PROF. PICCARD NAAR DE
ZEEBODEM
De schrik van de scheepvaart
NutsspaarM
f
BEDRIJFSSCHOOL
r ïïSssrssiiSSï dipte"° .^1,
«xn--e»
Waar de hoefsmid zijn werk doet
Heldersche Courant
Hadji Agoes Salim
HYPOTH E EK
JUTTERTJES
Velen sparen
NDSM,
Expeditie in de
GoR van Genua
Een uitstervend beroep
Mifttafoetfstoer.
Dertien landen vegen
mijnen
BEKENDMAKING.
Te koop aangeboden
Ruilen
Diversen
WEGENS VACANTIE
zijn de glazenwassers
van 25 Aug. t/m. 1 September
Permanent
Salon Schoonhoven
SCHIP
I
II
Geschoolde en geoefende werkkrachten In de scheelle
en machinebouw.
Werkkrachten uit andere beroepen, tor otnechoiing
AFTEKENAAR, MODELMAKER, SCHftPf-
METAALBEWERKER, ZANDVORMER
GIETER, BANKWERKER, CONSTRUCTIE-
WERKER, DRAAIER, EtECTRtSCH LASSER
KETELMAKER, KOPERSLAGER.
flNDÏCME DOK EN
SCHEEPSBOUW MIJ. v.o.f.
(Van een U. P.-correspondent).
Binnenkort, waarschijnlijk in Sep
tember, zei de reis van professor
Picoard en zijn metgezel Cosyns
naer de onbekende diepten van de
Ooeean beginnen. Reeds is de ver
nuftig geconstueerde bol, de „Ba-
tbyscaphewaarin de beide geleer
den zich in de geheimzinnige diep
ten zuilen laten zakken, aan boord
geladen van de „Scaldis", het vaar
tuig dat de Belgische regering ter
beschikking heeft gesteld van de
geleerden.
Daarmee zuilan Piccard en Cosyns
naar de Golf van Guinea varen, waar
zij de wetenschappelijke onderzoekers
uk alle delen van de wereld zullen
treffen, die de expeditie van de vei
lige zeespiegel zullen gadeslaan. Want
de „Batheyscaphe" biedt slechts plaats
aan twee personen, en Piccard en Co
syns zullen alleen naar beneden gaan.
Hun collega's wachten aan de opper
vlakte om de gevonden resultaten te
zamen met de vermetele ontdekkers
.te bespreken.
R1 de Golf van Guinea is een plek
uitgooien, die niet al te diep is en
waar de bodem van de oceaan zandig
is. Eerst zullen daar uitgebreide duik
en navigatieproeven genomen -orden
mat de bol, voordat de eigenlijke af
deling begint.
De experts, die aanwezig zullen zijn,
hebben allen een langdurige ervaring
in het oceaan-onderzoek. Ook bekwame
zooiogen zullen meegaan, onder leiding
van professor Paul Brian, van de Vrije
Universiteit van Brussel, een bekend
viskundige. Zijn assistent zal zijn Jean-
Pierre van den Eeckhoudt, die bijzon
der bedreven is in het schetsen van
vreemdsoortige vissen, die onverhoopt
niet op de gevoelige plaat kunnen wor
den vastgelegd. Van de Franse geleer
den, die de expeditie zullen meemaken,
zijn Francis Hoeuf, professor aan de
Sorbonne en Theodor Monod, directeur
van het Afrika-Instituut te Dakar en
professor aan het Parijse museum.
verraadde Nederlanders
aan de Jappen
NU Republikeins Minister
(Telegrafisch van onze Indische
correspondent)
Het gebeurde in de tijd, dat Indo
nesië nog door de Japanners bezet
was, dat vier Nederlanders gedwongen
tewerkgesteld werden bij de Japanse
radio-omroep. Een mogelijkheid zien
de mede te helpen aan de illegale ac
tie, zochten deze mensen per brief
contact mt een oud-lid van de Volks
raad, een Indonesiër, die zij als vol
komen loyaal beschouwden. Twee Ne
derlanders, oud-stenografen bij de
Volksraad, die hem in het bijzonder
kenden, verzochten hem zijn mede
werking te verlenen aan de verzets
strijd van de Indonesische bevolking.
