Treinontsporing na botsing met paard Vliegiuigbases op Groenland Nederland bouwt weer vliegtuigen! John Lewis tot boete veroordeeld VOETBALPROGRAMMA Nieuwe Bonnen DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR DEN HELDERKOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Grote ravage bij ongeluk te Ketel I Oud-minister Ringers ont vangt de „Van Oldenbarne- veldt-penning van Rotterdam 't N.V.V. en de Indon. kwestie Churchili populair Voor eigen land en voor de export „Ik vraag geen erbarming aan dit Hof' Geen overeenstemming door Grote Vier VOOR ZONDAG A.S. 3L» Van nabij en verre Bezetting kostte Amsterdam 30 millioen Demobilisatie van Marine personeel Perzen rukken Azerbeidsjan binnen Nog geen Franse premier gekozen Weerbericht BUREAU: Koningstraat 7S-80 Den Helder Telefoon 2345 Giro 449041 Dir.: J. BiJlsma VRIJDAG 6 DECEMBER 1946 Voortzetting van de 10E JAARGANG No. 9421 HELDE RSCHE COURANT TAJUKVXM: Advertenties: M cent por millimeter. Familieberichten 17 cent per m.m. Kleine ad- vertentlea („Juttertjee") tot li woorden 7» cent, eik woord meer cent Abonnementen: per kwartet: 1—per poet t I» H' ofdredactenr: M. H. E. Cjrldert, Rayonredactenren C. A. Dekken en W. Kok. De electrische trein, die Woensdag om 18,94 nnr van Den Haag H.S. naar Rotterdam D.P. is vertrokken, is tussen Delft en Schiedam ontspoord. Beide sporen ztyn venperd. Het ongeluk geschiedde omstreeks 18,15 uur, onder Ketel. Het ongeluk werd veroorzaakt door een voor een meelwagen gespannen paard, dat op een spoorwegovergang struikelde. De trein kwam in aanraking met de wagen. Daardoor geraakte het voorste wielstel van de uit zeven wagons bestaande electrische trein uit de rails, hetgeen de ontsporing van de gehele trein tot ge volg had. De ravage, die aangericht werd was enorm. De beide sporen werden ge heel vernield, terwijl dc dwarsliggers over grote afstand versplinterd wer. den. Onder de naar schatting 1000 pas sagiers van de trein brak aanvankelijk een paniek uit. Zij sprongen aan beide zijden uit de trein. Hierdoor ontstond het gevaar, dat de trein uit de richting Schiedam, die ieder ogenblik kon pas eeren op de kris en kras over de spoor lijn lopende passagiers zou inrijden. Door het kordate optreden van den conducteur van de verongelukte trein, die de aankomende trein tege moet liep en tot stilstand bracht, werd echter deze ramp voorkomen. Ernstiger zag het er uit met de vol gende trein uit da richting Delft, die in de inmiddels ingevallen duisternis met grote snelheid naderde. Een onbekend gebleven militair slaag de er echter in ook deze \yein, zU het slechts op een afstand van zeven meter, voor de verongelukte trein, tot staan te brengen. BQ deze poging werd hy echter aan de arm gewond. Dc passagiers moesten de circa acht kilometer naar Schiedam te voet af teggen. De voerman van de meelwagen, de Of TOTALE MAANSVERDUISTERING. AvMadua BEGIN TOTALE VEROUISTERINS 18 UUR 19 EINDE TOTALE VERDUISTERING 19 UUR (7 f46H6lvPriT DE TOTALE MAANSVERDUISTERIN G. Op 8 December 1946 wordt een to» tale maansverduistering verwacht, waarvan wij hier een schematische voorstelling geven. De maan bevindt zich op het moment van de verduister ring in het Noord=Oosten. De zwarte schijf op de tekening is de aardschaduw, deze is echter niet