r DE LOON- EN PRIJSPOLITIEK VAN ONZE REGERING Zij, die tegenover ons stonden, moeten heropgevoed worden JJedrijfstakgewijze nagegaan welke lonen aanvaardbaar zijn De hoge prijzen Lonen bij D. U. W. ge" deeltelijk omlaag. Nieuwe wachtgeldrege ling. Arbeidsbemiddeling. Waar zijn de meisjes ge bleven Voorschotbonnen voor minder hoopkrachtigen Loon- en prijspolitiek. Politieke delinquenten Twee K. B.'s te wachten. Decemker-herinneringen De overheidsdiensten. Bij bespreking van de loon- en prijs politiek pleegt te worden vooropgesteld, dat in de eerste plaats beheersing van de prijzen nodig is. De regering onder schrijft dit ten volle. Deze beheersing is echter slechts binnen zekere grenzen mogelijk. Het tekort aan grondstoffen, brandstoffen, levensmiddelen, machines, meststoffen en zoveel meer dwingen ons op groote schaal in te voeren, in de eerste plaats uit Engeland en Amerika. De prijzen zijn daar tijdens de oorlog zeer sterk gestegen .Bovendien zijn va luta verhoudingen vastgesteld, die neer kwamen op een tweede, vrij sterke de valuatie van de gulden, zodat Neder land voor ponden en dollars veel meer moet betalen dan vroeger, wat de prij zen der geïmporteerde artikelen verder verhoogt. Voorts zijn de transportkos ten sterk gestegen. De voorwaarde voor het tot stand komen van gunstiger verhoudingen en 'n verhoging van 't levenspeil is, zo als overigens voor de hand ligt, maar in de praktijk niet altijd begrepen schijnt te worden, toeneming der pro- duetie. Naarmate het Nederlandse productievermogen zich herstelt, wor den wij minder afhankelijk van de invoer. Doordat bij de Dienst Uitvoering Werken, in tegenstelling met de voor malige werkverschaffing, de lonen de zelfde zijn als in het vrije bedrijf, zijn moeilijkheden gerezen. Om deze op te heffen wordt bepaald, dat alleen die arbeiders bij de D.U.W. mogen werken, die in het normale bedrijfsleven geen plaatsing kunnen vinden en alleen voor de prestaties die als normaal kunnen worden aangemerkt, eenzelfde beloning wordt verstrekt als in de vrije bedrij ven. Alvorens een D.U.W .-werk wordt aangevangen zal in den vervolge over leg worden gepleegd met de arbeids beurs, zodat de benodigde werkkrach ten uitsluitend via deze instelling wor den betrokken. Daar de D.U.W. de lonen van het bouwbedrijf volgde, die veelal hoger waren dan in de landbouw en andere bedrijfstakken, oefenden de D.U.W.- werken in sommige streken op tal van arbeiders een zuigende werking uit, waardoor de functionering van het normale bedrijfsleven werd geschaad. Dit bezwaar wordt thans reeds goed deels ondervangen door de bovenver melde inschakeling der arbeidsbureaux, doch afgezien daarvan is besloten, de D.U.W.-werken te onderscheiden in ci vieltechnische werken, waarop de loon regeling voor het bouwbedrijf toepas sing vindt en cultuur-technische wer ken, waarvoor de loonregelingen in de landbouw zullen gelden. Voor de landbouw en andere bedrijfs takken zullen nieuwe loonregelingen in snel tempo tot stand komen. Het ligt in de bedoeling om met ngatig van 1 Januari 1946 een nieuwe ■wachtgeldregeling te treffen, waardoor voor het gehele land uniforme bepa lingen zullen gelden. Het vraagstuk der personeelsvoor ziening baart, hoewel het bedrijfsleven nog slechts ten dele opgang is, geko men, reeds veel zorg. Meerdere be drijven toch hebben ten aanzien van hun werkkrachten met moeilijkheden te kampen. Een bijzondere moeilijkheid bieden de vrouwelijke arbeidskrachten. Een enquête wordt ingesteld om een inzicht te krijgen in de vraag, waar de Gezinnen, wier inkomen het niet veroorlooft, zich het noodzakelijke aan schoeisel, kleding en huisraad aan te