Treinontsporing na botsing
met paard
Vliegiuigbases op Groenland
Nederland bouwt weer vliegtuigen!
John Lewis tot boete veroordeeld
VOETBALPROGRAMMA
Nieuwe Bonnen
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR DEN HELDERKOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Grote ravage bij ongeluk te Ketel
I
Oud-minister Ringers ont
vangt de „Van Oldenbarne-
veldt-penning van Rotterdam
't N.V.V. en de Indon. kwestie
Churchili populair
Voor eigen land en voor de export
„Ik vraag geen erbarming
aan dit Hof'
Geen overeenstemming door
Grote Vier
VOOR ZONDAG A.S.
3L»
Van nabij en verre
Bezetting kostte Amsterdam
30 millioen
Demobilisatie van Marine
personeel
Perzen rukken
Azerbeidsjan binnen
Nog geen Franse premier
gekozen
Weerbericht
BUREAU:
Koningstraat 7S-80
Den Helder
Telefoon 2345
Giro 449041
Dir.: J. BiJlsma
VRIJDAG 6 DECEMBER 1946
Voortzetting van de
10E JAARGANG No. 9421
HELDE RSCHE COURANT
TAJUKVXM:
Advertenties: M cent por
millimeter. Familieberichten
17 cent per m.m. Kleine ad-
vertentlea („Juttertjee") tot
li woorden 7» cent, eik woord
meer cent
Abonnementen: per kwartet:
1—per poet t I»
H' ofdredactenr: M. H. E. Cjrldert, Rayonredactenren C. A. Dekken en W. Kok.
De electrische trein, die Woensdag om
18,94 nnr van Den Haag H.S. naar
Rotterdam D.P. is vertrokken, is
tussen Delft en Schiedam ontspoord.
Beide sporen ztyn venperd.
Het ongeluk geschiedde omstreeks
18,15 uur, onder Ketel. Het ongeluk
werd veroorzaakt door een voor een
meelwagen gespannen paard, dat op
een spoorwegovergang struikelde. De
trein kwam in aanraking met de wagen.
Daardoor geraakte het voorste wielstel
van de uit zeven wagons bestaande
electrische trein uit de rails, hetgeen de
ontsporing van de gehele trein tot ge
volg had. De ravage, die aangericht werd
was enorm. De beide sporen werden ge
heel vernield, terwijl dc dwarsliggers
over grote afstand versplinterd wer.
den. Onder de naar schatting 1000 pas
sagiers van de trein brak aanvankelijk
een paniek uit. Zij sprongen aan beide
zijden uit de trein. Hierdoor ontstond
het gevaar, dat de trein uit de richting
Schiedam, die ieder ogenblik kon pas
eeren op de kris en kras over de spoor
lijn lopende passagiers zou inrijden.
Door het kordate optreden van den
conducteur van de verongelukte
trein, die de aankomende trein tege
moet liep en tot stilstand bracht, werd
echter deze ramp voorkomen.
Ernstiger zag het er uit met de vol
gende trein uit da richting Delft, die in
de inmiddels ingevallen duisternis met
grote snelheid naderde.
Een onbekend gebleven militair slaag
de er echter in ook deze \yein, zU het
slechts op een afstand van zeven
meter, voor de verongelukte trein,
tot staan te brengen. BQ deze poging
werd hy echter aan de arm gewond.
Dc passagiers moesten de circa acht
kilometer naar Schiedam te voet af
teggen.
De voerman van de meelwagen, de
Of TOTALE MAANSVERDUISTERING.
AvMadua
BEGIN TOTALE VEROUISTERINS 18 UUR 19
EINDE TOTALE VERDUISTERING 19 UUR (7
f46H6lvPriT
DE TOTALE
MAANSVERDUISTERIN G.
Op 8 December 1946 wordt een to»
tale maansverduistering verwacht,
waarvan wij hier een schematische
voorstelling geven. De maan bevindt
zich op het moment van de verduister
ring in het Noord=Oosten.
