Journalisten bezoeken Den Helder „Wat betekent die zwaan?" „Het gezin in gevaar" Stadsnieuws Wat wil de Ned. Jeugdgemeenschap? Rondom de kerkhervorming Straks een marine-basis met 60 000 inwoners Hel is goed, dat men door middel van de pers ook in het Zuiden en Oosten eens een indruk krijgt van de gestadige vernielingen, die gedurende de oorlog zijn aangericht, van de verschillende evacuaties, van de plannen van weder opbouw en nieuwbouw van Den Helder. Het Zuiden en Oosten van ons land heeft nu eenmaal de naam, doch het is een feit, dat Den Helder juist door de langdurige aftakeling er in sommige op zichten slechter aan toe is dan de zo genaamde getroffen gebieden. Reeds vele woningen hersteld. Architect J. J. de Boer, hoofd van het Streekbureau voor de Wederopbouw Den Helder en Texel, vertelde hoe een 1800 woningen en gebouwen werden af gebroken en 1909 geheel of gedeeltelijk werden verwoest, terwijl vele wonin gen lichte schade opliepen of, als gevolg van verwaarlozing door evacuatie, niet direct bruikbaar waren. De Werf, het kloppend hart van Den Helder, werd eveneens zwaar getroffen, doch niet zo, of nu is het mogelijk, dat min of meer belangrijke werken hier kunnen worden uitgevoerd. Spr. had lof voor de arbeid van de Gemeentelijke Commissie voor de We deropbouw, die dikwijls onder de moei lijkste omstandigheden moest werken. „Thans kunnen wij zeggen, dat reeds een 1300-tal woningen hersteld is of in herstelling is". Ook in Julianadorp reeds veel hersteld. In Julianadorp heeft de Afdeling Wederopbouw Boerderijen reeds veel werk gedaan door middel van z.g. werk- colonnes; noodstallen en noodwoningen werden gebouwd. De wederopbouw van Den Helder. Nauw samenhangend met het weder- opbouwplan is de toekomst van Den Helder. De toekomst hangt af van de beslissing, die de Regering zal nemen ten aanzien van de Marine-basis. Aangezien hieromtrent nog niets vast staat, was het ook nog niet mogelijk een vastomlijnd wederopbouw-plan sa men te stellen. Toch heeft het Gemeentebestuur van Den Helder niet geaarzeld om brede plannen te doen ontwerpen, waarin vele mogelijkheden opgesloten liggen. Burgemeester Ritmeester lichtte een en ander toe aan de hand van uitvoe rig kaartenmateriaal. Zo is er voor de voormalige Oude Helder een plan ontworpen, dat voor ziet in de nieuwbouw van <87 huizen, die alle van eenvoudige doch practi- sche uitvoering zullen zijn. Vooral het plan Centrum trekt bizondere aan dacht. Hier heeft men het station naar het zuiden van de stad verplaatst en er een zg. kopstation van gemaakt. De stad wordt door dit plan aanzienlijk verfraaid, terwijl beide delen, welke nu door de spoorlijn van elkander worden gescheiden, dan door een prac- tisch wegenstelsel zullen worden ver bonden. In dit stadsgedeelte zullen een nieuwe bioscoop, een ambachtsschool, een ziekenhuis, een raadhuis en een nieuw politiebureau worden gebouwd. Het plan zuid bevat de uitbouw van de zg. vogelenbuurt, terwijl het plan west. in de nabijheid van de sportter reinen. plaats biedt voor een H. B. S., een lyceum en enkele kerkgebouwen. Men zal begrijpen, dat deze nieuw bouw s'echts dan mogeliik zal zijn, wan neer Den Helder als Marinebasis uit groeit tot een stad van een 60.000 in woners. Herstel van marinegebouwen. De dienst van Rijksgebouwen werkt koortsachtig aan de restauratie en het bedrijfsklaar maken van de Marine- gebouwen. De Onderzeedienst zal straks S00 man moeten knnnen bergen, ter wijl eveneens de Pyrotechnische Dienst voor gebruik geschikt wordt gemaakt. Het Instituut en het Paleis worden ge heel gerestaureerd. Een groot aantal journalisten bracht jl. Maandag en Dinsdag een bezoek aan Den Helder, en werd door het