HELDERSCHE COURANT De spoorwegen in 't Zuiden al goed op gang NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA ONZE RICHTING. Geen "neutraliteit meer! Stroom uit de Keulse vlakte. ,,De val van Hitier". BINNENLAND De stroomvoorziening. Er komt een Nederlands leger, Vliegveld Valkenburg in gebruik. Busdiensten van"Amsterdam op Alkmaar en Den Haag. P.O D.-conflict opgelost. R. Mengelberg voor 1 jaar geschorst. WOENSDAG 4 JULI 1945. VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent. per millimeter HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving f 2.60, Postabonnementen f 3.00 Er is in de vijf jaren, die aan ons voorbij zijn gegaan, veel veranderd. We vinden de wereld niet terug, zoals we die vijf jaar geleden in handen van de Duitsers moesten geven. Wie van mening is, dat hij op 5 Mei 1945 weer achter zijn bureau kon gaan zitten en zijn afgebroken werk van 10 Mei 1940 weer kon voortzetten, die heeft zich deerlijk vergist. En wie die vergissing niet erkennen wil, die past niet in deze tijd. De verhoudingen zijn anders geworden. Er zijn helaas velen, die nog in onverschilligheid blijven toe zien die „de kat nog eens uit de boom kijken". Als krant kunnen we dat niet doen. We werden op de dag van de bevrijding geroepen om aan de slag te gaan en iedere dag weer eist de krant van ons, dat we ons bezinnen op de problemen van de dag, op de velerlei vraagstukken, die zich voordoen. Wij hebben dus onze houding te bepalen. We hebben onze mening te zeggen, pro of contra de vraagstuk ken, die zich aan ons voordoen. Vandaar dat wij onze lezers kun nen spreken over „onze richting"- Maar, zo horen we onze lezers al, opmerken: de Helderse Courant is toch neutraal? We antwoorden daar op: ,neen". Er is niemand die kleur loos, neutraal kan staan tegenover de vraagstukken van de nieuwe tijd. Wat is trouwens neutraliteit? Neutraliteit zou zijn als we stom weg alle berichten maar doorgaven, zoals die ons over telex en radio worden gegeven. We zouden zulke berichten nooit van commentaar mogen voorzien, want dan braken we onze neutraliteit. Als ik zeg, om een voorbeeld te noemen, dat er over het geheel genomen nog te wei nig verantwoordelijkheidsgevoel is bij de mensen, dan ben ik niet neutraal meer, want dan geef ik mijn mening over de houding van een bepaalde groep mensen. Als ik schrijf, dat we moeten vechten voor een behoorlijke levensstandaard voor de arbeiders, voor het recht dat ieder op arbeid heeft, dan schend ik de neutraliteit. Als ik critiek oefen op maatregelen van het Mil. Gezag of van de regering, dan breek Ik mijn neutrale standnunt. De krant zou een kleurloos ka rakterloos orgaan worden, als we haar op deze „neutrale" wijze zou den redigeren. Dat kunnen we niet en dat wensen we niet. Onze tijd vraagt een mening en een overtuiging en daarom willen We, in enige artikelen spreken over »onze richting". We weten dan wat we aan elkaar hebben- B. R Mijlen en mijlen kabels van de K|Jn naar Nederland boven de ri- vieren zullen ons de komende winter voorzien van electrische stroom uit Duitsland, bericht Leslie Randall, correspondent van de Evening Stan dard uit Dusseldorf. Britse electro- technici leiden het werk uit het hoofdkwartier van het militair ge zag der Rijnprovincie in Dusseldorf. Alles moet gereed zijn voordat de winter aanbreekt- De electrische stroom is nodig om warmte en licht te verschaffen voor de woningen van de honderdduizenden Nederlan ders, die onvoldoende steenkool zul len hebben. Het Parool. (Van onzen specialen verslaggever.) Ja, we zijn weer aardig op streek, vertelt de onderchef van het station Eindhoven ons, als wij hem komen vragen over de huidige stand van za ken bij de Spoorwegen in de drie Zui delijke provincies. Een week na de bevrijding van Eindhoven (18 Sept. '44) begon men met het opruimingswerk. De Duitsers hadden veel vernield. Vooral de ver woesting der seinhuizen en wissels was zeer schadelijk en is dit