Benny Starreveld ft. v. d. LAGEMAAT Banketbakkerij ELTE Coöperatie De Nederlandse kanonneerboten Overzicht van de ontwerp-vredesverdragen van Parijs Thans in kaart UMAKTTWIWISSSUNe VAN RQFNfmf Billiton levert weer tin Koninklijke onderscheidingen op 17 September iw7henner'teen d6r machtigen van de 4200 jeeps voor Nederland Gasrantsoenering blijft voorlopig nog Uit de historie der Kon. Marine De fabel van de krekel de komende en en de mier winter De „Friso" tijdens de Meidagen Opbouw van Nijmegen zal minstens 10 jaar duren f tlfinnnn ,ZaI men v00r ongeveer 3-3p0 ooo kunnen bouwen. Voor de f°rinec^nnJiTen rest dan nog f 29.640.000. Wanneer de stad in 10 Deurwaarder Prins Aloemene Begrafenis Vereniging „DEN HELDER" NUTSSPMRBANK Bezoekt Zondag de Dancing „Concordia" in HippotytushoeS met en zijn Orkest. KOOPT BU DE Ons brood is beter en wij geven iedereen waar men recht op heeft. Onderdelen en reparatie, Rijwiel- en Bandenbonnen VOOO CN VAX ^MON&AfiSOi Qp *0419041 BVIiSiSCM •«O M I «N<94i-4) sccwtc» RocwecNtcH. TOT 19* 0O®TC»*Vll*Cn w.*4® ^RV9S*en VAX*^.*AO «OOICIHSOI^^^ - f. PELT 1*8 70 's-Gravenhage. - Naar da directie der Billiton Mij. ons mededeelde, wordt voor 1946 een productie van Billiton-tin verwacht van 6000 7000 ton. Men neemt aan, dat in 1948 de volle productie-capaciteit weer zal zijn bereikt. Op het ogenblik zijn zeven tinbaggermolenj herrteld en weer in gebruik. Het Nederlands- Indisch quotum in de wereldproduc tie volgens het Intern. Tin Regula- tion schema staat thans op 22 pet. tegen voor de oorlog 18 pet. De Nederlandse producenten waren in 1941—'42 de enige, die hun quotum van 130 pet. konden overschrijden. De Hollandse Metallurgische bedrij ven te Arnhem verwachten in de loop der volgende maand de eerste lading Billiton tin. 's-Grav.nhage, 2 Ang. Ten einde meer rellef te geven aan de voor ons land zo belangrijke datnro van de derde Dinsdag in September, waarop de gewone zitting der Staten-generaa! krachtens de grondwet worden geopend, zullen de Koninklijke onderscheidingen, welker verlening gebruikelijk waa op de verjaardag van H. M. de Koningin, thans worden toegekend op 17 Sept. as. Het was Rousseau, die gezegd heelt, ln de wereld begonnen is met den man uit het stenen tijdperk die op zekere onzalige dag de nog on zaliger gedachte kreeg om het stuk grond rondom z'n hol met paaltjes al te bakenen. Hiermee schiep deze man rfz" en. Promoveerde hij plotseling r°,r,lL tuer bezittera- Men kan de parallel trekken met het land, dat de Atoombom bezit: de USA. Ik weet wei. de meesten „geloven" het wei Men heeft al genoeg om aan te den- daar ls bet inkomsten-belasting- hnV,!f' r?aai" het dure levensonder. b° d: Daar 2ljn de zorgen van de op- verin».8 kinderen. Daar zijn de zui- verings-, promotie-, kleding-, vacantie- en duizend andere zorgen. Ten slotte ifftQ a 1 4 IJ d denken aan zo iets vervelends en neerdrukkends als e"°msplitsende bom- En Juffrouw Verschuur uit de Vijzeldwarsstraat 3- hoog-achter, heeft waarlijk wel andere rnrffj? X*ï betboofd deze soort zorgen. Ook de dokter van 't plebejers f1?' de student d'e er 's avonds om zU-nP"«t i"er .Wat bij moet verdienen om zn studie te bekostigen Ook de f n/aister- de ambtenaar van vL m v week, het kamermeisje van Lhn 16 Ha"H0tel- de conducteur N«k de Pas ontslagen brood- NSB-er zonder huis-en-meubilair, de uit a^fht gerepatneerde en afgedankte Jü?H»r Van een "kere cultuur- ?nn»I zeboolmeester, de loop jongen van „De Bijenkorf" de soldaat en richTfl86 w,eek,na» 'ertrok f" z'ch afvraagt of de achterblijvende kwaU^neemen.t..t.0ejUiChen °f het hem Ik zie per dag in Amsterdam duizen- ee'n Z Elk gezIcht S4ït een mens. Ieder mens heeft een hart En elk hart heeft zo z'n eigen zorven ver z^n*' di® Atoombon* zorgen