HELDERSCHE COURANT
KERSTNUMMER
i*
KerstfeestChristusfeest
De radio met Kerstmis
BIJ DE KRIBBE.
Er bestaat een bekende plaat, voor
stellende een aardig tafereel uit het
Londense straatleven. Het ls op één der
drukke pleinen van de grote wereldstad,
waar voetgangers en vervoermiddelen
zich steeds voortbewegen in naast elkaar
uit verschillende richting golvende stro
men, dat plotseling een politie-agent, die
het geweldig drukke verkeer regelt, zijn
machtige hand opsteekt. Dan staat voor
een moment heel dat woelig verkeer van
haastig opdringende mensen, van voor-
zichtig-langzaam voortgetrokken, met
koopmansgoederen zwaar beladen karren,
van logge, met mensen volgestope auto
bussen, van min of meer elegante auto's,
stil.
Wat heeft zo'n opgeheven hand van
den machtigen Hermandad toch een
macht! „Wat is er te doen?" vraagt ge
onwillekeurig. Lees wat er onder de
plaat staat: De majesteit van het kind.
Een kind moet oversteken van het ene
trottoir naar het andere.
Welnu 25 en 26 December staat ook
voor een paar dagen (voor zover dit
mogelijk ls) het drukke bedrijfsleven stil.
Scholen en kantoren zijn gesloten, de
beursmannen hebben vacantie, zaken
maken per annonce bekend dat zij gedu
rende de Kerstdagen gesloten zijn. „Waar
ls 't voor?" Voor de Majesteit van 't
Kind, voor 't Kind van de Majesteit.
Alles trekt het werkpak uit en het
Zondagse aan. Er moet een Kind over
steken, het Kind veertig eeuwen tevoren
beloofd, van den Hemel naar de aarde.
Dat oversteken herdenken wij met de
Kerstdagen bijzonder, want dat overste
ken had wereldomvattende betekenis.
Mussolini heeft jaren geleden eens ge
zegd: „Denkt ge dat lk straks tevreden
ben met hier of daar een standbeeld In
een plantsoentje met een bank voor ouden
van dagen om te rusten er voor? Neen,
lk wil (en de grote dictator maakte een
klauwende beweging) ik wil een scheur
In de tijd rijten". Wat een brallende taal!
Is 't hem gelukt? Geen sprake van! Hij
krijgt niet eens een standbeeld.
Maar Jezus wel. Hij heeft de gang der
eeuwen In tweeën gespleten, want wij
dateren onze brieven met het jaartal
1945 en rekenen in letterlijken zin vanaf
Jezus' komst op aarde. Het was in een
Kerstnacht, dat Napoleon op zijn stu
deerkamer zat ln het Paleis der Tuile-
riën, met de kaart van Europa voor zich.
Hoort de klokken van de Notre Dame
spelen voor de middernachtdienst. Napo
leon staat op en begeeft zich naar de
gouden wieg, waarin zijn zoon, de ko
ning van Rome, sluimert. Hij was keizer
van Europa, zijn zoon zou het worden
van de gehele wereld. Hij ziet niet de
steppen van Rusland, niet Waterloo, niet
St. Helena. Ook niet dat zijn zoon reeds
op 21-jarigen leeftijd zou sterven. Nie
mand denkt meer aan Napoleon, nog
minder aan zijn zoon. Al hun glans is
met hen ln 't graf vergaan. De grote kei
zer Augustus waarover in 't Kerstevan
gelie geschreven wordt, was 23 Septem
ber jarig. Wie viert nog zijn geboortedag?
Niet één! Maar Jezus' geboorte wordt ook
nu nog over de gehele wereld gevierd.
Millioenen harten jubelen dan: Ja Jezus
is geboren! geboren ook voor mij.
Hoe komt dat toch? Omdat alleen Hij
van Boven kwam. Wij zijn aUen van be
neden, aards, ook al lagen wij ln een
gouden wieg. Die van Boven kwam, Die
kwam om zalig, om eeuwig gelukkig
te maken. Hij was rijk en werd arm, lag
ln proletariërs-doeken gewonden, in een
kribbe. Hebt ge weieens een doktersauto
heel laat op de avond voor een huls zien
stilstaan? Wat betekent dat? Dat in dat
huis nood ls, dat er een ernstige zieke
ligt.
Zo predikt het Kind in de kribbe ons,
dat er nood is, zondenood, maar ook
dat er verlossing ls, want de Engelen
zeggen het:
„U ls geboren de Zaligmaker!"
