Middelkamp wereldkampioen op de weg Fanny Koen wint zes nationale titels De Elfstedentocht Zwi tsaletton Lakeman, de pechvogel JAN PRONK derde achter grote motoren Jansen en van Beek bezorgen Nederland iwee derde plaaisen Tactisch van Hamersveld hersteld Matige sport in het Stadion Oorlogsmisdadiger uitgeleverd Tien priesters te Parijs veroordeeld Nederland krijgt kunstmest uit Chili Het pijpje op Zaterdag avond Geen vrees voor de atoombom Bosman en Schippers hebben opgelegd Drie kilometer voor de finish: de band van Middelkamp loopt leeg.... Weg de fraaie kans op de wereldtitel? En dat op een ogenblik, waarop hfl een veilige voorsprong had. Maar nee! Hü krijgt een wiel, *et het in en rent verder op de eindstreep af. Wel heeft hij een groot gedeelte van rijn voorsprong ingeboet, maar hij geeft xich na geheel, fietst sich als het ware leeg en met tien seconden voorsprong op de anderen flitst hij over de eindstreep! Een Nederlander wereldkampioen op de weg; voor het eerst in de historie! En fier gaat de Nederlandse drieklenr omhoog aan de eremast. De volgende seconden zijn adembenemend. Drie renners vechten zij aan zij om de twee volgende ereplaatsen. Het zijn Sercn, Jansen en Magni en de Belg wint de strijd met miniem verschil voor Jansen en Magni. Alzo ook een derde plaats in deze wegkampioenschappen: onze Tour de Franee-rijder, hard als een bikkel, in grootse vorm, maakt het sncces van Neder land volledig. In de gehele wedstrijd heeft Neder land een allereerste rol gespeeld, on danks het spoedig uitvallen van Schul- te. Dat was echter niet geheel onver wacht, want Schulte had de laatste twee dagen een maagstoornis en had al die tijd niet gegeten! Wel probeerde hij er van te maken, wat er van te maken was, maar na 60 km moest hij opgeven. Hij kon niet meer. Twee andere renners zaten echter voortdurend in de kopgroep: Jansen en Lakeman, terwijl Middelkamp in het hoofdpeleton bleef hangen, dat nu eens 1, dan weer 2 minuten achterstand had. En zo kon het gebeuren, dat na 16 ron den, dus nog niet op de helft van de wedstrijd, twee Nederlanders aan de kop gingen en een derde op de loer lag! Terwijl reeds meer dan de helft der rijders was uitgevallen! Dat uitvallen had verschillende oor zaken. Er waren er, die het tempo een voudig niet konden volgen, er waren er, die last van de hitte kregen en er waren er, die door pech moesten opge ven. Tot deze laatste groep zou even la ter ook Etekeman behoren. In de 18e ronde sprong de veter van zijn rechter schoen stuk. met als gevolg, dat hij deze schoen verloor. Hij moest afstap pen, een reserve-veter had hij niet bij zich, en voor en aleer hij de eindjes veer aan elkaar had geknoopt en hij weer op de fiets kon stappen, was zijn achterstand op de leidende groep, die er zeer hard aan trok, zo groot gewor den, dat hij ontmoedigd opgaf hij, die juist zo buitengewoon goed in de ge vluchte groeD zat en waarin nu alleen nog Jansen de Nederlandse kleuren kon verdedigen. Bestond 15 ronden voor het einde de kopgroep nog steeds uit zes renners, te weten Jansen, Fachleitner, Magni, Diederich, Idee en Sercu op twee minuten kwamen vier renners door, onder wie Middelkamp. MiJdelkamp's sprong. Elf ronden voor het einde begonnen Middelkamp en Leoni de sprong op de zes vluchtelingen, waarbij Ricci en Magnani moesten lossen. In de volgen de ronde was er even een verwarde s:tu. tie voorbjj de tribune, maar al spoedig bleek dat Jansen en Middel kamp acht ronden voor het einde met Sercu. Fachleitner en Magni de leiding hadden, op een minuut gevolgd door Leoni, Diederich en Idee. Tenslotte was er nog een groep van vijf renners, on der wie Kubler. die zeker tien minuten achterstand boekten. Hiermede ging de eindfase van de strijd in, waarin Nederland met twee renners in de kopgroep wel uitstekend vertegenwoordigd was, tegenover één