oorlog tegen Japan en de bevrijding fan Nederlands-Indië zal deelnemen. Een modern smaldeel van kruisers, torpedojagers en onderzeeboten met de nodige ondersteuning van lucht strijdkrachten wordt hiervoor be stemd. Bovendien is in de Verenigde Sta ten een mariniersbrigade in opleiding teneinde voor de oorlogvoering in liet Oosten te worden ingezet. Normale gezagsverhoudingen. Teneinde de gehele bevolking zo Snel mogelijk tot een regelmatig leven terug te voeren is het nodig, tdat er weer overzichtelijke en voor Iedere burger duidelijke bestuursap paraten bestaan, opdat mede daar door ook weer gezonde gezagsverhou dingen kunnen groeien. Het is ge wenst, dat iedere burger op ge makkelijke wijze kan weten, we,ke Instantie over een* bepaalde zaak beeft te beslissen en dat hem de zekerheid wordt gegeven, dat er ook inderdaad beslist wordt. Met alle waardering voor het stre ven en voor de bereikte resultaten van het M.G., moet worden vastge steld, dat het naast elkander werken ivan een burgerlijk bestuur en van het .G., vooral in de lagere instanties, He gezagsverhoudingen vaak bemoei lijkt. Het M.G. zal uiterlijk op 1 Septem- zijn geliquideerd, uitgezonderd in Jie functies en op die plaatsen, waar- het door de regering nog nood- akelijk wordt geacht. rerstel van de democratie. In de tweede plaats is voor het fier- tetel der gezagsverhoudingen noodza kelijk, dat de democratische organen ïvorden hersteld. Het herstel van de vertegenwoor- gende colleges zal zowel voor Sta ten-Generaal, Provinciale Staten Is voor de gemeenteraden geschie dden. De methode, die bij dit herstel zal moeten worden gevolgd, zal nooit in overeenstemming kunnen zijn met de wettelijke voorschriften. Bij de thans aanwezige zekerheid, dat men zich niet aan de wet kan houden, zal pen oplossing moeten worden ge vonden, die de beste vruchten kan afwerpen en de geringste politieke ppanningen tengevolge heeft. Bij de samenstelling van de col leges, welke het volk tot de eerstko mende verkiezingen zullen vertegen woordigen, zal rekening moeten wor den gehouden zowel met hen,* die laarin vóór 1940 zitting hadden als met hen, die tijdens de bezetting, aetzij in of buiten de verzetsbewe ging, verantwoordelijkheid hebben gedragen. Ook voor eerstgenoemde categorie gelde, dat mag worden verlangd, dat zij het vertrouwen van het volk gedurende de jaren der be- tetting niet «heeft verloren. Het kabinet meent, dat in dit ver band de z.g. nationale adviescom missie een belangrijke taak kan ver vullen, in het bijzonder bij het Samenstellen van een noodparlement, flat door ons noodzakelijk geacht Svordt Dit noodparlement zal in functie blijven tot de eerstkomende verkie zingen. Wij menen, dat zonder bij- «ondere omstandigheden hiervoor fceker met een jaar moet worden ge rekend. Intussen kan de regering per der voor beslissingen van zodani ge cbraagwijdte worden geplaatst, dat £ij Oharvoor een uitspraak van het >volk nodig acht. Ook een eerder con- Hict met het noodparlement zou tot Verkiezingen moeten voeren, f Ten aanzien van de samenstelling j/Van gemeenteraden overweegt de regering op grond van de ervaring, Kiie inmiddels is opgedaan, voor de flater bevrijde provincies een wijzi ging van het uitvoeringsbesluit. E>e zuivering. 