zicht» baar aan de hemel. De aanwezigheid van de aardschaduw blijkt uit het feit, dat de maan wordt verduisterd. De oor» zaak van deze schaduw is, dat de aarde zich op 8 December van 18.19 uur tot 19.17 uur juist tussen de zon en de maan bevindt Wij bevinden ons op die helft van de aarde, welke naar de maan is gekeerd. De grijze schijf in de tekening is de maan. Deze is tijdens de verduistering zeer goed zichtbaar. De verduisterde maan is wijnrood gekleurd. De pijl duidt de richting aan, waar» in de maan door de schaduw heen gaat. Tijdens de verduistering stijgen maan zowel als schaduw geleidelijk boven de horizon. Dit geschiedt in een richting ongeveer tegengesteld aan die van de ijl. Deze stijging is een gevolg van de ekende dagelijkse wending van de hemel. In een bijeenkomst ten stadhuize te Rotterdam, waarbij een aantal bij de we deropbouw betrokken functionarissen aanwezig waren, heeft de burgemeester Dinsdag namens het gemeentebestuur van Rotterdam den afgetreden minister van Openbare Werken en Wederopbouw, dr ir J A Ringers. de „Van Oldenbame- veldtpenning" overhandigd In toespraken memoreerden de burge meester namens het gemeentebestuur, mr K p van de Mandele namens het bedrijfs leven en, ir C van Traa namens de direct bij de uitvoering betrokkenen de verdiensten van Jen afgetreden bewinds man, die van het moment waarop hij in 1940 tot regeringscommissaris voor r.e Wederopbouw werd benoemd, in verschil lende functies zijn beste krachten heeft gegeven aan het herstel van Rotterdam. heer P. Lansbergen uit Ketel, kwam met de schrik vrij. Het herstel van de baan zal, naar men ons van de zgde van de Spoorwegen mededeelde, vermoedelijk twee dagen in beslag nemen. Gedurende deze tyd zal het reizigersverkeer, zoals gemeld, geleid worden via de lyn Pynacker— Voorburg, die evenwel nog niet ge- electriflceerd is. Men zal trachten met stoomtractie op dit traject een half- nurdiens in te stellen. Zo is dit ongeluk nog betrekkelijk goed afgelopen. Enkele passagiers liepen lichte verwondingen op en het paard werd gedood. Gisteravond heeft dé heer E Kupers, voorzitter van het Ned Vakverbond m Den Haag verklaard, dat hij zich geheel achter de ontwerp-overeenkomst van Linggadjatl plaatste en hiermede ook namens de Nederlandse arbeiders meende te spreken. Het NVV verwacht de aan vaarding van de ontwerp-overeenkomst en Is er van overtuigd dat het Ned volk dat zal toejuichen DE HEER WELTER SPREEKT VOOR DE RADIO Hedenavond zal voor de AVRO in de uitzending „Echo van de dag" om on geveer 20,05 uur de heer Ch J I M Wei ter spreken over de overeenkomst van Linggadjati. Een enquête van het Gallup Instituut in Groot-Brittannië, waarbij de vraag gesteld werd; „Wien bewondert gij van alle op het ogenblik levende mannen en vrouwen het meest?" heeft uitgewezen, dat Winston Churchili verreweg de meeste stemmen verwierf Kolonel Koerasof, de Russische be velhebber in Oostenrijk, is van zijn post ontheven. (Van onzen luchtvaartmedewerker) Wanneer ruim anderhalf jaar na de bevrijding onze vliegtuigindustrie, on» danks talloze moeilijkheden, weer op volle toereif draait, en men reeds bezig is aan de eerste export»orders, dan is hiermede weer eens het bewijs geleverd van wat kan worden bereikt dank zij de vooruitziende blik van enkele