DE VLIEGTUIGRAMP BIJ KOPENHAGEN WAT DOET HET WEER Inzittenden moeten op slag zijn gedood DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR DEN HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Bij de vliegtuigramp bij Kopenhagen, die vooral ook in ons land grote ontsteltenis heeft verwekt, is zoals reeds gemeld één Nederlander omgekomen en wel de heer P. Engel uit Zaandam (abusievelijk schreven wij in enkele edities, dat dit slachtoffer uit Schardam af komstig zou zijn). Buiten degenen, die wij reeds noem den, zijn bij deze ramp omgekomen Louis Peltier en de heer Malbeck, die Grace Moore vergezelden, zes Denen en een Spanjaard. Vier van de 16 passagiers waren op Schiphol inge stapt, de 12 anderen waren te Kopenhagen aan boord gekomen. Drie passagiers hadden in het vliegtuig te Am sterdam plaats genomen met bestemmng Kopenhagen en waren op Kastrup uitgestapt. Vóór de start op Kastrup is de machine nagekeken en alles was in orde bevonden. Wat een ooggetuige zag Geyssendorffer viel in Dakota's in discrediet Het proces tegen veldmaarschalk Milch Het volk vraagt kolen Koude houdt voorlopig aan Veiligheidsmaatregelen Giral treedt af Van nabij en verre De wijze prijsbeheersing ^.Anthonr vqnKpmpgry- 9 Spitsbergen Grootse voetbalshow te Glasgow Weerbericht BUREAU: Koningstraat TS-30 Den Helder Telefoon 2345 Giro 440041 Dir.: J. Bijlsma DTTSDAG 88 JAXFARÏ 1947. Voortzetting van de W« JAARGANG No. 9483. HELDERSCHE COURANT TARIEVEN I Advertenties: M cent per millimeter. familieberichten It cent per m.m. Kleine ad vertentie» (..Juttertjes") tot 15 woorden 75 cent. elk woord meer 5 cent Abonnementen-, per kwart»» t I-—per post I 3 86 Hi ofdredactrnr: M. H. E. Cyldert, Rayon redacteuren O. A Dekken en W. Kok. Een ooggetuige vertelde, dat toen het toestel de lucht inging het nor maal steeg met een hoek van 60 gra den. Op een gegeven moment zag deze ooggetuige, dat de piloot zijn toe stel recht trok, maar op een hoogte van 100 meter maake het een draaien- de beweging, raakte de grond met de linkervleugel en maakte een slag om. Op hetzelfde moment werd een he vige ontploffing gehoord en stond de machine in lichtelaaie. Alle leden van de bemanning en ook de passagiers moeten onmiddellijk zijn gedood in verband met het feit, dat de perso- nen, die dadelijk naar de plek des onhellg waren gegaan om hnlp te verlenen, de inzittenden op hun plaatsen vonden. De brandweer van het vliegveld rukte onmiddellijk uit en ook de brandweer en een reddings brigade uit Kopenhagen bereikten het vliegveld een tiental minuten later. Niets kon er meer gedaan worden dan het hevige vuur te blussen. Naar de KLM-persdienst meldt, steeg het vliegtuig onmiddellijk na de «tart op zeer ongebruikelijke wijze steil omhoog, waardoor het onbestuur baar werd en op het vliegterrein to taal vernield werd. Dit verloop zou kunnen wijzen op een abnormale toestand van het vliegtuig. Martin Kruse, correspondent van Reu ter te Kopenhagen, meldt nog als bijzon dorheid, datde luchtvaartinapecteur plotseling bemerkte, dat er iets verkeerd ging en alarm maakte. De alarmbel luidde, voordat het ongeluk plaats had De felle brand, die het vliegtuig met bijna alles wat zich aan boord bevond vernielde, maakte de identificatie der stoffelijke overschotten zeer moeilijk. Zo kon Grace Moore slechts herkend wor den aan enkele Juwelen. Behalve een koffer, die waarschijnlijk aan Prins Gustaaf Adolf heeft toebehoord, enkele dooumenten en brieven van de andere passagiers, wat muziek