Eelg, één Fransman en één Italiaan. Ronde na ronde verliep en aan de kop veranderde de situatie niet. Nog twee ronden! En het onverwachte gebeurde. Op de helft van de voorlaatste ronde ging Jan sen alleen weg, moedig reed hij door, en bij het passeren van de tribune, toen er nog één ronde te rijden was, lag hij 100 meter voor op de vier anderen, bij wie Middelkamp, wetend, dat zijn land genoot een voorsprong had, rustig ach ter aan bengelde. Mochten Fachleitner. Sercu en Magni onze Jansen gaan „ha len", dan zou Middelkamp zeker niet ti ekken, en dan zou hij de meest frisse ziin voor de eindsprint. En toen kwam het noodlottige (later onjuist gebleken) bericht door de luidspreker: Jansen heeft een lekke band. Een zucht van teleurstelling ging door het publiek, dat vol bewondering was geweest voor het moedige rijden van onze landgenoot. Pech voor de Limburger, weer pech, c-venals zo vele malen in de Tour de France, dachten we. Er was evenwel iets anders gebeurd, wat niet wegnam dat de laatste ronde toch een dramatisch hoogtepunt kreeg. Middelkamp had in de laatste ronde zijn kans gegrepen en was uitgelopen, waarbij hij Jansen pas seerde en zelfs een flinke voorsprong nam. En toen kreeg niet Jansen maar Middelkamp een lekke band. Door toe vallige omstandigheden kon hij een wiel krijgen van een der omstanders, en daarop reed hij onmiddellijk verder. Wel had hij een belangrijk gedeelte van zijn voorsprong ingeboet, maar drie kilometer voor het einde bedroeg deze toch nog altijd vijftig meter op Jansen, Sercu en Magni die achter hem aan joe gen. Sercu deed een uiterste poging om hem in te halen, maa? dit mislukte, en op het laatste rechte einde zegevierde Middelkamp, die alles gaf, wat hem nog restte, om zijn voorsprong te behou den. Zeer vermoeid, maar volkomen overtuigd van eigen kracht en eigen mogelijkheden, stoof Middelkamp op de eindstreep af waar men hem met da verend gejuich ontving. Voor de eerste maal in de historie der wereldkampioenschappen der U.C.L was een Nederlander wereldkampioen geworden bij de beroepsrenners op de weg. De uitslag luidt: 1. en wereldkam pioen: Middelkamp (Ned.) tijd over 274 km: 7 uur 28 min. 17 sec. 2. Sercu (B.) 7 uur 28 min. 27 sec. in de sprint gewonnen van: 3. Jansen (N.) zelfde tijd; 4. Magni (It.) zelfde tijd; 5. Fachleitner (Fr.) 7 uur 29 min. 1 sec. Van Beek 3e bij de amateurs. In de vroege ochtend waren de ama teurs reeds aan de start geroepen voor een rit van 170 km en onder hen waren de Nederlanders Voorting. van Beek en de Vries, die zich uitstekend weerden en zelfs tot de kansrijders behoor den. Vooral van Beek reed een uitste kende rit en lag bijna voortdurend me de aan de kop. Zelfs tot en met de 16e tonde (er moesten er 21 gereden wbr- den) waren alle Nederlandse renners in de kopgroep. In de 17e ronde trok de fZwged Snell er tussen uit, gevolgd door Ferrari. Het ging zo gemakkelijk bij deze twee renners, dat het peloton er niet dadelijk achteraan ging, en al spoe dig een aanzienlijke achterstand ver kreeg. Na 18 ronden, dus drie ronden voor het einde, lagen Ferrari en Snell alleen op kop, met het peleton op 43 seconden, en een tweede peloton op 2 min. 50 sec. In de volgende ronde ver hoogde Ferrari het tempo en Snell moest lossen, lag al spoedig meer dan 40 sec. achter de Italiaan, en werd ten slotte door v. Beek, die een schitteren de wedstrijd had gereden, ingelopen. Ferrari werd niet meer bedreigd en voor de tweede plaats moest de strijd gaan tussen Pedroni, v. Beek, Snell en Schaer. Deze strijd werd gewonnen door Pedroni, die op het laatste rechte einde van de weg zijn tegenstanders loste, terwijl in de sprint van Beek nog juist de derde plaats kon wegpikken voor Schaer. De uitslag luidt: 1. Ferrari (It.) 114 km 170 m. in 4 uur 18 min. 58 sec. gem. snelheid per uur 38 km 106 m.; 2. Pe- d; oni (It.) 4 