HELDERSCHE COURANT De spoorwegen immer voorwaarts! KOFFIE, OLIE, KATOEN NIEUWSBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Zo goed als het gehele net weer berijdbaar Plannen Herziening maatregelen van den bezetter tegen overheidspersoneel. Ogen zagen weer. lippen bewogen weer. Goed maandbegin voor de Amsterdamse haven Bovengrondse werkers in de strijd DINSDAG DECEMBER 1945. Sa Jaargang No. 394. bao Hafd* VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter HOOFDREDACTEUR J. BIJLSMA ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving 1 2.60Postabonnementen i 3.00 Van de 3000 km. rails der Ned. Spoor wegen is thans weer 2839 km. berijd baar. waarvan 2336 km. in gebruik is voor reizigersvervoer. En ook de eerste internationale verbinding is tot stand gekomen, nu de Pullmantrein weer heen en terug van Amsterdam naar Brussel rijdt, waar aansluiting bestaat op de trein Brussel—Parijs. Men is thans bezig IJmuidenHaar lem te her-electrificeren en dan i3 Amsterdam—Amersfoort aan de beurt. Voor verdere elctrificatie heeft men wel bovenleiding, maar geen ondersta tions. Heel moeilijk is ook de reparatie van de locomotieven. De werkplaatsen in Haarlem b.v. bevatten slechts 10 pro cent van hun machines van vóór de oorlog België helpt daarom thans met de reparatie der locomotieven, welker aantal gestadig toeneemt. Er zijn een honderdtal Engelse en zeven van de 50 bestelde Zweedse in bedrijf. Maar toch hebben de spoorwegen slechts de helft van hun locomotievenpark van vóór de oorlog. Wat verdween. Ze missen 76 procent van hun elec- trisch materieel. 60 procent van de Die- seltreinen en 67 procent van de perso nenrijtuigen. Van de 30.000 goederenwa gons zijn er thans slechts 14.000 met inbegrip van de buitenlandse, die toe vallig in Nederland aanwezig waren. Uitwisseling van deze buitenlandse met Nederlandse, die in Duitsland rij den, gaat uiterst moeilijk omdat men de Nederlandse in Duitsland niet graag missen wilZe zijn zoveel beter dan de buitenlandse. De bruggen. Totaal 800 bruggen vernield, alleen al lussen Den Bosch en Geertruidenberg 80. Aan gestolen machines, zoals draai banken, krijgt men uit Duitsland alleen dat terug, wat men daar missen wil en dat is niet bepaald het besteDe door de Spoorwegen geleden schade schatte Ir. Hupkes op 250 millioen gulden, on geacht de bedrijfsschade. De Spoorwe gen zouden in 1940 zichzelf hebben kun- hen bedruipen, als de oorlog niet was uitgebroken; 1943 was zelfs een topjaar door het geweldige reizigersverkeer. Alleen al in Augustus werd toen 19 mil lioen ontvangen. Ook thans stijgen weer de inkomsten en ze ze zijn al ho- Ber dan in 1939, dank zij vooral de rei zigers, die met zeer weinig comfort te vreden zijn. Spoor en luchtvaart. Met de KLM is ook overleg gepleegd. ®r dienen stations bij de vliegvelden te komen en voorts is Ir. Hupkes een voorstander van een goed wegverkeer. Alle vervoermiddelen dienen gecoördi neerd te worden Maat dat alles is toe komstmuziek voor vijf, zes jaar. Want door de opvoering van de snelheid moe ten alle overwegen bewaakt worden, de rijbanen verzwaard, kleine stations Besloten en nog tal van andere maat regelen ingevoerd. We mogen voorlopig •d blij zijn dat met Januari de dagre- ours weer verkrijgbaar zijn (geen buurtverkeer meer), dat volgende week Weerbericht WEER REGEN. Koude ochtend met plaatselijk mist, in de ioop van de dag toenemende bewolking met in de namiddag of de avond regen, naar Zuidwest terug lopende en aan de kust tot krachtige aangroeiende wind. Dinsdag de brug bij Westervoort klaar komt zodat er weer beperkt reizigers- vervoer NijmegenArnhemApeldoorn zal kunnen ontstaan en dat tegen mid den Januari de brug bij Zwolle gereed zal zijn. De eerste Pullman-trein rijdt weer met vooroorlogs comfort. De volgende (naar Zwitserland) is in voorbereiding. Er zit schot in. Het Staatsblad no. F 298 bevat een be sluit van 20 November j.1. tot herziening van tijdens de bezetting verleende ont slagen en andere maatregelen ten aan zien van personen in overheidsdienst. Het besluit zal op een nader te bepa len datum in werking treden en dan moet het