HELDERSCHE COURANT
Interview met den Minister-President
Het transport herstelt zich
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Onze lezers
aan het woord:
Wie stem ik
Het Weerbericht
Mussert weldra voor hel gerecht
Bonnen welke vernietigd
kunnen worden
Biscuits op de broodbon
Dreigt
er een rampwinter
voor Duitsland?
Wat kost een nieuwe
fiets
Dc G.-G. bij de Koningin
Schadevergoeding voor
gevorderderde auto's
Massa-harakiri
1.700 000 fietsbanden op komst
3e Jaarg»"* ï32-
DINSDAG 11 SEPTEMBER 1945.
D- HMMr
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent pet millimeter
ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en
omgeving t 2.60Postabonnementen t 3.00
Onze abonné, de heer N. Heiting,
reageert op de volgende wijze op ons
artikel „Wie stem ik", opgenomen in
ons nummer van 29 Augustus'
Wat moet er gebeuren voor de ver
kiezingen? De partijen, die hier aan
mee doen zullen candidatenlijsten
moeten Indienen en hu gaat het er
maar om, welke personen op die lijs
ten worden geplaatst. In iedere partij
was ontevredenheid over het beleid
van vóór 1940. Ik zou dus zeggen, wij
moeten niet komen met personen, die
vóór 1940 zitting hebben gehad in onze
vertegenwoordigende colleges. Laat er
een frisse wind waaien in iedere par
tij en kom dan met mensen, die vóór
1940 niet in die colleges zitting heb
ben genomen.
Immers de Tweede Kamer van vóór
1940 heeft regeringen gesteund, die
zich totaal afkerig maakten van het
volk, of zo men wil van de kiezers
(essen). Niemand, dan juist de rege
ringspersonen wist, dat er een oor
log op komst was, toen de Nazi's de
macht in Duitsland in handen namen
Niettegenstaande dat heeft men de ar
beiders werkloos laten lopen (er was
immers geen werk?), hoewel er geen
enkele schuilkelder was, toen in 1940
de oorlog uitbrak. Men was de bur
gerbevolking geheel vergeten. De re
geringen van vóór 1940 maakten de
koopkracht geregeld zwakker, men
kon niet kopen, want in Den Haag
bleef
men op het geld zitten. Een
recordcijfer van 500.000 werklozen, die
werden uitgeschakeld om kleding, dek
king ïn schoeisel te kopen. Toen kwam
np '10 Mei 1940 de knuppel in het
hoenderhok. De moffen kwamen en al-
te winkels, fabrieken en magazijnen
waren vol met allerlei artikelen, zo
dat zij direct begonnen de winkels
teeg te kopen.
Wanneer de Hitler-aanhang met ver
lof ging, dan waren het geen solda
ten naeer, maar lastdieren, die bij tij
den een coupé in de trein voor zich
hadden.
De oorzaak van een en ander was de
treurige, schandelijke politiek van de
regeringen van vóór 1940. Immers, zij
waren het, die de eigen arbeiders alles
onthielden ;n de moffen op een schit
terende wijze in de kaart speelden. Ais
regering heeft men vooruit te zien,
aan Witte Sociëteitsministers heeft het
volk hooit iets gehad.
Door deze toestand kwam er onte
vredenheid, wat in de jaren steeds
verergerde naarmate Radio Oranje
rijn sprekers van uit Londen gere
geld verklaarde: Inderdaad heeft de
regering vóór 1940 fouten begaan, zelfs
grote fouten. Na de oorlog komt er
vernieuwing. En nog meerdere dezer
beloften.
Is het wonder, dat er ontevredenheid
heerst allerweg, als men voor de ar-
dio uit Londen in oorlogstijd een eigen
minister hoort zeggen, dat de toestand
in Nedeland van die aard is, dat da
moffen alles hebben geroofd en geplun
derd en dan in 5 jaren tijd nergens
voor gezorgd is om het leven zo spoe
dig mogelijk na de oorlog op gang te
brengen? Zelfs het geld was niet
klaar!
Wanneer thans een andere regering
J® 'ingetreden, dan sta ik met verwon
dering te kijken, dat deze mannen de
Vtu.e _was moeten opknappen van an
deren. die, hoewel zij in het zeepland
Waren, vergaten die was zei' te doen.
M. de R bovendien geloof ik. indien
WiJ weer met de oude garde Tweede
Ochtendmis, overdag zonnig droog
L e° warm. Zuidelijke wind.
