Gastvrouwen in de lucht Journaal Holland-Zwitserland De Nederlandse kanonneerboten De ontwikkeling der scheepvaart niet zó, als men had gehoopt Een interessant, maarvermoeiend bestaan 4 Zware onweerscbade in Engeland IUit de wereld van I het hoekI De lieve jeugd aan het werk Aankomst „Boissevain" Nationale zeilwedstrijden op het Alkmaarder Meer Uit de historie der Kon. Marine Een idéé van keizer Napoleon Rotterdam maakt zich bezorgd Batavia gesloten Amsterdam Brussel—Luzern Geen vreugde in Frankrijk V ervoerseconomisch coloquium Ook Z^ndam -A'dam electrisch HET WERK VAN DE STEWARDESS In de deuropening van een «dansende DC-3 staat de KLM-stewardess in haar keurig blauw uniform en met een glim lach nodigt zij de passagiers uit haar domein te betreden. Een oude dame ^>'edt zij haar helpende hand, een vier jarige peuter, die luidruchtig protesteert tegen zijn te korte beentjes, wordt veilig in haar armen naar boven getranspor teerd. ,,Please can you teil me what time the plane is due in Malmoe?" (Kunt u mij zeggen, wanneer het toestel in Mai- tn8 aankomt?) „Certainly, Sir, 8,30 local time." (Ze ker, mijnheer. 8,30 uur plaatselijke tijd.) „Mademoiselle, voulez vous me don- ner une pièce de papier?" (Juffrouw, kunt u mij een stukje papier geven?) „Mais, naturellement, madame, voilé." (Zeker, mevrouw, als 't u blieft.) „Iedereen aan boord?" vraagt de sta tionsemployé en met een knikje naar de stewardess: „Telt u even het aantal pas sagiers?" i „Twintig «n twee kinderen." De reis begint «O.K." .1* De noodzakelijke formaliteiten worden afgehandeld, de deur wordt gesloten en 'ide reis neemt een aanvang De ttewar- Uess lccpt bedrijvig heen en weer. „Wilt u een plaid, mevrouw?" „Zal ik even uw riemen vastmaken, meneer?" Geduldig legt zij alles uit en beant woordt de vele vragen. Zij verstelt de stoelen en geeft allerlei aanwijzingen. Haar functie is een combinatie van verpleegster, secretaresse. vriendin, moeder, dochter, zuster en vertrouwe linge voor degenen die de reis in het vliegtuig meemaken. Als het toestel het luchtruim heeft gekozen, deelt ze de routekaarten uit jen geeft een korte beschrijving van het traject, dat gevlogen zal worden. Het is helder weer en de passagiers kunnen het landschap beneden zich makkelijk 'op de kaart volgen. Haar volgende werkzaamheid bestaat "uit het klaarmaken van de maaltijd, die in het vliegtuig geserveerd zal worden: "een kop koffie, sandwiches, sinaas appels, tabletten chocolade en andere -lekkernijen. Bij het ronddienen maakt ze hier en tiaar een praatje met de verschillende reizigers en doet haar best om zoveel mogelijk aan hun wensen tegemoet te komen. Een oud heertje vraagt haar: •„Is de lucht boven de wolken altijd blauw?" Van stewardessen wordt nu 'eenmaal verwacht, dat zij een antwoord 'op iedere vraag weten. „Houdt u van uw werk?" vraagt ie»- 'mand, haar vriendelijk over zijn lorgnet monsterend. „Zeker", is het niet minder 'vriendelijke antwoord, „u weet, ik houd van reizen en interesseer me voor an dere volkeren en hun gewoonten, maar het meest houd ik van mijn werk, om dat het mij de gelegenheid geeft mij al reizende voor mijn vaderland nuttig te maken." „Hoe lang bent u al in dienst van de K.L.M.?" „Onze opleiding is 1 April begonnen, eerst hebben we theoretische kennis op. gedaan, die bestond uit het bijschaven Van Frans en Engels, Spaanse lessen, énige kennis over vliegtuigen en de K.L.M. in het algemeen. Daarna hebben We de practijk geleerd op de binnen landse lijnen en vervolgens zijn we dienst gaan doen op het Europese lucht net. Ook hebben we in de passagekan toren gewerkt en nog steeds verrichten We administratief werk, als we grond dienst hebben. Thans wordt er van ons verwacht, dat we allround geschoold zijn voor onze job. Een