De ondergang van het
s.s. „Amstel''
Koning Salomons mijnen
Hekpalen en Sparrenslieten
SANDERSE,
A. P. DE WIT
ABONNEERT
U OP DIT BLAD
Is Volks Herstel blijvend?
KISTENFABRIEK HALBERTSMA TE HOORN
GEBR.VAN WEEZENBEEK
Prachtige houding van kapitein Vogelaar
Verteld door Ronald Hofman,
Matroos ex-s.s. ,,Amstel"
DISTRIBUTIEKRING No. 193- DEN HELDER
UITREIKING NIEUWE BONKAARTEN
Gevestigd
Firma C. ZEEMAN,
Voor Uw rijwiel- en
bandenbonnen naar:
UITVOERDER VAN
BEGRAFENISSEN
draaien weer op volle toeren.
Het stoomschip „Amstel", een
2100 tonner van de Maatschappij
Houtvaart te Rotterdam, voer op
Vrijdag 16 November j.1. des avonds
te 7 uur op circa 25 mijl uit de Duit
se kust ter hoogte van het Kaiser
Wilhelm Kanaal en koerste in de
richting van de Botnische Golf op
weg naar Pitea. Het weer was goed,
doch er stond een lichte zee-deining
Ik was juist afgelost van m'n
roertorn en bevond mij in de mid
scheeps en wel in de kombuis om
m'n „snurkie" te halen, dat die
avond uit rijst met hachée bestond.
De koksmaat had mij een flinke
portie opgeschept toen op hetzelfde
ogenblik een ontzettende schok het
schip in al z'n binten deed kraken.
Tegelijkertijd werd ik verblind door
een blauwachtige vuurgloed, die ge
volgd werd door een donderende
knal. Ik werd met bord en al aan
dek geslingerd en stukken van het
scheepsfornuis met de nodige bran
dende kolen vlogen achter mij aan.
Hoe geweldig de explosie was valt
af te leiden uit het feit, dat onder
delen van de motor van het Zweed
se kustvaartuig „Vestria", dat onge
veer y2 mijl achter ons aan voer,
ontzet werden.
Toen ik van de eerste schrik be
komen was, hoorde ik boven het ge
schreeuw van de bemanning uit
enkele commando's weerklinken. Ik
rende naar de brug, waar ik mijn
kapitein aantrof, die een sigaret
Stond te roken en op mijn vraag:
„Wat is er loos, kapitein," doodkalm
antwoordde: „We zijn op een mijn
Op 16 November verging het Neder
landse ss. „Amstel" en in bijgaand
artikel vertelt de matroos Ronald
Hofman van het door hem meege
maakte avontuur. Het is voor vele
Nieuwediepers wellicht interessant te
weten, dat deze Ronald Hofman de
kleinzoon is van kapitein Herman
Hofman, gezagvoerder van het ver
maarde opnemingsvaartuig „Hydro-
graaf", dat jarenlang in Den Helder
gestationneerd was.
gelopen, jongen." Op hetzelfde ogen
blik brulde de ouwe: „Grijp je
zwemvesten, klaar bij de boten!" In
middels alles speelde zich in en
kele seconden af was er brand
uitgebroken op het achterschip, dat
weldra in lichter laaie stond. Het
schip begon slagzij te maken over
bakboord en alles wees er op, dat
wij de „Amstel" niet zouden mogen
behouden. De gehele bemanning
gelukkig had niemand meer letsel
bekomen dan een paar bulten en
schrammen verzamelde zich bij
de boten. Enkele leden waren reeds
bezig de sjorringen los te kappen en
de boten te laten vieren. De „Ves
tria" was intussen naderbij gekomen
om behulpzaam te zijn bij het red
dingswerk. De Zweden hadden een
boot te water gelaten, bemand met
de nodige matrozen en den lsten
stuurman van de „Vestria". Kapitein
Vogelaar, die ten koste van alles z'n
schip wilde behouden, riep den lsten
stuurman toe een tros uit te brengen
en het schip op sleeptouw te nemen,
met de bedoeling de „Amstel" ergens
onder de kust aan de grond te zet
ten. Deze poging werd echter in de
kiem gesmoord, want plotseling
richtte het schip, dat allengs dieper
in het water was komen te liggen,
zich op en maakte hevig slagzij over
stuurboord.
