SANATOGEN
GEVARIEERDE
AVOHD
JOHANNES
?0MPltlE Closet-Inrichting
De ondergang van de Scharnhorst
Amsterdam-Batavia in vier dagen
Pietje Pluis en Jantje Joppe beleven
nieuwe avonturen
GROOT BAT
Door Commandant Kenneth Edwards, R.N.
Het een Nica-man naar
„de Oost"
i iendenbusjes
artat°êen
Stichting voor de Landbouw
Balisch districtshoofd
vermoord
Bloembollen naar de
Sovjet-Unie
leis over de negers
Kinderhoekje
\M
C.J.M.V.
VA Mfl A AP deur van AU GASTRONOME is
VAilUAAu geopend! De fornuizen zijn aange-
Brasserie AU GASTRONOME
ZONDAG 10 MAART, aanvang 3 uur 's middags,
en 's avonds van half 8 tot 1 uur:
Café „PRINS HENDRIK" Julianadorp.
FIRMA R. ZOETELIEF EN ZOON
n.
Het uitzicht was inderdaad betrekke
lijk zwak. De „Scharnhorst" kwam met
grote snelheid vanuit het Z.O., zodi* de
Engelse kruisers zich tussen haar en het
convooi bevonden.
Volgens de regels zou de „Scharnhorst"
met haar zware bepantsering, haar negen
11 duims kanonnen, twaalf 5.9 duims ka-
normen en veertien 4.1 duims kanonnen
in staat geweest ziji, zich een weg door het
afweersysteem der kruisers te banen,
éen of meer van hen te laten zinken ter
wijl zij verder ging, en dan het convooi
en zijn dicl.t escorte te verwoesten.
Maar vanaf het ogenblik dat zij ln
zicht kwam, nam Burnett het initiatief.
Terwijl hit convooi naar het Noorden
afzwenkte, volgens de orders van den
commandant, het dichte escorte met zich
meenemend, draaide Burnett zijn krui
sers recht naar de vijand, terwijl hij de
„Scharnhorst" met lichtkogels belichtte
en het vuur opende.
"f De „Scharnhorst" kiest het hazenpad.
Door deze tactiek te volgen nam vice-
admlraal Burnett niet alleen het initia
tief maar gaf admiraal Bey bovendien
geen tijd tot nadenken. Plotseling koer
sten de Engelse kruisers In Zuidoostelijke
richting en verhoogden de snelheid. Zij
en de „Scharnhorst" naderden elkaar
op 60 knopen, zodat zij practisch
naast elkaar zouden liggen binnen enkele
minuten. Bovendien maakte Burnett ge
bruik van wat hij wist uit ondervinding
van de Duitse marine-commandanten,
n.1. een tegenzin hun schepen bloot te
stellen aan torpedo-aanvallen. Deze zwak
heid was ontdekt en zo succesvol ge
bruikt door kapitein Sherbrooke op
Oudejaarsavond 1942, dat bij met vier
licht bewapende torpedoboftj agers her
haaldelijk een vestzakslagschip en een
zware kruiser van de Hipper-klas verge
zeld door torpedoboten buiten gevecht
had gesteld.
Burnett wist, dat admiraal Bey zijn krui
sers zou hebben herkend en op de hoogte
was van het feit dat zij een aanzienlijke
torpedobewapening bezaten. Admiraal Bey
was trouw aan zijn code. Het roer van
de „Scharnhorst" ging over en zij
zwaaide af. Terwijl ze dit deed ontving
zij tenslotte nog een voltreffer van de
8 duims kanonnen van de Norfolk. In een
oogwenk was de Duitse slagkruiser in de
duisternis verdwenen.
Burnett plaatste opnieuw zijn kruisers
rond het convooi, dat weer naar het Wes
ten draaide, maar er was veel om over
na te denken. Hij dacht geen ogenblik,
dat de grote Duitse slagkruiser voorgoed
verdreven was. Hij wilde wedden, dat de
vijand het opnieuw zou proberen, waar
schijnlijk gedurende de periode van twee
en een half uur schemerlicht, die de dag
voorafgaat op die breedte in het midden
van de winter. De vraag was, uit welke
iichting zou de „Scharnhorst" de volgende
aanval proberen? De Duitse slagkruiser
had een voldoende snelheid boven het
convooi, om ln ,taat te zijn van
bijna alle kanten aan te vallen, en Bur
nett kon niet overal tegelijk zijn met
zyn kruisers, terwijl ze verspreiden, ten
einde een grotere oppervlakte te bestrij
ken, vragen om een volkomen nederlaag
zou zijn. Alles hing af van het
feit, dat de Britse kruisers op de goe
de plaats waren om de volgende aanval
van de „Scharnhorst" te onderscheppen.