zo Zo ver? De man. naast wien ik giste- ren zat op het terrasje, ontkende het. „Wat dacht uzei hii dat da" d? USA dm dingen alleen maai voor de show maken? Ik verzeker u, er ieetn 8 dat hiJ ergens anders neergelaten wordt dan bij Bikini. Ze investeren geen mllliarden alleen maar om Russen te imponeren." ba'erf 4iep lk door de stad en ik zag want het38» leefde' Iedere«n had haast want het liep tegen vijf uur, als de bevolkmg naar huis gaat. De meisjes zagen er aardig uit. De winkels lagen De JS t mooie- aanl°kkelijke dingen De straten waren schoon en de hemel letton a 8enS SpeeIde een draaiorgel J op de wijs van „Morgen wordt het beter Vrolijk rinkinkelde een trambel ifs eèn6h !.Pan g!armd met hun meis jes, een hond danste dwaas en dronken nr ^e, 2onlicht over het trottoir. Wat kan Amsterdam móói zijn! Waar om moet men denken aan dingen als Bikini en atoomsplitsende bommen' Amsterdam lééft! Maar diezelfde man die ik sprak op dat kleine terras met de rieten stoeltjes en de mahoniehou ten tafeltjes, had óók gezegd, dat de schadum van de ondergang over Am sterdam en de wereld lag. Wie dat niet zag was stekeblind en alles wat we deden had volmaakt geen zin. Amster dam en de wereld dansten een dans om hL8 8' *lD fe,est op de "nd van een bijna overborrelende vulkaan. Nu is het avond geworden. De scha duwen hebben zich gelegd om elk De wësterfH elk ding van Amsterdam verrijst ^«1 en voor naam boven de huizenzee uit De eerste ga°an"^airmfhS aangegIoeid mensen gaan naar theaters, bioscopen concer ten. Een pinda-Chinees dreint' schorrig iets over pinda. Vrolijke mensen komen voorbij in rijtuigen, met er voor driftige paarden met glanzend opgepoetst vel Achter de gordijnen van de huizen zie ik gezinnen ritten. Kinderen gebogen over hun leerboeken, ouders die de krant lezen. Moeders aan het verstel- werk, dat hoog-nodig vandaag nog af moet. Op de Dam is het leven verstild voor een uur of 10 gestold. Aristocratisch zijn de ramen in de kerk naast het paleis. Het is weer de l,ad va? Hembrandt. De stad waar de grote Meester zijn bezieling, zijn dro- lijkheid won beZat" de 0niterfe Atoombom.. Bikini.. USA-USSR.. 6 slagschaduwen. Wie ziet ze? duwen volge°nrw®t h^ft """"w de 8Cfla" deze tijd, al zijn ^gTrde^sheldT meer dan zestig jaren prijsgegeven in herroepen alle dingen die hjj v0% ^aar heid aanvaard had? Wells, de ziener geest herroept.... geeft het op.... ver- avond pesslmisme op «Ja ^te levens- USA-uss°Rm"" Bikini'- Verhouding Maar in Amsterdam draaien de bios- copen. In Amsterdam schreeuwt de man van het Jan Klaassen-spel op het Dam rak zich schor. In Amsterdam kan men zich tol barstens-toe vol eten aan alle goede dingen van de tafel; in Amster dam kan men zich drie uur dood lachen om George Formby. in Amster dam sloven de honderdduizenden zich uit, iedere dag opnieuw, om te verdie nen. Geld., geld., geld., altijd maar meer geld verdienen, om een iets beter plaatsje onder de zon te hebben. Nog meer Rousseau-paaltjes. Wells herroept zijn levenservaring. Maar de massa dromt zich saam rond om de bonnen van de vreugde, de blijd schap en de wellust. Lach en vergeet, want de man op het plein heeft z'n orgel laten spelen: „Morgen wordt het beter!" En dan.... Bikini is zo zèllg ver weg. Wie had er ooit vroeger van gehoord? Wie kan zeggen waar deze atol ligt? Amsterdam in de vallende avond Is iets prachtigs, iets onwerkelijk moois, iets irreëels. Het is voornaam, lieflijk en verstild. Het heeft de atmosfeer van de patriciërs-stad behouden, dezelfde sfeer die Rembrandt opving in zijn penselen en wist neer te leggen op het doek. Amsterdam is het hart van Holland, het warme, pulserende, bloed volle hart van dit land, dat óns land ls. al zien we elkaar ook boos aan, omdat we het niet met