1 Zij is zich echter bewust dat hier- ïnee eveneens een tweede niet min der belangrijk onderwerp samen- Vangt. dat van de zuivering van de ambtelijke en van de bedrijfswereld en de berechting van landverraders en collaborateurs. De regering kan »ch niet aan de indruk onttrekken, bietbij met een van de ernstigste eilijkste problemen uit ons te te fegfefeea* v De regering is bereid met kracht op te treden en niet alleen tegen leden van de N.S.B., maar ook tegen over hen, die zich op welke laakbare wijze dan ook tijdens de bezetting op ergerlijke wijze hebben verrijkt. De regering acht het noodzakelijk, dat dezulken voorlopig in verzekerde be waring worden gesteld, totdat de wijze, waarop zij hun vermogen tij dens de bezetting vergaarden, zal zijn opgehelderd niet alleen, maar zij, indien de ontoelaatbaarheid daar van vaststaat, dit ook volledig door de staat in beslag hebben zien Wij achten verder een doortastende rechtvaardige zuivering nodig yoor het ambtelijk apparaat. Voorts zal overwogen moeten wor den of aan de ambtelijke zuivering niet een administratief-rechteiijk ka rakter moet worden gegeven. Voorstellen zijn te verwachten van invoering van een algemeen gelden de regeling, die de mogelijkheid biedt en de voorwaarden schept dat het bedrijfsleven door middel van tucht rechtelijke beoordeling wordt gezui verd, terwijl de wederopbouw van het bedrijfsleven niet meer dan strikt nodig is wordt gestoord. De berechting zal met spoed ter hand worden genomen, vooral van de leidende personen van de N.S.B. en van de oorlogsmisdadigers. Op een snelle zuivering van de politie zal in het bijzonde» worden aangedrongen, speciaal in de grote steden. Hierbij zal niet alleen op onvaderlandslieven de daden, maar ook op corruptie ge let worden. De zuivering van de pers dient snel te geschieden. Over de mogelijkheid tot verschijning of over definitief ver bod van, op grond van het persbe sluit, verboden bladen zal zo spoedig mogelijk een beslissing worden ge nomen. Hierbij zullen in ieder geval de rechten van de bonafdie illegale pers behoorlijk gewaarborgd worden. De regering rekent erop, dat deze beslis sing aan het bestaan van allerlei scha- duw-organisaties van verboden bla den een einde zal maken, waardoor alle vaderlandse krachten voor de ver schijnende pers beschikbaar komen. Leninging van stoffelijke nood. Als volgend punt vroeg de min.- pres. aandacht voor de voorziening in de directe materiële noden der bevolking. Niet alleen de voedsel- voori'ening, doch ook de ontzettende nood op het gebied van huisvesting en huisraad, van kleeding en schoei sel eischt dringend voorziening lichting, wil van het herstel van het Nederlandse bedrijfsleven binnen redelijke termijn iets terecht komen. Indien ergens dan blijkt op dit terrein dat alles met alles verband houdt en de maatregelen van een alles overziend standpunt uit die nen te worden beoordeeld- Herstel en opbouw van het Nederlandse productievermogen zal alleen doel treffend kunnen geschieden op de grondslag van een algemeen sociaal-economisch-financieel plan waarin de richtlijnen, volgens welke het beleid moet worden gevoerd, zijn vastgelegd. Zulk een plan dient te worden ontworpen na aanwij zingen door de ministerraad, door een in te stellen wetenschappelijk bureau, dat de gegevens verkrijgt van de departementen en van het georganiseerde bedrijfsleven, deze gegevens verwerkt en het ontwor pen plan voorlegt aan de minister raad. Voor de stichting van dit bu reau zal de regering een vaste kern van eerste rangs krachten ter be schikking stellen en verder zal een beroep tot medewerking worden ge daan op alle wetenschappelijke en practisch geschoolde krachten, waar over ons land beschikt, zowel uit het bedrijfsleven als uit de wereld van het hoger onderwijs. Noodplan-herstelplan. Voor de eerste phase van het re geringsoptreden is nodig een nood- plan-1945 daarnaast moet direct een begin worden gemaakt met het op stellen van 'n herstelplan '46-'48, dat drie