Benny Starreveld
ft. v. d. LAGEMAAT
Banketbakkerij ELTE
Coöperatie
De Nederlandse kanonneerboten
Overzicht van de ontwerp-vredesverdragen van Parijs
Thans in kaart
UMAKTTWIWISSSUNe VAN RQFNfmf
Billiton levert weer tin
Koninklijke onderscheidingen
op 17 September
iw7henner'teen d6r machtigen van de
4200 jeeps voor Nederland
Gasrantsoenering blijft
voorlopig nog
Uit de historie der Kon. Marine
De fabel van de krekel
de komende
en
en de mier
winter
De „Friso" tijdens de
Meidagen
Opbouw van Nijmegen zal
minstens 10 jaar duren
f tlfinnnn ,ZaI men v00r ongeveer
3-3p0 ooo kunnen bouwen. Voor de
f°rinec^nnJiTen rest dan nog
f 29.640.000. Wanneer de stad in 10
Deurwaarder Prins
Aloemene Begrafenis Vereniging
„DEN HELDER"
NUTSSPMRBANK
Bezoekt Zondag
de Dancing
„Concordia"
in HippotytushoeS
met
en zijn Orkest.
KOOPT
BU DE
Ons brood is beter
en
wij geven iedereen
waar men recht
op heeft.
Onderdelen
en reparatie,
Rijwiel- en
Bandenbonnen
VOOO
CN VAX ^MON&AfiSOi Qp *0419041 BVIiSiSCM
•«O M I «N<94i-4) sccwtc»
RocwecNtcH.
TOT 19* 0O®TC»*Vll*Cn w.*4® ^RV9S*en
VAX*^.*AO «OOICIHSOI^^^ - f. PELT 1*8 70
's-Gravenhage. - Naar da directie
der Billiton Mij. ons mededeelde,
wordt voor 1946 een productie van
Billiton-tin verwacht van 6000
7000 ton. Men neemt aan, dat in 1948
de volle productie-capaciteit weer
zal zijn bereikt. Op het ogenblik zijn
zeven tinbaggermolenj herrteld en
weer in gebruik. Het Nederlands-
Indisch quotum in de wereldproduc
tie volgens het Intern. Tin Regula-
tion schema staat thans op 22 pet.
tegen voor de oorlog 18 pet. De
Nederlandse producenten waren in
1941—'42 de enige, die hun quotum
van 130 pet. konden overschrijden.
De Hollandse Metallurgische bedrij
ven te Arnhem verwachten in de
loop der volgende maand de eerste
lading Billiton tin.
's-Grav.nhage, 2 Ang. Ten einde
meer rellef te geven aan de voor ons
land zo belangrijke datnro van de
derde Dinsdag in September, waarop de
gewone zitting der Staten-generaa!
krachtens de grondwet worden geopend,
zullen de Koninklijke onderscheidingen,
welker verlening gebruikelijk waa op
de verjaardag van H. M. de Koningin,
thans worden toegekend op 17 Sept. as.
Het was Rousseau, die gezegd heelt,
ln de wereld begonnen
is met den man uit het stenen tijdperk
die op zekere onzalige dag de nog on
zaliger gedachte kreeg om het stuk
grond rondom z'n hol met paaltjes al
te bakenen. Hiermee schiep deze man
rfz" en. Promoveerde hij plotseling
r°,r,lL tuer bezittera- Men kan de
parallel trekken met het land, dat de
Atoombom bezit: de USA. Ik weet
wei. de meesten „geloven" het wei
Men heeft al genoeg om aan te den-
daar ls bet inkomsten-belasting-
hnV,!f' r?aai" het dure levensonder.
