T
GEMEENTEBEGROTING 1947
binnenkort in de raad
JUTTERTJES
Prinses Juliana en oudste dochters
wachten op den Prins
Marinestad in feeststemming
Ingezonden
Schuldenlast bijna I 200.- per inwoner
Dinsdag raadsvergadering
De toegang stranrl
Eerste etappe van
de Tour de France
Begraafplaats wordt
uitgebreid
Texel.
Een ernstig ongeluk
Anna-Paulowna
Per««naa|
Hr. Ms. Kortenaer juichend begroet
Een thuisvarend oorlogsschip,
de aanwezigheid van het gehele
Prinselijke gezin met uitzonde
ring helaas van Prinses Marijke
en het Prinselijk jacht „Piet
Hein", een duizendkoppige menig
te op en om het Wierhoofd, en een
stralende zomerzon, dat alles
maakte de dag van gisteren voor
Den Helder tot een zeer bijzon
dere dag, ja tot een feestdag.
Het begon al gistermorgen om elf
uur, toen de „Marsdiep" van de TESO
gestadig aan volstroomde met familie
leden en kennissen van opvarenden
der „Kortenaer". „Met de „Mars
diep de Kortenaer tegemoet", op ini
tiatief van de directie der Helderse
Courant. We zullen van deze tocht be-
scheidenheidshalve niet veel zeggen.
Alleen dit: de stemming onder de
Vijfhonderd opvarenden was meer dan
uitmuntend, vooral toen midden op 't
Marsdiep de beide schepen dicht langs
elkander voeren. Ware batterijen van
fototoestellen en verrekijkers werden
op de „Kortenaer" gericht. Ondanks al
het enthousiasme bleef de schade aan
boord van de „Marsdiep" gelukkig be
perkt tot het ruitje van een koekkoek,
waarop Uw verslaggever meende te
moeten gaan zitten
EEN KOOR VAN WELKOMST
GROETEN.
De „Kortenaer' stoomde op eigen
kracht de haven n, terwijl de beman
ning aan dek aangetreden stond. Van
de top wapperde de Prinselijke Stan
daard en de vlag van den Comman
dant Zeemacht Nederland, die het
laatste gedeelte van de thuisreis mee
maakten Vanaf de wal golfde een
massaal koor van welkomstgroeten de
„Kortenaer" tegemoet. Met armen en
zakdoeken werd gezwaaid, en hier en
daar werd ook gehuild. Het was een
groot ogenblik. Een oorlogsschip keer
de weer uit de Oost, voor het eerst na
de bevrijding. Den Helder heeft 't ge
voeld, de duizenden mensen achter de
afzetting hebben geen seconde 't gro
te grijze schip uit het oog verloren,
tot het na bijzonder vlot met be
hulp van twee marine-sleepboten ge
draaid te zijn goed en wel gemeerd
lag.
DAAR STONDEN DE
SESJES!
PRIN-
Toen ging de belangstelling van
de menigte naar iets anders uit:
een klein groepje mensen, die
daar vlak voor de poort van 't pa
leis het afmeren stonden gade te
slaan. Dat ws"i Prinses Juliana
met haar drie oudste dochtertjes,
de Commandant Marine, de Chef
Staf, en 'n paar leden van de hof
houding. Beatrix, Irene en Mar
griet wa"Ven vol spanning op het
moment dat hun Vader van boord
zou komen. Ze moesten nog even
geduld hebben, want zonder loop
plank ging dat niet. Mannen van
de werf maakten dat even kwiek
in orde, en toen klonk op de
„Kortenaer" het bootsmansfluitje.
Allen stonden stram in de hou
ding, toen Z.K.H. Prins Bernhad,
in admiraalsuniform, de „Korte
naer" verliet, luide toegejuicht
door de bemanning en de menigte
aan de wal. Prins Bernhard voeg
de zich b(j het groepje, waar een
hartelijke begroeting volgde. Prin
ses Juliana informeerde belang
stellend hoe de reis verlopen was,
waarop de Prins opgewekt en
monter een kort verslag deed van
de heerlijke zeereis met het zeld
zaam mooie weer.
