HELDERSCHE COURANT r „De V. S. zullen helpen tot het einde van hun krachten" HIROHITO J De Marva NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Verklaring van Truman Nieuwe proefneming met atoombom Tweede Kamer bijeengeroepen Verkeersborden in twee talen Het eerste „Victory-Schip" te Rotterdam Weerbericht V. Minister Drees zet enige punten recht Harde arbeid nog een eerste eis! DE FRANSE „MAX" Hoe de overgave van Timor geschiedde Hoe het „reilt en zeilt" Je Jaargang No. 559. WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1945. VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter HOOFDREDACTEURJ. BIJLSMA ABONNEMENT PER KWARTAAL: ^tad en omgeving 1 2.60Postabonnementen 1 3.00 President Truman heeft verklaard, dat Amerika thans in staat is aan de meeste aanvragen uit Europa te vol doen. met uitzondering van suiker, vet ten en oliën, van nu af tot 1 Januari, wanneer deze aanvragen zijn gedaan door de regeringen der bevrijde landen en de UNRRA. Truman verklaarde, dat de Verenigde Staten thans ongeveer 1400.000 ton steenkool per maand naar Europa verschepen. Men stelt pogingen in het werk om voor het einde van het jaar 8 millioen ton te verschepen. Truman verklaarde voorts: „Deze voorziening met gevraagde voorraden betekent niet, dat de burgerbevolking van Europa ook maar het minimale be- voorradingspeil zal bereiken en men kan nog veel leed verwachten in be paalde streken van Europa gedurende de komende winter." Het vraagstuk van de bevoorrading van Europa is voornamelijk een finan cieel, aldus Truman. Er moeten over eenkomsten gesloten worden met de Europese regeringen en aan de UNRRA moeten aanvullende fondsen beschik baar gesteld worden. Hij voegde hier aan toe: „De Amerikaanse regering stelt alle pogingen in het werk om voor dit probleem oplossingen te vin den. Zij werkt met de aanvragers sa men om de stroom van dringend be nodigde goederen gaande te houden. Inmiddels neem'. deze regering de noodzakelijke maatregelen om een brede, billijke en voortdurende toe vloed van voorraden te verzekeren, naast de nieuwe productie van hulp en herstelgoederen voor de bevrijde ge bieden. Het is bovendien het doel van deze maatregelen om te voorkomen, dat de goederen verdeeld worden via kanalen, waar zij niet dringend nood zakelijk zijn". Truman hedhaalde zijn belofte, die hij gedaan heeft na zijn terugkeer uit Potsdam, dat de Verenigde Staten tot het tinde van hun krachten Europa zullen helpen. „Het is de verantwoor delijkheid van Amerika, niet alleen voor onze vrienden, maar ook voor onszelf, om deze taak ten einde te bdengen, en dat snel te doen". Het Gallup- Instituut heeft aan het Britse publiek de vraag voorgelegd, ot de Japanse keizer gehandhaafd moet blijven of moet worden afgezet. Met een overweldigende meerderheid 's hierop het antwoord gekomen, dat Birohito dient te worden afgezet. 67 Proc. der antwoorden waran vóór zijn aftreden, 22 er tegen en 11 bleven er buiten. Volgens de correspondent van de •.New-York Times" is de Amerikaanse Marine voornemens het Japanse slag- oChip „Nagato" tot In de Japanse kust wateren te slepen en er vervolgens ^n atoombom op te laten neerkomen. De marine wil uitmaken of de bom vernietiging van een enkel schip tengevolge kan hebben, zij wil tevens z*en welke uitwerking de atoombom hebben op het omgevende water. De Tweede Kamer is bijeengeroepen tegen Dinsdag 26 September 1945 des namiddags te 1 uur. Aan de orde is regeling van werk zaamheden. Met het oog op het veelvuldig zon digen tegen de verkeersvoorsrhriften heeft de Kon. Ned. Toeristen Bond A.N.W.B. langs de wegen een aantal borden in bondskleuren geplaatst, wel ke automobilisten en motorrijders met behulp van Engelse en Nederlandse slagzinnen op originele wijze onder