Haastig namen de verschillende
leden der bemanning dan ook in de
beide reddingsboten plaats, behalve
de kapitein, die zich nog steeds op
de brug van het schip bevond. En
toentoen speelde zich weer een
brok zeemansschap af, dat waard is
aan de vergetelheid te worden ont
rukt. Daar stond hij op z'n snel zin
kende schip. Kapitein Rinus Voge
laar, de Commodore van de Maat
schappij Houtvaart, geboortig uit
dat kleine plaatsje op Voorne en Put
ten, Hellevoetsluis, dat reeds zovele
Helden der Zee binnen z'n muren
had zien opgroeien en weigerde
gerde gevolg te geven aan het ge
schreeuw van z'n stuurlieden en
enkele leden der bemanning om
toch vooral gauw in een der boten
plaats te nemen. In plaats hiervan
commandeerde de kapitein: „bak
boordsboot vertrekken, stuurboords
boot stand bij!" Het commando
werd uitgevoerd en één der boten
roeide in de richting van de „Ves
tria", terwijl de bemanning van de
andere reddingsboot met angst en
vreze het toneel gadesloeg hoe hun
kapitein, die door alle leden der
bemanning op de handen gedragen
werd wegens z'n humane optreden
en z'n grote nautische kennis, zich
nog steeds op de brug van het thans
snel zinkende schip bevond. Steeds
dringender werd het geroep der be
manning om het niet op het uiterste
te laten aankomen, doch kapitein
Vogelaar die prachtige zeemans
traditie getrouw bleef op z'n
postje kunt immers nooit we
ten! Maar neen, het noodlot had an
ders beslist. De brug van de „Am
stel" bevond zich reeds voor de helft
in het water. Het schip was redde
loos verloren. Op dit ogenblik en
het had geen minuut later moeten
gebeuren of kapitein Vogelaar had
met de zuiging van het zinkende
schip -ten onder gegaan „tjoemp.
te" de kapitein overboord en zwom
snel op de reddingsboot toe, waar
behulpzame handen hem spoedig
binnenboord trokken.
De bemanning van de „Amstel"
werd gastvrij aan boord van het
Zweedse kustvaartuig de „Vestria"
ontvangen. De aquavit kwam spoe-
die op tafel en het „skoll" van de
Zweden was nu meer dan ooit har
telijk gemeend. De schipbreukelin
gen werden in Trelleborg in Zuid-
Zweden aan land gezet en zijn op
het ogenblik, dat wij dit artikeltje
schrijven, allen behouden in het
vaderland aangekomen.
Gaarne maak ik mij tot tolk van
de onderofficieren en minderen van
het s.s. „Amstel" om kapitein Vo
gelaar hartelijk dank te zeggen voor
de vele en goede zorgen, die hij in
Trelleborg voor ons aan de dag heeft
gelegd. Door de snelle ondergang
van de „Amstel" zijn de persoonlijks
bezettingen van alle leden der be
manning verloren gegaan, doch dank
zij onzen kapitein werden wij in
Zweden in de gelegenheid gesteld
de meest noodzakelijke kleding
stukken aan te kopen.
Naar de „Paris Mondial" meldt,
hebben avonturiers op 150 km af
stand van de heilige stad Medina
in het hartje van Hedsjas in Arabië,
enige rijke goudmijnen ontdekt. Eén
daarvan is zeer waarschijnlijk de
bron van de fabelachtige rijkdommen
van koning Salomon geweest. Zij is
gelegen in de buurt van het dorp
Mahad el Dahab, hetgeen „wieg van
goud" betekent. Men heeft, door het
aantreffen van gereedschap ter
plaatse, kunnen concluderen, dat de
mijn verscheidene malen geëxploi
teerd en vervolgens verlaten werd.
Een Amerikaanse expeditie zal de
exploitatie weer ter hand nemen.
De uitreikingsdagen te Anna Paulowna en Callantsoog
?ijn vastgesteld op:
Anna Paulowna café Slikker voor de familienamen A
t.m. J op Maandag 17 December 1945: K t m. Z op Dinsdag
18 Dec. 1945.
Breezand, café Vader op Woensdag 19 Dec. 1945.
Callantsoog: café Van Scheyen op Donderdag 20 Dec. '45.
Kantooruren van 912.30 en 13.3016 uur Bij overleg
ging van de 2e distributiestamkaarten en tegen inneming
van de bonnen A/E 512 van. de inlegvellen GA/GE 508
zullen worden uitgereikt bonkaarten KA/KE 601 (stads-
kaarten).
TEXTIELAANVRAGEN.
Het afha'en en inleveren van aanvraagformulieren voor
textielgoederen kan geschieden voor de familienamen:
Den Helder: A t.m. D Maandag 17 Dec. 1945; E t.m. H
Dinsdag 18 Dec. 1945; I t.m. L Woensdag 19 Dec. 1945.