Bedoeld oud-lid van de Volksraad gaf
echter de brief door aan Kempetai,
een berucht Japanner, met het ge
volg, dat de Nederlanders werden
gearresteerd.
Twee daarvan werden door de Ja
panners vermoord en de andere twee
zijn nu met verlof in Nederland, mo
gelijk voor het leven ongeschikt voor
normale arbeid.
Tijdens het verhoor van Kempetai,
dat vorig jaar plaats vond in verband
met diverse misdaden, erkende deze
de bovengeschetste gang van zaken en
bevestigde de naam van de bewuste
Indonesiër.
Deze meneer, zün naam is Hadji
Agoes Salim, is minister van Bui
tenlandse Zaken in het Kabinet van
Soetan Sjahrir en wil nu in Lake
Succes komen spreken over het
recht der Republiek etc.!
Het onderzoek van vorig jaar is
voorlopig stopgezet, maar kan na
tuurlijk te allen tijde voortgezet wor
den. Een en ander is bekend aan mr
van Kleffens, die zo nodig van deze
gegevens gebruik kan maken
Piccard en Gosyns zuilen vooral ook
physisehe onderzoekingen verrichten in
het bijeonder op het gebied van cosmi-
sche stralen. 3ij hebben daarvoor de
beschikking over tal van ingewikkelde
en tere instrumenten.
De beide geleerden, die de ziel der
expeditie uitmaken en die bovendien
het grote risico op zich zullen nemen
van de afdaling in de „Batheyscophe"
zuBen vergezeld worden van hun zoon
respectievelijk vrouw. Piccard's zoon
zal als secretar>6 van de expeditie op
treden en mevrouw Cosyns zal als we
tenschappelijk assistente werken.
Een Belgische filmoperateur, Raphael
Algoed, verzorgt de fotografische zijde
van de unieke onderneming.
De Sifcorsky S 51, een helécoptère, welke enkele dagen geleden in Rotterdam
per schip is aangekomen en bestemd ia toot de Ned. Stichting voor Hefvlieg-
tuigen, welke deze heücoptère aal gebraiken voor talrijke doeleinden. Deze
foto is gemaakt kort voor bet vliegtuig naar Nederland werd verstuurd.
Eén der oudste punten van onze stad
is ongetwijfeld de Dijk. Daar
van getuigen heden ten dage de
grote café's met hun hoge zolderin
gen en karakteristieke namen. De
belangrijkheid van dit stadsgedeelte
duurt nog voort tot de huidige dag.
Vooral tijdens de marktdagen heerst
op deze plaats een gezellige, goed
aandoende drukte. De boeren stal
len er hun wagens, kalveren en
vette zeugen worden er uitgeladen,
de dorst wordt er gelest en 't paard
gaat naar de smid om beslagen te
worden.
We zijn eens zo'n oude hoefsmid-
smederij binnengestapt om te zien hoe
dit' bedrijf, dat toch niet meer zo als
vroeger tot de meest alledaagse be
hoort, reilt en zeilt. Het is de smidse
van A. op de Weegti waar we ons be
vinden. Direct snuiven we de altijd
typische ondefinieerbare geur op van
koelwater en gloeiend staal, een geur,
die het meest die van het najaarsbos
nabij komt.
Toen we nog op de schoolbanken
zaten, was het altijd fijn als de smid
of zijn gezel ons toestemming ver
leende om in zijn werkplaats te ko
men teneinde van dichtbij het prach
tige ambacht van vormen en smeden
te kunnen zien. Je genoot van het
vuur, dat zo geheimzinnig kon op
flikkeren, van de als een sterrenregen
rondspattende vonken, de forse slagen
van de man met de hamer en de blik
semflitsen van het lasapparaat
OOK NU
Doch ook nu was het voor ons in
teressant met het uitstervende am
bacht .van de hoefsmid kennis te ma
ken. Het was geen marktdag en op
dit moment stil in de smederij. De
smid kon dus tijd vinden om ons wat
van zijn werk te laten zien.
