HELDERSCHE COURANT
r
„De V. S. zullen helpen tot het
einde van hun krachten"
HIROHITO
J
De Marva
NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Verklaring van Truman
Nieuwe proefneming met atoombom
Tweede Kamer bijeengeroepen
Verkeersborden in twee
talen
Het eerste „Victory-Schip"
te Rotterdam
Weerbericht
V.
Minister Drees zet
enige punten recht
Harde arbeid
nog een eerste eis!
DE FRANSE „MAX"
Hoe de overgave van Timor geschiedde
Hoe het „reilt en zeilt"
Je Jaargang No. 559.
WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1945.
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent per millimeter
HOOFDREDACTEURJ. BIJLSMA
ABONNEMENT PER KWARTAAL: ^tad en
omgeving 1 2.60Postabonnementen 1 3.00
President Truman heeft verklaard,
dat Amerika thans in staat is aan de
meeste aanvragen uit Europa te vol
doen. met uitzondering van suiker, vet
ten en oliën, van nu af tot 1 Januari,
wanneer deze aanvragen zijn gedaan
door de regeringen der bevrijde landen
en de UNRRA. Truman verklaarde, dat
de Verenigde Staten thans ongeveer
1400.000 ton steenkool per maand naar
Europa verschepen. Men stelt pogingen
in het werk om voor het einde van het
jaar 8 millioen ton te verschepen.
Truman verklaarde voorts: „Deze
voorziening met gevraagde voorraden
betekent niet, dat de burgerbevolking
van Europa ook maar het minimale be-
voorradingspeil zal bereiken en men
kan nog veel leed verwachten in be
paalde streken van Europa gedurende
de komende winter."
Het vraagstuk van de bevoorrading
van Europa is voornamelijk een finan
cieel, aldus Truman. Er moeten over
eenkomsten gesloten worden met de
Europese regeringen en aan de UNRRA
moeten aanvullende fondsen beschik
baar gesteld worden. Hij voegde hier
aan toe: „De Amerikaanse regering
stelt alle pogingen in het werk om
voor dit probleem oplossingen te vin
den. Zij werkt met de aanvragers sa
men om de stroom van dringend be
nodigde goederen gaande te houden.
Inmiddels neem'. deze regering de
noodzakelijke maatregelen om een
brede, billijke en voortdurende toe
vloed van voorraden te verzekeren,
naast de nieuwe productie van hulp en
herstelgoederen voor de bevrijde ge
bieden. Het is bovendien het doel van
deze maatregelen om te voorkomen,
dat de goederen verdeeld worden via
kanalen, waar zij niet dringend nood
zakelijk zijn".
Truman hedhaalde zijn belofte, die hij
gedaan heeft na zijn terugkeer uit
Potsdam, dat de Verenigde Staten tot
het tinde van hun krachten Europa
zullen helpen. „Het is de verantwoor
delijkheid van Amerika, niet alleen
voor onze vrienden, maar ook voor
onszelf, om deze taak ten einde te
bdengen, en dat snel te doen".
Het Gallup- Instituut heeft aan het
Britse publiek de vraag voorgelegd,
ot de Japanse keizer gehandhaafd
moet blijven of moet worden afgezet.
Met een overweldigende meerderheid
's hierop het antwoord gekomen, dat
Birohito dient te worden afgezet. 67
Proc. der antwoorden waran vóór zijn
aftreden, 22 er tegen en 11 bleven er
buiten.
Volgens de correspondent van de
•.New-York Times" is de Amerikaanse
Marine voornemens het Japanse slag-
oChip „Nagato" tot In de Japanse kust
wateren te slepen en er vervolgens
^n atoombom op te laten neerkomen.
De marine wil uitmaken of de bom
vernietiging van een enkel schip
tengevolge kan hebben, zij wil tevens
z*en welke uitwerking de atoombom
hebben op het omgevende water.
De Tweede Kamer is bijeengeroepen
tegen Dinsdag 26 September 1945 des
namiddags te 1 uur.
Aan de orde is regeling van werk
zaamheden.
Met het oog op het veelvuldig zon
digen tegen de verkeersvoorsrhriften
heeft de Kon. Ned. Toeristen Bond
A.N.W.B. langs de wegen een aantal
borden in bondskleuren geplaatst, wel
ke automobilisten en motorrijders met
behulp van Engelse en Nederlandse
slagzinnen op originele wijze onder het
oog brengen, dat hun grote snelheid
niet verantwoord is en dat zij zich aan
de regels van de weg dienen te hou
den.
