Een nieuw hart in Rotterdam Walserij West van Hoogovens Meer woningen door splitsing Maasstad op weg naar haar herrijzenis OPBOUWDAG 1947 Over de wedstrijd in Glasgow V order in gsont werp in de maak Waar het zand U in de ogen waait EEN INDUSTRIE HERREES door Minister Huysmans officieel in gebruik gesteld 300.000 gezinnen zoeken onderdak Prijsovertredingen in 1946 Ruim 10 millioen aan booten (Van onzen specialen verslaggever). 14 Mei 1940: Bommen vallen op Rotterdam. De stad brandt. Door de gehele vrije wereld gaat een golf van afsehaw over dese daad van Doitse agressie. Wij schrijven 18 Mei 1940, drie dagen later. In het gehavende stadhuis temidden van puin, waartussen het vuur nog smeult en de lucht door trokken is van een scherpe brandlucht, waar de doden nog rusten onder het geblakerde gesteente, geeft Burgemeester Oud uit naam van het ge meentebestuur aan ir. Witteveen opdracht een nieuwe stad te bouwen. Rotterdam staat voor een schier onmogelijke taak. Het hart is uit de stad gerukt en als de capitulatie ons land onder Duitse bezetting brengt, de havens lam legt en de toestand met het verstrijken van de bezettings jaren nijpender wordt, dreigt een zwarte toekomst voor de Maasstad. Maar die nijvere bevolking aan de oevers van de Rotte versaagde niet, zfl ruimde het puin en bouwde zij het in bescheiden mate aan haar nieuwe stad, aan haar nieuwe Rotterdam.... Telkenjare op de 18de Mei zal Rot terdam haar wederopbouwdag vieren •n een blik terug werpen op hetgeen in bet afgelopen jaar is verricht om daar na met frisse moed en hernieuwde en ergie de volgende schrede te plaatsen op de weg welke leidt naar een nieuwe stad, waarin het voor iedere Rotter dammer goed is te leven. Een nieuw centrum zal gebouwd worden, want dit is wel iedere Rotterdammer duidelijk: de Maasstad van 1940 keert niet meer terug. Londen is zwaar geteisterd, maar haar structuur is niet veranderd, in Antwerpen behoeven de lidtekens riet te blijven, maar uit Rotterdam is hei hart weg. Het oude stadsbeeld is geschiedenis geworden en zal nog slechts teruggevonden kunnen worden in oude platenalbums. Nu het lot dit echter zo gewild heeft, liet men vooruit. Men sloeg de hand aan de houweel, de puinhopen verdwe nen, 2000 km. heipalen werden ge trokken, de verwoeste stad werd een kale vlakte, waar het zand in de ogen waait en.... angst in het hart rijst, hoe in deze stad ooit weer het barnende leven zal bruisen. Het herstel van Rotterdam houdt ten nauwste verband met het herstel van het achterland. Het wegvallen van dit achterland de waarheid gebiedt het te zeggen zon een ramp beduiden. In „the struggle for life", welke Rotterdam voert met de ver betenheid van een terrier, neemt het vertrouwen in de toekomst van West- Europa een grote plaats in. Welis waar hangt als het zwaard van Da- mocles het transito-verkeer vla Hamborg en Bremen boven de Maas- in verband waarmede industrieterrein in voorbereiding is in de Spaansepolder. De binnenschipperij en de beurtvaart zullen hun plaats bij het oude stads hart behouden en wel in de Leuve- haven. De binnenstad zal worden sa mengesteld uit een zakencentrum, overheidscentrum rond het stadhuis en een vermaakcentrum. Voorts wordt aandacht gewijd aan een cultuur- en een zeemanscentrum. Om een beeld te geven van de licht- en hichtcondities in de binnenstad zij het voldoende, dat van de 25.000 woningen, die uit de binnenstad verdwenen, er slechts 10.000 terug zullen komen. De grossiers zullen hun centrum krij gen, evenals de kleine industrieën, die zullen worden ondergebracht in een industrieflat. Al zal veel van de oude stad niet te rugkeren, toch wil men enige cultuur monumenten behouden. Zo o.m. de Laurenstoren, waaromheen een passen de omgeving zal worden ontworpen. Men kan nu eenmaal geen oud juweel op een splinternieuwe japon hangen zonder het een juiste vatting te geven. De vorderingen in het afgelopen jaar zijn uiteraard niet zoals men het gaarne