EEN ORIGINEEL GESCHENK
Inmiddels had ook de Commandant
Zeemacht, schout bij nacht J. J. L.
Willinghe, onder het gebruikelijke
eerbetoon de „Kortenaer" verlaten.
Welke hooggeplatste persoonlijkheden
zouden hem volgen? Er kwam geen
kapitein ter zee. geenn Jonkheer Ruijs
de Beerenbrouck al had deze wel
de gehele thuisvaart van de torpedo-
bootjager meegemaakt er kwam
wel wat anders. Twee kleine bruine
diertjes huppelden de loopplank af,
door matrozen aan e entouw vastge
houden. Alsof ze begrepen wat de be
doeling was. dartelden de beestjes
het waren gazellen van een paar we
ken oud op de twee oudste Prin
sesjes af, die grif de torwtjes van de
matrozen overnamen. Dat was voor
Beatrix en Irene een feest! Ook Mar
griet mocht er even eentje vasthou
den. We vroegen aan Ireentje. of ze al
een mooie naam voor haar nieuwe
vriendje bedacht had. want we wisten
rog niet dat ze aan boord al „David"
en „Bathseba" waren gedoopt.
We stelden voor konden zo gauw
geen lieflijker naam bedenken om
de kleine springer „Jutter" te noemen
waarop Ireentje wel wat verbaasd
keek. Wat is nou een Jutter? Nooi*
van gehoord, maar ze vond het toch
wel een mooie naamEr kwam een
eind aan de pret, wan de gazellen
moesten weer aan boord van de „Kor
tenaer". Over een paar dagen zullen
ze over de gazons van het Paleis
Soestdijk mogen huppelen, vastgehou
den door Prinselijke handjes, neen
door de handjes van heel gewone kin-
derenr, die er echt blij mee zullen
zijn.
Het gezelschap wandelde naar de
„Piet Hein", het Prinselijk jacht, dat
voor de Marine-cantine gemeerd lag.
Tegenover de „Piet Hein" stonden
de adelborsten van het Koninklijk In
stituut opgesteld, die en passant door
Z.K.H. Prins Bernhard werden ge
ïnspecteerd. Eenmaal aan boord geko
men, werd het jacht dadelijk van on
der tot boven in bezit genomen door
de Prinsesjes, die over de dekken
draafden en in alle stoeltjes tegelijk
wilden gaan zitten. Prinses Juliana
gaf een pluim aan de bemanning, dat
het schip er zo keurig verzorgd uit
zag.
Toen ward de gehele Buitenhaven
voor het publiek vrijgegeven, dat na
tuurlijk onmiddellijk in grote drom
men de kleintjes voorop naar
de „Piet Hein" stormde, onder luide
toejuichingen. De Prinselijke familie
stond alles onder vrolijk armzwaaien
aan te zien, terwijl de bemanning
reeds bezig was om het schip te ont
roeren. Daar ging de „Piet Hein", met
een grote boog de haven in, om even
later weer terug te keren. Tien minu
ten later zwenkte het jacht de haven
uit, op weg naar Muiden, op weg
naar huis.
BEGROETINGEN HER EN DER
Inmiddels had zich ook bij de
„Kortenaer" een dichte menigte
geconcentreerd. De bemanning
mocht gedeeltelijk van boord, en
zo werden daar op het grint van
de Buitenhaven heel wat harte
lijke begroetingen gepleegd. We
waren er getuige van, hoe een
vader zijin zoon verwelkomde.
Beiden hadden natuurlijk veel op
hun hart, maar op dit langver
beide moment wisten ze het ge
sprek niet verder te brengen dan
tot een eenvoudig: „Zo, mijn jon
gen, ben je daar??" „Ja vader.
Alles goed?" „Goeie reis ge
had?" „Heerlijk vader". „Zo
zo". „Nou, gaat u even mee
aan boord?" We twijfelen er niet
aan of de harten zijn inmiddels
van beide kanten wel gelucht, na
de ontroering van het eersts
wederzien.