uur 19 min. 37 sec.; 3. van Beek (Ned.) 4 uur 19 min. 38 sec. Voorting werd 10e en de Vries als 12e geklassseerd. Het tweede en laatste week-end van de wereldkampioenschappen wiel rennen Is voor Nederland heel wat beter geweest dan al de dagen er vóór. Wel was Schulte, onze gróte Schulte in de loop van de week uit geschakeld voor de achtervolging, maar Pronk wist zich in de herkan- singsritten achter grote motoren in de finale te werken, welke Zaterdag verreden werd. Zo 'n finale met 's werelds beste stayers is geen kleinigheid en eigen lijk is de man, die via de herkan sing in de eindstrijd komt, al sterk gehandicapt: hij heeft er in enkele dagen reeds 2 maal 100 km opzitten en heeft dus veel meer van zijn li chaam moeten vergen dan al de anderen. Dat gold ook voor Jan Pronk, die dus binnen een tijdsverloop van zes dagen drie keer 100 km moest rijden. Het is jaren geleden, dat Nederland in de stayersstrijd meetelde en nog slechts enkele weken geleden lazen we overal, dat onze stayers niet van we reldklasse waren, dat ze hoogstens tot een tweede klasse behoorden. Jan Pronk heeft zich die uitspraak blijk baar aangetrokken en heeft willen be wijzen, dat de Nederlandse sportpers het verkeerd had! Want ondanks de handicap van het vele rijden begon hij Zaterdag in de finale buitengewoon gped en speelde het spelletje der groten mee, ja gaf meerdere malen de toon aan -n „maakte" de wedstrijd. Zo kreeg Summers (Eng.) al heel gauw van hem de eerste lap en in de 42e ronde liep de Heilooër in één rush over enkele tegenstanders heen, zon der dat deze kans zagen, de aanval af te wenden. Ook de beide Zwitsers roerden zich in de eerste 40 tot 50 ronden geducht en er werden rake klappen uitgedeeld. Totdat de vechters tot bedaren kwa men en aan de anderen de gelegenheid gaven, hun achterstand in te lopen. Na tachtig ronden kwamen de Fransen, die zich tot nu toe erg stil hadden gehouden los. Met Lesueur als initiatief-nemer ging het enkele ron den zeer hard. Alles werd gepasseerd en met Lamboley als trouwe volger rukte de Fransman naar voren, doch strandde op Heimann, die het gevaar had zien aankomen en tijdig zijn tenv po had opgevoerd. Zo werd de strijd over de eerste vijftig kilometer gevoerd met Pronk, die buitengewoon meeviel en zijn rol uitstekend in de rij der groten mee speelde, als één der leiders. De stand op de helft van de wedstrijd luidde: aan de kop Heimann, op dertig meter Lesueur, daar achter Pronk, op de vier de plaats Lamboley, vervolgens Frosio met een 'alve baan achterstand, Mi- chaux met een ronde achterstand, dan Clemens en tenslotte Summers met drie ronden achterstand. Helaas zou de stand niet zo blijven. Juist waren de 50 km gepasseerd toen Lesueur een bevlieging kreeg. Na een korte maar felle strijd moest Hei mann voor hem wijken, en daarna eveneens Pronk en Lamboley het veld ruimen, waarbij de laatste in een rush ook onze landgenoot passeerde, Lesueur en Lamboley, de beide Fran sen, lagen nu dus aan de kop, met Pronk als derde en Frosio als vierde, terwijl Heimann een zware inzinking kreeg en zelfs een ronde achterstand opliep. Het laatste gedeelte van de wed strijd was minder belangwekkend. De beide Fransen lagen aan de kop, zorg den er samen voor, dat ze geen geva ren liepen en Pronk was verstan dig! tevreden met de derde plaats. Zo werd de uitslag: Wereldkampioen: Lesueur (Fr.) in 1 uur 23 min 38,8 sec.; 2 Lamboley (Fr.) op 30 m.; 3. Pronk (Ned.) op 310 m. Een reeks van wedstrijden staat er nu voor Pronk op het programma: gis teren (Zondag) Besangon; vandaag (Maandag) Vichy en verschillende andere, o.a. op 17 Aug. te Amsterdam (revanche der wereldkampioenschap pen). In de Grote Kerk te Den Haag vond de plechtige uitvaart plaats van de de Stijkc'groep. De foto toont de stoet op weg naar hun laatste rustplaats. De bekende motorrijder Bertus