HELDERSCHE COURANT Interview met den Minister-President Het transport herstelt zich NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Onze lezers aan het woord: Wie stem ik Het Weerbericht Mussert weldra voor hel gerecht Bonnen welke vernietigd kunnen worden Biscuits op de broodbon Dreigt er een rampwinter voor Duitsland? Wat kost een nieuwe fiets Dc G.-G. bij de Koningin Schadevergoeding voor gevorderderde auto's Massa-harakiri 1.700 000 fietsbanden op komst 3e Jaarg»"* ï32- DINSDAG 11 SEPTEMBER 1945. D- HMMr VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent pet millimeter ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving t 2.60Postabonnementen t 3.00 Onze abonné, de heer N. Heiting, reageert op de volgende wijze op ons artikel „Wie stem ik", opgenomen in ons nummer van 29 Augustus' Wat moet er gebeuren voor de ver kiezingen? De partijen, die hier aan mee doen zullen candidatenlijsten moeten Indienen en hu gaat het er maar om, welke personen op die lijs ten worden geplaatst. In iedere partij was ontevredenheid over het beleid van vóór 1940. Ik zou dus zeggen, wij moeten niet komen met personen, die vóór 1940 zitting hebben gehad in onze vertegenwoordigende colleges. Laat er een frisse wind waaien in iedere par tij en kom dan met mensen, die vóór 1940 niet in die colleges zitting heb ben genomen. Immers de Tweede Kamer van vóór 1940 heeft regeringen gesteund, die zich totaal afkerig maakten van het volk, of zo men wil van de kiezers (essen). Niemand, dan juist de rege ringspersonen wist, dat er een oor log op komst was, toen de Nazi's de macht in Duitsland in handen namen Niettegenstaande dat heeft men de ar beiders werkloos laten lopen (er was immers geen werk?), hoewel er geen enkele schuilkelder was, toen in 1940 de oorlog uitbrak. Men was de bur gerbevolking geheel vergeten. De re geringen van vóór 1940 maakten de koopkracht geregeld zwakker, men kon niet kopen, want in Den Haag bleef men op het geld zitten. Een recordcijfer van 500.000 werklozen, die werden uitgeschakeld om kleding, dek king ïn schoeisel te kopen. Toen kwam np '10 Mei 1940 de knuppel in het hoenderhok. De moffen kwamen en al- te winkels, fabrieken en magazijnen waren vol met allerlei artikelen, zo dat zij direct begonnen de winkels teeg te kopen. Wanneer de Hitler-aanhang met ver lof ging, dan waren het geen solda ten naeer, maar lastdieren, die bij tij den een coupé in de trein voor zich hadden. De oorzaak van een en ander was de treurige, schandelijke politiek van de regeringen van vóór 1940. Immers, zij waren het, die de eigen arbeiders alles onthielden ;n de moffen op een schit terende wijze in de kaart speelden. Ais regering heeft men vooruit te zien, aan Witte Sociëteitsministers heeft het volk hooit iets gehad. Door deze toestand kwam er onte vredenheid, wat in de jaren steeds verergerde naarmate Radio Oranje rijn sprekers van uit Londen gere geld verklaarde: Inderdaad heeft de regering vóór 1940 fouten begaan, zelfs grote fouten. Na de oorlog komt er vernieuwing. En nog meerdere dezer beloften. Is het wonder, dat er ontevredenheid heerst allerweg, als men voor de ar- dio uit Londen in oorlogstijd een eigen minister hoort zeggen, dat de toestand in Nedeland van die aard is, dat da moffen alles hebben geroofd en geplun derd en dan in 5 jaren tijd nergens voor gezorgd is om het leven zo spoe dig mogelijk na de oorlog op gang te brengen? Zelfs het geld was niet klaar! Wanneer thans een andere regering J® 'ingetreden, dan sta ik met verwon dering te kijken, dat deze mannen de Vtu.e _was moeten opknappen van an deren. die, hoewel zij in het zeepland Waren, vergaten die was zei' te doen. M. de R bovendien geloof ik. indien WiJ weer met de oude garde Tweede Ochtendmis, overdag zonnig droog L e° warm. Zuidelijke wind. Een verslaggever van Associated Press heeft een onderhoud gehad met den minister-president, waaraan wij 't volgende ontlenen: Het Nederlandse kabinet hoeft be sloten, een commissie te benoemen