EEN PRAATJE
OFFICIER
MET DEN len
Aan boord was het een ontzaglijke
drukte. De commandant, de luitenant
ter zee der le klasse G. B. Fortuin,
had handen en ogen te kort, en de
eerste officier, de luitenant ter zee
der le klasse W. H. Crommelin, zeker
nit minder. Toch vond laatstgenoemde
nog een kwartiertje voor een gezellig
praatje met de pers in zijn rustige
hut. De „Kortenaer" had een heel
voorspoedige reis achter de rug, ver
telde hij, na een intensieve diensstijd
in de tropen. De bodem heeft daar
anderhalf jaar lang patrouillediensten
verricht, in welke tijd ettelijke tien
tallen prauwen en andere schepen
werden gecontroleerd op wapenver-
voer en illegale republikeinse propa
ganda. Het was de bemanning van de
„Kortenaer" opgevallen, dat de opva
renden van de aangehouden prauwen
over het algemeen doodsbenauwd
voor de Nederlandse oorlogsschepen
waren, en kennelijk minder gunstige
geruchten over onze bodems hadden
gehoord. Toen de „Kortenaer" zo'n
weekje in de nabijheid van Madoera
gekruist had, bleek de schuwheid
aanmerkelijk verminderd. De prau-
\yen kwamen zichzelf melden, waar
bij geconstateerd werd, dat de lading
vrijwel nooit uit verboden waar be
stond. Luitenant ter zee Crommelin
herinnerde aan de affaire met de
„Martin Behrmann", waarbij de „Kor
tenaer" een actieve rol heeft ge
speeld.
De heer Crommelin betreurde het,
dat de thuisvarende bemanning niet
dezelfde was als de bemanning van
anderhalf jaar geleden, toen zij voor
het merendeel uit oorlogsvrijwilligers
bestond, kerels, die over weinig er
varing beschikten, maar die een gren
zeloos enthousiasme en een grote
werklust aan de dag legden. De mees
ten hadden echter voor drie jaar ge
tekend, zodat ze in Indië naar andere
schepen of naar inrichtingen aan de
wal waren overgeplaatst.
Terloops hoorden we, hoe de „Kor
tenaer" zich bij uitstek geschikt voor
de tropen heeft betoond. Het schip is
in 1942 gebouwd voor de dienst in de
Noordelijke wateren en het heeft
daarom een doeltreffende isolatie
tegen de koude gekregen. Deze zelfde
isolatie bewees prachtige diensten in
de tropische hitte
GEITENMELK VOOR
ZELLEN
DE GA-
We informeerden nog even naar
de jeugdige gazellen. De beestjes
waren door den commandant in
Aden gekocht, toen ze twee en
acht dagen oud waren. Teneinde
de voeding voor de beestjes te
kunnen verzorgen, werd eveneens
in Aden een geit aangeschaft.
Deze weigerde echter de pleeg-
kindertjes te zogen, zodat ze ge
voed moesten worden met be
hulp van een leeg inktflesje.
waarop een speen gemonteerd
was. We hebben verzuimd te vra
gen, of de speen ook in Aden was
gekochtJammer genoeg kon
den we de geit, met wier melk
„David" en „Batheseba" de eerste
weken op krachten waren gehou
den, niet meer in levenden lijve
aanschouwen, daar het dier juist
de dag tevoren was gestorven. De
klimatologische omstandigheden
in dit deel van de wereld waren
waarschijnlijk te ongunstig voor
een geit, die gewend was aan de
heerlijke warmte van „Gelukkig
Arabië".
We namen afscheid van den eersten
officier, en troffen op het deg nog
juist even Jhr. tpr. Ruys de Seeren
brouck, het KVP-tweede kamerlid,
dat met de „Kortenaer" uit Indië
was teruggekeerd. Mr. Ruys, vrien
delijk en gebuind, had alleszins goede
herinneringen aan zijn reis, niet al'
leen aan de terugtocht op de oorlogs
bodem, maar ook aan zijn kruistocht
door Indonesië, waar hij belangrijke
indrukken heeft opgedaan.
,,'N GLORIEUZE ONTVANGST"
De drukte aan dek en beneden-
schips was niet minder geworden.
