HELDERSCHE COURANT
De spoorwegen in 't Zuiden al goed op gang
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
ONZE RICHTING.
Geen "neutraliteit meer!
Stroom uit de Keulse vlakte.
,,De val van Hitier".
BINNENLAND
De stroomvoorziening.
Er komt een Nederlands leger,
Vliegveld Valkenburg in
gebruik.
Busdiensten van"Amsterdam
op Alkmaar en Den Haag.
P.O D.-conflict opgelost.
R. Mengelberg voor 1 jaar
geschorst.
WOENSDAG 4 JULI 1945.
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent. per millimeter
HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA
ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en
omgeving f 2.60, Postabonnementen f 3.00
Er is in de vijf jaren, die aan ons
voorbij zijn gegaan, veel veranderd.
We vinden de wereld niet terug,
zoals we die vijf jaar geleden in
handen van de Duitsers moesten
geven.
Wie van mening is, dat hij op 5
Mei 1945 weer achter zijn bureau
kon gaan zitten en zijn afgebroken
werk van 10 Mei 1940 weer kon
voortzetten, die heeft zich deerlijk
vergist. En wie die vergissing niet
erkennen wil, die past niet in deze
tijd. De verhoudingen zijn anders
geworden. Er zijn helaas velen, die
nog in onverschilligheid blijven toe
zien die „de kat nog eens uit de
boom kijken". Als krant kunnen
we dat niet doen. We werden op de
dag van de bevrijding geroepen om
aan de slag te gaan en iedere dag
weer eist de krant van ons, dat we
ons bezinnen op de problemen van
de dag, op de velerlei vraagstukken,
die zich voordoen.
Wij hebben dus onze houding te
bepalen. We hebben onze mening te
zeggen, pro of contra de vraagstuk
ken, die zich aan ons voordoen.
Vandaar dat wij onze lezers kun
nen spreken over „onze richting"-
Maar, zo horen we onze lezers al,
opmerken: de Helderse Courant is
toch neutraal? We antwoorden daar
op: ,neen". Er is niemand die kleur
loos, neutraal kan staan tegenover
de vraagstukken van de nieuwe
tijd. Wat is trouwens neutraliteit?
Neutraliteit zou zijn als we stom
weg alle berichten maar doorgaven,
zoals die ons over telex en radio
worden gegeven. We zouden zulke
berichten nooit van commentaar
mogen voorzien, want dan braken
we onze neutraliteit. Als ik zeg, om
een voorbeeld te noemen, dat er
over het geheel genomen nog te wei
nig verantwoordelijkheidsgevoel is
bij de mensen, dan ben ik niet
neutraal meer, want dan geef ik
mijn mening over de houding van
een bepaalde groep mensen. Als ik
schrijf, dat we moeten vechten voor
een behoorlijke levensstandaard voor
de arbeiders, voor het recht dat
ieder op arbeid heeft, dan schend
ik de neutraliteit. Als ik critiek
oefen op maatregelen van het Mil.
Gezag of van de regering, dan breek
Ik mijn neutrale standnunt.
De krant zou een kleurloos ka
rakterloos orgaan worden, als we
haar op deze „neutrale" wijze zou
den redigeren. Dat kunnen we niet
en dat wensen we niet.
Onze tijd vraagt een mening en
een overtuiging en daarom willen
We, in enige artikelen spreken over
»onze richting". We weten dan wat
we aan elkaar hebben-
B.
R Mijlen en mijlen kabels van de
K|Jn naar Nederland boven de ri-
vieren zullen ons de komende winter
voorzien van electrische stroom uit
Duitsland, bericht Leslie Randall,
correspondent van de Evening Stan
dard uit Dusseldorf. Britse electro-
technici leiden het werk uit het
hoofdkwartier van het militair ge
zag der Rijnprovincie in Dusseldorf.
Alles moet gereed zijn voordat de
winter aanbreekt- De electrische
stroom is nodig om warmte en licht
te verschaffen voor de woningen
van de honderdduizenden Nederlan
ders, die onvoldoende steenkool zul
len hebben. Het Parool.
(Van onzen specialen verslaggever.)
Ja, we zijn weer aardig op streek,
vertelt de onderchef van het station
Eindhoven ons, als wij hem komen
vragen over de huidige stand van za
ken bij de Spoorwegen in de drie Zui
delijke provincies.
Een week na de bevrijding van
Eindhoven (18 Sept. '44) begon men
met het opruimingswerk. De Duitsers
hadden veel vernield. Vooral de ver
woesting der seinhuizen en wissels
was zeer schadelijk en is dit nog.