Het vuur wordt electrisch aange
wakkerd ook in de oudere smederijen
heeft de handblaasbalg afgedaan
en het ijzer er in geworpen. Het is een
rechte staaf, ongeveer 26 cm. lang,
die aan één zijde gloeiend gemaakt
wordt. Met de vuurtang wordt de
staaf er weer uitgehaald en op het
aambeeld krom geslagen. Op deze
w$ze wordt het model er In gezet
Dan komt de voorslaander (een twee
de man) er aan te pas. Deze slaat in
het gebogen deel van het ijzer een
sleuf, de z.g. rits. Nu volgt het voor
naamste werk: het aanbrengen van
de nagelgaten in de rits. Dit vindt
plaats met de stamp. De doorslag
maakt de gaten geheel klaar.
Opnieuw gaat het ijzer in het vuur
om de andere helft gloeiend te ma
ken. Deze ondergaat daarna een ge
lijke bewerking.
Als het gehele model is gezet, gaat
het ijzer weer in het vuur en wordt
geheel gloeiend gemaakt. Op de rand
van het aambeeld wordt de bekende
„lip" er aan geslagen.
Het hoefijzer Is dan zover gereed, dat
men het op de hoef van het paard kan
„passen". Het ijzer gaat warm op de
hoef om te zien, waar hij draagt of n' t
draagt. Het overtollige hoorn van de
hoef wordt weggekapt.
Acht nagels, ongeveer 6 a 7 cm lang
dienen om het ijzer aan de hoef te be
vestigen. Door een zekere vorm van de
nagel, zal deze bij het indrijven door
de zijwand van de hoef voor een derde
deel weer naar buiten komen. Dit wordt
tot op enkele millimeters na, afgeknipt
De rest wordt omgeslagen. Het beslaan
van het paard is dan gedaan.
Tegenwoordig gaan de oude ijzers op
de hoop voor schroot. Vroeger werden
de oude ijzers door de smid zelf op
nieuw „gebraden", maar dat is ai 50 k
80 jaar geleden. Deze oude werkwijze
heeft in de laatste oorlog, tengevolge
van de materiaalschaarste, weer enige
tijd opgeld gedaan.
Vanzelfsprekend worden niet alle
ijzers meer met de hand vervaardigd.
Het meeste is fabriekswerk, doch voor
paarden met afwijkende hoeven, komt
het oude ambacht weer om de hoek
kijken.
De slijtduur voor een hoef van de
achterpoten van een werkpaard is on
geveer een maand, voor de voorpoten
zes weken. Eerst als het dier twee en
een half jaar oud is, wordt het voor de
eerste maal beslagen.
EN STRAKS....
Toch is het beroep van de hoefsmid
een uitstervend beroep. De voortschrij
dende en sterk doorgevoerde mechani
satie van het vervoer doet het gebruik
van het paard als trekdier voortdurend
verminderen. Het langst zal het paard
nog wel op het platteland worden ge
handhaafd, al worden trekker en jeep
ook daar ernstige concunftiten van het
prachtige dier.
En eens zal de tijd daar zijn, dat het
paard als hulpkracht voor onze moder
ne samenleving heeft afgedaan.
Laten wjj het daarom nu in hoge ere
houden.
Nabij Eist is men bij opgravingen
gestuit op de resten van een z.g.n.
Gallo-Romeinse tempel, daterende
uit het jaar 300. Een overzicht van
de blootgelegde gedeelten.
De wederopbouw van huiz envordert, maar ook de wederopbouw van boer
derijen, zoals deze foto u toont. Een haast \oHoo'*e boerderij in de Bomme-
lerwaard.