elkaar eens zijn over de samenstelling van het nieuwe kabinet, de zuivering en Inao- nesië. En Amsterdam is het brandpunt van alle harten van alle Nederlanders. Is er niemand in deze wereld die het ontzaglijk gevaar van die Atoom-split sende bom kan wegnemen? Is er nie mand op aarde die de macht bezit dit vervloekte duivelstuig weg te nemen uit de boosaardige handen van de en- fants terribles der Internationale Kin derkamer? Zolang de supermacht der vernietigmg in handen blijft van mensen van wier- goede bedoelingen men geen enkel con creet bewijs bezit, zo lang zal deze stad, dit land, dit werelddeel, deze aarde onbewoonbaar blijven en een wijze voorzienigheid geve dat nooit de woorden van dien man op het terras profetisch mogen worden. Ziet ge niet dat de schaduwen groter en dieper worden, ondanks de fanfares van de conferentie in Parijs? „Wij moeten anders gaan denken...." Denkt u vanavond daar eens over. ANTHONY VAN KAMPEN. 's-GRAVENHAGE. Woensdagavond zijn te 'a Oravenhage 75 jeeps aangeko. men, het eerste deel van de 4200 jeeps, die door. het ministerie van Overzeese Gebiedsdelen en de importfirma Sieberg tit Amsterdam zijn aangekocht uit de dump te Suipes bij Reims. Van deze 4200 zijn er 2400 bestemd voor Nederlands-Indië, die in Frankrijk gereviseerd zullen worden. De overige 18OO zijn bestemd voor verdeling in Nederland en worden hier te lande ge reviseerd. Van dit aantal komen 455 Jeeps ter beschikking van overheids bedrijven, als Rijkspolitie, Brandweer, Rode Kruis, 200 van landbouwers, om dienst te doen als lichte tractoren, 300 van het ministerie van Marine, terwijl 't restant is toegewezen ran industriële en particuliere bedrijven. De laatste tijd doen geruchten de ronde, dat de gasrantsoenen van particulieren binnenkort zullen worden verhoogd, resp. dat de gasrantsoenering tegen de winter zal worden opgeheven Van officiële zijde wijst men er op, dat deze geruchten van alle grond ontbloot zijn. Hoewel de Limburgse kolenproductle een regel- mat:;e stijging vertoont en de Invoer uit cfe V.Sna bijna twee maanden on derbreking ten gevolge van de mijnwer kersstaking, wederom ls hervat, blijft er een ernstig tekort aan gaskolen bestaan. Voor de invoer van gaskolen zijn wij n.1. grotendeels op Duitsland aangewezen. Zolang hierin geen belangrijke verbete ring komt, kan er van enige verhoging van de gasrantsoenen nog geen sprake zijn. De regering van Egypte heeft den Egyptischen minister te Parijs geïnstru eerd een nota te overhandigen aan den voorzitter der Vredesconferentie, inhou dende het verzoek ter conferentie ver tegenwoordigd te mogen zijn. De 109 jaar oude molen te Bonnerveen (gem. Gieten), die in een dusdanigen toestand van verval verkeert, dat aan restauratie niet meer te denken valt, zal onder slopers handen vallen. Anefo/de Groot. Voor de vrouw: Kent u de fabel van de krekel en de mier? Da krekel zong de hele zo mer en was vrolijk an dacht er niet aan, dat er ook weer een tijd kon komen, waarin het niet zo gemakkelijk was om voed sel te vinden. De mier daarentegen zorgde, dat van het over vloedige voedsel, dat de zomer geeft, ook enige gedeelte voor het kou dere jaargetijde werd be waard. Toen de ijs- en sneeuw-periode aanbrak ging de krekel dood van de honger en de mier kon rustig op zijn voorraden teren. Wij zullen van de win ter niet sterven van de honger, doch we zullen nog niet, zoals vroeger, bussen en flessen fruit kunnen kopen. De practl- sche huisvrouw zal daarom net als de mier ook voor een wintervoorraad! e zor gen, van fruit, dat deze zomer tot nu toe wel erg duur, maar de komende winter niet te koop ls. Hieronder geven wij enige inmaak-recepten: Om de suiker zoveel mo gelijk te verdelen kan men nu vruchtenmoes maken en conserveren en in