T GEMEENTEBEGROTING 1947 binnenkort in de raad JUTTERTJES Prinses Juliana en oudste dochters wachten op den Prins Marinestad in feeststemming Ingezonden Schuldenlast bijna I 200.- per inwoner Dinsdag raadsvergadering De toegang stranrl Eerste etappe van de Tour de France Begraafplaats wordt uitgebreid Texel. Een ernstig ongeluk Anna-Paulowna Per««naa| Hr. Ms. Kortenaer juichend begroet Een thuisvarend oorlogsschip, de aanwezigheid van het gehele Prinselijke gezin met uitzonde ring helaas van Prinses Marijke en het Prinselijk jacht „Piet Hein", een duizendkoppige menig te op en om het Wierhoofd, en een stralende zomerzon, dat alles maakte de dag van gisteren voor Den Helder tot een zeer bijzon dere dag, ja tot een feestdag. Het begon al gistermorgen om elf uur, toen de „Marsdiep" van de TESO gestadig aan volstroomde met familie leden en kennissen van opvarenden der „Kortenaer". „Met de „Mars diep de Kortenaer tegemoet", op ini tiatief van de directie der Helderse Courant. We zullen van deze tocht be- scheidenheidshalve niet veel zeggen. Alleen dit: de stemming onder de Vijfhonderd opvarenden was meer dan uitmuntend, vooral toen midden op 't Marsdiep de beide schepen dicht langs elkander voeren. Ware batterijen van fototoestellen en verrekijkers werden op de „Kortenaer" gericht. Ondanks al het enthousiasme bleef de schade aan boord van de „Marsdiep" gelukkig be perkt tot het ruitje van een koekkoek, waarop Uw verslaggever meende te moeten gaan zitten EEN KOOR VAN WELKOMST GROETEN. De „Kortenaer' stoomde op eigen kracht de haven n, terwijl de beman ning aan dek aangetreden stond. Van de top wapperde de Prinselijke Stan daard en de vlag van den Comman dant Zeemacht Nederland, die het laatste gedeelte van de thuisreis mee maakten Vanaf de wal golfde een massaal koor van welkomstgroeten de „Kortenaer" tegemoet. Met armen en zakdoeken werd gezwaaid, en hier en daar werd ook gehuild. Het was een groot ogenblik. Een oorlogsschip keer de weer uit de Oost, voor het eerst na de bevrijding. Den Helder heeft 't ge voeld, de duizenden mensen achter de afzetting hebben geen seconde 't gro te grijze schip uit het oog verloren, tot het na bijzonder vlot met be hulp van twee marine-sleepboten ge draaid te zijn goed en wel gemeerd lag. DAAR STONDEN DE SESJES! PRIN- Toen ging de belangstelling van de menigte naar iets anders uit: een klein groepje mensen, die daar vlak voor de poort van 't pa leis het afmeren stonden gade te slaan. Dat ws"i Prinses Juliana met haar drie oudste dochtertjes, de Commandant Marine, de Chef Staf, en 'n paar leden van de hof houding. Beatrix, Irene en Mar griet wa"Ven vol spanning op het moment dat hun Vader van boord zou komen. Ze moesten nog even geduld hebben, want zonder loop plank ging dat niet. Mannen van de werf maakten dat even kwiek in orde, en toen klonk op de „Kortenaer" het bootsmansfluitje. Allen stonden stram in de hou ding, toen Z.K.H. Prins Bernhad, in admiraalsuniform, de „Korte naer" verliet, luide toegejuicht door de bemanning en de menigte aan de wal. Prins Bernhard voeg de zich b(j het groepje, waar een hartelijke begroeting volgde. Prin ses Juliana informeerde belang stellend hoe de reis verlopen was, waarop de Prins opgewekt en monter een kort verslag deed van de heerlijke zeereis