Het gat in de Nollendijk gedicht! Erfenis van de Duitsers NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Tweeërlei maaisiaf Walcheren Herstel electrisch spoor verkeer Den Haag-Rotterdam Openbare vergaderingen vrij „Onze harten zijn vol bitterheid Rijn tussen Roergebied enj Noordzee weldra vrij Engelsen trekken Singapore binnen Kolonisatie Wieringermeerpolder Nederlandschc Joden naar Palestina vertrokken Bewaar uw noodkachel Weerbericht 3e J»»rg»nff No. *ï6- DINSDAG 4 SEPTEMBER 1945. HELDERSCHE COURANT VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter HOOFDREDACTEUR: J. BIJLSMA ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving t 2.60Postabonnementen t 3.00 Er is in de pers de laatste weken veel geschreven over de Nederlandse concentratiekampen en hun bewoners. Van een onzer medewerkers hebben wij "Me vorige week een beschouwing geplaatst over de kampen in Schoorl en Castricum. Zelf waren we een paar avonden in het kamp Erfprins- En al tijd weer wordt hetzelfde lied ge zongen: „We wisten het niet", „We zijn bedrogen" en „we hebben nooit iets gedaan". Het lust ons niet onze ervaringen hier peer te schrijven, om dat ze overeenstemmen met die van den schrijver van toestanden in concentra tiekampen. Toch is er iets waar we wel de aan dacht op willen vestigen en dat is de algeniene lof die men de kampleiding van Erfprins toezwaaide. Er wordt wel eens geroddeld, dat het in het kamp in Erfprins niet in orde zou zijn. dat er dingen zouden gebeuren, die geen daglicht kunnen velen. Onze ge sprekken met gevangenen hebben ons de indruk gegeven, dat het met de top leiding goed is, dat men daarover niets dan lof heeft. Streng maar rechtvaar dig. Geen straffen, zonder motivering. Onder de kampwachten hebben ele menten gezeten en zitten er misschien nog onder, die geen 18 karaats zijn en er hebben zich gevallen voor gedaan, die de goede naam van dit Helderse kamp zouden schaden. Maar in de laatste tijd zijn er geen klachten en het doet ons genoegen, dat er veel waardering is over de wijze waarop de leiding baarmoeilijke taak. waar neemt. Er zijn echter andere grieven. En die willen we naar voren bren^pn- Dat is in de eerste plaats de overtuiging bij vele gevangenen, dat er door de overheid met tweeërlei maatstaf geme ten wordt. Er zitten onder de ge vangen vrouwen en meisjes velen, die omgang hebben gehad met Duitse sol daten. Er waren ook meisjes van Wie- ringen. Die Wieringermeisjes zijn alle vrij gelaten, omdat een Wieringer B. S.- ®r ze eruit heeft gehaald en de Hel derse, Amsterdamse en andere meis- jes wachten nog steeds op hun invrij- heidsstelling. Dat lijkt ons niet juist. A's de straf voor de „Moffenmeiden" "tet drie maanden geboet is, dan moet dat voor allen zijn en niet voor een bepaalde groep. Dat geeft het gevoel van een onrechtvaardige behandeling. De stemming wordt er door een der gelijk optreden niet beter op en men maakt het de kampleiding, die waarlijk voor geen gemakkelijke taak staat,, daardoor moeilijker. Natuurlijk is er onder die opgesloten vrouwen en meisjes verschil. Er zijn gehuwde vrouwen bij. die zich afga ven met de Duitse soldaten. Voor hen er maar één kwalificatie, die niet vriendelijk is en misschien ook niet detjes, maar wel duidelijk: „sletten". aar zijn meisjes, die zich „verkoch- Het eerste van de vier gaten in de zeewering van Walcheren is gedicht, het gat in de Nolledijk nabij Vlissingen. Er wordt thans hard doorge- werkt om de nieuwe dijk veilig te stellen. H. M. de Koningin en de Minister van Openbare Werken Ringers, werden van het heuglijke be richt in kennis gesteld. ten" aan iederen Duitser. Zij behoren tot de groep publieke vrouwen, maar er zijn ook meisjes, die in