Een verslaggever van Associated
Press heeft een onderhoud gehad met
den minister-president, waaraan wij 't
volgende ontlenen:
Het Nederlandse kabinet hoeft be
sloten, een commissie te benoemen om
de mogelijkheden te onderzoeken van
gedwongen emigratie van de politieke
gevangenen. De stemmen uit de kring
der geïnterneerden zelf zijn mede aan
leiding geweest dit onderwerp in stu
die te nemen. Het spreekt vanzelf, dat
omtrent aard der kolonisatie noch
over het aantal der emigranten, noch
over het type, dat in aanmerking
komt, iets kan vaststaan vóór de stu
die dezer commissie zal zijn voltooid.
In hetzelfde interview merkte de mi
nister-president op, dat wat er in 't al
gemeen met de verdachte elementen ge
beuren moest, een der lastigste proble
men der regering is. Bijzondere ge
rechtshoven hebben doodstraffen ge-
eist en ook reeds uitgesproken of
schoon nog geen grote en algemeen
bekende landverraders hebben terecht
gestaan. De eerste van deze soort, Max
Blokzijl, verschijnt 11 September voor
het Hof, terwijl het volgens den pre
mier ook niet lang zal duren voor dat
het proces tegen Mussert zal beginnen
Het werk vah het kabinet zou belang
rijk verlicht kunnen worden, als het
een parlement had, maar eerder dan
in October zal dat noodparlement,
waarvoor de machinerie nu in bewe
ging is gezet, niet bijeengeroepen kun
nen worden.
April is waarschijnlijk het* vIMItlt
tijdstip, dat men voor het houden van
verkiezingen verwachten kan.
Het buitenland.
De betrekkingen met de Vereenigde
Staten, aldus de premier, zijn uitste
kend, de beëindiging van de leen- en
pachtwet kwam wel enigszins als een
slag, maar de premier gaf uitdrukking
aan zijn vertrouwen, dat regelingen
getroffen zouden worden om ongehin
derd plannen te kunnen blijven uit
voeren, zoals b.v. de opleiding in de
Ver. Staten van Nederi. marineperso
neel.
Handelsbetrekkingen met de Sovjet-
Unie riemen zeer definitief een belang
rijke plaats in op bet program van de
regering. Een begin werd hiermee
reeds vóór de oorlog gemaakt en wij
Het Centraal Distributiekantoor dee.t
mede, dat de bonnen 642. 641, A 698,
B 698 en C 698 der 6e noodkaarten,
welke in de provincie Noord-Holland,
Zuid-Holland en Utrecht zijn uitge
reikt, niet zullen worden aangewezen
en derhalve vernietigd kunnen wor
den.
Het Centraal Distributiekantoor deelt
mede, dat de nog bij bakkers, kruide
niers en speciale zaken aanwezige voor
raden Engelse biscuits uitverkocht
worden op broodbonnen. Per bon voor
400 gram brood kan men 300 gram
Engelse biscuits kopen.
Kamer voor de dag komen, dat het
eerste debat zal zijn over het verse
kadetje of over 'n staande of liggende
boord van een tuniek van een militair.
Wij moeten ons thans Nederlanders
tonen, aanpakken en niet kletsen, daar
hebben we juist nu geen behoefte aan.
Tot zover de heer Heiting. Wij ge-
van dit onderwerp gaarne In verdere
discussie. B-
zijn van plan deze politiek op een be
langrijk uitgebreide schaal te hervat
ten.
Hij verklaarde ten slotte, dat onder
de eerste agendapunten van het nood
parlement zich de ratificatie van het
handvest der vereenigde volken zou
bevinden. De premier verwacht even
wel niet, dat de behandeling tot een
formaliteit beperkt zal blijven, maar
dat een diepgaand debat over alle as
pecten van deze aangelegenheid zal
plaats vinden. Nederland is altijd ge
ïnteresseerd geweest in zaken, die mét
internationaal recht en veiligheid te
maken hebben." En het handvest zal
zeker geen uitzondering hierop vor
men, verklaarde hij.
De Berlijnse correspondent van de
liberale News-Chronicle schrijft, dat de
geallieerds mogendheden, gezien in
lichtingen van Britse officieren van
gezondheid te Berlijn, zonder aan de
voorziening in de voedsel- en brand
stofbehoeften van de overige Europese
landen tekort te doen, met de maat
regelen welke zij thans in staat zijn
te nemen toch niet kunnen voorkomen
dat hondatd-duraanden Duitsecs, ia. -de.
aanstaande winter zullen sterven. Met
het oog op dit rampspoedig vooruit
zicht doen de geallieerde autoriteiten
de burgemeesters order toekomen om
maatregelen te treffen ter verzekering
van een vlotte begrafenis van de do
den in de komende winter, aldus be
richt genoemde correspondent.
