HELDERSCHE COURANT De N.S. herstelden reeds 4000spoorwagens! H.M. de Koningin decoreert 30 helden van het verzet Teleurstellend NIEUWSBLAD vnsm DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL. WI&R5NGEN EN ANNA PADLOWNA Ontroerende plechtigheid op Soesterherg Weerbericht. Meeting van de E.V.C, in Amsterdam Motie ter erkenning der Centrale aan de regering Vijf prekers voeren het woord Men beschikt over een internationaal locomotievenpark De Hollandse de beste VRIJDAG 21 JUNI 1946. 70e Jaargang No. 9768» VERSCHIJNT DAGELIJKS Advertenties 11 cent per millimeter Telefoon *345, Den Helder. Directenri S. KONING. Hoofdredacteur! J. BIJLSMA. Ultgavei N.V. Uitg. MIJ. Holl. Noorderkwartier. ABONNEMENT PER KWARTAAL; Stad en omgeving f 2.60. Postabonnementen f 3.00 Gironummer 16066. N.V. DrukkerU v.h. C. de Boer Jr. Het vliegveld Soesterberg was gisteren het toneel van de grootste militaire plech tigheid sedert jaren. Zware slagregens en hagelbuien, nu en dan zelfs vergezeld van bliksem en don der, poogden enige malen vergeefs enige afbreuk te doen aan het indrukwekkende schouwspel, dat aanstonds om half elf De tegenvoorstellen van Sjahrir zijn teleurstellend en zij moeten een desillu sie zijn voor onze regering en voor den luit. gouverneer-generaal Van Mook, die waarlijk wel begrip hebben getoond voor de wensen van de extremisten en naar veler overtuiging reeds tever wa ren gegaan in n consessies. Sjahrir en de zijnen hebben daar blijkbaar an ders over gedacht en stellen niet minder dan de eis, dat de Indische vrijstaat bui ten het rijksverband zal treden, waar door Nederland dus alle zeggenschap kwijt zou zijn en alle controle zou mis sen. Kan en mag de regering aan deze eisen van de nationalisten toegeven? Het beantwoorden van deze vraag is waarlijk niet zo simpel als het stellen er van. Het gaat hier niet uitsluitend om al of niet vermeende rechten van een volk dat naar vrijheid en zelfstan digheid streeft, maar het gaat hier ook om de bescherming van een volk, dat door e meer dan driehonderd-jarige band aar. Nederland is verbonden. Be tekent het loslaten van Indië niet het overgeven van een millioenenbevolking aan een regering, die nog geen blijk heeft gegeven het vertrouwen van de bevolking te bezitten, doch die in te gendeel niet in staat is gebleken de rust en veiligheid voor die bevolking te handhaven. Op Sumatra, dat ook bij de Indische vrijstaat zou worde:- ingelijfd, heerst grote onrust. Politieke groepen arreste ren elkanders leiders. De armoede en ellende nemen, volgens de Bandoengse Courant, zienderogen toe en de Inheem se bladen uiten hun openlijke bezorgd heid over de niet meer te verbergen chaos. Op Java ontbreekt voor de bevolking elke vrijheid zich onder dit regiem te uiten. De moord op honderden Chinezen was mogelijk, zonder dat de extremis tische regering daartegen iets kon doen. Het blijkt dus duidelijk dat deze rege ring niet over 't nodige gezag beschikt om haar onderdanen onder bedwang te houden en botsingen te voorkomen en verdrukking van het volk tegen te gaan. Mag Nederland aan een dergelijke re gering de twee belangrijkste eilanden van de Indische Archipel, Java en Su matra in handen geven? Of is zij ver plicht tegenover het Indonesische volk het daartegen te beschermen? Het mag bij de beslissing, of men al of niet toe zal geven aan de eisen van de regering Sjahrir waarlijk niet gaan om het egoïstische standpunt dat wij In dië graag zouden willen behouden, want dat is toch een kwestie van tijd, maar of het verantwoord is het Indonesische volk over te leveren aan deze z.g. re gering, die niet het gezag