HELDERSCHE COURANT DE HAVEN De uitslag der Engelse verkiezingen van Amsterdam De Zonsverduisiering NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Zondagsoverdenking 1 Augustus open voor alle zeeschepen AUTOBUSVERBINDING Alkmaar Den Helder. CAPITULATIE of VERNIETIGING Sensationele overwinning van de arbeiderspartij ZATERDAG 88 JULI 1945, <9e Jaargang Nr. 3M, VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving i 2.60, Postabonnementen f 3.00 Hebt u er nog wat van gezien? Of had u 't te druk? Die 't gezien hebben, vonden 't interessant, 't Is dan ook een indrukwekkend gezicht als het stralend vorstin" wordt omsluierd en er op die vorstin" wordt omsluierd en er op die fontein van licht als het ware een deksel komt te liggen. Geen wonder, dat velen dit onnatuurlijk verschijnsel graag met eigen ogen willen bespie den. Wij stedelingen, wij zien in de regel van de zon niet veel. De mees ten onzer liggen nog op één oor als „het licht des daags" majesteitelijk voor ons opkomt. Niemand wordt er wakker van. „Dat zou er nog bij moe ten komen!" zegt ge misschien. „Stel je vóór, dat je elke morgen er nog wakker van werd!" Och, 't is zó, als de zon eenmaal per jaar opkwam, wat zou er een feest worden gevierd. De vlaggen gingen uit. Ieder moest 't zien en vanwege de zon zou een groot zo merfeest worden gevierd. Maar nu zij alle dagen opkomt, geloven wij 't wel. Met de maan leefden wij nog mee in de oorlogsjaren tenminste, maar de zon het is een vanzelfsprekend iets geworden. Wij zijn er al gewoon aan geraakt. Oók dat 't onhoorbaar plaats vindt. Wij kleine, nietige mensen, wij maken veel lawaai en bombarie overal mee. Wij zijn nu eenmaal „dik-doe- ners" en hebben behoefte aan bravour. „Ga uit de weg mensen, ga a.u.b. uit de weg, de bergen zijn in barens nood en een belachelijke muis wordt geboren". Maar daarbuiten in de na tuur gaat alles zonder bravour, stil en majesteitelijk. Des avonds komt de grote lichtaansteker en steekt al die ontelbare lichtjes-die-nooit-uitgaan weer voor ons aan en 't gaat alles zonder bravoer. rustig en stil, maar óók majesteitelijk. Ook de zon gaat op en onder en niemand wordt er wakker van. U hebt zo'n opgang of- onder gang toch wel eens gezien? Schitte rend, vindt u niet? Wat nu die zonsverduistering betreft, u weet, dat 't maar woordspel is. De zon. die volgens de sterrekundigen, een inhoud van 1.300.000 maal die van onze aarde heeft, houdt geen moment op te schijnen. Maar er is ook een zonsverduistering, die iedere dag en, alom plaats vindt, maar waarvoor velen zich niet interesseeren. Wij bedoelen: de duisternis om ons heen, in de maatschappij, in het staatkundige en sociale leven. Alles een gevolg, van de innerlijke zonsverduistering. Mag, ik een voorbeeld geven om 't te verdui delijken? Men kan de wereld, waarin wij leven, het best vergelijken met een stad die electrisch (wat een woord!) verlicht is, maar waar opeens, door een defect in de machines in de centrale, a'les in donker wordt gezet. Een reu zen-eonst ernatie! Opeens de kamer donker, de straat donker, de winkels donker, zelfs de kerken (als 't op Zon dagavond gebeurt» in 't donker. Wat is die donkerte toch naar' Wij weten er alleen van mee te praten. Zo'n electrische zonsverduistering moet niet te lang duren. In onze wereld heeft voortdurend zo'n electrische zonsverduistering Plaats, of liever en beter gezegd: een chronische lichtverduistering. Men komt wel aandragen met allerlei kaars jes, om de boel te verlichten, o.a. met het kaarsje van de philosophie of met het mystieke vuurwerk onzer moderne religie, maar 't is alles abnormaal, alles surrogaat. Zó blind zijn wij, dat wij niet. eens bemerken, dat er iets aan de centrale kapot is. Weet u wat wij nodig hebben? De opgang van het licht in de ziel. Het hogere hemelse licht moet weer schitteren gaan in het verborgen leven onzer ziel, in het centrum van ons leven. Wij hebben hoger licht nodig (Van onzen specialen verslaggever.) Op zijn kantoor in de oude Schreiers toren, het gebouw dat vroeger tot de vestingwerken van Amsterdam be hoorde, vertelde de havenmeester, de