werkkring, die niet bestaat uit een louter luxe leven tje, zoals velen zich weieens voorstellen, maar een vrij vermoeiend, hardwerkend bestaan. Maar het geeft me een gevoel van voldoening en het bevalt me best." De toehoorder luistert belangstellend naar haar verhaal en verwondert zich over het gemak, waamee ze de conver satie gaande houdt. Dan vraagt hij: „Op welke lijnen worden de stewardes sen eigenlijk gebruikt?" „Op alle lijnen, behalve op de Am- serdam-Batavia-dienst. Deze afstand ls te lang en te vermoeiend. Op de Trans atlantische routes zijn 2 stewards en 1 stewardess in dienst voor de verzorging der passagiers." Dan, met een ver. schrikten blik naar buiten, breekt zij het gesprek af. „Het spijt mij. maar ik zie dat we het vliegveld van Kopen hagen, Kastrup, al naderen, ik moet de passen gaan inzamelen." zo nieuwsgierig was naar de blauwheid van de hemel. „Ja, ja", zegt hij, „heel anders dan de Hollandse lucht!" Eén voor één verlaten de passagiers het vliegtuig voor de pascontröle. De stewardess kijk» op haar horloge. Twin tig minuten tijd, vóórcbt bet vliegtuig weer naar Malmö vertrekt. Zij kijkt om zich heen. voor enige minuten aan zichzelf overgelaten. Ze is gelukkig, want zij houdt van haar werk. Het ls niet alleen interessant en amu sant, maar evenals de andere „gast vrouwen in de lucht", sehepf ze hst grootste genoegen in het feit. dat haar aanwezigheid aan boord van het vlieg tuig de reis voor de passagiers 'n beetje aantrekkelijker en gemakkelijker maakt. „Good luek, vliegende gastvrouw! LONDEN (ANP—ANETA). Het he vigste noodweer sinds laren, dat geheel Engeland heeft geteisterd, heeft duizen den acres graan- en tuingewassen plat geslagen. Een groot gedeelte van de graanoogst ln sommige gebieden ls ver loren. Men wacht af. of dit Invloed zal hebben op de broodrantsoenering. Er was gerekend op een opbrengst van 525.000 ton tarwe van de oogst ln Engeland. „Wat moet je nou weerj" schijnt deze lcleine puk te willen zeggen, want die aardige stewardess was net zoo'n mooi verhaaltje aan het vertellen en nu komt die nare fotograaf weer storen. (K.L.M.-foto.) LETTERKUNDIGE WEDSTRIJD 1946. De keus van mededingers voor de letterkundige wedstrijd voor Bra bant van 1946, met een prjjg van 7.500 fr. wordt beperkt voor de Vlaamse letterkunde tot de volgen de personen: de heren Touasaint de Boelaere, Nan Hecke, Verdeyen Ward Shouteden, R. Herreman, Maurits Roelants en P. Buckinx. Voor de Franse letterkunde wordt de keus beperkt tot de heren Leo- pold, Rosy, Charles Bernard, Louis Pierard, Firmin van den Bosch, Ro- bert Vivier, Maurice Careme, Ar- mandi Bernier en Gustave Van Wel- kenhuyzen. Gelean. Twee 10-jarige jongens hebben de rk meisjesschool aan de Kastanjelaan te Lindenheuvel zoo zwaar met stenen bekogeld, dat de jeugd met vervroegde vacantle moest gaan. Meer dan zestig ruiten waren stuk gegooid, Alle leslokalen lagen be zaaid met glassplinters, aardkluiten, kei- en bakstenen. De aanblik deed denken aan die na een bombardement, ment. De directie van de Koninklijke Ned, stoomboot Mij. maakt be kend, dat met het oog op een vlot ver loop drr ontscheping van passagiers bij binnenkomst van het m. s. „Bo'-sse- va'n" hetwelk op 5 Augustus a.s. aan de Surinamekade te Amsterdam wordt vetrwacht, geen verwelkomers tot de terreinen en loodsen van de maat schappij kunnen worden toegelaten. Slechts zij, die met een auto passagiers komen afhalen, kunnen hiermede tot het terrein worden toegelaten. Het is de Inzittenden evenwel niet toege staan de auto te verlaten. ZEILEN. Op 24, 25, 26 en 27 Augustus a s. zullen door vier Noord-Hollandse verenigingen t.w. Zaanlandse Zeilvereniging, Zeilver eniging De Onderlinge, Watersportver eniging „Uitgeest" en de Alkmaarse Zeil- en Roeivereniging nationale