gewenst had. Toch heeft men niet met de handen in de zakken gezeten. Wat mogelijk was, is gedaan. Zo is reeds begonnen met de bouw van verschillende bankgebouwen, die uit eigen middelen zonder rijksbijdrage bekostigd worden. In de Zuidwijk is men bezig met een flatgebouw van 15 verdiepingen, waarin arbeiderswonin gen zullen komen. In de Carnissebuurt komt men dit jaar zelfs nog gereed met de bouw van 1900 woningen, waarmede men reeds in de bezettingstijd was be gonnen, Bij de bouw van. woningen worden van de nieuwste vindingen ge bruik gemaakt. Er is o.m. een huizen blok verrezen, waarvoor het „beton" vóór zijn gedaanteverwisseling huisvuil was. Noemen wij tot slot de bouw van de Rotterdamse Stadsschouwburg, voorzien O TER ZICHT VANAF DE MAAS OP DE MAASBOULEVARD EN HET NIEUWE LEUVE HAVEN-BEKKEN. stad, maar niets wordt onbeproefd gelaten de Rotterdamse haven te her stellen en te vernieuwen. Met gepast optimisme ziet men in Rotterdam de toekomst tegemoet Rotterdam is de stad aan de rivier en dat is haar grootste glorie. Deze si tuatie zal worden uitgebuit in het stra tenplan, de spoorwegprojecten, en ha venplannen. In de eerste plaats is een eenvoudig en sluitend stelsel van hoofd verkeerswegen of boulevards ontwor pen, bestaande uit een ring met één hartader en twee uitlopers. Er zullen in totaal drie Noord-Zuid-lijnen komen met drie rijbanen en een parkeerstrook en tevens drie Oost-West lijnen. De Coolsingel zal in dit stratenplan de hartlijn vormen, gericht op de rivier om het contact met de rivier tot stand te brengen. Al deze verkeersbanen zijn berekend op een zeer intensief ge bruik, zowel door auto's, rijwielen, de tram en door voetgangers. Het zou ons in de beperkte ruimte, die ons ten dienste staat, te ver voeren op het nieuwe stadsplan van Rotterdam uitvoerig in te gaan. Wij moeten dan ook volstaan met enkele algemeen heden. Zo zullen wat de spoorwegwer- ken betreft, het Maasstation -waar schijnlijk verdwijnen en Delftse Poort Centraal Station worden. Het aanleg gen van een metro is onmogelijk ge bleken. Daar het niet in de eerste plaats gaat om het groter maken van Rotterdam, doch om het afmaken van de kern- stad, zullen verschillende industriële bedreven uit de binnenstad verdwijnen, De Engelse bladen schenken veel aandacht aan de grote match in Glas gow en vertellen soms aardige bij zonderheden. Zo kwam een groot Brits voetbal-enthousiast per vliegtuig van Malta om de match bij te wonen. Hij was juist op tijd in Glsgow en.wist nog een entreebiljet te bemachtigen. Glasgow was goed gekozen, want het voetbalbloed zit de Schotten in de aderen, maar de Glasgowers in de slagaderen. Over het vertoonde spel is men zeer tevreden. Men geeft toe, dat het Britse team veel beter eenheid was, dat het Eur. team verschillende uitstekende krachten telde, maar dat men het spel wilde spelen met zijn eigen snelheid. Maar daar gaven de Britten geen tijd voor. De man die uitblonk in de verdediging was Parola, die meermalen Lawton de baas was. De linksbuiten Prest was eveneens een speler, die in elke Engelse club een plaats zou kunnen krijgen. Stef- fer, de Chelsae-back, was uitstekend, maar had het met Matthews. den feno- menalen rechtsbuiten en voetbalkunste naar superklasse heel moeilijk. Een zwak punt bij de Europa-spelers was het slechte schieten. Het spel van de Britse binnenspelers was van hoge klasse. Mannion en Steele waren in grootee vorm. van de nieuwste snufjes en technische apparaten. Mr. Oud heeft de bouw van deze kunsttempel kernachtig getypeerd, toen hij schreef: „Staande op het puin van Rotterdam hebben de bouwers de plaats gezocht, waar de werkers van de eerste havenstad des lands eigen karak ter en eigen problemen kunnen spiege len aan wat kunstenaars van vele tij den en velerlei richtingen tot stand brachten en brengen, waar zij ook de ontspanning zullen vinden, die het werk steunt. „Onze" schouwburg zeg gen de Rotterdammers en terecht, want het puin van de Rotterdamse hui zen leverde de bouwstenen. Moeilijkheden blijven de Rotterdam mers niet gespaard. De tijdsduur van de wederopbouw is afhankelijk van de materiaalpositie en 's lands financiën. Zonder moeilijkheden zou het nieuwe Rotterdam in 10 jaar verrezen zijn. Hoe lang het nu zal duren....? Niemand is bij machte hierover een uitspraak te doen. Hoofdzaak is, dat Rotterdam bouwt. „Wij strompelen voort, zeide burgemeester Oud bij ons bezoek aan de Maasstad, maar niet ter neergeslagen. integendeel strijdlustig om verder te werken aan de opbouw van onze stad". 