verzoek tot herziening van het tij dens de bezetting verleende ontslag bin nen 60 dagen worden ingediend. De herziening van het ontslag kan o.m. leiden tot een dergelijke regeling van de rechtspositie, dat deze gelijk wordt aan die, waarin de betrokkene zou hebben verkeerd, wanneer het ontslag tijdens de bezetting niet had plaats gevonden. Ook kan een schadeloosstelling worden toegekend ten bedrage van 70 pet. van de geldswaarde der op geid waardeer bare voordelen, welke de betrokkene In het tijdvak tussen de dag van ingang van het ontslag en de dag van ingang der weder ln dienstneming, onderscheidenlijk van beëindiging der dienstbetrekking zou hebben genoten, indien hij niet tijdens de bezetting ware ontslagen. In het omgekeerde geval. Zij, die op de dag van inwerkingtreding van dit besluit een betrekking of rang bekleden ingevolge indienstneming of bevordering door of vanwege den be zetter, worden geacht met ingang van de 60ste dag na die van inwerkingtreding van dit besluit te zijn ontslagen, onder scheidenlijk teruggezet in de rang, die zij voor de bezetting hebben bekleed ten zij de Indienstneming of bevordering op verzoek van den betrokkene door het tot Indienstneming of bevordering be voegd gezag of indien deze bevoegdheid bij de Kroon berust door den betrok ken minister is bekrachtigd. STRIJD DER IDEE Vrees voor burgeroorlog in Iran. De bijzondere correspondent van de „News of the World" te Teheran schrijft, dat indien Engeland en Amerika er niet in slagen om de Sovjet-Unie van haar bemoeiingen in Iran af te brengen, een burgeroorlog in dat land tegen het voor jaar onvermijdelijk zal zijn. De z.g. „democraten" zouden het ont slag van alle leiders van de centrale regering, zoals den eersten minister, den minister van Buitenlandse zaken, het hoofd der politie, enz., kunnen eisen. Deze eis zou stellig niet worden ingewilligd In dat geval zou een staatsgreep door gewapende strijdkrachten uit de noorde- De cholera onder de knie. Een wetenschappelijk medewerker van de New-York Times schreef, dat de cholera, de gesel van het Verre Oosten, thans evengoed beheerst wordt door de nieuwe behandelings wijze van de Amerikaanse marine, als typhus of pokken. Deze mede deling is afkomstig van Commander Julius Amberson, die onlangs uit Jiet Verre Oosten terugkeerde en ver klaarde, dat de Amerikaanse marine in Calcutta met succes 400 speciale gevallen had behandeld. Door de nieuwe behandelingswijze behoeft niemand aan cholera te sterven, aldus verklaarde Amberson. In plaats van door vaccinatie, die nooit erg doel treffend was, zou cholera voortaan worden behandeld met bloedplasma, sulfadiazine en physiologische zout oplossing. Amberson redeneerde, dat, wan neer dé bloedsomloop gaande gehou den zou kunnen worden, de sulfa- preparaten de kans zouden krijgen in te werken. Daarom nam hij zijn toe vlucht tot bloedplasma. Het resul taat was sensationaal. Oogleden openden zich, ogen zagen weer, ge zwollen lippen bewogen zich en vroegen om water. Zonder de toe passing van bloedplasma en de pre paraten zouden deze slachtoffers van de cholera binnen 12 uren gestorven zijn. Thans verlieten zij na 9 dagen, volkomen genezen, het hospitaal. üjke provincies uitgevoerd worden. In het andere geval, dus bij het aftreden van de centrale regeringsleiders, zouden de noordelijke provincies na „vrije" ver kiezingen haar onafhankelijkheid uit roepen. Nog 10 jaar bezetting in Duitsland De Amerikaanse radio deelt mede, dat generaal Macnarney, de opvolger van ge neraal Eisenhower. verklaard heelt dat Duitsland waarschijnlijk nu nog minstens tien jaar bezet zou blijven. De genei%al voegde daar aan toe: „Ik ben niet ver geten, dat het gehele Duitse volk aan het conflict heeft deelgenomen. Wij moeten het doen begrijpen, dat het verantwoorde lijkheid heeft en dat het schulden moet betalen. Het bestuur over Duitsland zal zo spoedig mogelijk aan de burgerlijke autoriteiten worden overgedragen". EXTRA OLIE MET DE KERSTDAGEN. In de grote fabrieken is men druk bezig met het vullen, dichtmaken en capsuleren der flessen. Ass. Corr. P. Zondag 2 December 1945 was een belangrijke dag voor de haven van Amster dam Niet minder dan zeven schepen kwamen die dag binnen, waaronder in het bijzonder vermeld moeten worden het Amerikaanse schip „Mary Pickersgül" uit New-York met 6934 Eng. tonnen lading, de „Ansimageladen met 170 standaard hout en tenslotte de „Java", die op tweeërlei wijze een record heeft geboekt. In de eerste plaats stak het schip 29'6" in zout water en tussen 29 en 30 voet in zoet water hetgeen de grootste diepgang van alhier binnengekomen schepen 's sectert de bevrijding. In de tweede plaats heeft het schip de volgende lading aan boord. 