met het zeld zaam mooie weer. EEN ORIGINEEL GESCHENK Inmiddels had ook de Commandant Zeemacht, schout bij nacht J. J. L. Willinghe, onder het gebruikelijke eerbetoon de „Kortenaer" verlaten. Welke hooggeplatste persoonlijkheden zouden hem volgen? Er kwam geen kapitein ter zee. geenn Jonkheer Ruijs de Beerenbrouck al had deze wel de gehele thuisvaart van de torpedo- bootjager meegemaakt er kwam wel wat anders. Twee kleine bruine diertjes huppelden de loopplank af, door matrozen aan e entouw vastge houden. Alsof ze begrepen wat de be doeling was. dartelden de beestjes het waren gazellen van een paar we ken oud op de twee oudste Prin sesjes af, die grif de torwtjes van de matrozen overnamen. Dat was voor Beatrix en Irene een feest! Ook Mar griet mocht er even eentje vasthou den. We vroegen aan Ireentje. of ze al een mooie naam voor haar nieuwe vriendje bedacht had. want we wisten rog niet dat ze aan boord al „David" en „Bathseba" waren gedoopt. We stelden voor konden zo gauw geen lieflijker naam bedenken om de kleine springer „Jutter" te noemen waarop Ireentje wel wat verbaasd keek. Wat is nou een Jutter? Nooi* van gehoord, maar ze vond het toch wel een mooie naamEr kwam een eind aan de pret, wan de gazellen moesten weer aan boord van de „Kor tenaer". Over een paar dagen zullen ze over de gazons van het Paleis Soestdijk mogen huppelen, vastgehou den door Prinselijke handjes, neen door de handjes van heel gewone kin- derenr, die er echt blij mee zullen zijn. Het gezelschap wandelde naar de „Piet Hein", het Prinselijk jacht, dat voor de Marine-cantine gemeerd lag. Tegenover de „Piet Hein" stonden de adelborsten van het Koninklijk In stituut opgesteld, die en passant door Z.K.H. Prins Bernhard werden ge ïnspecteerd. Eenmaal aan boord geko men, werd het jacht dadelijk van on der tot boven in bezit genomen door de Prinsesjes, die over de dekken draafden en in alle stoeltjes tegelijk wilden gaan zitten. Prinses Juliana gaf een pluim aan de bemanning, dat het schip er zo keurig verzorgd uit zag. Toen ward de gehele Buitenhaven voor het publiek vrijgegeven, dat na tuurlijk onmiddellijk in grote drom men de kleintjes voorop naar de „Piet Hein" stormde, onder luide toejuichingen. De Prinselijke familie stond alles onder vrolijk armzwaaien aan te zien, terwijl de bemanning reeds bezig was om het schip te ont roeren. Daar ging de „Piet Hein", met een grote boog de haven in, om even later weer terug te keren. Tien minu ten later zwenkte het jacht de haven uit, op weg naar Muiden, op weg naar huis. BEGROETINGEN HER EN DER Inmiddels had zich ook bij de „Kortenaer" een dichte menigte geconcentreerd. De bemanning mocht gedeeltelijk van boord, en zo werden daar op het grint van de Buitenhaven heel wat harte lijke begroetingen gepleegd. We waren er getuige van, hoe een vader zijin zoon verwelkomde. Beiden hadden natuurlijk veel op hun hart, maar op dit langver beide moment wisten ze het ge sprek niet verder te brengen dan tot een eenvoudig: „Zo, mijn jon gen, ben je daar??" „Ja vader. Alles goed?" „Goeie reis ge had?" „Heerlijk vader". „Zo zo". „Nou, gaat u even mee aan boord?" We twijfelen er niet aan of de harten zijn inmiddels van beide kanten wel gelucht, na de ontroering van het eersts wederzien. EEN PRAATJE OFFICIER MET DEN len