HELDERSCHE COURANT Triomphale incomste van de „Nieuw Amsterdam" Duizenden verwelkomen het schip langs de kaden NIEUWSBLAD VQOR DEN HELDER, KQEGRAS, TEXEL. WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA 5000 passagiers aan boord; slechts 75 zieken I Weerbericht Duitse bezetting kostte ons 9V2 milliard! Fokker kan niet in Amsterdam blijven Min. Spaak naar Nederland Monetaire overeenkomst - met Frankrijk Prof. Mr. P. S. Gerbrandy over zijn Witboek Publicotie kort na Pasen FRANKLtN ROOSEVELT DONDERDAG 11 APRIL, 1946. 70e Jaargang N«. 9711. VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter Telefoon 2345, Den Helder. Directeur: S. KONING. Hoofdredacteur: J. BIJLSMA. Uitgave: N.V. Ui tg. MU. Holl. Noorderkwartier. ABONNEMENT PER KWARTAAL; Stad en omgeving f 2.60. Postabonnementen f 3.00 Gironummer 16066, N.V. DrukkerU v.h. C. de Boer Jr. Even feestelijk als eens de „Nieuw-Amsterdain" bij zijn eer ste tocht naar New-York de Hud- son opvoer, is Woensdagmorgen om 10 minuten voor zeven het vlaggeschip van onze Nederlandse vloot de pieren van de Nieuwe Waterweg binnengevaren en op- gestoomd naar Rotterdam. De gehele tocht doör de Nieuwe Waterweg naar Rotterdam was een triomf. Van Rotterdam en de plaatsen langs de rivier waren er reeds vroeg tientallen bootjes en schepen met belangstellenden het trotse zeekas teel tegemoet gevaren, feestelijk met vlaggen versierd en volgepropt met geestdriftige mensen. Drie uur lang hebben deze vaartuigjes als een bijenzwerm rondom het schip ge krioeld. Overal waar de „Nieuw-Amster- dam" passeerde, Maassluis, Vlaar- dingen, Pernis, Schiedam, overal zag het langs de kade zwart van de mensen. Er waren spandoeken met welkomstwoorden er op en de schepen in de havens en de fabrie ken langs de kant lieten de stoom fluiten en sirenes loeien. Het schouwspel was zo groots, dat menigeen van-- ontroering zijn tra nen niet kon bedwingen. In Rotterdam. Popelend van ongeduld Jachtten duizenden en nog eens duizenden tot het schip in zicht zou komen. Dit gebeurde kort na negen uur. Het was een fantastische aanblik en een mo ment om nooit te vergeten. Juist op dat ogenblik kwam de prille voor jaarszon, die een ogenblik achter grauwe wolkenmassa's schuil was gegaan, te voorschijn en overgoot de binnenkomende vloot van minia tuurscheepjes, waartussen het gi gantische vlaggeschip, met hare stra len. De „Nieuw-Amsterdam" zelf was met haar kleurige pavoisering op haar feestelijkst uitgedost. De romp was nog in de grijze oorlogskleur en had kennelijk een verfje nodig, maar de twee machtige schoorstenen zijn weer in de maatschappij tinten ge schilderd. Het zou toen nog een half uur duren, eer het goed en wel kon meren. Op het dak van de ont vangsthall hadden zich enige mu ziekcorpsen opgesteld, waaronder de marinierskapel van de Koninklijke Marine, die de „Nieuw-Amsterdam" met het Wilhelmus begroette. VRIJ KOUD. Overdag meest zwaar bewolkt met later kans op regen of motregen. Wind tussen Noord en Noordwest. Aanvankelijk aan de kust nog vrij krachtig, later tijdelijk afnemend. 12 April: Hoog water: 5.14—17.06 Laag water: 10.45—23.49 Piet Hein. _En weer klonk er muziek van het dak: het lied van Piet Hein. Nau welijks herkende de menigte de klanken of zowel op het schip als langs de wal maakte men zich op tot community singing. De eersten, die van boord stapten waren de commodore van het schip, de heer A. Dekema en kapitein R. Brands, die gedurende de gehele oorlog het schip gevaren heeft. Er waren in totaal 5000 mensen aan boord. Naar wij vernemen was het aantal zieken minder dan ver wacht werd, n.1. slechts 75. Naar globale berekening heeft de Duitse bezetting de Nederlandse schat kist het enorme bedrag van 9% mil liard gulden gekost, afgezien nog van de vordering ad 4 54 miliard gulden van de Nederlandse Bank op de Duitse Rijksbank. De E.V.C. heeft gisteren om 2 uur een staking geproclameerd in de havens van Amsterdam onder de bij