MEER EN BETERE
LAND ARBEIDERSWONINGEN
Een door de Unie van Landarbei
dersbonden ingestelde commissie komt
in haar uitvoerig rapport o.m. tot de
volgende conclusies:
1. de landarbeiderswoningen zijn
dermate slecht, dat het lichamelijk en
geestelijk-zedelijk welzijn van vele ge
zinnen wordt aangetast, terwijl het de
trek van vele jeugdige landarbeiders
naar de stad bevordert;
2. de landarbeiderswet heeft wel in
cidenteel, maar geen algemene verbe
tering in de woningtoestanden kunnen
brengen;
3. in het belang van de landarbeiders
en verder van het gehele platteland
en voor ons gehele volk zijn meer en
betere landarbeiderswoningen noodza-
gelijk, en zulks krachtens landarbei
derswet en woningwet;
4. van groot belang is, dat de landar
beiders een woning in eigendom kun
nen verkrijgen;
5. voor de goede toepassing van de
landarbeiderswet wordt de stichting
van een centraal orgaan aanbevolen,
dat a) bestaande verentgingen en stich
tingen coördineert en de oprichting
van nieuwe stimuleert en adviseert, en
b) de centrale overheid van voorlich
ting dient in alle vraagstukken de
"mdarbeiderswet betreffende;
6. in de plaatselijke verenigingen en
stichtingen worden de landarbeiders-
"delingen ingeschakeld met overwe
gende invloed;
7. de bouw van eigen woningen,
krachtens de landarbeiderswet, passend
bij de omgeving en geschikt voor land
arbeiders, wordt ten spoedigste finan
cieel mogelijk gemaakt.
ALKMAAR 15 Aug. 1947. (Alkm.
Eioportveiliog)Andijvie f 7.50f 20;
Spinazie f S; Postelein f 4—f 12; Wor
telen f 8f 19; Tomaten f 16f 25;
Groene kool f 6.50; Rode kool f 4.20
f 6.50; Uien f 6—f .14; Bieten f 3.60—
f 6.50; Druiven f 1.63f 1.86; Spercie-
bonen f 6f 40; Stok snijbonen f 29
f 52; Pronksnijbonen f 6f 12; Bloem
kool: IA f 4^-f 36, I f 35—f 45 en II
f 15f 25; Komkommers f 4f 21; Me
loenen f 26—f 121; Wortelen f 11—f 19;
Selderie f 2f 5; Peterselie f 6.50f 8;
Sla f 1.60f 10.50; Aardappelen: grote
f 7f 9 en kleine f 4f 6. Alles per
100 kg, stuks, bos en/of krop.
NOORDER MARKTBOND, 1« Aug.
106,000 kg aardappelen: Eerstelingen 7,60—
3.10, grove 8,008,30, Voorrang 6,60, Alpha
6.40, Eigenheimers 7,50—7,90, blauwe
Eigenheimers 7,30—8,40, Bevelanders 7,10 -
7,60, IJssel9ter 6,80—7,30, Koopmans blauwe
7,50, Geelblom 6,90; 1600 kg uien 12,90—
13.50, Idem drielingen 9,40—10,00 en idem
nep 14,00; 11,500 kg slabonen 6,00—36,00;
3000 kg bieten I 3,00—3,40 en idem II 3,00;
3800 kg rode. kool 4,205,50 37.000 kg
witte kool 3,605,40 800 kg gele kool 5,00;
550 stuks bloemkool I 28,00 en idem n 5.00
elod v„ m jaar zullen de bem„-.de gebieden, die nog k,
Tegen het eind >au Keheel ndjnenvrt; zijn gemaakt,
"«""■JU' nr
van de HebrWen. Eveneens op enfcele uitzonde-
uitgezonderd de
een gebied ten Noorden "-"Y jaar alle Europese wateren weer
ringen na zullen op het einde tan dit ja „.imine-sooratie »n»u a
vrij z(jn voor de scheepvaart. De grwts^ J^utaatogaop^öe, zoals de
X IJ Ly" VWl UC O
Daily Telepraph" het noemt, zal dan voWooid 7,fl
n j den er door twee
De oorlogvoerende mogendheden heb
ben niet minder dan 600.000 mijnen ge
legd, waarvan ongeveer 500.000 in
Noord-Westelijke wateren. Bovendien
werden er door vliegtuigen nog dui
zenden grondmijnen gelegd. In Juli
1946. toen de mijnopruimingswerk-
zaamheden in volle gang waren, had
men bijna 1900 schepen in de vaart. Dit
aantal is nu teruggelopen tot 1600. Het
resultaat van twee jaar geduldige ar
beid, een mooi voorbeeld van inter
nationale samenwerking: 13 landen
werkten mee, is geweest dat nu 140.000
vierkante zeemijl veilig zijn voor de
scheepvaart.
