Grieven tegen de werfdirectie Hoe Sam en Slokkie op reis gingen Nederlandse Vliegtuig-industrie in Den Helder of Vlissingen Rondom de Werfzuivering Do Duitsers in de kaart gespeeld, of... tact? Stadsnieuws „Alles voor anderen, niets voor zichzelf". Plechtige herdenking in Den Helder Van slag in Java-zee De Noodkerk Kapitein Romijn gehuldigd Bij Fokker werkte 3000 man V) We hebben in ons laatste artikel gewezen op de moeilijke positie, waarin in het bizonder de leiding van de Rijkswerf verkeerde Zij moest dagelijks met de Duitsers omgaan en kon daardoor op zich laden het odium, dat de verhouding tussen directie en Moffen niet slecht was. De Duitse directeur, Ahlers, had de gewoonte, verschillende dienst zaken thuis af te doen. En zo kwam het enige malen voor, dat hij den waarn. directeur en andere inge nieurs bij zich in zijn dienstwoning uitnodigde, om verschillende zaken te bespreken. Men had geen gegrond motief om deze bezoeken te weigeren. Het waren dienstbezoeken en dienstbesprekingen en een weigering zou als een dienst weigering opgevat worden, of als een belediging. Men ging dos en besprak de te behandelen zaken. Het onderhond trachtte men steeds strikt zakelijk te honden en zo kort mogelijk te laten dnren. Ahlers als gastheer. Ahlers had, als behoorlijk gastheer, de gewoonte zijn bezoekers thee aan te bieden of soms een borrel. Men be- grijpe hoe moeilijk het was dit te wei geren. Dit zou immers zonder meer als een belediging zijn opgevat en daarmee Zou men zeer zeker veel verknoeid hebben. Altijd weer moest de directie het doel van haar aanblijven voor ogen Staan. Dit aanblijven immers was aller eerst de wens van onze eigen regering en het betekende voor de directie zo veel mogelijk saboteren en zoveel mo gelijk van het bedrijf voor de toekomst redden. Wij herhalen: daarvoor moest men Voor alles tact gebruiken. Een zeer pijnlijk geval voor de di rectie is geweest, toen Ahlers op een keer met de mededeling kwam, dat bij jarig was en verwachtte, dat de direc tie 's middags bij hem zou komen. Ook hier weer moest de keuze gemaakt worden tussen weigc -en en beledigen of gaan en zo kort mogelijk blijven. Het tot een vormelijk bezoek maken. Het laatste was tenslotte het meest verstan dige en niet langer dan een kwartier is de directie bij den Duitsen directeur ge weest. Dit geval heeft zich eens voor gedaan. Ahlers zelf heeft waarschijn lijk begrepen, dat hij op deze wijze toch niet de sympathie van die Hollan ders kon winnen en nodigde niet meer uit. Deze gevallen waren voor de di- ueA apftz op uba piaqpuatuojftaouiaS -ai atorS 3} uaa Suipnoq azap ui uag -TUiaM uaqqav; qaox '^Citiaou! aijoaj de directie gezien. Men wist wat men aan de directie had, men wist, dat men voor honderd' procent op zijn leiders kon vertrouwen en men begreep intuïtief, dat wel eens con cessies gedaan moesten worden om iets goeds te bereiken. Waarom in Anna Paulowna? De waarn. directeur, de heer de Klerk heeft de grootste tijd van de bezetting in Anna Paulowna doorge bracht. Dit is hem wel eens verweten. Hij zou daardoor immers te weinig con tact hebben gehad met personeel en leiding van de werf. Maar het was juist door het verblijf van den waarn. Directeur in Anna Paulowna, dat hij veel dingen kon regelen, zonder toe- Zicht van de Duitsers. De correspon dentie, die op de werf altijd door Duitse vingers ging, kwam hier direct in han den van den waarn. directeur. Liep er iets verkeerd op de werf, dan werd ogenblikkelijk Anna Paulowna opgebeld en kon de directeur de zaken overwegen, alvorens te beslissen. In het begin had de heer de Klerk dagelijks Het vierde artikel werd opgenomen in ons nummer van Dinsdag 6 Februari. contact met de werf, later werd dat tweemaal per week en toen de brand- stoffenschaarste groter werd, moest dit bezoek worden teruggebracht tot een maal per week. Sabotage! Dat de directie daadwerkelijk sabo teerde bleek o.m. uit een verklaring van den Duitsen directeur Pelleter, die na de wegzending van Ir. 