SPOORWEGSTAKING Was de voorbarig Voor velen was de stakingsopdracht de verlossende daad BEKENDMAKING Zij stagneerde het Duitse troepenvervoer Op 17 September van het vorige jaar gaf de Nederlandse Regering opdracht aan het spoorwegpersoneel om het werk neer te leggen en hierdoor mee te werken aan een sneller verloop van de oorlogvoering en aan eene bespoediging van de bevrijding van ons land^ Rustig en als van zelf sprekend, hun plicht tegenover ons Vaderland beseffende, heeft het spoorwegpersoneel als één man aan deze oproep gevolg gegeven, bewust hiermede een zware last voor hun en hun ne gezinnen op zich nemende en zonder vrees te verwachten persoonlijke gevaren onder ogen ziende. Een daad, welke ons geheele volk tot eer strekt. Het, tegen de verwachting in, lange tijds verloop vóór ons land geheel bevrijd werd, de grote ontwrichting in ons zakenleven, de stijgende hongersnood, welke mede een gevolg van de spoorwegstaking waren, hebben hier en daar stemmen doen opgaan, waarbij de opdracht van onze Regering voorbarig, soms zelfs onjuist genoemd werd, maar vastgesteld moet worden dat de spoorwegstaking in September onvermijde lijk was en tot de verdere bevrijding van ons land onvermijdelijk bleef, omdat het vervoer van Duitse troepen door" Neder landers naar een front in Europa, waar bovendien nog Nederlandse troepen stre den, voor geen behoorlijk Nederlander aan vaardbaar was, en bij niet-staken het spoor wegpersoneel zeer zeker met geweld tot deze vervoeren gedwongen zou zijn geworden. Voor vele spoorwegmannen was deze opdracht zelfs in zekere zin een verlossend woord, omdat zij na de zo schitterend ge slaagde invasie in Normandië zich steeds meer bezwaard gingen voelendoor het .nog plaats vinden van troepentransporten langs de lijnen der N.S. Contact met de illegalen en geallieerden. Het was maar aan enkele insiders bij het spoorwegpersoneel bekend, dat de bedrijfsleiding via de illegale organisaties een behoorlijk contact met de Regering en met het Opperbevel der Geallieerde troepen had en dat voor het neerleggen van het werk op een opdracht van de overzijde gewacht moest worden. De interne organisatie voor voorberei ding der staking, opgezet in samenwerking m^t het Nationaal Comité van Verzet, was uit den aard der zaak ook maar aan een klein percentage van het" personeel bekend en daardoor werd, toen een opdracht van de Bedrijfsleiding tot het staken van het Wehrmachtsvervoer uitbleef, het vertrouwen in de bedrijfsleiding en het gevoel voor discipline bij het spoorwegpersoneel op een zware proef gesteld totdat met de op dracht tok staken het verlossend woord kwam. De staking volkomen geslaagd. Niettegenstaande de grote moeilijkheden voor het doorvoeren van een algemene staking in een zo verspreid bedrijf als de Spoorwegen zijn, is, dank zij de door de bedrijfsleiding getroffen voorbereidingen, waarbij ook de Personeelraad zeer nuttig De spoorwegstaking is ten einde. Dezer dagen heeft het personeel zich weer gemeld. We zagen onze spoor- mannen lopen met gepoetste en glim mende knopen, met montere gezichten. Ze kunnen weer aan de slag, ze ver langen er naar het stalen ros weer langs de gladde baan te jagen. Het zal nog wel even duren voor we onze twee-uursdienst weer hebben van Den Helder op Amsterdam en voordat de uursdienst van Alkmaar op de hoofd stad weer is ingesteld. Over de staking, die door ons volk, in September van het vorig jaar, met enthousiasme werd begroet en die met zo grote spanning is gevolgd, schrijft men ons van bevoegde zijde het vol gende artikel, waaruit blijkt, dat de staking volkomen aan haar doel heeft beantwoord en ook, dat de organisatie, die voor tal van moeilijkheden kwam te staan* deze schitterend heeft weten op te lossen. Wij mogen dan ook een woord van hulde aan onze spoormannen niet ont houden voor hun bijdrage in de be vrijding van ons land. werk heeft verricht, dank zij de vaderlands liefde én de goede geest onder het spoor wegpersoneel, de staking volkomen geslaagd. Op 18 September lag het bedrijf dei* Nederlandse Spoorwegen volledig stil. Stations, werkplaatsen, locomotiefloodsen, seinhuizen, goederenloodsen, alles lag ver laten en er werd op dat critieke moment de vijand een belangrijk apparaat voor de oor logvoering uit de hand geslagen. Waar aanvankelijk gemeend werd, dat de staking niet lang zou duren, behoefden de eerste dagen geen bijzondere maatregelen getroffen te Worden. Er