HELDERSCHE COURANT
MILLIOENEN-NOTA 1946 INGEDIEND
De Fokkerfabrieken naar Rotterdam?
Tekori 1.2 milliard minder dan in 1945
Lichting '45 voorde landmacht: 27.500 man
NIEUWSBLAD VDOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL. WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Sparen en zuinig leven het parool
Weerbericht
Enkele cijfers apart
Nederlanders moeten
Australië verlaten
Den Helder beschikt over het meest
ideale vliegveld
Hoor men woont niet graag
in Den Helder
DiensSptichtvoorzieningen
Diensttijd landmacht niet sterk verhoogd,
do zeemacht wèl?
bij
Herstel van oorlogsschade
©1NSDAG 1# APRIL 194#.
79e Jaargang No. 9715.
'SP-
fcan H*ldd
VERSCHIJNT DAGELIJKS
Advertenties 11 cent per millimeter
Telefoon 2343, Den Helder.
Directeur: S. KONING.
Hoofdredacteur: J. BIJLSMA.
Uitgave: N.V. Ui tg. My. Holl. Noorderkwartier.
ABONNEMENT PER KWARTAAL: Stad en
omgeving f 2.60. Postabonnementen f 3.0Ö
Gironummer 16066, N.V# Drukkerij v.h. C. de Boer Jr.
De minister van Financiën heeft bij de Tweede Kamer de millioenennota,
behorend bij de Rijksbegroting over 1946, ingediend.
Op de gewone dienst wordt voor 1946 een batig saldo van 163.047.618 gul
den geraamd, dat bestemd is tot bijdrage aan de buitengewone dienst. Deze
.sluit uiteindelijk met een nadelig saldo van 2.226.134.267 gulden. Dit tekort blijkt
dus belangrijk minder te zijn dan het reeds eer aangeduide deficit over 1915,
dat thans wordt geraamd op ruim 3.5 milliard.
De vorm der nota is in zoverre geheel
nieuw, dat voor het eerst een nationaal
budget is opgenomen. Dit maakt onder
scheid tussen vier groepen van huishou
dingen. n.1. de gezinshuishoudingen, de
bedrijfshuishoudingen, de overheidsnuis-
houdingen en het buitenland. Daarnaast
wordt nog afzonderlijk de kapitaalmarkt
behandeld, die dè credietbehoeften van
het bedrijfsleven en van de overheid tot
een totaal van 3 milliard zal moeten
bevredigen.
Buitenlandse leningen en buitenlandse
activa kunnen 1.8 milliard opbrengen.
De resterende 1.2 milliard zullen moe
ten worden verkregen uit besparingen,
daar een inflationistische geldcreatie
anders niet te vermijden zou zijn.
Hoe het monetair evenwicht be
houden kan blijven.
Overigens zal het monetair even
wicht etllcen gehandhaafd kunnen blij
ven door een combinatie van zes mid
delen, n.1.:
1. opvoering van de arbeidsproductivi
teit;
2. handhaving der consumptie op het
bestaande niveau, met een minimaal
noodzakelijke aanvulling van de
voorraden duurzame consumptiegoe
deren;
8. zo groot mogelijke besparing als uit
vloeisel van beide voorgaande mid
delen;
4. concentratie van de invoer op die
goederen, die de arbeidsproductivi
teit kunnen verhogen;
1opvoering van de uitvoer van goederen
en diensten met opoffering van een
verhoging der binnenlandse con
sumptie, om een zo groot mogelijk
deel van de invoer te kunnln beta
len;
6 intering van vermogen in het bui
tenland om het tekort op de beta
lingsbalans aan te vullen, dat niet
door buitenlandse leningen kan wor
den gedekt.
Salarisverbetering bij
het onderwijs-
Hogere bedragen zijn geraamd voor
de salarisverbeteringen bij het onder
wijs, voor sociale jeugdzorg en voor
de bemoeiing van het rijk op het
gebied van muziek, toneel en lette
ren. Naast steun aan jeugd-organisa-
ties zal ten behoeve van de IIiet-ge
organiseerde jeugd een rijksbijdrage
worden verleend in de kosten van
een centraal apparaat, dat de zede
lijke verheffing van de jeugd beoogt.
Financieringsmogelijkheden voor de
énorme uitgaven op de gewone dienst
en buitengewone dienst moeten worden
gezocht in op te nemen leningen en ln
het liquideren van buitenlands vermo
gen. De deviezenopbrengst dient in han
den van de overheid te worden gesteld
ter distributie voor algemene welvaarts
doeleinden. Een belangrijk deel van de
deviezenopbrengst zal haar bestemming
VRIJ WARM.
