Een maj. vliegtuigmaker der Kon. Ned. Marine NIEUWE BONNEN NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL. WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA ADVERTENTIES 11 CT. PER MM. ABONNEMENT PER KWARTAAL De Zuivering. De Helderse Courant interviewt; DINSDAG 29 MEI 1945 HELDERSCHE COURANT Een onderwerp voor critiek- We zouden met een variant op een bekend spreekwoord kunnen zeggen: De critiek is gemakkelijk, de zuive- ring moeilijk. Iedereen is overtuigd van de noodzakelijkheid van de zui vering en ieder heeft er zijn mening over. Het is dus geen wonder, dat de mening van het publiek over de „gestaakte of geschorste" personen, nogal uiteenloopt. Ieder heeft de overtuiging, dat hij het juister zou doen dan de met de zuivering belaste ambtenaren. Toen, direct na de capitulatie, de binnenlandse strijdkrachten de zui vering ter hand namen en nogal ra dicaal waren m hun optreden, was de grote massa het daar mee eens. N.S.B.ers en „weermachtsliefjes" moesten stevig worden aangepakt. Daar mocht geen consideratie mee zijn. Het werd min of meer een volksrecht, dat zich aan deze twee groepen voltrok. En gelukkig was het ook, dat het volk spoedig een halt toe riep aan de methoden, die werden toegepast en die veel deden denken aan de werkwijze van Gestapo en S. D. Het is een bemoedigend teken dat het volk zelf zich verzette tegen de wijze van arrestatie, want dat was het beste bewijs, dat vijf jaar van rechtsverkrachting het gevoel van recht niet hadden afgestompt, dat vijf jaren van onbehoorlijk en onfat soenlijk optreden het fatsoen niet hadden gedood. En dat geeft hoop voor de toekomst. De taak van de zuivering is niet gemakkelijk. Zij moet ons volk weer het vertrouwen in overheidsinstanties teruggeven en moet het onrecht her stellen, dat vele particulieren vijf jaar lang tegenover de gemeenschap hebben bedreven, door aan den vijand goederen te verkopen tegen abnormale prijzen, terwijl de bevol king gebrek leed. Het is goed en noodzakelijk dat tegen alle weermachtsdienaars, tegen alle collaborateurs, zonder aanzien des persoons, wordt opgetreden. Dat eist het volk en dat is nodig voor het herstel van gezonde verhoudin gen, die verloren waren geraakt. De taak van de zuivering is in handen van het Mil. Gezag, dat zeer "tijdelijk het burgerlijk gezag waar neemt. Het Mil. Gezag wordt bijge staan door commissies uit de bur- Serij, mensen, die door hun illegaal werk tijdens de bezetting recht heb ben een oordeel te vormen over de houding van hun mede-stad- Senoten. De leden van deze commis sies bestaan in hoofdzaak uit jonge Wensen, lagere ambtenaren, mensen die door hun houding en hun werk woed hebben getoond, die vaak groot risico hebben gedragen en velen hebben geholpen, hetzij aan per soonsbewijzen of „Ausweisen", aan °nnen of andere bescheiden, die nodig waren om door de bezettings- "Jd heen te komen, zonder gegrepen te Worden door den vijand. Wij heb ben daar respect en waardering voor. Deze mensen hebben nu te oor delen over de houding van leiders van bedrijven, over vooraanstaande 'guren in onze samenleving. En Qaarin zit een gevaar. Voor het Werendeel hebben zij, door hun min meer ondergeschikte positie, nooit birect te maken gehad met den be letter, hebben zij niet de moeilijk st! gevoeld, waarvoor leiders van bedrijven kwamen te staan bij hun Gewerkt in Frankrijk, Engeland, België en Duitsland eshssingen en toch moeten zij die ouding nu