Voor deze handicap bleef het westen
grotendeels gespaard. Het rangeren
op het stationsemplacement is nog
erg lastig, doordat de kruiswissels
verwoest werden. De nog in tact zijn
de wissels moeten met ÜP hand be
diend worden, zo ook de sluitbomen
van de spoorwegovergangen. Elke
trein moet „binnengeloodst" worden.
De machinist mag zelf niet binnen
rijden. maar moet bij de nog buiten
werking zijnde seinpaal wachten op
den loods, die weet hoe op dat mo
ment de wissels liggen. Deze rijdt de
trein het station binnen. De schade
had echter nog erger kunnen zijn. Het
emplacement is over de rivier de
Dommel heengebouwd op 14 bruggen.
De Duitsers wilden al die bruggen op
blazen, maar de ondergrondse haalde
de lading weg! Knap zo!
We huurden een locomotief.
Men begon met het huren van een
locomotief van een zinkfabriek in
Budel- Daarna haalde men een om
gevallen Duitse locomotief op, deze
werd hersteld. Zo kwamen we lang
zamerhand op dreef.
Reeds geruime tijd rijden nu in het
Zuiden op beperkte schaal personen
treinen. Eind November eerst naar
Helmond, van Helmond naar Deurne.
Tamelijk fcort geleden is de lijn tot
Blerik vrijgekomen. De schakel gaar
Limburg is nog niet volledig. De brug
bij Roermond over de Maas is nog
stuk. Er rijden ook nog geen personen
treinen van ,den Bos n^ar Nijmegen,
deze lijn is alleen voor het vervoer
van militairen en kolen. In Zuid-
Limburg zijn de lijnen Maastricht-
Heerlen en MaastrichtSittard vrij
Van Venlo naar Roermond gaat een
busdienst. Deze is echter lang niet in
staat om alle passagiers te vervoeren-
Over enige weken zal het misschien
mogelijk zijn van Eindhoven via Roer
mond naar Maastricht te rijden. Dit
is zeer belangrijk vooral met het oog
op het kolenvervoer.
In het Westen rijden we nu reeds
fot Vlissingen. Met Noord-Nederland
is nog geen verbinding, alle spoor
bruggen zijn kapot. Behalve onze trei
nen komen er heel veel Engelse trei
nen door Brabant van Antwerpen
richtig Wezel. Op het station staat
juist een Engelse rodekruistrein.
Van de nu rijdende passagierstrei-
nen bestaat 90 uit personenwagens.
We hebben nooit één reiziger behoe
ven terug te sturen wegens plaatsge
brek.
De tarieven van het reizigersvervoer
zijn gelijk aan die uit de bezettings
tijd. Er is ook weer beperkt vervoer
van stukgoederen en wagonladingen.
De spoorwegen in het zuiden hebben
geen gebrek aan kolen- In Groningen
en Friesland zou men Duitse kolen
krijgen, maar ze zitten daar noB steeds
zonder.
We maken ook nog even een praatje
met de depótchef. Aan locomotieven
ontbreekt het niet. In het depót Eind
hoven staan 60 machines, waarvan 20
Engelse stroomlijnlocomotieven. Hier
over beschikken de Engelse instanties.
Ze zijn speciaal gebouwd voor goede
rentreinen. Ook zijn in dit g^':al 10
herstelde Duitse locomotieven begre
pen.
We eindigen ons gesprek en lopen
het emplacement af. Een trein uit
West-Brabant rijdt juist binnen, e?n
ander staat op vertrekken. We zien
het en hebben het gehoord. In het
Zuiden herstellen de spoorwegen zich
snel- We zijn er zeker van dat het
Noorden zijn best doet om dit goede
voorbeeld zo snel mogelijk te volgen.
Staande voor de rijk voor
ziene étalage van een speelgoed
winkel in het Zuiden, ontdekten
we het nieuwste stuk kinder
speelgoed: de z.g. val van Hitier.
Het bestaat uit een ladder; op
elke sport staat een naam ge
schilderd- Van boven naar be
neden lezen we: Tunis, Sicilië,
Napels, Normandië, Parijs,
Roergebied, Berlijn Langs de
ze sporten duikelt eén kleurig
Hitlerpoppetje naar beneden.
In het plankje waarop de lad
der staat, is een rond gat. Daar
door Is Hitier tenslotte verdwe
nen.
De „grote figuren" van het
Nazidom zijn thans overgeleverd
aan de spot- en vermaaklust
van jong en oud. We zagen het
ook weer op de jongste feesten
te Amsterdam.
Op een der pleinen stond een
gooitent. Met een bal mochten
we goien- naar de grote poppen
Hitier, Goering en Seyss. De
koppen zaten los. Wie alle drie
de koppen er af gooide, ont
ving een prijs-
Het kan verkerenzei Breêrp.
Rantsoenen lager.