Aan boord was het een ontzaglijke drukte. De commandant, de luitenant ter zee der le klasse G. B. Fortuin, had handen en ogen te kort, en de eerste officier, de luitenant ter zee der le klasse W. H. Crommelin, zeker nit minder. Toch vond laatstgenoemde nog een kwartiertje voor een gezellig praatje met de pers in zijn rustige hut. De „Kortenaer" had een heel voorspoedige reis achter de rug, ver telde hij, na een intensieve diensstijd in de tropen. De bodem heeft daar anderhalf jaar lang patrouillediensten verricht, in welke tijd ettelijke tien tallen prauwen en andere schepen werden gecontroleerd op wapenver- voer en illegale republikeinse propa ganda. Het was de bemanning van de „Kortenaer" opgevallen, dat de opva renden van de aangehouden prauwen over het algemeen doodsbenauwd voor de Nederlandse oorlogsschepen waren, en kennelijk minder gunstige geruchten over onze bodems hadden gehoord. Toen de „Kortenaer" zo'n weekje in de nabijheid van Madoera gekruist had, bleek de schuwheid aanmerkelijk verminderd. De prau- \yen kwamen zichzelf melden, waar bij geconstateerd werd, dat de lading vrijwel nooit uit verboden waar be stond. Luitenant ter zee Crommelin herinnerde aan de affaire met de „Martin Behrmann", waarbij de „Kor tenaer" een actieve rol heeft ge speeld. De heer Crommelin betreurde het, dat de thuisvarende bemanning niet dezelfde was als de bemanning van anderhalf jaar geleden, toen zij voor het merendeel uit oorlogsvrijwilligers bestond, kerels, die over weinig er varing beschikten, maar die een gren zeloos enthousiasme en een grote werklust aan de dag legden. De mees ten hadden echter voor drie jaar ge tekend, zodat ze in Indië naar andere schepen of naar inrichtingen aan de wal waren overgeplaatst. Terloops hoorden we, hoe de „Kor tenaer" zich bij uitstek geschikt voor de tropen heeft betoond. Het schip is in 1942 gebouwd voor de dienst in de Noordelijke wateren en het heeft daarom een doeltreffende isolatie tegen de koude gekregen. Deze zelfde isolatie bewees prachtige diensten in de tropische hitte GEITENMELK VOOR ZELLEN DE GA- We informeerden nog even naar de jeugdige gazellen. De beestjes waren door den commandant in Aden gekocht, toen ze twee en acht dagen oud waren. Teneinde de voeding voor de beestjes te kunnen verzorgen, werd eveneens in Aden een geit aangeschaft. Deze weigerde echter de pleeg- kindertjes te zogen, zodat ze ge voed moesten worden met be hulp van een leeg inktflesje. waarop een speen gemonteerd was. We hebben verzuimd te vra gen, of de speen ook in Aden was gekochtJammer genoeg kon den we de geit, met wier melk „David" en „Batheseba" de eerste weken op krachten waren gehou den, niet meer in levenden lijve aanschouwen, daar het dier juist de dag tevoren was gestorven. De klimatologische omstandigheden in dit deel van de wereld waren waarschijnlijk te ongunstig voor een geit, die gewend was aan de heerlijke warmte van „Gelukkig Arabië". We namen afscheid van den eersten officier, en troffen op het deg nog juist even Jhr. tpr. Ruys de Seeren brouck, het KVP-tweede kamerlid, dat met de „Kortenaer" uit Indië was teruggekeerd. Mr. Ruys, vrien delijk en gebuind, had alleszins goede herinneringen aan zijn reis, niet al' leen aan de terugtocht op de oorlogs bodem, maar ook aan zijn kruistocht