De grote snelheid van het vijandelijke
schip en het betrekkelijk geringe uitzicht
In de schemering zouden geen tijd voor
schrik overlaten.
Burnett berekende een aanval uit het
Westen. Hij wist, dat de kracht van Duitse
ideeën over handelsaanvallen bestond uit
het snel tot zinken brengen van schepen
en zich snel uit de voeten maken.
Een U-boot zou een convooi "kunnen
volgen om drenkelingen op te pikken,
maar een r a^htige oppervlakte-eenheid
zou wensen het maximum-aantal schepen
tot zinken te brengen in minimum tijd.
Om dit te doen, zou de aanvaller van
voren aanvallen en niet aan het achter
schip, waar de snelheid van haar aanval
slechts het verschil tussen haar snelheid
en die van het convooi zou zijn, zodat
er tijd zou zijn om de kop van het con
vooi te waarschuwen om zich te ver
spreiden.
Wat nu?
Daarom overwoog Burnett, dat de
..Scharnhorst" haar volgende aanval óf
van rechtsvoor van het convooi óf aan
bak- of stuurboord-boeg zou proberen.
Hij dacht niet, dat de aanvaller van rechts
vóór zou aanvallen, want uit deze rich
ting zouden de koopvaardij-schepen van
het convooi een slecht doelwit vormen
voor de Duitse kanonnen.
De keus tussen bak- en stuurboord bleef
over.
Op het eerste gezicht scheen er geen
reden te zijn, waarom de Duitsers de een
boven de ander zouden verkiezen. Burnett
moest kiezen. Toch was zijn kiezen niet
als het prikken in een lijst van renners
op een race, in de hoop den winnaar te
vinden. Het was een keus steunend op
redelijke argumenten. Hij wist, dat de
Duitse geest niets waard is, als hij
niet 'methodisch te werk gaat. De
Scharnhorst" had kruisers aan de stuur
boord-boeg van het convooi aangetroffen,
daarom zou het waarschijnlijk zijn, dat
hij de andere boeg nu zou proberen. Ook
bestond de mogelijkheid, dat de Duitser:
niet zouden verwachten een steunende
macht aan de Noordzijde van het con
vooi te vinden aan de kant van het
pakijs.
Natuurlijk kon.de Duitse commandant
redelijkerwijs aannemen, dat de Engelse
admiraal zich naar de bakboord-boeg zou
begeven en daarom weer van de stuur
boord-boeg aanvallen.
In. ieder geval veroorloofde Burnett zich,
zelf niet om na te denken, om niet in een
doolhof van argumenten en tegen-argu-
De op de werf Wilton-Feijenoord te Rotterdam voor de Holland—Amerika-
.Lijn in aanbouw zijnde „Westerdam" nadert de voltooiing. Achter de „Wester-
ziet men het schip „Kerguelen", dat van passagiers- tot vrachtschip wordt
dam"
omgebouwd.
Anefo/Hof P.
In de vroege ochtend staan we op
Schiphol te wachten op het sein van
vertrek. Holland neemt afscheid van
ons met regen en koude. Het vliegveld
is drassig doch op de betonnen start
baan heeft de „Skymaster" er geen
hinder van. Eindelijk is het dan zo
ver en nemen we afscheid van onze
familieleden, die in de regen blijven
staan, terwijl wij ons in de gezellige
cabine begeven. Zoemend slaan de
machtige motoren aan en verheft zich
het toestel in de lucht. We zwenken
en stijgen steeds hoger. Even zien we
onder ons Schiphol liggen doch dan
raken we in een dikke mist, die alle
uitzicht belemmert. Ik heb nu tijd om
met mijn medepassagiers kennis te ma
ken. Wij zijn met veertien Nica-mensen,
Gouvernementsambtenaren, technische
beambten, medisch personeel en enige
dames van de repatriëringsdienst. Ook
zijn er enige burger-passagiers die
echter in Napels en Caïro debarkeren.
