SANATOGEN GEVARIEERDE AVOHD JOHANNES ?0MPltlE Closet-Inrichting De ondergang van de Scharnhorst Amsterdam-Batavia in vier dagen Pietje Pluis en Jantje Joppe beleven nieuwe avonturen GROOT BAT Door Commandant Kenneth Edwards, R.N. Het een Nica-man naar „de Oost" i iendenbusjes artat°êen Stichting voor de Landbouw Balisch districtshoofd vermoord Bloembollen naar de Sovjet-Unie leis over de negers Kinderhoekje \M C.J.M.V. VA Mfl A AP deur van AU GASTRONOME is VAilUAAu geopend! De fornuizen zijn aange- Brasserie AU GASTRONOME ZONDAG 10 MAART, aanvang 3 uur 's middags, en 's avonds van half 8 tot 1 uur: Café „PRINS HENDRIK" Julianadorp. FIRMA R. ZOETELIEF EN ZOON n. Het uitzicht was inderdaad betrekke lijk zwak. De „Scharnhorst" kwam met grote snelheid vanuit het Z.O., zodi* de Engelse kruisers zich tussen haar en het convooi bevonden. Volgens de regels zou de „Scharnhorst" met haar zware bepantsering, haar negen 11 duims kanonnen, twaalf 5.9 duims ka- normen en veertien 4.1 duims kanonnen in staat geweest ziji, zich een weg door het afweersysteem der kruisers te banen, éen of meer van hen te laten zinken ter wijl zij verder ging, en dan het convooi en zijn dicl.t escorte te verwoesten. Maar vanaf het ogenblik dat zij ln zicht kwam, nam Burnett het initiatief. Terwijl hit convooi naar het Noorden afzwenkte, volgens de orders van den commandant, het dichte escorte met zich meenemend, draaide Burnett zijn krui sers recht naar de vijand, terwijl hij de „Scharnhorst" met lichtkogels belichtte en het vuur opende. "f De „Scharnhorst" kiest het hazenpad. Door deze tactiek te volgen nam vice- admlraal Burnett niet alleen het initia tief maar gaf admiraal Bey bovendien geen tijd tot nadenken. Plotseling koer sten de Engelse kruisers In Zuidoostelijke richting en verhoogden de snelheid. Zij en de „Scharnhorst" naderden elkaar op 60 knopen, zodat zij practisch naast elkaar zouden liggen binnen enkele minuten. Bovendien maakte Burnett ge bruik van wat hij wist uit ondervinding van de Duitse marine-commandanten, n.1. een tegenzin hun schepen bloot te stellen aan torpedo-aanvallen. Deze zwak heid was ontdekt en zo succesvol ge bruikt door kapitein Sherbrooke op Oudejaarsavond 1942, dat bij met vier licht bewapende torpedoboftj agers her haaldelijk een vestzakslagschip en een zware kruiser van de Hipper-klas verge zeld door torpedoboten buiten gevecht had gesteld. Burnett wist, dat admiraal Bey zijn krui sers zou hebben herkend en op de hoogte was van het feit dat zij een aanzienlijke torpedobewapening bezaten. Admiraal Bey was trouw aan zijn code. Het roer van de „Scharnhorst" ging over en zij zwaaide af. Terwijl ze dit deed ontving zij tenslotte nog een voltreffer van de 8 duims kanonnen van de Norfolk. In een oogwenk was de Duitse slagkruiser in de duisternis verdwenen. Burnett plaatste opnieuw zijn kruisers rond het convooi, dat weer naar het Wes ten draaide, maar er was veel om over na te denken. Hij dacht geen ogenblik, dat de grote Duitse slagkruiser voorgoed verdreven was. Hij wilde wedden, dat de vijand het opnieuw zou proberen, waar schijnlijk gedurende de periode van twee en een half uur schemerlicht, die de dag voorafgaat op die breedte in het midden van de winter. De vraag was, uit welke iichting zou de „Scharnhorst" de volgende aanval proberen? De Duitse slagkruiser had een voldoende snelheid boven het convooi, om ln ,taat te zijn van bijna alle kanten aan te vallen, en Bur nett kon