Het krioelde van de marinemannen
mitsgaders hun dikwijls uitgebrei
de families. Allen waren buitenge
woon tevreden over de ontvangst, die
D, Helder had bereid. „We wisten
niet, hoe we in Den Helder zouden
worden ontvangen", zo vertrouwde
één der officieren ons toe. „Ik zelf
ben in engen jaar, na mijn vertrek
uit Den Helder, niet meer in Neder»
land geweest. Het is me reusachtig
meegevallen. Wat een belangstelling.
Wat een mensen! Je kunt wel zien,
dat dit een echte marinestad is! De
mensen leven met ons mee. en dat
doet je goed!"
We zijn ervan overtuigd, dat deze
jonge zee-officier niet de enige was,
wien de dag van gisteren oprechte
Vreugde heeft gebracht. Vraag het
maar aan de duizenden mannen,
vrouwen, jongens en meisjes, die zich
op de Buitenhaven hebben verdron
gen om een flits van Prins Bernhard.
van de Prinses en hun dochtertjes, of
van een familielid daar ergens op de
„Kortenaer" op te vangen. Woensdag
25 Juni 1947 was voor Den Helder een
belangrijke dag, een dag, waarop de
verwachtingen van een mooie en
goede toekomst sterker dan ooit «er-
den gevoeld. t Ongecorrigeerd)
WATERSTANDEN MARSDIEP
27 Juni: hoogwater 2.45 u en 14.55 u,
30 en 45 cm -f NAP; laagwater
8.20 u en 21,15 u, 90 en 95 cm
NAP.
In de haven van Berlijn liggen nog
steeds vele Nederlandse binnen
vaartschepen, welke afkomstig zijn
uit de Russische zóne en weldra
naar Nederland zullen terugkeren.
Mijnheer de redacteur.
Naar mij een dezer dagen ter ore
kwam, heeft een Helders dilettanten-
toneelgroepje, jl. Zondag in het dorp
't Zand een revue willen opvoeren, ge
titeld: „Je moet ze maar proeven!"
Aangezien het Racing-cabaret on
langs hier ter plaatse een revue op
voerde onder dezelfde naam. heeft
deze diefstal van onze ideeën en ons
werk de schijn gewekt, alsof deze op
voering te 't Zand met ons goedvin
den heeft plaats gehad.
Hoewel de „acteurs" van deze avond
door het geweldige fiasco en de vlucht
in de duisternis, nog vóór de aflooo.
reeds voldoende gestraft zijn, stel ik
het toch zeer op prijs, alsnog te ver
klaren, dat wij aan dit „toneel-evene
ment" totaal onschuldig zijn.
Hoogchtend, Arie Boot,
Leider Racing-cabaret.
Opmerkingen over de
gemeente-bedrijven
De afdelingen van de gemeente
raad voor het onderzoek van de ge
meentebegroting hebben naar aanlei
ding van dat onderzoek hun waarde
ring geuit over het door B. en W. ge
voerde beleid in de afgelopen periode.
Zij juichen het ten zeerste toe, dat
blijkens verschillende voorgestelde
posten ook de wederopbouw van
het culturele leven de bijzondere aan
dacht van het college van B. en W
heeft. Het heeft een aantal leden ge
troffen, dat de begrotingsposten voor
onderhoud over het algemeen zeer
laag zijn geraamd, vooral gelet op de
grote achterstand die in de oorlogsja
ren is ontstaan. B. en W. hebben er
echter naar gestreefd bij de samen
stelling van de begroting de grootst
mogelijke zuinigheid te betrachten.
Daarom worden de uitgaven die nodig
zijn om bedoelde achterstand in te
halen, over enige jaren verdeeld.
Op een desbetreffende vraag
hebben B. en W. geantwoord, dat
de totale kapitaalschuld van de
gemeente op 1 Januari 1947
f 6.048.292.79 bedroeg, of wel
bij een inwonertal van 31.503
f 191.99 per hoofd der bevol
king.
WELKE TARIEVEN?
