De ondergang van het s.s. „Amstel'' Koning Salomons mijnen Hekpalen en Sparrenslieten SANDERSE, A. P. DE WIT ABONNEERT U OP DIT BLAD Is Volks Herstel blijvend? KISTENFABRIEK HALBERTSMA TE HOORN GEBR.VAN WEEZENBEEK Prachtige houding van kapitein Vogelaar Verteld door Ronald Hofman, Matroos ex-s.s. ,,Amstel" DISTRIBUTIEKRING No. 193- DEN HELDER UITREIKING NIEUWE BONKAARTEN Gevestigd Firma C. ZEEMAN, Voor Uw rijwiel- en bandenbonnen naar: UITVOERDER VAN BEGRAFENISSEN draaien weer op volle toeren. Het stoomschip „Amstel", een 2100 tonner van de Maatschappij Houtvaart te Rotterdam, voer op Vrijdag 16 November j.1. des avonds te 7 uur op circa 25 mijl uit de Duit se kust ter hoogte van het Kaiser Wilhelm Kanaal en koerste in de richting van de Botnische Golf op weg naar Pitea. Het weer was goed, doch er stond een lichte zee-deining Ik was juist afgelost van m'n roertorn en bevond mij in de mid scheeps en wel in de kombuis om m'n „snurkie" te halen, dat die avond uit rijst met hachée bestond. De koksmaat had mij een flinke portie opgeschept toen op hetzelfde ogenblik een ontzettende schok het schip in al z'n binten deed kraken. Tegelijkertijd werd ik verblind door een blauwachtige vuurgloed, die ge volgd werd door een donderende knal. Ik werd met bord en al aan dek geslingerd en stukken van het scheepsfornuis met de nodige bran dende kolen vlogen achter mij aan. Hoe geweldig de explosie was valt af te leiden uit het feit, dat onder delen van de motor van het Zweed se kustvaartuig „Vestria", dat onge veer y2 mijl achter ons aan voer, ontzet werden. Toen ik van de eerste schrik be komen was, hoorde ik boven het ge schreeuw van de bemanning uit enkele commando's weerklinken. Ik rende naar de brug, waar ik mijn kapitein aantrof, die een sigaret Stond te roken en op mijn vraag: „Wat is er loos, kapitein," doodkalm antwoordde: „We zijn op een mijn Op 16 November verging het Neder landse ss. „Amstel" en in bijgaand artikel vertelt de matroos Ronald Hofman van het door hem meege maakte avontuur. Het is voor vele Nieuwediepers wellicht interessant te weten, dat deze Ronald Hofman de kleinzoon is van kapitein Herman Hofman, gezagvoerder van het ver maarde opnemingsvaartuig „Hydro- graaf", dat jarenlang in Den Helder gestationneerd was. gelopen, jongen." Op hetzelfde ogen blik brulde de ouwe: „Grijp je zwemvesten, klaar bij de boten!" In middels alles speelde zich in en kele seconden af was er brand uitgebroken op het achterschip, dat weldra in lichter laaie stond. Het schip begon slagzij te maken over bakboord en alles wees er op, dat wij de „Amstel" niet zouden mogen behouden. De gehele bemanning gelukkig had niemand meer letsel bekomen dan een paar bulten en schrammen verzamelde zich bij de boten. Enkele leden waren reeds bezig de sjorringen los te kappen en de boten te laten vieren. De „Ves tria" was intussen naderbij gekomen om behulpzaam te zijn bij het red dingswerk. De Zweden hadden een boot te water gelaten, bemand met de nodige matrozen en den lsten stuurman van de „Vestria". Kapitein Vogelaar, die ten koste van alles z'n schip wilde behouden, riep den lsten stuurman toe een tros uit te brengen en het schip op sleeptouw te nemen, met de bedoeling de „Amstel" ergens onder de kust aan de grond te zet ten. Deze poging werd echter in de kiem gesmoord, want plotseling richtte het schip, dat allengs dieper in het water was komen te liggen, zich op en maakte hevig slagzij over stuurboord. Haastig namen de verschillende leden der bemanning dan ook in de beide reddingsboten