niet overal tegelijk zijn met zyn kruisers, terwijl ze verspreiden, ten einde een grotere oppervlakte te bestrij ken, vragen om een volkomen nederlaag zou zijn. Alles hing af van het feit, dat de Britse kruisers op de goe de plaats waren om de volgende aanval van de „Scharnhorst" te onderscheppen. De grote snelheid van het vijandelijke schip en het betrekkelijk geringe uitzicht In de schemering zouden geen tijd voor schrik overlaten. Burnett berekende een aanval uit het Westen. Hij wist, dat de kracht van Duitse ideeën over handelsaanvallen bestond uit het snel tot zinken brengen van schepen en zich snel uit de voeten maken. Een U-boot zou een convooi "kunnen volgen om drenkelingen op te pikken, maar een r a^htige oppervlakte-eenheid zou wensen het maximum-aantal schepen tot zinken te brengen in minimum tijd. Om dit te doen, zou de aanvaller van voren aanvallen en niet aan het achter schip, waar de snelheid van haar aanval slechts het verschil tussen haar snelheid en die van het convooi zou zijn, zodat er tijd zou zijn om de kop van het con vooi te waarschuwen om zich te ver spreiden. Wat nu? Daarom overwoog Burnett, dat de ..Scharnhorst" haar volgende aanval óf van rechtsvoor van het convooi óf aan bak- of stuurboord-boeg zou proberen. Hij dacht niet, dat de aanvaller van rechts vóór zou aanvallen, want uit deze rich ting zouden de koopvaardij-schepen van het convooi een slecht doelwit vormen voor de Duitse kanonnen. De keus tussen bak- en stuurboord bleef over. Op het eerste gezicht scheen er geen reden te zijn, waarom de Duitsers de een boven de ander zouden verkiezen. Burnett moest kiezen. Toch was zijn kiezen niet als het prikken in een lijst van renners op een race, in de hoop den winnaar te vinden. Het was een keus steunend op redelijke argumenten. Hij wist, dat de Duitse geest niets waard is, als hij niet 'methodisch te werk gaat. De Scharnhorst" had kruisers aan de stuur boord-boeg van het convooi aangetroffen, daarom zou het waarschijnlijk zijn, dat hij de andere boeg nu zou proberen. Ook bestond de mogelijkheid, dat de Duitser: niet zouden verwachten een steunende macht aan de Noordzijde van het con vooi te vinden aan de kant van het pakijs. Natuurlijk kon.de Duitse commandant redelijkerwijs aannemen, dat de Engelse admiraal zich naar de bakboord-boeg zou begeven en daarom weer van de stuur boord-boeg aanvallen. In. ieder geval veroorloofde Burnett zich, zelf niet om na te denken, om niet in een doolhof van argumenten en tegen-argu- De op de werf Wilton-Feijenoord te Rotterdam voor de Holland—Amerika- .Lijn in aanbouw zijnde „Westerdam" nadert de voltooiing. Achter de „Wester- ziet men het schip „Kerguelen", dat van passagiers- tot vrachtschip wordt dam" omgebouwd. Anefo/Hof P. In de vroege ochtend staan we op Schiphol te wachten op het sein van vertrek. Holland neemt afscheid van ons met regen en koude. Het vliegveld is drassig doch op de betonnen start baan heeft de „Skymaster" er geen hinder van. Eindelijk is het dan zo ver en nemen we afscheid van onze familieleden, die in de regen blijven staan, terwijl wij ons in de gezellige cabine begeven. Zoemend slaan de machtige motoren aan en verheft zich het toestel in de lucht. We zwenken en stijgen steeds hoger. Even zien we onder ons Schiphol liggen doch dan raken we in een dikke mist, die alle uitzicht belemmert. Ik heb nu tijd om met mijn medepassagiers kennis te ma ken. Wij zijn met veertien Nica-mensen, Gouvernementsambtenaren, technische beambten, medisch personeel en enige dames van de repatriëringsdienst. Ook zijn er enige burger-passagiers die echter in Napels en Caïro debarkeren. Om elf uur klaart het weer op en zien we het landschap van Z.