bezettings tijd verloofd zijn geraakt met een Duitser, die zich ontpopte als fel anti nationaal socialistisch. Te veroordelen u een dergelijke houding, fel te ver adelen zelfs omdat deze Duitsers ®°k de vijanden van ons volk waren, moordenaars van onze jongens, maar toch is er een gradueel verschil usschen deze vrouwen en meisjes. En zouden er ernstig op aan willen dat deze laatste groep, die n "aar houding o.i. al vrij zwaar ge- 8 gestraft is, de vrijheid terug, sfeZe misstap is geboet en m, waarin deze meisjes nog langer vr n verkeren, n.1. onder publieke hand"*"' Werkt het verderf in de Wijzen*" Vol8«id artikel willen we deze i, °P een ander euvel, dat zich in ampen voordoet. B- de De dijkdichting is te danken aan een grootse improvisatie, die volkomen is geslaagd. Zaterdagmorgen heeft men een binnenschip van het type „Kempe naar", waarvan de Duitsers de kop hadden afgehakt, en dat geladen was met ijzeren versperringsnetten over zijn lengte in het resterende gat door een springlading tot zinken gebracht. De grote kraan wierp op en tegen dit schip met een twee tons grijper grote massa's keileem. Zaterdagavond was er nog een opening van negen meter. Hiervoor heeft mep bij dood tij een betonnen caisson gedeponeerd, aan weerzijde waarvan openingen van enige meters overbleven. Zondagavond leek het erop, dat men door middel van. keileemstorting ook deze gaten dicht zou krijgen, maar voor de vloed spoelde alles weer weg. 's Nachts deed men een tweede po ging om de laatste openingen te slui- ten, ditmaal vóór de eb. En het ge lukte Om acht minuten na twee konden de omstanders, waaronder zich de waar nemend burgemeester van Vlissingen de heer L. P. van Oorschot, bevond, ingenieurs en uitvoerders gelukwensen Het gehele werk verliep gunstig door fraai weer en hoge wind. Het gat in de Nolle was het gat, waardoor bij vloed meer water Wal cheren binnenstroomde dan er bij eb terugstroomde, waardoor er een per manente stroom tussen de Nolle en de Veere dwars over het eiland ontstond. Juist hierom was het sluiten van het Nollegat van het allergrootste belang. Uur-verbinding A'damR'd&m. De Nederlandse spoorwegen werken met een voortvarendheid, die voor beeldig mag heten. Nauwelijks 4 maanden na de bevrijding, is het spoorwegverkeer in geheel Nederland weer enigermate hersteld. Nu is 't dan ook zo ver, dat zelfs de verbinding den Haag—Rotterdam, als tweede lijn, na Haarlem—Amsterdam, opnieuw ge- ëlectrificeerd is, de drukste spoorweg verbinding van ons land, namelijk Rotterdam—Amsterdam is thans dus voor 'n groot deel weer electrisch. Al leen den HaagHaarlem wordt nog door stoomtractie onderhouden. Gister morgen ongeveer 6 uur vertrok de eerste electrische trein, van Rotterdam naar den Haag. Er is nu een half uurdienst met de ze 3 stellen, die door de carrosseriefa- briek Allan te Rotterdam gerestau reerd zijn, tussen deze beide steden In de richting Haarlem vertrekt ieder uur één trein, zodat men mag zéggen, dat het spoorwegverkeer voor Den Haag het normale begint te naderen. Zonder politiek karakter. De militaire commissaris in de provincie Noord-Holland heeft de zer dagen algemeen vergunning ver leend tot het houden van openbare vergaderingen, bijeenkomsten en optochten, zonder politiek karakter. Hiervoor is dus in de toekomst geen afzonderlijke vergunning meer nodig. Voor het houden van open bare vergaderingen, bijeenkomsten en optochten, welke wel een po litiek karakter dragen,, heeft het Militair Gezag de bevoegdheid tot het verlenen van vergunning over gedragen aan de plaatselijke burge meesters. Belanghebbenden moeten .zich derhalve wat dit hmtste be treft in den vervolge tot den burge meester ter plaatse wenden. Dijkdoorbraak