door Indonesië, waar hij belangrijke indrukken heeft opgedaan. ,,'N GLORIEUZE ONTVANGST" De drukte aan dek en beneden- schips was niet minder geworden. Het krioelde van de marinemannen mitsgaders hun dikwijls uitgebrei de families. Allen waren buitenge woon tevreden over de ontvangst, die D, Helder had bereid. „We wisten niet, hoe we in Den Helder zouden worden ontvangen", zo vertrouwde één der officieren ons toe. „Ik zelf ben in engen jaar, na mijn vertrek uit Den Helder, niet meer in Neder» land geweest. Het is me reusachtig meegevallen. Wat een belangstelling. Wat een mensen! Je kunt wel zien, dat dit een echte marinestad is! De mensen leven met ons mee. en dat doet je goed!" We zijn ervan overtuigd, dat deze jonge zee-officier niet de enige was, wien de dag van gisteren oprechte Vreugde heeft gebracht. Vraag het maar aan de duizenden mannen, vrouwen, jongens en meisjes, die zich op de Buitenhaven hebben verdron gen om een flits van Prins Bernhard. van de Prinses en hun dochtertjes, of van een familielid daar ergens op de „Kortenaer" op te vangen. Woensdag 25 Juni 1947 was voor Den Helder een belangrijke dag, een dag, waarop de verwachtingen van een mooie en goede toekomst sterker dan ooit «er- den gevoeld. t Ongecorrigeerd) WATERSTANDEN MARSDIEP 27 Juni: hoogwater 2.45 u en 14.55 u, 30 en 45 cm -f NAP; laagwater 8.20 u en 21,15 u, 90 en 95 cm NAP. In de haven van Berlijn liggen nog steeds vele Nederlandse binnen vaartschepen, welke afkomstig zijn uit de Russische zóne en weldra naar Nederland zullen terugkeren. Mijnheer de redacteur. Naar mij een dezer dagen ter ore kwam, heeft een Helders dilettanten- toneelgroepje, jl. Zondag in het dorp 't Zand een revue willen opvoeren, ge titeld: „Je moet ze maar proeven!" Aangezien het Racing-cabaret on langs hier ter plaatse een revue op voerde onder dezelfde naam. heeft deze diefstal van onze ideeën en ons werk de schijn gewekt, alsof deze op voering te 't Zand met ons goedvin den heeft plaats gehad. Hoewel de „acteurs" van deze avond door het geweldige fiasco en de vlucht in de duisternis, nog vóór de aflooo. reeds voldoende gestraft zijn, stel ik het toch zeer op prijs, alsnog te ver klaren, dat wij aan dit „toneel-evene ment" totaal onschuldig zijn. Hoogchtend, Arie Boot, Leider Racing-cabaret. Opmerkingen over de gemeente-bedrijven De afdelingen van de gemeente raad voor het onderzoek van de ge meentebegroting hebben naar aanlei ding van dat onderzoek hun waarde ring geuit over het door B. en W. ge voerde beleid in de afgelopen periode. Zij juichen het ten zeerste toe, dat blijkens verschillende voorgestelde posten ook de wederopbouw van het culturele leven de bijzondere aan dacht van het college van B. en W heeft. Het heeft een aantal leden ge troffen, dat de begrotingsposten voor onderhoud over het algemeen zeer laag zijn geraamd, vooral gelet op de grote achterstand die in de oorlogsja ren is ontstaan. B. en W. hebben er echter naar gestreefd bij de samen stelling van de begroting de grootst mogelijke zuinigheid te betrachten. Daarom worden de uitgaven die nodig zijn om bedoelde achterstand in te halen, over enige jaren verdeeld. Op een desbetreffende vraag hebben B. en W. geantwoord, dat de totale kapitaalschuld van de gemeente op 1 Januari 1947 f 6.048.292.79 