zeil wedstrijden worden georganiseerd OP het Alkmaardermeer. In afwijking van de jaarlijks door de Zaanl. Zeilvereniging te organiseren tweedaagse wedstrijden op t Alkmaar dermeer, geschiedt dit thans en voor de toekomst door bovenstaande vier ver enigingen, met de bedoeling het aantal verenigingen, dat afzonderlijk wedstrij den houdt, te beperken. Kopenhagen in zicht. Haastig gaat zij de rij langs en haalt de passen op, die bij de douane gecon troleerd moeten worden, „Fasten your beits, please, we're going to land." (Maakt u klaar, wij gaan lan den.) Duidelijk kunnen de passagiers hec witte stationsgebouw op het vliegveld Kastrup onderscheiden. De landing levert met het mooie weer geen moeilijkheden op en als het vlieg tuig tot stilstand ls gekomen, opent Qe stewardess de deur. „Ruikt u de buitenlandse lucht?" vraagt ze glimlachend aan den heer, die (Van onzen R'damsen correspondent. In fle eerste maanden na de be vrijding was er alleszins reden om verheugd te zijn over het snelle herstel, dat zich aftekende in de haven van Rotterdam. Al heel spoedig kwam het eerste schip binnen en het duurde niet lang of het werden er enkele per dag, en kele tientallen per week. Maar het herstel is niet in dit tempo voortgegaan. En wanneer we nu toe zijn aan een honderd schepen per week, dan is er heel wat minder reden tot vreugde, want dat is nog een zeer beschei den aantal, en het kan niet wor den ontkend, dat zich voor de ha ven van Rotterdam een ontwikke ling heeft voorgedaan, die, voor zichtig uitgedrukt, minder gunstig moet worden genoemd dan mocht worden gehoopt. Enige omstandigheden hebben daartoe samengewerkt. In de eerste plaats wel de boemerang-werking Van een propaganda, die het heeft doen voorkomen, alsof Rotterdam door den oorlog totaal is vernield. Zeker, Rotterdam heeft ernstig ge leden door de oorlog, en helaas be treffen deze verliezen ook de haven. Maar de Rotterdamse haven kan een veelvoud verwerken van datgene, wat het nu te verwerken krijgt en zij heeft nog altijd te kampen met een voorstelling van zaken in het buitenland, als zou de haven van Rotterdam totaal onbruikbaar zijn. Een tweede, zorgwekkende factor is, dat Hamburg en Bremen door de geallieerden duidelijk en onmisken baar worden geponeerd. De vraag dringt zich op of de stem van Ne derland in deze aangelegenheid wel krachtig genoeg weerklinkt. De Bel gen zien deze bevoordeling van de Duitse havens natuurlijk ook met lede ogen en zij steken hun misnoe gen niet onder stoele.. of banken. En nu verluidt, dat Antwerpen v«or vele jaren de ravitailleringsha. ven zal worden voor de geallieerde bezettingstroepen. Het ware toch wel op zijn plaats geweest, indien ook Rctterdam een deel van het des betreffende vervoer zou krijgen. De Rijnvaart. Gelukkig behoeven de geluiden niet louter somber te zijn. Juist in de laatste dagen hebben we het zien gebeuren, dat er enige schepen uit Hamburg te Rotterdam zijn aange komen met lading voor het Rijnge bied. Er komt wat meer drukte voor de Rijnvaart, de vaart, waar Rotter dam het van moet hebben. Ook ten aanzien van die Rijnvaart staat Rot terdam evenwel ten achter bij Ant werpen. Immers, België neemt deel aan de bezetting van Duitsland en Nederland doet dat tot dusverre nog steeds niet. Het gevolg is, dat Bel gië dichter bij het vuur zit, en de gevolgen daarvan blijven niet uit. Dat de Rijnvaartdrukte geringer is geworden bij de aanzienlijke waardevermindering, is begrijpelijk. Maar pijnlijk is, dat Nederland's aandeel in de resterende Rijnvaart ook in verhouding geringer is ge worden en dat de Nederlandse posi tie op de Rijn ten opzichte van Frankrijk, België en het zeer actieve Zwitserland achteruitgaat. In verband met het feit, dat Ba tavia eervol evacué's is, is de stad m.i.v. 15 Juli gesloten verklaard. De in Batavia aanwezige evacué's zullen in de gelegenheid worden gesteld om naar Soerabaja en Ban- doeng te verhuizen, waar voldoende woningruimte en voedsel aanwezig zijn. Hun veiligheid wordt daarbij gegarandeerd. NEDERLANDSE SCHEPEN, WELKE VIA SCHEVENINGEN RADIO- TELEGRAFISCH BEREIKBAAR ZIJN. 