beoordelen. Dat eist kpP.tfwhtigheid. Men kan zo gemak- ehjk de kroon van iemands hoofd Wat de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst presteerde Onverwacht staat hij voor ons en als hij binnenkomt is hij omgeven met een sfeer van Nieuwediep, Marine en pit tige jovialiteit: een majoor-vliegtuig maker, tot Mei '40 wonend in Den Helder, daarna gepromoveerd tot geal lieerd marineman. Bruine kop, een bordes van hagel witte tanden, het donkerblauwe uni form keurig verzorgd en de knopen en strepen glanzend en glimmend in de Mei-zon, die er de vonken van afslaat- We praten, 't Gesprek neemt een wilde ren! Wij willen zóveel weten, van diten datEn de majoor wil ook wel iets weten; hij is pas twee dagen in patria.... Waar was U in Mei '40 majoor? We zaten aan 't Brasemer-meer, waar ik als chef gronddienst was in gedeeld bij de watervliegtuigen. Toen de Duitsers binnenvielen werden er nog verscheidene tochten gemaakt, o.a. naar de Afsluitdijk. En na de vijf dagen, majoor? We vertrokken naar Boulogne en vervolgens ging het door naar Cher- bourg. Daar maakten we oi^s klaar voor de patrouilletochten die gehouden werden bij de ingang van het Kanaal. Neen. Een dag of veertien maar. Neen. Een dag of veertien maar. Toen kregen we orders om naar Caishot in Engeland te vliegen- Daar bleven we eveneens een paar weken, waarna onze bestemming werd Pem- broke Doek in Zuid-Wales. Hier was 't dat we geheel oorlogsklaar gemaakt werden. We kregen de camouflage- kleuren, met de Engelse oorlogste kens erop. Aan weerskanten van de neus van onze kisten bleef echter een klein zwart-omrand driehoekje zicht baar en het was een oranje drie hoek! Daarna werd er hard gewerkt. Na een periode van oefening werden wij ingezet voor bescherming van convooi- en. voor patrouille-tochten naar onder- zeërs. We vlogen toen dus nog steeds met onze watervliegtuigen. Ik zelf na tuurlijk niet, want ik behoor tot het grondpersoneel. Dit Hollandse squa dron, bestaande uit 10 kisten, kreeg als nummer het 320ste. Uitsluitend Hollanders vlogen deze Fokkers T8-W's. Spoedig kwam er veel nieuw perso neel bij. Hollanders voornamelijk, die o-a. bij de KLM en de landmacht gevlogen hadden. Toen volgde al spoe dig de vorming van het 321ste squa dron. Dit squadron bestaande uit land- vliegtuigen, werd ook volledig met Hollanders bezet. De toestellen waren Avro Ansons. Onze instuucteurs waren natuurlijk Engelsen- In October '40 werden we uitgerust met Lockheed Hudsons. Dat waren landvliegtuigen, een nieuw tvpe. dat belangrijk meer snelheid maakte. Met deze groep is intens gewerkt, voorna melijk nachtelijke raids en dat in het halen, hem blameren voor de ge meenschap, maar het is moeilijker om iemand daarna weer te rehabi literen. Het gaat bij de zuivering, zoals we schreven, om het herstel van het ge schokte vertrouwen in overheidsin stanties en particuliere bedrijven, maar het tegendeel zou bereikt wor den als men te lichtvaardig personen zou aanpakken, waarin het volk ver trouwen had. Er zijn bij de zuive ring en schorsing fouten gemaakt, dat kan bijna niet anders, omdat het alles met snel recht gaat en die fou ten eisen een even snel herstel van recht. Wij herhalen: krachtig moet deze materie worden aangepakt, maar voorzichtig, opdat geen onrecht ge daan worde. B. bijzonder bij aanvallen op Duitse con- vooien, die langs de Noorse kust voe ren en het Skagerrak. Ook deden de Hollandse vliegers veel werk