HELDERSCHE COURANT
DE HAVEN
De uitslag der Engelse verkiezingen
van Amsterdam
De Zonsverduisiering
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Zondagsoverdenking
1 Augustus open voor
alle zeeschepen
AUTOBUSVERBINDING
Alkmaar Den Helder.
CAPITULATIE of VERNIETIGING
Sensationele overwinning van de
arbeiderspartij
ZATERDAG 88 JULI 1945,
<9e Jaargang Nr. 3M,
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent per millimeter
HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA
ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en
omgeving i 2.60, Postabonnementen f 3.00
Hebt u er nog wat van gezien? Of
had u 't te druk? Die 't gezien hebben,
vonden 't interessant, 't Is dan ook een
indrukwekkend gezicht als het stralend
vorstin" wordt omsluierd en er op die
vorstin" wordt omsluierd en er op die
fontein van licht als het ware een
deksel komt te liggen. Geen wonder,
dat velen dit onnatuurlijk verschijnsel
graag met eigen ogen willen bespie
den. Wij stedelingen, wij zien in de
regel van de zon niet veel. De mees
ten onzer liggen nog op één oor als
„het licht des daags" majesteitelijk
voor ons opkomt. Niemand wordt er
wakker van. „Dat zou er nog bij moe
ten komen!" zegt ge misschien. „Stel
je vóór, dat je elke morgen er nog
wakker van werd!" Och, 't is zó, als
de zon eenmaal per jaar opkwam, wat
zou er een feest worden gevierd. De
vlaggen gingen uit. Ieder moest 't zien
en vanwege de zon zou een groot zo
merfeest worden gevierd. Maar nu
zij alle dagen opkomt, geloven wij 't
wel. Met de maan leefden wij nog mee
in de oorlogsjaren tenminste, maar de
zon het is een vanzelfsprekend iets
geworden. Wij zijn er al gewoon aan
geraakt. Oók dat 't onhoorbaar plaats
vindt. Wij kleine, nietige mensen, wij
maken veel lawaai en bombarie overal
mee. Wij zijn nu eenmaal „dik-doe-
ners" en hebben behoefte aan bravour.
„Ga uit de weg mensen, ga a.u.b. uit
de weg, de bergen zijn in barens
nood en een belachelijke muis wordt
geboren". Maar daarbuiten in de na
tuur gaat alles zonder bravour, stil en
majesteitelijk. Des avonds komt de
grote lichtaansteker en steekt al die
ontelbare lichtjes-die-nooit-uitgaan weer
voor ons aan en 't gaat alles zonder
bravoer. rustig en stil, maar óók
majesteitelijk. Ook de zon gaat op en
onder en niemand wordt er wakker
van. U hebt zo'n opgang of- onder
gang toch wel eens gezien? Schitte
rend, vindt u niet?
Wat nu die zonsverduistering betreft,
u weet, dat 't maar woordspel is. De
zon. die volgens de sterrekundigen,
een inhoud van 1.300.000 maal die van
onze aarde heeft, houdt geen moment
op te schijnen. Maar er is ook een
zonsverduistering, die iedere dag en,
alom plaats vindt, maar waarvoor velen
zich niet interesseeren. Wij bedoelen:
de duisternis om ons heen, in de
maatschappij, in het staatkundige en
sociale leven. Alles een gevolg, van de
innerlijke zonsverduistering. Mag, ik
een voorbeeld geven om 't te verdui
delijken? Men kan de wereld, waarin
wij leven, het best vergelijken met
een stad die electrisch (wat een woord!)
verlicht is, maar waar opeens, door een
defect in de machines in de centrale,
a'les in donker wordt gezet. Een reu
zen-eonst ernatie! Opeens de kamer
donker, de straat donker, de winkels
donker, zelfs de kerken (als 't op Zon
dagavond gebeurt» in 't donker. Wat
is die donkerte toch naar' Wij weten
er alleen van mee te praten. Zo'n
electrische zonsverduistering moet niet
te lang duren.
In onze wereld heeft voortdurend
zo'n electrische zonsverduistering
Plaats, of liever en beter gezegd: een
chronische lichtverduistering. Men
komt wel aandragen met allerlei kaars
jes, om de boel te verlichten, o.a. met
het kaarsje van de philosophie of met
het mystieke vuurwerk onzer moderne
religie, maar 't is alles abnormaal,
alles surrogaat. Zó blind zijn wij, dat
wij niet. eens bemerken, dat er iets
aan de centrale kapot is. Weet u wat
wij nodig hebben? De opgang van het
licht in de ziel.
Het hogere hemelse licht moet weer
schitteren gaan in het verborgen leven
onzer ziel, in het centrum van ons
leven. Wij hebben hoger licht nodig
(Van onzen specialen verslaggever.)