Om elf uur klaart het weer op en
zien we het landschap van Z.-Frankrijk
onder ons doorglijden. Prachtige verge
zichten, steden, dorpen zelfs auto's zijn
op de wegen te onderscheiden. In het
Westen 'doemen allengs bergen op. Gril
lige rotsen met sneeuw bedekt. Tegen
12 uur komt de Middellandse Zee
in zicht. Diepblauw, met zilveren
glinstering. Langs de Rivièra-kust vlie
gen we naar Napels. Duidelijk zien we
de verwoesting, die de oorlog hier aan
gericht heeft. Dan landen we op het
gehavende vliegveld. De plotselinge
Een Nica-man, oud stadgenoot, is
naar Indië vertrokken. Hij vertelt
van zijn reis met de Skymaster. Hij
doet dat kort, zakelijk, maar daar
door misschien juist spreekt te ster
ker welk een echnische sprong we
met het vliegwezen gemaakt hebben,
dat je nu rustig in de tijd van vier
dagen van Amsterdam naar Batavia
vliegt. Van het koude winterse Hol
land naar de tropische nitte van
Insulinde.
De heer Rauwendaal hoopt ons
in volgende brieven te vertellen van
zijn bevindingen in Indië.
overgang van de Hollandse winter naar
het zachte Italiaanse klimaat doet ons
vreemd aan. Sommigen vertrouwen het
nog niet erg en nemen zelfs nog een
overjas mede, hoewel dit overbodig is.
Na de lunch op het vliegveld wordt
de reis voortgezet en gaat het recht op
Caïro aan, waar we om 10 uur 's avonds
landen.
Met een autobus worden we naar ons
hotel gebracht. Mijn kamergenoot en ik
roken op het balkon nog een sigaret en
kijken neer op de palmen. De nacht is
heerlijk zoel.
„Mij kunnen ze hier wel een maand
houden" zegt hij en ik ben het vol
komen met hem eens.
Wij doen de volgende dag inkopen in
d£ stad. Het is om van te watertanden:
alles Is er té koop. We slaan sigaretten
in, kleding, schoenen enz., te veel om
op te noemen.
Om 12 uur 's nachts stijgen we weer
op. In Shaiba wordt even getankt en
ontbeten. Tegen de avond komen we
menten te verdwalen. Hij overwoog de
situatie en de waarschijnlijkheden, zoals
hij ze zag en nam toen zijn besluit. Het
was niet gemakkelijk om dit besluit te
nemen. Maar hij nam het toch. Hij stelde
zijn kruisers nu op aan de bakboord-boeg
van het convooi. Zo plaatste hij zijn sche
pen ln de best mogelijke positie om de
gewaagde aanval uit het Noord-Oosten
te onderscheppen.
De „Scharnhorst" stoot opnieuw
zijn neus.
Burnett had gelijk. Een half uur na
middernacht kWam de „Scharnhorst" in
het Noord oosten in zicht en de En
gelse kruisers bevonden zich opnieuw
tussen haar en haar prooi. Burnett
herhaalde de taktiek die 's morgens
zo succesvol was geweest. Hij draaide
zijn kruisers om en voer recht op de
Duitse slagkruiser aan, terwijl hij het
vuur opende en de snelheid op zijn
hoogtepunt bracht. Het was onmogelijk
te zeggen, of de „Scharnhorst" weer ge
troffen werd in deze actie, maar Bur-
nett's bedreiging met een torpedo-aanval
bleek te veel voor admiraal Bey te zijn
Hij zwaaide met de „Scharnhorst" af
naar het Oosten. Echter, juist toen het
grote schip draaide, kwam een van haar
elf-duims projectielen op het halfdek van
H.M S. Norfolk terecht. Dit veroorzaakte
verwarring en schade, maar gelukkig
beïnvloedde het noch de snelheid, noch
de gevechtskwaliteiten van dit schip.
(Wordt vervolgd).
De Amerikaanse persdienst ln Duits
land meldt, dat in een persconferentie
verlaging van het broodrantsoen in de
Amerikaanse zóne van Duitsland met 2.400
gram per maand is aangekondigd. De
overblijvende 9.600 gram moeten door het
verhoogde groenterantsoen worden aan
gevuld.
vonden in den Iaatsten oor-
1 logswinter hun weg naar
het geteisterde Westen en
brachten verlichting in den
toestand waarin velen ver
keerden.