Nauw verband houdende met de
reorganisatie der gemeentebedrijven
werd aan B. en W. gevraagd naar de
toekomstige tarieven, vooral omdat
het principieel onjuist wordt geacht,
dat het exploiteren van gemeentebe
drijven dient tot stijving van de ge
meentekas. B. en W. hebben daarop
geantwoord, dat de tarieven eerst
kunnen worden vastgesteld, wanneer
zal zijn vastgesteld welke reorganisa
tie de bedrijven zullen ondergaan
Bovendien is de bepaling der tarieven
gebonden aan de voorschriften van
het Directoraat-Generaal van de Prij
zen. De aan de vraag toegevoegde oo-
merking met betrekking tot de sciale
kant van de zaak, moge principieel
juist geacht worden, maar deze kwes
tie zal mede beinvloed worden door
de financiële positie der gemeente.
ER IS VEEL LEKKAGE.
De rapporteurs stelden voorts aan
B. en W. de vraag: „Is het juist, dat
door de Water- en Lichtbedriiven een
groot verlies wordt geleden door lek
ken? In hun antwoord delen B. en W
mede. dat de verliezen inderdaad
ernstig zijn. Zij bedroegen in 1946
voor gas 10 pet., voor water 20.2 pet.
en voor electriciteit 13,2 pet. van de
totaalafgiften. De oorzaak daarvan is
ten dele dat de distributienetten, spe
ciaal voor gas en water, aanzienlijk
van de oorlogshandelingen geleden
hebben. Voorts kon door gebrek aan
materiaal en personeel het meterma
teriaal niet periodiek verwisseld, ge
controleerd en vernieuwd worden, zo
dat miswiizigingen zeer wel mo«H'ik
zijn. De stroomverliezen ziin na de
oorlog meer dan verdubbeld ten op
zichte van de verliezen voor 1940, het
geen voor eefi belangrijk deel te wij
ten zal zijn aan stroomdiefstal, waar
op eveneens door gebrek aan perso
neel niet voldoende controle uitge
oefend werd. Thans worden maatre
gelen genomen om de genoemde ver
liezen tot een minimum te reduceren
GEEN KOOKT ARIEF.
Het wordt door B. en W. niet wen
selijk geacht om in het stadium,
waarin de onderhandelingen met het
P. E. N. betreffende eventuele over
neming van het gemeentelijk electri-
cititsbdrijf thans verkeren, nieuwe
tarieven te gaan invoeren, zoals bij
voorbeeld een speciaal tarief voor ko
ken en levering in de nachturen.
DE GASFABRIEK
HERSTELD.
WORDT
Sedert jaren bestaat er een streven
om te komen tot een centralisatie der
gasproductie en een daarbij behoren
de gasleverantie op grote afstand.
Hierbij zouden tal van bestaande be
drijven komen te vervallen, terwijl
weer andere dermate vergroot zouden
moeten worden dat zij als hulpvoe-
dingsstation op dit grote net kunnen
worden gebruikt. Deze laatste moge
lijkheid moet voor Den Helder als een
stad met een zeehaven niet over het
hoofd gezien worden.
Er zijn plannen in bewerking voor
herstel van het bestaande gemeente
lijke gasbedrijf. Wanneer deze plan
nen nader uitgewerkt zijn, kan wor
den bezien wat de beste en voorde
ligste wijze van gaslevering voor on
ze gemeente is. Het vorenbedoelde
herstelplan is gebaseerd op een con
tinuering van het bedrijf ter plaatse
voor twintig a dertig jaar, waarbij de
productie-capaciteit aangepast zal
worden aan de te verwachten bevol
kingsuitbreiding.
Begroting 1947 op de agenda
De gemeenteraad van Den Helder
z8l Dinsdagavond 1 Juli a.s„ des
avonds om 8 uur bijeenkomen. Zo no
dig zal de vergadering Woensdagavond
2 Juli om 8 uur worden voortgezet
De agenda vermeldt o m. de volgen
de punten:
Ingekomen stukken, waaronder een
verzoek van mej. B Woudstra. om
haar wegens huwelijk, met ingang
van l September 1947 ontslag te wil
len verlenen als onderwijzeres aan de
ol. school no. 10 en een schrijven
van den heer G. H. Nieuwenhuis te
Zutphen. houdende bericht van aan
vaarding van zijn benoeming tot Ad
ministrateur der Centrale Boekhou
ding.