De zwarte schijf op de tekening is de
aardschaduw, deze is echter niet zicht»
baar aan de hemel. De aanwezigheid
van de aardschaduw blijkt uit het feit,
dat de maan wordt verduisterd. De oor»
zaak van deze schaduw is, dat de aarde
zich op 8 December van 18.19 uur tot
19.17 uur juist tussen de zon en de
maan bevindt Wij bevinden ons op die
helft van de aarde, welke naar de maan
is gekeerd.
De grijze schijf in de tekening is de
maan. Deze is tijdens de verduistering
zeer goed zichtbaar. De verduisterde
maan is wijnrood gekleurd.
De pijl duidt de richting aan, waar»
in de maan door de schaduw heen gaat.
Tijdens de verduistering stijgen maan
zowel als schaduw geleidelijk boven de
horizon. Dit geschiedt in een richting
ongeveer tegengesteld aan die van de
ijl. Deze stijging is een gevolg van de
ekende dagelijkse wending van de
hemel.
In een bijeenkomst ten stadhuize te
Rotterdam, waarbij een aantal bij de we
deropbouw betrokken functionarissen
aanwezig waren, heeft de burgemeester
Dinsdag namens het gemeentebestuur
van Rotterdam den afgetreden minister
van Openbare Werken en Wederopbouw,
dr ir J A Ringers. de „Van Oldenbame-
veldtpenning" overhandigd
In toespraken memoreerden de burge
meester namens het gemeentebestuur, mr
K p van de Mandele namens het bedrijfs
leven en, ir C van Traa namens de
direct bij de uitvoering betrokkenen de
verdiensten van Jen afgetreden bewinds
man, die van het moment waarop hij in
1940 tot regeringscommissaris voor r.e
Wederopbouw werd benoemd, in verschil
lende functies zijn beste krachten heeft
gegeven aan het herstel van Rotterdam.
heer P. Lansbergen uit Ketel, kwam
met de schrik vrij.
Het herstel van de baan zal, naar men
ons van de zgde van de Spoorwegen
mededeelde, vermoedelijk twee dagen
in beslag nemen. Gedurende deze tyd
zal het reizigersverkeer, zoals gemeld,
geleid worden via de lyn Pynacker—
Voorburg, die evenwel nog niet ge-
electriflceerd is. Men zal trachten met
stoomtractie op dit traject een half-
nurdiens in te stellen.
Zo is dit ongeluk nog betrekkelijk
goed afgelopen. Enkele passagiers liepen
lichte verwondingen op en het paard
werd gedood.
Gisteravond heeft dé heer E Kupers,
voorzitter van het Ned Vakverbond m
Den Haag verklaard, dat hij zich geheel
achter de ontwerp-overeenkomst van
Linggadjatl plaatste en hiermede ook
namens de Nederlandse arbeiders meende
te spreken. Het NVV verwacht de aan
vaarding van de ontwerp-overeenkomst
en Is er van overtuigd dat het Ned volk
dat zal toejuichen
DE HEER WELTER SPREEKT
VOOR DE RADIO
Hedenavond zal voor de AVRO in de
uitzending „Echo van de dag" om on
geveer 20,05 uur de heer Ch J I M Wei
ter spreken over de overeenkomst van
Linggadjati.
Een enquête van het Gallup Instituut
in Groot-Brittannië, waarbij de vraag
gesteld werd; „Wien bewondert gij van
alle op het ogenblik levende mannen en
vrouwen het meest?" heeft uitgewezen,
dat Winston Churchili verreweg de meeste
stemmen verwierf
Kolonel Koerasof, de Russische be
velhebber in Oostenrijk, is van zijn post
ontheven.
(Van onzen luchtvaartmedewerker)
Wanneer ruim anderhalf jaar na de
bevrijding onze vliegtuigindustrie, on»
danks talloze moeilijkheden, weer op
volle toereif draait, en men reeds bezig
is aan de eerste export»orders, dan is
hiermede weer eens het bewijs geleverd
van wat kan worden bereikt dank zij
de vooruitziende blik van enkele figu»
ren. Immers na de bevrijding heette het
algemeen, dat de geallieerde vliegtuig'
industrie een dergelijke omvang had
aangenomen eij over een dergelijke pro»
ductiecapaciteit beschikte, dat deze
sneller en goedkoper ons land van de
noodzakelijke vliegtuigen zou kunnen
voorzien dan onze eigen vliegtuigfa»
brieken. Inderdaad vliegt, zowel de
K.L.M. als het Leger en de Marine nu
nog uitsluitend met Amerikaanse en
Engelse toestellen.