de komende winter daar met suiker kleine porties van tot jam ver werken. De Inmaak van hele vruchten. Steriliseren 1 kg. vruch ten wassen en op een vergiet laten uitlekken. I Het fruit in de goed schoongemaakte lnmaak- flessen overdoen en deze met koud, gekookt wa ter, waarin naar verkie zing 2S-75 gr. suiker per d.1. ls opgelost, bijvullen tot 2 cm. onder de rand. Zachte vruchten, als aard beien en frambozen, kan men met suiker gedurende één nacht wegzetten en deze dan in een fles doen met het uitgetrokken sap en zo nodig bijvullen met gekookt water tot 2 cm. onder de rand. De flessen op de ge wone manier sluiten en 20 minuten steriliseren. Bezit men geen lnmaak- glazen, dan kan men de vruchten in jampotjes met binnendeksel en gum. mlring overdoen en deze daarin 20 minuten steri liseren. Zure vruchten (krulsbesen, pruimen, kwetsen en rabarber) kun nen ook ingemaakt worden in wijdmondse flessen, die met een kurk worden gesloten en gesteriliseerd. Pruimenmoes in flessen. De pruimen wassen, tot de pit doorsnijden, de helften van elkaar draalen en de pit verwijderen. De pruimen met aanhan gend water langzaam aan de kook brengen en vijf minuten zachtjes laten koken. Het kokend hete moes in gezwavelde fles sen overdoen. De flessen tot boven in de hals vul len, onmiddellijk kurken en lakken of wel de kur ken afsluiten met gesmol- ten paraffine of gesmol ten synthetische theelicht- kaarsjes. Appelstroop ver vaardigen. Onder appelstroop ver staat men het zonder bij voeging van suiker stroop- achtig ingekookte sap van appels. Het inkoken van het sap duurt, naar gelang der hoeveelheid, enige uren. Het moet onder voortdurend roeren gebeu ren, ln het bijzonder als de stroop begint te koken De voor het inkoken ge bruikte pan moet breed en ondiep zijn, aangezien dan een groot verdam- pingsvlak aanwezig ls. De appels moeten gaaf zijn. Als ze niet erg zoet zijn van smaak, kookt men peren mee. De bereiding. De appels worden gewassen en niet geschild; van kroontjes en steel ont daan, alle rotte plekken en wormsteken verwijderd en in vieren gesneden De ketel of pan wordt met een beetje water ge vuld. Dan worden de ap pels erin gedaan. Op een laag vuurtje kookt men de appels tot moes. Het sap laat men door een doek lopen, welke men aan de vier poten van een om gekeerden stoel ophangt Men zet een een schotel onder om het sap op te vangen. Dit sap kookt men op een flink vuur stroop- achtig ln. Men vult er stenen potten mee en sluit deze af. ii Voordat we van deze weinig ooge- HJke boten afstappen, merken we nog op, dat de 3 pantserschepen type Kortenaer, van 1892, bewapend wer den met 21cm kanons, afkomstig van 9 strijkijzers. Niemand kan zeggen, dat toen „met onze belastingcenten gesmeten werd".... Van rivierverdediging gesproken Ja, nn moeten we weer wat terug in de geschiedenis. En wel tot 1870, toen de Vahalis werd gebouwd. Dit was een rondom gepantserd vaar tuig van 337 ton, bestemd om vijan delijke pontonbruggen te rammen. Een kanonneerboot was het niet, want er was geen geschut aan boord (dat kwam pas in 1879: 2—12 Cm), maar het was de voorloper van de Rhcnus, Isala, Mosa en Merva, ge tooid met de Latijnse namen onzer grote rivieren en die waren zeer zeker k. boten. En zelfs heel goede. Ze werdan gebouwd in 1876—78 tot steun onzer landtroepen en als „ant woord op de Duitse k. boten Rhei'n en Mosel van 283 ton en met 2—12cm ka nons. Daarom werden ze wijselijk ge heel gepantserd, ook bewapend met 2—12cm kns., die in een toren ston den, en zelfs voorzien waren van schietgaten voor geweerschutters in de gepantserde opbouw van het midden schip. Ze waren 48 m. lang, 368 ton groot en liepen 8 mijl, terwijl het pantser max. 12,7 cm dik was. Voor commandant en roerganger was een pantsertoren