HELDERSCHE COURANT MILLIOENEN-NOTA 1946 INGEDIEND De Fokkerfabrieken naar Rotterdam? Tekori 1.2 milliard minder dan in 1945 Lichting '45 voorde landmacht: 27.500 man NIEUWSBLAD VDOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL. WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Sparen en zuinig leven het parool Weerbericht Enkele cijfers apart Nederlanders moeten Australië verlaten Den Helder beschikt over het meest ideale vliegveld Hoor men woont niet graag in Den Helder DiensSptichtvoorzieningen Diensttijd landmacht niet sterk verhoogd, do zeemacht wèl? bij Herstel van oorlogsschade ©1NSDAG 1# APRIL 194#. 79e Jaargang No. 9715. 'SP- fcan H*ldd VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter Telefoon 2343, Den Helder. Directeur: S. KONING. Hoofdredacteur: J. BIJLSMA. Uitgave: N.V. Ui tg. My. Holl. Noorderkwartier. ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en omgeving f 2.60. Postabonnementen f 3.0Ö Gironummer 16066, N.V# Drukkerij v.h. C. de Boer Jr. De minister van Financiën heeft bij de Tweede Kamer de millioenennota, behorend bij de Rijksbegroting over 1946, ingediend. Op de gewone dienst wordt voor 1946 een batig saldo van 163.047.618 gul den geraamd, dat bestemd is tot bijdrage aan de buitengewone dienst. Deze .sluit uiteindelijk met een nadelig saldo van 2.226.134.267 gulden. Dit tekort blijkt dus belangrijk minder te zijn dan het reeds eer aangeduide deficit over 1915, dat thans wordt geraamd op ruim 3.5 milliard. De vorm der nota is in zoverre geheel nieuw, dat voor het eerst een nationaal budget is opgenomen. Dit maakt onder scheid tussen vier groepen van huishou dingen. n.1. de gezinshuishoudingen, de bedrijfshuishoudingen, de overheidsnuis- houdingen en het buitenland. Daarnaast wordt nog afzonderlijk de kapitaalmarkt behandeld, die dè credietbehoeften van het bedrijfsleven en van de overheid tot een totaal van 3 milliard zal moeten bevredigen. Buitenlandse leningen en buitenlandse activa kunnen 1.8 milliard opbrengen. De resterende 1.2 milliard zullen moe ten worden verkregen uit besparingen, daar een inflationistische geldcreatie anders niet te vermijden zou zijn. Hoe het monetair evenwicht be houden kan blijven. Overigens zal het monetair even wicht etllcen gehandhaafd kunnen blij ven door een combinatie van zes mid delen, n.1.: 1. opvoering van de arbeidsproductivi teit; 2. handhaving der consumptie op het bestaande niveau, met een minimaal noodzakelijke aanvulling van de voorraden duurzame consumptiegoe deren; 8. zo groot mogelijke besparing als uit vloeisel van beide voorgaande mid delen; 4. concentratie van de invoer op die goederen, die de arbeidsproductivi teit kunnen verhogen; 1opvoering van de uitvoer van goederen en diensten met opoffering van een verhoging der binnenlandse con sumptie, om een zo groot mogelijk deel van de invoer te kunnln beta len; 6 intering van vermogen in het bui tenland om het tekort op de beta lingsbalans aan te vullen, dat niet door buitenlandse leningen kan wor den gedekt. Salarisverbetering bij het onderwijs- Hogere bedragen zijn geraamd voor de salarisverbeteringen bij het onder wijs, voor sociale jeugdzorg en voor de bemoeiing van het rijk op het gebied van muziek, toneel en lette ren. Naast steun aan jeugd-organisa- ties zal ten behoeve van de IIiet-ge organiseerde jeugd een rijksbijdrage worden verleend in de kosten van een centraal apparaat, dat de zede lijke verheffing van de jeugd beoogt. Financieringsmogelijkheden voor de énorme uitgaven op de gewone dienst en buitengewone dienst moeten worden gezocht in op te nemen leningen en ln het liquideren van buitenlands vermo gen. De deviezenopbrengst dient in han den van de overheid te worden gesteld ter distributie voor algemene welvaarts doeleinden. Een belangrijk deel van de deviezenopbrengst zal haar bestemming