'Algenib, Amstelkerk, Bloemfontein, Boissevain, Boskoop, Brastagi, Delf zijl. Helder, Indrapoera, Johan de Witt, Johan van Oldenbameveldt, Klipfootein, Kota Agoeng, Kota Bar- ne. Leerdam, Maaskerk. Nigerstroom, Nijkerk, Noordam. Oranjefontein, Randfontein, Ruys, Sibajak, S'oterdijk Wat een kanonneerboot ls valt ln een paar woorden niet te zeggen. Maar mls- ■chlen is de beste omschrijving wel de ze, dat zulk een boot een vaartuig ls, bestemd om kanonnen te dragen en zon der dat bijzondere eisen aan het vaar tuig zelf worden gesteld. Dus, grote vaart en pantser z(Jn niet nodig. Hele maal gaat die omschrijving weer niet op, omdat b.v rivierkanonneerboten de speciale els van geringe diepgang moeten vervullen enz. De familie der kanonneerboten ls dus lang niet zo ge standaardiseerd als b.v. die der torpe dojagers. De kanonneerboot wordt gebouwd voor doeleinden, waar men kan vol staan met goedkope artillerleschepen. Dat houdt dan tevens ln, dat het klei ne scbepen zijn. Vermoedelijk was Napoleon de man. die het eerst met dit soort boten wilde werken en wel om daar zeegaten en ri viermonden mee te beschermen tegen Engelse overvallen en ala beschermers van zijn Invaslevloot. Maar voordien hadden de Zweden al vele kleine kanon- dragende scheepjes, waarmee ze de vaarwateren tusaen de vele rotaeilanden op hun eigen en op de Finsche kusten wilden verdedigen Moeten we die mis schien de eerste kanonneerboten noemen? We maken nu een sprong en wel tot 1885 toen de Krlm oorlog woedde Keizer Napoleon III liet vijf gepantserde kanon neerboten bouwen, omdat hij anders geen kans zag de Russische forten uit zee te bombarderen. Gewone houten en IJzeren vechtschepen waren te kwetsbaar. Deze boten vervulden hun taak met succes en men kan wel zeggen, dat zij de stoot ga ven tot het Invoeren van pantser ln het algemeen. De Nederlandse boten. Wanneer we meer ln het bijzonder de Nederlandse K-boten ln het oog vatten, dan denken we eerst aan Van Speijk, éommandant van een boot van het Na poleontische type <1831). Omstreeks het midden van de vorige eeuw werden een aantal dergelijke vaartuigen gebouwd, die men verdedigingsvaartuigen noemde Ze waren 20 m lang, ca. 7.5 m breed en 110 m. hol, dus niet bepaald oceaanreuzen. In die tijd werden ook atoomflottleljevaar- tuigen en sehroefatoomschepen 4e klasse gebouwd, welke wel twee maal zo groqt waren en die we rustig ook onder de k- boten kunnen rangschikken. Vit die laat ste twee soorten zijn de latere flottielje- vaartuigen gegroeid, die nog omstreeks 1900 in tamelijk aantal bestonden en waartoe men eveneens de schepen der Gouvernementsmarine kan rekenen. Enke le dier vaartuigen dienden na verbouwing nog door als opnemers, mijnenleggers e.d. De laatste, de ASSAHAN (1900), was 890 ton groot. 83 m lang, 9 4 m breed en ging 3 6 m diep De wapening bestond uit 2-10.5 om, 1-7-5 cm, 8-3,7 cm kns, en 1-7.8 em. mortier. Het schip liep 14 mijl en had 1850 ipk vermogen. Deze hele tak derfa milie moest in Indlë orde en rust be waren, kon eventueel havens en reden wat beveiligen en had voor die taken ook aan hoge eisen te voldoen. De Gouvernementssehepen waren ln vredestijd niets dan politievaartuigen, die ook dienst moesten doen voor het ver voer van ambtenaren, regeringsgoederen en het verrichten van Inspectiereizen In oorlogstijd kwamen ze onder de veeht- marine en moesten dan patrouille- en be wakingsdiensten vervullen. Deze plichten zijn in de oorlog