Gemeentebestuur op meer dan har telijke wijze ontvangen op het Raad huis, waar een diner werd aange boden en men het ernstige met het aangename verenigde door de pers inlichtingen te verstrekken over Den Helder en omgeving. Texel helpt zichzelf. Door de Texelse oorlog, die de rust van dat schone eiland zo wreed ver- s'oorde is op Texel véél schade aan gericht. De Dienst van Gemeentewer ken te Den Burg was reeds in de laat ste dagen van Mei met het opruimings- werk en de herstelwerkzaamheden be gonnen. De Wederopbouw-Boerderijen bracht, op een kleine twintig gezinnen na, allen onderdak, terwijl voor het in vallen van de winter keurige nood woningen en stallen zullen zijn verre zen. Ook voor Texel zijn opbouwplannen gemaakt. Ir. Mackenzie, vertegenwoordiger van de Wederopbouw District Den Helder, dankte namens de journalisten het Ge meentebestuur voor de gastvrije en feestelijke ontvangst. Spreker was ver heugd te kunnen constateren, dat de Gemeente Den Helder over het opti misme en de moed beschikte om nu, ir. deze onzekere tijden, reeds te spre ken en voorbereidingen te treffen voor ,de geweldige wederopbouw van Den Helder. Hij uitte zijn belangstelling voor onze stad op ondubbelzinnige wijze, en deelde mede. dat Den Helder de grootste belangstelling bezat van de autoriteiten. Wij, voor ons, hopen, dat onze col lega's getroffenen in het Zuiden en Oosten van ons land via de pers ken nis zullen nemen van de toestand in het Noorden, van ons schiereiland, doch wij wensen tevens, dat iets van de on miskenbare wil tot herstel en weder opbouw van onze stad door de journa listen zal worden uitgedragen aan on ze vrienden in die streken. Want, Den Helder versaagt niet! CHR. VROUWENBOND. De afd. v. d. Ned. Christen Vrouwen bond hield in de Rehobothkerk 'n ver gadering. In deze vergadering werd het woord gevoerd door den heer E. H. Bos van Den Haag. Het onderwerp voor deze avond was: „Het gezin in gevaar" Spr. begon met de achtergrond van het gezin te laten zien. Dat is niet alleen het geweldige gebeuren van de laatste vijf jaar, maar dat loopt door tot de val van Adam en Eva in het Paradijs. Doch er is vooral de laatste jaren een neiging cm naar het instinct te leven. Dat is, wegcijferen van alle nonnen en een haken naar het buitengewone. Men r.oemt dat de zin van het vitalisme. Het is het gevaar van deze tijd dat we niet meer geluisterd hebben naar de normen die geklonken hebben van Sinaï's top En daarom komt de ernstige waarschu wing tot ons: „Wat wil God van ens?" Wat is een gezin? Nu volgde het meer positieve gedeelte Wat is een gezin? Wanneer een jongen en meisje bij elkander komen, dan ligt daar achter hen een geschiedenis van een heel mensengeslacht. Doch wanneer zij bij elkander komen, dan weten ze dat ze een zijn. 't Is het Goddelijk ant woord op de spanning van die twee eenheid, en zo ontstaat het gezin. Die eenheid is in gevaar. Naast uele kleine moeilijkheden ziet spr. twee grote gevaren. Het geweldige egoïsme, dat ons nooit loslaat. Het niet willen offeren, en, de geweldige zuigkracht van de wereld. De grote moeilijkheden in een gezin zijn van geestelijk-zedelijke aard. Op voeden is niet eenvoudig en toch ook weer wel eenvoudig Opvoeden is „zaaien". En dan zien we het zaad groeien en we weten niet, hoe. Dat is Gods werk Een groot gevaar is, dat de gemeen schap het gezin wil overwoekeren ontwikkeld, 't Gezin moet zijn een to vlucht voor onze jeugd. Dan wordt dat gezin een zegen voor de buitenwereld Dan wordt ons gezin een opvoedend centrum van de eerste kracht. „En zo zie ik", zei spr., het gezin in grote stijl naar Gods woord als een eenheid door de wereld gaan. Maandagavond werd gepoogd op deze vraag een antwoord