18 Mei 1940 was het begin van de renaissance van Rotterdam. De hoop is gewettigd, dat ieder jaar op de Wederopbouwdag deze renaissance zichtbaar zal zijn. In de Maasstad klinkt het lied van de arbeid. In de haven varen weer de 9chepen in en uit, aan de herstelde kademuren worden de oceaanstomers geladen en gelost, nieuwe woningen, zaken en gebouwen verrijzen in de binnenstad. Rotterdam zal de plaats, welke haar krachtens prestatie en historie toekomt weer innemen. De cijfers, die de stadsarchitect, Ir. van Traa in zijn uiteenzetting over de wederopbouw noemde, vormden geen dorre getallenreeks. Zij waren als een klaroenstoot, die het volk van Ne derland kond deed van de weder oprichting van de tweede stad des lands. Toen het Comité Rotterdam 1950 zijn besprekingen begon, leek het doel, dat het zich voorstelde te bereiken, nog ver-af. In vijf jaar kan er immers heel wat gebeuren. Nu kwam die voorlopige eindpaal al een groot stuk dichterbij. Er is ervaring opgedaan, ook met het werk dat het Comité Rotterdam 1950 op zich heeft genomen. De behoefte deed zich gevoelen aan een telkens terug kerend rustpunt op de af te leggen weg. De ge dachte aan de Opbouw- dag was daarmee gebaren. Het gemeentebestuur heeft gaarne medewerking verleend om dit denk- |SH beeld te doen verwezen lijken. Daarbij leek een historische datum wel haast aangewezen. Op iB 18 Mei 1940 gaf het col lege van Burgemeester aÊ en Wethouders opdracht tot het ontwerpen van ■Hipl jC een nieuw plan voor de verwoeste binnenstad. Toen, zo kan men zeggen, is de wederopbouw be- gonnen daar waar het voorbereidend werk moest M,JjHH worden gedaan: in het studeervertrek en op de BHjp y|B tekentafel. Het is een zinrijk sa- mentreffen, dat de Op bouwdag valt op een da- ||||raBS| turn zo kort na het jaar lijks feest van onze vrij- wording. De herdenking van de gevallenen in oor- log en verzet, de viering van de heroverde vrij- heid en de bezinning op de taken, welke de wederopbouw stelt, zij vormen 'n trits, waarbij ver leden, heden en toekomst op natuurlijke wijze zijn verbonden en in el kander overgaan. In deze geest moge de Opbouwdag zich dan ook een plaats veroveren in ons stedelijk leven, als een teken van onze gemeenschappelijke wil in de arbeid voor een verjongd en bloeiend Rotterdam. De Burgemeester, Mr. P. J. OUD. (Van onzen specialen verslaggever). Het was gisteren voor de gehele Ne derlandse nijverheid en in het bij zonder voor de Kon. Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken een uitermate belangrijke dag. Enige tijd geleden hebben wij een uitvoerig artikel gewijd aan het herstel en de herrijzenis van de walserij voor zware platen, welke in 1943 door de Duit sers werden gedemonteerd en weg gevoerd. Daarmede was een grote industrie van haar sluitstuk en de zware industrie van haar leverancier van productiemateriaal beroofd. Reusachtig veel inspanning heeft het gekost, maar thans draaien de reusachtige walsen weer en zullen dag en nacht de platen geleverd wor den voor scheepsbouw, de fabricage van bruggen en tanks. Het was de minister van economische zaken dr. G. W. M. Huysmans, die het machtige bedrijf gisteren officiëel in bedrijf stelde. In afwachting van zijn komst hadden zich om ongeveer elf uur in de morgen een groot aantal autoriteiten en genodigden in de fa briekshal verzameld. Onder hen merk ten we op de volledige