nog. Voor deze handicap bleef het westen grotendeels gespaard. Het rangeren op het stationsemplacement is nog erg lastig, doordat de kruiswissels verwoest werden. De nog in tact zijn de wissels moeten met ÜP hand be diend worden, zo ook de sluitbomen van de spoorwegovergangen. Elke trein moet „binnengeloodst" worden. De machinist mag zelf niet binnen rijden. maar moet bij de nog buiten werking zijnde seinpaal wachten op den loods, die weet hoe op dat mo ment de wissels liggen. Deze rijdt de trein het station binnen. De schade had echter nog erger kunnen zijn. Het emplacement is over de rivier de Dommel heengebouwd op 14 bruggen. De Duitsers wilden al die bruggen op blazen, maar de ondergrondse haalde de lading weg! Knap zo! We huurden een locomotief. Men begon met het huren van een locomotief van een zinkfabriek in Budel- Daarna haalde men een om gevallen Duitse locomotief op, deze werd hersteld. Zo kwamen we lang zamerhand op dreef. Reeds geruime tijd rijden nu in het Zuiden op beperkte schaal personen treinen. Eind November eerst naar Helmond, van Helmond naar Deurne. Tamelijk fcort geleden is de lijn tot Blerik vrijgekomen. De schakel gaar Limburg is nog niet volledig. De brug bij Roermond over de Maas is nog stuk. Er rijden ook nog geen personen treinen van ,den Bos n^ar Nijmegen, deze lijn is alleen voor het vervoer van militairen en kolen. In Zuid- Limburg zijn de lijnen Maastricht- Heerlen en MaastrichtSittard vrij Van Venlo naar Roermond gaat een busdienst. Deze is echter lang niet in staat om alle passagiers te vervoeren- Over enige weken zal het misschien mogelijk zijn van Eindhoven via Roer mond naar Maastricht te rijden. Dit is zeer belangrijk vooral met het oog op het kolenvervoer. In het Westen rijden we nu reeds fot Vlissingen. Met Noord-Nederland is nog geen verbinding, alle spoor bruggen zijn kapot. Behalve onze trei nen komen er heel veel Engelse trei nen door Brabant van Antwerpen richtig Wezel. Op het station staat juist een Engelse rodekruistrein. Van de nu rijdende passagierstrei- nen bestaat 90 uit personenwagens. We hebben nooit één reiziger behoe ven terug te sturen wegens plaatsge brek. De tarieven van het reizigersvervoer zijn gelijk aan die uit de bezettings tijd. Er is ook weer beperkt vervoer van stukgoederen en wagonladingen. De spoorwegen in het zuiden hebben geen gebrek aan kolen- In Groningen en Friesland zou men Duitse kolen krijgen, maar ze zitten daar noB steeds zonder. We maken ook nog even een praatje met de depótchef. Aan locomotieven ontbreekt het niet. In het depót Eind hoven staan 60 machines, waarvan 20 Engelse stroomlijnlocomotieven. Hier over beschikken de Engelse instanties. Ze zijn speciaal gebouwd voor goede rentreinen. Ook zijn in dit g^':al 10 herstelde Duitse locomotieven begre pen. We eindigen ons gesprek en lopen het emplacement af. Een trein uit West-Brabant rijdt juist binnen, e?n ander staat op vertrekken. We zien het en hebben het gehoord. In het Zuiden herstellen de spoorwegen zich snel- We zijn er zeker van dat het Noorden zijn best doet om dit goede voorbeeld zo snel mogelijk te volgen. Staande voor de rijk voor ziene étalage van een speelgoed winkel in het Zuiden, ontdekten we het nieuwste stuk kinder speelgoed: de z.g. val van Hitier. Het bestaat uit een ladder; op elke sport staat een naam ge schilderd- Van boven naar be neden lezen we: Tunis, Sicilië, Napels, Normandië, Parijs, Roergebied, Berlijn Langs de ze sporten duikelt eén kleurig Hitlerpoppetje naar beneden. In het plankje waarop de lad der staat, is een rond gat. Daar door Is Hitier tenslotte verdwe nen. De „grote figuren" van het Nazidom zijn thans overgeleverd aan de spot- en vermaaklust van jong en oud. We zagen het ook weer op de jongste feesten te Amsterdam. Op een der pleinen stond een gooitent. Met een bal mochten we goien- naar de grote poppen Hitier, Goering en Seyss. De koppen zaten los. Wie alle drie de koppen er af