te geven in een bijeenkomst in de Nieuwe kerk. waar vertegenwoordigers van alle bij de Helderse Jeugdraad aangesloten ver enigingen bijeen waren en waarin het woord gevoerd werd door één der medewerkers van de N.J.G., den heer Groeneveld. Deze wees allereerst op de verschil lende levenskringen, waarin de mens zich beweegt en wier aantal toeneemt, naarmate de mens ouder wordt en meer aan de samenleving gaat deelne men. Eén van die kringen is het ter rein der vrije jeugdvorming, waartoe de jeugd is georganiseerd in diverse groeperingen, wier aantal voor de oor log niet minder dan 266 bedroeg, om vattende ongeveer 750.000 jongeren, dat is pl.m. 60 pet. van het totale aantal tussen de 12 en 23 jaar. Hij sprak daarna de wenselijkheid uit. dat al deze groeperingen door een grotere „levenskring" worden overkoe peld, zodat men kennis kan nemen van en waardering leert krijgen voor el- kaars doelstellingen en werkwijzen,. Daartoe is het vinden van een gemeen schappelijk basis van samenwerking noodzakelijk, welke basis volgens het standpunt van de N.J.G. moet zijn het gemeenschappelijk streven naar vor ming op principieel cultureel en licha melijk gebied, gegrond op de normen van gerechtigheid, barmhartigheid en naastenliefde. Dit doel kan pas ten volle worden bereikt, wanneer alie jeugd daarbij betrokken wordt. Een Tijdens de oorlog zijn vele gezinnen j net van Nederlandse jeugdorganisaties nlr «Airnnn J1I stuk gegaan. Daarom danken wij God, die ons van het Nazi-regiem verlost heeft. Het Nazi-regiem deed alles om de gezinnen uit elkaar te rukken. Alle opvoeding culmineert zich in weinig zeggen en weinig doen, maar ons hart open zetten voor ons kind. Wat zijn tenslotte de eisen voor een chr. gezin? De innerlijke bouw zal zijn een levens-stijl naar de H. Schrift. In ons gezin worstelen wij met de proble men, zo worden de geestelijke krachten 't Gebeurde onlangs bij een allegorische optocht, dat een groep Lutherse jongeren in hun midden een zwaan meevoerde. Al- .lerwege kon men toen de vraag beluisteren: Wat betekent die zwaan?" Ja, waarom staat er een zwaan op de Lutherse kerken, waarom gebruikt de Ne derlandse Lutherse kerk dit symbool zo vaak? In deze dagen rond 31 October, gedenkdag van de geboorte der Reformatie, mag daarop wel een ant woord gegeven worden. De zwaan is namelijk het symbool van Luther. Daarmede is de beant woording der vraag alleen maar verschoven, zult ge zeggen. Inderdaad! Want waarom is de zwaan ge worden symbool van Lther? De zwaan vervulde In de oudheid, bij de Grieken en ook bij de Germanen, een belangrijke rol. Tal van mythologische voorstellin gen zijn aan de zwaan ge wijd. In de „Lohengrin" is het een zwaan, die red ding brengt. Oud is de overlevering, dat de aarde uit water ls ontstaan, en dat het water het leven voortbrengt, en als water vogel is de zwaan dan ook brenger van nieuw leven, zodat het begrijpelijk is, dat de zwaan op het eiland Rügen de taak vervult, die ten onzent aan de ooie vaar is toegedacht. Ook treedt de zwaan vaak op als bode des hemels. Ge wezen kan worden op de schoonheid van kleur en verspreid, lijn, die de zwanen ken merkt. Edel van vorm en sierlijk in alle bewegin gen. en bovenal: smette loos blank en blinkend wit. En is niet wit de kleur van het licht, van reinheid, van schoonheid? Zo komt de zwaan in al lerlei oude sagen voor als de lichtvogel, in tegen stelling tot de vogel van de nacht, van het dodenrijk, de raaf. De zwaan is ook het beeld van de trouw, de liefde tot in de dood, want een zwanenpaar blijft elkaar trouw tot het einde toe. Symbool dus ook in de hoogste zin van Gods liefde jegens ons. Dit alles legt evenwel nog geen verband met Luther. Bij