MONICA Duistere moordzaak werpt helder op schrijnend jeugdprobleem licht HET HUIS JUizzêecufkiek DE PAMPUS-PIRAAT doorj MICHELIN u Verloofd. BEELDENDE KUNST BINNEN£5 IEDERS BEREIK AMERIKA S JELGD IN DE BRANDING DER VRIJHEID Vermoordde 18-jarig] meisje haar ouders? Het j®cht van de bankier W. Overell uit New-York lag op 15 Maart in de haven van New Port De bankier en Kijn vrouw waren alleen aan boord en hun 17-jarige dochter 'Louise was met haar „Boyfriend" naar het stadje MEN wist wel' dat 1,1 de lanSe rijen Plannen voor Europese Radio-omroep PLASTIC-DRUKTECHNIEK BRENGT En levensonderhoud voor de kunstenaar MATIGE PRIJZEN Een bekend geluid! Wij luisteren naar D. VAN EXTER FEUILLETON Van kust tot kust brengen honderden Amerikaanse couranten dagelijks op hun frontpagina berichten over „het geval Overell". In de salons win kels, clubs, scholen, ja tot in de slaapkamers toe wordt er over gediscus sieerd of Louise en Bud veroordeeld zullen worden. En net als in de be- ruefete Dreyfus-affaire spreekt leder persoonlijk het schuldig of onschul dig uit en sinds Maart reeds houdt deze zaak de aandacht van alle Ame rikanen gespannen. Zeven weken reeds zitten de 21-jarige George (Bud) Gollum en de 18- jarige Louise Overell in de beklaagdenbank en het proces zal nog wel vijf tot zes weken duren. N6W Port Harhnr CPOaatl «ronw j. I anfn'o O nunnrle nn 1» 4- -4.3 high school-ldds en collegegiris, tot elkaar en de maatschappij waarin zjj leven, op hun speciale Amerikaanse manier dan. Nu is in dit puriteinse land openlijk be kend geworden, wat tot nu toe een publiek geheim was. MEN WIST WEL, MAAR New Port Harbor gegaan, waar ze in een cafetaria wat aten. Toen de jon' gelui wilden betalen, klonk er uit de richting van de haven een explosie en toen ze naar de haven renden, merkten ze, dat het jacht van Loui- se's ouders in de lucht was gevlogen. De bankier en zijn vrouw waren dood en de oorzaken van de ramp schenen onbekend. Het onderzoek door de politie bracht Voor Louise en Bud echter zeer be zwarende dingen aan het licht. Het bleek, dat de bankier en zijn vrouw niet bij de explosie, doch ongeveer een uur daarvoor reeds door moord om het leven kwamen. De detectives stel den verder vast, dat er haat tussen de beide vrouwen bestond, die steeds sterker werd sinds Louise haar boy friend had leren kennen met wie zij, tegen de uitdrukkelijke wens van de ouders in, wilde trouwen. Verder bleek nog, dat de rijke ouders hun dochter vrij kort hielden met geld maar dat haar erfenis ver over het half millioen dollar bedroeg. Ten slot te ontdekten springstoffenexperts, dat het jacht door middel van dynamiet tot zinken werd gebracht en dat de tijdbom niet kon exploderen voor Bud en Louise het schip verlieten. BUD EN LOUISE ONT KENNEN. fPCCH ontkennen Bud en Louise, on- 1- der zeer bezwarende omstandighe den gearresteerd, van begin af alle schuld. Geen enkel ogenblik, noch tij dens het vooronderzoek, noch tijdens de behandeling van de zaak zijn ze beiden terwijl ze elkaar sinds hun arrestatie niet meer spraken van hun bewering, dat ze onschuldig zijn afgeweken. Louise ontvangt regelma tig de kapster en manicure in haar cel en Bud schijnt zich meer te inte resseren voor de baseballverslagen jn de couranten, dan in het verloop van zijn proces. Dat Louise, omdat ze op de dag der moord nog niet meer derjarig was, niet ter dood veroor deeld kan worden, is maar een zwak ke verklaring voor deze eigenaardige hunding, een mengeling van infantili teit en raffinement, die