tegen Japan voor deze schepen noodlottig geworden, want ze zijn daardoor practlsch alle tot zinken ge bracht, deels door den vijand, deels door de eigen bemanningen, toen ontsnappen naar Ceylon of Australië ondoenlijk bleek. De „strijkijzers". Een heel endere vertakking vormen de 30 „strijkijzers", allen Heldenaren wel bekend. De uitvinder van dit lelijke soort bootjes was de Engelsman Rendel, die beoogde 'n zwaarbewapend scheepje te scheppen, dat door zijn kleine afme tingen vrijwel qntrefbaar zou zijn, en dat buitengewoon handig in het ma noeuvreren moest wezen 2 schroeven zodat het in nauwe vaarwateren goed te gebruiken zou blijken. Dit type maakte nogal opgang. De Engelsen lie ten er bouwen (een ervan heeft in 1915 nog de Belgische kust helpen beschieten), de Grieken, de Chinezen, en nog anderen. Een nieuw één-motorig vliegtuig, dat door den constructeur Frits Diepeft tijdens de bezettingstijd werd gebouwd en bestemd is voor een lucht taxidienst, ls op Schiphol aangekomen. Het toestel, dat een maximum-snellieid van 170 km. kan bereiken, is uitgerust met een Ford V. 8-motor. Het vliegtuig, „Karei Broese van Groenau" geheten, had bij zijn aankomst op Schiphol veel bekijks. Zelfs de grondmecaniciëns, die bezig waren met het nazien van een DC 4, gaven van hun belangstelling blijk. Anefo/Friezer P. Druk: Op de vroegere Nazi-proefboerderlj te Ostlnghausen bij Soest kunnen officie ren en soldaten van het Engelse Rijnleger een cursus in land- en tuinbouw volgen. Cursisten, die na afloop van hun diensttijd op het land willen gaan wer den, doen hier hun elementaire kennis op en de vakmensen kunnen hun kennis weer opfrissen. De productie van deze boerderij dient ter aanvulling van de rent Dagblad v, Noord-Holland N.V. I soenen ln de Britse zóne, Planet News P. Naar het buitenland reizen la ln deze dagen, nog zo kort na de oorlog, geen ge noegen voor wat betreft het financiële budget, waarover men de beschikking krijgt. Vele malen schreef ik brieven, nog vaker bezocht ik deviezen-instituten en dergelijke Instellingen, doch toen ik ein delijk in de Pullman van het Amster damse 1ste perron wegdelnde, kon met recht gezegd worden dat een kinderhand snel gevuld ls Het geld dat Harer Majes teit* regering mij meegegeven had was van een belachelijke futiliteit en ik maakte mij ernstige zorgen over het be roep, dat Ik op diverse Zwitserse porte- monnaies zou moeten doen. Meen niet dat het een kleinigheid 's naar Italiaans Zwitserland te reizen. De reis gaat via Brussel, Luxemburg en Ba zel en de grenscontroles bleken hopeloos lang te moeten duren. Niet zozeer van wege het onderzoek naar contrabande als wel vanwege de mateloze nieuwsgierig heid met betrekking tot vreemde gelds waarden waarover de reiziger al dan niet beschikt. De lange trein dendert Zuid- Nederland door en daarna komt de Bel gisch—Nederlandse grens: Esschen. Vol staan in Nederland te kleine kranten roet politieke vraagstukken en beschouwin gen. Het ls ln België niet anders. Enorme borden op de stations: „Le Peuple, ques- tlons politiques en soeiales". En de naam Van den Acker heheerst alle headlines. Naar Brussel: veel kapotgeschoten hul zen, maar dat beeld kennen we. Verbran de huizen, hulzen zonder daken, half- afgebroken bunkers. Ook hier heerste de Duiste pest. In Brussel laait het leven en he t wordt genoten met volle, diepe teu gen door de massa, die blijkbaar tijd en geld bezit om zieh aan de heerlijkheden des levens te laven. We hebben bijna 2 uur over alvorens de nachttrein naar Bazel vertrekt en dus verlaten we het Gare du Nord en belanden op de Place Rogier. Rijen oude en jonge vrouwen en jonge kerels. Ze bieden bananen, eieren, sigaretten en patates frites aan. Zwarte handel? Ja, maar.... de gendarm kijkt hier zo nauw