c MONICA Brullende motoren in donkere nacht DE PAMPIS-PIRAAT „OUDE WERELD UITGEPUT aldusHarryTruman Verloofd. Nachtvlucht Een K.L M.-piloot krijgt les door J. D. VAN EXTER Amerika blijft paraat Langdurige militaire bezetting Arsenal een van de zes ongeslagen Engelse clubs Prijzen Staatsloterij Nieuw massagraf op Java gevonden Wij luisteren naar... V.S. verwerpen Russisch protest Gangsterjacht in Parijs Purmerender markt. FEUILLETON Motoren ronken boven het donkere Schiphol, twee, drie toestellen tegelijk verschijnen boven het veld en vragen permissie om te landen. Rode en groene boordlichten zwerven door de lucht met knipperende wit-rode staart- lichten waarschuwend ertussendoor. De man op de starttoren spreekt ze ieder op hun beurt toe met hun Engelse roepnamen: „A bei-Baker, from Schiphol Tower, what is your position, over Daar is het toestel uit zürlchi da4r New-York, daar Lydda. Rusteloos zwerven zijn ogen over het terrein, maar kahn blijft zijn stem in de microfoon. Eén voor één loodst hij ze naar binnen: „Turn in first intersection, call me final, over Binnen de tien minuten staan ze aan de grond, de Dakota's en de Skymasters en de Constellations. Maar nog krijgt de man daar in de hoogte op zijn verantwoordelijke post geen rust. Drie Beechcrafts van de R.L.S. en een Skymaster komen nog lessen. Met die Skymaster, de P.H.T.A.A. gaan wij de lucht in, om kennis te maken met de grondigheid, waarmee de K.L-M. haar personeel traint, eer de piloten bekwaam genoeg worden geacht. RUMOER IN DE NACHT. Rondom het donkere terrein bran den schelle lampen. Daar staan de hangars, het restaurant, de werkplaat sen, de douaneloods. Gele booglampen stralen hun schijn in het rond, maar het betonnen platvorm blijft duister. Alleen in de starttoren schijnt een en kel lampje en verderop gloeit de grote landings-T zijn blauwe neon-schijn naar de lucht. Aan de rand van het platform rumoert het lawaai van de arbeid. Daar draaien motoren warm. daar razen de benzinewagens met hun rode lichten, daar slepen mecano's met ladders en laden ballast in de Skymas ter, die maar met zes man de lucht in gaat, en nu nog voor de blokken staat. De terreinpolitie is waakzaam en wil weten, wat wij uitvoeren op verboden terrein, maar wij hebben een geldig excuus.... Voorafgegaan door piloten, mecano en marconist klimmen wij tien treden op en duiken de cabine binnen. GRONDIG EN GOED. Het is waarachtig geen beginneling, die hier les krijgt in het nachtlanden op een Skymaster. Zelf gezagvoerder op Dakota, oorlogsvlieger en gerouti neerd piloot weet hij heus wel, wat er te koop is. Maar de KLM doet alles grondig en goed. Een Skymaster is nog wat anders dan een Mitchell of een B'eaufighter en wie met zo'n huis de lucht in gaat, moet terdege voor zijn taak berekend zijn. Aan bakboord zit de piloot, rechts de gezagvoerder, tus sen hen in, op zijn lage zitplaats de mecano. Achter hen stelt de marconist zijn ontvanger in. Door de telefoons horen wij de stem uit de starttoren „Abel-Abel, you may take off, over Vier motoren beginnen hun lied. Eén voor één slaan ze aan en de schroeven veranderen in concentrische cirkels van licht. Nog start de Sky master niet. Eerst wordt een lange lijst afgewerkt. De gezagvoerder leest op, de mecano controleert. Remmen, carburators, gyro-kompas, landings- kleppen, wielen.... Dan gaan de remmen los en de reus begint te rollen. Deinend gaat het over het platform. De piloot stuurt met het neuswiel en brengt zijn Sky master het hele veld rond tot vlak bij de startbaan. De stem uit de startto ren kraakt in de telefoon. Twee, drie Beechcrafts stijgen vlak voor ons op. Hun wit-rode knip-ogende staartlich- ten rennen over het veld en zweven dan geleidelijk hoger.