bij het opsporen van vliegeniers, die in zee gestort waren en daar ronddreven. Kregen we ze in de peiling, dan gaven we dit met de radio door en terstond race-den de Speed-boten dan naar de opgegeven plaats. Met dit werk heb ben we, naar ik meen. nogal een goede naam gekregen. Later raakten de Hudsons uit de tijd en werden die weer vervangen door de Mittchels. Die waren inder daad beter- Amerikaans fabrikaat. Na enige tijd trainen met het nieuwe type werden we, beide squadrons wa ren inmiddels samengevoegd in één. het 320ste squadron, ingedeeld bijde Taf (Tactical Airforce) en dit bete kende dat we rechtstreeks ter onder steuning van 't leger werkten. En zo is dat gebleven. Hoe ging dat met de Invasie? Wa ren 't spannende dagen? Nogal, ja! Ervoor werd reeds ont zettend veel gevlogen. Nacht en dag vond het operatie-vliegen op de - Franse kust plaats en je voelde als het ware dat er iets in de lucht hing. Wat zegt U.v..? Of er in die dagen veel vliegtuigen in Engeland gestationneerd waren? Daar zijn geen woorden voor te vinden. Ontzaglijk groot moet dat aantal geweest zijn. Letterlijk zwart zag de lucht soms van de vliegtuigen! Niemand heeft ooit kunnen dromen, dat zoiets mogelijk zou zijn. Op de dag vóór de Invasie ge beurden er allerlei dingen. Ik begreep dat het ogenblik gekomen was. De kampen gingen hermetisch op slot. Niemand mocht er in of er uit. Plot seling moesten alle vliegtuigen beschil derd worden met grote zwart-witte banden- Later bleek dat dit een maat regel was om de geallieerde van de Duitse vliegtuigen te onderscheiden. Er zou namelijk een mierenhoop van vliegtuigen in de lucht zijn Zo wachtten we het moment af. En het eerste wat we merkten waren de eindeloze slierten zweefvliegtuigen. Toen kwam. als een verlossing, de dagorder van generaal Eisenhower: ,,'t Is gebeurd!" En' na de Invasie? Wel, de Luftwaffe zagen we niet meer. Was volkomen uitgeschakeld. Het was nu ónze beurt geworden. En zwaar waren de slagen die we aan de Duitsers uitdeelden. In begin October '44 werden we naar België overgeplaatst. Dat was op een vliegveld onder de rook van Brussel. De groep Hollandse vliegers was ook toen nog steeds bij elkaar gebleven, doch aangevuld met enige Engelsen. Tot 30 April bleven we daar en ook hier werd belangrijk werk door ons verricht. Op 1 Mei zaten we in Duits land, om aldaar in het eigen land te opereren- En dat gebeurde op een ma nier, dat de stukken er af vlogen. Vijf dagen later gaven ze het op. Het was „bekeken". Zijn et veel verliezen geleden in het squadron, waartoe U behoorde? Ja, de gelederen werden aardig ge dund. Maar daar is het oorlog voor. Aan weerskanten zijn zware verliezen te betreuren geweest. Hoe stonden de Nederlandse vlie geniers en het grondpersoneel aange schreven bij de Britten? Uitstekend, meneer. En ik mag hier wel verklaren, dat we altijd en onder alle omstandigheden buitenge woon veel medewerking kregen van de RAF (Royal Air Force). De verhou ding was bijzonder prettig en de geest uitgesproken vriendschappelijk. En hoe was de verhouding met de Engelse burgerbevolking? Al niet anders, antwoordt de ma joor. En hij voegt er aan toe, terwijl er een ondeugende twinkeling in z'n AOgen schittert: we hadden zelfs als Dutchmen vaak een streepje vóór! In de café's was de whiskey nogal eens moeilijk verkrijgbaar. Vaak gebeurde De Directeur-Generaal van de Voedselvoorziening maakt bekend, dat voor de periode van 29 