Tweede Kamer vóór Linggadjati STAD EN OMGEVING Uitgeputte vrouwen levend verbrand ADIEU NEW-YORK.. Hors cl' Oeuvre DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, W1ERINGEN EN ANNA PAULOWNA Motie-Romme met 65-30 stemmen aanvaard Van nabij en verre Er komt weer zeep! ELFSTEDENTOCHT OP 28 DECEMBER Elfmerentocht gaat door! De dorpentocht Wist U Inlegvellen bewaren! RAADSEL BOMAANSLAG IE DEN HAAG OPGELOST De waarheid over Ravensbrück Weerbericht Van „Luctor Et Emergo" tot Hr. Ms. „O 27" Veertig jaren gele denDe „Luctor et Emergo", de latere Hr. Ms onder- zeetorpedoboot no. 1 in 't dok. Wordt Van Mook vervangen BUREAU: Koningstraat 78-80 Den Helder Telefoon 045 Giro 449041 Dir.: J. Bijlsma ZATERDAG 21 DECEMBEB 1»4« Voortzetting van de 7»e JAASOANG Jfo. MM HELDERSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties: 14 cent per millimeter. Familieberichten lt cent pee mm. Kleine ad vertenties („Juttertjes") tot 11 voorden 15 cent, elk «oord meer 5 cent Abonnement' per kwartet II-.' <t I S.M B> ofdredacteur: M. H. K. Dyldert, Rayonredactenren C. A. Dekkers en W. Kok, In de Tweede Kamer ia gistermiddag gestemd over de motie-Romme, «elke zich verenigt met het door de regering voorgenomen beleid, tav het ontwerp- accoord van Linggadjati, met het resultaat, dat deze motie met 65 stemmen vóór en 30 tegen werd aangenomen Vóór stemden de rk fractie (behalve de heer Ruys de Beerenbrouck), de Bar tij van de Arbeid en de communistische fractie Tegen stemden de fracties der AR, CR, ST O, P vd V en de heer Ruys de Beerenbrouck, Hieraan was reeds voorafgegaan een stemming over de eerste motie-Romme, betreffende de vrijheid en de veiligheid van de slachtoffers der gebeurtenissen in Indonesië en van de geïnterneerden Deze werd met 83 tegen tien stemmen aangenomen De communisten stemden tegen De motie-Schouten, welke vervolgens in stemming werd gebracht en welke de regering uitnodigt ten spoedigste over te gaan tot de bijeenroeping van de Rijksconferentie, werd verworpen met 65 tegen 9 Vóór de fracties der AR, CH, St O en P vd V Tegen waren de RK fractie, de P vd A en de Comm fractie De heer Ruys de Beerenbrouck had tevoren verklaard zich van stemming te zullen onthouden Gemaskerde inbrekers die gewapend waren met automatische geweren, hebben uit de Maria kapel van de Kathedraal te Milaan alle voorwerpen van waarde ge roofd. Donderdagmiddag is de 20-Jarlge D Westland uit Huizen bij het schaatsenrij den door het ijs gezakt en verdronken Er zullen vijf-en-twintig jaar nodig zijn om het door oorlogshandelingen te Berlijn veroorzaakte puin te rui men De kosten worden op 27,000 mlllioen mark geraamd. Churchill wil een motie van wan trouwen indienen tegen de regering, waarin hij deze o.m zal beschuldigen van tyrannie, willekeur en onbekwaamheid De kunstschilder Han van Meegeren, die enige tijd geleden in een Amster dams ziekenhuis werd opgenomen, is thans uit de verpleging ontslagen en vertoeft weer in zijn woning Honderden Duitse families te Ham burg, die hun huis hadden moeten ontrui men om plaats te maken voor Britse fa milies, mogen wegens een „kerstmis- amnestie" in hun wonigen blijven Het Arnhemse gerechtshof heeft den 29-Jarigen kruideniersbediende J Aan stoot, die uit roofzucht drie mensen met een bijl heeft gedood, levenslang opge legd. Xe parijs is vernomen dat Donder-, dag bij Hanoi in Frans Indo China een algemene veldslag is ontketend. De Franse commissaris te Tonkin, Sainteny, zou ern stig gewond zijn De radio-spreker J. A. van Kersbergen, die o.m. de rubriek verzorgde „De NSB antwoord