van Grace Moore en een speelgoedaapje van het Jongetje Beltoon, bleef niets gespaard. Geen overbelasting. ïn verband met de berichten, welke verspreid zijn over overbelasting van vliegtuigen, vernemen wij van de zijde von de KLM, dat de maximaal toegestane belasting van het verongelukte vliegtuig 28.000 Eng. ponden of 12.710 kg. bedraagt De belasting ten tijde van het ongeval bedroeg nauwelijks 12.000 kg. en bleef derhalve beneden het toegestande maxi De verongelukte piloot Geyssendorf- R* was met zijn college Steinbeck een der oudste vliegers op de route naar Scandinavië. Het toeval wilde, dat Geyssendorffer op het laatste moment J. GEY8ENPONI7FER de plaats als gezagvoerder van de PH— TCR Van Steinbeck heeft overgenomen. Deze laatste stond n.1. op de officiële lndellngslijst voor de vlucht naar Stockholm als piloot Ingeschreven Steinbeck had echter nog enkele da gen vacantie tegoed, zodat besloten werd, dat Geyssendorffer hem voor deze vlucht zou vervangen. Reuter meldt uit Stockholm, dat ver scheidene personen, die een plaats in een vliegtuig hadden besproken, zich van de lijst hebben laten schrappen. Gistermorgen is om 8.43 uur de PH— TBA, gezagvoerder Pool, met luchtvaart deskundigen naar het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen vertrokken. De Daily Express schrijft: „Alweer een week-end, dat het vliegend pu bliek geschokt heeft. Twee rampen met passagiersvliegtuigen in 2 uur. Alweer Dakota's. De Dakota heeft een prachtige staat van dienst in oor logstijd wat betreft uithoudingsver mogen en veiligheid. Vijf-zesde van het wereld-luchttransport geschiedt per Dakota en alles bijeen wordt door Dakota's een reusachtige af- v stand aan passagieisvervoer afge legd, En toch schijnt de naam van de ze machine het vertrouwen te verlie zen Wat mankeert er aan? Welke zijn de fouten, waardoor de gehele burgerlijke luchtvaart in discrediet gebracht dreigt te werden? Geschiedde de bediening van deze machines deskundiger in oorlogstijd? Was de controle .ntensiever? Vlie gen de Dakota's met te zware betaalde vracht om een maximum aan veilig heid te kunnen waarborgen? Het pu bliek moet op al deze punten ge rustgesteld worden, wil de luchtvaart niet een achterstand var» jaren gaan lijden. Twee dingen moeten gedaan worden, ten spoedigste: ten eerste moeten alle landen het voorbeeld van Groot-Brittannië volgen door een openbaar onderzoek te houden na een ramp. Bij het onderzoek naar het ongeluk in deze zijn reeds onver wachte dingen aan het licht geko men; ten tweede moet een interna tionaal veiligheidsreglement worden opgesteld en in acht genomen worden door alle landen" Frankfort, (Reuter). De verdediger van den Duitsen veldmaarschalk Eber- hard Milch, dr F Bergold, heeft ver klaard, dat hij Milch'8 streven naar vrede zou aantonen. Hij heeft, aldus dr Bergold, Hitier in 1943 geadviseerd de .hopeloze" oorlog te staken. Dr. Bergold betoogde, dat Milch's verantwoordelijkheid zo groot was, dat hij niet op alle onderdelen het oog kon houden (bijv. 4e bevries-experimenten in het concentratiekamp Dachau). Dr Bergold verlangde verdaging, daar hij meende niet voldoende bewij zen ter ontlasting van Milch te hebben kunnen aanvoeren. Het Hof besloot slechts dan verdaging in overweging te zullen nemen, indien het thans door dr Bergold bijeengebrachte materiaal on voldoende blijkt. EEN TELEGRAM AAN DEN MINISTER In verband met de kolennood in de gezinnen heeft de Raad van Vak- centralen een telegram aan den Mi nister van