„Go ahead, Abel-Abelover" De P.H.T.A.A. neemt de laatste draai, dan brullen de motoren harder en het toestel stuift over de startbaan. De gezagvoerder zit rustig in zijn stoel, de man aan bakboord doet van avond het werk. De mecano geeft vol gas. Flitsend schiet de Skymaster over de baan, dan komen de wielen los van de grond. Abel-Abel vliegt, over het rode neon-baken dat altijd maar weer de letters AM staat te knippen, en dan boven de stad. De mecano heeft zijn handen vol. Hij krijgt zijn orders van de man naast I hem en herhaalt stuk voor stuk ziin opdrachten. „Wielen in..", „wielen in" Een röod lampje gloeit en blijft branden tot drie anderen groen zijn geworden, bakboord stuurboord en neuswiel. De landingskleppen komen horizontaal, en op duizend voet koerst de Skymaster naar Alkmaar en keert met een grote bocht terug. Noord-Holland is maar klein, zo vanuit de lucht. Daar ligt Amsterdam, daar de Zaanstreek, daar Alkmaar, ginds Bergen en Egmond. In een kwartier tijds is de P.H.T.A.A. weer boven Schiphol. Hoe angstwekkend klein is zo 'n groot vliegveld vanuit de lucht. Het rode baken knipoogt, de Vuurtoren zwiept zijn stralen in het rond, als twee fijne streepjes staan daar de lichten van de startbaan. Daar ligt de Westeinder, beschenen door de bijna volle maan, hier recht onder ons loopt de nieuwe weg naar Den Haag.... De mecano krijgt voor een leek onbegrijpelijke orders. De hielen zakken uit, de druk komt erop. de Skymaster zakt lager. De landings kleppen halen voelbaar vaart uit net toestel. Schiphol stijgt naar ons toe. de lichten worden duidelijker en heb ben steeds meer haast, om bij ons te komen. Met een schok komt Abel- Abel aan de grond en voor een derde deel van de baan is afgelegd brullen de motoren opnieuw en vliegt de kist tveer.... ACHT OF TIEN KEER „Niet goed", vindt de gezagvoerder. „Je moet op een halve meter van de grond in kunnen komen en geleidelijk raken.... Nog een keer...." Op duizend voet cirkelt het toestel opnieuw en komt weer voor de baan. Wielen uit. druk. klepnen dertig gra den, dalen. Opnieuw stormt het veld schuin naar boven ir een flauwe hel ling. De maan schijnt op de metaal- glanzende vleugel.... ginds glimt de Westeinder vredig. De schok is veel minder hard dan zoeven. De Skymas ter loopt even uit trekt weer op naar duizend voet. Dan gillen er in de cock pit een paar alarmerende sirenes. De beide stuurboordmotoren staan stil, maar dat is afgesproken werk en be hoort bij de training. Het toestel zwenkt te veel naar links. Niet zoveel roer gevenopletten nu! De meca no trekt aan een paar van zijn dui zend knoppen en de motoren lopen weer. En zo gaat het door, tot tien keer achtereen landen, weer opstij gen, een bocht, weer landen. Telkens opnieuw gloeien de grote schijnwer pers onder het toestel aan en verlich ten de startbaan. Dan komt de laatste landing. Opeens is daar geen verlichte startbaan meer. Alle lampen gaan uit. Een landing in het donker. De