Thans is Sanatogen weer
overal te verkrijgen. U kunt
dus voortgaan met het ge
bruik van dit eiwit- en
phosphorhoudend voedsel,
waarvan de heilzame wer
king door 25000 doktoren
wordt erkend 1
Haal nog heden een busjeUw apo
theker of drogist heeft het weer en
ledige bussen hoeft U niet meer in
te leveren!
Het zenuwsterkende voedsel
Op 20 Maart zal in de Stadsschouw
burg te Utrecht een congres van de
Stichting voor de Landbouw worden
gehouden. Als sprekers zullen optreden
de heren H. D. Louwes, ir. G. J. Heij-
meijer en ir. J. Vet. De bedoeling van
hun betoog is: de verduidelijking van
onze critieke voedselsituatie in ver
band met de tot dusver gevoerde loon-
en prijspolitiek.
in Karachi. We zijn hier al volop in de
tropen en maken grif gebruik van het
openluchtzwembad.
Om 3 uur in de ochtend worden we
gewekt en na het matineuze ontbijt
gaat het verder Oostwaarts. In Cal-
cutta blijven we 2 uur op de grond.
Hiervandaar gaat het verder naar Ran-
goon, waar we om 6 uur in de avond
arriveren. De Amerikanen ontvangen
ons hartelijk en zetten eèn stevige
maaltijd klaar.
Het geïmproviseerde vliegveld is
goed geoutilleerd. Zelfs een openlucht
bioscoop bevindt zich op het terrein en
we zien een sprekende, gekleurde cow
boy-film.
Onder de bamboebómen zitten we
een sigaret te roken en kunnen bijna
niet besluiten naar bed te gaan.
Van Rangoon gaat het in één ruk
naar Batavia.
Voordat we er erg in hebben, vliegen
we boven Palembang.
De baai van Batavia komt in zicht
en weldra zien we de huizen van de 1
stad onder ons. Laag scheren we over
de klapperbomen en komen we in con
tact met het vliegveld van Kemajoran.
De reis in de fantastische tijd van 4
dagen is volbracht.
J. RAUWENDAAL.
Er is gister brand uitgebroken op de
„Queen Elizabeth". De brand is reeds
geblust en de schade is waarschijnlijk
gering Het schip ligt in de haven van
Southampton, waar het voor cfe dienst in
vredestijd opnieuw wordt uitgerust.
Tweehonderd Duitse technici en ge
leerden zullen naar Engeland worden
overgebracht teneinde adviezen te geven
ten behoeve van de Britse industrie.
Edgar Longuet, <te kleinzoon van
Karl Marx, is deelgenoot geworden in de
coöperatieve vereniging tot het uitgeven
van het Britse communistische dagblad
„Daily Worker".
In het officiële Britsche communiqué
van 8 Mrt. wordt medegedeeld, dat het
districtshoofd van Kloengkoeng op Bali
is ontvoerd en naar men gelooft, ook
is gedood.
In Padang is een deel van onze ver
dedigingslinie bestookt, tengevolge
waarvan wij' één dode verloren en twee
man gewond werden. In verband hier
mede is een verbod ingesteld, om zich
tus6en bepaalde uren in het noordelijk
gedeelte van Padang op straat te be
geven.
Naar de „Volkskrant" verneemt heeft
een exporteur te Lisse toestemming ge
kregen om aanstaand voorjaar een grote
collectie bloembollen per vliegtuig naar
Moskou te zenden. Het zou hier gaan
cm een grootse bloemendemonstratie,
waarmede Nederland toegang zou kun
nen verkrijgen op de ruime markt van
de Sovjet-Unie.
Reisbrief uit de V.S.
(Van een specialen verslaggever.)
We hebben een onderhoud gehad
met enige vertegenwoordigers van
de Kamer van Koophandel. Zij kwa
men over het negerprobleem te spre
ken en ontkenden het bestaan van
een onderscheid tussen blanken en
negers in de zuidelijke provincies
De noordelijke staten beschuldig
den zij daarentegen van lippendienst
aan de gelijkheid der negers. In het
Noorden is de_ neger een bedelaar,
zo zeiden zij, rr ir in het Zuiden
leven de negers onder de blanken.
Negers stinken, zeiden zij en
nemen nooit een bad. Velen zijn
niet vrij van luizen en daarom is
het noodzakelijk afstand te be
waren.