zelfs de meest gewiekste psychologen met stomheid slaat. Of zij zijn totaal, maar dan ook totaal onschuldig of het zijn door trapte cynici, wie zelfs de meest over tuigende corpus delicti zoals uitge trokken haren der slachtoffers hiets zeggen. HET GAAT OM MEER. TJIT zijn de feiten, maar er is een speciale reden waarom deze zaak de aandacht van alle Amerikanen ge spannen houdt. De opmerking, dat dit een principiële kwestie betreft ver klaart dit nog maar gedeeltelik. Het is natuurlijk zo, dat het in dit proces hiet meer om de aangeklaagden gaat, rnaar om de vraag of aanwijzing alleen voldoende is om iemand tot de electrische stoel of levenslange gevangenisstraf te veroordelen. Voor al in de V.S., waar alle juryleden het „schuldig" moeten uitspreken, is de Vraag op de spits gedreven. Maar het gaat om meer. Dage lijks zwermen er drie honderd re porters rond de plaats waar dit proces gevoerd wordt. Waarom? Omdat hier een levensader van 't Amerikaanse volk wordt geraakt. Het gaat in dit proces om de verhouding van jonge mensen, auto's 's avonds op het strand en langs de wegen Amerika's jeugd niet allen wachtte op het opkomen van de maan, men wist, dat de hotels (mo tor-hotels) heus niet alleen uit de grond rezen om aan de toenemende vraag van het vreemdelingenverkeer te voldoen en men wist ook wel, dat de interesse van Amerika's studeren de jeugd zich werkelijk niet alleen tot de wetenschap beperkte. Sinds jaren spraken de Amerikaan se couranten, typerend voor hun tijd en cultuur, min of meer toegevend over „Necking" en „Petting", twee onvertaalbare woorden, volkomen in geburgerd en „netjes", die min of meer intiemere betrekkingen tussen jongens en meisjes aangeven. Men wist dit alles, maar wilde het niet weten en wilde het gevaar in deze verhouding, voor de Amerikaanse jeugd een soort sport, niet zien. Vaders en moeders vonden bet heel gewoon, dat zestienjarige jongens en zeventienjarige meisjes er hele rissen „dates" op na hielden en sloten de ogen voor de mogelijkheid dat deze avondlijke rendez-vous meer zouden zijn dan onschuldige ontmoetingen. De zaak Overell heeft reeds een zeer duidelijk gevolg. Opvoeders, ge leerden, vrouwenverenigingen en sport clubs houden zich nu eindelijk! bezig met de vraag, of het niet meer dan tijd is om ook in Amerika, de sexuele problemen nlfet de jeugd In huiselijke kring te bespreken. In duizenden Amerikaanse gezinnen heeft de kinderlijke naïviteit en het zonnig en onverantwoord optimisme een behoorlijke- klap gekregen. Louise en Bud zijn typisch voor de Ameri kaanse jeugd van heden. Duizenden vaders en moeders zien in, dat hun zoons en dochters ook mannen en vrouwen zijn. En voor de Amerikaan se cultuurgeschiedenis kan dit ge lukkig een nieuw hoofdstuk bete kenen. Te Londen zijn besprekingen ge opend over een Europees radio-om roepsysteem, dat geen nationale gren zen kent. De plannen, die „technisch volmaakt" genoemd worden, hebben naar verluidt, de goedkeuring van het merendeel der Europese regeringen. Zij beogen een aantal zendstations, verspreid over Europa, te verbinden, er zouden dan twee a drie groepen lange-golf zenders komen, die de be zitters van goedkope toestellen in staat stellen de uitzendingen op te vangen. Een snapshot tijdens de onderhandelingen in Washington; van links naar rechts John Snyder, Amerika's minister van Financiën, het hoofd van de En gelse delegatie Sir Wilfred Eady en de Engelse deskundige Sir Gordan Munro. Puzzle 47. Een Lettergreep-puzzle (opl.) De 17 bedoelde woorden waren: 1. Nostalgie, 2. Eminent, 3. Geolo gie, 4. Eruptie, 5. Episode, 6. Trimes ter, 7. Révérence, 8. Iris, 9. Bedela res, 10. Themistocles, 11. Garibaldi, 12. Bengalen, 13. Zonnewijzer, 14. Evenement, 15. Nepotisme, 16. IJver- zuchtig. 