Hr. Ms. „Van Speijlc" in dienst gesteld Stadsnieuws Een modern schip met een roemruchte naam Een nieuwe Nederlandse walvisvaart DE GESCHIEDENIS VAN PIEPNEUS EN BIBBERSNOET. Gaat onze gemeentesecretaris heen? LANGS DE VELDEN. Scheepstijdingen Meer dan zes jaar na de kiellegging op de werf „Gusto" te Schiedam is Hr. Ms. kanonneerboot „Van Speijk" gis termiddag op de Rijkswerf te Den Hel der in dienst gesteld. Dat wil niet zeg gen, dat het schip niet eerder heeft ge varen, want de bezetter heeft het, na de capitulatie in Mei 1940, doen afbou wen en later bij de Kriegsmarine in dienst gesteld als convooibeschermings- vaartuig, onder het nummer „K 3". Als zodanig werd het ook na de capitulatie van Duitsland in de Noorse marineba sis Horten aangetroffen. Naar Nieuwediep! Door de sleepboot „Amsterdam" van Wijsmuller werd de „K 3" naar Nieuwe diep versleept, waar zij vorig jaar om streeks Kerstmis aankwam, min of meer verwaarloosd, en onder een vuilgroen verfje. Nadien is op de werf hard gewerkt om het schip voor de Nederlandse dienst gereed te maken. Nauwelijks een maand geleden waren we er toevallig getuige van, dat de witte letters „K 3" op de boeg door het mooie grijs werden over geschilderd. Weldra had het gehele schip haar Nederlandse pakje aangetrok ken, en toen pas kwamen de fraaie lij nen goed tot hun recht. Het schip is nog niet geheel gereed voor de dienst, maar toch werd het gis termiddag om half vier door den com mandant, de luit. ter zee der lee klasse B. J. Velderman, in dienst gesteld. Op het achterschip stond een detachement matrozen aangetreden. De braniekragen werden overeind geblazen door de straf fe Westenwind, die hoog boven het schip de werf en de rest van de wereld een echt-Holandse wolkenlucht voor zich Wit joeg. De indienststelling. Nadat de hoornblazer het com mando „geeft acht" had geblazen, betrad de commandant met den eer sten officier, luit. ter zee der 2e klasse J. C. A. Siliacus, het dek. Even later klonk het commando „vlag, geus en wimpel hijsen", waar op prompt aan de achtersteven het rood-wit-blauw gehesen werd, aan de grote mast ging de wimpel naar boven en voor op de boeg wapper de voor het eerst op deze bodem de geus. De hoornblazer blies onder tussen de Vaandelmars. Daarna nam de commandant het woord: „Ik beschouw het als een voor recht, dat mij het commando over dit schip is opgedragen Het is het eerste schip, dat na de bevrijding van ons va derland binnen onze grenzen in dienst gesteld wordt Dit schip draagt een roemruchte naam! Z. M. Koning Willem I had bepaald, dat steeds een schip van de Koninklijke Marine de naam zou dragen var. Carel Josephus van Speijk, den man, die op 5 Febr. 1831 in 's lands dienst de heldendood stierf. Toen de oude „Van Speijk" van de sterkte moest worden afgevoerd, heeft het H. M. de Koningin behaagd, deze naam aan dit schip te geven. Ik verwacht van de bemanning, dat zij de haar opgedragen werkzaam heden met ijver en toewijding zal verrichten, en zal doen, wat de dienst "V van ons eist. Hiermede verklaar ik dit schip voor in dienst tc zijn gesteld!" Een prima schip. Daarmede was deze korte plechtig heid ten einde. De matrozen verspreid den zich weer en de werklieden zetten hun onderbroken arbeid voort. Wij maakten nog een kleine rondgang door het schip, ons een weg banend tussen arbeiders, kabels en gereedschappen, en wij kregen wel een indruk van de uit stekende inrichting van deze belangrij ke aanwinst van onze Koninklijke Ma rine. Het biedt een grote mate van comfort aan officieren en bemanning. De ,,Van Speijk", die 1268 ton wa ter verplaatst, 77,90 m. lang is, 10,20 m. breed en 3,10 m. diepgang heeft, is voorzien van een bewapening van 4 12 cm-kanons in dubbelopstelling achter schilden, 4 mitrailleurs anti- lucht van 3,7 cm, eveneens in dubbel opstelling, en 6 20 mm Oerlikons. De voortstuwing geschiedt door twee 2-tact dieselmotoren van 3500 pk., die het schip een snelheid kunnen geven van 18 mijl. Het zal in de buitenhaven worden klaargemaakt; o.a. komt nog een radar installatie aanboord, benevens de nodi ge olie en munitie, waarna het wan neer precies is moeilijk te voorspellen zal uitvaren, om dienst te doen bij de Visserij-inspectie. Moge de „Van Speijk" voorspoedig varen en een ge lukkiger einde vinden dan het schip van haar groten