Meer dan ooit is de spreuk actueel
geworden: „Een volk, dat leeft, denkt
om zijn toekomst". Die geweldige Ame»
rikaanse en Engelse vliegtuigfabrieken
hebben met grote interne moeilijkhe»
den te kampen, moeilijkheden op so»
ciaal, economisch en technisch gebied.
Ons land met zijn zeer beperkte de»
viezenkas zal zich meer en meer op de
nationale produotie van verkeers», za»
ken», sport» en militaire vliegtuigen
moeten concentreren. De door de leeg»
geplunderde Fokkerfabrieken gevoerde
campagne tot het behoud van deze in»
dustrie begint nu de eerste bescheiden
vruchten af te werpen. In samenwer»
king met een jong, energiek ex»auto»
mobielman, Frits Diepen uit Tilburg,
werden reeds tijdens de oorlog plannen
uitgewerkt voor de massale bouw van
privé»vliegtuigen, waarnaar uit de
aard een zeer grote vraag is. Frits Die»
pen verwierf de verkoops»organisatie
voor alle landen ter wereld voor alle
Fokker»vliegtuigen tot een gewicht van
750 K.G.
Dank zij de medewerking van de re»
gering (die inmiddels een commissie
had benoemd, onder voorzitterschap
van oud»minister Tromp) kon weldra
begonnen worden aan de eerste grote
opdracht voor Diepen: een order voor
100 F. 25 „Promotor" zakenvliegtuigen.
Tevens bestelde Diepen en achttal FK
43 taxivliegtuigen en enkele S 9 les»
vliegtuigen, dfe reeds zijn afgeleverd.
Het prototype F 25 heeft hegin van de»
ze maand enkele proefvluchten gemaakt
en trok tijdens de Parijse luchtvaartten»
toonstelling honderdduizenden enthou»
siaste kijkers. Een aantal van deze 4»
persoons»zakenvliegtuigen zullen begin
volgend jaar naar Denemarken worden
geëxporteerd, terwijl besprekingen
gaande zijn over een aantal'zeer inte»
ressante buitenlandse opdrachten.
Dat ons land behoefte heeft aan
vliegtuigen, zal wel niemand willen ont»
kennen; de Duitsers sleepten alle bruik»
bare sport» en lesvliegtuigen naar het
Oosten en hiervan is niets terecht ge»
komen. Wij hebben lesvliegtuigen no«
dig voor de opleiding van sport» en mi»
litaire vliegers, we hebben twee»moto»
rige toestellen nodig voor de training
van meer gevorderde verkeerspiloten,
Generalissimo Tsjang Kai Sjek tijdens
zijn rede op de openingszitting van de
Eerste Nationale Vergadering te Nan
king, Wales N.
militaire vliegtuigen voor de.Rijkslucht»
macht en de Marine, verkeersvliegtui»
gen voor K.L.M. en K.N.I.L.M. „Gou»
verner c'est prévoir".
1 Wanneer Fokker thans gereed is
met een ontwerp voor iwee=mo»
torig schroefloos verkeersvliegtuig,
type F 26, dan is dat, omdat de tur»
binemotoren binnen zeer korte tijd
in de verkeersluchtvaart hun intrede
zullen doen en snelheden mogelijk
maken, die men tot voor enkele jaren
voor nauwelijks mogelijk hield. De
F 26 biedt plaats aan 17 passagiers,
3 man bemanning, snelheid 800 k.m
per uur. Het is een zeer goed ontwerp
en wij hopen, dat de besprekingen,
die met de K.L.M. worden gevoerd,
tot een spoedige opdracht leiden. De
F 26 is zeer bruikbaar op het Euro»
pese luchtnet en ondanks de betrek»
kelijk lange bouwtijd, die minstens
2)4 jaar zal bedragen, zal dit vlieg»
tuig ook dan nog modern zijn.
Ondanks roof!