en niet het vertrouwen van het volk heeft en die oorzaak kan zijn van chaotische verwar ming in ons schone Insulinde. De beslissing voor de regering is niet gemakkelijk en van zeer verre strek king. B. aanving, toen H.M. de koningin Wilhel- mina op het terrein arriveerde en daar door den chef van de generale staf, luit. generaal mr. H, J. Kruis werd begroet. Gekleed in licht grijze bontjas, recht opstaand in de rode Ford V 9, liet H.M. zich langs de troepen rijden, die in een groot carré op de heide stonden opge steld. Kol. H. J. J. W. Dürst Britt, comman dant van de le divisie meldde deze troe pen voor de inspectie. Aan de Westzijde van het terrein was een ruimte afgelijnd, de z.g. „Saluting Base". Daar zouden dan aanstonds de 30 helden van de fronten en van het verzet door H.M. persoonlijk worden gedecoreerd. Van deze gebeurtenis vormden de bijzondere plechtigheden van deze dag de omlijs ting. Ter zijde van deze ruimte stonden in afzonderlijke vakken alle opper en vele hoofdofficieren van de verschillende onderdelen van zee-, lucht- en landmacht, hunne excellenties de ministers, prof Ir. W. Schermerhorn, mr J. Meijnen en J. M. de Booy. De leden van het kapittel van de militaire Willemsorde, verschei dene buitenlandse militaire attaché's. Toen de auto van H.M op de „Salu ting Base" arriveerde stond daar reeds de Cadillac, waarin prinses Juliana met de kleine prinsesjes was gezeten. Zie vervolg pag. 2 AFNEMENDE BUIÏGHEID. Weersverwachting, geldig tot Vrij dagavond: Wisselende bewolking met in het Oosten van het land plaatselijk nog enkele buien. Overdag matige wind tussen Zuidwest en Noordwest. Iets warmer. 22 Juni: Zon op: 4.19. Onder: 21.03 Maan op: 1.05. Onder: 12.21 In tegenwoordigheid van verscheidene autoriteiten heeft Z. K. H. Prins Bernhard te Rotterdam het Zeemanshuis van de Missions to Seamen geopend. Beter is het eigenlijk te spreken van een heropening, want zeemanshuis bestaat reeds sinds 1914, toen de heer Verheul, thans nestor der Rotterdamse architecten en nog altijd vol vitaliteit, dit fraaie gebouw deed verrijzen, dat zulk belangrijk werk mogelijk maakt ten behoeve van de zeelieden van alle nationaliteiten. De Missions to Seamen geven den zeeman het gevoel van vertrouwen. Hij kan daar ook zijn vrienden ontvangen en het doet prettig aan, dat de opvarenden van koopvaardij en marine hier ook een gezamenlijk trefpunt kunnen vinden. Mr. G. J. van Heuven Goedhart, hoofdredacteur van „Het Parool" en lid van de Tweede Kamer, deed zijn rede voorlezen. AMSTERDAM. Om een rond getal te nemen: de Spoorwegen hebben zo n der tigduizend spoorwagens te herstellen. En hoe te herstellen. Wie de uitgebrande locomotieven en rij tuigen ziet, welke op sommige stations staan opgesteld, kan zich niet voorstellen, dat daaruit nog eens een bruikbaar voer tuig kan worden gemaakt. Maar de tech nici staan voor niets en niet alleen in de grote fabrieken en werkplaatsen worden spoorwagens hersteld, ook in de kleinere depóts doet men wat men kan. Zo heeft Donderdag de vierduizendste herstelde spoorwagen van het hoofddepöt Rietlanden te Amsterdam proef gereden, een locomotief wel niet van het grootste soort, maar die toch een snelheid van 120 km. per uur kan halen. In één maand tijds hadden de arbeiders van het hoofddepót het metkogelgaten doorzeefde, totaal geruïneerde vehikel weer in een bruikbare locomotief omge toverd. Men combineert de onderdelen van geheel en al onbruikbare, gesloopte locomotieven met nog in goede staat zijnde machines en de spoorwegen kun nen weer een trein meer laten lopen. Zo langzamerhand komen de spoor wegen weer in materiaal te zitten. Had den ze voor de spoorwegstaking 866 loco motieven, thans hebben ze er 782, waarvan er 333 nog of weer bruikbaar zijn, 284 in de werkplaatsen worden hersteld, 124 gesloopt worden en tenslotte worden er nog 59 „vermist". 