lag op alle uitbe talingsplaatsen een maand salaris (het z.g. invasiegeld) voor het gehele personeel ge reed, met de instructie, dat deze gelden moesten worden uitbetaald zoo spoedig loonbetaling op normale wijze niet meer mogelijk was, waarmede een ruime»voor ziening getroffen scheen te zijn. Toen bleek, dat de verdere bevrijding van Nederland niet binnen korte termijn te verwachten was en de staking dus voor- loopig moest voortduren, waren nadere maatregelen nodig en heeft de bedrijfs leiding, samenwerkende met de Personeel raad, de hand weer aan de ploeg geslagen. Nagenoeg het geheele organisme van de Personeelraad heeft van de eerste dag af krachtig in het belang der staking gewerkt, terwijl ook vele ambtenaren en beambten zich vrijwillig ter beschikking hebben ge steld om mede leiding aan de staking te geven. Per maand 5 millioen aan loon uitbetaald. In de eerste plaats moesten de verdere loonbetalingen worden geregeld. Belangrijke steun werd hierbij van het Nationaal Steun fonds ondervondendit fonds had reeds zelfstandig ingegrepen op de plaatsen, waar door omstandigheden de uitbetaling der invasiegelden hokte en was bereid ook de verdere loonbetaling voor rekening der N.S. te financieren. De uitbetaling der lonen, welke door N.S.- personeel in samenwerking met de N.S.F.- vertegenwoordigers geschiedde, heeft, ge zien de omstandigheden, een vlot verloop gehad. Per maand werd rond 5 millioen gulden loon uitbetaald en in December werd aan het personeel voor aanvulling voor het gemis aan premie enz. een extra voorschot van f 50.voor gehuwden en f 25.— voor ongehuwden gegeven. De Duitschers legden beslag op bank- en giro saldi. Ook de uitbetaling der pensioenen aan gepen- sionneerd spoorwegpersoneel gaf moeilijk heden, daar deze uitbetalingen tevoren steeds door de N.S. voor rekening van het Pensioen fonds hadden plaats gevonden, en door de staking het uitbetalingsapparaat uit den aard der zaak ui viel. In December werd boven dien door de Duitsers beslag gelegd op alle banksaldi en het girosaldo der N.S. (Wordt vervolgd.) Aanvragen reisvergunningen Het Militair Gezag deelt ons mede: Het reizen in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is vrij. Vergunningen behoeven uitsluitend te worden aangevraagd voor reizen over de Grebbelinie. Voor deze aanvragen geldt onderstaande regeling Reisvergunningen worden voorlopig alleen verleend door de Geallieerde Militaire Auto riteiten. Aanvragen worden door hen alleen in behandeling genomen op aanbeveling van den Militairen Commissaris!» Momenteel kan deze slechts aanvragen behandelen van personen, die onmisbaar zijn bij de wederopbouw van het gebied ten oosten van de Grebbeljjn, bijv. voedsel voorziening, publieke werken, dijksjicontröle ete. Reizen voor particulier belang moeten wachten tot nader order. De aanvragen moeten schriftelijk worden ingediend bij den Militairen Commissaris voor het District Alkmaar onder vermelding van: Naam. No. Persoonsbewijs. Adres. Te'bezoeken plaatsen. Leeftijd. Geldigheidsduur. Beroep. Vtiijze van vervoer. Werkgever. Doel van de reis. Zij moeten vergezeld gaan van een bewijs van politieke betrouwbaarheid, af te geven door sectie III Militair Gezag, Huize Voor hout, Kennemerstraatweg, Alkmaar. Personen buiten Alkmaar woonachtig moeten hun aanvragen richten tot den Burgemeester van hun Gemeente,, die voor doorzending zorg draagt. De beslissing zal aan allen schriftelijk worden medegedeeld. De Militaire Commissaris voor bet District Alkmaar, De Majoor, Prof. Dr. M.BOKHORST^ Britse humor! De Duitsers hebben onze landerijen lang» de kust vol geslagen met palen en op t van plaatsen is van de koppen van die palen prikkeldraad gespannen. Het was het Z-S; parachutistennet. Toen de brandstofnoou groot werd verdwenen van verschillend landerijen de palen. Zienderogen vermin derde het aantal, maar op enige landerij® staan ze toch nog. Zo is er b.v. een la®" achter de melkfabriek „Wilhelmina" f>« Bergen, dat nog tamelijk dicht bezaaid Dezer dagen zijn er een aantal kle1® Engelse vliegtuigen gekomen, die waa,-e schijnlijk koeriersdiensten verrichten en vliegtuigen zijn geland' op het terrein de parachutistenpalen alsof de vliegenm wilden aantonen, dat ze niet bang w.are voor de palen, zelfs niet met hun vliegtuig® Dat is Britse humor, waarvoor de Duit»® waarschijnlijk niet veel gevoel heeft. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 2