figu» ren. Immers na de bevrijding heette het algemeen, dat de geallieerde vliegtuig' industrie een dergelijke omvang had aangenomen eij over een dergelijke pro» ductiecapaciteit beschikte, dat deze sneller en goedkoper ons land van de noodzakelijke vliegtuigen zou kunnen voorzien dan onze eigen vliegtuigfa» brieken. Inderdaad vliegt, zowel de K.L.M. als het Leger en de Marine nu nog uitsluitend met Amerikaanse en Engelse toestellen. Meer dan ooit is de spreuk actueel geworden: „Een volk, dat leeft, denkt om zijn toekomst". Die geweldige Ame» rikaanse en Engelse vliegtuigfabrieken hebben met grote interne moeilijkhe» den te kampen, moeilijkheden op so» ciaal, economisch en technisch gebied. Ons land met zijn zeer beperkte de» viezenkas zal zich meer en meer op de nationale produotie van verkeers», za» ken», sport» en militaire vliegtuigen moeten concentreren. De door de leeg» geplunderde Fokkerfabrieken gevoerde campagne tot het behoud van deze in» dustrie begint nu de eerste bescheiden vruchten af te werpen. In samenwer» king met een jong, energiek ex»auto» mobielman, Frits Diepen uit Tilburg, werden reeds tijdens de oorlog plannen uitgewerkt voor de massale bouw van privé»vliegtuigen, waarnaar uit de aard een zeer grote vraag is. Frits Die» pen verwierf de verkoops»organisatie voor alle landen ter wereld voor alle Fokker»vliegtuigen tot een gewicht van 750 K.G. Dank zij de medewerking van de re» gering (die inmiddels een commissie had benoemd, onder voorzitterschap van oud»minister Tromp) kon weldra begonnen worden aan de eerste grote opdracht voor Diepen: een order voor 100 F. 25 „Promotor" zakenvliegtuigen. Tevens bestelde Diepen en achttal FK 43 taxivliegtuigen en enkele S 9 les» vliegtuigen, dfe reeds zijn afgeleverd. Het prototype F 25 heeft hegin van de» ze maand enkele proefvluchten gemaakt en trok tijdens de Parijse luchtvaartten» toonstelling honderdduizenden enthou» siaste kijkers. Een aantal van deze 4» persoons»zakenvliegtuigen zullen begin volgend jaar naar Denemarken worden geëxporteerd, terwijl besprekingen gaande zijn over een aantal'zeer inte» ressante buitenlandse opdrachten. Dat ons land behoefte heeft aan vliegtuigen, zal wel niemand willen ont» kennen; de Duitsers sleepten alle bruik» bare sport» en lesvliegtuigen naar het Oosten en hiervan is niets terecht ge» komen. Wij hebben lesvliegtuigen no« dig voor de opleiding van sport» en mi» litaire vliegers, we hebben twee»moto» rige toestellen nodig voor de training van meer gevorderde verkeerspiloten, Generalissimo Tsjang Kai Sjek tijdens zijn rede op de openingszitting van de Eerste Nationale Vergadering te Nan king, Wales N. militaire vliegtuigen voor de.Rijkslucht» macht en de Marine, verkeersvliegtui» gen voor K.L.M. en K.N.I.L.M. „Gou» verner c'est prévoir". 