b° d: Daar 2ljn de zorgen van de op-
verin».8 kinderen. Daar zijn de zui-
verings-, promotie-, kleding-, vacantie-
en duizend andere zorgen. Ten slotte
ifftQ a 1 4 IJ d denken aan zo
iets vervelends en neerdrukkends als
e"°msplitsende bom- En Juffrouw
Verschuur uit de Vijzeldwarsstraat 3-
hoog-achter, heeft waarlijk wel andere
rnrffj? X*ï betboofd deze soort
zorgen. Ook de dokter van 't plebejers
f1?' de student d'e er 's avonds
om zU-nP"«t i"er .Wat bij moet verdienen
om zn studie te bekostigen Ook de
f n/aister- de ambtenaar van
vL m v week, het kamermeisje
van Lhn 16 Ha"H0tel- de conducteur
N«k de Pas ontslagen brood-
NSB-er zonder huis-en-meubilair, de uit
a^fht gerepatneerde en afgedankte
Jü?H»r Van een "kere cultuur-
?nn»I zeboolmeester, de loop
jongen van „De Bijenkorf" de soldaat
en richTfl86 w,eek,na» 'ertrok
f" z'ch afvraagt of de achterblijvende
kwaU^neemen.t..t.0ejUiChen °f het hem
Ik zie per dag in Amsterdam duizen-
ee'n Z Elk gezIcht S4ït
een mens. Ieder mens heeft een hart
En elk hart heeft zo z'n eigen zorven
ver z^n*' di® Atoombon* zorgen zo
Zo ver? De man. naast wien ik giste-
ren zat op het terrasje, ontkende het.
„Wat dacht uzei hii dat
da" d? USA dm dingen alleen maai
voor de show maken? Ik verzeker u, er
ieetn 8 dat hiJ ergens anders
neergelaten wordt dan bij Bikini. Ze
investeren geen mllliarden alleen maar
om Russen te imponeren."
ba'erf 4iep lk door de stad en ik zag
want het38» leefde' Iedere«n had haast
want het liep tegen vijf uur, als de
bevolkmg naar huis gaat. De meisjes
zagen er aardig uit. De winkels lagen
De JS t mooie- aanl°kkelijke dingen
De straten waren schoon en de hemel
letton a 8enS SpeeIde een draaiorgel
J op de wijs van „Morgen wordt het
beter Vrolijk rinkinkelde een trambel
ifs eèn6h !.Pan g!armd met hun meis
jes, een hond danste dwaas en dronken
nr ^e, 2onlicht over het trottoir.
Wat kan Amsterdam móói zijn! Waar
om moet men denken aan dingen als
Bikini en atoomsplitsende bommen'
Amsterdam lééft! Maar diezelfde man
die ik sprak op dat kleine terras met
de rieten stoeltjes en de mahoniehou
ten tafeltjes, had óók gezegd, dat de
schadum van de ondergang over Am
sterdam en de wereld lag. Wie dat niet
zag was stekeblind en alles wat we
deden had volmaakt geen zin. Amster
dam en de wereld dansten een dans om
hL8 8' *lD fe,est op de "nd van een
bijna overborrelende vulkaan.
Nu is het avond geworden. De scha
duwen hebben zich gelegd om elk
De wësterfH elk ding van Amsterdam
verrijst ^«1 en voor
naam boven de huizenzee uit De eerste
ga°an"^airmfhS aangegIoeid mensen
gaan naar theaters, bioscopen concer
ten. Een pinda-Chinees dreint' schorrig
iets over pinda. Vrolijke mensen komen
voorbij in rijtuigen, met er voor driftige
paarden met glanzend opgepoetst vel
Achter de gordijnen van de huizen zie
ik gezinnen ritten. Kinderen gebogen
over hun leerboeken, ouders die de
krant lezen. Moeders aan het verstel-
werk, dat hoog-nodig vandaag nog af
moet.
Op de Dam is het leven verstild voor
een uur of 10 gestold.
Aristocratisch zijn de ramen in de
kerk naast het paleis. Het is weer de
l,ad va? Hembrandt. De stad waar de
grote Meester zijn bezieling, zijn dro-
lijkheid won beZat" de 0niterfe
Atoombom.. Bikini.. USA-USSR..