Op zijn kantoor in de oude Schreiers
toren, het gebouw dat vroeger tot de
vestingwerken van Amsterdam be
hoorde, vertelde de havenmeester, de
heer B. de Vries, ons het een en ander
over de huidige stand van zaken in
de Amsterdamse havens. Als eerste
punt brachten we
de versperring
in het Noordzeek anaal (vanaf de Hem-
brug duidelijk waar te nemen) naar
voren. De Duitsers lieten in het kader
der verwoesting van de havens van
Amsterdam ter hoogte van de uitmon
ding van de Zaan in het Noordzeeka
naal een tweetal in aanbouw zijnde
schenen zinken. Deze versperden het
gehele Noordzeekanaal. Vooral het ene
schip met een inhoud van ongeveer
9000 ton was geen kleinigheid. Indien
de oorlogstoestand het noodzakelijk had
gemaakt, zouden de Engelsen met
zware ladingen zijn gaan werken. Dan
was de waterweg binnen veertien da
gen weer vrij geweest- Dat zou echter
voor de omgeving minder prettige ge
volgen gehad hebban.
De betrekkelijk zwakke dijken
van het kanaal zouden door de explo
sies doorbroken zijn en de gehele IJ-
polder was onderge'open. De artillerie
inrichtingen bij de Hembrug zouden
verwoest zijn. Kortom men had zeer
veel schade toegebracht. Gelukkig is
dit niet gebeurd. Rotterdam stond ge
heel gereed en kon direct als invoer
haven voor het nodige voedsel, etc.
fungeren.
Intussen zat men in Amsterdam niet
stil. Engeland zond 300 ton steenkool
voor het gereedmaken van een nieuwe
vaargeul door het Noordzeekanaal, ter
plaatse. Drie baggermolens gingen aan
work. Fen C'H te uit de noorde
lijke oever werd weggehapt. Dit kon,
omdat er een slaperdijk aanwezig was
Van het kleinste der versperringssche-
nen wedden grote stukken weggebrand
en zo kwam de nieuwe vaargeul tot
stand Het werk heeft wel enke'e hon
derdduizenden gekost. het lich
ten van het grote sch'n behoeft dus
niet zo'n grote* haast g-mankt te wor
den. Dat zal nog wel enige tijd vragen.
Kleinere schepen konden al pas
seren, maar na 1 Augustus zullen
de grootste zeeschepen de haven
van Amsterdam weer binnen kun
nen lopen. Ook de sluizen te IJmvi-
den vormen geen belemmering. De
grote sluis is vel niet te gebr-iken,
maar de middelgrote is wel, in
staat alle schepen te schutten-
Behalve voor de voedselvoorziening
is de haven van Amsterdam ook van
belang voor reparatiewerkzaamheden,
o.a. voor geallieerde oorlogsschepen.
Het eerste Liberty-schip
deed reeds de haven aan. Een dezer
dagen zal de Randfontein uit Buenos
Aires binnenlopen met een lading wol,
lijnzaad (o.a. voor het maken van vee
koeken!), soapstock (zeep) en paarden-
vlees. In de nabije toekomst worden
weer talrijke schepen verwacht. Naar
dan het licht der zon en maan. Alleen
het licht begrijpt het licht. Daarom
niet knoeien met lampjes hier en licht
jes daar. ma-" vragen om het waar
achtige liebt van boven kwam.
De mens die God uit zijn hart en
leven heeft verloren, wandelt niet
slechts in de duisternis; maar is vol
gens het woord van Paulus aan de
Efeziërs zelf duisternis.
Eertijds waart gij duisternis, maar
nu zijt gij licht in den Heere, wandelt
dan als kinderen des lichtst
welke havens de toevoerschepen zul
len opstomen, wordt in Londen (voor
Nederland via Den Haag) geregeld. Zij
zullen vooral graan brengen, maar
daarnaast ook wol, katoen en lijnzaad.
De werklust der havenarbeiders is
uitnemend. Voor de prestaties der men
sen heeft men niets dan lof. De bij de
strubbelingen gestelde eisen waren
merendeels redelijk en zijn ook inge
willigd. Als het moet wordt er dag sn
nacht en ook Zondags doorgewerkt.
Dit Is nodig, want een schip moet zo
gauw mogelijk weer weg om nieuwe
vrachten te halen.
Er is losmogelijkheid voor de sche
pen. De Duitsers hebben 150 kranen
vernield, maar er zijn er nog 50 over
en er zijn in Engeland nieuwe besteld.
Onze koopvaardijvloot leed
zware verliezen.
Meer dan de helft ging verloren. Voor
al de Roterdamse Loyd werd ernstig
getroffen. Zij hield tot op heden slechts
twee passagiersboten over. Er gingen
schepen verloren bij de landingen op
Sicilië en de evacuatie van Grieken
land. De Mij. Nederland kwam er be
ter af. De Joh. van Oldenbarneveldt.
de Huygens, de Johan de Witt en de
Oranje zijn er nog. Het laatste doet
dienst als hospitaalschip. Zoals men
weet ging de J. P. Coen reeds in Mei
1940 verloren bij IJmuiden. Gelukkig
is het vlaggeschip van onze Nederland
se koopvaardijvloot, de Nieuw Amster
dam van de H.A.L., er ook nog. Al
deze schepen blijven voorlopig nog in
dienst van het algemeen geallieerd be
lang.