17. Invariabel (omschr. 11 was vrijheidsheld). Uit de eerste letters is te vormen het spreekwoord: Bezint eer 'gjj be gint. Onder de talrijke Inzenders van een goede oplossing is wederom om de prijs geloot met het resultaat, dat de prijs 5.ditmaal ten deel ge vallen is aan de heer W. Wever, Sper werstraat 21, Den Helder. Gefeliciteerd. De prijs wordt toege zonden. En nu volgt onze nieuwe opgave. Puzzle 48. De deling der vieren. In het volgende delingsdiagram bestaan deler ~n quotiënt elk uit vijf cijfers, di» alle tien verschillend zijn. Bovendien zijn alle cijfers 4, die in de gehele som voorkomen aangegeven. Het is een opgaande deling. xx xx x/x x4xxxxxx x/x x x4 x x x x 4 x x X X X X X X x 4 x x x x X X X X X X x x x x x 4 x x 4 x x x x x 4 x x x Gevraagd wordt deze som geheel in cijfers in te zenden. Onder de inzenders van een goede oplossing wordt weer een prijs van f 5.verloot. Oplossingen (per briefkaart) tot en Donderdag 28 Augustus aan de Re dactie van uw blad. Jjgl'ET alleen de maan heeft een zicht, ook huizen kunnen oib mensen gelijken. En men kan het ver dwijnen van huizen als het overlijden van mensen betreuren. Nooit hadden wij vóór de oorlog ver moed, dat het huis een zo pijnlijk on derwerp zou worden als het tijdens deze woningnood is. Vroeger had ieder zijn huis; zij het nog zo beschei den, hij woonde er en werd er gehecht aan. De oude spreuken, die van hui selijk geluk en huiselijke zorg gewagen, zijn nauwelijks meer te begrijpen. Het begrip „thuis" is voor velen een frase geworden. En met het lichamelijk on gerief, dat het bijeenhokken in een voor bewoning ingerichte ruimte ver oorzaakt, is er ook een wonde gesla gen in het gemoedsleven, nu dat es sentiële gevoel, dat vroeger de mens aan zijn woning verbond, door de volksverhuizing wordt uitgeroeid. Niet iedere woning kan men als een huis in de oude zin betitelen. De huurkazernes en noodwoningen dra gen geen persoonlijk karakter; de be- glanzen van een woni"u~^ welke een individu, een persoonlijkheid is; hetzij het een grachtenhuis is, dat zich in het water weerspiegelt, of een statig kasteel, welks spits uitsteekt boven de bossen, hetzij een boerenstulp in de eenzame weiden of een plaggenhut op de hei. Wie in een dergelijk huis is geboren, blijft er levenslang heimwee naar houden en verbindt de gedachte er aan met de herinneringen aan ver wanten en vrienden. Zijn thuis wacht hem op achter die bekende gevel; dit huis heeft een ziel, een eigen gemoed en een eigen geschiedenis, die met de wederwaardigheden der bewoners on verbrekelijk is samengeweven. Bij de verwoesting, welke de wereld geteisterd heeft, zijn talloze huizen als slachtoffer gevallen. En het is niet uitsluitend de verdwenen woonruimte, die men betreurt; het is ook het ver lies van de bekende, vertrouwde vriend, die het huis voor ons was. Die gevel met het sprekende gelaat kijkt ons niet meer aan; er is een lege plek gekomen waar eens iets van het mooiste wat het leven kan schenken gebloeid heeft; de innigheid van het huiselijk tezamenzrjn, waarvan die ge vel het symbool was. De beklagenswaardiger, die slechts „onder dak zijn gebracht'kennen dit gevoel niet en misschien lachen z\J bitter om dat gezicht in de maan. Het is een van de