Luthers leven is dat verband niet ge legd. En voorstellingen, waarop Luther in een hui selijke omgeving staat af gebeeld met een zwaan naast zich, maken eigen lijk een ietwat, lachwek kende Indruk: alsof Luther een zwaan als huisdier ge houden had Al heel spoedig na Lu thers dood is echter het verhaal in omloop, dat Johan Huss (Huss betekent gans), toen hij te Con- stanz op de brandstapel werd verbrand, gezegd zou hebben tot de Roomse In quisitie: „Heden braadt ge een gans, over hondeid Jaar zal een zwaan ko men, die ge niet verbran den kunt." Reeds ln 1546 wordt een „vliegend blad" waarop een houtgravure Luthers sterf bed weergeeft, waaronder in een vers over Luther gesproken wordt als van den rechten David, die Gods Woord zuiver gezon gen had en van wien Huss in de geest had voorzien, dat hij de witte zwaan zou zijn, die liefelijk zin gen zou. Merkwaardig is, dat het eerste bekende portret van Luther met een zwaan, on geveer 1620-1630 in Neder land is uitgegeven en later in Duitsland nagemaakt In Duitse Lutherse kerken ziet men het zwaansymbool niet of nauwelijks Dit is overigens te verklaren uit het feit, dat in Duitsland de Katholieke kerken door de L"'herse werden over genomen. In Nederland moesten nieuwe kerken gesticht worden, waarbij men er eerder toe kwam Iets geheel nieuws in te voeren. Daarbij komt, dat de zwaan ln ons land zeer populair was De sage van den zwanenridder behoort oorspronkelijk in deze streken thuis. Wanneer ge dus een zwaantje op een Lutherse kerk ziet blinken, bedenk dan, dat dit het symbool is van den zwanenridder Luther, die de oude, evan gelische waarheid van het „uit genade zalig door het geloof alleen" opnieuw te voorschijn heeft gebracht, die waarheid, die ons blij moedig door het leven mag doen gaan. J.K. S. moet worden gevormd ter verdieping en uitbreiding van het jeugdwerk. De N.J.G. wil niet alleen de diverse ver enigingen omvatten, maar ook hun on derlinge verschillen en wil dus niet een nieuwe jeugdorganisatie zijn. waar van het beginselprogram de grootst gemene deler is van alle andere pro gramma's. Plannen en mogelijkheden. Spr. behandelde daarna verschillende plannen en mogelijkheden, waaraan de N.J G. zijn aandacht wijdt. o.a. de op leiding van jeugdleiders, het uitgeven van een „Vaderland" e.d.. en sprak tenslotte de hoop uit. dat ook de Hel derse Jeugdraad tot districtsraad van de N.J.G. zou worden getransformeerd. In de bespreking, die op deze in'e'" ding volgde, werd allereerst door J° Schendelaar erop gewezen dat de basis van samenwerking, zoals de NJG. die zich voorstelt, voorshands te smal lö en dat z.g. eenzijdige clubs zoals hov- Hermes, niet onder de overkoepeling kunnen plaats nemen. Blijkbaar dekken de beginselverklaringen van de Helder se Jeugdraad en de N.J.G elkaar n»- Ook vestigde hij er de aandacht op, de N.J.G. op minder deroocratis wijze is ontstaan, wat niet zo n bezwa zou zijn wanneer de Nederlandse ton zich alsnog zou kunnen uitspre deze mogelijkheid is echter or"g" vertroebeld, omdat niet alle 'ellgkun- ganisaties het beginselprogramma jn nen onderschrijven en derhalve ®ie de N.J.G. zijn opgenomen. ragen Er werden nog enige andere v j0 gesteld en beantwoord. w!'arnSj0or Schendtaar de vergadering glo°' ftui* de min of meer dubbelzinnige o ging uit te spreken, dat de gedachtenwisseling het nemen v:' ,raad besluit voor de Helderse JeU8 heeft vergemakkelijkt. in Dit besluit zal worden ge""S - 1 de vergadering die op Woensdag November zal worden gehoud MUTATIE BIJ DE BFLASTIN<,kN col»®!? De heer H. J. Kraak adj p. bjj de Belastingen, is per bevorderd tot commies. Druk: Dagblad v. Noord lloll»nd'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 2