naamgever. Enige maanden geleden werd door de personeelsverenigingen „Elgawa" (Water en lichtbedTijven), „De Postiljon" (PTT) en „Debo" (N.V. Drukkerfij v h. C. de Boer Jr., ca) besloten gezamenlijk ont wikkelingsavonden te organiseren. Er werd een oproep gericht tot andere plaatselijke personeelsverenigingen om zich aan te sluiten, met het gevolg, dat ook „A. en O." (confectiefabriek Gebr, Meijer) zich in principe tot de bedoelde samenwerking bereid verklaarde. De eerste in dit kader georganiseerde avoncf werd Maandag j.1. in „Formosa" gegeven. Een 300-tal belangstellenden, welk aantal ongeveer gelijkelijk over de vier genoemde verenigingen was ver deeld, woonde deze avond bij. De betekenis van de walvis. De hoofdschotel was een lezing over „Een nieuwe Nederlandse Walvisvaart", door <ïr. A. G. U. Hildebrandt uit Rot terdam. Voor de pauze hield hij een inlei ding, waarin hij het een en ander ver telde over de walvis, zijn betekenis voor de vetvoorziening, en over de walvis vaart. Allereerst gaf dr. Hildebrandt een historisch overzicht, waarin hij o.a. ver telde, hoe in het begin van de 17e eeuw de Nederlanders de walvisvaart gingen beoefenen (oprichting Noordse Compagnie in 1614). Het bleek wel, dat voor deze vaart mensen nodig waren, die over een behoorlijke dosis zeemanschap beschik ten, en het was dan ook niet te verwon deren, dat vele van onze grootste zeehel den uit de geschiedenis hun „loopbaan te water" op een walvisvaarder zijn be gonnen. Aanvankelijk werd de walvistraan bijna uitsluitend gebruikt voor straatverlich ting, maar toen later de petroleum op de markt kwam, werd de traan gebruikt bij de zeepfabricage. Later nog, toen men kans zag door een hardlingsproces de on aangename reuk te verwijderen, ging de walvistraan een belangrijke rol spelen bij de margarineproductie. Bijna 30 °/o van onze vooroorlogse margarine bestond uit walvistraan! Nieuwe kansen voor Nederland. De lezing gaf een goede indruk van de enorme hoeveelheden kostbare grondstof- Waar gaan we heen? Woensdag 1» Juni: Lutherse Kerk, ds G. Visser spreekt over „Massagraf ontdekt". Donderdag 20 Juni: Lutherse Kerk, ds. G. Visser spreekt over „Doorbraak van het Leven". fen welke één enkele walvis van 30 me ter lengte en een gewicht van 150.000 kg oplevert! Dr Hildebrandt vertelde ook van de verschillende verplaatsingen van het Jachtgebied, en hoe na deze oorlog van de 34 walvisvaarders nog maar 8 deugdelijke schepen waren overgebleven, waaronder 5 Noren en 3 Duitse, Nu heeft ook Nederland een mooie kans, om evenals vroeger, bij de her nieuwde walvisvaart een woordje te gaan meespreken. Er wordt dan ook op het ogenblik de staking bij de Ned. Scheepsbouwmij. is immers ge ëindigd! weer gewerkt aan de af bouw van de „Willem Barendsz", een walvisvaarder van ruim 10 000 brt en 170 m lengte, die als moederschip van een 8-tal vangschepen in het najaar zal uitvaren, om in de Zuidelijke IJs zee de walvisvaart te beoefenen. Dit initiatief is van zeer groot belang voor de toekomst, want het ligt in de be doeling, met dit schip in de periode van November 1946 tot Maart 1947 niet minder dan 18.000 ton walvistraan te verwerken. En dat betekent een zeer aanzienlijke verbetering van onze nationale vetpositie. Een na de pauze vertoond filmpje gaf van de walvisvaart een duidelijk beeld: énerzijds bleek wel, dat het vangen en slachten van een walvis (een zoogdier!) toch wel een vrij lugubere bezigheid is, maar anderzijds werd het duidelijk, welk een belangrijk bedrijf de walvisvaart ook voor ons land is. Ter afwisseling van deze leerzame voor dracht, werden muzikale bijdragen gele verd door mevr. stevens—Derksen (piano) en de heer D. Abbenes (viool) en door de dames R. te Boekhorst en W. Reekers, die enige aardige liedjes zon gen met guitaarbegeleiding, DE „MOTORBRIGADE" WEER PRESENT! Sinds gisteren heeft onze neiuerse politie weer de beschikking over een motor-met-zijspan, zoals wij die in de goede dagen van weleer door de straten konden zien snorren, op jacht naar ver- keersovertreders of anderszins. Het is weer een Harley Davidson, maar nu van een nieuwer en nog deug delijker type, een machine, die zijn be rijder niet spoedig in de steek laat. Onze verkeerszondaars mogen van nu af aan dus wel extra oppassen, want al rijdt een overtreder nog zo snel, de H. D. achterhaalt hem wel! GESLAAGD. Voor het Machinisten-diploma A (scheepswerktuigkundige) slaagde onze stadgenoot de heer W. Smit. AANGEHOUDEN. De politie heelt iemand aangehou den, die verdacht werd zich te heb ben schuldig gemaakt aan diefstal. Iruk: Dagblad v. Noord-Holland N V Door G, TH, ROTMAN. (Nadruk verboden.) 