Blijkens mededeling van het Di
rectoraat-generaal van de prijzen
zullen de uit Engeland ingevoerde
rijwielen bij den rijwielbandelaar
te verkrijgen zijn voor de prijs van
respectievelijk: f 97,50 voor heren
rijwielen en 101.50 voor dames
rijwielen.
De Gouverneur-Generaal van Ned.
Oost-Indië is na ongeveer negen jaren
van afwezigheid door H. M de Konin-
gin in particuliere audiëntie ontvan
gen. Buiten het hek van Nieuwe Park
laan 110 had zich een kleine menigte
van belangstellenden en persfotogra
fen verzameld, die den G. G. bij zijn
aankomst Maandagavond om 7 uur har
telijk toejuichten. De G. G. poseerde
even op het bordes der koninklijke
villa voor de persfotografen, natuurlijk
met zijn ai bijna spreekwoordelijk ge
worden glimlach.
Betreffende het verlenen van ver
goedingen voor roerende en onroeren
de' goederen, die door Nederlandse mi
litaire instanties werden gevorderd
waaronder dus ook motorrijtuigen val
len vermeldt art. 23 van het be
sluit op de bijzondere staat van beleg,
dat door de belanghebbenden een op-
"gavë" van de schade""Bil den minister
van oorlog moet worden Ingediend
binnen zes maanden nadat de bijzon
dere staat van beleg is opgeheven.
Volgens radio-Singapore hebben 500
Japanse officieren harakiri gepleegd
na een „afs'cheidsfuif" te Singapore.
(Van onzen Rotterdamsen corr.)
Langzamerhand begint er enige te
kening te komen in het herstel van 't
Nederlandse transportwezen, van zo
primair belang voor het algehele her
stel in ons land. Langs verscheidene
wegen komen thans transportmiddelen,
zij het vooralsnog in bescheiden hoe
veelheden, naar Nederland.
De spoorwegen hebben goederen- en
personenwagens uit Duitsland terug
gekregen Verder zijn enige Ameri
kaanse legeriocomotieven ter beschik
king gekomen. Voorts hebben de
Zwitserse spoorwegen enige locomo
tieven ter beschikking gesteld en bo
vendien is al een begin gemaakt met
de levering der 50 Zweedse locomotie
ven. welke de in Londen zetelende
Nederlandse regering had besteld.
Ook auto's, vooral vrachtauto's, ko
men nu regelmatig binnen. Helaas
zijn het in hoofdzaak kleine modellen
en de behoefte gaat juist in de eerste
plaats uit naar grote vrachtauto's
Amerika zal ons echter, verder te hulp
komeo, onder meer met 350 vracht
auto's. Eo voorts werkt de European
Central Inland Transport Organisation
reeds actief Via deze internationale
organisatie, die beoogt het verkeer in
Europa in de ruimste, zin van het
woord te coördineren, komt eveneens
automateriaal naar ons land. Onder
meer zullen binnenkort 15 autobussen
en enige trolly-bussen naar Nederland
worden verscheept: Bü wijze van
proef zal daar één autobus bij zijn van
het bekende Engelse type. een wagen
met twee verdiepingen en met de in
gang aan de linkerkant. Ook zijn 2500
kleine vrachtauto's ter beschikking ge
komen van'ons land.
Goed nieuws is er voor de wiel
rijders. Er is toegezegd, dat op
korte termijn 1.700.000 fietsbanden
naar Nederland zullen worden ge
zonden. Hoewel zelfs met een der
gelijke respectabele hoeveelheid de
behoefte bij lange na niet kan
worden gedekt deze bedraagt ze
ker het drievoudige is dit toch
een flinke stap in de richting van
het herstel van een in Nederland
wel zeer belangrijke tak van ver
voer.
En ook aan reparatiemateriaal wordt
gedacht, want van Londen uit is een
verzoek binnen gekomen om een op
gave te doen van het reparatiemate
riaal, dat de rijwielindustrie tot eind
1946 denkt nodig te hebben.
Wat onze schepen ten slotte aangaat
zien we, dat de zeeschepen in ieder
geval ai weer spoedig in beheer zullen
komen bij de rederijen, al blij", het
beschikkingsrecht nog enige maanden
berusten bij de regering. En uit Duits
land zijn nu reeds duizenden binnen
vaartuigen naar ons land teruggekeerd,
waardoor de in ons land buitengewoon
belangrijke binnenscheepvaart nor
maal verwerkte deze meer dan d«
helft van het Nederlandse vervoer
al weer zeer behoorlijk kan function-