jaren moet omvatten en waar van een aantal onderdelen, met na me de bouwnijverheid, reeds direct moet worden gezien in een veel langer tijdsbestek. In deze plannen komt aldus reeds een belangrijk deel van het economisch beleid tot uitdrukking. Bedrij f sorganisatie. De regering zal een regeling ont werpen voor de organisatie van het bedrijfsleven in grote samenvatten de eenheden, waarin overheid, on dernemers en arbeiders hun plaats verkrijgen, welke organen onder goedkeuring van hoger gezag alge meen bindende regelingen zowel op sociaal als op economisch terrein voor de bedrijfstakken kunnen vaststel len. Scheepvaart. De Nederlandse koopvaardijvloot leed gedurende de oorlog grote ver liezen- Plannen voor aanvulling en vernieuwing zijn in behandeling met de scheepseigenaren en binnen zeer korten tijd - kan een aanvang ge maakt worden met de uitvoering De regering zal er alles op zetten van ,de, bouw schepen zoveel mogelijk n op Nederlandse werven. het Nederlandse volk te doordrin gen van het besef, dat onze ar beidskracht vrijwel het enige is, dat ons gelaten werd en deze zelfs nog lang niet in de mate als vótff de oorlog. Werkelijke wel vaart voor iedereen kunnen wjj alken maar opbouwen op de grondslag van het herstel van ons productievermogen, ikw.z. door arbeid. Zolang wjj daar ook in de praktijk van ons leven geen ernst mee maken, blijven wij een volk van arme menschen. Op de bevolking moet een beroep worden gedaan om vooral hun, die in de zo jammerlijk geteisterde stre ken een nieuw leven moeten begin nen, dit enigszins dragelijk te ma ken. De regering vertrouwt, dat de vrijwillige inzameling van huisraad enz. voldoende resultaten zal op leveren om andere maatregelen overbodig te maken. Zij staat echter wel op het standpunt dat het in beginsel ongeoorloofd is, dat de ene burger, ten gevolge van oorlogsver nielingen, geen stoel heeft om op te zitten en de ander over huisraad be schikt, dat hij slechts éénmaal In de week of in het geheel niet ge bruikt. Economisch herstel. Betreffende het verder herstel van ons economisch leven wordt voorop gesteld, dat organisatorische en financiële sanering noodzakelijk ls en een hoog opgevoerd werktempo van de regering, naast een Nieuwbouw van zeeschepen, kust vaartschepen en vissersschepen is nodig. Voortgegaan zal worden met de uitwerking van een pensioenregeling voor het personeel der koopvaardij vloot. Problemen van de eigendom. De regering is verder voornemens een onderzoek in te stellen naar de vraag, voor welke bedrijfstakken, gedeelten van bedrijfstakken of on dernemingen, naast die van het mijnbedrijf en de Nederlandse Bank, een overgang van particulier eigendom naar de publieke of se- mi-publieke eigendom uit een oog punt van algemeen belang is gebo den. In dit verband zal ook worden onderzocht wat dient te gebeuren met de verbeurd verklaarde en on der beheer gestelde bezittingen van Duitse of Nederlandse onderdanen. Het agrarische fundament. Onze land- en tuinbouw verkeren in buitengewoon moeilijke omstan digheden en de vooruitzichten voor de komende oogst zijn ongunstig. Reeds met de herstelwerkzaam heden dient de grondslag te worden gelegd voor een complex van maat regelen, welke op lange termijn zullen moeten worden uitgevoerd om de vooraanstaande positie welke onze land- en tuinbouw steeds heb ben ingenomen ook in de toekomst te handhaven. De regering rekent hierbij op de uitge- §p gsjicUolog^che Juist® voor- Imedewtflfefrg" yan"~p~Ue"boerciC^tHtq- ders en landarbeiders, die door hechte organisatie ieder hun aan deel in de uitvoering van de nodige maatregelen op zich dienen te