hen aangesloten zeelieden. Oor zaak: loon- en arbeidsvoorwaarden. Op 20 schepen is de staking een feit geworden. In antwoord op de vraag van het raadslid- dr. M. de Harfogh, of de Fokkerfabrieken in, of in de on middellijke nabijheid van Amster dam kan blijven, heefl de loco-bur gemeester positief neen geantwoord. Het is niet mogelijk, zo hebben des kundigen uitgemaakt, om in de om geving van de wereldluchthaven Schiphol, proefvluchten te houden met grote machines. Naar dr. De Hartogh had meege deeld, zou in de nieuwe fabriek v_an Fokker een kapitaal van 10 ir.illioi-n gulden worden geïnvesteerd Brussel. De heer. Spaak, Minister van Buitenlandse Zaken, zal de volgende week naar Den Haag ke rnen. Op 18 April zal hij als voor zitter van de vergadering der V.N. een toespraak houden voor het In ternationaal Gerechtshof, ter gele genheid van de plechtige openings zitting van dit hof. Het mini trrie van financiën heeft thans uit Parjjs bericht ontvangen, dat op 9 April een monetaire overeen komst tussen Nederland en Frankrjjk is getekend. Deze overeenkomst geldt voor onbe paalde tijd en kan steeds met een ter mijn van drie maanden worden opge zegd. De koers van de Franse franc is vastgesteld op f 2.2273 per 100 Fran se francs. Deze koers kan slechts wor den gewijzigd na voorafgaand overleg tussen beide partijen. Prof. mr. Gerbrandy vervulde Woensdagavond zijn tweede spreek beurt na de bevrijding met als on derwerp: „Herinneringen aan de Londense periode". Vanaf de 9e Mei '40 tot aan de be vrijding schilderde hij ons het wel en wee van de Nederlandse regering in ballingschap. Daarbij stelde hij op de voorgrond de figuur van H. M. de Ko ningin, die van geen versagen wist en te allen tijde een voorbeeldige en be zielende leiding gaf. Winston Churchill noemde hij een genie. De manier waarop deze in de tijd van 20 minuten een volkomen beeld van de stand van de oorlogvoering met alle moeilijkhe den en mogelijke oplossingen gaf, is om nooit te vergeten. Onze oorlogsvloot was klein, tè klein, maar onze mensen toonden de betekenis van traditie te kennen en volbrachten hun taak als in de dagen van de Ruyter. Onze koopvaardijvloot mët die van Noorwegen hebben Groot- Brittannië gered. Na afloop namen wij onze kans waar en stelden den ex-minister-president enkele vragen. „Excellentie, Onlangs werd in de Tweede Kamer gevraagd naar het verschijnen van uw Witboek, de z.g. Nota-Gerbrandy. Wanneer zal dit gepubliceerd worr den?" Als alles vlot was verlopen, zou het nog vóór Pasen zijn gepubliceerd, d. w. z. via de regering zjjn voorgelegd aan de Volksvertegenwoordiging. Thans zijn de laatste drukproeven nog in mijn bezit. A.s. Vrüdas wordt met het druk ken begonnen. Publicatie er van ver wacht ik dan kort na Pasen". Over de inhoud kon prof. Gerbrandy ons niets mededelen. Wel vertelde hij, ciat de kwestieDe Geer uitvoerig wordt behandeld en ook de verschillende kabinetscrises onder ogen zijn gezien. Het lange uitblijven van dit Witboek vindt zijn oorzaak in het feit, dat 22 ministers- de redactie vormen, waarvan dan Gerbrandy de eindredactie voert. Bovendien speelt de verregaande ver spreiding der documenten een vertra gende rol. Met het oog op het Witboek dient nog gezegd, dat het niet een te lijvig document is. 't Wil een verant woording zijn; aan de loop der geschie denis het oordeel. - De raraio-kwestie. „Excellentie, ge zijt thans voorzitter van de Radioraad, vindt u niet dat de huidige stand van zaken bij de instel ling van Radio Nederland in overgangs tijd het radioprobleem weer ingewik keld heeft gemaakt? De omroepvereni gingen zitten nu allen weer in eigen huis en daarmede is voor een groot deel de vooroorlogse toestand hersteld". „Inderdaad, de zaak is thans meer gec compliceerd dan ooit te voren. Met de hand op mijn hart kan ik zeggen, dat ik op het ogenblik nog geen oplossing weet. Mijn 16 medeleden en ik zull;n straks echter de regering naar beste weten