is veroordeeld tot 21/2 jaar internering met verbeurdverklaring van tien duizend gulden. Met betrekking tot de distributie van zeep deelt het ministerie van Economische Zaken mede, dat de zeep-industrie momenteel nog grote moeilijkheden ondervindt bij de grondstoffen voorziening. Alle krachten worden echter in gespannen, om zo spoedig mogelijk wederom huishoudzeep en/of toi letzeep in distributie te brengen. Bij de eerstvolgende bonaanwij zing zal, behalve het normale rant soen (225 gram huishoudzeep of 90 gram toiletzeep) een extra rantsoen worden verstrekt (90 gram toilet zeep) op de e-kaarten. De datum van de Friese Elfsteden tocht en wedstrijd is thans vastgesteld op 28 December a.s. De organisatoren zijn over het algemene zeer tevreden over de toestand van het traject Slechts op enkele plaatsen moet het ijs nog wat sterker worden en wat dat betreft zijn de onmiddellijke vooruit zichten niet ongunstig want het vroor gisteravond in Friesland acht graden Maar er kan in acht dagen nog veel gebeuren. Nadere bijzonderheden. Ten aanzien van de Elfstedentocht ver neemt ANP-Sport nog de volgende bij zonderheden. Kaarten voor deelnemers worden der dag tevoren (Vrijdag) tegen betaling be schikbaar gesteld aan een der loketten van een nader bekend te maken bureau. Niemand zende dus geld vooruit Er wordt de aandacht op gevestigd, dat de lengte van het traject 200 km bedraagt, dit ls ongeveer de afstand Leeuwarden- Den Haag. Medische keuring ls niet vereist, doch ieder moet er van doordrongen zijn, dat een dergelijke tocht in de winter, voor een groot deel met tegenwind, alleen kan worden volbracht door lichamelijk sterke rijders. Ook al ln verband hiermede is het besluit genomen, geen deelnemers beneden 18 Jaar tot de wedstrijd of tocht toe te laten. Voorts wordt vernomen, dat de da tum van de elfmerentocht en wedstrijd, die volgens een vroeger bericht voor lopig afgelast was, nader bepaald ls op 23 December. Voor deelnemers etc aan de Dorpentocht op a.s Zondag zal 's morgens vanaf 8 uur van het Station te Alkmaar een bus rijden naar Stompetoren. 's Middags vanaf 4 uur rijdt de bus dan weer van Stompetoren naar bet Station te Alkmaar dat een Constellation voor elke vlucht naar New-York aan voedsel enz. meeneemt: 50 eieren, 36 liter vruchtensap, 5 rollen beschuit, 6 broden, 5 koeken, 20 pond worst, IX pond ham, 2 pond leverworst, 1 pond rookvlees, 3 pond kaas, 2 pond boter, 5 blikjes en 6 flessen melk, 8 pond meelspijs, flakes, 120 stuks fruit, 12 liter soep, 50 maal tijden (met na of voorgerecht), een flesch Boldoot, 50 pakjes hopjes, 50 tabletten chocolade, 100 pakjes kauwgum, 2 flessen jenever, 1 fles dry Martini, 1 fles sherry, 400 sigaretten, 24 flessen bier, 24 fles sen Coca Cola, 5 -flessen ginger- ale, 12 flessen cassis, pond thee, 2 pond koffte, 3 pond suiker, 3 blikken biscuit, 2 blikken toast, 50 petit-fours en 3 pond cakes. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat de inlegvellen GA 605, GB 605, GC 605, GD 605, GE 605, hoewel deze niet meer gebr.iikt zullen worden voor de uitreiking van bonkaarten voor voedingsmid delen, toch zeer zorgvuldig be waard moeten worden. Deze inlegvellen zullen nl. t.z.t nog voor andere verstrekkingen ge bruikt worden. „Illegallteitskolder" De bomaanslag te Den Haag is thans tot oplossing gebracht. De daders zijn A F de Boer en Bak ker, die 4 „Molotof-cocktalla" had den klaargemaakt, teneinde wraak te nemen op twee superieuren van Kapitein van Heemstda, den heer Boer, die waarschijnlijk tijdens de oorlog verraad pleegde en een vierde