis ver
rassend goed bleek te ziin. Zonder
eenige moeite kan deze tocht in een"
kleine drie uur gereden worden.
Een plan om voor Zondag nog
een grootere tocht te organiseeren
is in voorbereiding.
Het startbureau is gevestigd in
café de Boer te Alkmaar.
DE ORGANISATIE VAN DEN
LANDSTAND.
De dorpsboerenlelders ln
Noordholland.
In Noordholland zijn tot dorps
boerenleiders van den Ned. Land
stand o.a. voorgedragen de heeren:
A. v. d. Sluis, St. Maartensvlotbrug;
N. Donaberger, Kolhorn; K. v. d.
Oord, Oude Niedorp; J. Zijp, Nieu
we Niedorp; S. Grootes, Schagen;
N. W. Kaan, Wieringerwflard; Ab.
Schenk Winkel: C. J. Bosker, Wie-
ringen; A. Volkers, Heerhugowaard;
Jer. Kossen, Harenkarspel; Jb.
Stam, Koedijk; C. Groen, St. Pan-
cras; P. Kostelijk Oudkarspel; J.
Barsingerhorn,. Warmenhuizen; C.
Donker, Hoogwoud; S. v. d. Deure,
Opmeer; N. Bruin, Spanbroek; A.
J. Kuis, Bergen; J. v. d. Oord, Cat-
rijp; A. van Diepen, Alkmaar; J.
Parlevliet, Den Burg, Texel.
ONGEVALLEN IN INDUSTRIE
EN VEENDERIJEN.
Uit het pas verschenen verslag
van de Arbeidsinspectie over 1940
blijkt, dat het aantal in 1940 in de
industrie en in veenderijen voorge
komen ongevallen heeft- bedragen
83.32 buiten en 156.740 in fabrieken
.of werkplaatsen en veenderijen. In
1939 waren die aantallen resp.
49.279 en 173.315. Het aantal onge
vallen met doodelijken afloop be
droegen in 1940 255-en in 1939 239.
In 1940 hadden bovendien in en
buiten fabrieken nog 191 doodelijke
ongevallen plaats als direct gevolg
van oorlogsomstandigheden en wel
door projectielen, bommen en ver
duistering.
In deze aantallen zijn niet ver
meld de ongevallen met een ver
zuim van 2 dagen of minder in on-
dernemingen met een erkenden ge
neeskundigen dienst. In 1940 be
droeg het aatal van dergelijke on
gevallen in 61 ondernemingen to
taal 85.065.
Allen verdronken.
Het Bulgaarsche schip Stroema,
dat met 800 Joden aan boord sedert
maanden in de haven van Istan-
boel lag, is, naar in Istanboel ver
luidt, in den nacht van Maandag
op Dinsdag door een Turksch sleep
schip door den Bosftorus naar de
Zwarte Zee gebracht. Het schip
zou, naar verder bekend wordt,
buiten de Turksche territoriale
wateren door een onbekend oor
logsschip getorpedeerdzijn. Alle
aan boord zijnde personen zouden
zijn verdronken] Ook voor dit be
richt'is nog geen officieele bevesti
ging ontvangen.
visiicherij.
URK. Door 5 vaartuigen werd j.1.
Zaterdag aan ue vischafslag alhier
aangevoerd: 11 kg snoekbaars, van
35 kg per vaartuig, 68 ct. per kg.
De visschery onder het ijs met sle
den was de vorige week van zeer
weinig beteekenis. De vangsten
waren veelal zoo gering, dat er niet
mee gemarkt kon worden. Bij open
water zal de snoekbaarsvisschery
weder een aanvang nemen.
PURMEREND, 24 Febr.
Kaasmaiktr gewicht 158 kg., ban
de vlug. 1 stapel Kleine Boeren f56.
Rgnderen, totaaï 719 stuks. 280
vette koeien, v. d. levering; 241 gel
de koeien f 300—435, 150 melkkoeien
f 460620, 18 stieren, v. d. levering;
30 kalveren, v. d. levering; 542
nucht. kalveren, v. d. slacht, v. d.
levering, v.'d. fokkerij f30—40, 9
vette varkens, voor de slacht, v. d.
levering. 21 mag. varkens f2854,
170 biggen f 1835. 225 schapen. 22
v d. levering, rest f4862, 62 bok
ken en geiten f 1565. 1100 oude
kippen en hanen f0.80—0.90, per N
kilo. konijnen f 0.90 per kg., 200 een
den f 0^50— 0.90* per kg.
NOORDSCHARWOUDE. 24 Febr.
15100 kg. roode kool f7 80. 5500
kg. gele kool f 7.2(1. 54500 Deensche
.witte kool f5.40. 1500 kg uien f610,
9400 kg. peen f3.50—540. 550 kg.
bieten f 4.50.
BROF,K»OP L'ANGENDIJK. 24 Feb.
Officieele noteering. 12200 kg.
roode kool f7.80. 15000 kg. gele kool
f7.20. 122800 kg. Deensche witte
kool f5.40. 6700 kg. uien f6 10. 5500
kg. peen f3.50—5.40. 4000 kg. bieten
f6.—.
BROEK OP LANGEND1JK. 25 Febr,
60.000 kg. uien, f6.10. 4200 kg. peen
f3.50—5.40. 7200 kg. roode kool f7 80
95000 kg., witte kool f5.40, 18000 kg.
gele kool 17.20.
X