Economische Zaken Be richt, waarin de Raad mededeelt, dat hij uit alle delen van het land verzoeken ontvangt om aanwijzing van althans één kolenbon. Vele go- zinnen zijn zonder brandstof, welke toestand bij de huidige vorst nijpend is. Gezien deze noodtoestand dringt de Raad er bij den Minister op aan al het mogelijke te doen opdat de nieuwe kolenbon zo spoedig mogelijk wordt aangewezen. N Het grootste deel van Europa zit stevig in de greep van de winter. Een langgerekt gebied van hoge luchtdruk strekt zich uit van midden Rusland, via midden Scandinavië naar de Faroer. Over het Middellandse Zeegebied is de luchtdruk laag, met het centrum in de omgeving van Corsica. Onder invloed van de sterk gedaalde barometers In Z-Duitsl. en Frankrijk namen de luchtdrukverschillen in onze omgeving toe, In verband, waar mede de N. wind tijdelijk sterk in de kracht toenam. Aan voer van koude Russische luoht Is volledig hersteld. Aangezien de algemene luchtdrukverdeling vrij stabiel ls, zal de koude over Europa voorlopig aanhouden- De depressie-activiteit in deMiddell&ndse Zee gaf aanleiding tot zware sneeuwval in Zuid-Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk- Noord-Italië en de gehele Balkan. Sommige stations in Joeg .- Slavië en Hongarije meldden sneeuwstormen. Rouwbeklag Paar. van bet Prinselijk Naar wij vernemen hebben Prinses Ju- iiana en Prins Bernhard rouwbeklagtele grammen verzonden aan de echtgenote van wijlen Prins Gustaaf Adolf, Prinses Sibylle en aan de echtgenote van wijlen den secretaris van Prins Gustaaf Adolf. rrevrouw Greve Stendock. Voorts heeft het Prinselijk Paar deel neming betuigd aan den Koning van Zweden en aan den vader van den om gekomen Prins, Kroonprins Gustaaf Adolf. Omtrent een eventueel deelnemen van Prins Bernhard aan de begrafenis van Prins Gustaaf Adolf is nog niets bekend. De Zweedse troonopvolger is de 64 Jaar oude Kroonprins Gustaaf Adolf. Z'jn kleinzoon Karl Gustaaf, die nog geen Jaar cud ls, is de volgende gerechtigde. Ver moedelijk zal Zweden, wanneer Koning Gustaaf komt te overlijden, een regent krijgen. Het stoffelijk overschot van Prin Gustaaf Adolf zal door het Zweedse oor logsschip Oscar II naar Zweden worden overgebracht. Naar bericht wordt, stellen Neder landse, Deense en Zweedse,, luchtvaart autoriteiten een gezamenlijk onderzoek in, waarvan de resultaten mogelijk aan. leiding züllen zijn voor het nemen van bepaalde veiligheidsmaatregelen. Het hoofd van het Deense Bureau van Toe zicht op het Luchtvaartverkeer, lucht vaartingenieur Ekilsden, verklaarde, dat de oorzaak van de vliegramp bij Kopenhagen waarschijnlijk nooit be kend zal worden, daar er van het vlieg tuig weinig meer over ls dan een hoop as- Hij zeide geen geloof te hechten asn de theorie, dat de kabels van de stuur inrichting met de automatische piloot verward zijn geraakt. Ofschoon het ge- Grace Moore, de bekende ster, die zoilg gemeld eveneens Zondagmiddag bif de ramp met de Dakota om het leven kwam. hele personeel van het vliegveld Kastrup ls ondervraagd, kon niemand met zeker heid zeggen, of een der motoren van het vliegtuig ls afgeslagen, aldus Ekilsden. Officieel wordt bekend gemaakt, dat gister de hofrouw in Denemarken be gonnen ls en tot 9 Februari zal voort duren. De leider der Spaanse regering ln bal lingschap, Jose Giral, heeft btJ president Martlnez Barrio zijn ontslag Ingediend. De directeur van het Belgische pers agentschap Belga, Daniël Ryelandt, die gedurende de oorlog een der leiders was van de