Ondanks het ontbreken van talloze,
door de Duitsers geroofde vitale machi»
nerieën, produceert Nederland weer
vliegtuigen, breidt deze industrie zich
snel uit, verschaft zij thans werk aan
meer dan 1000 gezinnen, heeft zij op»
drachten in portefeuille voor meer dan
200 vliegtuigenen is met deze fei»
ten niet zonneklaar de bestaansmoge»
lijkheid van dit over de geheele wereld
gewaardeerde nationale product bewe»
zen?
VLIEGTUIGBASES OP GROENLAND. - Gedurende de oorlog, toen Denemar
ken door Duitsland bezet was en tengevolge daarvan geen verbinding met de
buitenwereld had, sloot de Deense minister Hendrik Kaufmann een verdrag
met de Ver. Staten, dat zij op Groenland luchtbases zouden mogen vestigen.
Op het ogenblik onderhandelt Denemar ken met de Ver. Staten met het doel om
deze luchtbases over te nemen, daar zij van strategisch belang zijn. Wij bren
gen U twee foto's van de luchthavens op Groenland. Foto PIB-RDP.
De Raad van Ministers van Buitenlandse
Zaken heeft Woensdag geen overeenstem
ming bereikt over nog hangende be
langrijke kwesties als de door Bulgarije
te verrichten herstelbetalingen en de
schadeloosstelling aan leden der V N we
gens door de oorlog geleden schade aan
bezittingen
Bevin stélde voor dat Griekenland 105
en Italië 45 mlllloen dollar van Bulgarije
zou ontvangen en Joego-Slavtë 125 mll
lloen dollar van Italië en 25 mlllloen dol
lar van Bulgarije.
Molotof was bereid deze bedragen te
aanvaarden mits Albanië 10 mlllloen dol
lar van Italië zou krijgen. De anderen
waren het hiermede niet eens en de aan
gelegenheid bleef onafgedaan.
Wat betreft schadeloosstelling aan leden
der V N. zeide Bevln, dat zijn uiterste
eis 66 pet was. Molotofs' laatste woord
was 50 procent, terwijl Frankrijk niet
minder dan 75 procent kon accepteren.
Ook deze kwestie moest men verder laten
rusten.
Van bevoegde zijde wordt vernomen,
dat de stemming tijdens de bijeenkomst
zich kenmerkte door vermoeidheid en
verveeldheid
De vakvereniging van John L. Lewis
(de verenigde mynwerkers van Ame
rika) is veroordeeld tot een boete van
334 millioen dollar. Lewis zelf werd
veroordeeld tot een boete van 10,000
dollar.
Nadat de raadsman van de regering
gepleit had voor het opleggen van boete
in plaats van gevangenisstraf, zeide
Lewis tot den president van het Hof,
dat hij zich van het opleggen van een.
boete niet moest laten weerhiuden
door de gedachte aan de financiële om
standigheden, waarin hij zich persoon
lijk bevond.
In antwoord op een opmerking van den
president, dat hy een tweede beledi
ging van het hof moest vermyden,
antwoordde Lewis, dat hy „aan dit hof
niet om erbarming wilde vragen",
By het uitspreken van het vonnis ver
klaarde de president: „Dit is geen ge
val van een gewone Inbreuk op het
recht. Het is een slecht en monster
achtig iets. Het betekent honger,
koude en nooddruft". De president
vervolgde, dat „indien Lewis overeen
komstig zyn misdaad zou moeten wor
den gestraft, hy in de gevangenis zou
moeten boeten".
De boete, die werd opgelegd, kwam
overeen met het bedrag, dat door den
raadsman van de regering was ge
vraagd.
EERSTE KLASSE
District L
VSVEmma
SpartaEDO
DWSFeijenoord
ADOHermes DVS
District II.
XerxesBlauw Wit
Excelsior—DFC
Sto rmvogels—Nep tunus
District UI.
QuickEnsch. Boys
AGOW—Be Quick
TubantiaVitesse
Heracles—NEC
Enschede—Wageningen
District IV.
WV-NAC
De Baronie DNL—
Helmondit
NO AD—rHelmond
RKTVVLonga
VlissingenBW
District V.