tekorten, waarmee deze onbarmhartige tijd de maatschappij kwelt, en het is van harte te hopen, dat de wederopbouw eenmaal weer zo ver zal vorderen, dat leder onzer een blik van verstandhouding met „zrjn" huls wisselen mag. H. G. CANNEGIETER. De tijden dat de beeldende kunst kon bloeien door de kunstmin en koop vaardigheid van een betrekkelijk kleine groep welgestelde burgers die zonder bezwaar vele honderden guldens voor een schilderij uit konden geven, zijn voorbij. Onder de tegenwoordige levensomstandigheden waar men de van overheidszijde gepredikte spaardeugd zelfs niet ernstig kan nemen, komt vrij wel niemand er toe grote bedragen voor kunstwerken uit te geven. De terugslag hiervan doet zich in de kunsthandel sterk gevoelen. Zo, dat het voor de kunstenaars, de belangrijke niet uitgesloten, buitengewoon moeilijk is geworden om behoorlijk in hun levensonderhoud tet voorzien. Een en ander is oorzaak, dat zich een stichting hee't gevormd onder de naam .Beeldende kunst binnen ieders be reik" die zich ten doel stelt door het verveelvuldigen van kunstwerken deze zodanig in prijs te doen dalen, dat ve len zich niet langer het genot van een kunstwerk in eigen bezit behoeven te ontzeggen. Men verkreeg hiervoor de medewer king van kunstenaars van grote naam, zoals Schuhmacher, John Radecker, J Wiegers, Edgar Fernhout, Charles Eyck, Kees Andrea, Nicolaas Wynberg en Jan van Keulen, die aan de eerste proefnemingen deelnamen. De resul taten hiervan, werken dus van boven genoemde kunstenaars, werden dezer dagen in het Stedelijk Museum te Am sterdam aan persvertegenwoordigers vertoond. Ze zijn inderdaad zeer fraai te noemen. Het procédé, waarvan men zich be dient, komt in principe overeen met de Generaal Juan Peron, president van Argentinië, heeft het Argentijnse volk in een „radiopraatje" gewaarschuwd, dat degenen die de besluiten van zijn re gering „saboteren" krachtige repres sieve maatregelen kunnen, verwachten. Kwaadaardig belasteren van de regering is de arbeidsbeweging „sabo teren, aldus Peron. „Profiteren, spe culeren en elke andere vorm van „des tructieve oppositie zullen niet langer worden getolereerd". vroeger veelvuldig toegepaste steen druk. Op een doorzichtig plastic pre paraat worden *s oorspronkelijke te keningen gemaakt. Later worden onder voortdurende controle van de kunste naars de door hen gekozen kleuren aangebracht en het gehele werkstuk wordt tenslotte door een pers afge drukt. Nadat de kunstenaar zich over tuigd heeft, dat het geheel overeen komstig zijn bedoelingen is, tekent hij het als een authentiek werk van zijn hand. Van ieder werk zullen te zijner tijd 750 exemplaren worden vervaardigd, die in het najaar in ongeveer 40 steden van ons land gelijktijdig zullen worden tentoongesteld. Hierdoor wil men aller eerst de monopoliepositie voor artistie ke manifestaties van de grote steden in het Westen van ons land breken en tegemoetkomen aan de belangstelling voor beeldende kunst, die In de pro vincie bestaat. De prijzen der kunstwerken zullen naar gelang van de belangrijkheid der kunstenaar variëren van vijftien tot vijf en veertig gulden. Alleen op de tentoonstellingen bestoet gelegenheid tot kopen. De exemplaren, die na af loop over zijn, worden vernietigd, zo dat men niet behoeft te vrezen, dat men het werk van zijn keuze waar men ook komt zal aantreffen. Behalve dat men dus hierdoor hoopt de mate- HILVERSUM I, 301 m. geeft Nieuws om 8, 1, 7,30 en 10.30 uur. KRO: 8.30 Hoogmis. NCRV: 10.00 Xerkdienst verzorgd door het IKOR. 11,30 Wer ken van Bach. KRO: 12.15 In 't riële zorgen van de kunstenaar» te ver- Boeckhuys. 