directie van de Hoogovens, de nieuw benoemden re geringscommissaris prof. dr. N. J. Po lak, de burgemeesters van Beverwijk en Velsen, vice-admiraal A. Vos en een groot aantal vertegenwoordigers van industrieën in binnen- en buitenland. Met inbegrip van het aanwezige per soneel en de afgevaardigden van alle bedrijfstakken waren er enige honder den personen aanwezig. Het was ongeveer half twaalf, dat de president-directeur, ir. A. H. Ingen Housz, na aankomst van den minister het met bloemen en palmen versierde' podium betrad. Na de talrijke geno digden welkom te hebben geheten gaf hij een overzicht van de ontwikkeling van het bedrijf, en memoreerde hoe er van hoog tot laag intensief is gewerkt om de fabriek zo snel mogelijk te doen herrijzen. Met de opening van deze fabriek krijgt het in 1917 ontworpen plan zijn eerste afronding, terwijl ge lijk de grondslag is gelegd voor een nieuwe ontwikkelingsmogelijkheid, n.1. de fabricage van walserijproducten. Dit alles wordt gezien binnen het kader van onze groeiende economische sa menwerking met België. Het was vervolgens minister Huys mans, die het spreekgestoelte betrad teneinde zijn rede uit te spreken. Ook deze spreker sloeg eerst een blik in de historie van het bedrijf rn roemde daarna de prestatie, dat men, ondanks de abnormale weersgesteld heid van deze winter het herstel van het bedrijf in het daarvoor gestelde tijdschema van 40 weken wist te be reiken. „Nu ik hier te midden van een na zware aantasting ten gevolge van de oorlog herrezen bedrijf sta, kan ik niet nalaten de prestaties van hen, die hier ter plaatse schouder aan schouder hebben gewerkt om een stuk nationale welvaart te her- te noemen, aonder een eresaluut te brengen aan allen, die op duizenden plaatsen in den lande in industrie, handel, verkeer of ambacht in het groot en in het klein met schier ontembare ijver en met taaie volharding reeds een stuk nationale welvaart hielpen herbou wen. Waarlijk, ons volk is een nij ver volk, van welks energie en voortvarendheid dit hoogovenbe- drijf en walswerk een der grootste en waardige bouwsels is. Uit naam der regering wens ik directie en het college van commissarissen en allen die van hoog tot laag in leidende of uitvoerende functie aan de hoog ovens zijn verbonden, geluk met het tot nu bereikte. Moge deze nationale industrie voor het gehele Nederlandse volk een blijvende bron van voorspoed en welvaart zijn. Het harmoniekorps van Hoogoven- staten speelde het Wilhelmus. Staande luisterden allen toe en toen de laatste klanken in de grote hal verklonken, begonnen de zware walsen te draaien. Buiten het gebouw staan wagens met blokken staal klaar. Te beginnen met de electromagnetische hijskraan, die de blokken naar de ovens brengt, vangt het grote proces aan, waarvan het walsen zelf het voornaamste is. Met een harde klap verdwijnen de roodgloeiende blokken tussen de wal sen en komen plat geplet weer te voor schijn. Reeds eerder aanschouwden we het proces in Walserij-Oost maar op nieuw kwamen we diep onder de in druk van dit geweldige bedrijf, op nieuw werden we ons bewust van de onschatbare betekenis die de in wer- kingtreding op de dag van heden bete kent en we verheugen ons juist in deze week, die staat in het teken van de wederopbouw, dit historische moment in de opbouw van een stuk nationale nijverheid te hebben mogen mee ma ken. Moge deze dag het begin zijn ge weest van een verdere groei omhoog en een stimulans om Nederland ook als industriestaat een sterkere plaats te doen innemen in het geheel der West- Europese landen. (Van onzen specialen verslaggever) Het huisvestings-probleem is een moeilijk en nijpend probleem in Nederland. Een redelijke schatting is, dat ongeveer 300.000 gezinnen in ons land een woning ontberen! Dat wil zeggen, dat 10 pet van de be volking niet over behoorlijke woon ruimte beschikt. Wij zijn over'de volkshuisvesting en de vordering van woningen eens gaan praten met een hoge