het oog brengen, dat hun grote snelheid niet verantwoord is en dat zij zich aan de regels van de weg dienen te hou den. Wij laten hier enkele opschriften volgen: What is your hurry, lt 's peace now (Waarom zo'n haast, het is nu vrede). Your girl-friend knows, that you can drive fast. (Uw meisje weet, dat u hard kunt rijdan). The highway, code applies to Hol land atso (Öe regels var. de hoofdweg gelden in Holland ook). Rijdt niet alsof de weg alleen voor u is. Hebt ge zo'n haast om ln de krant te komen als verkeersongeval. Het eerste schip van de Victory- klasse heeft ln de Waalhaven te Rot terdam ligplaats genomen, namelijk de „Middlesex-Victory", geladen met pijn boomhout. Het schip meet ruim 7600 brt. en is binnen 76 dagen gebouwd. Op 8 Mei van dit jaar werd de kiel gelegd. De schepen van de „Victory"-klasse ontwikkelen een snelheid van 18 mijl per uur, hetgeen neerkomt op een l'/t maal grotere snelheid dan de z.g. „Li- berty"-schepen. MINDER ZWOEL. Matige tijdelijk krachtige wind bssen Zuid en West Zwaar be- wolkt met tijdelijke opklaringen, aatselijk nog met kans op onweer. De Minister van Sociale Zaken, de heer W, Drees, schrijft ons: In de pers zijn een paar punten uit een door mij in Hilversum gehou den rede weergegeven op een wijze, die tot misverstand kan leiden. In de eerste plaats is de uitdrukking dat een groot deel van het Kabinet bewust naar socialisme zou drijven, niet door mij gebruikt. Het is trouwens duidelijk, dat het woord ..drijven" eer der zou worden gebezigd door een te genstander dan door een voorstander. Wat ik aebezigd heb is, dat het Kabi net ais zodanig niet als een socialis tisch Kabinet kan worden gequalifi- ceerd, maar dat professor Schermer- horn persoonlijk zicTi socialist gevoelt, en dat program en beleid van het Ka binet in menig opzicht overeenkomen met wat de sociaal-democratie onder deze omstandigheden geboden acht. In de tweede plaats heb ik in ver band met de drang naar een 40-urige werkweek, die hier en daar valt waar te nemen, "herhaald wat men reeds had kunnen lezen in mijn brochure „Op de kentering", waar ik onder de richtlijnen voor het in Nederland na de bevrijding te voeren beleid opnam: „Arbeidstijd. Wederinvoering van normale werk- en rusttijden. Dit zal in het algemeen betekenen een ar- .boid^duu^; van 48_uur per week. Var mindering op dé duur tot 40 uur 'h 5 werkdagen van 8 uur) ligt in de lijn der ontwikkeling en is' in afzienbare tijd in vrrschillende bedrijyen mogelijk te achten Maar voor het ogenblik moet de noodzakelijkheid van opvoering der productie in het belang van het gehele volk, ook van de arbeiders en hun gezinnen, voorgaan." Het* accent lag ook in mijn rede op deze noodzakelijkheid. Voorlopig acht ik verkorting van de arbeidstijd, bij zondere omstandigheden daargelaten, piet verantwoord. Daardoor is de nood waarin enkel door arbeid kan worden voorzien, te groot. De Franse Max Blokzijl. Paquis, is te Parijs ter dood veroordeeld. Het Nederlandse troepenschip „Van den Bosch" naderde Koepang bij het aanbreken van de dag van overgave van Timor, toen twee Japanse vaartuigen met witte vlag in top verschenen. Drie Japanse marineofficieren kwamen daarna aan boord van de „Moresby", waar de Australische gene raal Dyke als vertegenwoordiger der Australische strijdkrachten met den Australischen marine-commandant Commander Gant besloot, de vloot in linie te doen naderen, voorafgegaan door de mijnenveger „Abraham Crijnssen" Op het strand waren duizenden inwoners verzameld. Om half twaalf voormiddag kwam de Japanse kolonel Kaida Tatsuichi aan boord van de „Moresby" met den chef staf, waar zij hun zwaarden na ondertekening der overgave overgaven. De Nederlandse officieren, die de ondertekening bij woonden, waren de luitenant ter zee le klasse Dobbinga, en Brunsting, de luitenants ter zee 2e klasse van der Brink en Serie, alsmede de Nica-kolonel de Rooy, majoor Schermers en de K. P. M.