6 slagschaduwen. Wie ziet ze?
duwen volge°nrw®t h^ft """"w de 8Cfla"
deze tijd, al zijn ^gTrde^sheldT
meer dan zestig jaren prijsgegeven in
herroepen alle dingen die hjj v0% ^aar
heid aanvaard had? Wells, de ziener
geest herroept.... geeft het op.... ver-
avond pesslmisme op «Ja ^te levens-
USA-uss°Rm"" Bikini'- Verhouding
Maar in Amsterdam draaien de bios-
copen. In Amsterdam schreeuwt de man
van het Jan Klaassen-spel op het Dam
rak zich schor. In Amsterdam kan men
zich tol barstens-toe vol eten aan alle
goede dingen van de tafel; in Amster
dam kan men zich drie uur dood
lachen om George Formby. in Amster
dam sloven de honderdduizenden zich
uit, iedere dag opnieuw, om te verdie
nen. Geld., geld., geld., altijd maar
meer geld verdienen, om een iets beter
plaatsje onder de zon te hebben. Nog
meer Rousseau-paaltjes.
Wells herroept zijn levenservaring.
Maar de massa dromt zich saam rond
om de bonnen van de vreugde, de blijd
schap en de wellust. Lach en vergeet,
want de man op het plein heeft z'n
orgel laten spelen: „Morgen wordt het
beter!" En dan.... Bikini is zo zèllg
ver weg. Wie had er ooit vroeger van
gehoord? Wie kan zeggen waar deze
atol ligt?
Amsterdam in de vallende avond Is
iets prachtigs, iets onwerkelijk moois,
iets irreëels. Het is voornaam, lieflijk
en verstild. Het heeft de atmosfeer van
de patriciërs-stad behouden, dezelfde
sfeer die Rembrandt opving in zijn
penselen en wist neer te leggen op
het doek. Amsterdam is het hart van
Holland, het warme, pulserende, bloed
volle hart van dit land, dat óns land
ls. al zien we elkaar ook boos aan,
omdat we het niet met elkaar eens
zijn over de samenstelling van het
nieuwe kabinet, de zuivering en Inao-
nesië. En Amsterdam is het brandpunt
van alle harten van alle Nederlanders.
Is er niemand in deze wereld die het
ontzaglijk gevaar van die Atoom-split
sende bom kan wegnemen? Is er nie
mand op aarde die de macht bezit dit
vervloekte duivelstuig weg te nemen
uit de boosaardige handen van de en-
fants terribles der Internationale Kin
derkamer?
Zolang de supermacht der vernietigmg
in handen blijft van mensen van wier-
goede bedoelingen men geen enkel con
creet bewijs bezit, zo lang zal deze
stad, dit land, dit werelddeel, deze
aarde onbewoonbaar blijven en een
wijze voorzienigheid geve dat nooit de
woorden van dien man op het terras
profetisch mogen worden.
Ziet ge niet dat de schaduwen groter
en dieper worden, ondanks de fanfares
van de conferentie in Parijs?
„Wij moeten anders gaan denken...."
Denkt u vanavond daar eens over.
ANTHONY VAN KAMPEN.
's-GRAVENHAGE. Woensdagavond
zijn te 'a Oravenhage 75 jeeps aangeko.
men, het eerste deel van de 4200 jeeps,
die door. het ministerie van Overzeese
Gebiedsdelen en de importfirma Sieberg
tit Amsterdam zijn aangekocht uit de
dump te Suipes bij Reims.
Van deze 4200 zijn er 2400 bestemd
voor Nederlands-Indië, die in Frankrijk
gereviseerd zullen worden. De overige
18OO zijn bestemd voor verdeling in
Nederland en worden hier te lande ge
reviseerd. Van dit aantal komen 455
Jeeps ter beschikking van overheids
bedrijven, als Rijkspolitie, Brandweer,
Rode Kruis, 200 van landbouwers, om
dienst te doen als lichte tractoren, 300
van het ministerie van Marine, terwijl
't restant is toegewezen ran industriële
en particuliere bedrijven.
De laatste tijd doen geruchten de ronde,
dat de gasrantsoenen van particulieren
binnenkort zullen worden verhoogd, resp.
dat de gasrantsoenering tegen de winter
zal worden opgeheven Van officiële zijde
wijst men er op, dat deze geruchten
van alle grond ontbloot zijn. Hoewel de
Limburgse kolenproductle een regel-
mat:;e stijging vertoont en de Invoer
uit cfe V.Sna bijna twee maanden on
derbreking ten gevolge van de mijnwer
kersstaking, wederom ls hervat, blijft er
een ernstig tekort aan gaskolen bestaan.