Anna Paulowna: A t.m. D Woensdag 12 Dec. 1945; E t.m.
H Donderdag 20 Dec. 1945; I t.m. L Vrijdag 21 Dec. 1945
Callantsoog: Maandag 17 Dec. (afhalen); Woensdag 19
Dec. (inleveren).
De aandacht wordt er op gevestigd, dat men zich voor de
aankoop van artikelen als: bovenkleding voor kinderen tot
8 jaar, kousen, onderkleding voor baby, onderkleding van
kunstzijde voor kinderen, pantalons voor heren en jongens
en dergelijke niet tot de distributiedienst moet wenden,
daar deze uitsluitend verkrijgbaar zijn op punten van de
textiel-lederkaart VA 510.
Voor een overzicht van deze uitzonderingen wordt men
scherfen11 naar °^lclële mededeling daaromtrent ver-
SCHOENEN- EN KLOMPENAANVRAGEN.
Het aanvragen van schoenenbonnen, ook voor werk- en
beroepsschoenen, is tijdelijk stop gezet. Het aanvragen van
klompenbonnen door hen, die bij het verrichten van de
arbeid hoofdzakelijk op het dragen van klompen zijn aan
gewezen, kan geschieden:
Den Helder: gedurende het tijdvak 17 t.m. 20 Dec.
Anna Paulowna: familienamen A t.m. H 19 Dec. 1945;
1 t.m. R 20 Dec. 1945. S t.m. Z 21 Dec. 1945.
Callantsoog: 19 Dec. (afhalen); 21 Dec. (inleveren).
DEN HELDER, 13 December 1945.
Gevraagd:
MEISJE
voor de morgenuren of
WERKSTER.
Hertzogstraat 64.
R. ELINGA,
gedipl. kraamverzorgster,
WESTSTRAAT 113.
in elke gewenste maat uit
voorraad leverbaar.
bij
WIERINGERWAARD.
TELEFOON 288.
Van Galenstraat 117.
TE KOOP GEVRAAGD:
MODERN WOONHUIS.
Brieven met ev. prijsopgaaf
onder No- 385 bur. v. d. blad.
STAKMANBOSSESTR. 58
TELEFOON 3536
Doodskleding in aile maten
voorradig, bonvrij.
Deze vraag is ons meer dan eens gesteld. Wij zouden
daar het volgende op kunnen antwoorden. „Volks
Herstel" stelt zich ten doel op 't gebied van materieel,
physiek en moreel Herstel een grote samenbinding tot
stand te brengen. Haar taak is hierbij stimulerend en
aanvullend.
Dat de zelfstandigheid der in „Volks Herstel"-verband
samenwerkende instellingen gewaarborgd blijft, is
vanzelfsprekend. Wij zullen niet ten euwigen dage aan
„Herstel" moeten werken. Aan „Herstel" komt een
einde. Daarom zal de naam „Volks Herstel" natuurlijk
verdwijnen. Maar, dat de eenmaal gevormde samen
binding ook voor de toekomst haar nut zal tonen, staat
bij ons vast. Moge dit de winst uit de acher ons lig
gende bittere jaren zijn.
De N V. HALBERTSMA'S FABRIEKEN
VOOR HOUTBEWERKING TE HOORN
U kunt rechtstreeks te Hoorn bestellen: VIS-
KISTEN in alle voorkomende maten, AARD-
APPELKIEMBAKKEN in diverse modellen,
ROOIKRATTEN als voorheen voor 25 of 17^4 Eg.
KAASKISTEN, BOTERKISTEN, BOTERVATEN.
HOUTEN EMMERS, VEILINGKISTEN en
KRATTEN, enz. In één woord, alle soorten
emballage kan bij ons gemaakt worden en 1S
spoedig klaar.
Vraagt offerte van de kist, die U wenst, bü de
Beh. C- ZEEMAN.
Tel. K 2290, nr. 4296.
HEREN WINKELIERS, DROGISTEN EN SCHILDERS
VRAAGT OFFERTE BIJ:
Groothandel in: KWASTEN, BEZEMS, BORSTELS,
BOENDERS, HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN'
KOLENZEEFJES. VERF EN VERFWARE*"
SCH1LDEKSGEKEEDSCHAPPEN ENZ. ENZ.
PLATAANSTRAAT 99 HAARLEM-N.
Telefoon 22357 Postgiro 308151.
Vertegenwoordiger: J. WERNARS.