V eend dm—Achilieg
VelocitasGVAV
SneekLeeuwarden
FrisiaEmmen
Heer eny een—HSC
District VL
Sitt. Boys—Bleijerheide
PSV—MW
De Spechten—Brabantia
LimburgiaEindhoven
JulianaMaurits
DISTRICT II.
2de klasse B.
SDWVriendenschaar
HBCWatergr.meer
VolendamV eisen
KFCOSV
DISTRICT L
3de klasse A.
SLTO—Helder
De MeerBloemendaa]
KW—Ahrends
Succes—Halfweg
De GermaanGVO
3de klasse B.
DEM—Kinheim
NEA—VVZ
QSC—DTS
Always Forward—
Purmersteija
3de klasse C.
RipperdaDe Meteoor
4de klasse A.
LSVVOudesluis
Grasshoppers—N. Niedorp
BKCWatervogels
JV C Schoorl
4de klasse B.
Zouaven—EVC
De Rijp—WW
PurmerendSt. George
AndijkSEW
4de klasse C.
Vitesse '19—HSV
WSV '30—CSV
Assendelft—Alkmaar
UitgeestDe Randers
4de klasse F.
WEOntwaakt
ASR—WB
VI.vogels—Fokke
De vakvereniging tekende na de uit
spraak onmiddellijk beroep aan.
De president verklaarde zich een groot
vriend van de arbeiders, maar hij achtte
een toestand, als die Lewis heeft ge
schapen, gericht op het belachelijk
maken van de regering, die hy „het
sociale bouwwerk van democratische
volken" noemde.
Molotov luidt
minlster-presl-
De juiste titel van
thans: Plaatsvervangend
dent van de Sowj et-Unie.
Griekenland heeft de Veiligheidsraad
verzocht, de schending van zijn grëhzen
in behandeling te willen nemen
De Britse regering heeft stappen on
dernomen, teneinde het gebruik van
atoombommen te doen verbieden.
Op den chef van de generale staf,
gen majoor Buurman. Is bij Medan een
aanslag gepleegd.
Het Griekse parlement heeft gister
zijn- bijeenkomst gestaakt als teken van
rouw over het verwerpen van de Griekse
eisen tot strategische wijzigingen van de
grens met Bulgarije door de ministers
van de Grote Vier.
Voor zover de kosten van de Duitse be
zetting thans nog zijn na te gaan (lang
niet alles ls geregistreerd) blijkt thans,
dat alleen het gemeentelijk bureau „vor
deringen Duitse weermacht" de hoofdstad
bijna 30 millioen gulden heeft gekost
Van Mei 1940 tot Maart 1945 heeft dit
bureau aan de burgerij voor onderbren
ging van bezettingstroepen, automate
riaal enz f 16.885.000 uitbetaald
Bovendien legde de „Wehrmacht" op
talloze Nederlandse bezittingen beslag.
In totaal werd voor f 12,900,000 „gefor-
dert" Ook dit bedrag heeft het genoemde
bureau destijds aan gedupeerden uitbe
taald.
(Van onzen parlementairen redacteur)
De minister van Marine heeft in de
Tweede Kamer medegedeeld', dat het
Marine-personeel, dat van Mei 1940 af
onafgebroken dienst deed per 1 Janu
ari 1947 zal worden gedemobiliseerd.
Alleen kan kan men wel, op eigen
verzoek, in dienst blijven.
PLUNDERING VAN KOLEN-
TRANSPORTEN IN HET RUHRGEBIED
Nabij Dortmund zijn 25 personen door
Britse troepen en Duitse politie gear
resteerd, toen een menigte van 500 man,
bezig met het plunderen van een kolen-
trein, uiteengejaagd werd.