ne men- Zij zal voorts alles ln het werk stellen om te bereiken, dat de be werkers van de bodem duurzaam die beloning ontvangen, welke hun toekomt. Voedselvoorziening. De voedselvoorziening van ons volk baart nog vele .zorgen. Het is aan de thans afgetreden regering gelukt, met de krachtige hulp van onze bondgenoten, om reeds zeer snel na de voll®lige bevrijding de eerste honger te stillen. Doch reeds spoedig zullen wij op eigen krach ten deze taak moeten voortzetten. Slechts indien de gehele bevolking, in alle sectoren van het bedrijfs leven, haar. plicht verstaat, zal het mogelijk zijn om te voorkomen dat het tegenwoordige rantsoen moet worden verminderd. Financiën. Betreffende de financiële positie van ons land werd het volgende op gemerkt. Inzake het monetaire vraagstuk, dat naar zijn aard een internationaal karakter draagt, is het verschaffen van zekerheid met betrekking tot de buitenlandse valu taverhoudingen van het allergroot ste belang. Deze zekerheid mag ech ter niet worden gekocht met het aangaan van verbintenissen, die de gulden duurzaam op een maat schappelijk nie^ verantwoord peil zouden blijken te fixeren, daar dit bijv. zou noodzaken tot het voeren van een binnenlandse deflatie-poli- tiek flie na overwinning der huidige schaarste tot elke prijs moet worden voorkomen- Tevens zal in dit verband ook met de te genwoordige en toekomstige be langen der overzeese gebiedsdelen worden gerekend. De voornaamste financiële problemen, waarvoor ons land is gesteld, zijn in drie groepen te verdelen: 1. De vaststelling en regeling van de erfenis der laatste 5 jaren. 2. De financiering van de lopende buitengewone uitgaven voor de oorlogvoering de noodhulp en de steun bij de herbouw en het op gang brengen der bedrijven. 3. De dekking der normale publieke uitgaven met inachtneming van een groeiende overheidstaak. Rechtsorde van de arbeid. Betreffende het Departement van Sociale Zaken valt op te merken, dat het belang van heel ons volk dringend een vergroting van de arbeidsgelegen heid en het scheppen van verhoudin gen eist. waaronder met volle toewij ding wordt gewerkt en arbeidsconflic ten worden vermeden. De werkers van hoog tot laag zullen zowel in openbare bedrijven als in particuliere onderne mingen bij het.bedrijf moeten worden betrokken op een wijze, die hen doet gevoelen, dat met hun rechten, belan gen en gevoelens rekening wordt ge houden, maar dat zij dan ook mede verantwoordelijk zijn en dat een goede vervulling van hun taak een maat schappelijke plicht is. In de leiding van de bedrijfsorganisaties zullen ar- beidsvertegenwoordigers zitting moeten krijgen, terwijl in ondernemingen van enigen omvang ondernemingsraden voor georganiseerd overleg tussen de ondernemers en vertegenwoordigers van het personeel dienen te worden gevormd. Met kracht zal worden voortgewerkt aan de reeds in Londen ter hand ge nomen voorbereiding van een uitbrei ding der sociale verzekeringen en voor zieningen èn voor de loonarbeiders èn voor andere bevolkingsgroepen. Daar bij staat voorop de urgentie van een verbetering der ouderdomszorg. Culturele zaken. Wat onderwijs, kunsten en weten schappen betreft, ligt het in de bedoe ling der regering, dat maatregelen zul len worden getroffen om dit departe ment te maken tot de centrale plaats, vanwaar uit in de toekomst de volks opvoeding in de breedste zin kan wor den bevorderd. De radio-omroep zal bij dit departe ment worden getrokken. Met het oog op de grote culturele betekenis van pers en film zal worden nagegaan "11 bósyene deze zaken aan dit depafte-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 2