nog onbekend persoon. Eerst Donderdag heeft van Heem stra een volledige bekentenis afge legd. Het motief van deze mon sterlijke aanslag moet gezocht wor den in een soort „illegalite'tskol- der" die de drie schuldigen, uitste kende oud-illegalen, te pakken had. NACHTMIS UIT MAASTRICHT IN GEHELE WERELD TE HOREN De Nachtmis, die ln de Kerstnacht wordt gecelebreerd in de St. Servaas te Maastricht, wordt door de Wereldomroep PCJ uitgezonden Om kwart vóór vijf be gint de klok van de kerk te luiden,als plechtige achtergrond van een door een Maastrichts meisje, dat een Amerikaans graf heeft geadopteerd, te spreken Kerst groet. Om 5 uur volgt dan de uitzending van de Mis. Deze is ook ln ons land t- horen op 49 meter en wordt heruitgezon den door de Regionale Omroep Zuid od 211 meter. Gisterochtend vroor het in Twente 13 graden, terwijl de tem peratuur in Leningrad één graad boven nul was. Gisterochtend zijn 300 Am sterdamse meisjes verblijd met pak ketten, welke waren afgezonden door hun Amerikaanse vriendjes. In Hamburg» waar bet proces inzake 't vrouwenkamp-Ravensbrück wordt voortgezet, veroorzaakte de beklaagde Mory enige opschudding, omdat zü last kreeg van haar zenuwen, die volgens haar verdedigster na acht Jaren kamp leven „niet meer zo sterk" zjjn. De waarheid over de toestanden ln Ravensbrück is inderdaad hard om aan te horen. „Zij vertelt duizenden leugens, zij lie^t van het begin tot het einde!" schreeuwde Fiau Mory plotseling in het Engels, na net verhoor van de Franse getuige Vio lette le Crocq, die als „Nacht- und Nebel- gevangene" in Ravensbrück geweest was Een „Nacht- und Nebel" gevangene was Iemand, die was voorbestemd om tegen het morgengrauwen de dood te worden Ingezonden. Violette getuigde, dat Frau Mory In Block 10 de van ellende en narigheid Krankzinnig geworden vrouwen met een Koppelriem afranselde en voorts had zij gezien, dat deze vrouwelijke arts dode lijke injecties toediende. Ook tegen dr. Treite uitte getuige zware beschuldigingen Zij stelde hem aanspra kelijk voor de vreselijke toestanden in Block 10, speciaal in de kamer, waar de krankzinnigen waren, die op zijn last geen dekens kregen en ook niet verbon den mochten worden en die slechts ge kleed waren in 'n hemd. Ook zou dr. Treite volgens getuige, behalye zigeuner innen, een meisje van 9 jaar gesteriliseerd hebben. Hierbij was Oberschwester Mar- schall tegenwoordig, die over het alge meen zeer hard tegen de patiënten was. Vijf vrouwen waren bij een transport colonne uitgevallen. Zij waren opgehaald en door mestwagens in het kamp ge- Dracht. Twee van haar waren al gestor ven. Drie leefden echter nog. Door de „Oberschwester" werd aan getuige ver boden enige hulp te verlenen. Ook be schuldigde zij Dorothea Blnz, die met haar fiets op gevangenen inreed en ze dan sloeg, omdat zij haar in de weg ge staan hadden. Deze had een grote her ciershond die zij tegen de gevangenen ophitste, zodat het dier de gevangenen hevig beet. Bin'z had eveneens de krankzinnige ge vengenen geslagen, naar wie zij voor haar plezier ging kijken. Getuige had dr Win kelmann selecties zien doen, die ten doel hadden vrouwen uit te zoeken voor de gaskamer. Het was echter niet alleen nu, dat beklaagde Mory het te verantwoor den kreeg. De vorige getuige, de Bel gische mevrouw Van den Boom, die haar een monster noemde, dat nog meer ge vreesd was dan de S S, vertelde hoe Mory voor de geringste aanleid, als straf voor dysenterie- en andere patiënten in Block 10 haar voedsef inhield, zeggende, dat het toch maar was voor monden van niet- productieve