-gezagvoerder Frentz. De eerste Nederlander, die te Koepang landde, werd door de bevolking toegejuicht en hem werd om Inlichtingen omtrent de Koningin verzocht. De bevolking maakte niet de indruk honger te lijden en gaf de voorkeur aan zeep boven sigaretten. Tientallen droegen trots Nederlands-Indische militaire hoofd deksels. De Jappen hadden hun troepen teruggetrokken achter de rivier de Manikin op ongeveer acht kilometer van Koepang. In een dezer dagen gehouden pers conferentie ln huize „Aruba", het Marva-tehuis in Den Haag, Nieuwe Parklaan 15, zijn enige inlichtingen ver strekt over de recrutering der Marva's. De meisjes genieten bij de M. V. A. een goede lichamelijke en geestelijke verzorging, waarbij wat het laatste be treft, er voor zorg gedragen wordt, dat de meisjes, zodra zij na de recrutering in een tehuis zijn opgenomen, in haar eigen kerkelijk milieu terugkeren. Da betekenis en de waarde van de M V. A. moet vooral gezocht worden in het feit, dat een aantal Nederlandse meisjes h er leert in een geordend en discipli nair verband te werken Dit verband is er in de eerste plaats op gericht, het vrouwelijk element te handhaven, zodat wordt vermeden, dat de meisjes „man wijven" worden. Steeds wordt er op ge werkt. dat de meisjes haar „vrouw zijn" en haar uniform waardig blijven. Hun verblijf in de M. V. A. zal dan ook ongetwijfeld van grote betekenis zijn voor hun latere leven. In de Marva wordt hard en doorge- noon werk verricht, dat o.a. bestaat zowel uit typen als uit boenen, schrob ben eu vaten doen. De „Marva" heeft drie vrije avonden per week en op een avond kan zij haar kennissen in het Marva-tehuis ontvan- gen. Éénmaal per week heeft zij nacht- terlof en 80 van de meisjes maakt daarvan gebruik om haar ouders te be zoeken. Mevrouw van Slooten deelde mede, dat, nu de oorlog mot Japan -ten einde is, de minister van Marine heeft be paald. dat de Marva's nog twee jaar in dienst zullen blijven. De Koninklijke Marine heeft dringend behoefte aan ad ministratief personeel. Ten einde zoveel mogelijk mannelijk personeel vrij te maken voor de vloot, zijn de Marva's thans nodig op de diverse marine- bureaux. Daarnaast zijn ook huishoude lijke krachten nodig, teneinde in de ver zorging van de Marva's in ^le M. V. A.- tehuizen te voorzien. De „recrutering" voor de M. V. A. gaat dus door, hoewel oe „aanmelding" is stop gezet in ver band met het grote aantal, dat zich Jieeft opgegeven. Dit aantal bedraagt ongeveer 60.000, het aantal Marva's. dat de Koninklijke Marine in eerste instan tie nodig heeft, bedraagt 800 1000. De huidige sterkte van het korps is thans 250. De opleiding geschiedt nog steeds in Engeland, in verband met de grote be hoefte op korte termijn, zal de recru tering binnenkort in sneller tempo in een Nederlands opleidingscentrum ge schieden Tenslotte dient nog vermeld, dat de Marva's uitsluitend dienst doen aan de wal. Een vrouw aan boord van een oor logsschip is nu eenmaal ondenkbaar. De luchtpost naar het Buitenland De P.T.T. deelt mede, dat voortaan brieven en briefkaarten voor Dene marken, Finland, Noorwegen. Polen, de USS.R., Zweden en Zwitserland per luchtdienst worden verzonden, zonder dat daarvoor luchtrecht ver schuldigd is. Voor drukwerken, zakenpapieren en monsters naar deze landen, met uit zondering van Zweden en Zwitserland, blijft, bij verzending per luchtpost een luchtrecht verschuldigd van 10 cent per 20 gram. Naar Zweden en Zwitser land kunnen voorlopig sog geen druk werken, zakenpapiere* en monsters worden verzonden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1