Voorstel tot het beschikbaar stellen
van een crediet voor het aanschaffen
van een personenauto voor de ge
meentelijke geneeskundige- en gezond
heidsdienst.
Voorstel betreffende het aanbrengen
van een brandalarmeerinnchting te
Julianadorp.
Voorstel tot het onderhands aanbe
steden van grondwerken in oud Den
Helder.
Voorstel betreffende het inhuren
van drie gedeelten zeestrand.
Voorstel betreffende de bouw van
48 woningen o.a. op gronden van het
wederopbouwplan oud Den Helder, ge
legen ten westen van de Koningsweg
en ten zuiden van de Fortweg.
Voorstel betreffende de bouw van
36 woningen o.a. aan de Burgemeester
Houwingsingel, de Sternstraat en de
Koekoekstraat.
Advies naar aanleiding van het
adres van het bestuur van de afdeling
Den Helder van de Eenheidsvakcen
trale, inzake het gratis verstrekken
van schoppen aan arbeiders, die werk
zaam zijn aan de D.U.W., en het ont
slag van acht van*deze arbeiders.
Voorstel tot het verlenen van een
opbouwtoelage over 1947.
Voorstel tot uitgifte in erfpacht van
grond, gelegen aan de Jan Verfaille-
weg.
Voorstel tot benoeming van den
heer C. F. van Neerijnen tot vak-on
derwijzer in handtekenen aan de
openbare school voor u.l.o in vaste
dienst, met ingang van 1 Juli 1947.
Behandeling der gemeentebegroting,
dienst 1947, met bijlagen.
Naar aanleiding van de begroting
voor gemeentewerken hebben de rap
porteurs aan B. en W. gevraagd, te
bevorderen dat te Huisduinen, vanaf
de landzijde naar het betonpad langs
de dijkglooiing, een zodanige door
gang wordt gemaakt dat het strand
gemakkelijker te bereiken is.
B. en W. hebben daarop medege
deeld, dat reeds ongeveer 'n jaar ge
leden met de Rijkswaterstaat overleg
gepleegd is inzake het maken van
toegangen tot de strandboulevard. De
door de Rijkswaterstaat gemaakte
plannen zijn inmiddels in uitvoering
gekomen. Verwacht mag worden dat
de toegang te Huisduinen half Juli
gereed zal zijn.
wz-.ok |~>Ui ft caril'on 7
Nog steeds is het monument op het
Helden der Zee-plein een klokkenloos
monument. De klokken bevinden zich
thans te Delft voor de controle op de
toonzuiverheid. Klok no. 6, wegende
71/» kg. ontbreekt echter, terwijl van
klok no. 30. wegende 130 kg, een stuk
uit de kroon is gebroken. Ondanks
herhaald aandringen werden de klok
ken tot dusverre nimmer naar Den
Helder teruggezonden. Het gemeente
bestuur blijft inmiddels op spoedige
herplaatsing aandringen, zodat ver
wacht mag worden, dat binnen af
zienbare tijd het carillon weer zijn
zilveren tonen over Den Helder zal
laten horen.
UITSLAGEN
MILITAIRE WEDSTRIJDEN.
Depot A.A.T.-M.T.D.S. Haarlem 35;
Kon. Instituut5e Div. Kon. Mare
chaussee 03; Luchtstrijdkrachten
BussemM.O.D. IJmuiden 19.
Hedenavond speelt de winnaar van
de wedstrijd 2III Regt. Uitr. Tr. Alk
maarKaderschool Zeeburg tegen de
winnaar van Stormschool Bloemen-
daal—Depot A.A.T.-M.T.D.S. Haarlem.
Vrij zeker zal dat zijn Kaderschool
ZeeburgStormschool Bloemendaal.
Tevens vindt dan nog een demi-fi
nale-wedstrijd plaats, waarbij de clubs
momenteel nog niet bekend zijn.
(Vervolg van pagina 1).