schaffen, zullen geholpen wor den door het verstrekken van voor schotwaardebonnen. Deze waardebonnen zullen tegelijk met aankoopvergunningen, op aan vrage, worden verstrekt. Voor het in totaal te verlenen voor schot zullen maxima worden gesteld, verband houdende met de gezins grootte. Ten bewijze, dat de aanvra ger het voorschot nodig heeft, moet hij een formulier ondertekenen, waarin hij verklaart, dat zijn gezins inkomen een nader vast te stellen bedrag niet'te boven gaat en dat hij ook overigens financieel niet in staat is de goederen aan te schaffen, met name niet beschikt over saldi. Ach teraf vindt controle plaats op de juistheid der opgaven en wordt vast gesteld, hoe het voorschot moet wor den terugbetaald. Doordat de waardebonnen alleen geldig zullen zijn tezamen met een aankoopvergunning, wordt bereikt, dat het voorschot ook inderdaad wordt gebruikt voor het doel, waar voor het is gegeven. meisjes, die voorheen in verschillende industrieën werkten, zijn gebleven en wat als juiste oorzaken van hun weg blijven moet worden beschouwd, ter wijl mede het vraagstuk van het dienstbodentekort in studie is genomen Het buitengewoon besluit arbeidsver houdingen 1945 voorziet in de instelling van een college van rijksbemiddelaars, een instituut dat ook in de eerste jaren der bezetting effectief heeft gewerkt. Door de instelling van dit college is eenheid in het loonbeleid verzekerd. Bij zijn beschikking van 15 October 1945 heeft het college als richtlijn vastgesteld, dat zonder voorafgaande toestemming zijnerzijds geen wijzigin gen in rechtens geldende lonen mogen worden aangebracht, tenzij het loon door de wijziging niet verhoogd wordt boven 125 pet. van het op 10 Mei 1940 of 115 pet. van het op 31 October 1942 rechtens geldende loon. Uit de handhaving van deze percen tages mag niet worden afgeleid dat de regering of het college van rijksbemid delaars een loonsverhoging overeen komende met deze percentages, onder de huidige omstandigheden in het alge meen voldoende zou achten. Het is echter onverdedigbaar, indien het inkomen van de laagst betaalde ar beiders beneden een zeker bestaansmi nimum zou liggen .Zo wordt niet alleen gedacht aan een „loonplafond" maar ook aan een „loonvloer". Aangestuurd wordt op een betere verhouding tussen de beloning der verschillende catego rieën dan vroeger (b.v. landarbeiders in verhouding tot vele andere groepen). Daarbij wordt niet geaarzeld loonsver hogingen toe te staan, die veel verder gaan dan 25 pet. boven het peil van 1940. Thans wordt bedrijfistakgewijze na gegaan welke lonen onder de huidige omstandigheden, gelet enerzijds op de noodzakelijkheid inflatie te voorkomen, anderzijds op het bovengestelde doel der loonpolitiek, voor de betreffende bedrijfstak aanvaardbaar zijn. Dat be- drijfsgewijs uitgewerkte loonregelingen tot stand komen, is mede nodig, opdat bij werkgevers en werknemers omtrent hetgeen rechtens geoorloofd is, geen onzekerheid besta. Zonder zodanige regelingen zou ook de looncontróle door de daarmede belaste diensten op te grote moeilijkheden stuiten. Het college van rijksbemiddelaars brengt thans met spoed een aantal loon regelingen tot stand. Bij de te treffen spaar- en voorschot regeling zal met de belangen der grote gezinnen rekening worden gehouden, doordat een bedrag per gezinslid zal worden toegestaan, terwijl bij de kwes tie der afbetaling naast het inkomen ook de gezinsgrootte van invloed zal zijn. Voorts zal bij de samenstelling van het distributiepakket de mogelijkheid worden geopend van een keuze tussen goedkopere en duurdere artikelen van gelijke voedingswaarde. Ook dit zal ia de eerste plaats voor