Het plunderen van kolentreinen in het
Ruhrgebied blijkt toe te nemen. Men is
van oordeel, dat deze gestolen steenko
len in de zwarte handel verdwijnen,*
Voor de tweede helft van de 13de
periode 1948 (8 t/m 21 December) geeft
elk der volgende bonnen recht op het
kopen van de navermelde artikelen:
Bmkurten KA, KB, KC 612 (strook
No. 4):
51—1
Brood
800 gr Brood
51—2
Brood
400 gr Brood
51—1
Boter
125 gr Boter
51—2
Boter
125 gr Margarine of
100 gr Vet
51—3
Boter
250 gr Margarine of
200 gr Vet
51—1
Melk
4 liter Melk
51—1
Vlees
100 gr Vlees
51—2
Vlees
400 gr Vlees
51—1
Algemeen
200 gr Kaas
51—2
Algemeen
50 gr Korstloze kaas
51—3
Algemeen
500 gram suiker of
51—lb
51lc Reserve
51—2b,
512c Reserve
51—3b,
513c Reserve
514b Reserve
Bonkaarten KD,
521 Brood
52—1 Boter
522 Boter
52—1 Melk
52—1,
52—2 Vlees
521 Algemeen
52—2,
523 Algemeen
ZJ\J ici liailisixuuisci,
enz. of 1000 gr Jam,
Stroop, enz.
1600 gr Brood
800 gr Brood
524 Algemeen
52ld Reserve
522d Reserve
52le Reserve
52—2e Reserve
3 liter Melk
1 Ei (vijfde klasse)
100 gr Kaas
KE 61? (strook No. 4)1
800 gr Brood
250 gr Boter
125 gr Margarine of
100 gr Vet
12 liter Melk
100 gr Vlees
100 gr Kaas
250 gram suiker of
Boterhamstrooisel,
enz. of 500 gr Jam,
Stroop, enz.
1 Ei (vijfde klasse).
800 gr Brood
50 gr Korstloze kaas
250 gr Rijst of Kin
dermeel (uit rijst be
reid) of kinderbis
cuits.
600 gr Bloem of
Kindermeel (niet uit
rijst bereid).
Tabakskaarten, enz-:
T 61
V 62
X 61
X 02
2 rantsoenen Tabaks-
artikelen
200 gr Chocolade en/
of Suikerwerken
2 rantsoenen Tabaks,
artikelen
100 gr Chocolade en/
of Suikerwerken
Voor de week van 15 t/m 21 December
zullen nog bonnen worden aangewezen
voor tabak, versnaperingen, bloem,
koffie, thee en gedroogde Zuidvruchten.
Deze week is wederom 100 gr vlees
extra beschikbaar, zodat men in totaal
500 gr per veertien dagen ontvangt.
Op de bonnen voor tabaksartikelen
zal bij aankoop van twee rantsoenen
sigaretten ten minste een rantsoen siga
retten, vervaardigd uit Zuid-Amerikaan
se tabak gekocht moeten worden.
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds
op Vrijdag 6 December a s. worden ge
bruikt, met uitzondering van de bonnen
voor vlees en melk, waarop eerst met
ingang van Maandag 9 December a.s.
mag worden gekocht.
V 62 300 gram Chocolade en/of Sui
kerwerken van Jamln.
X 62 100 gram Chocolade en/of Sui
kerwerken van Jamln.
Naar Reuter verneemt hebben
Perzische regeringstroepen Woens
dagavond de grens van de auto
nome provincie Azerbeidsjan over
schreden.
De huidige bestuurders van deze
in Noord-Perzië gelegen provincie
(het centrale bestuur van de demo'
cratische party in Azerbeidsjan)
hebben een proclomatie uitgevaar
digd, door radio Tebris verbreid, in
houdende, dat troepen van de een.
trale regering Azerbeidsjaanse sol
daten hebben aangevallen.
In de proclamatie wordt een
beroep gedaan op studenten, pro
fessoren, arbeiders en jeugdorga
nisaties om de vrijheid en de re
publiek tot de laatste druppel
bloed tegen deindringers te ver.
dedigen.
De communistische candidaat voor het
Franse premierschap, Maurice Thorez,
heeft niet voldoende stemmen op zich
verenigd om premier van Frankrijk te
kunnen worden Er zal een nieuwe stem
ming moeten plaats hebben.
PLAATSELIJK NACHTVORST
In de nacht en ochtend plaatselijk
vorst; tijdelijk toenemende bewolking
met op vele plaatsen nevel of mist.
Geen neerslag van betekenis. Weinig
wind.