stralen van de schijnwerpers spuiten neer op het terrein en keurig komt het zware toestel aan de grond. Het is gedaan. Taxiënd deint de P. H. T. A. A. naar het platform en draait netjes op zijn plaats. Een bijna volleerd piloot heeft één uur en drie-en-twintig minuten geoefend op een Skymaster.... Nacht landingen op Schiphol.... De KLM gaat niet over één nacht ijs Als wij later in de wagen van de gezagvoerder het terrein afrijden, loodst de starttoren een Dakota uit Stockholm binnen en de drie Beech crafts oefenen nog steeds. Landen en weer opstijgen, tot in het oneindige.. Het rode baken knipoogt A-M, A-M.. en de stralen van de vuurtoren wie ken stil door de maannacht. GEHEEL VERSLAGEN ICOMT INSPECTEUR. EAI?EMDSE WEEH. OP PAMPUS AAN EN HEEFT HU EEN ONDER HOUD MET JANNIE EN DE MAN V.D.GEHEIME DIENST. Op het vliegveld Ypenburg worden op het ogenblik velerlei proeven ge nomen met de helicopter Sikorsky S 51. Ondermeer werd de hydroli- sche hyjjsinstallatie, welke een to taal gewicht van 304 kg. kan heffen uitgeprobeerd. Deze installatie is zeer doelmatig bü het redden van schipbreukelingen. De boordmecano laat zich ophijsen. President Truman heeft heden op de inter-Amerikaanse conferentie te Metropolis verklaard, dat de na-oorlogse periode in de V. S. teleurstelling en zorg heeft ge bracht. Mijn land, aldus de presi dent, zal met niet minder vast houdendheid de wereldvrede na streven als het gedaan heeft om de militaire overwinning te beha len. Amerika zal zijn militaire sterkte echter handhaven, als be wijs voor de ernst waarmee het zijn verplichtingen krachtens het handvest der Verenigde Naties opvat. Een aantal landen staat nog steeds aan die buitenlandse overheersing bloot, die wij getracht hebben te over winnen. Vele van de volken van Euro pa en Azië leven in de schaduw van gewapende agressie. Daar nog geen overeenstemming tussen de geallieer den is bereikt over hoofdlijnen van de regelingen van de vrede ziet Ame rika zich voor een langdurige militaire bezetting van de vijandelijke gebieden geplaatst. Het economisch herstel is ten achter gebleven en grote industriële gebieden zijn afhankelijk van de Amerikaanse economie gebleven, hetgeen even pijn lijk voor Amerika als voor de betrok ken gebieden is. Veel van deze eco nomische depressie is een gevolg van politieke vrees en onzekerheid en niet alleen van de vernieling en door de oorlog. Amerika is bereid alles te doen, binnen veilige grenzen, om Europa te helpen. De moeilijkheden der V. S. noemde de president klein in tegen stelling tot de strijd om het bestaan, waarin de volken van Europa zijn be trokken. De president vervolgde: „Onze te genzin om geweld te gebruiken moet niet gezien worden als besluiteloos heid wat betreft nakoming van het handvest der Verenigde Naties. Noch als een uitnodiging aan anderen 'om volgens -inzicht met de grondslagen van de internationale .vrede om te springen. Hij riep de Amerikaanse landen op om de V. S. te helpen bij het handhaven van de wereldvrede. Het samengaan dezer naties zou de grootste kracht in de wereld vor men ter bescherming van de mensheid. De oude wereld is uit geput, haar beschaving in gevaar. Haar volkeren leven in verwar ring en zijn vervuld van vrees voor de toekomst. Hun hoop moet gevestigd zijn op onze nieuwe wereld, zo besloot de president. Reeds na drie wedstrijden