heer B. de Vries, ons het een en ander over de huidige stand van zaken in de Amsterdamse havens. Als eerste punt brachten we de versperring in het Noordzeek anaal (vanaf de Hem- brug duidelijk waar te nemen) naar voren. De Duitsers lieten in het kader der verwoesting van de havens van Amsterdam ter hoogte van de uitmon ding van de Zaan in het Noordzeeka naal een tweetal in aanbouw zijnde schenen zinken. Deze versperden het gehele Noordzeekanaal. Vooral het ene schip met een inhoud van ongeveer 9000 ton was geen kleinigheid. Indien de oorlogstoestand het noodzakelijk had gemaakt, zouden de Engelsen met zware ladingen zijn gaan werken. Dan was de waterweg binnen veertien da gen weer vrij geweest- Dat zou echter voor de omgeving minder prettige ge volgen gehad hebban. De betrekkelijk zwakke dijken van het kanaal zouden door de explo sies doorbroken zijn en de gehele IJ- polder was onderge'open. De artillerie inrichtingen bij de Hembrug zouden verwoest zijn. Kortom men had zeer veel schade toegebracht. Gelukkig is dit niet gebeurd. Rotterdam stond ge heel gereed en kon direct als invoer haven voor het nodige voedsel, etc. fungeren. Intussen zat men in Amsterdam niet stil. Engeland zond 300 ton steenkool voor het gereedmaken van een nieuwe vaargeul door het Noordzeekanaal, ter plaatse. Drie baggermolens gingen aan work. Fen C'H te uit de noorde lijke oever werd weggehapt. Dit kon, omdat er een slaperdijk aanwezig was Van het kleinste der versperringssche- nen wedden grote stukken weggebrand en zo kwam de nieuwe vaargeul tot stand Het werk heeft wel enke'e hon derdduizenden gekost. het lich ten van het grote sch'n behoeft dus niet zo'n grote* haast g-mankt te wor den. Dat zal nog wel enige tijd vragen. Kleinere schepen konden al pas seren, maar na 1 Augustus zullen de grootste zeeschepen de haven van Amsterdam weer binnen kun nen lopen. Ook de sluizen te IJmvi- den vormen geen belemmering. De grote sluis is vel niet te gebr-iken, maar de middelgrote is wel, in staat alle schepen te schutten- Behalve voor de voedselvoorziening is de haven van Amsterdam ook van belang voor reparatiewerkzaamheden, o.a. voor geallieerde oorlogsschepen. Het eerste Liberty-schip deed reeds de haven aan. Een dezer dagen zal de Randfontein uit Buenos Aires binnenlopen met een lading wol, lijnzaad (o.a. voor het maken van vee koeken!), soapstock (zeep) en paarden- vlees. In de nabije toekomst worden weer talrijke schepen verwacht. Naar dan het licht der zon en maan. Alleen het licht begrijpt het licht. Daarom niet knoeien met lampjes hier en licht jes daar. ma-" vragen om het waar achtige liebt van boven kwam. De mens die God uit zijn hart en leven heeft verloren, wandelt niet slechts in de duisternis; maar is vol gens het woord van Paulus aan de Efeziërs zelf duisternis. Eertijds waart gij duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere, wandelt dan als kinderen des lichtst welke havens de toevoerschepen zul len opstomen, wordt in Londen (voor Nederland via Den Haag) geregeld. Zij zullen vooral graan brengen, maar daarnaast ook wol, katoen en lijnzaad. De werklust der havenarbeiders is uitnemend. Voor de prestaties der men sen heeft men niets dan lof. De bij de strubbelingen gestelde eisen waren merendeels redelijk en zijn ook inge willigd. Als het moet wordt er dag sn nacht en ook Zondags doorgewerkt. Dit Is nodig, want een schip moet zo gauw mogelijk weer weg om nieuwe vrachten te halen. Er is losmogelijkheid voor de sche pen. De Duitsers hebben 150 kranen vernield, maar er zijn er nog 50 over en er zijn in Engeland nieuwe besteld. Onze koopvaardijvloot leed zware verliezen. Meer dan de helft ging verloren. Voor al de Roterdamse Loyd werd ernstig getroffen. Zij hield tot op heden slechts twee passagiersboten over. Er gingen schepen verloren bij de landingen op Sicilië en de evacuatie van Grieken land. De Mij. Nederland kwam er be ter af. De Joh. van Oldenbarneveldt. de Huygens, de Johan de Witt en de Oranje zijn er nog. Het laatste doet dienst als hospitaalschip. Zoals men weet ging de J. P. Coen reeds in Mei 1940 verloren