aanwezig, in het hart van de geschuttoren. Deze vaartuigen waren dus voor hun taak berekend. Ze verdwenen in 190813, maar werden niet door andere vervangen, totdat men in 1937 met de „strijkijzers" het gat probeerde te stoppen. In 1938—39 is er nog een poging ge daan moderne rivierboten te doen bouwen, maar die is al in de bureaux verstikt. Hetgeen 'jammer is. want ze hadden wellicht nuttig werk kunnen doen bij de Moerdijkbrug, de Rotter damse bruggen, en elders. De „pantserboten". Misschien de eerste Marineschepen ter wereld met diesel-voorstuwing waren de „pantserboten" van minister Wentholt. Z. Exc. wilde van dit type 16 stuks bouwen, en zijn bedoeling was. dat ze in de zeegaten waakdienst zouden verrichten om het opruimen onzer mijnversperringen door een vij and tegen te gaan. De eerste drie zijn ook gebouwd, de rest nooit. Die drie waren de Friso, Brlnio en Gruno, ge noemd naar stamvaders van de Ger maanse stammen die een kleine 2000 jaar geleden in ons land woonden. Het type moet als zeer geslaagd wor den beschouwd, al hoort men er wel eens anders over spreken. De bezwa ren golden de geringe zeewaardigheid (waar ze niet op ontworpen waren) en grote moeilijkheden met de moto ren speciaal van de Friso. De Brinio en Gruno hebben die motormoeilijk heden niet of lang niet zo vertoond, en waren op dit gebied pioniers, dus scheldwoorden zijn hier niet op hun plaats. Waardering verdienen: de zware batterij,, 410,5cm, op zo'n kleine romp, en de naar verhouding uitgebreide pantsering met gordel, pantserdek en commandotoren. Een vooraanstaand Amerikaans deskundige heeft deze vaartuigen hiervoor gepre zen Het drietal was het laatste dat de Rijkswerf te Amsterdam heeft af geleverd, vóór haar sluiting. Het kwam 1911 op stapel en liep In 1912 te wa ter. Tijdens de mobilisatie 1914—18 heeft de Friso wegens de reeds ge noemde bezwaren vrijwel niet geva ren, de anderen echter wel. De batterij was gekozen met de be doeling torpedobootjagers goed aan te kunnen (die hadden toentertijd meest 7.5 cm, hoogstens 10.2 cm geschut) omdat men veronderstelde dif groter schepen bij overvallen op onze mijnen niet te wachten zouden zijn. Het pant ser zou onze schepen wel standkrach- tiger maken dan de tegenstander was De schepen waren 52.5 m. lang, 540 ton groot en ze liepen een 15 miji La ter. omstreeks 1931-33. heeft men in de Friso en Brinio nieuwe motoren gezet: de Gruno heeft tot heden de oude behouden In Mei 1940 voer de Gruno naar Engeland, waar ze dit jaar weer vandaan kwam: de andere twe« waren de slagschepen" van de IJs- selmeerflottielje. Tijdens het beschie ten van de haven van Stavoren is de Friso door Duitse bommen in de grond geboord. De Brinio kreeg geringe schade door een „near-miss" (ofwel „bijna raak") en is op 14 Mei te Enk huizen door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Dit ogenschijnlijk geringe wapen feit van de Friso was van heel groot belang, want zij heeft de Duitse po- g'ng om het IJsselmeer over te ste ken effectief gesmoord. Was dit niet gebeurd, dan waren op 12 Mei de vij anden ln Noord-Holland geweest meer zullen we er maar niet van zeggen. Een dergelijke taak als de pantser boten in het Moederland moesten ver vullen, lag ook in Indtë gereed, maar zonder dat er schepen voor waren Die kwamen wel, 13 Jaar later. Flottieljevaartuigen Het waren de Floris en de Soemba. Ze werden aangevraagd, gebouwd en in dienst gesteld onder de naam „flot tieljevaartuigen", omdat dit een be staande typenaam was in onze zee macht, en het niet verstandig was een nieuw schip ook een nieuwe naam te geven. Dan was er kans dat men er van beschuldigd werd de Marine te willen vergroten, en dan zou de begro ting niet aangenomen worden. Daar om: nieuwe schepen met oude