405 door de Duitsers Amsterdam, 21 Juni. - De Amsterdamse Apollohal was tot de laatste plaats volgestroomd voor de meting van gisteravond, waarop een vijftal sprekers het woord voerden, met als doel zoals op het manifest, dat vooraf in de stad is verspreid, staat vermeld „de bevolking ervan te doordringen, dat het noodzake lijk is, dat de regering alles in het werk stelt, het reeds maanden durende conflict tot een bevredigend einde te brengen'". Hij gaf als zijn overtuiging, dat achter talloze kleine aspecten van het huidig conflict staat dit grote aspect, n.1. dat van de strijd tussen de oude vakbonden enerzijds en de E. V. C. (met 180.000 leden) aan de andere kant. „Niet alleen de regering heeft oogden oor", aldus de schrijver en hij zou willen, dat de re gering kwam tot de erkenning van de E. V. C. en tegelijk rekening zou hou den met die erkenning". De heer H. M. yan R a n d w ij k, hoofdredacteur van „Vrij Nederland" gaf als zijn mening, dat van geen toe komst sprake kan zijn als deze gemaakt moet worden zonder de arbeiders". De heer A. J. K o e j e m a n s, hoofd redacteur van „De Waarheid" en lid van de Eerste Kamer, was de derde spreker. Deze zei o a.: „Rijksbeoordelaars stel len de lonen vast, punt. Van democra tie is geen sprake meer". Aan het slot van deze vergadering, waarin herhaaldelijk door applaus van de instemming vari de aanwezigen werd blijk gegeven, werd met gejuich de volgende motie aangenomen: Motie. De vergadering van 20 Juni 1946 in de Apollohal te Amsterdam, belegd door de E. V. C. voor de bevolking van Am sterdam, gehoord de tot haar gerichte toe spraken van G. J. van Heuven Goed hart, H.M. van Randwijk, A. J. Koeje- mans en F. Kuiper, dringt er bij de regering met de meeste klem op aan haar medewerking te ver lenen aan een bevredigende oplossing van de stakingen der zeelieden en in de havenbedrijven van Rotterdam en Am sterdam, opdat na beëindiging van het conflict het recht der zeelieden, om door tussenkomst van de door hen zelf ver kozen vakorganisaties medezeggenschap te verwerven, bij de toekomstige herz'e- ningen en aanvullingen van hun arbeids contract, gewaarborgd zij. gestolen locomotieven zijn al weer terug gekeerd, waarvan er 161 hersteld zijn. Bovendien beschikken de Spoorwegen over 25 Zwitserse, 38 Zweedse, 27 bruik bare Duitse en 105 onbruikbare Duitse, 305 bruikbare Engelse en 34 onbruikbare Engelse. Een allegaartje dus van locomo tieven en de chef van het hoofddepöt ver klaarde desgevraagd zonder chauvinisme dat de Hollandse nog altijd de beste blij ken tg zijn. Met personenwagens minder goed. Met personenwagens is het minder goed gesteld. De Spoorwegen hebben er 654 bruikbare, waarvan 267 buitenlandse. 704 zijn defect en 583 worden nog „vermist" Intussen zijn er 364 uit Duitsland terug gezonden. Ook veel materiaal voor werk plaatsen en magazijnen Is daar terug gevonden, maar het is nog lang niet zover dat de Spoorwegen kunnen zeggen, dat ze al het gestolene weer terug hebben gekregen. De beambten wachten echter daar niet op en werken verder en zo als we hebben kunnen constateren, met goede resultaten. EVACÜé'S VERLATEN SIAM. Achthonderd evacué's hebben op 19 Juni met de „Tabinta" Siam verlaten op weg naar Nederland. Omstreeks 19 Juli zal de „Ruys" 1800 evacué's als Laatsten naar Holland vervoeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 1