Belgische Maquis, is gister ver heven tot ridder in de „^eopoMcr.dc met de palmen en begiftigd met het Oorlogskruis 1940 en met de verzets- Ynedaille. H M de Koningin heeft gistermiddag een bezoek gebracht aan de Amsterdam se koopmansbeurs Te 's-Gravenhage is het T-Jarlge Jongetje H J Sch aan de Valkenboskade door het ijs gezakt en verdronken Op het Damrak te Amsterdam is een 79-Jarige man, die de straat wilde over steken, door een wagen van lijn 24 ge grepen en gedood De voetbalwedstrijd Portugal—Span je is geëindigd ln een 4—1 overwinning voor de gastheren, de eerste voetbalzege sedert 26 jaar van de Portugezen op hun buren Naar thans bekend wordt, bevinden zich 15 passagiers en een bemanning van 3 koppen aan boord van het vliegtuig van de Chinese luchtvaartmaatschappij, dat Zaterdag tijdens zijn vlucht van Kan on naar Tsjoengking vermist raakte Voor het onderwijs in Indië zijn direct 1000 mensen nodig, benevens 3000 bij de opbouw van het onderwijs- De overige leden ven de bemanning van bet nabQ Kopenhagen verongelukte vliegtuig der KAAL, die bfl deze ramp om bet leven k»amei»VJ-nr,i de 9e piloot G. t. Bietman, de le telagr&ftet 8. N. A. Pennenfowg, de 9e tele grafist W. Brandenburg, de boordwerfctnigfciiiidlg'e W. A. van Bommel, en H. Hoek. Er war eens..., mei» heeft het ons als een volstrekt waar en re cent gebeuren verteld een pu- naisefabriek in Nederland, dia pu naises wilde fabriceren voor 12 cent per doosje Dit vond de prijsbeheersing te duur, zodat de prijs niet goedgekeurd werd. De fabriek besloot toen over te gaan tot de aanmaak van punaises en deze ln België te verkopen. Thans koopt het rijk dezelfde punaises in België op, doch nu voor 18 cent per doosje....! - y.> door -* ui*" i - Alle recNUn «xatcgouau, HET BBOOD DES HEMELS Nico Hoogecdam voelde zich rijk on zÉp maats op het vlot vonder hem agn naken jongen. Ze Begon hem ineens anders aan. Wie bad dit nu achter dat ktod gezocht? Higenlijk redde Nico hun léven, want zonder die sardientjes die z« nu alt het water onder hat vlot 09- v^ehen zouden ae zeker binnen en kski dagen gekrepeerd zijn. Heel den dag waren ze bezig. Tan dar Slot en Nico bleken de eenigen te ii}r. die eroote handigheid kresen to tot bovenbrengen van de vischjes. Ze Whzan klein, maar flink vet en, ze atpaakter! verrukkelijk. Izzy, Nico, Hees van der Slot en Jimmy Maddox konden zich niet herinneren ooit zoo lekker gegeten te hebben als deze rau- U»e sardientjes. Het was een wonder Qat ae vroeger, toen ze nog aan wal 'y weren, nooit geweten hadden dat rou we, zoo uit zee gevischte sardientjes, 100 ongelooflijk lekker smaakten. Ze aten en aten en er was een avond dat ze terugzagen op een dag, die hen bj)na honderd sardien jas bezorgd had. Dat was een enorm aantal en hoewel bun magen verschrikkelijk tekeer gin gen, w« ar weer wat moed om verder den eenzamen tocht over den South Atlantic te vervolgen. Alleen Beasley zag er slecht uit. Hij zag er iederen dag beroerder, rampzaliger, magerder en voddiger uit. Hij werd steeds stiller en er waren dagen dat hij geen enkel woord sprak. De anderen merkten het doorgaans niet eens, want Beasley was nooit een van den druks ten gawee^ Beasley ging het slecht, dat zag Kees van der Slot duidelijk en hij was er van overtuigd dat als er dood en zou den vallen op het vlot, Beasley den jmw IOU «jn, Ock &1 was er dsa geen waarzegstar geweest die Beasley*» einde voorspeld bad voor het einde van het jaar negentien honderd en twee en veertig. De sardientjes bleven