EER BRENGT MET VREUGD...."
GffLee
PANKO
iFAMAu^X
KERSTMIS.
Drie
onmisbaarheden
1
2
3
I
Tiohitau
DE RIJKSP0ST
SPAARBANK
„RAMO"
leis over „Kerstmis" en
„Kerstmuziek".
IK HOORDE....
Ata
reinigt
alles.
De grauwe levensgeschiedenis van Gertje Poepezak.
Sluit
het jaar
met eén wijs
besluit Spaar bij
kleedjes
Mitoapar
VAN DEN THEEVAKMAN
OROOTE STROOIBUS 40 c. NAVULZAKJE 00 c.
zegt Mina Bakgraag,
op straat een jongen
aan z'n vriendje ver
tellen: en toen
bakte Moeder panne
koeken jóh sókke
groote, jóh .fijnl
DoetmeMoedervaakl
Natuurlijk, omdat
Moeder met Panko,
melk, boter en eieren
spaa rtl
•n Peja
product
Ata helpt bij de vaat, schuurt
de pannen en verzorgt het
houtwerk zonder te krassen.
Ata Is een uitkomst voor de
huisvrouw In dezen tijd van
zeepschaarschte Bestelt U
daarom steeds Ata, het radi-
cale schuurpoeder, bij Uw
winkelier, want met Ata reinigt
U alles in 'n wip.
smaaÜt W nabij'.
Gert en Troin hadde mekaar d'rs an
keken, toe zai zoo om en nebai de
twintig was en Gert al nei de drie
kruisies liep Nouw, vroeger keke
ze deer nag wat raarder nei as teu-
geswoordig, nouw 't nagal d'rs zoo
om en debai twintig of dertig jaar
skeelt, maar ze hewwe me aitoid
voorhouwen, dat dat toch al te bar
is niet an te reiden, zegge ze
Maar 't was 'rs kerremis worren, de
joós zochte 'n moidje en ik zei niet
zegge weer 't was weer ze mekaar an
keken hadde, 't kin weze van an de
.uizeknip in Oudkarspel of in .,de Hal
ve Maan" op Kalverdoik of meskien
ok wel bai Ceres in Skagen, in elk
geval, 't was eerder volk van Ceres
vroeg-ir as van 't Noordhollans Kof
fiehuis van Jan Vader zaliger
En 't was beurt ok; in die toid
ronke ze nag rooie woin en witte en
ze zonge van „wie niet opstaan wul,
die bloift maar zitten"hai had
r tuis brocht; 't was zeker nagai an-
vallen ok, want Gert had 'r 'n drokke
Zundageivend zoor over om de koffie
op te halen. Hai liep temet z'r. biene
uit 't lid in Winkel zou we ze zeg
ge: hai most zeker nei 't land van tien-
toöne en elfribbe, zoo of gelegen had
Griet 'r oigen opburgen
Maar jonge moidjes hewwe 'n hekel
an die ouwe vraiers en asze ze din an
't „bord" pronke moete met 'n man
van in de dertig, de donder, din zegge
de bure ok gouw: die hèt maar wat
nomen om onder dak te wezen
En zoo was 't bai Gert en Trotn
nouw toch niet.
De burregemeister van Berkhout
die bezigde vroeger nagal d'rs 't spreek
woord van „as de honger de deur in
komt, din vliegt de liefde 't venster
uit", maar zoo is 't hier toch niet
worren
Nouw is 'twel goed, datte de waar
zeggers niks as smoesies verkoupe;
dat hewwe we nouw mit d -• datums
an de oorlog wel zien, 't zouw al tien
keer ofloupen weze, maar ik zien der
nag gien zicht inEn in de toe
komst hewwe Gert en Troin din ok
maar niet kekenAs 't zoo weze
moet, den zei 't wel zoo komme as
t toid isrekende ze.