Zonnig weer met Oostelijke wind.
17 April: Hoog water: 8.4020.41
Laag water: 2.4614.49
vinden in de aflossing van opgenomen
kortlopende credieten.
De credietbehoefte van het bedrijfs
leven en van de overheid zal, voor zo
ver daarin niet is voorzien door bui
tenlandse credieten en mobiliseMe van
het buitenlands vermogen, door bespa
ring moeten worden opgebracht. Deze
vrijwillige of* gedwongen besparing
wordt op ongeveer 15 pet. van het na
tionaal inkomen geraamd. Aangezien in
de normale jaren k9n worden gerekend
op een vrijwillige besparing van 10 pet.
van het nationale inkomen, betekent dit
een hernieuwde en verhoogde spaar-
activiteit. De regering zal van haar
kant alle middelen aanwenden om de
ze. spaarzin te bevorderen ep wel het
meest in de eigen staatshuishouding. Het
streven naar efficiency in de staats
dienst is fiiervan een bewijs.
Regering en volk moeten te zamen
streven naar het bereiken van het
doel: veel sparen en zuinig leven.
Hiermede kan worden bereikt, dat
Nederland uit de zware bezettings-
lasten naar nieuwe welvaart wordt
gebracht.
Tijdens een verkiezingsrede ont
hulde minister Beei, dat in het kader
van de Zuivering 370 NSB-burgemeesters
moesten worden ontslagen.
Tegen de voormalige kringleider en
waarn.-districtsleider der NSB in Lim
burg, ir. J. J. H. Vos, is de doodstraf
geëist.
De beroemde en beruchte zuive
ring kost ons volk niet minder dan
463.812,310!
De politieke gevangenen, kinderen
der gedetineerden, kosten bewaking,
tribunalen, enz. eisen 'n bedrag van
333.812,310!
Het nationale inkomen voor 1946
wordt op 8,4 milliard geraamd.
SYDNEY (Reuter). - Door de Neder
landse legerautoriteiten te Melbourne is
de Nederlandse staatsburgers in
Australië per circulaire aangezegd,^dat zij
spoedig naar Nederland of Nederlands-
Indië moeten vertrekken, aldus bericht
de correspondent te Canberra van de
„Sydney Herald". De correspondent voegt
er aan toe, dat de uitkeringen aan Ne
derlanders om redenen van financiële
aard worden stopgezet en dat, ofschoon
officiëel nog geen datum voor de evacuatie
der Nederlanders is vastgesteld, de 3lste
Mei als uiterste datum wordt genoemd
Gisteren heeft de heer v. Tijen, direc
teur van de Fokkerfabrieken, in het Mi-
nerva-paviljoen t<" Amsterdam een le
zing gehouden over de toekomst van
de Fokkerfabrieken.
Hij besprak daarin de mogelijkheid
van de vestiging van een vliegtuig-in
dustrie in ons land en gaf als zijn over
tuiging te kennen, dat met het oog op
onze buitenlandse deviezen-positie, de
vestiging van een eigen vliegtuig-indus
trie noodzakelijk was. De nieuwe vlieg
tuigen zijn zeer duur geworden. Een
Boeiïng kost b.v. bijna f 4.500.000. De
aankoop ervan verslindt dus deviezen.
Bovendien kan ons land er alleen door
industrialisatie opkomen. Het enthou
siasme voor de vliegerij is thans zeer
groot. 8000 candidaten meldden zich
voor een cursus van 300 plaatsen.
Spr. wees op de noodzakelijkheid van
een spoedige beslissing van regerings
zijde, die reeds een commissie instelde
De ministers van oorlog en van ma
rine hebban bij de Tweede Kamer in
gediend een wetsontwerp „dienstplicht
voorziening".
In hun toelichting op het ontwerp
vragen beide ministers voorlopig de
frije hand bij het treffen van velerlei
voorzieningen, die geen uitstel kunnen
lijden, doch afwijkingen van de dienst
plichtwet inhouden. Dit in afwachting
van het ogenblik, waarop de regering
in staat zal zijn een herziening van de
dienstplichtwet aanhangig te maken.
Vrijstellingen.'
Bij een regeling, als met betrekking
tot de keuring is geschetst, zal er voor
vrijstelling wegens broederdienst geen
plaats meer zijn.