plaats, behalve de kapitein, die zich nog steeds op de brug van het schip bevond. En toentoen speelde zich weer een brok zeemansschap af, dat waard is aan de vergetelheid te worden ont rukt. Daar stond hij op z'n snel zin kende schip. Kapitein Rinus Voge laar, de Commodore van de Maat schappij Houtvaart, geboortig uit dat kleine plaatsje op Voorne en Put ten, Hellevoetsluis, dat reeds zovele Helden der Zee binnen z'n muren had zien opgroeien en weigerde gerde gevolg te geven aan het ge schreeuw van z'n stuurlieden en enkele leden der bemanning om toch vooral gauw in een der boten plaats te nemen. In plaats hiervan commandeerde de kapitein: „bak boordsboot vertrekken, stuurboords boot stand bij!" Het commando werd uitgevoerd en één der boten roeide in de richting van de „Ves tria", terwijl de bemanning van de andere reddingsboot met angst en vreze het toneel gadesloeg hoe hun kapitein, die door alle leden der bemanning op de handen gedragen werd wegens z'n humane optreden en z'n grote nautische kennis, zich nog steeds op de brug van het thans snel zinkende schip bevond. Steeds dringender werd het geroep der be manning om het niet op het uiterste te laten aankomen, doch kapitein Vogelaar die prachtige zeemans traditie getrouw bleef op z'n postje kunt immers nooit we ten! Maar neen, het noodlot had an ders beslist. De brug van de „Am stel" bevond zich reeds voor de helft in het water. Het schip was redde loos verloren. Op dit ogenblik en het had geen minuut later moeten gebeuren of kapitein Vogelaar had met de zuiging van het zinkende schip -ten onder gegaan „tjoemp. te" de kapitein overboord en zwom snel op de reddingsboot toe, waar behulpzame handen hem spoedig binnenboord trokken. De bemanning van de „Amstel" werd gastvrij aan boord van het Zweedse kustvaartuig de „Vestria" ontvangen. De aquavit kwam spoe- die op tafel en het „skoll" van de Zweden was nu meer dan ooit har telijk gemeend. De schipbreukelin gen werden in Trelleborg in Zuid- Zweden aan land gezet en zijn op het ogenblik, dat wij dit artikeltje schrijven, allen behouden in het vaderland aangekomen. Gaarne maak ik mij tot tolk van de onderofficieren en minderen van het s.s. „Amstel" om kapitein Vo gelaar hartelijk dank te zeggen voor de vele en goede zorgen, die hij in Trelleborg voor ons aan de dag heeft gelegd. Door de snelle ondergang van de „Amstel" zijn de persoonlijks bezettingen van alle leden der be manning verloren gegaan, doch dank zij onzen kapitein werden wij in Zweden in de gelegenheid gesteld de meest noodzakelijke kleding stukken aan te kopen. Naar de „Paris Mondial" meldt, hebben avonturiers op 150 km af stand van de heilige stad Medina in het hartje van Hedsjas in Arabië, enige rijke goudmijnen ontdekt. Eén daarvan is zeer waarschijnlijk de bron van de fabelachtige rijkdommen van koning Salomon geweest. Zij is gelegen in de buurt van het dorp Mahad el Dahab, hetgeen „wieg van goud" betekent. Men heeft, door het aantreffen van gereedschap ter plaatse, kunnen concluderen, dat de mijn verscheidene malen geëxploi teerd en vervolgens verlaten werd. Een Amerikaanse expeditie zal de exploitatie weer ter hand nemen. De uitreikingsdagen te Anna Paulowna en Callantsoog ?ijn vastgesteld op: Anna Paulowna café Slikker voor de familienamen A t.m. J op Maandag 17 December 1945: K t m. Z op Dinsdag 18 Dec. 1945. Breezand, café Vader op Woensdag 19 Dec. 1945. Callantsoog: café Van Scheyen op Donderdag 20 Dec. '45. Kantooruren van 912.30 en 13.3016 uur Bij overleg ging van de 2e distributiestamkaarten