En ze binne trouwtde dorie
dat viel niet mee, zoo vroeger; toe
was 't en ze klage nouw wel d'rs,
maai 't was toe ok best beroerd ok
vaatbutter en winkelvetMaar as
de liefde d'r isdin komt er ok
van dat opsköten goed, in de regel la
ter ok van die akkerstudente die mit
n hap zuurkool tevreejen weze moste
en die kleuters binne wel 'n zegen
des Heeren, maar ze houwe j aardig
uit de kleere
En nei Stientje kwam Fientje, en
nei Piet kwam Wullem en de jonge
Gert enzoovoors't trouwboekie
raakte halfvol
Maar kom je over de hond din kom
je over de steert, zegge ze, d'r is
al toid nag uitkomst vonden en d'r bin
ne der in 't verleejen ok niet zoo bar
veul weest die van honger omkommen
binneje hadde ommers „Liefda-
dighoid nei vermogen", je hadde de
diakens, je hadde de armevougde
hier 'n kwartje en deer 'n halve gol
den, din had je soms zoó'n Kerstgave
van skrik nietvan 'n daalder
ot as 't nou bar mit je stelt was, wel
van 'n riks ok
D'r wasze zoó'n brad van die ver-
ienigings, die „goed" deeje, dat je
eigenlik gien arremoed kenne moste
in de vroege oggend ok bar erg don
ker je gonge op de '.ast nei ja
werkdie elektriese lanteerns
wasze d'r nag nieten op 'n oggend
het ie z'n kop stoóten deer an zóón
talk, die in die ouwe skuur wat ver
zakt was, dat 't harsenskudding wier,
weer ie netuurlik op dat moment gien
jóta verstand van hadmaar dat
kwam later wel uit toe 't 'm in z'n
kop begon te dwarrelen toe-die altoid
maar weer-an vergong van die kop-
poinaffoin. in ien woord, Gert
raakte ln do ripperaasie, maar ln
't fons netuurlik in 't fons dat wul
din zegge, dat Gert 't zoó'n beetje om
t ofwachten had want van de ouwe
trid gien woord kwaad, netuurlik
niet, maar aster gien rekening te
skroiven viel, din spande 't. er wel d'rs
an of 't dokterskoesie oftig staan bleef
of dat 't -ieurreed
En Gert raakte in de lappemand,
mit regt 'n prullemand, de joós nag
wat kloin, allegaar van die kloine op-
vreters, maar Inbringe ho maar
Ze zegge teugeswoordig wel d'rs,
datte ze voor de huisvrouwe 'n stand
beeld oprigte moste, maar ik wou zeg
ge. dat hadde ze eerder ok wel d'rs
d -en kent voor die vrouwe, die zoo
deur d'r leven zwalkt binne dat 't mit
menselikhoid toch maar 'n beetje ge-
mien had
Nouw, voor Troin hewwe ze dat
standbeeld niet oprlgt; ik zouw te-
minste gien-iens wete weer ik 'r graf
stien vlnde most, 'n nummerbordje
voor de iene soort minse en voor de
aSre van dat mooie harde marmer
Nouw liep 't Gert bar teugen
Net zoo goed as nouw was 't vroeger
Gertje Poepezak ik skreef hier
boven, dat ik 'n grauwe geskiedenis
vertelle zouw van Gertje Poepezak
en an die naam voele jullie wel al
ik bedoel jullie allegaai die dut me
skien leze zelle dat Gert de bouw
of raakte en dat ie de kóst verdiene
gong mit de poepezak Nouw, de
Vestigingswet zat 'm nag niet dwars,
hai kon zoo begianeen 't bleef
netuurlik tobben hoe Gert en Troin
van de iene dag in de aare kwamme
'k Zouw mit gemak 'n veertig jaar
overslaan kenne, want de wereldge-
skiedenis lait 'r giei. cent onder
Zoo ln de buurt is mlen ik 't roim-
pie, maar asze de lezers dinke zouwe,
dat ik deer wat op skamperde, din
hewwe ze 't glad mis 'tU heel ne
tuurlik dat 't zoo is, want as de weu-
nlng kloin is, en bai de kinders binne
ok heel wat van dat grut mit 'n porte-
meniks Ik bedoe. 'n buul die
meer leeg is dan vol en vol is le nooit
plok din maar veere van 'n kikker
En Gertje Poepezak was alliendig
achterblevenvlak voor Karst-
toid
Vader kon morgen te gast komme
en asens kon ie zoo wei d'rs 'n paar
dage van de ien nei de aór te wars-