Wij laten hier enkele opschriften
volgen:
What is your hurry, lt 's peace now
(Waarom zo'n haast, het is nu vrede).
Your girl-friend knows, that you can
drive fast. (Uw meisje weet, dat u
hard kunt rijdan).
The highway, code applies to Hol
land atso (Öe regels var. de hoofdweg
gelden in Holland ook).
Rijdt niet alsof de weg alleen voor
u is.
Hebt ge zo'n haast om ln de krant
te komen als verkeersongeval.
Het eerste schip van de Victory-
klasse heeft ln de Waalhaven te Rot
terdam ligplaats genomen, namelijk de
„Middlesex-Victory", geladen met pijn
boomhout. Het schip meet ruim 7600 brt.
en is binnen 76 dagen gebouwd. Op 8
Mei van dit jaar werd de kiel gelegd.
De schepen van de „Victory"-klasse
ontwikkelen een snelheid van 18 mijl
per uur, hetgeen neerkomt op een l'/t
maal grotere snelheid dan de z.g. „Li-
berty"-schepen.
MINDER ZWOEL.
Matige tijdelijk krachtige wind
bssen Zuid en West Zwaar be-
wolkt met tijdelijke opklaringen,
aatselijk nog met kans op onweer.
De Minister van Sociale Zaken, de
heer W, Drees, schrijft ons:
In de pers zijn een paar punten
uit een door mij in Hilversum gehou
den rede weergegeven op een wijze,
die tot misverstand kan leiden.
In de eerste plaats is de uitdrukking
dat een groot deel van het Kabinet
bewust naar socialisme zou drijven,
niet door mij gebruikt. Het is trouwens
duidelijk, dat het woord ..drijven" eer
der zou worden gebezigd door een te
genstander dan door een voorstander.
Wat ik aebezigd heb is, dat het Kabi
net ais zodanig niet als een socialis
tisch Kabinet kan worden gequalifi-
ceerd, maar dat professor Schermer-
horn persoonlijk zicTi socialist gevoelt,
en dat program en beleid van het Ka
binet in menig opzicht overeenkomen
met wat de sociaal-democratie onder
deze omstandigheden geboden acht.
In de tweede plaats heb ik in ver
band met de drang naar een 40-urige
werkweek, die hier en daar valt waar
te nemen, "herhaald wat men reeds
had kunnen lezen in mijn brochure
„Op de kentering", waar ik onder de
richtlijnen voor het in Nederland na
de bevrijding te voeren beleid opnam:
„Arbeidstijd. Wederinvoering van
normale werk- en rusttijden. Dit zal
in het algemeen betekenen een ar-
.boid^duu^; van 48_uur per week. Var
mindering op dé duur tot 40 uur 'h
5 werkdagen van 8 uur) ligt in de lijn
der ontwikkeling en is' in afzienbare
tijd in vrrschillende bedrijyen mogelijk
te achten Maar voor het ogenblik moet
de noodzakelijkheid van opvoering der
productie in het belang van het gehele
volk, ook van de arbeiders en hun
gezinnen, voorgaan."
Het* accent lag ook in mijn rede op
deze noodzakelijkheid. Voorlopig acht
ik verkorting van de arbeidstijd, bij
zondere omstandigheden daargelaten,
piet verantwoord. Daardoor is de nood
waarin enkel door arbeid kan worden
voorzien, te groot.
De Franse Max Blokzijl. Paquis, is
te Parijs ter dood veroordeeld.
Het Nederlandse troepenschip „Van den Bosch" naderde Koepang bij
het aanbreken van de dag van overgave van Timor, toen twee Japanse
vaartuigen met witte vlag in top verschenen. Drie Japanse marineofficieren
kwamen daarna aan boord van de „Moresby", waar de Australische gene
raal Dyke als vertegenwoordiger der Australische strijdkrachten met den
Australischen marine-commandant Commander Gant besloot, de vloot in
linie te doen naderen, voorafgegaan door de mijnenveger „Abraham Crijnssen"
Op het strand waren duizenden inwoners verzameld. Om half twaalf
voormiddag kwam de Japanse kolonel Kaida Tatsuichi aan boord van de
„Moresby" met den chef staf, waar zij hun zwaarden na ondertekening der
overgave overgaven. De Nederlandse officieren, die de ondertekening bij
woonden, waren de luitenant ter zee le klasse Dobbinga, en Brunsting, de
luitenants ter zee 2e klasse van der Brink en Serie, alsmede de Nica-kolonel
de Rooy, majoor Schermers en de K. P. M.-gezagvoerder Frentz. De eerste
Nederlander, die te Koepang landde, werd door de bevolking toegejuicht en
hem werd om Inlichtingen omtrent de Koningin verzocht. De bevolking
maakte niet de indruk honger te lijden en gaf de voorkeur aan zeep boven
sigaretten. Tientallen droegen trots Nederlands-Indische militaire hoofd
deksels. De Jappen hadden hun troepen teruggetrokken achter de rivier de
Manikin op ongeveer acht kilometer van Koepang.