12,30 Vaudeville orkest, lichten, verwacht men tevens de smaak en kunstzin van ons volk op een hoger niveau te brengen, zodat de behoefte 14.00 Lichte pianoklanken. 4.30 Zie- aan werkelijk fraaie wandversiering kenlof. NCRV: 5.00 Kerkdienst. 1.15 Welk boek? 1,40 Apologie. 2.30 Radio-Philharmoniseh Orkest. groter zal worden. Cooyrijzht RJDJP IS gefabriceerd NAAR HET ENGELS VAN BERTA RUCK DOOR: J. JOR1SSEN 6a De hele tijd, terwijl zij een gezellig gesprek samen houden over werkelijk interessante dingen niet over liefde en onzin komt toch hun geweten hun plagen, of zijn zij zelfbewust en herhalen bij zichzelf: „Ik mocht eens verliefd worden". „Jij mocht eens verliefd worden". „Zij mocht eens denken, dat ik ver liefd werd". „Hij mocht eens denken, dat ik hoopte, dat hij verliefd zou worden". „We mochten beide eens verliefd worden". „Jullie mochten ons eens plagen gaan en zeggen, dat wij verliefd zijn" „Zij mochten eens zeggen, dat wij werkelijk geëngageerd zijn". Dit alles blijft ons, meneer Waters en mij bespaard. Het gevoel, dat als een stenen muur zich altijd plaatst tussen een jonge man en een meisje, ken ik goed ge noeg; ik heb het zelf gevoeld tussen Sydney en mij lang voordat ik wist dat hij mij bewonderde. En die muur wel, het is niet, omdat hij nooit opgetrokken is gewor den, of afgebroken, maar hij staat niet tussen ons in, want we zitten er boven op en kunnen des te veiliger praten, omdat we de muur samen be klommen hebben. Ik nam dus met groot genoegen de uitnodiging van mevrouw Waters aan, en toen zij verder zei: „Billy zal wel niet eerder dan veer tien dagen na ons er heen kunnei) ko men, vrees ik. Wil je dus liever zo lang weer naar je vriendin in Londen toegaan en wat later bij ons komen, of we zouden dat het prettigst vin den zou je met Blanche en Theo er. mij er vast vooruit heen willen gaan?" antwoordde ik dadelijk: „Ik wou het liefst met u en de meisjes vooruit gaan". „Dat is goed", zei de moeder van de Baas. ..Dan schrijf ik meteen aan juffrouw Roberts, dat zij een tweede slaapkamer in mijn huisje voor jou in orde brengt". „En ik zal schrijven aan Cicely Harradine. zo heet het meisje, waar ik mee samenwoon, zei ik. „En ik mocht eigenlijk van de week wel een keertje er heen gaan om eens te kij ken, hoe zij het maakt en nog om een en ander mee te nemen". „Ga dan Zaterdag", stelde de moe der van de Baas voor. „Dan kan Bil ly je er met de au^o heen brengen. Dat zal hij natuurlijk gezellig vinden Zij heeft altijd allerlei van die plan netjes, omdat zij in de mening ver keert, dat haar zoon steeds uitkijkt naar een kansje, om alleen met mij te zijn. Natuurlijk is de vergissing niet 7.0 groot, als zij een week geleden ge weest zou zijn. Het „dat is prachtig" van de Baas toen hij hoorde, dat ik de zomerva- cantie met hen dacht doro te brengen in dat plaatsje in Anglesey met de wonderlijke naam, klonk even oprecht, geloof ik, als Theo's: „Fijn! Het zal tweemaal zo heerlijk zijn dan anders nu we Nancy alles kunnen laten zien!" Hij scheen evenmin het land te heb ben. toen mevrouw Waters het plan cpperde, dat hij mij met de auto naar de stad zou brengen. „Dat is een uitstekend idee", zei hij opgewekt. „Als we eens een beetje tij dig gingen en een matinée bijwoon den? Je bent nog nooit met me naar de comedie geweest, Nancy en we hadden het er laatst al over". „Ja", zei ik, terwijl ik aan ons lun chen in het „Carlton" dacht, bij welke gelegenheid wij het er over gehad hadden. „Zou je er lust in heben?" „Ja, dat zou ik ook denken! Ik ben in geen eeuw naar de comedie ge weest! „Zou je graag gaan?" „Het is mij hetzelfde". „Nu, dan telefoneer ik meteen even om plaatsen". 