VRIJ WARM. Zonnig weer met Oostelijke wind. 17 April: Hoog water: 8.4020.41 Laag water: 2.4614.49 vinden in de aflossing van opgenomen kortlopende credieten. De credietbehoefte van het bedrijfs leven en van de overheid zal, voor zo ver daarin niet is voorzien door bui tenlandse credieten en mobiliseMe van het buitenlands vermogen, door bespa ring moeten worden opgebracht. Deze vrijwillige of* gedwongen besparing wordt op ongeveer 15 pet. van het na tionaal inkomen geraamd. Aangezien in de normale jaren k9n worden gerekend op een vrijwillige besparing van 10 pet. van het nationale inkomen, betekent dit een hernieuwde en verhoogde spaar- activiteit. De regering zal van haar kant alle middelen aanwenden om de ze. spaarzin te bevorderen ep wel het meest in de eigen staatshuishouding. Het streven naar efficiency in de staats dienst is fiiervan een bewijs. Regering en volk moeten te zamen streven naar het bereiken van het doel: veel sparen en zuinig leven. Hiermede kan worden bereikt, dat Nederland uit de zware bezettings- lasten naar nieuwe welvaart wordt gebracht. Tijdens een verkiezingsrede ont hulde minister Beei, dat in het kader van de Zuivering 370 NSB-burgemeesters moesten worden ontslagen. Tegen de voormalige kringleider en waarn.-districtsleider der NSB in Lim burg, ir. J. J. H. Vos, is de doodstraf geëist. De beroemde en beruchte zuive ring kost ons volk niet minder dan 463.812,310! De politieke gevangenen, kinderen der gedetineerden, kosten bewaking, tribunalen, enz. eisen 'n bedrag van 333.812,310! Het nationale inkomen voor 1946 wordt op 8,4 milliard geraamd. SYDNEY (Reuter). - Door de Neder landse legerautoriteiten te Melbourne is de Nederlandse staatsburgers in Australië per circulaire aangezegd,^dat zij spoedig naar Nederland of Nederlands- Indië moeten vertrekken, aldus bericht de correspondent te Canberra van de „Sydney Herald". De correspondent voegt er aan toe, dat de uitkeringen aan Ne derlanders om redenen van financiële aard worden stopgezet en dat, ofschoon officiëel nog geen datum voor de evacuatie der Nederlanders is vastgesteld, de 3lste Mei als uiterste datum wordt genoemd Gisteren heeft de heer v. Tijen, direc teur van de Fokkerfabrieken, in het Mi- nerva-paviljoen t<" Amsterdam een le zing gehouden over de toekomst van de Fokkerfabrieken. Hij besprak daarin de mogelijkheid van de vestiging van een vliegtuig-in dustrie in ons land en gaf als zijn over tuiging te kennen, dat met het oog op onze buitenlandse deviezen-positie, de vestiging van een eigen vliegtuig-indus trie noodzakelijk was. De nieuwe vlieg tuigen zijn zeer duur geworden. Een Boeiïng kost b.v. bijna f 4.500.000. De aankoop ervan verslindt dus deviezen. Bovendien kan ons land er alleen door industrialisatie opkomen. Het enthou siasme voor de vliegerij is thans zeer groot. 8000 candidaten meldden zich voor een cursus van 300 plaatsen. Spr. wees op de noodzakelijkheid van een spoedige beslissing van regerings zijde, die reeds een commissie instelde De ministers van oorlog en van ma rine hebban bij de Tweede Kamer in gediend een wetsontwerp „dienstplicht voorziening". In hun toelichting op het ontwerp vragen beide ministers voorlopig de frije hand bij het treffen van velerlei voorzieningen, die geen uitstel kunnen lijden, doch afwijkingen van de dienst plichtwet inhouden. Dit in afwachting van het ogenblik, waarop de regering in staat zal zijn een herziening van de dienstplichtwet aanhangig te maken. Vrijstellingen.' Bij een regeling, als met betrekking tot de keuring is geschetst, zal er voor vrijstelling wegens broederdienst geen plaats meer zijn. Ook vrijstelling wegens kostwinner schap zal. althans in de naaste tijd. buiten toepassing blijven, daar het in de bedoeling ligt kostwinnersvergoe ding toe te kennen aan de verwanten van die dienstplichtigen, wier