is de voorspelling niet te bout, dat de Engelse voetbalcompetitie een enerverend verloop zal hebben en een maximum aan spanning zal leveren. Het bewijs hiervoor wordt geleverd door het feit, dat slechts zes van de 88 Engelse League-clubs kunnen bogen op de volle winst uit hun eerste drie ontmoetingen. Arsenal is de enige club uit de eerste divisie die zes punten be haalde, terwijl West Bromwick, de twee Bradford teams, Queen's Park Rangers en Bournemouth ln de lagere klassen drie achtereen volgende overwinningen boekten. 501e Staatsloterij, 5e klasse, 14e lijst: Te Slawi in de omgeving van Band- jaran (Java) is op 24 Aug. een nieuw massagraf gevonden waarin de over blijfselen van 22 Europeanen. Volgens verklaringen van de com mandant der civiele politie aldaar heeft hun executie plaats gehad in October 1945. De slachtoffers werden uit hun huizen gehaald, geblinddoekt, en daarna met bamboesperen afge maakt. De kinderen werden eerst in de lucht gegooid en dan op de bam boesperen opgevangen. Vrjjdag 5 September, HILVERSUM I, 301 m„ geeft nieuws om 7, 8, 1, 7, 8, 10.30 uur. KRO. 8.15 Pluk de dag. 9.Ochtend concert. 10.15 Uit het boek der boe ken* 10.40 Haags matrozefikoor. 11 De Zonnebloem. 11.35 Als de ziele luistert. 12.33 Harmoniemuziek. 1.20 Zuid-Amerikaanse vcVcsmuziek. 1.50 Van man tot man. 2.Arthur Schna- bel, piano. 3.Omroepkamerorkest, 4.30 Na schooltijd. 4.45 Thee-uurtje. 5.45 Wat het buitenland leest. 6. Sylvestre-trio. 7.25 Neerlands katho lieke jongeren. 8.12 De gewone man. 8.20 Een nieuw leven. 8.50 De klok sloeg tweemaal, 10.10 Hoe de Van Rooyens het rooien. 10.50 Klaas v. Beeck en zijn orkest. 11.30 London Palladium-orkest. HILVERSUM II, 415 m., geeft nieuws om 7, 8, 1, 6, 8, 11 uur. VARA 07.30 Muziek bij het ontbijt. 8.18 Ope ra-programma. 8.50 Voor de Huis vrouw. 9.Lichte njorgenklanken. 9.85 Kamermuziek. VPRO 10.Mor genwijding VARA 10.20 De Regen boog. 10.45 Viool. 11.15 Voor de vrouw. 11.30 Harmoniemuziek. AVRO 12.32 Sportagenda, 12.37 Skymasters. 1.15 Rhapsody in Blue. 1.45 Queen's Hall-orkest. 2.Kookkunst. 2.20 Werken van Brahms. 3.10 Ons volk en zijn dichters. 3.30 Roemeense her- derswjjzen. VARA 4.Bekende ouvertures. 4.30 Tussen 12 en 16. 5. Miller-Sextet. 5.30 Muzikaal babbel tje. 6.45 Silvestre-kwartet. 7.15 Ap pèl voor ex-politieke gevangenen. VPRO 7.30 Prof. dr. Sevenster. 8.05 Kwartet van Schubert. VARA 9. Stem des Volks. 9.20 Maurice Cheval- lier. 10.15 Film première. VPRO 10.40 AvondwijAng 11.15 Sympnonisch V rijdagavondconcert. f 50.000.— 14842 f 10.000— 13314 14531 f 400.— 2121 3280 3698 3968 9579 8166 11436 11715 15824 16344 21406 200.— 6317 12634 f 100.— 4170 4461 4465 5958 6365 9224 9829 11351 11743 14145 14442 16125 16787 19692 De V.S. hebben het protest van de Sovjet-Unie tegen de beslissing tot verhoging van het industriële peil in de Brits-Amerikaanse zóne van Duitsland van de hand gewezen. Zo lang de overeenkomst van Potsdam die voorziet in de economische een heid van Duitsland, niet wordt uit gevoerd, zal Amerika met zijn eigen plannen voortgaan. Woensdagmorgen vroeg heeft de Parijse politie in de wijk Montpar- r.asse jacht gemaakt op een viertal gangsters, dat poogde er in een aut® var.door te gaan, nadat een van hen in de nachtclub „Carrefour" met zijn machine-pistool aan het schieten was geweest. De man had het gemunt