Mei t.m. 2 Juni 1945 voor de districten Alk maar en Den Helder de volgende bonnen van de noodkaart geldig zijn verklaard: 431 125 gram vlees (vers vlees) 432 500 gram biscuits 433 500 gram biscuits 434 50 gram chocolade 435 100 gram vet 440 ongeveer 50 gram zeep 443 2 kg. aardappelen Yoor de periode van 30 Mei t/m. 2 Juni: 444 2 kg. aardappelen. Deze artikelen zijn verkrijgbaar: Bonnummers: 431 en 435 in de slagerswinkels, zodra deze zijn be voorraad. het dat de kasteleines of de baas ons een knipoog gaf en onder de toon bank iets voor ons klaarzette, waarvan de aanwezige Engelgen ons reeds ge zegd hadden dat het er niet was Hoorde U vaak nieuws uit Hol land? Aan de radio hadden we natuur lijk niets. Maar het weekblad „Vrij Nederland" zag steeds kans veel nieuw tjes te brengen. Later lazen we de be richten. uit de Nederlandse ondergrond se pers en ook die waren van grote waarde voor ons. In de Rode Kruis- berichten, die we nu en dan van onze familieleden ontvingen, kon natuurlijk niets over de toestand in Nederland geschreven worden. Heeft de Nederlandse Marine volgens U een goede indruk gemaakt? Ja, daar ben ik zelfs zeker van. Het is ons altija voorgehouden en ik vermoed dat we ons in dit opzicht JÜetS— te verwijten hebben. We hebben de kantjes er niet afgelopen. Integendeel, er is hard gewerkt. Niet alleen door de mannen, maar ook, ja vooral, door de vrouwen. Wat de Engelse vrouw gepresteerd heeft in deze jaren is niet in woorden uit te drukken. Je zag ze in letterlijk alle beroepen. Op de stations, op de locomotieven, als chauf- feuses op de trolleybussen, in de oor logsindustrie enz. Nog iets bijzonders in Duitsland gezien? Ik heb alleen maar platte steden gezien. Als men zegt dat het Ruhrgebied „plat" is dan moet men dat letterlijk opvatten. Men kan er dan eindelijk van overtuigd zijn, dat de Duitser weet wat oorlog is. Hij heeft die nu in eigen land gehad. Misschien dat hij er iets uit geleerd heeft. Zag U in Engeland wel eens iets vah de leden van het Huis van Oranje? O ja en heel vaak zelfs. De Ko ningin kwam verscheidene malen vlie gerskruizen uitdelen en de Prinses zagen we ook soms. Over gebrek aan be langstelling hadden we trouwens niet te klagen. Minister Gerbrandy kwam nu en dan en ook minister Van Heu- ven Goedhardt. Maar het meest kwam Prins Bernhard en die was onder ons heel populair. Hij bleek goede kijk op het vliegwezen te hebben en.... hij vloog zelf uitstekend. Daarbij vloog hij vrijwel alle typen machines en dat zegt nogal wat. Prins Bernhard heeft trouwens zijn vliegbrevet in Engeland verkregen- En het was altijd weer leuk als hij kwam. Zeker geen gebrek aan eten ge had. in Engeland? De majoor lacht. Je moest wel aan de Britse kost wennen. Ze eten anders dan bij ons en zoute haring, kaantjes en vet lusten ze er niet. Maarer was van alles plenty hoor! Er wordt nog meer verteld, maar niet alles is voor openbaarmaking ge schikt: tenslotte is de oorlog nog niet voorbij. Japan moet nog gekraakt, worden. Eerst dan, en niet eerder, zal over dit alles, over het machtigste oorlogsapparaat dat ooit gesmeed is, meer verteld kunnen worden. Als de majoor vertrekt verdringen zich de jongens op straat om hem toch maar goed te kunnen nazien. Geen wonder! Hij was ook bij de Marine., bij de Nederlandse Marine, wier naam groot geworder is in deze vijf jiren! Men zal er nog van horen! -«"•raas.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1