DE LEVENSDUUR VAN
MIJNEN.
Een der eerste problemen die bij het
mijnopruimingswerk ter sprake kwam,
was dat der levensduur van mijnen.
Het onderzoek heeft uitgewezen, dat
de verankerde mijn gedurende 7 jaar
zjjn kracht bAoudt. Drukmijnen wor
den na 2 jaar onbruikbaar. Grondmij
nen, speciaal de Britse, zijn moeilijker
te verwoesten en algemeen wordt
thans aangenomen, dat de levensduur
van dit soort mijn varlëert van 8 tot
12 jaar.
Daardoor zal het noodzakelijk blij
ven, dat in bepaalde Europese wateren
bijvoorbeeld In het Kattegat ten
minste 8 jaar in door boeien aangege
ven kanalen zal moeten worden geva
ren.
GEVAAR.
Het Kattegat is overigens 't meest
bemijnde gebied ter wereld. De Duit
sers legden hier 12.000 verankerde mij
nen en 5000 grondmijnen. Ook de RAF
leverde een „bijdrage" in de vorm van
4000 mijnen van verschillende typen.
Toch wordt er verwacht dat tegen
het einde van dit jaar de Deense wa
teren betrekkelijk veilig zullen zijn
voor de scheepvaart. Sedert 1945 wer-
Duitse en twee
Deense flottieljes ItOO mijl lange ka
nalen geveegd. Niet minder don 33.000
arbeidsuren waren hiermede gemoeid.
Ook voor verschillende Europese
kusten blijft het mijnengevaar nog
steeds bestaan. De belangrijkste hier
van zijn de kustgebieden van Dene
marken, Nedefland, België en de West.
kust van Frankrijk.
De Middellandse Zee vormt een pro-
bleem op zichzelf, omdat hier in grote
getale grondmijnen werden gelegd.
De mijnenvegers aelf liepen tot nu
toe nog geen enkel ongeval op. Sinds
Mei 1945 zijn er echter reeds 128 sche
pen door mijnen tot zinken gebracht
en 63 beschadigd. De meeste van deze
schepen kregen dit ongeluk toen zij
van de uitgegeven instructies waren
afgeweken en meer dan de helft van
deze ongevallen vond plaats voor de
Deense kust.
Bij deze ongevallen speelt ook het
weer een grote rol. Door de ijsgang
deze winter waren de boeien uit hun
positie geraakt en vóór men de boeien
weer op hun oude plaats had kunnen
brengen waren er onder de kust van
Noord-Europa reeds 11 schepen tot
zinken gebracht. Ook na een storm kan
het voorkomen, dat de grondzeeën mij
nen bloot spoelen, die onder het zand
waren begraven. Een van deze mijnen
ontplofte onlangs in de buurt van een
schip, dat ter hoogte van Esbjerg voer,
op een plaats waar zeker reeds zeven
a acht honderd schepen waren gepas
seerd.
Van de vroege morgen tot de late
avoftd zijn gedurende de zomermaan
den (want mijnenvegen is ook seizoen-
werk) de mijnenvegers bezig de Euro-
pese wateren te zuiveren met de ter
gend langzame vaart van 8 mijl per
uur. De gehele operatie zal, dat is
tenminste de bedoeling, in December
1948 klaar zijn en twaalf maanden la
ter zal dan ook het plaatselijk werk
zijn voltooid. De mijnen die dan nog
achterblijven, worden rustig aan hun
lot overgelaten tot ze sterven.
Heden nam de
Heere tot Zich, na
een geduldig gedragen
lijden onze innig ge
liefde Man, Vader, Be
huwd- en Grootvader,
de Heer
TEUNIS LAAGLAND
WINDER,
op de leeftijd van 57
jaar.
De wetenschap dat hij
thans juicht voor
Gods troon is ons tot
troost.