niet. Leven en laten leven, n'est ce pas? De overdadige lichtreclames enerveren den bezoeker die dit ln Ne derland na Mei '40 nog niet aanschouwde. Hel stralen de lampen ln de Grands Ma- gasins, waar de fijnste dameskleding voor het grijpen ligt. Ewel.... als ge franken hebt, meneerke, en niet zo be rooid op reis moet gaan als die Neder landse Journalist, die zich afvraagt of hU zich de luxe wel kan permitteren de koffers in depot te geven ralson van l'/t frank. Brussel: goedgeklede vrouwen, stromen bier op de terrassen, formidabele porties Ijs en kleine nertnkjes met patatten. Een stel M.Pchanst met de vrouwelijke Brusselse spes patriae en daarna loop ik weer spitsroeden tussen de eieren, siga retten, bananen en sinaasappelvrouwtjes. De nachttrein Brussel—Bazel staat klaar. Een eindeloze sliert wagens, maar er is slechts een rijtuig van de Wagon Lits en dat betekent dat we de nacht zittend- hangend zullen moeten doorbrengen. Als het gevaarte Brussel-Nord verlaat heb lk 18 uur voor de boeg. De stad zinkt weg. De gloed en de flikkering van de lichtreclames worden minder en daarna komt het wijde land van België. De wie len zetten het lied ln dat vele uren zal duren De grote locomotief doet baar best en de wielen gaan dat typisch gierend- loeiend geluld maken dat wijst op grote snelheid. Het la een donkere nacht, slechts nu en dan verbroken door licht flitsen van de voorbijschietende station netjes Soms een korte schaduw van een JOURNAAL HOLLAND—ZWITSERLAND. Onze medewerker, Anthony van Kampen, bezocht gedurende 'n week het Zwitsers-Italiaanse grensgebied Tessino en in 'n vijftal artikelen zal hij van zijn bevindingen ln dit deel van Europa verslag uitbrengen. Zwitserland heeft, en terecht, do reputatie één der weinige welvaart oasen te zijn in de na-oorlogse Europese woestijn, doch dat ook daar de schaduwen en zorgen niet ontbreken zal blijken uit deze serie artikelen. (Red. Heldersche Courant). En ook wtj schaften er on» een groot getat van aan, want onze Marine was zo omtrent 1870 helemaal defensief, en ln onze zeegaten dachten we heel wat aan deze, op het oog gevaarlijke, bootjes te kunnen hebben. Het geschut kon toen niet veel verder dan 2 of 3 km schieten, en zo zouden we er ernstig rekening mee snoeten houden, dat vijandelijke schepen al vechtende onze riviermonden, de Zui derzee, enz. zouden kunnen opvaren, waar ze dan in die strijkijzers geduchte tegenstanders zouden vinden. Immers de eerste 14 stuks (lf71—176) waren elk met een 21cm kanon bewapend, en de laatste 18 (1(74-79) zelfs met een I4cm kanon! (Wordt vervolgd). (Van omen Rotterdamseri corresp.) Teneinde de zo talooze urgente vraagstukken op vervoersgebied ob jectief en wetenschappelijk te be studeren, heeft een aantal jonge verkeerseconomen het initiatief ge nomen tot oprichting van een Ver- voerseconomisch Coloquim. Aan de hand van reeds samengestelde en nog samen te stellen gegevens over aller lei problemen als kost.berekeningen, tariefbepalingen, sociale vraagstuk ken enz. zullen gedaehtanwisselin- gen plaats vinden aan de resultaten waarvan een zo ruim mogelijke be kendheid zal worden gegeven. Het ligt in de bedoeling hierdoor te komen tot een wetenschappelijke ondergrond voor de coördinatie van het verkeer, waarnaar reeds zovele jaren zonder tastbare resultaten wordt gestreefd. baanwachter die met een lamp zwaait. Later in de nacht gaat het dwars door de Ardennen: donkere barricaden van zwart geboomte. Heuvels sluiten de spoorbaan ln. De maan komt op en werpt wat me lancholiek schijnsel op de aarde. De douane aan de Luxemburgse grens is cor rect maar wil toch alles graag weten. Grauw van slaap toon lk de papleren en het schamele hoopje geld. De man ziet er uit als Erlch von Stroheim ln een Weense officiers-uniform. Hoe