de eerste we ken een uitkomst Den oenen dag wa ren er vrtj veel, den anderen dag za gen de mannen ar niet een. Met het al dan niet aanwezig Zijn van de sardien tjes ging de stemming op het vlot op en neer. Viel de avond over zee en moesten ze ophouden met het uitvoe ren van bet stukje rogeldarm, dan za ten se somber en triest bij elkaar vreesden dat de honger hen den an deren dag toch te machtig zou worden. Want hoewel ze nu op onregelmalge tijden een rauw sardientje aten, het was alles toch veel te wetaig oen de door hun lichamen scheurende honger weg te nemen. Het was net precies genoeg om hen niet van honger te doen sterven. Vogels kwamen er niet meer. Be teekeode dit dat ze weer veel v es- der van land afgedwaald waren? Aan de rond*walking*i van het viot was toch geen touw vast te knopen. Het was dan ook bet minste waar de vfjf mannen zich t hoofd over braken. Dat braken ze maar ovw één ding: voed sel en water. Voor de rest rekenden ze niet meer op iets. geen sardientjes waren. Hoe ze ook ksurden te het wentelende water be neden ben, er daagde niets op. Het hjpef stil. Alleen heel te den diepte, met*» onder het vlot, koersten de schaduwen van grpote visschen voort Toen deed Nico Hoogendam opnieuw een ontdekking. Ht) voelde met rijn magere hand toevallig onder aan een der belde langwerpige olievaten, waar op het vlot dreef, en hij voelde Iets zit ten aan dat olievat Hij scheurde het log, en brach het boven water. Hij be keek he «n zag ou wat het was: een klein mosseltje, een soort alikruik, die tengevolge van het langdurige ver blijf van het vlot in het water rijn bestaan daarop had verkozen. Nico stak opnieuw zijn hand onder water ttoen voelde hfj dat gr oog meer van g schelpje*) s&fcp. De anderen zagen waarsnee hty be zig was en se bogen zich nu ook over den rand van het vlot En hoewel rij nog maar weinig kracht ki hun handen bezaten, hoewel hun vingers iedere le nigheid ontbrak om eigenlijk hun werk te doen en hoewkl hevige duizelingen hen bevingen toen ze zich daar aoo vooroverbogen, ook die handen pluk ten een voor een de kleine zeedieren weg, die zich vastgezogen hielden aan die oude, smerige oliedrum. De man nen van het viot braken de schelpjes open en ae staken de weekdieren in hun mond. Het smaakte hen als bet brood des hemels. Wanneer twee wereldmachten el- kaars mededinger rijn ls de aardbol, hoe omvangrijk ook, niet groot genoeg om botsingen van belangen te voor komen. Overal waar Sowjet-Rusland Zijn invloed galden laat en zijn in- vloedssfeeren uitbreiden wil, stuit het op den tegenstand van Amerika, zijn machtigs ten concurrent. Niet slechts op den Balkan, aan de oevers vah de zonnige Middellandsche Zee, niet slechts in het Verre Oosten, waar MacArthur bezig is Japan tot een ste vig bolwerk tegen Aziatisch Rusland te maken, ook in het hooge Noorden, in nacht en ijs, staan de rivalen naar de wereldheerschappij onverzoenlijk te genover elkaar. In 1920, toen de Sowjet-republiek nog in staat van wording was, hebben de groote mogendheden, waartoe Rus land dus nog niet gerekend kon wor den het land was de weeën der re volutie nauwelijks te boven te Pa rijs een verdrag ten aanzien van Spits bergen gesloten, de groep eilanden die zich benoorden de Noordkaap uitstrekt tot ln het poolgebied. Spitsbergen werd toen onder bestuur van Noorwegen ge plaatst. In 1924 werd ook Rusland in deze óvereenkomst gekend en de re geering te Moskou heeft er haar handteekening onder geplaatst. Sinds het einde van den wereldoor