Men gaf ons toe, dat de negers
slecht behuisd zijn, maar ze zijn
volkomen tevreden met het wonen
in sloppen, als ze maar genoeg geld
krijgen om drie maaltijden per dag
te kunnen nuttigen en huisraad en
auto's te kunnen kopen. De negers
willen geen sociale gelijkheid. Ze
lezen de bijbel en wijzen er op, dat
de Heer zelf aan de mensen toestem
ming gaf de toren van Babel te
bouwen.
Zaterdagavond waren we de gas
ten van de Nederlandse Zeelieden
club in New Orleans Vader Holle-
man, een bekend Nederlands advo
caat, zwaait hier de scepter. De
gehele Nederlandse kolonie was
aanwezig.
door G. Th. ROTMAN.
-lira
(Nadruk verboden).
II)
35. Snel overwoog de agent, dat zo'n
tassendief veel gewichter was. Hij liet
Pietje en Jantje, die er natuurlijk van
door gingen, dus glippen en ving den
„tassenrover" op. Maar ach, daar be
leefde de brave agent ook al niet veel
plezier aan, want de „geroofde" tas
bleek leeg en de „rover" was niets dan
een eerzaam, onschuldig kantoorbedien
de, die voor zijn baas geld had moeten
halen op de bank. En wat was er nu
gebeurd?
36. Wel, daar het op 't nippertje van
sluitingstijd was, had de man hard ge
lopen en toen hadden zo'n paar vle
gels van straatjongens de aardigheid
gehad, om „houdt den dief" te roepen.
En nu was intussen ook de bank ge
sloten en zou de arme bankbediende
een standje van z'n baas krijgen! De
agent was woedend. Twee arrestanten
had hij voor niets laten ontsnappen! „O,
wat een ezel ben ik!" riep hij uit.
HALLO MEISJES EN JONGENS.
Wat heb ik een stapel brieven gekre
gen met oplossingen van de vliegwed
strijd en tekeningen! Ik ben werkelijk
benieuwd of er vóór Dinsdag nog meer
komen. Weten jullie wat zo jammer is?
Er zijn een hele boel die vergeten heb
ben er bij te verteUen hoe oud ze zijn,
waar ze wonen en in welke klas ze zit
ten. Willen jullie dat er bij de volgende
wedstrijden allemaal bijzetten? Het is
prettig als ik dat weet met het oog op de
prijzen en de verjaardagen.
Jullie zijn natuurlijk allemaal nieuws
gierig wie <fe winnaars zijn hé? Volgende
week zal ik het vertellen hoor!
Vorige keer was er niet genoeg ruimte
om veel briefjes te beantwoorden, maar
hier komen er weer een paar.
Corrie BUI. Bedankt voor Je tweede
briefje. Leuk dat je verteld hebt over de
Padvinderij. Ga er maar regelmatig heen.
Voor jullie komt ook nog wel eens een
tekenwedstrijd, dan heb je misschien nog
een kans! Met hartelijke groeten.
Corrie Hartman.
Zoals Je wel gezien hebt is het eersto
raadsel er. Ik heb nog geen oplossing van
je gekregen. Je doet toch wel mee? Is
Kika je zusje? Hoe oud is ze? Schrijf
maar gauw!
P. Rotgans. JU bent de eerste vriend
uit Wieringen en ik hoop, dat je me heel
veel zult schrijven. Gelukkig ben je nu
weer sterker geworden. Werk maar hard
op school en ga regelmatig naar de gym,
want dat is erg gezond. Hoe is Je voor
naam? Schrijf men deze eens? Ik reken
op je antwoord. Tot schrUfs.
Eddy de Vries. Je briefje heb ik ge
kregen. Ik ben blU, dat JU Sam en Slok-
kie zo leuk vond. Knip Je de avonturen
van Jantje Joppe en Pietje Pluis ook
weer uit? Ik zal eens kijken of we de
nummers, die JU mist, nog hebben en ze
je dan opsturen. Je moet maar gauw zelf
goed leren schrijven, dan hoeft je moe
der het niet steeds te doen. Voor Je zusje
Hannie en Jezelf een heleboel groetjes.
Betsy Frlnks. Dus JU bent nog een
oude vriendin van de Kindervriend. Ik
vind het aardig, dat Je van mU ook een
vriendinnetje wilt worden. Je wilt zeker
weer zo'n mokka-taart winnen, hè? Nu,
ilt kan het me best voorstellen! Je moet
me in een volgend briefje maar eens ver
tellen welk nummer Je van Sam en Slok-
kie mist, misschien kan ik Je déér dan
nog wel aan helpen. Dag Betsy.