't Hooft, in September 1944, verklaarde, dat het werk vlotter verliep. De directie werk te mee aan het wegwerken van grote hoeveelheden materialen, aan de ca mouflage van een groot aantal zieken en door het oogluikend toestaan van vele verzuimen, het vernietigen vsn productieve uren. Menigmaal werden plannen van de Duitsers door de Nederlandse leiding tijdig doorzien en konden maatregelen worden genomen. Zo konden ook de Duitse vernielings plannen niet geheim blijven voor de Hollandse leiding, zodat ook hiertegen kon worden opgetreden, in samenwerking met Waterstaat. De sluizen, gebouwen en electrische centrale bleven gespaard voor ver nieling. Het inrichten en bouwen van nieuwe werkplaatsen, zoals scheep makerswerkplaats en torpedo-ate lier, konden worden voorkomen. Slechts een onbetekenend deel van de groots opgezette Duitse plannen kon door hen worden verwezenlijkt, zonder dat resultaten werden ver kregen. Het beschikbaar stellen van mate riaal en personeel tot ondergrondse arbeid werd door de directie mede geleid. Voor personeel, dat in moeilijk heden was geraakt, kon, dank zij de goede samenwerking met het commissariaat ter behartiging van de belangen van de voorm. Neder landse weermacht, worden geholpen en bijgestaan. Wie twijfelt? Wie twijfelt aan de goede Nederland se houding van deze werfdirectie? Deze directie waarvan twee leden door de Duitsers werden weggestuurd en waar van de waarn. directeur werd gearres teerd en beschuldigd van sabotage, van het afgeven van valse Werfausweisen, van het klaarmaken en afdrukken van persoonsbewijzen en Nachtausweisen, van het teruggeven van verlofbonnen aan werklieden, van het verbergen van voorraden van de Duitse oorlogsmarine (benzine, banden, dekens en draagba ren), van het leveren van stroom aan de ondergrondse en het clandestien heb ben van een electrische aansluiting 61. Toen eindelijk de nacht viel, legde het reisgezelschap zich tegen de bomen te slapen. Het dreunende gesnork van Dr. Dikpoot weerklonk door het hele bos: de bladeren trilden er van. Ja, zo vast sliepen ze, dat geen hunner be merkte, hoe een reusachtige gorilla achter de bomen op hen loerde thuis, van correspondentie met het de partement, waarin het departement °P de hoogte werd gehouden met geheime feiten, die op de Marinewerf hebben plaats gehad. Voor al deze besehuldigingen had voor ieder afzonderlijk de doodstraf geëist kunnen worden; het mag dan ook een wonder heten, dat ir. de Klerk nog levend uit de Duitse handen vandaan gekomen is. En uit dank voor haar houding heeft de Minister van Marine, op advies van de adviescommissie voor de zuivering, de heren een trap nagegeven en ge schorst op grond van het zuiverings besluit 1945, waarbij tot schorsing kan worden overgegaan bij personen, die a) van ontrouw aan de zaak van Ons Koninkrijk of aan Ons hebben doen blijken, of b) door gedragingen of uitlatingen blijk hebben gegeven van een na tionaal-socialistische geestesgesteld heid. Welnu, dit is een grove belediging en ieder objectief beoordelaar kan zon der schroom zeggen, dat de directie, ze mag dan waarschijnlijk fouten gemaakt hebben, zeker niet beticht kan worden van ontrouw aan de zaak van Ons Ko ninkrijk of blijk heeft gegeven van Na- tionaal-socialistische gezindheid. Wij komen daar nog nader op terug. B. (Grafspreuk van Pestalozzi). ffr Eén hunner zou echteT spoedig on dervinden, wat er aan de hand was: Slokkie! Toen namelijk de anderen bij het krieken van de dag ontwaakten, was Slokkie