autoriteit op dit ge bied. Het werd een gesprek waar uit wij vele interessante dingen konden noteren. Zijn naam wilde hij aan het interview niet lenen, maar hij gaf ons carte blanche wat zijn opmerkingen betrof. Wij moch ten daar vrijelijk over beschikken, zei hij. Toen de oorlog voorbij was, kwam er uit Londen een door onze regering vastgesteld vorderings-besluit, waarbij burgemeesters de bevoegdheid kregen woningen te vorderen. Het besluit on derging hier in Nederland nog tal van wijzigingen, o.a. van juridische aard. Een wetsontwerp is op het ogenblik bij de Tweede Kamer aanhangig tot vor dering en tot doelmatige verdeling van woongelegenheid! Dit wetsontwerp wijkt principiëel niet veel af van de wijze waarop de zaak nu reeds enige tijd wordt aangepakt. Een verordening op de distributie van woningen te Am sterdam is nu in werking. Elke wo ning, die beschikbaar komt, moet wor den aangemeld. Men mag zelf, als men wil, een gegadigde aanwijzen. Wan neer de gemeente dan geen bezwaar heeft, mag die gegadigde daar gaan wo nen. De opvatting, dat oorlogs-slachtoffers en dergelijken het eerst aan de beurt komen, hebben wij nu laten vallen. Er zijn 6000 oorlogsslachtoffers aan woon ruimte geholpen. Ieder die zich vestigt komt in beginsel voor woonruimte (één huis- en slaapkamer) in aanmerking. Zij die zich in het belang van de ge meente komen vestigen, zoals profes soren, onderwijzers, consulaire ambte naren enz. en bepaalde schrijnende ge vallen hebben voorrang. Er blijft na tuurlijk altijd geknoei tussen gegadig de en eigenaar, waar wij geen vol doende oog op kunnen houden. Dan zou het ambtenaren-corps, waar wij nu mee werken, belangrijk behoren te worden uitgebreid. Een moeilijkheid is hierbij vooral om de juiste krachten te vinden. Het moeten lieden zijn, die goed met het publiek kunnen omgaan en op sociaal gebied enige scholing heb ben genoten. Er zijn velen, die een blau we Maandag bij ons in dienst zijn, maar er dan weer de brui aan geven of een andere beter betaalde positie krijgen Een golf van verliefdheid. Het enorme tekort aan woningen en woonruimte vindt zijn oorzaak in het feit, dat ongeveer een vierde deel, of 510.000 van de in Nederland aanwe zige woningen werd beschadigd of vernield. Er zijn nauwelijks nieuwe huizen bijgebouwd, terwijl de bouw TROOST VOOR KETTINGROKERS. De Zweedse dokter Bertill von Ahm heeft te Stockholm een on derzoek ingesteld naar de invloed van het roken op het hart. De eerste reeks experimenten werd verricht met zware rokers, onder wie een 67-jarige zakenman, die 50 jaar lang dertig sigaren per dag had gerookt, en een 49-jarige onderwijzeres, die dertig sigaretten per dag rookt. Het bleek dat zij oersterke harten hadden, en zij konden een ongelimiteerd aantal respectievelijk sigaren en sigaret ten roken zonder nadelige gevolgen. De tweede serie onderzoekingen had betrekking op lichte en niet- rokers. Zij moesten een tijdlang kettingroken: zij werden wat bleek en wat slap, maar hun harten werk ten normaal door. Het kettingroken had geen merk bare uitwerking op de lichamelijke prestaties bij middelzwaar werk. „Hoe de proefpersonen gereageerd zouden hebben op straffere proeven, bijvoorbeeld een hindernisren, kon niet worden vastgesteld", aldus het rapport van dr. von Ahm. gedurende de oorlog geheel heeft stilgestaan. Bovendien groeit de be volking gestaag en huwelijken wor den als het ware aan de lopende band gesloten. Vooral vlak na de oorlog maakte Nederland een golf van verliefdheid mee. Dit verschijnsel ziet men nog steeds en vir l t min of meer zijn oorzaak in de noodtoestand. In normale tijden wachtte men met trouwen tot er een behoor lijke woning gevonden was. Nu is dat niet meer zo. Men weet toch dat men bij anderen moet inwonen. Men neemt het zo nauw niet. Of men nu tien of elf meter onder water zit, maakt met veel uit, denken zij. De vraag is of er niet méér uit woon ruimte te halen is. Vele eigenaren van grote gebouwen