bedroeg, of wel bij een inwonertal van 31.503 f 191.99 per hoofd der bevol king. WELKE TARIEVEN? Nauw verband houdende met de reorganisatie der gemeentebedrijven werd aan B. en W. gevraagd naar de toekomstige tarieven, vooral omdat het principieel onjuist wordt geacht, dat het exploiteren van gemeentebe drijven dient tot stijving van de ge meentekas. B. en W. hebben daarop geantwoord, dat de tarieven eerst kunnen worden vastgesteld, wanneer zal zijn vastgesteld welke reorganisa tie de bedrijven zullen ondergaan Bovendien is de bepaling der tarieven gebonden aan de voorschriften van het Directoraat-Generaal van de Prij zen. De aan de vraag toegevoegde oo- merking met betrekking tot de sciale kant van de zaak, moge principieel juist geacht worden, maar deze kwes tie zal mede beinvloed worden door de financiële positie der gemeente. ER IS VEEL LEKKAGE. De rapporteurs stelden voorts aan B. en W. de vraag: „Is het juist, dat door de Water- en Lichtbedriiven een groot verlies wordt geleden door lek ken? In hun antwoord delen B. en W mede. dat de verliezen inderdaad ernstig zijn. Zij bedroegen in 1946 voor gas 10 pet., voor water 20.2 pet. en voor electriciteit 13,2 pet. van de totaalafgiften. De oorzaak daarvan is ten dele dat de distributienetten, spe ciaal voor gas en water, aanzienlijk van de oorlogshandelingen geleden hebben. Voorts kon door gebrek aan materiaal en personeel het meterma teriaal niet periodiek verwisseld, ge controleerd en vernieuwd worden, zo dat miswiizigingen zeer wel mo«H'ik zijn. De stroomverliezen ziin na de oorlog meer dan verdubbeld ten op zichte van de verliezen voor 1940, het geen voor eefi belangrijk deel te wij ten zal zijn aan stroomdiefstal, waar op eveneens door gebrek aan perso neel niet voldoende controle uitge oefend werd. Thans worden maatre gelen genomen om de genoemde ver liezen tot een minimum te reduceren GEEN KOOKT ARIEF. Het wordt door B. en W. niet wen selijk geacht om in het stadium, waarin de onderhandelingen met het P. E. N. betreffende eventuele over neming van het gemeentelijk electri- cititsbdrijf thans verkeren, nieuwe tarieven te gaan invoeren, zoals bij voorbeeld een speciaal tarief voor ko ken en levering in de nachturen. DE GASFABRIEK HERSTELD. WORDT Sedert jaren bestaat er een streven om te komen tot een centralisatie der gasproductie en een daarbij behoren de gasleverantie op grote afstand. Hierbij zouden tal van bestaande be drijven komen te vervallen, terwijl weer andere dermate vergroot zouden moeten worden dat zij als hulpvoe- dingsstation op dit grote net kunnen worden gebruikt. Deze laatste moge lijkheid moet voor Den Helder als een stad met een zeehaven niet over het hoofd gezien worden. Er zijn plannen in bewerking voor herstel van het bestaande gemeente lijke gasbedrijf. Wanneer deze plan nen nader uitgewerkt zijn, kan wor den bezien wat de beste en voorde ligste wijze van gaslevering voor on ze gemeente is. Het vorenbedoelde herstelplan is gebaseerd op een con tinuering van het bedrijf ter plaatse voor twintig a dertig jaar, waarbij de productie-capaciteit aangepast zal worden aan de te verwachten bevol kingsuitbreiding. Begroting 1947 op de agenda De gemeenteraad van Den Helder z8l Dinsdagavond 1 Juli a.s„ des avonds om 8 uur bijeenkomen. Zo no dig zal de vergadering Woensdagavond 2 Juli om 8 uur worden voortgezet De agenda vermeldt o m. de volgen de punten: Ingekomen stukken, waaronder een verzoek van mej. B Woudstra. om haar wegens huwelijk, met ingang van l September 1947 ontslag te wil len verlenen als onderwijzeres aan de ol. school no. 10 en een schrijven van den heer G. H. Nieuwenhuis te Zutphen. houdende bericht van aan vaarding van zijn benoeming tot Ad ministrateur der Centrale Boekhou ding. