Bij het heengaan van de „Van Speijk" NET WINKELMEISJE Nieuw Amsterdam brengt 2766 repatriërenden Londen eet vis Gebr. de Vilder staan terecht Herinneringen aan oude getrouwen van onze Marine Advertentiën. Bet onlangs in de krant opgenomen bericht, dat de „Van Speijk" zal ge sloopt worden, brengt een periode van een ondere Nederlandse Marine in herinnering, waarin de techniek zoo snel vooruit ging, dat een schip in tien jaar verouderd kon zijn. Toen men zo tussen 1870 en 1880 een groot aantal ramtorenschepen, ram- schepen en monitors gebouwd had, die vrijwel alle bestemd waren voor kust- of zeegatverdediging, kwam er ook behoefte aan „schepen voor al gemene dienst", die naar verre lan den konden varen, de vlag vertonen, de handel beschermen en ïndië ver dedigen. Daar had men toen nog geen - grote vloot nodig, want de Stille Zuidzee was nog niet een politiek brandpunt en niemand had slagsche pen Oost van Suez. Voor het doel werd een serie van zes stoomfre- gatten in het oog gevat, en die werd ook gebouwd. Ze viel uiteen in twee typen, die in grootte en bewapening vrijwel eender waren, maar de eerste drie schepen hadden twee schoorstenen en de rest één. De tweepijpers waren de „Atjeh", „Tromp" en „Koningin Emma", en ae schepen met één schoorsteen de „De Ruyter", „Van Speijk" en „Johan Wil lem Friso". Ook werden nog op stapel gezet de „Doggersbank" en ,Korte- naer", maar die verbrandden op 20 Juni 1883 op de helling. Wij vermelden nog, dat de „Koningin Emma" eerst „De Ruyter" zou heten, doch hernoema De „Van Speijk" krijgt een goede beurt. werd in 1879, wegens de tweede ver loving van Koning Willem III. De „Atjeh" werd gebouwd in i875'78, de „Friso" in 1883'87. Aan dat laat ste jaartal zien we tevens de tragiek van deze schepen, want toen waren in tussen de eerste pantserdekkru'sers zonder zeiltuig in dienst gekomen, en tegen hun snelheid, belangrijk verbe terd geschut en onvergelijkelijk groter weerstandsvermogen tegen granaattref fers waren onze stoomfregatten niet in het minst meer opgewassen. Er gaat zelfs een verhaal, dat de „Friso" op zijn eerste reis in een buitenlandse haven kwam en dat de marinecommandant aldaar bij een bezoek aan boord op merkte, dat hij graag nog eens com- i mandant van zo'n oud zeilschip zou willen zijn. Hoe dat zij, de schepen hebben verre en uitgestrekte reizen gemaakt en in Indië veel diensten verricht bij expe dities, de blokkade van Atjeh, enz. De schepen werden alle op de mari newerf te Amsterdam gebouwd en wa ren niet van hout, zoals veelal verteld wordt, maar van ijzer met onder water een houten bekleding, die weer met zinken platen was bedekt. De lengte over alles bedroeg ongeveer 92 meter, de breedte 12,13 meter in het eerste drietal en 13,1 meter in het latere, de holte was resp. 10 en 9,63 meter en de waterverplaatsing bedroeg zowat 3400 ton. De machines hadden liggende cylin- ders en wel twee in de eerste drie en drie in het tweede trio. Die met drie cylinders waren technisch de oudere een stap voor: het waren compound- machines. De installatie ontwikkelde zowat 2400 ipk en gaf het schip daarmee tegen de 14 mijl snelheid, dwz. in de eerste schepen, want de verbeterde in richting der andere (w. o. dus de „Van Speijk") onwikkelde 3000 ipk en daarmee liepen de schepen een 14,25 mijl per uur. De bewapening. Aan bewapening hadden ze alle 6-17 cm., 8-12 cm. en 6-3, 7 cm. kanonnen en daarbij kwam nog een inrichting vooi „sleeptorpedo's", ontplofbare lichamen, die door lijnen aan dwarsuitstekende spieren gesleept werden. De bedoeling was daarmee zo dicht langs een vijand te varen, dat die door zo'n „torpedo" getroffen zou worden. De schepen wer den tussen 1899 en 1904 ontwapend. Twee er van lieten hun 17 cm. geschut in In dië achter voor kustbatterijen. De „Tromp", „De Ruyter" en „Friso" wer den na ontwapening verkocht, de an dere drie bleven nog tientallen jaren drijven als logementschepen. Hiervan verdween de „Atjeh" in 1934 (gesloopt), de „Koningin Emma", het bekende wachtschip van vóór 1940, zonk in 1942 in de Buitenhaven door Duitse nalatig heid. Het werd in 1943 weer drijvend gemaakt en door onze beschermers ten Noorden van de Harssens tot zinken ge- Nagewuifd door familieleden der opvarenden en talloze andere belang stellenden vertrekt de „Van Speijk" voor een grote reis uit de haven van Nieu- wediep. bracht. En thans is ook de „Van Speijk' naar het kerkhof. Dit schip kreeg op 21 Juni 1940 nog een lichte bom op het voorschip en genoot zo de twijfelachtige eer als enige van het zestal kennis te maken met de moderne oorlogvoering, zestig jaren na de kiellegging. N. N. X. De Sibajalt ook op weg. Het s.s. „Nieuw Amsterdam' is 16 Maart uit Singapore vertrokken met totaal 2766 repatriërenden aan boord, namelijk: 1116 mannen, 1047 