krachten Ook zij noemde dr. Treite verantwoordelijk voor de selectie- en verweet hem gezegd te hebben, dat patiënten, die te veel in het hospitaal kwamen, niet behandeld mochten worden. Enige dagen te voren had de bekende Engelse mevrouw Odette Samson, die een Bpeciale behandeling nodig had en door den kampcommandant zelf in de Ameri kaanse linies was gebracht, voor het meerendeel bevestigd, wat de andere ge tuigen reeds verklaard hadden. Zij verklaarde bovendien nog, dat zij levende vrouwen naar het crematorium had zien brengen, dat dag en nacht werkte. VORST BEREIKT HAAR HOOGTEPUNT. Weersverwachting, geldig tot he denavond: Overdag geleidelijk wat meer be wolking bij iets toenemende wind, hoofdzakelijk tussen Oost en Zuid. Nog geen neerslag van betekenis, matige tot lichte vorst. 5) Het is vier uur geweest op de „Zaan» dam" en Kees van der Slot gaat naar zijn wacht, 't Zit er weer op. Hij moet terug naar de machinekamer. Hij slaat een blik over het water. De zon staat aan bakboord op ongeveer 20 graden hoogte. Niets bijzonders. En Kees van der Slot denkt dat het weliswaar jam» mer is dat z'n vrije prik er weer opzit, maar dat hij straks weer zoveel maal 17 mijl dichter bij New York zal zijn. Hij gaat naar beneden. Op dat ogenblik voelt hij iets. Er gaat iets door het schip heen. Een zwa» re, zuigendsdreunende slag. Hij slaat tegen de grond, grijpt zich, al vallend, nog vast, doch is versuft Tegelijk staat hij al weer overeind ook. Wat is dat? denkt hij verward. Een torpedo, flitst het door hem heen. Maar het was zo'n vreemde klap. Zou er misschien iets in de machinekamer gebeurd zijn? Een ontploffing? Ook dat is mogelijk. Het is een ogenblik stil geweest op de „Zaandam", doch dan begint het te rumoeren. Een vreemd rumoer. Er wordt geschreeuwd en geroepen. Staal slaat op staal, van der Slot hoort rep» pende voeten over de dekken. Hij hoort vloeken, hij lioort water kletteren en hij hoort andere, vreemde geluiden. Maar hij kan niets zien. Het is ineens aardedonker om hem heen geworden. Dat betekent dat de electrische ver» lichting is uitgevallen. Kees van der Slot is dan blij dat hij op gevoel de weg weet in het lijf van de „Zaandam". En hij kruipt naar boven, hoewel de trap scheefgeslagen is en hij merkt dat het schip niet meer rechtstandig in zee ligt. Hij weet nog steeds niet of het een torpedotreffer is of een explosie in de machinekamer, maar hij voelt instinc» tief dat ze New York binnen de gestel» de termijn niet zullen bereiken. Snel en dodelijk heeft de torpedo haar werk gedaan. Een felle steekvlam is sissend uit de buik van de „Zaandam" geflitst en daarna is de zee begonnen naar binnen te stromen. Het is een meesterlijke treffer ge» weest, stellig meer dan alleen maar Eikenloof en brillanteq waard. Precies in het hart van het schip. Dit echter gezien vanuit het standpunt van de mannen in de duikboot die even weg» gedoken is om daarna opnieuw positie te kiezen. Het schip trilt na. In alle verblijven aan boord is het volk van de stoelen en banken geslingerd. Overal komt bre» kend glaswerk neer, overal slaan deu» ren uit scharnieren, en komen met har» de, doffe klappen neer. Het volk pro» beert door de gangen aan dek te ko» men, maar zo eenvoudig is dat niet. Hier is een gang versperd, daar is een massa hout en ijzer naar beneden ge» komen. Heel het schip ligt eigenlijk aan gruizelementen. Het moet wel een reusachtig gat zijn want de machinekamer stroomt in min» der dan geen tijd vol. De machines lop«n uit,.maar er zit nog vaart in het schip. Vele ogen gaan naar de