bij Woubrugge Nadat tengevolge van dijkbreuk de 90 ha. grote Voorofsche polder onder water was gelopen, is in de loop van de dag ook de dijk van de Ruigekade bezweken. Als gevolg hiervan staan nu de La- genwaartse en de Bruimaardense pol der, welke tezamen 403 ha. groot zijn, onder water, de Achthovegpolder, groot 377 ha., de Boespolder, groot 90 ha- de Voorofse polder eveneens 90 ha groot en de Vlietpolder, groot 196 ha. Personeel van Rijnland en van de pro vincie is met man en macht aan het werk om de gaten te stoppen. D? scheepvaart op de Rijn tussen het Roergebied en de Noordzee zal waarschijnlijk tussen 10 en 15 Sep tember weer geopend worden. De laatste hindernis wordt gevormd door de ingestorte brug bij Wesel, onge veer 20 kilometer van Ruhrort. De hervatting van deze scheepvaart is van buitengewoon groot belang, daar hierdoor het vervoer van steenkool uit het Roergebied naar Engeland, Nederland, België en Frankrijk mo gelijk zal worden. De opperbevelhebber van de Britse Oostindische vloot, admiraal Sir Ar- thur Power, is aan boord van de krui» ser Cleopatra te Singapore aangekomen. Opgeschort wegens bouwmaterialen. gebrek aan Verklaring premier. van den Japaaisen De Japanse minister-president, Na- joehiko Higasjikoenl, heeft zijn eerste verklaring afgelegd sinds de capitula tie van Japan. „Onze harten zijn vol bitterheid", aldus Higasjikoani „Het keizerlijk bevel is echter gegeven en het keizerrijk heeft besloten tot de overgave. Hoe ondragelijk dit ook voor u is, en hoezeer uw hart daar ook on der lijdt, wij onderdanen van den kei zer, moeten zijn keizerlijk bevel ne derig uitvoeren, het ondragelijke dra gen, het onduldbare dulden en de over gave onder ogen zien. Wij moeten ne derig gehoorzamen, kalm de orde be waren de bevelen die de regering en het keizerlijk hoofdkwartier geeft, uit voeren en ons altijd zo gedragen dat wij ten aanzien van de grote morele principes geen fouten maken. Wij moeten onze vastbeslotenheid vernieu wen om alle moeilijkheden, die nog zullen toenemen, te overwinnen en voorwaarts gaan, bouwend aan een hoge beschaving en een nieuw Japan In de laatste tijd komen bij de di rectie van de Wieringermeer tal van aanvragen in om in de Noordoostelijke polder een boerderij met bijbehorend land in pacht te verkrijgen. Wegens gebrek aan bouwmaterialen kan even wel niet tot het stichten van wo'ningen en bedrijfsgebouwen worden overge gaan. zodat de kolonisatie van de pol der en het verpachten van kuituur- gronden is opgeschort. Het ligt in de bedoeling t.z.t. na vaststelling van de voorwaarden, wel ke aan de uitgifte zullen worden ver bonden, deze plannen bekend te ma ken, o m. door middel van de land bouwbladen. Thans heeft het derhalve geen zin verzoeken om een boerderij in pacht te verkrijgen in te dienen. Te Marseille zijn 1600 Nederlandse, Franse. Belgische en Poolse Israëlieten scheep gegaan naar Palestina. Deze groep bestaat uit overlevenden uit de dodenkampen: Er zijn gehele gezinnen onder, maar ook mensen, die alle na bestaanden hebben verloren. Zij wer den uitgeleide gedaan door den opper rabbijn van Marseille. De waarnemend voorzitter van de ondervakgroep detailhandel haarden en kachels raadt ieder aan zijn nood-- kachel voor de aanstaande winter te bewaren, daar de in deze winter verkrijgbare gemengde brandstof doorgaans niet geschikt zal zijn voor de haarden en kachels, welke gewoon lijk gebruikt worden. Noodkacheltjes zullen deze winter wet niet te ko pen zijn, daar ze voornamelijk voor de getroffen gebieden worden gefa briceerd. Verwachting geldig tot Dinsdag avond: Matige, overdag nu en dan vrij krachtige Oostelijke wind, licht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1