de grotere gezin» nen enige verlichting kunnen geven. Door aan de Bijzondere Gerechtshoven speciale bevoegdheden te verlenen, heeft de Regering gemeend een doel treffende selectie te kunnen maken tus sen de gevallen der politieke delinquen ten, die voor een eenvoudige en snelle afdoening vatbaar waren en die, welke een ernstiger onderzoek eisten. Indien deze schifting eenmaal is ge maakt, zal de afdoening der politieke delicten weer uitsluitend op normale wijze plaats vinden. Een gedeelte der politieke opsporings diensten zal bij de gewone politie wor den ingelijfd en opsporingsbevoegdheid krijgen. Zodra deze reorganisatie haar beslag Korte dagen, lange nachten, Neen, ze deren ons niet meer, 't Is weer licht in onze kamer En de kachel brandt, meneer. Weet U 't nog, een jaar geleden? Hoe wij zatenin de kou? Hoe we leden, hoe we streden? Wéét U het nog wel, mevrouw? 't Is nog maar een jaar geleden, Dat er haast geen eten was, Dat wij leefden bij het heden Zonder stroom en zonder gas. Ging mevrouw óók voedsel halen? Sliep U 's avonds niet in bed? Moest U 's nachts óók naar de kelder, Waar een veldbed was gezet? „Als maar eerst de dagen lengen," Zeiden we toen tot elkaar. „Als de vorst maar niet gaat strengen Spelen we het nog wel klaar." En we z ij n er dóór gekomen En we werden heus bevrijd. U had het niet durven dromen, 't Was dan ook ten hoogste tijd. Och, wij zijn 't al haast vergeten, Aan de weelde weer gewend, MaarU moet er eens aan denken Als U ontevreden bent. (Nadruk verboden) zal hebben gekregen, en een nader af te kondigen wijziging van het besluit politieke delinquenten 1945 in werking kan treden, zal niemand meer op grond van politieke redenen in bewaring worden gesteld. Detinering wegens politieke delicten zal dan nog slechts mogelijk zijn op grond van een door justitiële organen gehanteerde wettelijke regeling. Het ligt in het voornemen der rege ring binnenkort een K. B. nit te lokken, dat de internering regelt. Deze maat regel is bedoeld tot opvoeding der ge ïnterneerden tot nuttige leden van het Ned. volk. Sociale en geestelijke ver zorging der geïnterneerden zal met nut tige arbeid de grondslag dezer opvoeding vormen. Daarbjj zal een criterium worden ont worpen, waarnaar beoordeeld kan wor den of geïnterneerden waarachtige blij ken van verbetering hunner gezindheid geven en daarom voor het verstrijken van de maximum interneringstijd kun nen worden ontslagen. De stichting „Toezicht Politieke De linquenten zal de ontslagenen leiding verlenen. De regering is van mening, dat hoezeer de gedetineerden zich ook tegenover de Nederlandse gemeenschap hebben geplaatst, zij na het einde van hun straftijd weer in deze gemeen schap moeten worden opgenomen. De zorg voor de kinderen van gede tineerden, die onverzorgd achterbleven, werd met ingang van de 1ste November 1545 opgedragen aan het Bureau Bij zondere Jeugdzorg, onder het ministerie van Justitie. Het ligt in de bedoeling aan deze zorg een wettelijke grondslag te geven. Wat de organisatie der overheidsdien sten betreft, streeft de regering er naar de doublures, die ontstaan zijn door de vorming van regeringsinstanties ia Londen, het bevrijde Zuiden en het Westen van Nederland, op te heffen. De staatsuitgaven dienen belangrijk te worden verlaagd. Het Bureau Nationale Veiligheid zal in 't komende jaar worden opgeheven. De regeringsvoorlichtingsdienst is be doeld als coördinatie van het voorlich- tingswerk der afzonderlijke ministeries en heeft o.m. tot taak door campagnes (b.v. voor de bestrijding van de gif- handel) het beleid der regering te steunen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 6