O, ik zou het Kerst-evangelie wel wil
len openleggen op de Rondetafelconfe
rentie, waar de diplomaten, die over net
lot der wereld denken te beslissen, ver
gaderen, op de tafel van de ter-dood-
veroordeelde oorlogsmisdadigers, kort
om op uw en mijn tafel, want het pre
dikt dat er redding is voor allen, die
geen uitkomst zien, en voor dit Kind hun
knieën buigen.
God geve ons allen rijk gezegende
Kerstdagen! Het recept daarvoor vindt
ge, als ge kunt zeggen met het bekehde
vers uit Stille Nacht:
Ook voor Mij hebt G' uw rijkdom
ontzegd.
Werd in stroo en ln doeken gelegd,
Leer m' U danken daarvoor!
De persdienst van „Herrijzend Neder
land" deelt mede: Ons volk zal op Eer
ste Kerstdag het carillon van de St. Jan
ln Den Bosch weer kunnen horen. Toon
van Balkom geeft dan een concert voor
„Herrijzend Nederland" om 13.20 uur
(Hilversum 1). Dit ls een van de „topics"
uit het radio-Kerstprogramma voor de
beide feestdagen. Voorts noemen wij het
befaamde radio-Kerstspel „Koningen ln
Judea" van Dorothy Sayers, dat in En
geland tijdens de oorlog enorme belang
stelling trok. Het werd met speciale toe
stemming van de schrijfster door „Her
rijzend Nederland" verworven. Eerste
Kerstdag gaat het om 20.00 uur (Hilver
sum 1). De Franse chansonnier Charles
Trenet zingt op Tweede Kerstdag voor
de omroep en wel om 19.30 uur (Hilver
sum 1). Het ls een uitzending van zijn
optreden in het City Theater te Amster
dam. Werkdiensten, sympljonische mu
ziek, korte redevoeringen, markeren de
ze eerste Kerstviering ln de aether, na
Htet eindigen van de oorlog. Een studio-
dienst voor Vrijzinnig Protestanten wordt
Eerste Kerstdag tussen 8.30 en 9.30 uur
uitgezonden, waarbij ds. E. D. Spelberg
voorganger ls en Anton van der Horst het orgel zal bespelen. Om 10.30 uur volgt
dan een plechtige Hoogmis uit de Sint Nicolaaskerk te Baanr, opgedragen door
pastoor I. P. J. Kaarsgaren. Tegelijk zendt Hilversum 2 een Gereformeerde
kerkdienst uit, met ds. S. G. de Graaf als voorganger (Haarlemmermeerpoortkerk
te Amsterdam).
Kinderen krijgen hun eigen Kerstuitzendingen. Mevrouw L. Spelberg—Stok-
mans schaart zich op Eerste Kerstdag met hen om de boom (Hilversum 1, 15.31
uur). Peggy van Kerckhoven, dramaturge uur). Peggy van Kerckhoven, dramaturge
de jeugd een Kerstspel, dat om 14.30 uur over Hilversum 2 in de aether gaat.
Tenslotte vermelden wij nog van Twee- de Kerstdag een radio-cabaretprogram
ma, verzorgd door het G. G.-Cabaret, met jan Musch, Rollen Numan en anderen.
Hilversum II geeft ditprogramma om 15.45 uur.
O Krib, waarin de heil-mysteries weem'len,
Zo grondloos diep, zo maatloos schoon,
Geweven in den gouden glans der Heem'len
Om 't hoofd van 's Vaders een'gen Zoon!
O Krib, vervuld zijn d' eeuw'ge profetieën,
Zich meng'lend met de wond're kracht,
Die klatert door 't accoord der harmonieën
Van d' enen, nooit volprezen nacht!
Ik hoor de hoge Gods-herauten dalen,
Bij 't scheuren van het wolkgordijn,
Lofzingend in een zee van gouden stralen
De glories van het Kindekijn!
De glories van den groten God daarboven,
Die was, Die is, Die wezen zal,
Wien allen tong belijden moet en loven
In de armoe van een armenstaL
En ziet, zij griff'len daar met gouden veder,
De wiek om 't Kribje heengespreid,
In vormen eeuwig waar en smeltend teder:
Barmhartigheid! Barmhartigheid!
Barmhartigheid! Dauwt Heem'len, dauwt den
Gepsalmd door 't lied van de Englenstem [vrede,
Bij 't staam'len van der zwakken bede,
In d' een'ge kracht van Bethlehem!
Barmhartigheid! Den sterken God zij glorie,
Die boven de aard' ten rechtstoel zit,
In d' eeuw'ge eeuwigheden der victorie
Arm ménsenkind, aanbid! aanbid!
°o Stf