npmen. Daarom ook heette de Tromp niet „kruiser", maar „flottieljeleider": een leider van 12.5 millioen is veel goed koper dan een kruser van 12,5 mil lioen. Maar, terugkomend op onze Floris en Soemba, dat waren heel ge slaagde scheepjes. Met 1683 ton wa terverplaatsing droegen ze een heel krachtige batterij van 3—15 cm kns. plus 17,5 cm luchtdoelkanon. Er was een pantserdek en een eommandotoren. De snelheid was 15 mijl, het vermogen bedroeg 2000 ipk. Een bijzonderheid was, dat ze Flettner-roeren hadden (waarbij geen stuurmachine nodig Is), maar die hebben niet in elk opzicht voldaan. Het volgend schip van dit soort heeft weer een normaal roer ontvangen. Toen het oorlog werd hebben onze twee veel nuttig werk gedaan, maar niet bU het verdedigen der toegangen tot Soerabaia Hun lauweren werden geoogst b(j Sicilië en Normandlë, waar ze met hun sterke batterij, hun accu caat schletvermogen en hun kleine diepgang en omvang uitstekende drij vende batterijen bleken, een goede stenn voor de troepen dje de Vesting Europa binnendrongen. Thans la de Soemba ontwapend en radar-soh'p ge worden. De schepen kwamen In 1925 in d'enst en hebben hnn geld das goed opgebracht. (Wordt vervolgd.) Het eerste artikel werd opgenomen in ons no. van Woensdag n Juli J.1. oor de uitvoering van een op bouwplan voor Nijmegen en omge ving heeft men naar schatting een tijdperk van tien tot vijftien jaar nodig. De totale schade bedraagt f 33.000.000. iaar7™bdt opgebouwd, i. dit dus 7 2.730.00° per jaar. In vijftien jaar tijds zullen in Nijmegen 11.048 wo- ningen moeten worden gebouwd. Dit betekent gedurende 15 jaar 736 woningen per jaar, waarby reke "rt de De grote moeilijkheid, waarmee mep te kampen heeft, is het ver krijgen van vakbekwame arbeids krachten. Bij de berekeningen voor de gebieden Rijk van Nijmegen, Maas en Waal Land van Cuijck en Gen neP dc Over-Betuwe bleek er J"oods in 1946 een te kort van ruim 2000 vaklieden te bestaan. De bouwvakarbeiders zullen dus van elders moeten worden aange voerd, terwijl ook door herscholing een aantal werkkrachten zal kunnen worden verkregen. Er bestaan plan "en over te gaan tot stichting van een arbeidersdorp. Verloofd: MARIE EVERS en ARIE LAAN. Sehagen. Laagzijde B 45. 4 Aug. 1946. Den Helder, B. Houwingsigel 60. Receptie van 35 uur, Laagzijde, Sehagen. J. RENES en J. M. BRAKHOVEN hebben de eer U, namens wederzijdse ouders, kennis te geven van hun voorgenomen huwelijk, waarvan de vol trekking zal plaats hebben D.V. Woensdag 14 Aug., 10.45 uur. Huwelijksinzegening in de Nieuwe Kerk, Weststraat, 3 uur, door den Weleerwaar den heer ds F. Tollenaar, Ge- ref. Pred. (art. 31)- Den Helder, 3 Aug. 1946. Ruyghweg 47 Receptie Maandag 5 Aug. '46, 89 uur n.m. Toekomstig adres- Ruyghweg 5. Hiermede geven wij U kennis van het overlijden door een noodlottig onge val van onzen besten jongsten Broer BARTEL VAN ENGELSDORP- GASTELAARS- Dat "hij ruste in vrede is de wens van zijn broers en zusters. Uit aller naam, P. J. van Engelsdorp- Gastelaars. zal op DONDERDAG a.s., 8 AUG., des morgens 9 uur in het gebouw van de eiervei- ling aan de Palmstraat pu bliek en 5 contant verkopen: diverse meubilaire huishoude lijke en andere goederen. In te brengen goederen op te geven aan den makelaar D. GROOT, Prof. Zeemanstr. 7 en aan de SCHAKEL, Mo lenstraat. Bezichtiging Woensdag van 24 uur. Uitvoerders J.Visser, Krugerstraat 93 Telefoon nr. 3114 G. v. Leeuwen, Californie- straat 8 Telef. nr. 2338 A. P. De Wit, Stakman- Bossestraat58, -Telefoon nr. 3536 RUILEN: een radiotoestel (Philips) voor vloerkleed. WESTGRACHT 56. t i a VAN 5 T M. 10 AUG. ZIJN WIJ MET VACANTIE! KONINGSTRAAT AANGENAAM EN VEILIG SPAREN Het adres voor KONINGSTRAAT 33

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 3