Voor de invoer van gaskolen zijn wij n.1.
grotendeels op Duitsland aangewezen.
Zolang hierin geen belangrijke verbete
ring komt, kan er van enige verhoging
van de gasrantsoenen nog geen sprake
zijn.
De regering van Egypte heeft den
Egyptischen minister te Parijs geïnstru
eerd een nota te overhandigen aan den
voorzitter der Vredesconferentie, inhou
dende het verzoek ter conferentie ver
tegenwoordigd te mogen zijn.
De 109 jaar oude molen te Bonnerveen
(gem. Gieten), die in een dusdanigen
toestand van verval verkeert, dat
aan restauratie niet meer te denken
valt, zal onder slopers handen vallen.
Anefo/de Groot.
Voor de vrouw:
Kent u de fabel van de
krekel en de mier? Da
krekel zong de hele zo
mer en was vrolijk an
dacht er niet aan, dat
er ook weer een tijd kon
komen, waarin het niet zo
gemakkelijk was om voed
sel te vinden.
De mier daarentegen
zorgde, dat van het over
vloedige voedsel, dat de
zomer geeft, ook enige
gedeelte voor het kou
dere jaargetijde werd be
waard. Toen de ijs- en
sneeuw-periode aanbrak
ging de krekel dood van
de honger en de mier kon
rustig op zijn voorraden
teren.
Wij zullen van de win
ter niet sterven van de
honger, doch we zullen
nog niet, zoals vroeger,
bussen en flessen fruit
kunnen kopen. De practl-
sche huisvrouw zal daarom
net als de mier ook voor
een wintervoorraad! e zor
gen, van fruit, dat deze
zomer tot nu toe wel erg
duur, maar de komende
winter niet te koop ls.
Hieronder geven wij
enige inmaak-recepten:
Om de suiker zoveel mo
gelijk te verdelen kan
men nu vruchtenmoes
maken en conserveren en
in de komende winter
daar met suiker kleine
porties van tot jam ver
werken.
De Inmaak van hele
vruchten.
Steriliseren 1 kg. vruch
ten wassen en op een
vergiet laten uitlekken.
I Het fruit in de goed
schoongemaakte lnmaak-
flessen overdoen en deze
met koud, gekookt wa
ter, waarin naar verkie
zing 2S-75 gr. suiker per
d.1. ls opgelost, bijvullen
tot 2 cm. onder de rand.
Zachte vruchten, als aard
beien en frambozen, kan
men met suiker gedurende
één nacht wegzetten en
deze dan in een fles doen
met het uitgetrokken sap
en zo nodig bijvullen met
gekookt water tot 2 cm.
onder de rand.
De flessen op de ge
wone manier sluiten en
20 minuten steriliseren.
Bezit men geen lnmaak-
glazen, dan kan men de
vruchten in jampotjes
met binnendeksel en gum.
mlring overdoen en deze
daarin 20 minuten steri
liseren. Zure vruchten
(krulsbesen, pruimen,
kwetsen en rabarber) kun
nen ook ingemaakt worden
in wijdmondse flessen,
die met een kurk worden
gesloten en gesteriliseerd.
Pruimenmoes in
flessen.
De pruimen wassen, tot
de pit doorsnijden, de
helften van elkaar draalen
en de pit verwijderen.
De pruimen met aanhan
gend water langzaam aan
de kook brengen en vijf
minuten zachtjes laten
koken. Het kokend hete
moes in gezwavelde fles
sen overdoen. De flessen
tot boven in de hals vul
len, onmiddellijk kurken
en lakken of wel de kur
ken afsluiten met gesmol-
ten paraffine of gesmol
ten synthetische theelicht-
kaarsjes.
Appelstroop ver
vaardigen.