van Hamersveld, die enkele maanden ge leden bij een trainingsrit zo ongeluk kig ten val kwam dat .een van zijn benen geamputeerd moest worden, zal vandaag na een verblijf van acht we ken in het ziekenhuis te Haarlem naar zijn woning te Hilversum terugkeren. Hij heeft nog geen kunstbeen, en moet voorlopig op krukken lopen. Bertus van Hamersveld heeft zich als een man over de slag heen gezet, en zijn gezondheidstoestand laat ver der niets te wensen over. Na de ramp met het Nederlandse tankschip, dat binnen de pieren van Hoek van Holland op een mijn stootte, werden er direct krachtige maatregelen ge nomen om herhaling hiervan te -oorkoraen. Vier mijnenvegers der Kon. Marine varen onafgebroken gedurende bepaalde uren heen en weer op soek naar de verraderlijke mijnen. De Nederlandse athletiekkampioen- schappen hebben helaas geen verras sende resultaten opgeleverd en over het algemeen kan gezegd worden, dat de prestaties in vergelijking met verleden jaar niet noemenswaard vooruit zijn gegaan. Misschien ligt dit echter ook aan de baan, die ge schikt gemaakt is voor motorraces (speedway-races), waardoor het zel den meer tot topprestaties zal ko men op de baan in het Olympisch Stadion. Fanny Koen blijft onze grote ath- lete van internationale kracht. Zij won nu zes titels en had het helaas niet al te moeilijk. Reeds Zaterdag behaalde zij de titel op het nummer kogelstoten, een titel, die ze nog niet had. Daarbij mag het haar als een extra pluimpje worden aangerekend, dat zij bij de 80 meter hordeloop met 11.6 sec. haar eigen wereldrecord tot op 0.3 sec. be naderde, hoewel zij geen strijd behoef de te leveren. Ook haar overige titels wist zij zonder enige moeite opnieuw te prolongeren: verspringen, 100 meter 200 meter en hoogspringen. De Ruyter was, door het niet deel nemen van Slijkhuis aan de kampioen schappen, heer en meester zowel op de 800 als de 1500 meter. Hij spande zich met name op de 1500 meter nauwelijks in, won niettemin onbedreigd. Lataster stelde op de 5000 meter wat teleur. Na zijn 15 min. 2,1 sec. van verleden jaar, behaalde hij dit jaar de titel in 15 min. 20,4 sec. De Enschedeër Schulenberg volgde Boesten op bij de 400 meter hordeloop in de goede tijd van 57,4 sec., Houtzager slingerde de kogel wat verder dan verleden jaar en Lamoree waagde, nadat hij met zijn polsstok over 3.90 meter was gesprongen, een poging zijn Nederlands record te ver beteren. Hij wierp de lat, die op 4.02 me ter was gelegd, er echter drie maal af. af. Houtman van AV '23 onttroonde Naaktgeboren bij het verspringen, hoe wel hij met een sprong van 6,945 meter 7 y, centimeter beneden de prestatie bleef, waarmede de vorige kampioen in 1946 de titel behaalde. Brasser werd opnieuw kampioen, discuswerpen, maar ook hij bleef, zoals alle andere nieuwe titelhouders, niet alleen ver beneden het Nederlands record, maar met een worp van 42.55 meter ook beneden zijn eigen prestatie van verleden jaar. I Mevr. A. Koning (GONA) prolon geerde haar titel bij het speerwerpen met een worp van 40.36 meter (tegen verleden jaar 41,43 meter) en tenslotte was het Kleyn van Vlug en Lenig, die zich als eerste der vier bijna gelijk aankomende lopers door de finish der 200 meter wierp. Zijn tijd (22.2 sec.) was dezelfde die verleden jaar Schol ten van A.V. '23 de titel bracht. Mode. Voor de midzomer is een luchtig blousje met aangeknipte mouwtjes een heerlijke dracht. Dit modelletje is op aardige wijze met spelende katjes gegarneerd. Een leuke dracht voor de bakvis. WESTERKWARTIER KORFBALKAMPIOEN. Door een 42 zege op PSV te Eind hoven heeft Westerkwartier gisteren het korfbalkampioenschap van Neder land behaald. Aan de Ned. regering is uitgeleverd de Duitse arts Brunner. Hij is over gebracht naar het interneringskamp „Avegoor". Brunner is verantwoordelijk voor de toestanden in het kamp