om de mogelijkheden te onderzoeken van gedwongen emigratie van de politieke gevangenen. De stemmen uit de kring der geïnterneerden zelf zijn mede aan leiding geweest dit onderwerp in stu die te nemen. Het spreekt vanzelf, dat omtrent aard der kolonisatie noch over het aantal der emigranten, noch over het type, dat in aanmerking komt, iets kan vaststaan vóór de stu die dezer commissie zal zijn voltooid. In hetzelfde interview merkte de mi nister-president op, dat wat er in 't al gemeen met de verdachte elementen ge beuren moest, een der lastigste proble men der regering is. Bijzondere ge rechtshoven hebben doodstraffen ge- eist en ook reeds uitgesproken of schoon nog geen grote en algemeen bekende landverraders hebben terecht gestaan. De eerste van deze soort, Max Blokzijl, verschijnt 11 September voor het Hof, terwijl het volgens den pre mier ook niet lang zal duren voor dat het proces tegen Mussert zal beginnen Het werk vah het kabinet zou belang rijk verlicht kunnen worden, als het een parlement had, maar eerder dan in October zal dat noodparlement, waarvoor de machinerie nu in bewe ging is gezet, niet bijeengeroepen kun nen worden. April is waarschijnlijk het* vIMItlt tijdstip, dat men voor het houden van verkiezingen verwachten kan. Het buitenland. De betrekkingen met de Vereenigde Staten, aldus de premier, zijn uitste kend, de beëindiging van de leen- en pachtwet kwam wel enigszins als een slag, maar de premier gaf uitdrukking aan zijn vertrouwen, dat regelingen getroffen zouden worden om ongehin derd plannen te kunnen blijven uit voeren, zoals b.v. de opleiding in de Ver. Staten van Nederi. marineperso neel. Handelsbetrekkingen met de Sovjet- Unie riemen zeer definitief een belang rijke plaats in op bet program van de regering. Een begin werd hiermee reeds vóór de oorlog gemaakt en wij Het Centraal Distributiekantoor dee.t mede, dat de bonnen 642. 641, A 698, B 698 en C 698 der 6e noodkaarten, welke in de provincie Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zijn uitge reikt, niet zullen worden aangewezen en derhalve vernietigd kunnen wor den. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat de nog bij bakkers, kruide niers en speciale zaken aanwezige voor raden Engelse biscuits uitverkocht worden op broodbonnen. Per bon voor 400 gram brood kan men 300 gram Engelse biscuits kopen. Kamer voor de dag komen, dat het eerste debat zal zijn over het verse kadetje of over 'n staande of liggende boord van een tuniek van een militair. Wij moeten ons thans Nederlanders tonen, aanpakken en niet kletsen, daar hebben we juist nu geen behoefte aan. Tot zover de heer Heiting. Wij ge- van dit onderwerp gaarne In verdere discussie. B- zijn van plan deze politiek op een be langrijk uitgebreide schaal te hervat ten. Hij verklaarde ten slotte, dat onder de eerste agendapunten van het nood parlement zich de ratificatie van het handvest der vereenigde volken zou bevinden. De premier verwacht even wel niet, dat de behandeling tot een formaliteit beperkt zal blijven, maar dat een diepgaand debat over alle as pecten van deze aangelegenheid zal plaats vinden. Nederland is altijd ge ïnteresseerd geweest in zaken, die mét internationaal recht en veiligheid te maken hebben." En het handvest zal zeker geen uitzondering hierop vor men, verklaarde hij. De Berlijnse correspondent van de liberale News-Chronicle schrijft, dat de geallieerds mogendheden, gezien in lichtingen van Britse officieren van gezondheid te Berlijn, zonder aan de voorziening in de voedsel- en brand stofbehoeften van de overige Europese landen tekort te doen, met de maat regelen welke zij thans in staat zijn te nemen toch niet kunnen voorkomen dat hondatd-duraanden Duitsecs, ia. -de. aanstaande winter zullen sterven. Met het oog op dit rampspoedig vooruit zicht doen de geallieerde autoriteiten de burgemeesters order toekomen om maatregelen te treffen ter verzekering van een vlotte begrafenis van de do den in de komende winter, aldus be