De Nederlanders hadden besloten i*
de aanvangs-etappes bij pech niet 0n
elkaar te wachten. De beide Italianen
en de Belg Joly zogoed als de p00l
Klabinsky gingen hiermede accoord
en derhalve heeft hun ploegmaat Gal.
liussi, die tweemaal bandenpech had
en bovendien eenmaal sukkelde met
een lichtelijk verbogen voorvork zich-
zelf moeten behelpen.
In de eerste uren van de
was het een Nederlander,
Vooren
c°ar«e
en wel
die voor de verlevendiging
gezorgd heeft. Hij trok er al heel
spoedig alleen tussen uit en had te
Morlaye, 22 km van het beginpunt
zowaar 1 min. 25 sec. voorsprong
genomen. Het was een bravourstuk-
je, maar had dit voordeel, dat het
wat kleur en tekening in de rit
bracht. Na een kwartier van dol ja
gen over acht km was zijn voor
sprong te niet gedaan.
Vooren en Klabinsky, die beiden
een uitstekende eourse reden, waren
in de kopgroep, die de voorsprong van
de uitgelopen .regionale Fransman
Danguillaume te niet gedaan had en
eindigde slechts op enkele minuten
van de winnaar Rublea in het hippo-
drome van Rijssel.
Over deze eerste etappe van zon,
blauwe lucht, warmte, stof en op som
mige gedeelten nog slechte keien en
zeer smalle wegen, mag de gemengde
Nederlandse-buitenlandse ploeg niet
ontevreden zijn- Integendeel, met een
vierde plaats voor Vooren waarmede
de bekende Franse journalist Gaston
Benac hem speciaal kwam feliciteren,
een vijfde plaats voor Klabinsky, die
hier in het noorden van Frankrijk
zeer populair is, en Seijep, v. Schen-
del en Carneilini geklasseerd tussen
de vijf en twintigste en dertigste
plaats, speelde de ploeg een zeer ver
dienstelijke rol. Het was jammer, dat
de Italiaan Galliussi door pech veel
tijd verloor en ook de andere renners
hadden hun kleine ongemakken, wel
ke nu eenmaal in elke etappe voorko
men. Seijen had pijplijke voeten en
De Korver was niet erg te spreken
over zijn versnellingsapparaat, het
welk volgens de Rotterdammer nogal
eens „doorsloeg". Schellingerhoudt
heeft een fraaie prestatie geleverd
want toen hij een lekke band had
moeten verwisselen wist hij op eigen
kracht terug te komen.
De uitbreiding van de Algemene
Begraafplaats is thans opnieuw in
studie. Deze uitbreiding wordt ge
zien als onderdeel van het uitbrei
dingsplan van de stad buiten de linie.
Het is in ditzelfde verband gezien
onmogelijk om thans reeds het aan
leggen van een rijwielpad naast de
Huisduinerweg te overwegen.
Dr. V. Dommelen uit De Cocksdorp
is Vrijdag jl. het slachtoffer geworden
van een aanrijding. Dokter van D.
kwm, rijdende langs de Postweg. Op
zeker moment kwam er een auto van
een boerenerf afrijden, v. D. reed bo
ven op de vrachtwagen. Beide auto's
werden zwaar beschadigd. De chauf
feur van de vrachtwagen kwam met
de schrik vrij. Dr. van Dommelen
werd zwaar gewond weggedragen; 'n
zware hersenschudding, gebroken
sleutelbeen, gebroken vingers en ver
moedelijk inwendige kneuzingen. Na
der vernemen wij, dat van D. naar
Den Helder vervoerd is. Naar om
standigheden maakt hij het redelijk
wel.
DUIVENSPORT
De vreniging „Altijd Verder" hield
een wedvlucht van af Pont Sint
Maxaince (afstand 425 km). Van de
duiven, die om 6,30 uur gelost wer
den, arriveerden de eerste om 14.54
uur 9 sec. en vloog dus met een snel
heid van 50 km. per uur.
Prijzen en punten behaalden: A.
Liefhebber 1 en 7 met 35 punten;
K. Koster 2, 5 en 6 met 35 punten;
H. van Dalen 3 met 18 punten; W."
Blaauboer 4 en 8 met 31 punten.
Adressen Bureau enz, uitsluitend 's middags na half twee.
Gevraagd een leeriing- of
gevorderd leerlingkapster.