kipo, zoon paar uagen dat slin
gerde welmaar langer, zien je
aiies hac. zoo z'n oezweere
En din bovendien, voor vader zei
ietStien en Fien hadde beste
airrels, maar Grietje was alweer we-
duuw en je binne zoo went an je
oigen hoekje mit moeder an de over
kant Netuurlik, d'r was ok wel
d rs wat weest, want de beste wagen
bonkt wei d'rs, maar bai ós zegge
ze niet voor niks. de hen zakt nei de
benen bai veertig jaar geloik op-
stoomen, din sloip je wel wat nei me
kaar toe
't Was net zoo koud worren ok
eerst wat sneeuw, en nouw wat vrie
zen d'r overheen
De wereld was wel mooi, as je zoo
nei buiten keek wat 'n rust voor
moeder onder zoó'n witte wollen de
ken; oigenlik leek 't wel of 't toch zoo
erg niet was om doöd te gaan
Gertje Poepezak, zooasze ze 'm al die
jaare noemt hadde, dattie mit 'n zak
mit mannefaktuure langs de huize
ventte, had nag nooit zoo diep
dogt; dat was ommers voor ge
leerde minse om over 't mysterie van
leven en dóód te denken, maar wat
had hai deer mee noödig? Hai docht
alliendig an moeder, die weg was, die
'm alliendig leiten haden zoo in
oe agtermiddag, nag voor 't skemerde
hai kon 't niet helleoe, maar toe
wier ie zoo maar nei 't kerkhof dre
ven
Morgen eerste Karstdagzonder
Troin, maar bai Wullem te gast
allemaal goed 'oor, maar je moste niet
dinke, dat ie d'r an docht om vader
in de hoek zitten te leiten, nei, vlak
voor tafel
En 't graf was nag nuuw, hai kon
zoo vinden, 'n mooie stien zouw er
wel nooit op komme, maar de hemel
mocht je nouw toch halen
Toe is ie zoo oud as ie was, neer-
-'"V
-v' rt
om
V~-■* - 'J 11
DE WEJ^ELD WAS TOCH WEL MOOI
En Gert wier oud en Troin volgde
zoo cp 'n ofstandje
As je zeuven kruisies telle, en je
hewwe d'r mit moeder veertig jaar op
zitten, din zouw je hoe je ok in
't leven stane wel zegge kinne, dat
je d'r wel 'n reman over skroive kin
ne, alliendig, bai de ien zouw de in
houd wat luukser weze as bai de
aar
En nouw was moeder an de sukkel
raakt, vanmiddag was 't ofloupen
Mit Sunterklaas was ze nag vrai pit
tig d'r wasze nag wat binke van
de kinders weest, die hadde om grof-
vader en gropmoeder ok nag wat
dogt.... elk 'n tetoitje van de ien
ei. van 'n aare zeun of dochter 'n spik-
kelaasie, maar breid hing 't deer ok
niet
„Eer bringt mit vreugd 'n ouwer-
paar zes kinderen gróót,
Dan dat zes kinderen een ouwer
helpen uit de nóód."
hurkt op de harde kluiten en hai
het zoo huilt, dat ie d'r louf van wier
er, de Lieve God het 'm over 'm ont
fermt, want Gertje Poepezak is deer
sleipen gaan en nooit meer wakker
worren
En met die mooie Kerstmis was de
leste bladzoi skreven van de dorre ge
skiedenis van Gertje Poepezak, 'n ge
skiedenis die grauw is grauw vooral
omdat 't ok nag wel aórs ken ln de
wereld. F. B.
KOFFIE-SURROGAAT
Wti maken U er op attent, dat bon
WA 26 December niet meer geldig
Het woord „Kerstfeest" is eigenlijk
,Christusfeest".
Allereerst is het natuurlijk geweest
een zuiver kerkelijke plechtigheid.
Vóór dat het echter zoover was, is er
veel strijd gevoerd over deze „geboor-
tedags-herdenking", omdat men ook de
geboortedagen van „goddeioozen" her
dacht, en daarom tegen de herden
king van zulke dagen zan heiligen en
martelaren was.
Ook over de vaststelling van de da
tum 25 Dec. is strijd geweest. Histo
risch staat hier natuurlijk niets vast
De dag- en nacht-evening viel in dien
tijd op 25 Maart, op welke dag Maria
de heilige boodschap ontvangt; pre
cies negen maanden later is 25 Dec
Vast schijnt wel te staan dat ln het
begin van de 4de eeuw de priesters
den nadruk beginnen te leggen op de
wond rvolle geboorte van Christus.