In een dezer dagen gehouden pers
conferentie ln huize „Aruba", het
Marva-tehuis in Den Haag, Nieuwe
Parklaan 15, zijn enige inlichtingen ver
strekt over de recrutering der Marva's.
De meisjes genieten bij de M. V. A.
een goede lichamelijke en geestelijke
verzorging, waarbij wat het laatste be
treft, er voor zorg gedragen wordt, dat
de meisjes, zodra zij na de recrutering
in een tehuis zijn opgenomen, in haar
eigen kerkelijk milieu terugkeren. Da
betekenis en de waarde van de M V. A.
moet vooral gezocht worden in het
feit, dat een aantal Nederlandse meisjes
h er leert in een geordend en discipli
nair verband te werken Dit verband is
er in de eerste plaats op gericht, het
vrouwelijk element te handhaven, zodat
wordt vermeden, dat de meisjes „man
wijven" worden. Steeds wordt er op ge
werkt. dat de meisjes haar „vrouw
zijn" en haar uniform waardig blijven.
Hun verblijf in de M. V. A. zal dan ook
ongetwijfeld van grote betekenis zijn
voor hun latere leven.
In de Marva wordt hard en doorge-
noon werk verricht, dat o.a. bestaat
zowel uit typen als uit boenen, schrob
ben eu vaten doen.
De „Marva" heeft drie vrije avonden
per week en op een avond kan zij haar
kennissen in het Marva-tehuis ontvan-
gen. Éénmaal per week heeft zij nacht-
terlof en 80 van de meisjes maakt
daarvan gebruik om haar ouders te be
zoeken.
Mevrouw van Slooten deelde mede,
dat, nu de oorlog mot Japan -ten einde
is, de minister van Marine heeft be
paald. dat de Marva's nog twee jaar in
dienst zullen blijven. De Koninklijke
Marine heeft dringend behoefte aan ad
ministratief personeel. Ten einde zoveel
mogelijk mannelijk personeel vrij te
maken voor de vloot, zijn de Marva's
thans nodig op de diverse marine-
bureaux. Daarnaast zijn ook huishoude
lijke krachten nodig, teneinde in de ver
zorging van de Marva's in ^le M. V. A.-
tehuizen te voorzien. De „recrutering"
voor de M. V. A. gaat dus door, hoewel
oe „aanmelding" is stop gezet in ver
band met het grote aantal, dat zich
Jieeft opgegeven. Dit aantal bedraagt
ongeveer 60.000, het aantal Marva's. dat
de Koninklijke Marine in eerste instan
tie nodig heeft, bedraagt 800 1000. De
huidige sterkte van het korps is thans
250.
De opleiding geschiedt nog steeds in
Engeland, in verband met de grote be
hoefte op korte termijn, zal de recru
tering binnenkort in sneller tempo in
een Nederlands opleidingscentrum ge
schieden
Tenslotte dient nog vermeld, dat de
Marva's uitsluitend dienst doen aan de
wal. Een vrouw aan boord van een oor
logsschip is nu eenmaal ondenkbaar.
De luchtpost naar het
Buitenland
De P.T.T. deelt mede, dat voortaan
brieven en briefkaarten voor Dene
marken, Finland, Noorwegen. Polen,
de USS.R., Zweden en Zwitserland
per luchtdienst worden verzonden,
zonder dat daarvoor luchtrecht ver
schuldigd is.
Voor drukwerken, zakenpapieren en
monsters naar deze landen, met uit
zondering van Zweden en Zwitserland,
blijft, bij verzending per luchtpost een
luchtrecht verschuldigd van 10 cent
per 20 gram. Naar Zweden en Zwitser
land kunnen voorlopig sog geen druk
werken, zakenpapiere* en monsters
worden verzonden.