Onder appelstroop ver
staat men het zonder bij
voeging van suiker stroop-
achtig ingekookte sap van
appels. Het inkoken van
het sap duurt, naar gelang
der hoeveelheid, enige
uren. Het moet onder
voortdurend roeren gebeu
ren, ln het bijzonder als
de stroop begint te koken
De voor het inkoken ge
bruikte pan moet breed en
ondiep zijn, aangezien
dan een groot verdam-
pingsvlak aanwezig ls. De
appels moeten gaaf zijn.
Als ze niet erg zoet zijn
van smaak, kookt men
peren mee.
De bereiding. De
appels worden gewassen
en niet geschild; van
kroontjes en steel ont
daan, alle rotte plekken
en wormsteken verwijderd
en in vieren gesneden
De ketel of pan wordt
met een beetje water ge
vuld. Dan worden de ap
pels erin gedaan. Op een
laag vuurtje kookt men de
appels tot moes. Het sap
laat men door een doek
lopen, welke men aan de
vier poten van een om
gekeerden stoel ophangt
Men zet een een schotel
onder om het sap op te
vangen. Dit sap kookt men
op een flink vuur stroop-
achtig ln. Men vult er
stenen potten mee en
sluit deze af.
ii
Voordat we van deze weinig ooge-
HJke boten afstappen, merken we
nog op, dat de 3 pantserschepen type
Kortenaer, van 1892, bewapend wer
den met 21cm kanons, afkomstig van
9 strijkijzers. Niemand kan zeggen,
dat toen „met onze belastingcenten
gesmeten werd"....
Van rivierverdediging gesproken
Ja, nn moeten we weer wat terug
in de geschiedenis. En wel tot 1870,
toen de Vahalis werd gebouwd. Dit
was een rondom gepantserd vaar
tuig van 337 ton, bestemd om vijan
delijke pontonbruggen te rammen.
Een kanonneerboot was het niet,
want er was geen geschut aan boord
(dat kwam pas in 1879: 2—12 Cm),
maar het was de voorloper van de
Rhcnus, Isala, Mosa en Merva, ge
tooid met de Latijnse namen onzer
grote rivieren en die waren zeer
zeker k. boten. En zelfs heel goede.
Ze werdan gebouwd in 1876—78 tot
steun onzer landtroepen en als „ant
woord op de Duitse k. boten Rhei'n en
Mosel van 283 ton en met 2—12cm ka
nons. Daarom werden ze wijselijk ge
heel gepantserd, ook bewapend met
2—12cm kns., die in een toren ston
den, en zelfs voorzien waren van
schietgaten voor geweerschutters in de
gepantserde opbouw van het midden
schip. Ze waren 48 m. lang, 368 ton
groot en liepen 8 mijl, terwijl het
pantser max. 12,7 cm dik was.
Voor commandant en roerganger was
een pantsertoren aanwezig, in het hart
van de geschuttoren. Deze vaartuigen
waren dus voor hun taak berekend. Ze
verdwenen in 190813, maar werden
niet door andere vervangen, totdat men
in 1937 met de „strijkijzers" het gat
probeerde te stoppen.
In 1938—39 is er nog een poging ge
daan moderne rivierboten te doen
bouwen, maar die is al in de bureaux
verstikt. Hetgeen 'jammer is. want ze
hadden wellicht nuttig werk kunnen
doen bij de Moerdijkbrug, de Rotter
damse bruggen, en elders.
De „pantserboten".
Misschien de eerste Marineschepen
ter wereld met diesel-voorstuwing
waren de „pantserboten" van minister
Wentholt. Z. Exc. wilde van dit type
16 stuks bouwen, en zijn bedoeling
was. dat ze in de zeegaten waakdienst
zouden verrichten om het opruimen
onzer mijnversperringen door een vij
and tegen te gaan. De eerste drie zijn
ook gebouwd, de rest nooit. Die drie
waren de Friso, Brlnio en Gruno, ge
noemd naar stamvaders van de Ger
maanse stammen die een kleine 2000
jaar geleden in ons land woonden.