en tegen inneming van de bonnen A/E 512 van. de inlegvellen GA/GE 508 zullen worden uitgereikt bonkaarten KA/KE 601 (stads- kaarten). TEXTIELAANVRAGEN. Het afha'en en inleveren van aanvraagformulieren voor textielgoederen kan geschieden voor de familienamen: Den Helder: A t.m. D Maandag 17 Dec. 1945; E t.m. H Dinsdag 18 Dec. 1945; I t.m. L Woensdag 19 Dec. 1945. Anna Paulowna: A t.m. D Woensdag 12 Dec. 1945; E t.m. H Donderdag 20 Dec. 1945; I t.m. L Vrijdag 21 Dec. 1945 Callantsoog: Maandag 17 Dec. (afhalen); Woensdag 19 Dec. (inleveren). De aandacht wordt er op gevestigd, dat men zich voor de aankoop van artikelen als: bovenkleding voor kinderen tot 8 jaar, kousen, onderkleding voor baby, onderkleding van kunstzijde voor kinderen, pantalons voor heren en jongens en dergelijke niet tot de distributiedienst moet wenden, daar deze uitsluitend verkrijgbaar zijn op punten van de textiel-lederkaart VA 510. Voor een overzicht van deze uitzonderingen wordt men scherfen11 naar °^lclële mededeling daaromtrent ver- SCHOENEN- EN KLOMPENAANVRAGEN. Het aanvragen van schoenenbonnen, ook voor werk- en beroepsschoenen, is tijdelijk stop gezet. Het aanvragen van klompenbonnen door hen, die bij het verrichten van de arbeid hoofdzakelijk op het dragen van klompen zijn aan gewezen, kan geschieden: Den Helder: gedurende het tijdvak 17 t.m. 20 Dec. Anna Paulowna: familienamen A t.m. H 19 Dec. 1945; 1 t.m. R 20 Dec. 1945. S t.m. Z 21 Dec. 1945. Callantsoog: 19 Dec. (afhalen); 21 Dec. (inleveren). DEN HELDER, 13 December 1945. Gevraagd: MEISJE voor de morgenuren of WERKSTER. Hertzogstraat 64. R. ELINGA, gedipl. kraamverzorgster, WESTSTRAAT 113. in elke gewenste maat uit voorraad leverbaar. bij WIERINGERWAARD. TELEFOON 288. Van Galenstraat 117. TE KOOP GEVRAAGD: MODERN WOONHUIS. Brieven met ev. prijsopgaaf onder No- 385 bur. v. d. blad. STAKMANBOSSESTR. 58 TELEFOON 3536 Doodskleding in aile maten voorradig, bonvrij. Deze vraag is ons meer dan eens gesteld. Wij zouden daar het volgende op kunnen antwoorden. „Volks Herstel" stelt zich ten doel op 't gebied van materieel, physiek en moreel Herstel een grote samenbinding tot stand te brengen. Haar taak is hierbij stimulerend en aanvullend. Dat de zelfstandigheid der in „Volks Herstel"-verband samenwerkende instellingen gewaarborgd blijft, is vanzelfsprekend. Wij zullen niet ten euwigen dage aan „Herstel" moeten werken. Aan „Herstel" komt een einde. Daarom zal de naam „Volks Herstel" natuurlijk verdwijnen. Maar, dat de eenmaal gevormde samen binding ook voor de toekomst haar nut zal tonen, staat bij ons vast. Moge dit de winst uit de acher ons lig gende bittere jaren zijn. De N V. HALBERTSMA'S FABRIEKEN VOOR HOUTBEWERKING TE HOORN U kunt rechtstreeks te Hoorn bestellen: VIS- KISTEN in alle voorkomende maten, AARD- APPELKIEMBAKKEN in diverse modellen, ROOIKRATTEN als voorheen voor 25 of 17^4 Eg. KAASKISTEN, BOTERKISTEN, BOTERVATEN. HOUTEN EMMERS, VEILINGKISTEN en KRATTEN, enz. In één woord, alle soorten emballage kan bij ons gemaakt worden en 1S spoedig klaar. Vraagt offerte van de kist, die U wenst, bü de Beh. C- ZEEMAN. Tel. K 2290, nr. 4296. HEREN WINKELIERS, DROGISTEN EN SCHILDERS VRAAGT OFFERTE BIJ: Groothandel in: KWASTEN, BEZEMS, BORSTELS, BOENDERS, HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN' KOLENZEEFJES. VERF EN VERFWARE*" SCH1LDEKSGEKEEDSCHAPPEN ENZ. ENZ. PLATAANSTRAAT 99 HAARLEM-N. Telefoon 22357 Postgiro 308151. Vertegenwoordiger: J. WERNARS.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1945 | | pagina 12