spoorloos verdwenen, en hoe ze riepen, hij gaf geen antwoord Dodelijk verschrikt keken ze elkaar aan: wat had dat te beteekenen? Dr. Dikpoot stond op. H.M. de Koningin tegenwoordig Het Parool verneemt, dat er plan nen bestaan, de zeeslag in de Java- Zee op 27 Februari 1942 te herden ken. Het algemeen comité „Onze Marine", de vereniging „Onze Vloot" en het „Nationale Jongerenverbond" zullen nadere plannen uitwerken. Het ligt in de bedoeling van H.M. de Koningin dan een bezoek te bren gen aan Den Helder, waar een plech tige herdenking zal plaats vinden. De eerste spoorwagen Biet onderdelen van de noodkerk der Oud-Katholieke gemeente alhier, is in de stad aange komen. Er kan echter nog niet met het maken van de funderingen worden be gonnen, daar dit moet geschieden onder leiding van een daarvoor aangewezen ambtenaar, die nog niet is gearriveerd. Waarschijnlijk zal deze komen, wanneer ook de rest der onderdelen ter plaatse zal zijn aangekomen. PASSAGIERSLIJST. Heden ontvingen wij de passagierslijs ten van de Johan van Oldenbarneveldt; die op ons kantoor ter inzage liggen. Gisterenmorgen om hall twaalf heelt aan boord van het motorschip „Oranje fontein" de huldiging plaats gehad van kapitein A. Romijn, die beschouwd wordt als de dapperste kapitein van de Neder landse koopvaardij. De minister van scheepvaart zijne ex cellentie J. M. de Booy, heelt hem daar bij de zilveren beker doen uitreiken, welke door den heer Groenenberg uit Cardiff was beschikbaar gesteld voor den Nederlandsen zeeman, van wien gezegd kan worden, dat hij door zijn gedrag hti moeilijke en gevaarvolle operaties d® meest persoonlijke moed aan de dag had gelegd. „Het was zeer moeilijk uit te maken", aldus <*e minister in zijn toe spraak, „wie voor het toekennen van de beker in aanmerking zou komen. Daarom is advies ingewonnen van de commissie- de Vos van Steenwijk die tot taak heeft voordrachten op te maken voor het toe kennen van koninklijke onderscheidingen en die kennis krijgt van alle wapenfei ten. Deze commissie heelt met algemem* stemmen de beker aan den heer Romy toegekend. Waar gaart we heen? Woensdag 6 Pebr. Casino, Ned. vereniging. Lezing met lichtbeelden met bil na. 8 uur. Vrijdag 8 Febr. MULO-Vereniging. ult" voering. 8 uur. door G. TH. ROTMAN. (Nadruk verboden). Enige tijd geleden is er een regeringscommissie benoemd, die tot taak haJ een onderzoek in te stellen naar de levensvatbaarheid van een vliegtuiginduitria in ons land. Men zal zich herinneren, dat er voor de oorlog een drietal vliegtuigfabrieken in ons land waren, Fokker in Amsterdam, Aviolanda in Papendrecht en De Schelde in Vlissingen. De laatste was van geringe betekenis. Deze commissie is met haar rapport gereed gekomen en heeft het naar de regering gezonden. Naar wij vernemen zegt zij in haar rapport, dat Amsterdam niet meer in aanmerking komt. Men heeft in dit verband reeds gelezen, dat de vliegtuigfabriek van Fokker verplaatst zal worden. De commissie adviseert een eventuële vliegtuigindustrie in Den Helder of Vlissingen te vestigen. In beide plaatsen vindt men oefenterreinen en heeft men een vliegveld. Wij menen te weten, dat het vliegveld de Kooy heel wat groter was dan het vliegveld bij Vlissingen en wij geloven ook, dat de terreinen in de omgeving van Den Helder geschikt zijn voor het vestigen van een industrie en dat de ge meente, en eventueel particulieren, al hun medewerking zullen verlenen om deze industrie van betekenis, deze industrie van de toekomst, in de omgeving van onze stad te doen vestigen. Dat dit van grote betekenis voor Den Helder zou zijn, behoeft geen betoog als men weet, dat de Fokkerfabrieken voor de oorlog 3000 arbeiders werk ver schaften.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 2