750 ton koffie. 200 ton rode Kruis-goederen, 4500 ton olie en 4600 ton katoen Dit is de grootste lading katoen van zeker de laatste vijf en twintig jaren, die in Amsterdam werd aangevoerd. Dr. F. Meyers schrijft in „De Groene Amsterdammer" van 24 November, on der bovenstaand hoofd een artikel, waarin zeer behartigenswaardige dingen gezegd worden. Hieronder geven wij een uittreksel van de voornaamste passages. Wij hopen op deze beschouwing nader terug te komen, omdat ze zo scherp en juist weergeeft wat bij een deel van ons volk leeft en omdat ze wijst op ver keerde inzichten ten aanzien van de zuivering, die we ook in onze eigen stad vinden. Er is in deze tijd zoveel te prijzen en zoveel te misprijzen, dat het den mens soms voorkomt of de helft van ons Ne derlandse volk zich beijvert, rechtens daartoe aangewezen of moreel en intel- lectueel zichzelf daartoe bevoegd ach tend, om de andere helft te loven, aan te klagen of te veroordelen. Door de verdachtmaking, de misduiding van veler daden, bovenal die van de leiders op de ontelbare werkgebieden in onze Nederlandse gemeenschap, wordt veler goede naam onrechtmatig aangetast, wordt het vertrouwen van velen der onder hun leiding "werkenden geschokt. Wie zijn die mannen, die verdacht worden gemaakt? Men twijfelt aan hun vaderlandslievende houding tijdens de jaren van de bezetting en aan hun ge schiktheid straks aan de opbouw van ons land mede te werken. Men vindt ze onzekere en onbetrouwbare figuren in ons tegenwoordig en toekomstig staats bestel. Het is over hen, dat ik iets heb te zeggen. Hoe moet ik ze noemen? Ik zou ze willen betitelen als de bovengrondse strijders, waarvan verscheidene welis waar eveneens ondergronds hun mede werking verleenden, niet achtend het gevaar, waarin zij zich door hun tevens bovengronds werk brachten, maar wier grootste en zwaarste strijd lag boven gronds. Zij hadden veelal een leidende positie, hun blijven was verbonden aan bet lot van velen, zij hadden een strijd te voeren van uitzonderlijk karakter. Zij waren onderhevig aan vele conflic ten, die moesten ontstaan uit een strijd van plichten van de meest uiteenlopende aard. Zij vormden een bijzonder leger, dat ongeorganiseerd was en samenge steld uit geheel op zichzelf staande sol daten, die voor eigen verantwoordelijk heid hun houding moesten bepalen. Zij beoefenden een bijzondere strategie, waarbij aanvallen vrijwel was buitenge sloten en die moest bestaan in lijdelijk verzet, in retireren en in onderhandelen om zo lang mogelijk terrein te behouden. Zij kwamen voor vrijwel onoplosbare problemen te staan, welke meermalen een conflict van plichten met zich brachten. Onder hen wapen er, die de strijd opgaven en onderdoken. Wie zou ze deserteurs durven noemen? Zij, die op hun post bleven, worden er soms van verdacht door niet altijd hoge mo tieven te zijn geleid. Men spreekt van hun ij delheid, van hun angst een be langrijke positie te verliezen, een posi tie die zij door kennis en ervaring ver worven hadden en die zij getoond had den waard te zijn. Wat was de beste weg in een land door den vijand bezet en bekneld? Sa boteren van bepaalde plichten kon kranig zijn tegenover den vijand, maar ook, en soms in hoge mate, ten nadele van ons volk. In vele situaties drong zich de vraag naar voren: wat is beter, sabotage, verzet en daardoor schade of (Zie vervolg pagina 3). Ex-koning Peter Zo hij zich niet met politiek inlaat, zal ex-koning Peter jaarlijks 10.000 pond van Tit« ontvangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 1