-Frankrijk onder ons doorglijden. Prachtige verge zichten, steden, dorpen zelfs auto's zijn op de wegen te onderscheiden. In het Westen 'doemen allengs bergen op. Gril lige rotsen met sneeuw bedekt. Tegen 12 uur komt de Middellandse Zee in zicht. Diepblauw, met zilveren glinstering. Langs de Rivièra-kust vlie gen we naar Napels. Duidelijk zien we de verwoesting, die de oorlog hier aan gericht heeft. Dan landen we op het gehavende vliegveld. De plotselinge Een Nica-man, oud stadgenoot, is naar Indië vertrokken. Hij vertelt van zijn reis met de Skymaster. Hij doet dat kort, zakelijk, maar daar door misschien juist spreekt te ster ker welk een echnische sprong we met het vliegwezen gemaakt hebben, dat je nu rustig in de tijd van vier dagen van Amsterdam naar Batavia vliegt. Van het koude winterse Hol land naar de tropische nitte van Insulinde. De heer Rauwendaal hoopt ons in volgende brieven te vertellen van zijn bevindingen in Indië. overgang van de Hollandse winter naar het zachte Italiaanse klimaat doet ons vreemd aan. Sommigen vertrouwen het nog niet erg en nemen zelfs nog een overjas mede, hoewel dit overbodig is. Na de lunch op het vliegveld wordt de reis voortgezet en gaat het recht op Caïro aan, waar we om 10 uur 's avonds landen. Met een autobus worden we naar ons hotel gebracht. Mijn kamergenoot en ik roken op het balkon nog een sigaret en kijken neer op de palmen. De nacht is heerlijk zoel. „Mij kunnen ze hier wel een maand houden" zegt hij en ik ben het vol komen met hem eens. Wij doen de volgende dag inkopen in d£ stad. Het is om van te watertanden: alles Is er té koop. We slaan sigaretten in, kleding, schoenen enz., te veel om op te noemen. Om 12 uur 's nachts stijgen we weer op. In Shaiba wordt even getankt en ontbeten. Tegen de avond komen we menten te verdwalen. Hij overwoog de situatie en de waarschijnlijkheden, zoals hij ze zag en nam toen zijn besluit. Het was niet gemakkelijk om dit besluit te nemen. Maar hij nam het toch. Hij stelde zijn kruisers nu op aan de bakboord-boeg van het convooi. Zo plaatste hij zijn sche pen ln de best mogelijke positie om de gewaagde aanval uit het Noord-Oosten te onderscheppen. De „Scharnhorst" stoot opnieuw zijn neus. Burnett had gelijk. Een half uur na middernacht kWam de „Scharnhorst" in het Noord oosten in zicht en de En gelse kruisers bevonden zich opnieuw tussen haar en haar prooi. Burnett herhaalde de taktiek die 's morgens zo succesvol was geweest. Hij draaide zijn kruisers om en voer recht op de Duitse slagkruiser aan, terwijl hij het vuur opende en de snelheid op zijn hoogtepunt bracht. Het was onmogelijk te zeggen, of de „Scharnhorst" weer ge troffen werd in deze actie, maar Bur- nett's bedreiging met een torpedo-aanval bleek te veel voor admiraal Bey te zijn Hij zwaaide met de „Scharnhorst" af naar het Oosten. Echter, juist toen het grote schip draaide, kwam een van haar elf-duims projectielen op het halfdek van H.M S. Norfolk terecht. Dit veroorzaakte verwarring en schade, maar gelukkig beïnvloedde het noch de snelheid, noch de gevechtskwaliteiten van dit schip. (Wordt vervolgd). De Amerikaanse persdienst ln Duits land meldt, dat in een persconferentie verlaging van het broodrantsoen