Zo staan de zaken er in Amsterdam
voor. Er wordt aangepakt, er is opti
misme! We willen dit artikel niet be
sluiten zonder onze beste wensen te
hebben uitgesproken voor het spoedig
algeheel herstel van Amsterdam, ook
als havenstad!
Met ingang van Maandag 30 Juli
a.s. zal er door de Ned. Spoorwe
gen een busdienst worden inge
steld o.m. op de route Alkmaar
Den Helder.
Door deze dienst zal onze stad
voor een belangrijk deel uit haar
isolement worden verlost.
Hieronder laten we de dienst
regeling volgen:
AlkmaarDen Helder.
Alkmaar Station V. 6.7.9.30
12.30, 16.00, 17.00.
Den Helder Keizersbrug A. 7.10,
8.10, 10.40, 13.40, 17.10 18.10.
Den HelderAlkmaar.
Den Helder, Keizersbrug V. 6.
9.30, 12.30*, 15.30, 18.30.
Alkmaar Station A. 9.10, 10.40,
13.40*, 16.40, 19.40.
Zaterdags niet.
Voorts wordt er een busdienst
ingesteld op het traject Alkmaar
Haarlem, terwijl reeds 3 x daags
een trein tussen Alkmaar en Am
sterdam rijdt nl. vertrek Alk
maar 7 u. 2) 7.17 en 15 u. Vertrek
uit A'dam 9.50. 11.45 en 17.45 2).
2) Rijden op Zondag niet.
Verdere inlichtingen aan de
stations verkrijgbaar.
Geallieerde verklaring
aan Japan
De Verenigde Staten, Engeland en
China hebben in een gemeenschappe
lijke verklaring aan Japan geëist, dat
dit land zijn tegenstand opgeeft, aan
gezien anders het gehele moederland
volkomen vernietigd zal worden.
Londen, 26 Juli. (Reuter). De En
gelse Lagerhuisverkiezingen, waarvan
de resultaten Donderdag bekend zijn
geworden, hebben 'n sensationele over
winning voor Labour gebracht. De Ar
beiderspartij heeft 390 van de 640 zetels
verworven- In het vorige Lagerhuis
had zij er slechts 168. Het aantal zetels
van de conservatieven, die in het oude
Lagerhuis over 351 mandaten beschik
ten. is gedaald tot 195.
Churchill is afgetreden als minister
president. De Koning heeft den
Labour-leider Attlee belast met de
vorming van een nieuwe regering.
Daar de Arbeiderspartij de absolute
meerderheid in het Lagerhuis heeft
behoeft zij niet de steun van enige
andere partii.
Tal van vooraanstaande conservatie
ven werden in hun districten versla
gen. zo de ministers Brendan Bracken.
Amery. Hore Belisha en G**i?g. Ook de
liberale leider Sinrla'r en zün bekende
partijgenoot Beverdi»e moesten de ne
derlaag lijden. Churchill is in ziin dis
trict herkozen- De grote partijen had
den hier geen te«enoandidaten gesteld
Onk Anthn-v Fden is herkozen.
In een afscheidsboodschan aan het
En°else volk heeft Churchill dank ge
zegd voor de steun, die hij gedurende
zijn bewind in oorlogstijd heeft ont
vangen.
Man acht het zeker, dat in het
nieuwe ministerie-Attlee belangrijke
functies zullen worden bekleed door:
Re vin Morrison. Stafford Cripps, Hugh
Dalton en Ellen Wilkinsoa.
195
351
390
168
14
25
11
18
''0
16
2
1
Het oude en het nieuwe Lagerhuis.
Hieronder volgt een staat van de
zetelverdeling van de voornaamste
partijen in het oude Lagerhuis (op het
ogenblik van de ontbinding) en van
die in het nieuwe Lagerhuis volgens
de Donderdag bekend geworden resul
taten:
Conservatieven
Labour
Nationale liberalen
Liberalen
Onafhankelijken
Communisten
Afscheidsboodschap van Churchill
Churchill heeft Donderdagavond een.
afscheidsboodschap aan het Britse volle
doen toekomen. Hij geeft hierin de
verzekering, dat „alle plannen gemaakt
en alle voorbereidingen getroffen" zijn
voor de oorlog tegen Japan, en dat „de
resultaten wellicht veel eerder zullen
komen dan wij tot dusver het recht
hadden te verwachten."
Dank aan Churchill.
Prof- Laski, voorzitter van het da
gelijks bestuur der Labourpartij, heeft
in verband met de uitslag der ver
kiezingen verklaard: Namens de Bróse
Arbeiderspartij wil ik Churchill dank
zeggen voor de grote diensten, die hij
deze natie heeft bewezen.. Het Britse
volk heeft gekozen en wij danken het
Britse volk voor dit bewijs van de
volkomen rijpheid der Britse demo
cratie.