Het type moet als zeer geslaagd wor
den beschouwd, al hoort men er wel
eens anders over spreken. De bezwa
ren golden de geringe zeewaardigheid
(waar ze niet op ontworpen waren)
en grote moeilijkheden met de moto
ren speciaal van de Friso. De Brinio
en Gruno hebben die motormoeilijk
heden niet of lang niet zo vertoond, en
waren op dit gebied pioniers, dus
scheldwoorden zijn hier niet op hun
plaats. Waardering verdienen: de
zware batterij,, 410,5cm, op zo'n
kleine romp, en de naar verhouding
uitgebreide pantsering met gordel,
pantserdek en commandotoren. Een
vooraanstaand Amerikaans deskundige
heeft deze vaartuigen hiervoor gepre
zen Het drietal was het laatste dat
de Rijkswerf te Amsterdam heeft af
geleverd, vóór haar sluiting. Het kwam
1911 op stapel en liep In 1912 te wa
ter. Tijdens de mobilisatie 1914—18
heeft de Friso wegens de reeds ge
noemde bezwaren vrijwel niet geva
ren, de anderen echter wel.
De batterij was gekozen met de be
doeling torpedobootjagers goed aan te
kunnen (die hadden toentertijd meest
7.5 cm, hoogstens 10.2 cm geschut)
omdat men veronderstelde dif groter
schepen bij overvallen op onze mijnen
niet te wachten zouden zijn. Het pant
ser zou onze schepen wel standkrach-
tiger maken dan de tegenstander was
De schepen waren 52.5 m. lang, 540
ton groot en ze liepen een 15 miji La
ter. omstreeks 1931-33. heeft men in
de Friso en Brinio nieuwe motoren
gezet: de Gruno heeft tot heden de
oude behouden In Mei 1940 voer de
Gruno naar Engeland, waar ze dit jaar
weer vandaan kwam: de andere twe«
waren de slagschepen" van de IJs-
selmeerflottielje. Tijdens het beschie
ten van de haven van Stavoren is de
Friso door Duitse bommen in de grond
geboord. De Brinio kreeg geringe
schade door een „near-miss" (ofwel
„bijna raak") en is op 14 Mei te Enk
huizen door de eigen bemanning tot
zinken gebracht.
Dit ogenschijnlijk geringe wapen
feit van de Friso was van heel groot
belang, want zij heeft de Duitse po-
g'ng om het IJsselmeer over te ste
ken effectief gesmoord. Was dit niet
gebeurd, dan waren op 12 Mei de vij
anden ln Noord-Holland geweest
meer zullen we er maar niet van
zeggen.
Een dergelijke taak als de pantser
boten in het Moederland moesten ver
vullen, lag ook in Indtë gereed, maar
zonder dat er schepen voor waren
Die kwamen wel, 13 Jaar later.
Flottieljevaartuigen
Het waren de Floris en de Soemba. Ze
werden aangevraagd, gebouwd en in
dienst gesteld onder de naam „flot
tieljevaartuigen", omdat dit een be
staande typenaam was in onze zee
macht, en het niet verstandig was een
nieuw schip ook een nieuwe naam te
geven. Dan was er kans dat men er
van beschuldigd werd de Marine te
willen vergroten, en dan zou de begro
ting niet aangenomen worden. Daar
om: nieuwe schepen met oude npmen.
Daarom ook heette de Tromp niet
„kruiser", maar „flottieljeleider": een
leider van 12.5 millioen is veel goed
koper dan een kruser van 12,5 mil
lioen. Maar, terugkomend op onze
Floris en Soemba, dat waren heel ge
slaagde scheepjes. Met 1683 ton wa
terverplaatsing droegen ze een heel
krachtige batterij van 3—15 cm kns.
plus 17,5 cm luchtdoelkanon. Er was
een pantserdek en een eommandotoren.
De snelheid was 15 mijl, het vermogen
bedroeg 2000 ipk. Een bijzonderheid
was, dat ze Flettner-roeren hadden
(waarbij geen stuurmachine nodig Is),
maar die hebben niet in elk opzicht
voldaan. Het volgend schip van dit
soort heeft weer een normaal roer
ontvangen.