1 Wanneer Fokker thans gereed is met een ontwerp voor iwee=mo» torig schroefloos verkeersvliegtuig, type F 26, dan is dat, omdat de tur» binemotoren binnen zeer korte tijd in de verkeersluchtvaart hun intrede zullen doen en snelheden mogelijk maken, die men tot voor enkele jaren voor nauwelijks mogelijk hield. De F 26 biedt plaats aan 17 passagiers, 3 man bemanning, snelheid 800 k.m per uur. Het is een zeer goed ontwerp en wij hopen, dat de besprekingen, die met de K.L.M. worden gevoerd, tot een spoedige opdracht leiden. De F 26 is zeer bruikbaar op het Euro» pese luchtnet en ondanks de betrek» kelijk lange bouwtijd, die minstens 2)4 jaar zal bedragen, zal dit vlieg» tuig ook dan nog modern zijn. Ondanks roof! Ondanks het ontbreken van talloze, door de Duitsers geroofde vitale machi» nerieën, produceert Nederland weer vliegtuigen, breidt deze industrie zich snel uit, verschaft zij thans werk aan meer dan 1000 gezinnen, heeft zij op» drachten in portefeuille voor meer dan 200 vliegtuigenen is met deze fei» ten niet zonneklaar de bestaansmoge» lijkheid van dit over de geheele wereld gewaardeerde nationale product bewe» zen? VLIEGTUIGBASES OP GROENLAND. - Gedurende de oorlog, toen Denemar ken door Duitsland bezet was en tengevolge daarvan geen verbinding met de buitenwereld had, sloot de Deense minister Hendrik Kaufmann een verdrag met de Ver. Staten, dat zij op Groenland luchtbases zouden mogen vestigen. Op het ogenblik onderhandelt Denemar ken met de Ver. Staten met het doel om deze luchtbases over te nemen, daar zij van strategisch belang zijn. Wij bren gen U twee foto's van de luchthavens op Groenland. Foto PIB-RDP. De Raad van Ministers van Buitenlandse Zaken heeft Woensdag geen overeenstem ming bereikt over nog hangende be langrijke kwesties als de door Bulgarije te verrichten herstelbetalingen en de schadeloosstelling aan leden der V N we gens door de oorlog geleden schade aan bezittingen Bevin stélde voor dat Griekenland 105 en Italië 45 mlllloen dollar van Bulgarije zou ontvangen en Joego-Slavtë 125 mll lloen dollar van Italië en 25 mlllloen dol lar van Bulgarije. Molotof was bereid deze bedragen te aanvaarden mits Albanië 10 mlllloen dol lar van Italië zou krijgen. De anderen waren het hiermede niet eens en de aan gelegenheid bleef onafgedaan. Wat betreft schadeloosstelling aan leden der V N. zeide Bevln, dat zijn uiterste eis 66 pet was. Molotofs' laatste woord was 50 procent, terwijl Frankrijk niet minder dan 75 procent kon accepteren. Ook deze kwestie moest men verder laten rusten. Van bevoegde zijde wordt vernomen, dat de stemming tijdens de bijeenkomst zich kenmerkte door vermoeidheid en verveeldheid De vakvereniging van John L. Lewis (de verenigde mynwerkers van Ame rika) is veroordeeld tot een boete van 334 millioen dollar. Lewis zelf werd veroordeeld tot een boete van 10,000 dollar. Nadat de raadsman van de regering gepleit had voor het opleggen van boete in plaats van gevangenisstraf, zeide Lewis tot den president van het Hof, dat hij zich van het opleggen van een. boete niet moest laten weerhiuden door de gedachte aan de financiële om standigheden, waarin hij zich persoon lijk bevond. In antwoord op een opmerking van den president, dat hy een tweede beledi ging van het hof moest vermyden, antwoordde Lewis, dat hy „aan dit hof niet om erbarming wilde vragen", By het uitspreken van het vonnis ver klaarde de president: „Dit is geen ge val van een gewone Inbreuk op het recht. Het is een slecht en monster achtig iets. Het betekent honger, koude en nooddruft". De president vervolgde, dat „indien Lewis overeen komstig zyn misdaad zou moeten wor den gestraft, hy in de gevangenis zou moeten boeten". De boete, die werd opgelegd, kwam overeen met het bedrag, dat door den