Dan komt nu Cor Heyt. Zo, Cor, Jij
bent met Je verhaal klaar gekomen. Dat
was interessant, zeg! Zoveel heb ik niet
meegemaakt, hoor. Ze moesten wel steeds
op de plaats zUn, waar jullie waren. En
dan al die granaten. Brr!! Gelukkig heb
ben jullie die Duitsers maar wat wijs
kunnen maken en zUn jullie er toen vlug
van door gegaan. Laten we hopen, dat er
niet nog eens zulke verschrikkelijke din
gen gebeuren. Jullie zUn er nog goed
afgekomen. Cor, als Je nog meer te ver
tellen hebt, moet je dat nog maar eens
schrUven. De oplossing van de vliegtocht
heb ik al van Je ontvangen. Volgende
week hoor Je de uitslag! Hartelijk ge
groet hoor!
Kees Mulder. Bedankt voor je teke
ning van het Kompas, Kees. We kunnen
deze door gebrek aan plaatsruimte niet
opnemen en schrijf maar eens een briefje.
En hier is een briefje voor een meisje,
dat helemaal.in Nederweert woont.
Weten Jullie 'Rel waar dat ligt? Het is
een plaatsje in Noord-Brabant. Dat is dus
niet zo heel dicht bU! Ze heeft vroeger
in Koegras gewoond. Misschien kennen
sommigen van Jullie haar wel. Ze heet
Teuntje Kaan. Ze heeft een vriendinne
tje ln Nederweert, die vroeger ook in
Koegras gwoont heeft. Hoe die heet, weet
ik nog niet, maar ze zal ook een keer
schrijven.
Teuntje. Ik vind het leuk, dat Jij ook
een vriendinnetje bent geworden, ondanks
het feit, dat Je nu zo ver weg woont.
Wat hebben Jullie veel beestenl Vind je
melken leuk? Ik heb het ook eens ge
probeerd, maar ik vond het lang niet ge
makkelijk. Jullie wonen ook in een villa,
zeg!!! Het is niet prettig, hè? Het zal
hopelijk wei gauw veranderen. Schrijf Je
nog eens en Je vriendinnetje ook? Ik
wacht er opl Vele groeten van
TRIX.
John T. Lewis heeft op 2 Maart
te kennen gegeven, dat een staking
na dertig dagen door 400.000 Ameri
kaanse mijnwerkers in het vooruit
zicht ligt. Hij liet de mijneigenaren
tevens weten, dat hij bereid is de
besprekingen over de lonen te her
openen.
Met blijdschap geven wij U
kennis van de geboorte van
ons Zoontje en Broertje
JAN JACOB.
A. BERGHORST—
NEDERHELMAN.
Jb. BERGHORST-
ARIE, DRIES.
Den Helder, 6 Maart 1946.
Dahliastraat 60.
CHKISTIAAN FREDERIK
STEILBERG
en
ELISABETH SCHIMMEL
hebben de eer U kennis te
geven van bun voorgenomen
huwelijk, waarvan de voltrek
king zal plaats hebben op
Donderdag 21 Afaart a.s. des
voorm- 11 uur.
Den Helder, 6 Maart 1946.
Den Helder, v. Speijkstr. la.
Utrecht, Kononstraat 15.
Receptie: te Utrecht 10 Maart
35 uur-
Den Helder 21 Maart van
35 uur.
Toekomstig adres:
Keizerstraat 59, Den Helder.
WIK TERLOUW
en
DIEUWERTJE GIELES
hebben de eer U kennis te
geven dat hun voorgenomen
huwelijk zal plaats vinden op
Donderdag 14 Maart om 11.30
uur v.m.
Den Helder,
Vlamingstraat 82. I
Erasmusstraat 3,
Op 20 Maart a-s. hopen D.V.
onze lieve Ouders, Behuwd-
en Grootouders
L. LEIJNSE
en
E. LEIJNSE—KLEINEPIER
hun 45-jarige echtvereniging
te herdenken. Dat zij nog
lang gespaard mogen blijven
is de wens van hun dankbare
kinderen, behuwd, en klein
kinderen.
Anna Paulowna,
Middenweg 11.
Heden overleed, nog
vrij onverwacht, in het
Diaconessenhuis te Leeu
warden, onze lieve Moe
der, Behuwd- en Groot
moeder
ANTONIA DE GRAAFF,
sedert 23 December 1938
weduwe van KLAAS DE
VRIES, in de ouderdom
tan ruim 68 Jaren-
Huizum, 4 Maart 1946.