bij IJmuiden. Gelukkig is het vlaggeschip van onze Nederland se koopvaardijvloot, de Nieuw Amster dam van de H.A.L., er ook nog. Al deze schepen blijven voorlopig nog in dienst van het algemeen geallieerd be lang. Zo staan de zaken er in Amsterdam voor. Er wordt aangepakt, er is opti misme! We willen dit artikel niet be sluiten zonder onze beste wensen te hebben uitgesproken voor het spoedig algeheel herstel van Amsterdam, ook als havenstad! Met ingang van Maandag 30 Juli a.s. zal er door de Ned. Spoorwe gen een busdienst worden inge steld o.m. op de route Alkmaar Den Helder. Door deze dienst zal onze stad voor een belangrijk deel uit haar isolement worden verlost. Hieronder laten we de dienst regeling volgen: AlkmaarDen Helder. Alkmaar Station V. 6.7.9.30 12.30, 16.00, 17.00. Den Helder Keizersbrug A. 7.10, 8.10, 10.40, 13.40, 17.10 18.10. Den HelderAlkmaar. Den Helder, Keizersbrug V. 6. 9.30, 12.30*, 15.30, 18.30. Alkmaar Station A. 9.10, 10.40, 13.40*, 16.40, 19.40. Zaterdags niet. Voorts wordt er een busdienst ingesteld op het traject Alkmaar Haarlem, terwijl reeds 3 x daags een trein tussen Alkmaar en Am sterdam rijdt nl. vertrek Alk maar 7 u. 2) 7.17 en 15 u. Vertrek uit A'dam 9.50. 11.45 en 17.45 2). 2) Rijden op Zondag niet. Verdere inlichtingen aan de stations verkrijgbaar. Geallieerde verklaring aan Japan De Verenigde Staten, Engeland en China hebben in een gemeenschappe lijke verklaring aan Japan geëist, dat dit land zijn tegenstand opgeeft, aan gezien anders het gehele moederland volkomen vernietigd zal worden. Londen, 26 Juli. (Reuter). De En gelse Lagerhuisverkiezingen, waarvan de resultaten Donderdag bekend zijn geworden, hebben 'n sensationele over winning voor Labour gebracht. De Ar beiderspartij heeft 390 van de 640 zetels verworven- In het vorige Lagerhuis had zij er slechts 168. Het aantal zetels van de conservatieven, die in het oude Lagerhuis over 351 mandaten beschik ten. is gedaald tot 195. Churchill is afgetreden als minister president. De Koning heeft den Labour-leider Attlee belast met de vorming van een nieuwe regering. Daar de Arbeiderspartij de absolute meerderheid in het Lagerhuis heeft behoeft zij niet de steun van enige andere partii. Tal van vooraanstaande conservatie ven werden in hun districten versla gen. zo de ministers Brendan Bracken. Amery. Hore Belisha en G**i?g. Ook de liberale leider Sinrla'r en zün bekende partijgenoot Beverdi»e moesten de ne derlaag lijden. Churchill is in ziin dis trict herkozen- De grote partijen had den hier geen te«enoandidaten gesteld Onk Anthn-v Fden is herkozen. In een afscheidsboodschan aan het En°else volk heeft Churchill dank ge zegd voor de steun, die hij gedurende zijn bewind in oorlogstijd heeft ont vangen. Man acht het zeker, dat in het nieuwe ministerie-Attlee belangrijke functies zullen worden bekleed door: Re vin Morrison. Stafford Cripps, Hugh Dalton en Ellen Wilkinsoa. 195 351 390 168 14 25 11 18 ''0 16 2 1 Het oude en het nieuwe Lagerhuis. Hieronder volgt een staat van de zetelverdeling van de voornaamste partijen in het oude Lagerhuis (op het ogenblik van de ontbinding) en van die in het nieuwe Lagerhuis volgens de Donderdag bekend geworden resul taten: Conservatieven Labour Nationale liberalen Liberalen Onafhankelijken Communisten Afscheidsboodschap van Churchill Churchill heeft Donderdagavond een. afscheidsboodschap aan het Britse volle doen toekomen. Hij geeft hierin de verzekering, dat „alle plannen gemaakt en alle voorbereidingen getroffen" zijn voor de oorlog tegen Japan, en dat „de resultaten wellicht veel eerder zullen komen dan wij tot dusver het recht hadden te verwachten." Dank aan Churchill. Prof- Laski, voorzitter van het da gelijks bestuur der Labourpartij, heeft in verband met de uitslag der ver kiezingen verklaard: Namens de Bróse Arbeiderspartij wil ik Churchill dank zeggen voor de grote diensten, die hij deze natie heeft bewezen.. Het Britse volk heeft gekozen en wij danken het Britse volk voor dit bewijs van de volkomen rijpheid der Britse demo cratie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1