gooide, ont ving een prijs- Het kan verkerenzei Breêrp. Rantsoenen lager. Het Ministerie van Hffhdel en Nij verheid maakt bekend, dat voor zo ver zulks nog niet/heeft plaats ge vonden. met ingang van ft Juli a s. een begin zal worden gemaakt met de electriciteitslevering aan de par ticuliere verbruikers in het gehele land. De kolenpositie is echter zeer ernstig zodat de stroomleverin? slechts mogelijk is, als het publiek zich zeer grote beperkingen oplegt De rantsoenen zijn lager dan wij in ons nr. van Maandag meldden. De volgende rantsoenen gelden per periode van 60 dagen: December Januari 26 kwh., FebruariMaart 19 kwh., AprilMei 12 kwh.. JuniJuli 8 kwh., AugustusSeptember 12 kwh.. OctoberNovember 23 kwh of indien de meteropname op een ander tijdstip plaats heeft: Januari Februari 22 kwh., MaartApril 16 kwh., MeiJuni 9 kwh- JuliAug. 9 kwh.. September—October 18 kwh. NovemberDecember 26 kwh. Bovengenoemde rantsoenen gelden uitsluitend voor verlichting en huis houdelijk verbruik. Voor diegenen, die uitsluitend of in hoofdzaak electrisch koken gelden de volgende rantsoenen: voor gezin nen van 2 personen 85 kwh. per periode, voor elk gezinslid meer 15 kwh. per periode extra. Nadere bijzonderheden bij de elec- triciteitsbedrijven. Rantsoenoverschrijdingen worden gestraft met afsluiting van de stroom- toevoes- Reeds 26000 soldaten volledig; uitgerust. Eind September van dft jaar zal voldoende kleding en uitrusting ofl het Europese vasteland zijn aangeko- men om 55-000 Nederlanders van hel nodige te voorzien. Van de hierhoveü' genoemde 55.000 Nederlandse solda ten zijn er tot nu toe redds 26.000 volledig uitgerust en deze hebben ook hun opleiding ontvangen. De Nederlandse soldaten zullen ge kleed worden in Britse uniformen, terwijl ook het materiaal voor het' grootste gedeelte uit Engeland zal komen. De opleiding zal geschieden door Nederlandse instructeurs. En zal naar gestreefd worden de offi cieren zoveel mogelijk te doen voort komen uit de manschappen zelf enl hierbij ^zal minder worden gelet op( academische vorming dan op karak ter, moed, intelligentie en aanleg' om leiding te geven. De vrijwilligers^ zullen worden opgeroepen, en tot bent die in de loop der komende maanden! zullen worden opgeroepen en tot hem behoren vooral de leden der binnen landse strijdkrachten uit de noorde lijke en westelijke provincies, zullen| ontvangen worden in een aantal kampen, waar zij getoetst en me disch onderzocht worden. Daarna! gaan zij naar kampen om hun mili taire opleiding te ontvangen. Van de vliegvelden in West- Nederland is alleen het veld bij Den Haag. Valkenburg in gebruik» Vliegtuigen met v ^'~el uit Dene marken landen hier, terwijl repa- triërenden op dit vliegveld de va derlandse bodem weer betreden. Schiphol, waaraan met man en mach* wordt gewerkt om het te herstellen, bezit nu één startbaan, welke voor gebruik gereed is. Ingaande Maandag is een beperkt» busdienst van de N.S. opengesteld van Amsterdam C.S. naar Alkmaax en terug. De bussen zullen in plaat sen waar spoorwegstations zijn, stoppen. Er zijn tien ritten per dag. Ingaande 4 Juli* a-s. zullen even eens beperkte N.S. busdiensten gaan riiden van Den Haag S.S. naar Am- s?o-, v.v., Rotterdam (Hofplein) naar Delft v.v. GoudaDen Haag S.S. v-v. en GoudaRotterdam (Hof plein) v.v. Deze bussen vertrekken van het voorplein van genoemde stations en zullen onderweg niet stoppen. Naar de Sectie Voorlichting vaa het Militair Gezag mededeelt is het conflict te Amsterdam inzake da POD opgelost. In een openhartige bespreking hebben de huidige en vroegere leiders van deze dienst besloten tezamen de werkzaamheden voor de POD te hervatten. Met dm» leiding zullen nu belast zijn de he ren Koops, Dijkstra, Steeman en v. d. Tas- Naar ANP-Aneta verneemt is dr. Rudolf Mengelberg voor de tijd van één jaar geschorst als directeur van de N.V. het Concertgebouw te Am sterdam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1