Het duurde echter nog lang voor dat
dit feest gelijk gesteld werd met an
dere hooge feesten. Te Rome ver
schijnt dan de kribbe in de kerk, met
de daarbij behoorende figuren. Het
geboorteverhaal van Jezus ge:ft weer
dat er vele wonderen gebeurden. Eén
van die wonderen was dit de herders
een „Fngelenzang" hoorden
Na de boodschap van den engel des
Herren, hoorden de herders de Enge
lenzang,, Eere zij God ln den Hooge"
WiPen wij dit geloozen. dan moeten we
b ginnen met aan te nemen dat hier
geen gewone herders bedoeld zijn,
maar menschen naar de mystieke be-
teekenis van het woord „herder". De
„h "der" was altijd het symbool van
den vol levenswijsheid zijnden mensch.
Een leven vol eenzaamheid, zwijgende
in de natuur, steeds nadenkende,
bracht hem steeds nader tot den
Schepper aller dingen, en hij werd
„wiis", helderziende en helderhooren-
de. Ook nu zijn er muziek-w ten-
schappelijke menschen die muziek der
sferen aannemen, en natuurlijk is dit
een muziek, die wij met onze gewone
aardsche ooren niet kunnen hooren.
Dat deze muziek duizendmaal schoo-
ner is dan de mooiste op deze we
reld, mogen we zeker gelooven.
Deze „Engelenzang" was dus alleen
hoorbaar voor enkelen, geestelijk zeer
gevorderden.
Aangaande den aard van het gezang
der eerste Christenen is weinig te
ze Niets staat daaromtrent vast.
Aangenomen wordt fat het bestond uit
Joodsche psalmen, voorzien van een
Christelijke tekst, ar toch de eerste
Christenen Joden waren, en Christus
z If bij de Instelling van het H. Sacra
ment des Altaars de Hallelpsalmen
aangeheven had.
Het zal wel zeker zijn, dat de eerste
muziek volksmuziek *ras, d. w. z. een
voudige wijzen, door de heele gemeen
te gezongen. Eerst later krijgen we
voorzangers, plus nazang door het
volk.
De viering van Christus geboortefeest
kwam begin van 300 in de kerk. De
heilige Ambrosius heeft zeer veel voor
Ce kerkmuziek gedaan. Hij stierf in 397,
dus heeft hij juist geleefd in den tijd
'•an de Christus-mis invoering.
Vanaf dezen tijd stammen de kerk-
kerstliederen die historisch zijn vast te
stellen door de vetschülende kerkelijken.
Vooral in latei tijd zijn er vele schoone
kerkliederen ontstaan maar ook de
oudsten zijn 'schoon en dragei denzelf
den geest omdat de stijl dit nu eenmaal
700 mede bracht.
A zoo kom Ik nu tot het ke-stlied als
vo'kslted
Het volkslied kwam tot groo'er bloei
er, verbreiding In de middeleeuwen, in
den tijd van trouvères en minnezangers
Het volk zong zijn eigen eenvoudige
gedichten, die aangepast werden op
n elodieën door rondtrekkende speellie
den bekend gemaakt Meestal is het
moeilijk te zeggen waar een wijs Is ont
staan daar tekstdichter en componist
gewoonlijk onbekend zijn en de latere
componisten zoo'n me'odie verder meer
compositorisch afwerkten
Voor de ontwikkeling van het volks
lied zijn de Nederlanden van groote
beteekenis geweest Van Duyse heeft
van 714 liederen tekst en melodie ge
geven. Wijzigingen werden dikwijls
aangebracht Een sterk voorbeeld daar
van is de ontwikkeling van het oude
Wllhe'mus. ontstaan uit kerstzangen
uit de 16e eeuw.
De kerstliederen, zooals de meesten
ons bekend zijn zullen zeker ook den
vorm in dien tijd zoo gekregen hebben
De harmonisatie is altijd van later tijd,
en door verschillende componisten, op
verschillende manieren al naar hun ont
wikkeling of opvoeding
Willem Pijper heeft oude wijzen al
bijzonder mooi harmonisch bewerkt
De middeleeuwsche muziek-instru-
menten moesten de jntwikkelingsgang
nog doormaken, zooda al die liederen
hoofdzakelijk werden gezongen of door
rondreizende speellieden op fluitsoorten,
hoorninstrumenten of doedelzak werden
uitgedragen en natuurlijk kerstliederen
In kersttijd.
De meeste kerstliederen zijn, hoewel
volksliederen, in kerkstijl geschreven,
vooral natuurlijk de oude.