is het mo gelijk <Jat een zó klein landje zijn amb tenaren zó moot kan kleden.,,. Franse grens: Thionville. Vies, zwart, groezelig, verlaten, droefgeestig. De eer ste Franse kranten! Overal domineert de kop van Georges Bidault, die nu weer als vader des vaderlands optreedt. Felle po litieke platen op de muren. De zon komt op en werpt haar licht over Frankrijk. Arm Frankrijk. Ik geloof niet dat men er erg gelukkig is. Iedere Fransman die ik sprak zegt: „als we dit nu gaan doen.. Maar men gaat niets doen en dat is het ergst van al. Metz.... Strassbourg enorm veel is kapotgeschoten. Rijen hui zen liggen verpuind terneer. Opnieuw was het hier slagveld, met nauwelijks het puin weggeruimd van de vorige wereld brand. In de stadjes weinig leven. Op het land werkt de boer. Met een grote bruin-vilten hoed op, achter de magere ossen. Ik zie voor het eerst goed het gezel- Schap ln de trein. Wel zeer gemengd. Een conglomeraat van nattonaliteitem en standen. Burgers, maar ook veel mi litairen. De laatsten zien er verveeld en moe uit. Ik loop de restauratiewagen binnen en ontbijt. Voor më zitten een paar Fransen en ze laten zich de Vieille Cure en Courvplsier best smaken. Maar als lk terugloop door die slingerend-dei nende trein val ik in de gangen over de benen van mannen en vrouwen en kin- dere, die er vaal en onverzorgd en triest qltzlen. Is dat Frankrijk? Ik had er een andere herinnering aan, maar die dateert van Vóór de oorlog. De Elzas: alle namen van de steden, dorpjes en stations zijn Frans geworden, geen woord Duits is overgebleven. Thans voor goed?Op een enkel emplacement Ziet men wat leden van het Herrenvolk werken, of doen alsof. Ik ben jaloers op hun bruine doorzonde ruggen en ze Zien er kerngezond uit. Ik begrijp, dat ze het werk traineren, want thuis is het Qok niet alls De slapeloze nacht wreekt zich en de hitte doet de rest. Half slapend, half wa kend laten we ons meevoeren en om 4 uur ln de middag rijden we Bazel bin nen. Ik stap uit, graai m'n bagage bijeen en doe wat men als buitenlander moet doen. Fas tonen, koffers openen, geld opgeven, distributie-bonnen opnemen envoor den dokter komen. Iedere vreemdeling wordt, zij het zeer opper vlakkig, getest op ziekten, een lastige doch begrijpelijke sanitaire maatregel van de Zwitsers, wier land al zo lang wereld- asyl ls geweest. Op het station rust lk wat uit: rondom me automaten met sigaretten: Engelse, Amerikaanse en Zwitserse. Prijzen varië ren van een halve frank tot 1 frank 10 oftewel van 30 cent tot 75 cent. Sausjes, bananen, eieren, noten. als een fata morgana ligt het alles uitgesteld en auto matisch spelen m'n handen met de wei nige franken van Harer Majesfeits Rege ring. Ik win het tenslotte van m'n be geerten, maar ik ben blij als ik ln de electrische trein zit, die me in snelle vaart naar het Zuiden zal voeren. Eerst naar Luzern. Een schone, zindelijke trein. Met ge borduurde hoofdkleedjes. Geen gedrang. De trein rijdt zeer snel, naar ik later hoor 135 kilometer. Dat kan hier nog, want de Alpen beginnen pas na Luzern. Ik zie het hooggebergte al aan de hori zon. Witte en grijze toppen, waarover da zon glanst. De trein dondert voort en de eerste biuisende bergkreken passeren we. Via tunnels en viaducten rijden we naar het hart van Zwitserland. Ik zie jade-groene meren en Ijs op de bergen. Watervallen storten langs de bergwanden. Het schemert als we Luzern binnen jagen en m'n oren zijn verdoofd van het gedaver der wielen. 10 minuten rust. ANTHONY VAN KAMPEN. UTRECHT. - Met Ingang van 12 Aug. zullen op het baanvak Amsterdam- Zaandam reeds enige electrische treinen gaan rijden, doeh door gebrek aan ma teriaal zal dit nog op bescheiden schaal moeten geschieden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 3