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een crediet voor het aanschaffen van een personenauto voor de ge meentelijke geneeskundige- en gezond heidsdienst. Voorstel betreffende het aanbrengen van een brandalarmeerinnchting te Julianadorp. Voorstel tot het onderhands aanbe steden van grondwerken in oud Den Helder. Voorstel betreffende het inhuren van drie gedeelten zeestrand. Voorstel betreffende de bouw van 48 woningen o.a. op gronden van het wederopbouwplan oud Den Helder, ge legen ten westen van de Koningsweg en ten zuiden van de Fortweg. Voorstel betreffende de bouw van 36 woningen o.a. aan de Burgemeester Houwingsingel, de Sternstraat en de Koekoekstraat. Advies naar aanleiding van het adres van het bestuur van de afdeling Den Helder van de Eenheidsvakcen trale, inzake het gratis verstrekken van schoppen aan arbeiders, die werk zaam zijn aan de D.U.W., en het ont slag van acht van*deze arbeiders. Voorstel tot het verlenen van een opbouwtoelage over 1947. Voorstel tot uitgifte in erfpacht van grond, gelegen aan de Jan Verfaille- weg. Voorstel tot benoeming van den heer C. F. van Neerijnen tot vak-on derwijzer in handtekenen aan de openbare school voor u.l.o in vaste dienst, met ingang van 1 Juli 1947. Behandeling der gemeentebegroting, dienst 1947, met bijlagen. Naar aanleiding van de begroting voor gemeentewerken hebben de rap porteurs aan B. en W. gevraagd, te bevorderen dat te Huisduinen, vanaf de landzijde naar het betonpad langs de dijkglooiing, een zodanige door gang wordt gemaakt dat het strand gemakkelijker te bereiken is. B. en W. hebben daarop medege deeld, dat reeds ongeveer 'n jaar ge leden met de Rijkswaterstaat overleg gepleegd is inzake het maken van toegangen tot de strandboulevard. De door de Rijkswaterstaat gemaakte plannen zijn inmiddels in uitvoering gekomen. Verwacht mag worden dat de toegang te Huisduinen half Juli gereed zal zijn. wz-.ok |~>Ui ft caril'on 7 Nog steeds is het monument op het Helden der Zee-plein een klokkenloos monument. De klokken bevinden zich thans te Delft voor de controle op de toonzuiverheid. Klok no. 6, wegende 71/» kg. ontbreekt echter, terwijl van klok no. 30. wegende 130 kg, een stuk uit de kroon is gebroken. Ondanks herhaald aandringen werden de klok ken tot dusverre nimmer naar Den Helder teruggezonden. Het gemeente bestuur blijft inmiddels op spoedige herplaatsing aandringen, zodat ver wacht mag worden, dat binnen af zienbare tijd het carillon weer zijn zilveren tonen over Den Helder zal laten horen. UITSLAGEN MILITAIRE WEDSTRIJDEN. Depot A.A.T.-M.T.D.S. Haarlem 35; Kon. Instituut5e Div. Kon. Mare chaussee 03; Luchtstrijdkrachten BussemM.O.D. IJmuiden 19. Hedenavond speelt de winnaar van de wedstrijd 2III Regt. Uitr. Tr. Alk maarKaderschool Zeeburg tegen de winnaar van Stormschool Bloemen- daal—Depot A.A.T.