Dat er door de tijden heen niet zoo
veel waardevolle kerstliederen zijn ont
staan, uit muziek-oogpunt waardevol
tedoel ik. behoeft ons niet zoo te ver
wonderen, als we bedenken dat de
kerstviering eerst was verboden, daar
na eeuwenlang tot kerkelijke plechtig
heid bleef bepaald en later te veel een
kinderfeest werd. als een feest voor de
kinderen 't Is pas een paar ee 'wen ge>
leden dat het kerstfeest werd een hui
selijk feest. De liederen die betrek
king hebben op den kerstboom zijn dus
nog niet zoo oud.
Vooral Duitsch'and en Engeland zijn
ie landen van den kerstboom. Volgens
HAAK EIGEN KERSTBOOM!
CNFSchlmmelpennlngh-Pax m
Sneeuwvlokken.. Sneeuwvlokken..
Als stervende vlinders dalen zij uit
den grijzen hemel op het bloedend en
vertrokken gelaat van Moeder Aarde.
Op de groeven en wonden, gekerfd
en geslagen door de smarten der we
reld, dalen die millioenen witte veders.
En zie, al wat leelijk was en wreed,
wat hard en onzuiver was, als door ga-
wl'de hanien spreidt zich daarover een
teere, blanke wade. Verdwenen zijn
de lijnen van leed. zelfs de klanken
van 't leven vervagen ln die eindelooze,
witte nederdallng, en er blijft enkel
over schoonheid en rust, waarin geen
piaats is voor de donkere d'.ngen...
En de mensch. staande temidden van
deze witte wereld, 'oelt zich opgeno
men ln die serene stilte, al de kleine
dingen van alle dagen, z'n zorgen en
benauwentssen, die gansche, trieste
last, dien zoovele menschenkinderen zoo
onnoodig tot het einde der dagen mede-
dragen, vallen van hem af, en hij staart
in den vallenden avond en iets van den
vrede van het Kerstfeest daalt in zijn
gepijnigde ziel
Doel en vervulling in dit leven....
Vanaf het eerste gloren der Rede
heeft de mensch gezocht naar het raad
sel van het leven. Getracht het wezen
der dingen te doorgronden, en duizen
den jaren daarna staat weer de zoe
kende mensch in den Kerstnacht, en
vraagt andermaal naar het hoe en
waarom....
Maar anders dan het wezen uit den
dageraad der Menschheid staat hij,
want zich slingerend door de eeuwen
gaat een eindelooze weg van vruchte
loos pogen aan z'n gejst voorbij. De
sidderende kreet van wanhoop, geboren
uit de smarten van ongetelde men-
schengeslachten, trilt over een ver
scheurde wereld
Kerstnacht. De trage val der vlokken
heeft een einde genomen. Aan den diep
zwarten hemel flonkeren weer de ster
ren in haar zilveren praal. En over die
witte wereld van bovenaardsche schoon
heid glijdt het zachte licht der mane
stralen.
Harmonie
En zie, wat de mensch niet heeft ge
vonden in de boeken, in geschriften,
wat hij niet heeft kunnen leeren uit de
gesprekken der geleerden, waar dog
ma's en leerstellingen hebben gefaald,
dat ziet en voelt hij nu ln dezen won
deren Kerstnacht....
Er is een weg, er is een uitkomst,
maar daar is ook een roeping. De roe
ping om mensch te wezen, mensch in
de beste beteekenis van het woord
Over de wereld van blanke stilte
glanst het licht van het Groote Mede-
doogen, en uit de verte ruischt een
stem, „O, Mensch, gij hebt gezocht en
gevraagd, maar weet, het Geluk Is te
teer voor menschenhanden. Eens in
verre toekomst, wanneer de ziel ge
groeid is, dan zal het als een kostbaar
kleinood ln je handen worden gelegd.
Eer niet. Maar al hebt gij niet gekregen
het allerhoogste, toch gaf ik U veel. Ik
gaf U de kracht om naar dat aller
hoogste te streven."
deskundigen dateert de eerste kerstboom
te Straatsburg uit het begin der 17de
eeuw.
Ik zou u vele namen kunnen noemen
van Kerstliederen, maar één in 't bij
zonder, dat wel inter-nationaai is aan-
g"JP,end van eenvoudige schoonheid,
„Stillen nacht, heilige nacht", gemaakt
in 1818. de tekst door Josef Mohr, een
Duitsch preister te Zalzburch. en Franz
Gruter.