redding» boten. Dit ziet er niet zo mooi uit. Twee zijn er totaal vernield en de derde maakt een zwaar beschadigde indruk. Honderden mannen rennen naar die boten, doch kapitein Stamperius op de brug schijnt het nog niet de tijd te achten om er vandoor te gaan. Hij geeft bevel de sloepen niet te vieren. Nog even afwachten. Even afwachten... het volk voelt er niet veel voor. De „Zaandam" zinkt snel als de weerlicht en er is tóch geen redden meer aan. Kapitein Stamperius is een goed ka» pitein en daarenboven is hij een Ne» derlandse kapitein. Dat verklaart zijn laatste vleug hoop om het schip, dat goede schip „Zaandam", te redden. Maar de „Zaandam" i s niet meer te redden. De „Zaandam" is een schip waarover zich liet noodlot voltrokken heeft en dat reddeloos verloren is. Het instinct fluistert in de oren der mannen: vlucht... vlucht... vlucht... Eer het te laat is. Eer het schip in de lucht vliegt. Ga overboord, red je le» venvlucht.1 Een vreemde spanning ligt over de „Zaandam". Wat is er in de machine» kamer gebeurd? Welk drama heeft zich op de stookplaat voor de vuren afge» speeld? Hoeveel mannen zijn er bene» dendeks doodgeslagen? Kees van der Slot heeft het allang bekeken. Hij begrijpt dat het weer mis is en dat New York voorlopig komt op de lijst der andere wensen die niet in vervulling gaan Hij rent naar beneden, wil zich aleer hjj overboord gaat. nog even voldrinken. Een goede raad, die hem al meer dan eens gegeven werd. Hij draait de kraan om, opent z'n mond, wil zich gulzig volzwelgen met zoet water... maar hij proeft niets. Geen yater meer, geen druk op de wa» terleiding. Hij richt zich op, zucht eens diep en dan moet hij zich opnieuw vastgrijpen, want het is alsof de wereld vergaat. Hij pakt zich aan de eerste de beste wand beet en wacht af. Een tweede ontzaglijk zware explosie heeft de „Zaandam" opgeheven en daarna neer» gekwakt. Dit is een tweede torpedo. En dit is het einde van het schip. Met z'n kop naar voren vliegt olie» man van der Slot naar de trap. Die hangt er waarachtig nog, maar is niet meer dan een gekronkeld stuk ijzer. Hij loopt naar boven en wat hij ziet doet hem wankelen. Aan dek is de hel losgebarsten. (Wordt vervolgd) In het plantsoentje voor de Onderzee dienstkazerne aan de Helders* Bassin- gracht, thans tUdelUk Marinekazerne, ligt een vijver, en in die vijver ontwaart de vreemdeling een wonderlijk voorwerp dat hö misschien niet heel spoedig her kent als de toren van een onderzeeboot Een meterslange mast steekt boven het torentje nit: de periscoop Aan de weg kant voor de rijver staat een „gralaerk", ln de wandeling so ook genoemd, en daarop staat te lezen dat de toren in de vijver afkomstig ls van de eerste onderzeeboot der Koninklijke Marine de „Lnctor et Emergo", die op 21 Dec 1906 ln dienst werd gesteld Het ls dus vandaag veertig Jaar gele den. dat de onderzeeboot haar Intrede deed in de Koninklijke Marine, waarmei feitelijk een nieuw hoofdstuk ln Neder landse geschiedenis ter zee werd aange vangen Wij, die aan het begin staan van het vijfde decennium, weten welk een be langrijk hoofdstuk dat ls geworden En dat vooral de laatste bladzijden daarvan van een importantie zijn, dh? haar weer ga In onze zeegeschiedenis nauwelijks vindt Niet de eersten.... Overigens werd het wel tijd, ln 1906, dat de Nederlandse marine haar Onder zeedienst kreeg, want andere landen wa ren ons reeds ver voor: Engeland, Ame rika, Rusland, Frankrijk, Itall en Japan bezaten al onderzee-vloten, en dat kon de Nederlandse marineleiding natuurlijk niet op zich laten zitten Men moet echter