in de Amerikaanse zóne van Duitsland met 2.400 gram per maand is aangekondigd. De overblijvende 9.600 gram moeten door het verhoogde groenterantsoen worden aan gevuld. vonden in den Iaatsten oor- 1 logswinter hun weg naar het geteisterde Westen en brachten verlichting in den toestand waarin velen ver keerden. Thans is Sanatogen weer overal te verkrijgen. U kunt dus voortgaan met het ge bruik van dit eiwit- en phosphorhoudend voedsel, waarvan de heilzame wer king door 25000 doktoren wordt erkend 1 Haal nog heden een busjeUw apo theker of drogist heeft het weer en ledige bussen hoeft U niet meer in te leveren! Het zenuwsterkende voedsel Op 20 Maart zal in de Stadsschouw burg te Utrecht een congres van de Stichting voor de Landbouw worden gehouden. Als sprekers zullen optreden de heren H. D. Louwes, ir. G. J. Heij- meijer en ir. J. Vet. De bedoeling van hun betoog is: de verduidelijking van onze critieke voedselsituatie in ver band met de tot dusver gevoerde loon- en prijspolitiek. in Karachi. We zijn hier al volop in de tropen en maken grif gebruik van het openluchtzwembad. Om 3 uur in de ochtend worden we gewekt en na het matineuze ontbijt gaat het verder Oostwaarts. In Cal- cutta blijven we 2 uur op de grond. Hiervandaar gaat het verder naar Ran- goon, waar we om 6 uur in de avond arriveren. De Amerikanen ontvangen ons hartelijk en zetten eèn stevige maaltijd klaar. Het geïmproviseerde vliegveld is goed geoutilleerd. Zelfs een openlucht bioscoop bevindt zich op het terrein en we zien een sprekende, gekleurde cow boy-film. Onder de bamboebómen zitten we een sigaret te roken en kunnen bijna niet besluiten naar bed te gaan. Van Rangoon gaat het in één ruk naar Batavia. Voordat we er erg in hebben, vliegen we boven Palembang. De baai van Batavia komt in zicht en weldra zien we de huizen van de 1 stad onder ons. Laag scheren we over de klapperbomen en komen we in con tact met het vliegveld van Kemajoran. De reis in de fantastische tijd van 4 dagen is volbracht. J. RAUWENDAAL. Er is gister brand uitgebroken op de „Queen Elizabeth". De brand is reeds geblust en de schade is waarschijnlijk gering Het schip ligt in de haven van Southampton, waar het voor cfe dienst in vredestijd opnieuw wordt uitgerust. Tweehonderd Duitse technici en ge leerden zullen naar Engeland worden overgebracht teneinde adviezen te geven ten behoeve van de Britse industrie. Edgar Longuet, <te kleinzoon van Karl Marx, is deelgenoot geworden in de coöperatieve vereniging tot het uitgeven van het Britse communistische dagblad „Daily Worker". In het officiële Britsche communiqué van 8 Mrt. wordt medegedeeld, dat het districtshoofd van Kloengkoeng op Bali is ontvoerd en naar men gelooft, ook is gedood. In Padang is een deel van onze ver dedigingslinie bestookt, tengevolge waarvan wij' één dode verloren en twee man gewond werden. In verband hier mede is een verbod ingesteld, om zich tus6en bepaalde uren in het noordelijk gedeelte van Padang op straat te be geven. Naar de „Volkskrant" verneemt heeft een exporteur te Lisse toestemming ge kregen om aanstaand voorjaar een grote collectie bloembollen per vliegtuig naar Moskou te zenden. Het zou hier gaan cm een grootse bloemendemonstratie, waarmede Nederland toegang zou kun nen verkrijgen op de ruime markt van de Sovjet-Unie. Reisbrief uit de V.S. (Van een specialen verslaggever.) We hebben een onderhoud gehad met enige vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel. Zij