7. Daar hoorden we, ergens onder een stoel, een gepiep. En zowaar, er waren nog meer muizen in de kamer! We stel den ons netjes voor. De muizen wisten precies, waar 't lekkers te vinden was en een ogenblik later zaten we met z'n allen boven op de tafel, waar het theeservies gereed stond. 8. De koekjestrommel konden we Jam mer genoeg niet open krijgen, maar er stond een kan vol heerlijke, vette zoete melk. Bibbersnoet was de eerste, die er op zat, maar o wee! Toen ze voorover- bukte om bij de melk te komen, schoo ze er heleméél ln! O foei, wat stond ik 'n angsten uit! Op voordracht gemeentesecretaris tc Zwolle. B. en W. van Zwolle hebben op de voordracht ter benoeming van een nieuwen gemeentesecretaris in de vacature, ontstaan door de pensionnering van mr. dr. G. v. Leyden, als no, 1 geplaatst de heer H. Bakkér, secretaris der gemeen te Kampen. Nummer twee is mr, dr. E. v. Bolhuis, secretaris van Den Helder. Zondagavond. Uit het overladen sportprogramma van dit week-end eerst Iets over de prestaties van de reserves van onze oudste vereniging op Zaterdagavond. Evenals bij 't eerste elftal is ook daar die goede opleving 'e constateren. Dit kunnen op deze wijze inplaats van moeilijke wedstrijden, prettige lee: zame ontmoetingen worden. Wat mij die avond bijzonder heeft ge troffen, is het opmerkelijk groot aan tal toeschouwers uit kerkelijke krin gen. Inderdaad zullen wij al het mogelijke moeten doen om onze sport geheel op Zaterdag te houden. We kunnen de Zondag dan geheel wijden aan het ve'e en goede andere wat het leven schenkt. Bij Racing natuurlijk the top of the day! Dat begon al 's morgens me* het kampioenschap van het tweede elftal. Deze jongens mogen dan di reserves zijn, in toewijding en clubliefde zijn ze zeker niet de minderen van de spelers uit het eerste. Via de honderden, die om één uur zich reeds verdrongen voor een plaatsje voor het grote middag gevecht, gelukte het nog even naar huis te gaan. Geabonneerd als zij schijnt te zijn op prachtig zonnig weer, ontvangt Racing de duizenden toeschouwers, enige vooraanstaande figuren uit de Voetbalbond en„Alcmaria". De club, die altijd een sieraad was in het sportleven van Noord-Holland, een vereniging met een prachtige staat van dienst. Jammer, dat zij, gedwongen door allerlei tegenslagen, genoodzaakt is haar plaats te verdedigen tegen Racing. In tegenstelling met de algemene opinie dat de Alkmaarders ernstig op retour zijn, offreren zij ons van middag een prachtige tweede klasse- partij, waar Racing de handen vol aan heeft. Aanvankelijk denk je in de tweede helft, dat de jongens uit Den Helder met hun bekende geestdrift en uit houdingsvermogen goede kansen hebben. Voor het eerst zien wij dit jaar een tegenstander, die dit wapen kan pareren. Zonder twijfel was dit een wedstrijd van prachtig gehalte, waarvoor wij naast de clubs zeker ook arbiter Hessink dankbaar kun nen zijn. Practisch valt volgende Zondag hier op het Tuindorp de be slissing. Weten de aal-vlugge S. D. W.-ers ook hier te zegevieren, dan is de zaak bekeken. Tenslotte trok onze spes patria naar Alkmaar, waar ruim elfhonderd kereltjes van 12 tot 16 jaar deel namen aan het jaarlijkse adspiran- tentournooi. Indachtig aan het be kende lied: „Nieuwediep jij 8aat nooit verloren", pikten ze daar ver scheidene eerste en tweede prijzen weg. Door de zon gebruind en uitge hongerd kwamen de adspiranten van avond, getooid met de erespeldjes van de bond, weer thuis. Tot de volgende week, lezers. De grote militaire sportweek van O. en O. Toean Tik-Tik. Amstelkerk 14 6 v. Monrovia. Be"®I kalis 14 6 te Sydney. Deo Ducc 17- van Amst. te Kopenhagen. Frans va Mieris 17 6 van W.-Indië te Antwerpen. Hermes 12 6 te Curagao. Ino 12° Curagao. Iris 17-6 van Lissabon na_ Rotterdam. Johan v. Oldenbarnevei Amst. naar Batavia, 16 6 te Southamp Nieuw Holland, Amst. n. Batavia, van Southampton, 26-6 te Port Said wacht. Pericles 13 6 te Talcahuano.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 2