niet denken, dat on ze toenmalige minister van marine zelf het lnitatief tot de bouw van de eerste onderzeeboot genomen heeft Het was de werf „De Schelde", die geheel voor eigen risico volgens plannen van de Electric Boat Company een onderzeeboot op stapel zette De minister had toege zegd, de boot te zullen overnemen, wan neer Ze aan bepaalde eisen bleek, te vol doen De eerste proeftocht Nu, toen de boot gereed was, en een speciale Amerikaanse bemanning aan boord was gekomen om er de proeftoch ten mee te maken, werd ze door een sleepboot „binnendoor" naar Nieuwe- diep gebracht Dat reisje nam door mist- vertraging, kleine aanvaringen en derge lijke perikelen, een dikke week ln be- lagEn toen begonnen de eerste werd een hopeloze mislukking, en dat kwam hoofdzakelijk doordat de Amerikaanse experts zich niet bepaald als zeelieden ontpopten Maar weer terug naar „De Schelde" te Vlissingen En daar kwam weldra een Nederlands marineofficier, de luitenant ter zee P Koster, aan boord, die had aanpeboden om onder zijn leiding een Nederlandse bemanning te oefenen en daarmede de proef tochten te herhalen Weer ging na enige tijd de „Luctor et Emergo" naar Nleuwediep, ditmaal deftig „buitenom", de proeven werden her haald, en thans met succes! En toen werd, op 21 December 1906, de „Luc tor et Emergo" overgenomen door de Staat der Nederlanden; de boot kwam als Hr Ms „Onderzee-torpedoboot No 1" onder commando van den luitenant ter zee der 2e klasse Jhr G L Scho- rer, ln dienst van de Koninklijke Marine Er kwamen er meer! Het ls bij die éne onderzeeboot niet ge bleven Er kwamen er meer, en ze wer den groter! De „O 1" had een lengte van ruim twintig meter en een waterver plaatsing onder water van 125 ton, maar onze „O 27" die twee maanden gele den haar eerste duik maakte nabij Den Helder heeft een lengte van bijna 81 meter en een standaard-waterverplaat sing van 967 ton De „O 1" maakte eind Januari 1907 een pracht van een duik, hangende in de takels van de mastbok op de Rijkswerf te Den Helder; de „O 27" presteerde het veertig Jaar later om ln de Atlantische wateren een dulkdlepte te bereiken van honderd meter.... Er zijn ln die veertig jaren dus wel vorderingen gemaakt; de boten werden tot 't uiterste geperfectlonneerd zodat ln de tweede wereldoorlog de „Jachthonden der zee" maandenlang buitengaats konden blijven, geheel op zichzelf aangewezen. Het onderzeebootwapen groeide uit tot een uiterst belangrijk onderdeel van de gewapende macht ter zee. In de afgelo pen oorlog werden ook door onze onder zeeboten honderdduizenden zeemijlen af gelegd, en vele tienduizenden tonnen vij andelijke scheepsruimte werden naar de bodem van de zee gejaagd. Veertig jaren! De mannen van onze Onderzeedtenst kunnen met trots terugzien op het geen z(J ln de voorbijgegane veertig jaar en vooral ln de laatste zes jaar daarvan, hebben gepresteerd. De strijd heeft offers gekost, natuurlijk, en verscheidene van onze onderzee boten znllen nimmer meer onze ha vens binnenlopen, maar al deze offers werden hopen wij niet tevergeefs gebracht! Maar ook ln vredestijd heeft de Onderzee- dienst prachtig werk verricht. Ontelbare reizen voor vlagvertoon werdén naar bui tenlandse havens gemaakt, waar men steeds met bewondering kennis nam van wat varend Nederland presteerde, en waar men respect kreeg voor de produc ten van Nederlandse werven. En dan de waardevolle bijdragen, die de Onderzeedienst aan de wetenschap leverde Honderdduizend zeemijl legde professor Venlng Meinesz met Neder landse onderzeeboten af, om belang rijke onderzoekingen