raadsman van de regering was ge vraagd. EERSTE KLASSE District L VSVEmma SpartaEDO DWSFeijenoord ADOHermes DVS District II. XerxesBlauw Wit Excelsior—DFC Sto rmvogels—Nep tunus District UI. QuickEnsch. Boys AGOW—Be Quick TubantiaVitesse Heracles—NEC Enschede—Wageningen District IV. WV-NAC De Baronie DNL— Helmondit NO AD—rHelmond RKTVVLonga VlissingenBW District V. V eend dm—Achilieg VelocitasGVAV SneekLeeuwarden FrisiaEmmen Heer eny een—HSC District VL Sitt. Boys—Bleijerheide PSV—MW De Spechten—Brabantia LimburgiaEindhoven JulianaMaurits DISTRICT II. 2de klasse B. SDWVriendenschaar HBCWatergr.meer VolendamV eisen KFCOSV DISTRICT L 3de klasse A. SLTO—Helder De MeerBloemendaa] KW—Ahrends Succes—Halfweg De GermaanGVO 3de klasse B. DEM—Kinheim NEA—VVZ QSC—DTS Always Forward— Purmersteija 3de klasse C. RipperdaDe Meteoor 4de klasse A. LSVVOudesluis Grasshoppers—N. Niedorp BKCWatervogels JV C Schoorl 4de klasse B. Zouaven—EVC De Rijp—WW PurmerendSt. George AndijkSEW 4de klasse C. Vitesse '19—HSV WSV '30—CSV Assendelft—Alkmaar UitgeestDe Randers 4de klasse F. WEOntwaakt ASR—WB VI.vogels—Fokke De vakvereniging tekende na de uit spraak onmiddellijk beroep aan. De president verklaarde zich een groot vriend van de arbeiders, maar hij achtte een toestand, als die Lewis heeft ge schapen, gericht op het belachelijk maken van de regering, die hy „het sociale bouwwerk van democratische volken" noemde. Molotov luidt minlster-presl- De juiste titel van thans: Plaatsvervangend dent van de Sowj et-Unie. Griekenland heeft de Veiligheidsraad verzocht, de schending van zijn grëhzen in behandeling te willen nemen De Britse regering heeft stappen on dernomen, teneinde het gebruik van atoombommen te doen verbieden. Op den chef van de generale staf, gen majoor Buurman. Is bij Medan een aanslag gepleegd. Het Griekse parlement heeft gister zijn- bijeenkomst gestaakt als teken van rouw over het verwerpen van de Griekse eisen tot strategische wijzigingen van de grens met Bulgarije door de ministers van de Grote Vier. Voor zover de kosten van de Duitse be zetting thans nog zijn na te gaan (lang niet alles ls geregistreerd) blijkt thans, dat alleen het gemeentelijk bureau „vor deringen Duitse weermacht" de hoofdstad bijna 30 millioen gulden heeft gekost Van Mei 1940 tot Maart 1945 heeft dit bureau aan de burgerij voor onderbren ging van bezettingstroepen, automate riaal enz f 16.885.000 uitbetaald Bovendien legde de „Wehrmacht" op talloze Nederlandse bezittingen beslag. In totaal werd voor f 12,900,000 „gefor- dert" Ook dit bedrag heeft het genoemde bureau destijds aan gedupeerden uitbe taald. (Van onzen parlementairen redacteur) De minister van Marine heeft in de Tweede Kamer medegedeeld', dat het Marine-personeel, dat van Mei 1940 af onafgebroken dienst deed per 1 Janu ari 1947 zal worden gedemobiliseerd. Alleen kan kan men wel, op eigen verzoek, in dienst blijven. PLUNDERING VAN KOLEN- TRANSPORTEN IN HET RUHRGEBIED Nabij Dortmund zijn 25 personen door Britse troepen en Duitse politie gear resteerd, toen een menigte van 500 man, bezig met het plunderen van een kolen- trein, uiteengejaagd werd. Het plunderen van kolentreinen in het Ruhrgebied blijkt toe te nemen. Men is van oordeel, dat deze gestolen steenko len in de zwarte handel