Rees, waarheen 3000 inwoners van Den Haag, Delft, Den Helder, Apeldoorn en Haarlem werden gebracht na razzia's in het na jaar 1944. In de noodziekenhuizen te Gendringen en 's Heerenberg werden vele zieken opgenomen en menigeen stierf er. In de kampen Rees en Bie- nen stierven 225 personen. Brunner was ook lid van het Ent- raumungs-kommando, dat Arnhem leeg plunderde. Tien priesters (Benedictijnen, Cister- ciensers en Jezuieten) zijn te Parijs veroordeeld tot gevangenisstraffen van 6 maanden tot 2 jaar en boeten van 8000 tot 20.000 franc wegens het ver lenen van onderdak aan aanhangers van de regering van Vichy. De pries ters voerden te hunner verdediging aan, dat zij gehandeld hadden uit een oogpunt van „Christelijke naastenlief de". De aanklager zeide, dat het recht van asyl in Frankrijk in 1675 was af geschaft. (Van een U. P.-correspondent). De Chileense bladen hebben de laat ste tijd wel veel aandacht besteed aan een nieuwe nitraat-overeenkomst met Argentinië en Brazilië, maar hebben nauwelijks geschreven over een her nieuwd „modus vivendi" verdrag met Nederland, dat op het ogenblik aan zienlijk grotere hoeveelheden Chileen se nitraten afneemt. Dit verdrag werd op 11 Juli onder tekend en vernieuwde het sinds 1939 met Nederland bestaande handelsver drag. Voor 1947 heeft Nederland een nitraat-quotum van 91000 ton, terwijl de af te nemen hoeveelheid over de komende drie jaren waarschijnlijk ge middeld 100.000 ton zal bedragen. Het enorme tekort aan kunstmest, dat Ne derland op het ogenblik heeft als een gevolg van de Duitse bezetting, tij dens welke de landbouwgrond werd uitgeput en onvoldoende bemesting plaats vond, maakt het noodzakelijk voor Nederland om grote hoeveelhe den nitraten uit Chili te betrekken. Hierdoor staat Nederland op de der de plaats (na Egypte en Spanje) als afnemer van Chileense kunstmest. Nederland met zijn intensieve bo demontginning gebruikt het meeste kunstmest per hectare in de gehele wereld. Ook vóór de oorlog, toen de Nederlanders gemiddeld 50.000 ton Chileense nitraat per jaar kochten. Op grond van dit handelsvèrdrag zal Nederland bovendien aanzienlijke hoeveelheden hout en koper van Chi li afnemen, alsmede sodasulphaat en gedroogde bonen. In ruil voor dit al les zal Chili uit Nederland importeren radio-onderdelen, kunstzijden garens, Hollands-Fries stamboekvee. chemi sche producten, electrische instrumen ten en textiel. Over 1946 echter was de handelsbalans tussen beide landen sterk in het voordeel van Chili. Chili importeerde in dat jaar uit Nederland voor 800.000 pesos, maar exporteerde voor 20.100.000 pesos. Tulpenbollen, voor andere landen een belangrijke Nederlandse import worden in Chili niet in grote hoeveelheden ingevoerd, tengevolge van een Chileense wet, die de overplanting vergt van alle geïm porteerde planten, in de tuinen te Quinta Normal, het Chileense land bouwkundige proefstation, ter quaran taine tegen plantenziekten. Te Steckborn is een „Vereniging voor voorlichting over de gevaren, verbonden aan het gebruik van cabak" in het leven geroepen, waarvan de vrouwelijke arts, R. RéimannHunziker uit Bazel voorzitter is. Tot de vereniging zulle. zowel rokers als niet- okers kunnen toetreden. Het stre ven zal niet gericht zijn „tegen de Zondagssigaar of het pijpje op Zaterdagavond, maar tegen „het massaverbruik en het roken door jeugdige personen en jonge vrou wen". Generaal J. L. Devers, commandant van de Amerikaanse strijdkrachten te land, heeft verklaard, dat de atoombom waarschijnlijk nimmer meer in een oor log zal worden gebruikt, daar geen van bc' 'e partijen er enig v rdeel bij zou behalen. Om dezelfde reden heeft men in de laatste wereldoorlog geen gas ge bruikt, aldus de generaal. Hij zeide voorts, dat Amerika spoedig zover zal zijn, dat het een volledig uitgeruste infanterie-divisie per vliegtuig naar het