-M.T.D.S. Haarlem. Vrij zeker zal dat zijn Kaderschool ZeeburgStormschool Bloemendaal. Tevens vindt dan nog een demi-fi nale-wedstrijd plaats, waarbij de clubs momenteel nog niet bekend zijn. (Vervolg van pagina 1). De Nederlanders hadden besloten i* de aanvangs-etappes bij pech niet 0n elkaar te wachten. De beide Italianen en de Belg Joly zogoed als de p00l Klabinsky gingen hiermede accoord en derhalve heeft hun ploegmaat Gal. liussi, die tweemaal bandenpech had en bovendien eenmaal sukkelde met een lichtelijk verbogen voorvork zich- zelf moeten behelpen. In de eerste uren van de was het een Nederlander, Vooren c°ar«e en wel die voor de verlevendiging gezorgd heeft. Hij trok er al heel spoedig alleen tussen uit en had te Morlaye, 22 km van het beginpunt zowaar 1 min. 25 sec. voorsprong genomen. Het was een bravourstuk- je, maar had dit voordeel, dat het wat kleur en tekening in de rit bracht. Na een kwartier van dol ja gen over acht km was zijn voor sprong te niet gedaan. Vooren en Klabinsky, die beiden een uitstekende eourse reden, waren in de kopgroep, die de voorsprong van de uitgelopen .regionale Fransman Danguillaume te niet gedaan had en eindigde slechts op enkele minuten van de winnaar Rublea in het hippo- drome van Rijssel. Over deze eerste etappe van zon, blauwe lucht, warmte, stof en op som mige gedeelten nog slechte keien en zeer smalle wegen, mag de gemengde Nederlandse-buitenlandse ploeg niet ontevreden zijn- Integendeel, met een vierde plaats voor Vooren waarmede de bekende Franse journalist Gaston Benac hem speciaal kwam feliciteren, een vijfde plaats voor Klabinsky, die hier in het noorden van Frankrijk zeer populair is, en Seijep, v. Schen- del en Carneilini geklasseerd tussen de vijf en twintigste en dertigste plaats, speelde de ploeg een zeer ver dienstelijke rol. Het was jammer, dat de Italiaan Galliussi door pech veel tijd verloor en ook de andere renners hadden hun kleine ongemakken, wel ke nu eenmaal in elke etappe voorko men. Seijen had pijplijke voeten en De Korver was niet erg te spreken over zijn versnellingsapparaat, het welk volgens de Rotterdammer nogal eens „doorsloeg". Schellingerhoudt heeft een fraaie prestatie geleverd want toen hij een lekke band had moeten verwisselen wist hij op eigen kracht terug te komen. De uitbreiding van de Algemene Begraafplaats is thans opnieuw in studie. Deze uitbreiding wordt ge zien als onderdeel van het uitbrei dingsplan van de stad buiten de linie. Het is in ditzelfde verband gezien onmogelijk om thans reeds het aan leggen van een rijwielpad naast de Huisduinerweg te overwegen. Dr. V. Dommelen uit De Cocksdorp is Vrijdag jl. het slachtoffer geworden van een aanrijding. Dokter van D. kwm, rijdende langs de Postweg. Op zeker moment kwam er een auto van een boerenerf afrijden, v. D. reed bo ven op de vrachtwagen. Beide auto's werden zwaar beschadigd. De chauf feur van de vrachtwagen kwam met de schrik vrij. Dr. van Dommelen werd zwaar gewond weggedragen; 'n zware hersenschudding, gebroken sleutelbeen, gebroken vingers en ver moedelijk inwendige kneuzingen. Na der vernemen wij, dat van D. naar Den Helder vervoerd is. Naar om standigheden maakt hij het redelijk wel. DUIVENSPORT De vreniging „Altijd Verder" hield een wedvlucht van af Pont