Het Ministerie van Hffhdel en Nij
verheid maakt bekend, dat voor zo
ver zulks nog niet/heeft plaats ge
vonden. met ingang van ft Juli a s.
een begin zal worden gemaakt met
de electriciteitslevering aan de par
ticuliere verbruikers in het gehele
land. De kolenpositie is echter zeer
ernstig zodat de stroomleverin?
slechts mogelijk is, als het publiek
zich zeer grote beperkingen oplegt
De rantsoenen zijn lager dan wij
in ons nr. van Maandag meldden.
De volgende rantsoenen gelden per
periode van 60 dagen: December
Januari 26 kwh., FebruariMaart 19
kwh., AprilMei 12 kwh.. JuniJuli
8 kwh., AugustusSeptember 12
kwh.. OctoberNovember 23 kwh
of indien de meteropname op een
ander tijdstip plaats heeft: Januari
Februari 22 kwh., MaartApril 16
kwh., MeiJuni 9 kwh- JuliAug.
9 kwh.. September—October 18 kwh.
NovemberDecember 26 kwh.
Bovengenoemde rantsoenen gelden
uitsluitend voor verlichting en huis
houdelijk verbruik.
Voor diegenen, die uitsluitend of
in hoofdzaak electrisch koken gelden
de volgende rantsoenen: voor gezin
nen van 2 personen 85 kwh. per
periode, voor elk gezinslid meer 15
kwh. per periode extra.
Nadere bijzonderheden bij de elec-
triciteitsbedrijven.
Rantsoenoverschrijdingen worden
gestraft met afsluiting van de stroom-
toevoes-
Reeds 26000 soldaten volledig;
uitgerust.
Eind September van dft jaar zal
voldoende kleding en uitrusting ofl
het Europese vasteland zijn aangeko-
men om 55-000 Nederlanders van hel
nodige te voorzien. Van de hierhoveü'
genoemde 55.000 Nederlandse solda
ten zijn er tot nu toe redds 26.000
volledig uitgerust en deze hebben
ook hun opleiding ontvangen.
De Nederlandse soldaten zullen ge
kleed worden in Britse uniformen,
terwijl ook het materiaal voor het'
grootste gedeelte uit Engeland zal
komen. De opleiding zal geschieden
door Nederlandse instructeurs. En
zal naar gestreefd worden de offi
cieren zoveel mogelijk te doen voort
komen uit de manschappen zelf enl
hierbij ^zal minder worden gelet op(
academische vorming dan op karak
ter, moed, intelligentie en aanleg'
om leiding te geven. De vrijwilligers^
zullen worden opgeroepen, en tot bent
die in de loop der komende maanden!
zullen worden opgeroepen en tot hem
behoren vooral de leden der binnen
landse strijdkrachten uit de noorde
lijke en westelijke provincies, zullen|
ontvangen worden in een aantal
kampen, waar zij getoetst en me
disch onderzocht worden. Daarna!
gaan zij naar kampen om hun mili
taire opleiding te ontvangen.
Van de vliegvelden in West-
Nederland is alleen het veld bij Den
Haag. Valkenburg in gebruik»
Vliegtuigen met v ^'~el uit Dene
marken landen hier, terwijl repa-
triërenden op dit vliegveld de va
derlandse bodem weer betreden.
Schiphol, waaraan met man en
mach* wordt gewerkt om het te
herstellen, bezit nu één startbaan,
welke voor gebruik gereed is.
Ingaande Maandag is een beperkt»
busdienst van de N.S. opengesteld
van Amsterdam C.S. naar Alkmaax
en terug. De bussen zullen in plaat
sen waar spoorwegstations zijn,
stoppen. Er zijn tien ritten per dag.
Ingaande 4 Juli* a-s. zullen even
eens beperkte N.S. busdiensten gaan
riiden van Den Haag S.S. naar Am-
s?o-, v.v., Rotterdam (Hofplein)
naar Delft v.v. GoudaDen Haag
S.S. v-v. en GoudaRotterdam (Hof
plein) v.v.
Deze bussen vertrekken van het
voorplein van genoemde stations en
zullen onderweg niet stoppen.
Naar de Sectie Voorlichting vaa
het Militair Gezag mededeelt is het
conflict te Amsterdam inzake da
POD opgelost. In een openhartige
bespreking hebben de huidige en
vroegere leiders van deze dienst
besloten tezamen de werkzaamheden
voor de POD te hervatten. Met dm»
leiding zullen nu belast zijn de he
ren Koops, Dijkstra, Steeman en
v. d. Tas-
Naar ANP-Aneta verneemt is dr.
Rudolf Mengelberg voor de tijd van
één jaar geschorst als directeur van
de N.V. het Concertgebouw te Am
sterdam.