willen hier echter fi nancieel niet aan. De materialen om de boel te verbouwen, liggen trouwens ook niet opgescheept. Aan de menuen, die dan in die onderverdeelde grote gebouwen zouden komen te wonen, moet men hoge huren berekenen, die zij zeker niet kunnen betelen. Een dergelijk gebouw zou derhalve gevor derd kunnen worden, maar dan blijf je met de bovenstaande bezwaren zitten. Een rijkspremie-regeling voor het splitsen van woningen zou de aange wezen weg zijn. Er moet niet te veel geld aan nood voorzieningen worden weggesmeten. De zaak behoort men op definitieve wijze tot oplossing te brengen. Amsterdam is er trouwens nog niet zo slecht aan toe. Vergeleken met de rest van het land, zou men hier eigenlijk 30.000 gezinnen behoren onder te brengen. De maat regelen zijn dan ook minder radicaal dan in andere plaatsen. Het woningbouwvraagstuk speelt in het kader van de wederopbouw de eer ste viool. Daar draait alles om. Met behoeft niet veel verbeelding om te weten, dat de hele huisvestings-kwes- tie ten koste van die woningbouw gaat. Het spreekt vanzelf, 'dórt dit in wezen bepaald verkeerd is. De gezamenlijke tuchtrechters voor de prijzen legden in 1946 een totaal bedrag aan boeten van niet minder dan 10.674.473,85 op, waarvan een bedrag van 2.251.601,36 wordt ge vormd door de zogenaamde schikkin gen, waarmede bedoeld wordt, dat het geld bij wijze van schikking dus buiten een vonnis om betaald werd. De 19 tuchtrechters in ons land heb ben in 1946 niet minder dan 83.554 ge vallen van prijsopdrijving behandeld, waarbij 3047 veroordeelden bij den bij zonderen politierechter in hoger beroep gingen. Wat gebeurde er in het Arron dissement Alkmaar? In het Arrondissement Alkmaar be droegen de geldstraffen 114.419,40, waaruit duidelijk blijkt, dat ook hier de strijd tegen de prijsopdrijving met kracht gevoerd wordt. De tuchtrechter te Alkmaar, Hoorn en Den Helder heeft 2663 zaken afgedaan en dit cijfer geeft slechte een deel weer, der begane prijsovereenkomsten, daar niet alles ter kennis van den tuchtrech ter komt. Andere straffen. In 328 gevallen werd door den tucht rechter een waarschuwing gegeven. Hieruit blijkt wel, dat bij dit rechter lijk college althans niet de bedoeling is de beschuldigden zoveel mogelijk uit te kleden", maar dat men er slechts naar streeft de prijsvoorschriften zo goed mogelijk te doen naleven. Ter voorlichting wordt thans van de meest gebruikte prijsvoorschriften een duidelijke uiteenzetting gegeven. Reeds zeven brochures zijn uitge geven en men mag aannemen, dat iedereen voldoende op de hoogte is van de voor zijn branche geldende prijs regeling. In 12 gevallen werd sluiting van het bedrijf gelast, m 6 gevallen verbod van uitoefening van het beroep, m 310 ge vallen werden de in beslag genomen goederen verbeurd verklaard en in 30 gevallen werd openbaarmaking van het vonnis gelast. In dit arrondissement werden door het publiek slechts weinig klachten in gediend (in Alkmaar 274, in Hoorn 292 en in Den Helder 311). Het is nog niet genoeg tot het publiek doorgedrongen dat met een volledige navolging der voorschriften ieders belang wordt ge diend. Het publiek wordt opgewekt, erentuële prijsopdrijvingen bekend te maken bij de Burgerlijke Pr ij zencom missies en daarna bij de opsporings diensten der Prijsbeheersing. Men laat nog te veel aan de speur derskwaliteiten van de opsporingsamb tenaren over en verzwaart daardoor hun taak. Conclusie. Het aantal door de tuchtrechters be handelde zaken is slechts een deel van het werkelijk begane aantal prijsover tredingen. Het boetebedrag tekent de omvang van de strijd tegen de prijsop drijving en de cijfers geven een glo bale indruk van wart er op de zwarte markt gebeurt. Mogen zij er toe bijdragen de strijd tegen de prijsopdrijving dat is tegen <*e toch ai geringe koopkracht van een ^oot deel van ons volk nog verbe- teoer en gemeensehappelijker te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 5