Sint Maxaince (afstand 425 km). Van de duiven, die om 6,30 uur gelost wer den, arriveerden de eerste om 14.54 uur 9 sec. en vloog dus met een snel heid van 50 km. per uur. Prijzen en punten behaalden: A. Liefhebber 1 en 7 met 35 punten; K. Koster 2, 5 en 6 met 35 punten; H. van Dalen 3 met 18 punten; W." Blaauboer 4 en 8 met 31 punten. Adressen Bureau enz, uitsluitend 's middags na half twee. Gevraagd een leeriing- of gevorderd leerlingkapster. D. van El. Keizerstraat 83. Ir*nak„ J, Wandelwagen f30,—, kin derstoel f 15,box f 10, wieg op wielen f 25,—en kip penhok f30,—. Tussen 6 en 8 r.ur. Adres: Bur. van dit blad. Twee z.g.a.n. zomerman tels mt 38-40 f 50,— en f 20.— "nige jurken f 20,— en f 15.— 2 pr schoenen mt 38 f 10,— °n f 4.—. Spoorgracht 2. Z.g.a.n. mantsltje en ■nuts l</« i 2 jr f7,50. jasje °n muts dezelfde lft f7.50, mantel 12 jr nw f30.— en *'iool met étui compl. f 60. "nechtstraat 17. Een 1-pers. opklapbed m. imbouw f80.—. Huigenstr. 18: na 6 uur. Twee khaki overhemden °n 2 kl'-ki broeken samen f 34.— aok afzonderlijk en 1 zeemlap f 7,50. Fazanten straat 63. Best herenrijwiel met zg an. luchtbanden f 140,—, di van met pracht moquette kleed f 150,babypop aan gekleed f40,— en 1 M. d.- bl, kantstof f 12,—. Adres: Zu'dstraat 781. Een mantelpakje donk.- bl. mt 42 25,—. Dah'ia- st-aat 26 Twee fauteuils en 4 stoe len en theemeubel samen f75,Havikstraat 28. Nieuwe Philips radio f350 Van Hogendorpstraat 47. Een pr jongensschoenen mt 39.nw zolen en hakker f 7.50. Binnenhaven 128. Weckketel met houder flessen (ook apa-rl f55.—en witte jassrhorten mt 40 f 12,50 per stuk Adr.: Bur - blad Een solide herenrijwiel met gnede binnenbanden f 65 Dahl'actraat 4. Een ortma Singer trap- naaimachine f 195.— Adres- Bureau van dit blad. Splinternieuwe hobbel zwaan. niet gebruikt f 14 Beukenkampstraat 25. Door omstandigheden nw. jongenspakje mt 13 voor f37,50. Adres: Bur. van dit blad. kinderjasje lft 5 jr f8,—. 2 meisjesjurkjes lft 14-15 jr f 10,per stuk. Nieuwstraat 21: tussen 3 en 4 uur. Een Duitse piano merk „August Dassel". moderne eiken kas f 1200,—. Te bevr.: Kerkgracht 41, tussen 5.30 en 6.30 uur. Een electr. broedkastje 35 eieren f 35.—. Prof. Zee- ma nstraat 23. Transportfiets met nw bin nen- en buitenbanden f 125 20. Een in goede staat zijnde schrijfmachine f 175,—. Sin gel 87. SiiilpH Aangeboden een nette burgerwoning staande te Leeuwarden tegen dito in Den Helder Br. aan S. v d Laan, afd. Reg. Fort Erf prins, Den Helder. Een mod. woning in Dah liastraat, h.prijs f 3,85 per week voor flinke woning m het Centrum. Br ond nr 466. Bur. van dit blad. Woningruil. Huis met 2 slaapkamers aangeboden f 5 per week in het centrum van de stad, omgeving R-" VGevraagd huis met 3 slaapkamers f6-f7 p. wee centrum van de stad. Br. ond nr 468, Bur. v. d blad 10 complete weckflessen v. 2 binnenbanden. Ruyg"" weg 74. Een kapok bed en 1 verei bed tegen 1 costuum uW- voor-oorl. mt 52 of lap stol. tevens te koon een ouder- wetsp klok met maan e datum f125.— en een nutae handnapimachine f --x Adrps- Sumatrastraat la- Een blouse en wollen mt 38 voor licht sek.eur wol. Janzenstraat 83. Blauwe swagger mt 42' (zsanl voor lichte swag of mantel; ook te koop (zonder punten!. Schag straat 28.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 2