kwa men over het negerprobleem te spre ken en ontkenden het bestaan van een onderscheid tussen blanken en negers in de zuidelijke provincies De noordelijke staten beschuldig den zij daarentegen van lippendienst aan de gelijkheid der negers. In het Noorden is de_ neger een bedelaar, zo zeiden zij, rr ir in het Zuiden leven de negers onder de blanken. Negers stinken, zeiden zij en nemen nooit een bad. Velen zijn niet vrij van luizen en daarom is het noodzakelijk afstand te be waren. Men gaf ons toe, dat de negers slecht behuisd zijn, maar ze zijn volkomen tevreden met het wonen in sloppen, als ze maar genoeg geld krijgen om drie maaltijden per dag te kunnen nuttigen en huisraad en auto's te kunnen kopen. De negers willen geen sociale gelijkheid. Ze lezen de bijbel en wijzen er op, dat de Heer zelf aan de mensen toestem ming gaf de toren van Babel te bouwen. Zaterdagavond waren we de gas ten van de Nederlandse Zeelieden club in New Orleans Vader Holle- man, een bekend Nederlands advo caat, zwaait hier de scepter. De gehele Nederlandse kolonie was aanwezig. door G. Th. ROTMAN. -lira (Nadruk verboden). II) 35. Snel overwoog de agent, dat zo'n tassendief veel gewichter was. Hij liet Pietje en Jantje, die er natuurlijk van door gingen, dus glippen en ving den „tassenrover" op. Maar ach, daar be leefde de brave agent ook al niet veel plezier aan, want de „geroofde" tas bleek leeg en de „rover" was niets dan een eerzaam, onschuldig kantoorbedien de, die voor zijn baas geld had moeten halen op de bank. En wat was er nu gebeurd? 36. Wel, daar het op 't nippertje van sluitingstijd was, had de man hard ge lopen en toen hadden zo'n paar vle gels van straatjongens de aardigheid gehad, om „houdt den dief" te roepen. En nu was intussen ook de bank ge sloten en zou de arme bankbediende een standje van z'n baas krijgen! De agent was woedend. Twee arrestanten had hij voor niets laten ontsnappen! „O, wat een ezel ben ik!" riep hij uit. HALLO MEISJES EN JONGENS. Wat heb ik een stapel brieven gekre gen met oplossingen van de vliegwed strijd en tekeningen! Ik ben werkelijk benieuwd of er vóór Dinsdag nog meer komen. Weten jullie wat zo jammer is? Er zijn een hele boel die vergeten heb ben er bij te verteUen hoe oud ze zijn, waar ze wonen en in welke klas ze zit ten. Willen jullie dat er bij de volgende wedstrijden allemaal bijzetten? Het is prettig als ik dat weet met het oog op de prijzen en de verjaardagen. Jullie zijn natuurlijk allemaal nieuws gierig wie <fe winnaars zijn hé? Volgende week zal ik het vertellen hoor! Vorige keer was er niet genoeg ruimte om veel briefjes te beantwoorden, maar hier komen er weer een paar. Corrie BUI. Bedankt voor Je tweede briefje. Leuk dat je verteld hebt over de Padvinderij. Ga er maar regelmatig heen. Voor jullie komt ook nog wel eens een tekenwedstrijd, dan heb je misschien nog een kans! Met hartelijke groeten. Corrie Hartman. Zoals Je wel gezien hebt is het eersto raadsel er. Ik heb nog geen oplossing van je gekregen. Je doet toch wel mee? Is Kika je zusje? Hoe oud is ze? Schrijf maar gauw! P. Rotgans. JU bent de eerste vriend uit Wieringen en ik hoop, dat je me heel veel zult schrijven. Gelukkig ben je nu weer sterker geworden. Werk maar hard op school en ga regelmatig naar de gym, want dat is erg gezond. Hoe is Je voor naam? Schrijf men deze eens? Ik reken op je antwoord. Tot schrUfs. Eddy de Vries. Je briefje heb ik ge kregen. Ik ben blU, dat