HELDERSCHE COURANT uit „Wij moeten weg de chaos" REVOLUTIE IN VENUZUELA NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA De regering spreekt: ZATERDAG 9t OCTOBER U4J. 3e Jaargang Ne. 566. VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving t 2.60Postabonnementen t 3.00 De Minister van Justitie, Mr. Kolfschoten: Bij herhaling is mij de vraag gesteld: waarom komt de Minister van Justi tie ook niet eens over de brug? Het antwoord, dat juist de positie van dezen minister zekere reserves oplegt, zal worden begrepen door allen, die beseffen, door welke tere problemen en moeilijkheden deze bewindsman is ingesloten. Hij staat en werkt op zijn eigen brug, de brug der zuchten, die het paleis van de vrijheid verbindt met de kerker, bestemd voor hen, die deze vrijheid verspeelden. De zware landverraders. Het gaat in ons lieve land nog niet goed met de justitie. Laat mij dat zon der voorbehoud vooropstellen. Wie zou dat meer en beter weten dan hij, die dagelijks, men mag haast zeggen, aan den lijve ondervindt, hoezeer ons rechts leven ontwricht is. Men richt tot mij vertogen en smeekbeden: „Geef ons justitie terug. Wat denkt gij te doen om ons volk de smaad en het leed der rechtloosheid af te nemen? Kunt gij zo veel Duits aanslibsel niet spoedig en grondig verwijderen? Het rechts**van en de recht*tnste!iim_ gen van een volk, dat G» jaren lang heeft geleden en gezucht onder rechts krenking en rechtsverkrachting, ró grof en i.ó brutaal, en dat onvermijdelijk is aangetast door opvattingen, inzichten en methodes, waaraan men het met ruw geweld gedwongen heeft zich te onder werpen, herstelt men niet in een paar maanden. zware Mij is gebleken, dat er onder het pu bliek ergernis is ontstaan over het feit, dat er in de processen tegen zware land verraders advocaten zijn opgetreden, die de verdediging dezer verachtelijke lieden op zich namen. Te goeder naam en faam bekend staande advocaten zouden hier over zelfs lastig gevallen zijn. de opvatting, dat deze zware landver raders geen enkel recht, dus ook geen récht op verdediging meer toekomt. Zij stelden zich buiten de rechtsgemeen schap. Maar, zoo mag men vragen, waar om berecht men ze dan? Waarom brengt men ze voor een gerechtshof en geeft men ze recht op cassatie? Dit stelsel is de Nederlandse rechts- zeden waardig en waarborgt, dat 'zelfs ten opzichte van deze lieden recht ge schiedt. Dat advocaten daartoe steun ver lenen, is hun waarlijk niet aantrekkelijke beroepsp licht. Dat zij op dit deLicate terrein de uiterste voorzichigheld moe ten betrachten, spreekt van zelf. Hun ge dragslijn behoort te worden bepaald door de regel, dat zij het recht, en niets dan Werkelijkheidszin moet zich hier ver- het recht hebben te dienen, zoenen met buUengew«>»ie en abnormal* r^ overgangsverhoudinge.a, wij moeten uit de chaos weg, onder tijdelijke aanvaarding van verhoudingen en instellingen, die wij zo spoedig mogêiijk weer willen kwijt ra ken, het is nu eenmaal niet zo, dat wij direct en geruisloos op de oucfe en be proefde methodes en instellingen kunnen terugschakelen. Wij zijn met het oog op de politieke rei niging van ons volk, terecht gekomen bij een nieuw, door de nood van de over gangsstand in het leven geroepen appa raat van opsporing en berechting van po litieke misdaad en politiek wangedrag, een apparaat, dat een pijnlijk en kwaadaardig gezwel aan het in wezen gezonde lichaam van het Nederlandse volk zal moeten cu reren en daarbij zich zelf tegen ieder ge vaar van infectie met zorg zal moeten be schermen. Een nieuw stadium. In het stadium dezer overname zijn wij thans aangekomen en in verband daar mede wil ik nu een beeld geven van de maatregelen, die in voorbereiding zijn om deze materie geleidelijk weer op normale, bi een rechtsstaat gebruikelijke wegen terug te brengen. Nu de zuivering van het normale poli- tle-apparaat zover voltrokken is, dat op neming van nieuwe krachten daarin weer mogelijk is, bestaat het voornemen om de diensten der politieke opsporing onder te brengen by de gewone politie. Het ligt voor de hand, dat deze diensten niet in hun volle omvang opgenomen kunnen worden. Een schifting naar gebleken be kwaamheid en geschiktheid zal hierbij onvermijdelijk