adviseren. Maar wanneer zal dat zijn Daarmedfe eindigde ons gesprek en namen wij afscheid van prof. Gerbran dy, den man, die de teugels van het re geringsbeleid in Londen vier jaar lang strak in handen had en ook nu nog zijn vaderland met zijn gehele persoon ten dienste staat. W. K. Morgen zal het een jaar geleden zfjn, dat Franklin Delano Roosevelt, de pre sident van Amerika, door een beroerte werd getroffen en voor goed de ogen sloot^ Nog geen maand vóór het einde van de oorlog, werd de man, aan wien Europa zUn herkregen vrijheid te danken heeft, uit het leven weggeroepen. Roo sevelt heeft het beloofde land van de vrijheid van dichtbij mogen aanschou- wen maar is het niet binnengegaan. Amerika zal morgen dezen groten zoon, dezen vrijheidsheld, dezen wilskrachtigen en genialen mens, In eerbied herden ken. PresidentTruman zal een grote redevoering uitspreken, terwijl ook de weduwe van den president, mevrouw Franklin D. Roosevelt, het woord zal voeren en het huis van den overledene in Hyde Park, aan de natie zal worden overgedragen. Europa zal morgen eveneens dezen winna^ van de vrede eren. Het is Roo sevelt geweest, die in 1940, bij het uit breken van de tweede wereldoorlog het grote gevaar heeft onderkend, dat voor de democratische staten bestond in een overwinning van de*asmogendheden. Ame rika was vrij onverschillig voor de gang van zaken in Europa. De politiek van het isolement vierde nog hoogtij en men voelde er niets voor zi^h in te laten met de strijd in Europa. „Laat Europa zijn eigen boontjes maar doppen", dat was de opvatting van den gemiddelden Ame rikaanself staatsburger. Toen Roosevelt wees op het gevaar, Ook voor Amerika, lachte men hem uit. Toen hij aandrong op hulp aan Engeland, vond hij felle tegenstanders en werd zelfs de mening geponeerd, dat een overwin ning van Duitsland minder erg zou zijn, dan het deelnemen van Amerika aan de oorlog. Maar Roosevelt waarschuwde tel kens opnieuw en toen het voorstel tot hulpverlening aan Engeland, de z.g. leen- en pachtwet in de Senaat kwam, behaal de Roosevelt een glansrijke overwinning. Van die tijd af schakelde de Ameri kaanse industrie steeds meer over op de oorlogsproductie. Men moest Europa hel pen tegen Duitsland en Italië. En men hielp. Vooral toen de laffe en verrader lijke overval van Japan op de Ameri kaanse vloot bij Pearl Harbour kwam, is Amerika volledig wakker geschud en heeft men op Amerikaanse wijze sche pen, vliegtuigen, tanks en ander oorlogs- materieel gebouwd én daarmee Rusland en Engeland geholpen, zodat Duitsland na korte tijd de kracht van de dolkstoten van Amerika begon te voelen en van een aanvankelijk cynisch lachen om de Ame rikaanse hulp, in angst de nieuwe ont wikkeling van de strijd zag. In 1942 produceerde Amerika o.m. 48000 vliegtuigen en in 1943 werd die pro ductie opgevoerd tot 120.000 vliegtuigen en 100.000 tanks. In 7 dagen tijds werd een schip gebouwd. In een maand liep een millioen ton scheepsruimte te water. Wat had Europa zonder deze hulp kun nen doen tegen het^ toenmaals machtige Duitse rijk? Als we morgen in gedachten zullen stil staan bij den groten staatsman Franklin Delano Roosevelt, dan zullen ook wij hem eerbiedig gedenken als den overwinnaar van het Nationaal socialistische gevaar, waaronder Europa op dit ogenblik ge bukt zou gaan, als de president van Amerika het niet tijdig had onderkend en als hij niet door zijn krachtige persoon lijkheid het Amerikaanse volk had op gewekt om deze geesel van Europa af te wenden. B. EDUARD VAN BEINUÏ" ONDERSCHEIDEN. Z. M. de koning van Denemarken heeft Eduard van Beinum benoemd tot Ridder in de Dannebrogorde. Zweedse onderscheiding. Naar wij vernemen, is Eduard van Beinum door de Zweedse koning be noemd tot Ridder in de Noordster, 'a orde, ingesteld tot waardering van prestaties op gebied van kunsten en wetenschappen. Zij wordt aan buiten» landers zelden verleend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 1