log, ja, al sinds 1944, heeft Rusland echter op herziening van dit verdrag aangestuurd en het had daartoe klem mende redenen. Want Spitsbergen, hoe onherbergzaam ook, ls als basis voor luchtstrijdkrachten van groot mi litair belang. Ten eerste ten opzichte van Amerika, daar dit zich reeds met zijn vliegtuigen op IJsland genesteld heeft. Maar ook omdat Spitsbergen de scheepvaart-route naar de Russische havens Petsamo, Moermansk en Ar- changelsk beheerscht en de verbinding van Moermansk met de havens van Noord-Siberië. En tijdens den wereld oorlog is duidelijk gebleken hoe be langrijk deze route kan zijn. De eisch van Rusland is begrijpelijk want Amerika is met uitbreiding van zijn machtspositie in het hooge Noor den voor gegaan. Het heeft niet slechts een luchtvloot-basis op Groenland en IJsland maar treft ook op Alaska mi- litire voorzorgen, die voor de Russische defensie niet zonder belang zijn. Rusland wenscht thans Spitsbergen, gemeenschappelijk met Noorwegen, in staat van verdediging te brengen, juist zooals het samenwerking met Turkije aan de Dardanellen verlangt. Het is echter duidelijk dat deze samenwer king, zoowel ten aanzien van Turkije als ten opzichte van Noorwegen, slechts schijn zou zijn en dat Rusland het spoedig aan deze zeewegen voor het zeggen hebben zou. Maar het is eveneens duidelijk dat het verdrag van 1920, mede-ondertee kend door staten welke tot de vijan den der geallieerden behooren, herzie ning behoeft, vooral nu Rusland een machtspositie verkregen heeft waarvan men een kwart eeuw geleden niet heeft gedroomd. Overigens is Spitsbergen niet slechts ln militair maar ook in economisch opzicht voor Rusland een begeerlijk object, want het is aan steenkool rijk. De regeering van Engeland, die als een der voornaamste deelhebbers aan het verdrag van 1920 recht van mede- spreken heeft, plaatst zich op het standpunt dat het verdrag weliswaar ook onderteekend is door mogendheden die rindsdfen tegen de geallieerden oor log hebben gevoerd doch dat dit feit de geldigheid van de overeenkomst niet aantasten kan. Rusland* voornaam ste tegenstander is echter niet Enge land maar Amerika. Voorloopig zal Nborwegen moeten beslissen of het de eizeten van Rusland al dan niet in willigen kan. Spitabergen behoort tot die bergen van internationale conflic ten die men op den spits drijven kan. Het is te hopen en ook wel te verwach ten, dat dit niet gebeurt. U. Londen, Het ligt in de bedoeling het feit, dat Groot-Brittannië op 10 Mei in Hampden Park te Glasgow tegen de rest van Europa zal uitkomen, te vie ren met een grootse voetbalshow, die ln Keivin Hall aldaar van 28 April tot 10 Mei duren zal. Daar zullen biorcoopvoorstellingen plaats hebben met instructiefilms op voetbalgebied, waarin de bekendste spelers het spel zullen onderrichten, terwijl op een gedeelte van een echt voetbalveld internationals trainings oefeningen zullen demonstreren. Voorta zullen wedstrijden gehouden worden in tafeltennis en basket-ball Er zal gebokst worden, terwijl ook pad vinders en leden van de Boy's Brigade zullen medewerken. Keivin Hall is een circus arena met een accomodatie voor 3,000 toeschouwers. AANHOL'DFNDE VORST. Matige, aan de IVaddenkust tijde lijk krachtige, noordoostelijke wind. Overdrijvende wolkenvelden, waaruit hier en daar enige sneeuw valt. In het noordwestelijke gedeelte van het land lichte tot matige vorst en ln het overige gedeelte matige tot streng ge vorst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 1