te 'doen over de vorm van onze aardbol en over de wetten der zwaartekracht; dat waren reizen, die in het middelpunt van de belangstelling stonden van het gehele Nederlandse volk. Dit veertigjarig jubileum ls een mijlpaal, en het ls goed dan een ogenblik terug te zien op hetgeen voorbijging, maar we wenden weer spoedig de blik op de toe komst, waarin zeker voor de Onderzee- dienst van de Koninklijke Marine nog be langrijk werk te wachten staat. Moge het uitsluitend het uitvoeren van een vredes taak zijn, en moge nog ontelbare keren het commando „Periscoop op!" weerklin ken, maar dan niet om door het met zilt water bespatte glas vijandelijke schepen te pellen. Al is dan op deze herdenkingsdag de Onderzeedienstkazerne niet als zodanig in gebruik, en al slaat bijna niemand meer het oog op het eenvoudige monument voor het gebouw, wij menen toch dat een kleine bloemenhulde bij de „grafzerk" op haar plaats ls, alleen reeds om de nage dachtenis te eren van hen, die in de afge lopen veertig jaren aan boord van Ne derlandse onderzeeboten hun leven ga ven, CAD (Van onzen parlementairen redacteur) „Het Dagblad" in Den Haag doet in een Indische correspondentie de perti nente mededeling, dat de luitenant-gou verneur-generaal, dr H J v Mook, zeer binnenkort vervangen zal worden door een zijner naaste medewerkers, dr Ph J Ictenburg, die dan niet luitenant-G G zou worden, maar volledig gouverneur-gene raal Vervolgens geeft bedoelde corres pondentie weinig opwekkende beelden van de gedragingen van dr Van Mook, wiens humeur ondragelijk zou zijn ge worden. In een ander bericht meldt genoemd blad, dat er groot ongenoegen heeft be staan tussen den luit G-G Van Mook en de leden der Commissie-Generaal, die dan ook niet zouden willen terugkeren als dr Van Mook niet vervangen wordt. DE MORTUIS NIL NISI BENSE Van de doden niets dan goeds, luidt het spreekwoord en nu we het verscheiden herdenken van de stoomtrein, die tot het ver leden behoort en plaats heeft moeten maken voor zijn electri- schen broer, doen wij ook ons uiterste best, mild te zijn in ons oordeel. De „meester" ls vervangen door den wagenvoerder, voor de slak kengang kwam snelheid in do plaats, voor „beestenwagentjes" modern materieel. En toch, met hoeveel genoegen zaten wij soms in die ouwe ver trouwde stoomtrein, vertrouwd na toch maar luttele maanden diensti Welke onverwachte surprises bo den de gammele wagens niet, als je in het donker reisde en niet wist wie er naast je zat. Pas op de verlichte perrons ontdekte welk een „schat" je ontgaan wasEn is het U ook nooit overkomen, dat in het avondlijk duister iemand zich neerzette, juist op de plaats, waar U al zat7 Hebt U ook nooit eens geprobeerd een raampje open te trekken, waarbij U de riem in Uw handen hield, of wat voor een riem door ging, en het venster in een ge heimzinnige sleuf verdween, waar het van zijn leven nooit weer uit te voorschijn wilde ko men? Hebt U zich, bij daglicht althans, nooit eens verdiept in de talloze opschriften, die de wan den „sierden"? Sommige deden U blozen en beschaamd het hoofd afwenden, andere vermaakten U in hoge mate, vooral de commen taren. die onder de voorschriften prijkten inzake het „opstaan, plaatsje vergaan" Onze stoomtrein zijn we kwijt, glanzende electrische wagens snellen onder de rij draden Am sterdam is een half uur dichter bij, maar toch, Engelse locomo tief en Duitse wagens en stoom en stank, wij zuilen je missen, al künnen we Je ook missen, maar dan als kiespijn! KREEFT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1946 | | pagina 1