richt genoemde correspondent. Blijkens mededeling van het Di rectoraat-generaal van de prijzen zullen de uit Engeland ingevoerde rijwielen bij den rijwielbandelaar te verkrijgen zijn voor de prijs van respectievelijk: f 97,50 voor heren rijwielen en 101.50 voor dames rijwielen. De Gouverneur-Generaal van Ned. Oost-Indië is na ongeveer negen jaren van afwezigheid door H. M de Konin- gin in particuliere audiëntie ontvan gen. Buiten het hek van Nieuwe Park laan 110 had zich een kleine menigte van belangstellenden en persfotogra fen verzameld, die den G. G. bij zijn aankomst Maandagavond om 7 uur har telijk toejuichten. De G. G. poseerde even op het bordes der koninklijke villa voor de persfotografen, natuurlijk met zijn ai bijna spreekwoordelijk ge worden glimlach. Betreffende het verlenen van ver goedingen voor roerende en onroeren de' goederen, die door Nederlandse mi litaire instanties werden gevorderd waaronder dus ook motorrijtuigen val len vermeldt art. 23 van het be sluit op de bijzondere staat van beleg, dat door de belanghebbenden een op- "gavë" van de schade""Bil den minister van oorlog moet worden Ingediend binnen zes maanden nadat de bijzon dere staat van beleg is opgeheven. Volgens radio-Singapore hebben 500 Japanse officieren harakiri gepleegd na een „afs'cheidsfuif" te Singapore. (Van onzen Rotterdamsen corr.) Langzamerhand begint er enige te kening te komen in het herstel van 't Nederlandse transportwezen, van zo primair belang voor het algehele her stel in ons land. Langs verscheidene wegen komen thans transportmiddelen, zij het vooralsnog in bescheiden hoe veelheden, naar Nederland. De spoorwegen hebben goederen- en personenwagens uit Duitsland terug gekregen Verder zijn enige Ameri kaanse legeriocomotieven ter beschik king gekomen. Voorts hebben de Zwitserse spoorwegen enige locomo tieven ter beschikking gesteld en bo vendien is al een begin gemaakt met de levering der 50 Zweedse locomotie ven. welke de in Londen zetelende Nederlandse regering had besteld. Ook auto's, vooral vrachtauto's, ko men nu regelmatig binnen. Helaas zijn het in hoofdzaak kleine modellen en de behoefte gaat juist in de eerste plaats uit naar grote vrachtauto's Amerika zal ons echter, verder te hulp komeo, onder meer met 350 vracht auto's. Eo voorts werkt de European Central Inland Transport Organisation reeds actief Via deze internationale organisatie, die beoogt het verkeer in Europa in de ruimste, zin van het woord te coördineren, komt eveneens automateriaal naar ons land. Onder meer zullen binnenkort 15 autobussen en enige trolly-bussen naar Nederland worden verscheept: Bü wijze van proef zal daar één autobus bij zijn van het bekende Engelse type. een wagen met twee verdiepingen en met de in gang aan de linkerkant. Ook zijn 2500 kleine vrachtauto's ter beschikking ge komen van'ons land. Goed nieuws is er voor de wiel rijders. Er is toegezegd, dat op korte termijn 1.700.000 fietsbanden naar Nederland zullen worden ge zonden. Hoewel zelfs met een der gelijke respectabele hoeveelheid de behoefte bij lange na niet kan worden gedekt deze bedraagt ze ker het drievoudige is dit toch een flinke stap in de richting van het herstel van een in Nederland wel zeer belangrijke tak van ver voer. En ook aan reparatiemateriaal wordt gedacht, want van Londen uit is een verzoek binnen gekomen om een op gave te doen van het reparatiemate riaal, dat de rijwielindustrie tot eind 1946 denkt nodig te hebben. Wat onze schepen ten slotte aangaat zien we, dat de zeeschepen in ieder geval ai weer spoedig in beheer zullen komen bij de rederijen, al blij", het beschikkingsrecht nog enige maanden berusten bij de regering. En uit Duits land zijn nu reeds duizenden binnen vaartuigen naar ons land teruggekeerd, waardoor de in ons land buitengewoon belangrijke binnenscheepvaart nor maal verwerkte deze meer dan d« helft van het Nederlandse vervoer al weer zeer behoorlijk kan function-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1