D. van El. Keizerstraat 83.
Ir*nak„ J,
Wandelwagen f30,—, kin
derstoel f 15,box f 10,
wieg op wielen f 25,—en kip
penhok f30,—. Tussen 6 en
8 r.ur. Adres: Bur. van dit
blad.
Twee z.g.a.n. zomerman
tels mt 38-40 f 50,— en f 20.—
"nige jurken f 20,— en f 15.—
2 pr schoenen mt 38 f 10,—
°n f 4.—. Spoorgracht 2.
Z.g.a.n. mantsltje en
■nuts l</« i 2 jr f7,50. jasje
°n muts dezelfde lft f7.50,
mantel 12 jr nw f30.— en
*'iool met étui compl. f 60.
"nechtstraat 17.
Een 1-pers. opklapbed m.
imbouw f80.—. Huigenstr.
18: na 6 uur.
Twee khaki overhemden
°n 2 kl'-ki broeken samen
f 34.— aok afzonderlijk en
1 zeemlap f 7,50. Fazanten
straat 63.
Best herenrijwiel met zg
an. luchtbanden f 140,—, di
van met pracht moquette
kleed f 150,babypop aan
gekleed f40,— en 1 M. d.-
bl, kantstof f 12,—. Adres:
Zu'dstraat 781.
Een mantelpakje donk.-
bl. mt 42 25,—. Dah'ia-
st-aat 26
Twee fauteuils en 4 stoe
len en theemeubel samen
f75,Havikstraat 28.
Nieuwe Philips radio f350
Van Hogendorpstraat 47.
Een pr jongensschoenen
mt 39.nw zolen en hakker
f 7.50. Binnenhaven 128.
Weckketel met houder
flessen (ook apa-rl f55.—en
witte jassrhorten mt 40
f 12,50 per stuk Adr.: Bur
- blad
Een solide herenrijwiel
met gnede binnenbanden
f 65 Dahl'actraat 4.
Een ortma Singer trap-
naaimachine f 195.— Adres-
Bureau van dit blad.
Splinternieuwe hobbel
zwaan. niet gebruikt f 14
Beukenkampstraat 25.
Door omstandigheden nw.
jongenspakje mt 13 voor
f37,50. Adres: Bur. van dit
blad.
kinderjasje lft 5 jr f8,—.
2 meisjesjurkjes lft 14-15 jr
f 10,per stuk. Nieuwstraat
21: tussen 3 en 4 uur.
Een Duitse piano merk
„August Dassel". moderne
eiken kas f 1200,—. Te bevr.:
Kerkgracht 41, tussen 5.30 en
6.30 uur.
Een electr. broedkastje 35
eieren f 35.—. Prof. Zee-
ma nstraat 23.
Transportfiets met nw bin
nen- en buitenbanden f 125
20.
Een in goede staat zijnde
schrijfmachine f 175,—. Sin
gel 87.
SiiilpH
Aangeboden een nette
burgerwoning staande te
Leeuwarden tegen dito in
Den Helder Br. aan S. v d
Laan, afd. Reg. Fort Erf
prins, Den Helder.
Een mod. woning in Dah
liastraat, h.prijs f 3,85 per
week voor flinke woning m
het Centrum. Br ond nr 466.
Bur. van dit blad.
Woningruil. Huis met 2
slaapkamers aangeboden f 5
per week in het centrum
van de stad, omgeving R-"
VGevraagd huis met 3
slaapkamers f6-f7 p. wee
centrum van de stad. Br.
ond nr 468, Bur. v. d blad
10 complete weckflessen
v. 2 binnenbanden. Ruyg""
weg 74.
Een kapok bed en 1 verei
bed tegen 1 costuum uW-
voor-oorl. mt 52 of lap stol.
tevens te koon een ouder-
wetsp klok met maan e
datum f125.— en een nutae
handnapimachine f --x
Adrps- Sumatrastraat la-
Een blouse en wollen
mt 38 voor licht sek.eur
wol. Janzenstraat 83.
Blauwe swagger mt 42'
(zsanl voor lichte swag
of mantel; ook te koop
(zonder punten!. Schag
straat 28.