zijn. Voorts zal het directoraat-generaal voor zien in een paraat-werkend klachten bureau. De behoefte daareian, ik kan er over meepraten, heeft de ervaring wel Aangetoond. Hoe staat het met de tribunalen? Hoe staat het voorts met de organen voor de berechting der politieke misdaad? De benoemingsbesluiten van de bijzondere gerechtshoven te 's-Gravenhage en Am sterdam dateren van 12 Juni, die van de hoven in Den Bosch. Arnhem en Leeuwar den van 28 Augustus. Het Haagsche hof Werkt reeds geruimen tijd op volle toeren. De Bijzondere Raad van Cassatie heeft dezer dagen zijn eerste openbare zitting gehouden. Alle tribunalen met een voorlopig vol doend aantal kamers zijn thans ingesteld, 'bet uitzondering van die in de arrondis sementen Alkmaar, Haarlem en Utrecht, waaraan met inspanning gewerkt wordt. Maar ook hier wordt met inrichting en hulsvesting getobd en men mag daar in °ns geschonden en gehavend land toch niet te gering over denken. Men doet wat Deze ergernis moet dan b rvten op nien kan in het voilo besef van de drin gende eis van beginnen en 'opschieten. !n het verband van deze berechting Jb°et mij nog een opmerking van het nart. De kampen. Tensiote zal het directoraat-generaal zijn zorgen uitstrekken over de bewarlngs- en interneringskampen, allerminst een lichte zorg. Commando en Inspectie, waafaan de hoogste eisen mogen en zul len worden gesteld, zullen dan onder justitie komen. Naast de materiele, zal aan de godsdienstige, geestelijke en so ciale verzorging ernstig en methodisch aandacht worden geschonken. Ik kom thans aan een belangrijke aan gelegenheid: het probleem der invrij heidstelling van politieke verdachten. Zeer binnenkort zal in het Staatsblad worden afgekondigd het Besluit Politieke Delinquenten 1945. Dit besluit beoogt tweeërlei: le. het scheppen van waarborgen tegen ongemotiveerde arrestaties; 2e. het geven van een complex van regelen betreffende de in vrijheidstelling na versnelde beoordeling van politieke verdachten. Vier normen. Het besluit geeft vïer normen volgens welke de in bewaring gestelden in vrijheid gesteld moeten worden, n.1.: 1. Als de grond, waarop het bevel tot bewaring werd gegeven, niet of niet meer aanwezig is; 2. Als de schuld van zodanigen aard is, dat oplegging van een straf of maatregel niet gerechtvaardigd is te achten; 3. Als redelijkerwijs moet worden aan genomen, dat bij veroordeling door Bij zonder Gerechtshof of Tribunaal betrok kene niet langer van vrijheid zal worden beroofd dan voor de tijd, dien hij reeds in bewaring heeft doorgebracht; 4. Als voortzetting van de bewaring, gezien dp lichamelijke of geestelijke toe stand van de betrokkene dan wel het be lang zijner kinderen, zulks en dit niet te vergeten in verband met de ernst van de hem verweten feiten en gedragin. gen, niet gerechtvaardigd is. Niemand kan en zal betwisten, dat in vrijheidstelling op een van deze vier gronden een eis van elementaire recht vaardigheid en van menselijkheid is. Het gaat niet aan hen, die aan de zoeven op gesomde vereisterr voldoen, wellicht nog gedurende jaren" In bewaring te houden, totdat eindelijk een Bijzonder Gerechtshof of een Tribunaal hun zaak in behandeling neemt en hun een vrijheidsstraf oplegt, die dan waarschijnlijk korter is dan de tijd fh bewaring (d.i. voorlopige hechtenis) doorgebracht o f zelfs wat in sommige gevallen tot de zekerheden behoort hen vrijspreekt. Het is juist de zeer lange tijd, die de bewaring voor velen zal duren, die de re gering heeft genoopt uit te zien naar mid delen om de procesgang te versnellen. De In Venezuela is een revolutie uitgebroken. Het Amerikaanse Departement van Buitenlandse Zaken heeft hierover berichten ontvangen, waaruit blijkt, dat de hoofdstad Caracas het centrum van de actie is. Inlichtingen uit betrouwbare bron vermeiden, dat alle strijdkrachten des lands de regering trouw zijn ge bleven, met uitzondering van een zeer kleine minderheid van officieren. De leiders van de opstand in Venezuela hebben verklaard, dat de jeugd in het leger er genoeg van had, „het instrument te zijn van rivaliserende militaire groepen" en dat deze de instelling van een werkelijk democratische regering en de scheiding van leger en politiek wenste. Zij