JU Sam en Slok- kie zo leuk vond. Knip Je de avonturen van Jantje Joppe en Pietje Pluis ook weer uit? Ik zal eens kijken of we de nummers, die JU mist, nog hebben en ze je dan opsturen. Je moet maar gauw zelf goed leren schrijven, dan hoeft je moe der het niet steeds te doen. Voor Je zusje Hannie en Jezelf een heleboel groetjes. Betsy Frlnks. Dus JU bent nog een oude vriendin van de Kindervriend. Ik vind het aardig, dat Je van mU ook een vriendinnetje wilt worden. Je wilt zeker weer zo'n mokka-taart winnen, hè? Nu, ilt kan het me best voorstellen! Je moet me in een volgend briefje maar eens ver tellen welk nummer Je van Sam en Slok- kie mist, misschien kan ik Je déér dan nog wel aan helpen. Dag Betsy. Dan komt nu Cor Heyt. Zo, Cor, Jij bent met Je verhaal klaar gekomen. Dat was interessant, zeg! Zoveel heb ik niet meegemaakt, hoor. Ze moesten wel steeds op de plaats zUn, waar jullie waren. En dan al die granaten. Brr!! Gelukkig heb ben jullie die Duitsers maar wat wijs kunnen maken en zUn jullie er toen vlug van door gegaan. Laten we hopen, dat er niet nog eens zulke verschrikkelijke din gen gebeuren. Jullie zUn er nog goed afgekomen. Cor, als Je nog meer te ver tellen hebt, moet je dat nog maar eens schrUven. De oplossing van de vliegtocht heb ik al van Je ontvangen. Volgende week hoor Je de uitslag! Hartelijk ge groet hoor! Kees Mulder. Bedankt voor je teke ning van het Kompas, Kees. We kunnen deze door gebrek aan plaatsruimte niet opnemen en schrijf maar eens een briefje. En hier is een briefje voor een meisje, dat helemaal.in Nederweert woont. Weten Jullie 'Rel waar dat ligt? Het is een plaatsje in Noord-Brabant. Dat is dus niet zo heel dicht bU! Ze heeft vroeger in Koegras gewoond. Misschien kennen sommigen van Jullie haar wel. Ze heet Teuntje Kaan. Ze heeft een vriendinne tje ln Nederweert, die vroeger ook in Koegras gwoont heeft. Hoe die heet, weet ik nog niet, maar ze zal ook een keer schrijven. Teuntje. Ik vind het leuk, dat Jij ook een vriendinnetje bent geworden, ondanks het feit, dat Je nu zo ver weg woont. Wat hebben Jullie veel beestenl Vind je melken leuk? Ik heb het ook eens ge probeerd, maar ik vond het lang niet ge makkelijk. Jullie wonen ook in een villa, zeg!!! Het is niet prettig, hè? Het zal hopelijk wei gauw veranderen. Schrijf Je nog eens en Je vriendinnetje ook? Ik wacht er opl Vele groeten van TRIX. John T. Lewis heeft op 2 Maart te kennen gegeven, dat een staking na dertig dagen door 400.000 Ameri kaanse mijnwerkers in het vooruit zicht ligt. Hij liet de mijneigenaren tevens weten, dat hij bereid is de besprekingen over de lonen te her openen. Met blijdschap geven wij U kennis van de geboorte van ons Zoontje en Broertje JAN JACOB. A. BERGHORST— NEDERHELMAN. Jb. BERGHORST- ARIE, DRIES. Den Helder, 6 Maart 1946. Dahliastraat 60. CHKISTIAAN FREDERIK STEILBERG en ELISABETH SCHIMMEL hebben de eer U kennis te geven van bun voorgenomen huwelijk, waarvan de voltrek king zal plaats hebben op Donderdag 21 Afaart a.s. des voorm- 11 uur. Den Helder, 6 Maart 1946. Den Helder, v. Speijkstr. la. Utrecht, Kononstraat 15. Receptie: te Utrecht 10 Maart 35 uur- Den Helder 21 Maart van 35 uur. Toekomstig adres: Keizerstraat 59, Den Helder. WIK TERLOUW en DIEUWERTJE GIELES hebben de eer U kennis te geven dat hun voorgenomen huwelijk zal plaats vinden op Donderdag 14 Maart om 11.30 uur v.m. Den Helder, Vlamingstraat 82. I Erasmusstraat 3, Op 20 Maart a-s. hopen D.V. onze