7.00 Gewijde muziek. KRO: 7.45 De komende Europese kampioenschappen. 8.15 Amerikaanse volksmuziek. 8.25 Lichte orgelbespeling. 8.35 De bruid van de pistoole-man. 9.35 De Zilvervloot. 10.50 Brahms-Mozart- programma. HILVERSUM n, 415 m. geeft Nieuws om 8, 1, 6, 8 en 11 uur. VARA: 8.30 Voor de tuin. 9.15 Aan de start. 9.30 Men vraagt en wij draaien. 10.15 Zondagmorgenmelodieën. 10.45 In de tuin der poëzie. 11.00 Radio-ko perkwartet. AVRO: 12.03 Muziek korps uit Den Bosch. 12.30 De Zon dagclub. 12.40 Jeugdensemble. 1.15 Aeolian-Sextet. 2.00 Larghetto van Handel. 2.05 Boekenhalfuur. 2.30 Kurhausconcert. 4,30 Reportage- dienst. VARA: 5.00 Stem des Volks. 5.20 Muziekvereniging Excelsior uit Middelburg. 5.40 Franse chansons. 6.15 Sport. VPRO: 6.30 De jeugd en de kerk. 7.00 Kerkdienst. AVRO: 8.15 Vacantie-programma. 9 35 De Blauwe Smaragd. 10.00 Om roep-Kamerorkest. 11.15 Skymasters 11.45 Kilima-Hawaiïans. MAANDAG 25 AUGUSTUS HILVERSUM I, 301 m. geeft Nieuws om 7, 8, 1, 7, 8 en 10.30 uur. NCRV: 7.30 Werken van Mozart. 8.15 Ge wijde muziek. 9.00 Viool-variaties. 9.15 Voor jonge zieken. 9,30 Vrolijk Toen hij daarop door de telefoon, d', k besprak, schrikte ik bijna van zijn nn vi «wrgemuensi. veranderde stem. Toch placht dat tor" Klavierc°ncert- *U5 Van te, scherpe Hallo! mij bekend genoeg ^ruvers. - 12.00 Staf- te zijn - het was in die tijd de enigf ™uzlek' 115 Orgelconcert. - 2.00 zijn het was in die tijd de enige I 8 toon van zijn stem, die ik kende. JOnge moeders- 3 Terwijl wij de lange file langs re den, die bij de toegang tot de gaande rij van de „Royalty" wachtte, keek ik 00 Licht klas siek concert. 4.00 Bijbellezing. 4.45 Utrechts Strijkkwartet. 6.00 Piano-duo. 7.15 Onder de leeslamp. achteloos naar al die mensen, die daar -Goede ,wyn behoeft een krans" misschien al een uur gestaan hadden, ,n Metr°P°le-°rkest. 8.45 OrgeL om een shillingsplaatsje te verove-1 Studeren en Student zijn. ren; de mensen, waartoe ik ook nog 9 30 Rad'° Philharmonisch Orkest. 1 111 ATI T i/iké» Ji_i zo kort geleden behoord had. Ik dacht daar juist over na. toen ik opeens drie aardige maar goedkope hoedjes zag opduiken en daaronder 11.30 11.00 Lichte avondklanken. Vocaal allerlei. HILVERSUM H, 415 m„ geeft Nieuws om 7, 8. 1, 6, 8 en 11 uur. VARA: drie meisjesgezichten, die vrolijk tot Muziek bij het ontbijt. gj ons opkeken, ten teken, dat zij ons herkend hadden. Zij knikten en glimlachten; en ik kon nog juist even tegen hen wuiven vanuit de auto. Kennissen van je?" vroeg mijn chef, terwijl hij omkeek en zijn hoed I goletto van Verdi. 2.55 Chinese «00 Strijkkwartet. 9.35 Symphonie. VPRO: 10.00 Morgenwijding.VARA: 1G.20 De Regenboog. 11.00 „Kaas 11.15 Viool en piano. 12.00 Vincen- tino-ensemble. 12,38 Joh. Jong. 1.20 Jan Vogel en orkest. 2.00 Ri- afnam. ,Ja. Herkende je hen niet?' ieÜf en' 3 ^oor de kleuters 4.30 Joseph Haydn (voor de jeugd) Neen, waarom zou ik hen kennen?" 5.00 Wat doen we in de vacantie? I „Omdat je hen iedere dag ziet", zei 6.15 Malando en zijn orkest 700 ik lachend. „Het waren juffrouw Ro- Jiddische muziek. 7.25 De vin» bmson. juffrouw Holt en juffrouw de pap. 8.15 Residentie-orkest" Smith". Wordt vervolgd. I 0.15 G. G.-Cabaret.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 5