Uit aller naam,
J. LAAGLAND
WINDER—SCHOORL.
Den Helder,
15 Augustus 1947.
Ooievaarstraat 16.
De teraardebestelling
vindt plaats op Maan
dag 18 Aug. om 2 uur
te Huisduinen.
Gelden aangeboden tegen
billijke conditiën Brieven
onder No. 605 bur. van
dit blad.
Te koop:
WOONHUIS,
staande Hoogstraat 42,
Den Helder. Koopsom
4000. Brieven onder No.
625 bureau van dit blad.
Portret vergrotingen
n. iedere kl. foto. Met
lijst. Tevens vertegen
woordigers gevr Br. No.
127936. BOLREK, Kon-pl.
11, A'dam.
Burgemeester en Wethouders der gemeente Den
Helder maken bekend dat aanvragen ter bekoming
van een bouwvergunning voortaan ten kantore
van de afdeling Bouw- 'en Woningtoezicht van de
Dienst van Openbare Werken, Kerkgracht 10,
dienen te worden ingeleverd.
Tevens wordt de aandacht er op gevestigd, dat,
ter voorkoming van vertraging van de afdoening,
alle benodigde bescheiden, zoals stenktetoerekeningja
e. d., terstond bij de bouwaanvraag moeten worden
overgelegd. Onvolledige bouwaanvragen zullen niet
worden aangenomen.
Don Helder, 14 Augustus 1947.
Gevraagd'
EEN NET MEISJE
voor dag of dag en nacht.
Mevr. D. NIEUWENHUIS,
Langevliet 2, Julianadorp,
De Adressen Bureau enz., uit
sluitend 's middags na vier
uur IK
Hutkoffer f 35.—, mooie
trouwjapon f 65.pyamapak
(Japans) f.35,— z. p.. hoed v
bej dame f 7,50, Öld finish
hoedenplank f 15,— best lo
pend eiken schoolst klokje
f 20,—, 1 pr werksch maat 43
t 8,—, een lief hondje f 5,-
(klein). Crocusstraat 55.
Philips radiotoestel met U.
K. G. f 200,Adres bureau
van dit blad.
Een inboedel f 1200,—. Adres
Kmmastraat 105.
Zilveren damesarmband van
dubbeltjes f 20,—. Adres:
Xoekoekstraat 1.
Een plusfour pak Ift. 13-14
jaar f 20,—, 3-pits gasstel f 10,
staande eikenhouten sche
merlamp f 20.—, pluchen trap
loper met roeden f 35,— en 2
Pr damesschoenen mt 37 f 6,—
p. p. De Haas, Jan Verfaille-
weg 24 D 5.
Hoekhuis, mooi uitzicht flin
ke tuin aan hoofdweg in Den
Helder, huurprijs f 5,50 voor
wor.ing te Amsterdam Adres
bureau van dit blad.
Vermist een koffertje in de
trein van 4 uur ln Anna
Paulowna. inhoud: meisje-:
kieren lftd. 11 jaar. 3 jurk
jes, badpak, wollen vest, 3
haarstrikken. één paar sokjes
er. een rokje met blousje
Tegen beloning terug te be
zorgen of bericht bij Caf. 1
Bossen, Burg. Lovinkstraat I
3. Breezand.
Welke auto kan Zaterdag 23
Aug 2 personen meenemen j
lichting Groningen Br ond
no 624 bureau van dit blad.
OBJECTIEF
VOORUITSTREVEND
ACTUEEL
a
Deze drie punten zijn
de richtlijnen van ons
dagblad. Zij vormen
mede een band tue-
<en ooee lezers en ad
verteerders. Helpt me
de deze band te ver-
■tacken, geeft O neg
beden op als abonné.
compleet f 6.
volle garantie.
Spoorstraat 24
voor een
vacantiereis
Wij bieden een interessante werkkring met aoede
aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden aan.- vooruit****»
Verder geeft onze
tz Sffl. v°"•""O»-* w«, dfcj
tomelis Douwesweg 1, Amsterdam-N
N.B. Bij opfcpj.g yqn sollicitanten brfta ZJZ
rgoeoing