zeggen, dat zij de politiek van de „democratische actie" partij, die in oppositie tegen de regering is, aanhangen. Nadere berichten melden, dat de opstandige beweging schijnt te zullen slagen: Caracas en Maracaibo zouden gevallen zijn. Zelfs zou president Medina zich reeds aan de opstandelingen hebben overgegeven. De Engelse Minister-President Attlee en bracht één dezer dagen een bezoek aan Walcheren, waar hij zich volledig over de herstelwerkzaamheden liet inlichten. Van links naar rechts: Generaal-majoor Kruis en minister-president Attlee, Foto: ANEFO-P. gewone procedure voor Bijzonder Ge- rechtshof of Tribunaal is niet of nauwe lijks voor versnelling vatbaar: De lichte gevallen. Welnu, in de kampen bevinden zich ve_ len, die zich slechts aan betrekkelijk lichte politieke vergrijpen hebben schuldig ge maakt. Dit wordt door niemand, ook niet den felsten vaderlander, betwist. Over de werkelijk zware politieke misdadigers spreek ik hier niet. Maar voor die lichte gevallen heeft de regering gezocht e n gevonden een weg, waarlangs snelle af doening mogelijk Is, niet alleen, maar die tevens in alle opzichten bevrediging schenkt aan de algemene wens, dat ook deze delinquenten hun gerechte straf niet zullen ontlopen. Geen herenleventje. Vooral ook moet men niet denken, dat zij die voorwaardelijk buiten vervolging zullen worden gesteld, een gemakkelijk leventje kunnen gaan lijden en zich in hun handen mogen wrijven, dat zij er zo gemakkelijk afkomen. Om een goed be grip van de zaak te geven, laat ik hier volgen een opsomming van wat de voor waardelijk buiten vervolging gesitelden zoal te wachten staat, o.a.: onder toe- zichtstelling; verbod om te gaan met be paalde personen; verbod tot bepaalde verenigingen toe te treden of bepaalde vergaderingen te bezoeken; verplichting om te werken; verplichting om bepaalde arbeid te verrichten hetgeen dus neer komt op verplichte tewerkstelling): aan wijzing van een bepaalde verblijfplaats; meldingsplicht: handhaving van beheer over vermogen (hetgeen met het oog op collaborateurs en profiteurs uiteraard van groot belang is): storting van een waar borgsom tot onbeperkt bedrag: afstand van eigendommen; ontzetting uit actief en passief kiesrecht. Wie zich met de hem aldus buiten gerechtelijk opgelegde straffen niet kan verenigen, kan in verzet komen, waarna zijn zaak door het bijzonder gerechtshof of tribunaal zal worden behandeld. Het befoép op den réchter, dat hiermede is opengesteld, is een waarborg te meer, als die al nodig was. voor een juiste han tering van het nieuwe besluit. Het spreekt vanzelf, dat, in afwachting van de be slissing van dien rechter, de beslissing van den procureur-fiscaal betreffende de voorwaardelHke büitenvervolglngstelling onverminderd van kracht blijft. Nederland eist f 25 milliard schadevergoeding Wat ons volk verloor In een rede in het Philipsont- spanningsgebouw te Eindhoven hield minister Vos gisteren een rede, waaraan wij enkele belangwekkende cijfers ontlenen. Hoewel hij de geestelijke verliezen niet uit het oog wilde verliezen, wil de hij zich in het bijzonder bepalen tot de materiële verliezen. Het na tionaal vermogen voor de oorlog bedroeg 30 milliard. Aan machines ging voor 30 procent verloren, aan gebouwen voor 10 procent, aan han delsvoorraad voor 90 procent e n het totale bedrag dat verdween dient geschat te wordenop 10 milliard. Aan de geallieerden is opgegeven, dat Nederland van Duitsland een schadevergoeding van 25 mil liard moet hebben. Twee series maatregelen. Maatregelen tot herstel en maat regelen tot vernieuwing. Er worden thans per maand 300.000 paar schoenen gemaakt. Dit is veel te weinig. Het zal worden opgevoerd tot 600.000 per maand De productie van fietsbanden be draagt thans 75.000 per maand, deze zal worden opgevoerd tot 200.000 per maand Door gebrek aan steen kool en arbeidskrachten is de tex- tielprodrirtie nog niet rooskleurig. Deze is nog slechts 30 procent van het normale. Het herstel maakt vorderingen, maar ligt nog ver beneden het peil, dat wij willen bereiken. De productie zal moeten worden geleid en wel centraal. Door de regering wordt een drie-jarenplan ontworpen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1