Ook vrijstelling wegens kostwinner
schap zal. althans in de naaste tijd.
buiten toepassing blijven, daar het in
de bedoeling ligt kostwinnersvergoe
ding toe te kennen aan de verwanten
van die dienstplichtigen, wier gelde
lijke hulp voor het levensonderhoud
van de verwanten onmisbaar is. Fen
der redenen hiervoor is gelegen in de
moeilijkheid om alle plaatsen bij leger
en vloot met daarvoor geschikte per
sonen te bezetten en om tevens daar
enboven aan zekere grote maatschap
pelijke belangen tegemoet te komen.
Lichtingsterkte.
Omtrent de sterkte aan gewone
dienstplichtigen zijn de plannen nog in
wording. Alleen voor de eerst aan de
beurt zijnde lichting, de lichting 1945,
rekent de regering voor de landmacht
te zullen nodig hebben rond 27.500
man, voor de zeemacht slechts een
■eer klein getal.
Eerste oefening.
''Ook hieromtrent hebben de voorne
mens nog geen vaste vorm aangeno
men. Het laat zich evenwel aanzien,
dat de in de dienstplichtwet vastge
stelde maximum duur voor dienst
plichtigen van de landmacht in het
algemeen niet belangrijk verhoogd zal
behoeven te worden.
Voor de zeemacht is een' wetswijzi
ging in voorbereiding, die beoogt te
geraken tot verlenging van de eerste
oefening met afschaffing van de her
halingsoefeningen.
(Vervolg op pag. 3).
Belangrijke mededelingen van
minister Ringers.
Dinsdagavond te 21.30 uur zal de minis
ter van Openbare Werken en Weder
opbouw, dr. ir. J. A. Ringers, over beide
zenders belangrijke mededelingen doen
over de regeling voor het herstel van
oorlogsschaden.
om de mogelijkheid te onderzoeken van
een Nederlandse vliegtuig-industrie. Het
rapport, door deze commissie uitge
bracht. is gunstig voor Fokker.
De heer v. Tijen vreesde echter, dat
de regering zo met vraagstukken over
stelpt is, dat zij niet meer voor de ver
kiezingen een beslissing zal nemen en
dat dus deze belangrijke zaak op de lan
ge baan geschoven wordt. Maar da
Fokkerfabrieken kunnen niet lang wach
ten. Het bijeenhouden van hun 1200 ge
schoolde krachten kost per maand
f 185.000, nog ongeaoht subsidies voor
de wachtgelders.
Als de regering de vliegtuigfabrie
ken tot een staatsinstelling maken,
de Marine is de beste klant van de
Fokkerfabrieken en daarna 't leger,
dan is in Nederland een vliegtuig-in
dustrie mogelijk, al zal het nog wel
enige jaren duren, voordat we het
eerste grote Nederlandse verkeers-
toestel in de lucht zien. Het woord
is thans aan de regering, aldus de
heer v. Tijen.
Na de pauze beantwoordde de heer
v. Tjjen verschillende vragen. O.m. die
over de vestigingsplaats. Hij zei, dat
van de in Nederland aanwezige 27
vliegvelden alleen dat bij Den Helder
ideaal was. Maar men woont ni^t graag
in Den Helder, aldus de heer v. Tijen.
Rotterdam is van plan een eigen vlieg
veld aan te leggen en daarom wordt
op het ogenblik de mogelijkheid over
wogen om de Fokkerfabrieken naar
Rotterdam te doen verhuizen, omdat
het nieuwe vliegveld dan meteen voor
de nieuwe fabriek kan worden ge
bruikt.
Tot zover de heer v. Tijen. Van een
beslissing is dus nog geen sprake en
de kansen voor onze stad zijn zeker
niet verkeken. Als Dan Helder het
meest ideale vliegveld heeft van Ne-
derland, dan moet dat voor de rege
ring bij haar beslissing van betekenis
zijn. Dat men niet graag in Den Hel
der woont dat bewijzen integendeel
alle bewoners, die in de loop van de
jaren zich in onze stad hebben ge
vestigd en er „met geen stok uitgesla
gen kunnen worden". Voor onze\ stad
geldt wel in het bizonder, onbekend
maakt onbemind, doch wie Nieuwe-
diep eenmaal kent, bemint het ook.
Vele Amsterdammers zouden dit kun
nen getuigen.
Als de Fokker naar Rotterdam gaat
mget woonruimte in Rotterdam worden
geschapen. Datzelfde geldt ook voor
Den Helder en waai; Den Helder zich
bij haar opbouw zeker zal modernise
ren en daardoor als woonstad veel
aantrekkelijker zal worden, daar zal
het motief geheel vervallan. Een snel
le treinverbinding met het zuiden zal
in dat opzicht het laatste bezwaar
weg kunnen nemen.
Wij houden goeden moed.