lieve Ouders, Behuwd- en Grootouders L. LEIJNSE en E. LEIJNSE—KLEINEPIER hun 45-jarige echtvereniging te herdenken. Dat zij nog lang gespaard mogen blijven is de wens van hun dankbare kinderen, behuwd, en klein kinderen. Anna Paulowna, Middenweg 11. Heden overleed, nog vrij onverwacht, in het Diaconessenhuis te Leeu warden, onze lieve Moe der, Behuwd- en Groot moeder ANTONIA DE GRAAFF, sedert 23 December 1938 weduwe van KLAAS DE VRIES, in de ouderdom tan ruim 68 Jaren- Huizum, 4 Maart 1946. Verlengde Noorder straat 29. Voorburg: L. LICHTENBELD— DE VRIES. W. LICHTENBELD. HELENA ANTONIA en Verloofde. De begrafenis heeft plaats gehad Vrijdag 8 Maart op de begraafplaats te Marssum. Heden nam de Heere van ons onzen lieven Zoon en Broeder ARIE, op de leeftijd van 18 jr. Zijn heengaan was vrede J. VAN STRIJEN. G. VAN STRIJEN— BOENDERMAKER. PIET.ER en Verloofde. Den Helder, 7 Maart '46. Plantsoenstraat 7. De begrafenis zal plaats vinden op Maandag 11 Maart a.s., des namiddags 2.30 uur vanuit het sterf huis op de Alg. Begraaf plaats te Huisduinen- Hiermede betuigen wij on ze hartelijke dank aan fami lie, kennissen en buurtgeno ten, voor de vele bloemen en 't medeleven, bij onze thuis komst uit Indië ondervonden. Mede namens mijn ouders Mevr. M- C. LANGENDOEN- BRUNE en Dochter. Jan in 't Veltstraat 23. B. ABERSON en A. E- ABERSON—BUIJS zeggen, mede namens weder zijdse Ouders, hartelijk dank voor de belangstelling, bij hun huwelijk ondervonden. Koningstraat 109, De Heer en Mevrouw BOTT—VAN STRAATEN betuigen hierbij, ook namens wederzijdse ouders, hartelijk dank voor de belangstelling, bij hun huwelijk ondervon den. Den Helder, 6 Maart 1946. Rijksweg 4. DANKBETUIGING. Voor de vele blijken van belangstelling, bij ons 30- jarig huwelijksfeest onder vonden van familie, buren en kennissen, zeg ik, ook namens mijn echtgenote en kinderen, hartelijk dank- R. W. MOOR. Den Helder, Febr. '46. Schagenstraat 39- RECTIFICATIE. In de advertentie 25-jarig huwelijk echtpaar L. F. v. d- BOGAERDE Sr., geplaatst in ons no. van Za terdag jl., staat de datum 7 Maart- Men leze daarvoor 17 Maart. TE KOOP: WIT EMAILLE FORNUIS, grote maat. P. STOOP, Wes- terland 77, Wieringen. ZENDT ƒ1.80 'aan J. DE VRIEfe, M- Hofstra- straat 25, Frnneker en U ontvangt 3 sfluks heerlijke Ald-Wiif koek Hf voor 3.— 3 lekkere kruidkoeken franco per post, DEN HELDER. op DONDERDAG 14 MAART a.s. te 8 uur tn CASINO- O.a. opvoering van het mooie spel Kaarten 1.verkrijg baar in het gebouw Spoor straat 7, eiken werkdag van 78 uur 's avonds- IO IIPT maakt en de eerste culinaire heer- l\ Hf- I lijkheden worden weer opgediend! IU II 1.1 Dat betékent iets! Daardoor alleen prnriinnj al wordt het weer goed in Den Hel- U CD CU rtU. der! Gaat U ook genieten? Spoorstraat 96 met medewerking van De Zwervers, GAASBAKKEN voor bloembollencultuur moe ten thans besteld worden, wilt U overtuigd zijn ze voor het seizoen Mei-Juni te ont vangen. (Dit met het oog op de moeilijke gaaspositie). N. V- HALBERTSMA's KISTENFABRIEK, KI. Oost 28, Hoorn. Telefoon K 2290 no. 4196. THANS UIT VOORRAAD LEVERBAAR KEIZERSTRAAT 73-75, TEL. 2603, DEN HELDER Aannemen van Lood- en Zinkwerken ENGELS- Is het U een beetje moeite en weinig geld waard, goed Eng. te kunnen spreken? Schrijf onder no. 670 bureau van dit blad. WIJ KOPEN GEHELE EN GEDEELTELIJKE INBOEDELS en alle soorten LOSSE GOEDEREN. J- J. VOS, Molenstraat 147 A.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 3