Verlengde Noorder
straat 29.
Voorburg:
L. LICHTENBELD—
DE VRIES.
W. LICHTENBELD.
HELENA ANTONIA
en Verloofde.
De begrafenis heeft plaats
gehad Vrijdag 8 Maart
op de begraafplaats te
Marssum.
Heden nam de Heere
van ons onzen lieven
Zoon en Broeder
ARIE,
op de leeftijd van 18 jr.
Zijn heengaan was vrede
J. VAN STRIJEN.
G. VAN STRIJEN—
BOENDERMAKER.
PIET.ER en Verloofde.
Den Helder, 7 Maart '46.
Plantsoenstraat 7.
De begrafenis zal plaats
vinden op Maandag 11
Maart a.s., des namiddags
2.30 uur vanuit het sterf
huis op de Alg. Begraaf
plaats te Huisduinen-
Hiermede betuigen wij on
ze hartelijke dank aan fami
lie, kennissen en buurtgeno
ten, voor de vele bloemen en
't medeleven, bij onze thuis
komst uit Indië ondervonden.
Mede namens mijn ouders
Mevr. M- C. LANGENDOEN-
BRUNE
en Dochter.
Jan in 't Veltstraat 23.
B. ABERSON
en
A. E- ABERSON—BUIJS
zeggen, mede namens weder
zijdse Ouders, hartelijk dank
voor de belangstelling, bij hun
huwelijk ondervonden.
Koningstraat 109,
De Heer en Mevrouw
BOTT—VAN STRAATEN
betuigen hierbij, ook namens
wederzijdse ouders, hartelijk
dank voor de belangstelling,
bij hun huwelijk ondervon
den.
Den Helder, 6 Maart 1946.
Rijksweg 4.
DANKBETUIGING.
Voor de vele blijken van
belangstelling, bij ons 30-
jarig huwelijksfeest onder
vonden van familie, buren en
kennissen, zeg ik, ook namens
mijn echtgenote en kinderen,
hartelijk dank-
R. W. MOOR.
Den Helder, Febr. '46.
Schagenstraat 39-
RECTIFICATIE.
In de advertentie 25-jarig
huwelijk echtpaar
L. F. v. d- BOGAERDE Sr.,
geplaatst in ons no. van Za
terdag jl., staat de datum 7
Maart- Men leze daarvoor
17 Maart.
TE KOOP:
WIT EMAILLE FORNUIS,
grote maat. P. STOOP, Wes-
terland 77, Wieringen.
ZENDT ƒ1.80
'aan J. DE VRIEfe, M- Hofstra-
straat 25, Frnneker en U
ontvangt 3 sfluks heerlijke
Ald-Wiif koek Hf voor 3.—
3 lekkere kruidkoeken franco
per post,
DEN HELDER.
op DONDERDAG 14 MAART
a.s. te 8 uur tn CASINO-
O.a. opvoering van het
mooie spel
Kaarten 1.verkrijg
baar in het gebouw Spoor
straat 7, eiken werkdag van
78 uur 's avonds-
IO IIPT maakt en de eerste culinaire heer-
l\ Hf- I lijkheden worden weer opgediend!
IU II 1.1 Dat betékent iets! Daardoor alleen
prnriinnj al wordt het weer goed in Den Hel-
U CD CU rtU. der! Gaat U ook genieten?
Spoorstraat 96
met medewerking van De Zwervers,
GAASBAKKEN
voor bloembollencultuur moe
ten thans besteld worden,
wilt U overtuigd zijn ze voor
het seizoen Mei-Juni te ont
vangen. (Dit met het oog op
de moeilijke gaaspositie).
N. V- HALBERTSMA's
KISTENFABRIEK,
KI. Oost 28, Hoorn.
Telefoon K 2290 no. 4196.
THANS UIT VOORRAAD LEVERBAAR
KEIZERSTRAAT 73-75, TEL. 2603, DEN HELDER
Aannemen van Lood- en Zinkwerken
ENGELS-
Is het U een beetje moeite
en weinig geld waard, goed
Eng. te kunnen spreken?
Schrijf onder no. 670 bureau
van dit blad.
WIJ KOPEN GEHELE
EN GEDEELTELIJKE
INBOEDELS
en alle soorten
LOSSE GOEDEREN.
J- J. VOS, Molenstraat 147 A.