Op instrumentaal gebied bestaat er
met zooveel Kerstmuziek, maar toch
meer dan men denken zou. Merkwaar
dig ls een „Kerst-concerto" van Co-
relli, voor strijkkwartet. Corelli brengt
als 3e deel pastorale in Sicilano-vorm
6/8 maat. Hij begreep dat de ..herders'
in den Kerstnacht niet het voornaam-
ste waren in het gebeuren en heeft op
indrukwekkende wijze beproefd de
boven Bethlehem zwevende Engelen
door muziek weer te geven. De „pasto
rale' -gedachte ligt meestal ten grond
slag aan da instrumentale Kerstmis-
uiting.
Hoe is men er toe gekomen in bijna
alle composities de nadruk te leggen
op het landelijke, het pastorale met de
herders ais grontoon, feitelijk ten op
zichte van het eigenlijke grootsche ge
beuren, kinderlijk naïef.
Den heer dr. J. Koopman zijn een 350
instrumentale Kerstcomposities bekend
waarvan zeer velen voor orgel, veeiai
op „siciliano"-vorm, plus variaties
Voor piano dikwijls als kinder
albums. Er zijn ook wel ernstige uitin
gen om het wonderlijk gebeuren naar
de diepere oorzaak muzikaal instru
mentaal weer te geven. Het blijkt mij
nat er zelfs enkele opera's bestaan
die het Kerstgebeuren als middelpunt
nee] serieus naar voren brengen Bach
heeft zijn „Welhnachts-Oratorium" ge
schreven, meesterlijk maar op zijn
wijze, en toch bij al deze voorbeelden
blijkt niet dat er een werk bestaat,
instrumentaal of vocaal, dat werkelijk
de diepere beteekenis van het geboren
worden van Jezus dieper weergeeft
Het Kerstfeest, een indrukwekkend
feest, een feest in verscheidene uitin
gen waarschijnlijk zoo oud als er men.
schen zijn, voortgekomen in de duis
ternis, snakkende naar Licht. Leven
en Liefde.
Het Goddeifjk gebeuren nu van 2000
jaren terug, brengende ons de meest
volmaakte mensch, de God-mensch. of
Zoon van God. daarmede brengende
de z.g.n Christelijke godsdienst, di
grootsch gebeuren w.i w oogenschijn-
lijk simpel, is in wezen door en door
b o v e n-mensrhelllk, bezield vol van
hoogere Bedachten en wonderen.
Dit onderwerp: zoo aandoenlijk een
voudig, en te gelijk zoo heel grootsch.
de opwekking uit het schijnbaar doode
naar Licht en Liefde, wacht nog op
den comnonist. die geestelijk zoo ver
gevorderd ls. dat hfj dit mysterie in
zich op kan nemen en kan uiten In
de heerllikste tonen. Daar ls een del
voor noodig die de Blijheid en de
Liefde en het Licht in zich heeft, en
dat ls wei de moeilijkste opgaaf voor
den mensch. Jac. Jansen.
Daar kunt U staat op maken I
ln alle goede zaken voorradig*
Butaroma gele s&ua-
poeder, smaakt en geurt
precies als gesmolten boter.
Albumona jus poeder,
zorgt d.a. voor vele soorten
pikante jus en fijne sausen.
Transparant a aard-
appeltapioca, voor de be
reiding van „voor-oorlog-
sche" schoteltjes.
Het beste,dat op de bon verkrijgbaar te.
W. A. SCHOLTEN'S
AARDAPPELMEELFABRIEKEN.
handbedrukte
houden hun kleur bij
zorgvuldige behandeling
.JL. li'
K 7S~ I t
t'ff i'/ffl
V/. Ze noemen haar een
„luxe vrouwtje
Zo zegt tegen iedereen, dat
a<s nog echte thee heeft en
omdat zo Florita door een
zeefje inschenkt, gelóóft men
't ookl Florita is bijna niet
van echte geurige thee te
onderscheiden. Alleen de
theeblaadjes ontbreken. Per
tien tabletten 121 centl
THEETABLETTEN
met den echten theesmaak
^//////////////////m
OFFICIEELE PUBLICATIE.
Hoofdbedrijfschap voor tuinbouw
producten.
Het hoofdbedrijfschap voor tuinbouw
producten maakt bekend, dat de afdee
ling p r IJ z e n van genoemd hoofdbedrijf
schap met Ingang van 20 December 1943 ia
verplaatst naar Riouwstraat 145, tel. 557510.