verdwijnen,* Voor de tweede helft van de 13de periode 1948 (8 t/m 21 December) geeft elk der volgende bonnen recht op het kopen van de navermelde artikelen: Bmkurten KA, KB, KC 612 (strook No. 4): 51—1 Brood 800 gr Brood 51—2 Brood 400 gr Brood 51—1 Boter 125 gr Boter 51—2 Boter 125 gr Margarine of 100 gr Vet 51—3 Boter 250 gr Margarine of 200 gr Vet 51—1 Melk 4 liter Melk 51—1 Vlees 100 gr Vlees 51—2 Vlees 400 gr Vlees 51—1 Algemeen 200 gr Kaas 51—2 Algemeen 50 gr Korstloze kaas 51—3 Algemeen 500 gram suiker of 51—lb 51lc Reserve 51—2b, 512c Reserve 51—3b, 513c Reserve 514b Reserve Bonkaarten KD, 521 Brood 52—1 Boter 522 Boter 52—1 Melk 52—1, 52—2 Vlees 521 Algemeen 52—2, 523 Algemeen ZJ\J ici liailisixuuisci, enz. of 1000 gr Jam, Stroop, enz. 1600 gr Brood 800 gr Brood 524 Algemeen 52ld Reserve 522d Reserve 52le Reserve 52—2e Reserve 3 liter Melk 1 Ei (vijfde klasse) 100 gr Kaas KE 61? (strook No. 4)1 800 gr Brood 250 gr Boter 125 gr Margarine of 100 gr Vet 12 liter Melk 100 gr Vlees 100 gr Kaas 250 gram suiker of Boterhamstrooisel, enz. of 500 gr Jam, Stroop, enz. 1 Ei (vijfde klasse). 800 gr Brood 50 gr Korstloze kaas 250 gr Rijst of Kin dermeel (uit rijst be reid) of kinderbis cuits. 600 gr Bloem of Kindermeel (niet uit rijst bereid). Tabakskaarten, enz-: T 61 V 62 X 61 X 02 2 rantsoenen Tabaks- artikelen 200 gr Chocolade en/ of Suikerwerken 2 rantsoenen Tabaks, artikelen 100 gr Chocolade en/ of Suikerwerken Voor de week van 15 t/m 21 December zullen nog bonnen worden aangewezen voor tabak, versnaperingen, bloem, koffie, thee en gedroogde Zuidvruchten. Deze week is wederom 100 gr vlees extra beschikbaar, zodat men in totaal 500 gr per veertien dagen ontvangt. Op de bonnen voor tabaksartikelen zal bij aankoop van twee rantsoenen sigaretten ten minste een rantsoen siga retten, vervaardigd uit Zuid-Amerikaan se tabak gekocht moeten worden. Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 6 December a s. worden ge bruikt, met uitzondering van de bonnen voor vlees en melk, waarop eerst met ingang van Maandag 9 December a.s. mag worden gekocht. V 62 300 gram Chocolade en/of Sui kerwerken van Jamln. X 62 100 gram Chocolade en/of Sui kerwerken van Jamln. Naar Reuter verneemt hebben Perzische regeringstroepen Woens dagavond de grens van de auto nome provincie Azerbeidsjan over schreden. De huidige bestuurders van deze in Noord-Perzië gelegen provincie (het centrale bestuur van de demo' cratische party in Azerbeidsjan) hebben een proclomatie uitgevaar digd, door radio Tebris verbreid, in houdende, dat troepen van de een. trale regering Azerbeidsjaanse sol daten hebben aangevallen. In de proclamatie wordt een beroep gedaan op studenten, pro fessoren, arbeiders en jeugdorga nisaties om de vrijheid en de re publiek tot de laatste druppel bloed tegen deindringers te ver. dedigen. De communistische candidaat voor het Franse premierschap, Maurice Thorez, heeft niet voldoende stemmen op zich verenigd om premier van Frankrijk te kunnen worden Er zal een nieuwe stem ming moeten plaats hebben. PLAATSELIJK NACHTVORST In de nacht en ochtend plaatselijk vorst; tijdelijk toenemende bewolking met op vele plaatsen nevel of mist. Geen neerslag van betekenis. Weinig wind.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 1