gelde lijke hulp voor het levensonderhoud van de verwanten onmisbaar is. Fen der redenen hiervoor is gelegen in de moeilijkheid om alle plaatsen bij leger en vloot met daarvoor geschikte per sonen te bezetten en om tevens daar enboven aan zekere grote maatschap pelijke belangen tegemoet te komen. Lichtingsterkte. Omtrent de sterkte aan gewone dienstplichtigen zijn de plannen nog in wording. Alleen voor de eerst aan de beurt zijnde lichting, de lichting 1945, rekent de regering voor de landmacht te zullen nodig hebben rond 27.500 man, voor de zeemacht slechts een ■eer klein getal. Eerste oefening. ''Ook hieromtrent hebben de voorne mens nog geen vaste vorm aangeno men. Het laat zich evenwel aanzien, dat de in de dienstplichtwet vastge stelde maximum duur voor dienst plichtigen van de landmacht in het algemeen niet belangrijk verhoogd zal behoeven te worden. Voor de zeemacht is een' wetswijzi ging in voorbereiding, die beoogt te geraken tot verlenging van de eerste oefening met afschaffing van de her halingsoefeningen. (Vervolg op pag. 3). Belangrijke mededelingen van minister Ringers. Dinsdagavond te 21.30 uur zal de minis ter van Openbare Werken en Weder opbouw, dr. ir. J. A. Ringers, over beide zenders belangrijke mededelingen doen over de regeling voor het herstel van oorlogsschaden. om de mogelijkheid te onderzoeken van een Nederlandse vliegtuig-industrie. Het rapport, door deze commissie uitge bracht. is gunstig voor Fokker. De heer v. Tijen vreesde echter, dat de regering zo met vraagstukken over stelpt is, dat zij niet meer voor de ver kiezingen een beslissing zal nemen en dat dus deze belangrijke zaak op de lan ge baan geschoven wordt. Maar da Fokkerfabrieken kunnen niet lang wach ten. Het bijeenhouden van hun 1200 ge schoolde krachten kost per maand f 185.000, nog ongeaoht subsidies voor de wachtgelders. Als de regering de vliegtuigfabrie ken tot een staatsinstelling maken, de Marine is de beste klant van de Fokkerfabrieken en daarna 't leger, dan is in Nederland een vliegtuig-in dustrie mogelijk, al zal het nog wel enige jaren duren, voordat we het eerste grote Nederlandse verkeers- toestel in de lucht zien. Het woord is thans aan de regering, aldus de heer v. Tijen. Na de pauze beantwoordde de heer v. Tjjen verschillende vragen. O.m. die over de vestigingsplaats. Hij zei, dat van de in Nederland aanwezige 27 vliegvelden alleen dat bij Den Helder ideaal was. Maar men woont ni^t graag in Den Helder, aldus de heer v. Tijen. Rotterdam is van plan een eigen vlieg veld aan te leggen en daarom wordt op het ogenblik de mogelijkheid over wogen om de Fokkerfabrieken naar Rotterdam te doen verhuizen, omdat het nieuwe vliegveld dan meteen voor de nieuwe fabriek kan worden ge bruikt. Tot zover de heer v. Tijen. Van een beslissing is dus nog geen sprake en de kansen voor onze stad zijn zeker niet verkeken. Als Dan Helder het meest ideale vliegveld heeft van Ne- derland, dan moet dat voor de rege ring bij haar beslissing van betekenis zijn. Dat men niet graag in Den Hel der woont dat bewijzen integendeel alle bewoners, die in de loop van de jaren zich in onze stad hebben ge vestigd en er „met geen stok uitgesla gen kunnen worden". Voor onze\ stad geldt wel in het bizonder, onbekend maakt onbemind, doch wie Nieuwe- diep eenmaal kent, bemint het ook. Vele Amsterdammers zouden dit kun nen getuigen. Als de Fokker naar Rotterdam gaat mget woonruimte in Rotterdam worden geschapen. Datzelfde geldt ook voor Den Helder en waai; Den Helder zich bij haar opbouw zeker zal modernise ren en daardoor als woonstad veel aantrekkelijker zal worden, daar zal het motief geheel vervallan. Een snel le treinverbinding met het zuiden zal in dat opzicht het laatste bezwaar weg kunnen nemen. Wij houden goeden moed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 1