toneel van de strijd kan brengen. „Als wij een leger ebben dat kan vliegen en een luchtmacht om het te vervoeren, bestaat er alle reden, dat we een nieu we oorlog kunnen voorkomen", aldus generaal Devers. GEEN VERBOD AAN DE KLM OM IN VOOR-INDIë TE LANDEN. Voorzover hier te lande bekend gaf de regering te New Delhi geen in structies om het landen van de vlieg tuigen van de KLM op Voor-Indische vliegvelden te verbieden. De lucht- verbinding zal derhalve normaal door gaan. Het bestuur van de vereniging „De Friesche Elfsteden" te Leeuwarden, en de wedstrijdrijders van de Elfsteden- wedstrijd-1947 J. Bosman te Breuke- len en KI. Schipper te Steenwijker- wold, hebben aan een commissie van drie tochtrijders van de Elfsteden tocht verzocht, zich te willen uitspre ken over de vraag, of de genoemde wedstrijdrijders Bosman en Schipper zich gedurende de wedstrijd-1947 aan zogenaamd „opleggen" hebben schul dig gemaakt. Deze commissie, bestaan de uit de tochtrijders mr. J. Linthorst Homan te Groningen, D D. Huizinga Bruins te Haren en J. Werkman te Alkmaar kreeg zowel van het bestuur der Elfstedenvereniging als van de beide genoemde wedstrijdrijders de vrijheid, gebruik te maken van alle gegevens, welke het bestuur en ge noemde rijders ter beschikking had den. en van alle verdere gegevens, welke de commissie oo eigen initiatief zou kunnen verkrijgen. De genoemde commissie kwam thans eenstemmig tot de volgende conclusie: 1. De gestelde technische vraag kan niet worden losgemaakt van zijn rui mere achtergrond. 2. De algemene toestand van het ijs op het tweehonderd km lange traject en de heftigheid van de steeds toene mende Noorderstorm hebben de om standigheden van de Elfstedenwed- strijd en van de Elfstedentocht in 1947 dusdanig uitzonderlijk gemaakt, dat de rijders tot zeer bijzondere presta ties verplicht waren, en dat de te kortkomingen van de controle in de wedstrijd zich in het algemeen op bij zondere wijze moest wreken. 3. Er zijn gedurende deze wedstrijd vele dingen gebeurd, welke de beoor deling van de houding van de indivi- duële rijders als geval op zichzelf ne telig maken. 4. De bijzondere omstandigheden brachten mede, dat rijders, die vjak achter elkaar reden, niet konden ver hinderen. af en toe met elkaar in aan raking te komen. 5. Verschillende, vermoedelijk zelfs vele wedstrijdrijders hebben in de ge noemde uitzonderlijke omstandigheden geen weerstand kunnen bieden aan de verleiding, deze aanraking te laten omslaan tot een onderlingen steun over kortere of langere afstand, wel ke in schaatsenrijderstc-men als „op leggen" wordt aangeduid, en welke in het wedstrijdreglement verboden was. 6. Ook de rijders Bosman en Schip per hebben dit gedaan. 7. Het ontbreken van controle door de wedstrijdleiding, het feit dat ver schillende rijders zich kennelijk aan SNELLE ZEKERE WERKING E ZWITSALEASRIEKEN APELDOORN „opleggen" schuldig maakten, en het feit dat de beide genoemde rijders ondanks het uitblijven van officiële prijsuitreiking toch door de buiten wereld als winnaars van de wedstrijd werden beschouwd en als zodanig veelal zonder eigen voorkennis werden gehuldigd, heeft alles tesamen de psy chologische factoren geschapen, welke hen helaas hebben weerhouden van de spontane mededeling en van de erken ning, welke overigens in beider ka rakter zou hebben gelegen. 8. De zeer grote publieke belang stelling voor de jegens hen geuite be schuldigingen, de formele wijze vau ondervraging, de overtredingen van andere rijders, en gaandeweg een zelfsuggestie ten aanzien der eigen houding, welke ir'fsusgestie door het tijdsverloop werd versterkt dit heeft alles tesamen de beide rijders verleid tot ontkenning inzake het „op leggen" en tot volharding bij die ont kenning. 9. Beide rijders betreuren deze gans van zaken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 5