vrouwen en 603 kin deren, onder 14 jaar. De .Nieuw Am sterdam" wordt 20 Maart a.s. te Colom bo en op 29 Maart te Suez verwacht. De algemene gezondheidstoestand aan boord is uitstekend. De „Sibajak", die het tweede gedeelte van de opvarenden van de „Oranje" van Southampton naar Nederland brengt, wordt waarschijnlijk morgen om 17 uur plaatselijke tijd te Amsterdam verwacht. PASSAGIERS „ORANJE" TE AMSTERDAM. De „Oxfordshire", welke een gedeelte der passagiers van de „Oranje!' naar Nederland vervoert, is te IJmuiden bin nen gevaren. Vandaag zullen de repatriëerenden worden gebarkeerd. De Engelse Noordzeevissers hebben de afgelopen dagen een recordvangst ge boekt. Er kwam zoveel vis aan de Lon- dense markt, dat men handen en trans portmiddelen tekort kwam. Deze enorme visaanvoer is een uit komst voor de huisvrouwen, die thans voor de eerste maal in jaren niet meer 'n de rij behoefden te staan om vis te bemachtigen. De afgélopen week arri veerde te Billingsgate gemiddeld 850 ton vis per dag. „Bent U Alphonsus Franciscns do Vilder, geboren 29 September 1893, wonende te Amsterdam en U Cor- nelis Franciscns de Vilder, geboren 17 November 1896, wonende te Huizen? Met deze gebruikelijke vragen, die de president van het Amster damse Bijzondere Gerechtshof, mr. E. h. i. W. van Schaeck Mathon, gistermorgen richtte tot de Gebroe ders de Vilder„ begon het strafpro ces tegen deze wellicht grootste, al thans meest bekende collaborateurs van ons land, een proces dat naar verwacht wordt twee dagen in be slag zal nemen. Beide vliegveld- en bunkerbou wers zullen naar alle waarschijn lijkheid het gebouw, waar de zittin gen worden gehouden, Heerengracht 466, toen daar nog de Nederlandse Handel Maatschappij was gevestigd, wel eens „uit anderen hoofde" heb ben betreden en daar zachter heb ben gezeten dan zij nu doen op de beklaagdenbank in de strenge, van alle luxe gespeende rechtszaal. De belangstelling was deze eerste morgen zeer groot. Als verdediger treedt op mr. D. Giltay Veth. Gedagvaard werden 12 getuigen a charge en 16 getuigen a décharge. Verschillende belangrijke getuigen legden verklaringen af over het werk door de Gebr. de Vilder ten bate der illegaliteit verricht; o.a. door den heer L. Neher, directeur- generaal der P.T.T. en den heer J. Goedkoop, directeur. Woensdagmorgen zullen de advo caat-fiscaal zijn requisitoir (een uur) en de verdediger zijn verdedi ging (2a 3 uur) houden. 26 Maart a s. hopen onze geliefde Ouders nic. zijp en m. g. zijp—van kampen hun 1214-jarige Echtvereni ging te herdenken. Dat God hen nog lang moge sparen is de wens van hun dankbare kinderen CORRI, FRANS, ELLY, RIA, ida. Receptie van 2.304 uur. 2de Vroonstraat 18. J. J. BRUGMAN en A. BRUGMAN— SWAERTS geven U kennis van de ge boorte van hun boontje dirk. Callantsoog, 15 Maart '46, Voorweg B 45. JOOP K. BOLDINGH en ANS DE KLERK geven U hierbij kennis van hun voorgenomen huwelijk, dat voltrokken zal worden op nader te bepalen datum. Den Helder, 19 Maart '46. Middenweg 136. De herbegrafenis van onzen geliefden Man en Vader. DIRK KONINGSTEIN, heeft plaate gehad op Zaterdag 16 Maart '46 van begraafplaats Anna Paulownapolder naar de Algemene Begraafplaats te Den Helder. Uit aller naam Mevr. de Wed. C- KONINGSTEIN—BUIS en kinderen. Den Helder. Ooievaarstraat No. 111. Hiermede vervullen wij de treurige plicht U ken nis te geven van het plotselinge overlijden van onzen besten Vader, Be huwd-, Groot- en Over grootvader, den heer ELDERT HENDERIKUS VREYBLOEDT, in de ouderdom van 84 J. J. KONINGSTEIN— VREYBLOEDT. K. W. KONINGSTEIN. F. H. C. A. RIEUWERS— VREYBLOEDT. H. RIEUWERS. Kleinkinderen en Achterkleinkind. Den Helder, 17 Maar '46. Stakman Bossestr. 42. De begrafenis vindt plaats op Woensdag 20 Maart a.s., des nam. 2 uur van uit het sterfhuis, op de Alg. Begraafplaats te Huisduinen. Heden ging van ons heen na een geduldig gedragen lijden onze lieve Zoon, Broeder, Oom en Zwager, JELLE SANDBRINK, op de leeftijd van 24 jaar Uit aller naam, w. J. SANDBRINK. R. SANDBRINK— VISSER en kinderen Den Helder. 16 Maart '46. Wilhelminastr. 65 A. De teraardebestelling heeft plaats Dinsdag 19 Maart 1946 op de Algem. Begraafplaats te Huisdui nen. njn. 14.15 uur. Ver trek vanuit het sterfhuis n.m. 14 juut. Op 16 Maart ging plot seling van mij heen mijn lieve Vader ANDRIKS JAN JONKER, weduwnaar van Hendrika A. Hoogenkamp, in de ouderdom van 66 j. M. H. JONKER en Verloofde. Texel, 16 Maart 1946. H 95. De teraardebestelling zal plaats hebben Dinsdag 19 Maart, nam. 1 uur vanuit het sterfhuis, op de Be graafplaats te Den Hoorn. Gelieve geen goederen af te geven op mijn naam. S. MEERSE, Begoniastr. 79, Den Helder. GEVRAAGD! /I Tuindorp's Levensmiddelenbedrijf, Brakke- Dedweg 69» 3. D.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 3