Toen het oorlog werd hebben onze
twee veel nuttig werk gedaan, maar
niet bU het verdedigen der toegangen
tot Soerabaia Hun lauweren werden
geoogst b(j Sicilië en Normandlë, waar
ze met hun sterke batterij, hun accu
caat schletvermogen en hun kleine
diepgang en omvang uitstekende drij
vende batterijen bleken, een goede
stenn voor de troepen dje de Vesting
Europa binnendrongen. Thans la de
Soemba ontwapend en radar-soh'p ge
worden. De schepen kwamen In 1925
in d'enst en hebben hnn geld das goed
opgebracht.
(Wordt vervolgd.)
Het eerste artikel werd opgenomen
in ons no. van Woensdag n Juli J.1.
oor de uitvoering van een op
bouwplan voor Nijmegen en omge
ving heeft men naar schatting een
tijdperk van tien tot vijftien jaar
nodig. De totale schade bedraagt
f 33.000.000.
iaar7™bdt opgebouwd, i. dit dus
7 2.730.00° per jaar. In vijftien jaar
tijds zullen in Nijmegen 11.048 wo-
ningen moeten worden gebouwd.
Dit betekent gedurende 15 jaar 736
woningen per jaar, waarby reke
"rt de
De grote moeilijkheid, waarmee
mep te kampen heeft, is het ver
krijgen van vakbekwame arbeids
krachten. Bij de berekeningen voor
de gebieden Rijk van Nijmegen, Maas
en Waal Land van Cuijck en Gen
neP dc Over-Betuwe bleek er
J"oods in 1946 een te kort van ruim
2000 vaklieden te bestaan.
De bouwvakarbeiders zullen dus
van elders moeten worden aange
voerd, terwijl ook door herscholing
een aantal werkkrachten zal kunnen
worden verkregen. Er bestaan plan
"en over te gaan tot stichting van
een arbeidersdorp.
Verloofd:
MARIE EVERS
en
ARIE LAAN.
Sehagen.
Laagzijde B 45.
4 Aug. 1946.
Den Helder,
B. Houwingsigel 60.
Receptie van 35 uur,
Laagzijde, Sehagen.
J. RENES
en
J. M. BRAKHOVEN
hebben de eer U, namens
wederzijdse ouders, kennis te
geven van hun voorgenomen
huwelijk, waarvan de vol
trekking zal plaats hebben
D.V. Woensdag 14 Aug., 10.45
uur. Huwelijksinzegening in
de Nieuwe Kerk, Weststraat,
3 uur, door den Weleerwaar
den heer ds F. Tollenaar, Ge-
ref. Pred. (art. 31)-
Den Helder, 3 Aug. 1946.
Ruyghweg 47
Receptie Maandag 5 Aug. '46,
89 uur n.m.
Toekomstig adres-
Ruyghweg 5.
Hiermede geven wij U
kennis van het overlijden
door een noodlottig onge
val van onzen besten
jongsten Broer
BARTEL VAN
ENGELSDORP-
GASTELAARS-
Dat "hij ruste in vrede
is de wens van zijn broers
en zusters.
Uit aller naam,
P. J. van Engelsdorp-
Gastelaars.
zal op DONDERDAG a.s., 8
AUG., des morgens 9 uur in
het gebouw van de eiervei-
ling aan de Palmstraat pu
bliek en 5 contant verkopen:
diverse meubilaire huishoude
lijke en andere goederen.
In te brengen goederen op
te geven aan den makelaar
D. GROOT, Prof. Zeemanstr.
7 en aan de SCHAKEL, Mo
lenstraat.
Bezichtiging Woensdag van
24 uur.
Uitvoerders
J.Visser, Krugerstraat 93
Telefoon nr. 3114
G. v. Leeuwen, Californie-
straat 8 Telef. nr. 2338
A. P. De Wit, Stakman-
Bossestraat58, -Telefoon
nr. 3536
RUILEN:
een radiotoestel (Philips) voor
vloerkleed.
WESTGRACHT 56.
t i a
VAN 5 T M. 10 AUG.
ZIJN WIJ MET VACANTIE!
KONINGSTRAAT
AANGENAAM EN
VEILIG SPAREN
Het adres voor
KONINGSTRAAT 33