op de eigenaar van de nachtclub, doch miste zijn "doel. Juist toen de politie arriveerde, nam het viertal de vlucht in een luxe auto. Vanuit deze auto werd op de nazettende politiewagen gevuurd. De politie vuurde terug en slaagde er in de luxe auto tot stil stand te brengen. Een der gangsters, die door het vuur van de politie ge wond was geraakt, werd gearresteerd. De andere drie ontsnapten door zij straten. De gangsterjacht volgde op een ener gieke actie van de politie tegen de Parijse onderwereld van de afgelopen dagen. Zondag j.1. vond men een van de meest beruchte bendeleiders van Frankrijk, Antoine la Rocca, bijge naamd „de Amerikaan", doodgescho ten bij een café-cabaret. La Rocca was Italiaan van geboorte. Georg F. Kennan, die speciaal is toegevoegd aan generaal Marshall is in Parjjs aangekomen om deel te nemen aan de Europese landenconferentie het Plan Marshall. In het midden: Georg F. Kennan. De markt was overvoerd met run deren, hoofdzakelijk vette koeien, door dat bijna iedereen nog gebruik wilde maken van de vrije levering daar het op de landerijen hopeloos wordt en men niet weet waar men de volgende week aan toe is. De toestand dwingt er toe te ruimen. De B.V.V. wilde dan ook de markt maar om 11 uur sluiten daar er steeds meer werd aangevoerd. Dat daar bezwaar tegen was laat zich is NAAR HET KNGELb VAN bEKTA KUCK ÜÜÜKi J. JUKbbEN 69. Het haar was goudgeel geschilderd net als de brem, die in massa er om heen groeide. Het jakje was wit met groen afgezet; de hoed was eveneens groen en ook de ruiker, die zij tegen haar borst hield. Toch had het beeld niettegenstaande al dat wit en groen iets veel menselijker dan enig stand beeld, dat ik ooit gezien heb. Zou dat zijn, omdat het beeld eens deel van een schip heeft uitgemaakt? Ik kon mij dat beeld van een slank meisje zo voorstellen, als voorsteven van het schip van haar verloofde de golven ploegend. Nu stond het onbeweeglijk op de rots, terwij de zeemeeuwen er omheen fladderden.... „En de werkelijke Gladys? Was zij op het schip, toen het zonk?" vroeg ik aan juffrouw Roberts. „Neen. gelukkig niet. Alle opvaren den werden gered. De kapitein, haar man is een neef van me en nu hebben ze een logement in Blaumaris. En ze ii zó dik geworden!" „Het zou aandoenlijker geweest zijn, als ze verdronken was, toen", zei Blanche half fluisterend. „Maar juffrouw!" zei juffrouw Re- berts. Mevrouw Waters maakte daarop een eind aan het gesprek door te vertel len, dat kapitein Lloyd en Gladys drie alleraardigste kleinkinderen hadden Ze had ze eens ontmoet. Zij vond hét zeker verreweg te ver kiezen zowel voor een schip als voor een mooie vrouw, om in een veilige haven aangeland te zijn. Nu, mis schien heeft ze wel gelijk.... Wij waren intussen bij de vlagge- stok gekomen en zetten onze verfpot ten tussen de bremstruiken en de hei deplanten. Billy loopt geregeld met omgesla gen mouwen en mijn witte jurk heeft maar halve mouwen, dus waren we in geschikt tenue voor ons werkje. Juffrouw Roberts had mij nog haar linnen huishoudschort willen lenen, maar het was zo vuü en vet en olie achtig en rook letterlijk naar het kip penhok, dat ik er maar voor bedankt had. Hier boven op de klip geurde het zo heerlijk, dat het zelfs de terpentijn van de verf overstemde. „We moeten haar nu in rood, zwart en wit schilderen", ze'. Billy. Haar hoed en jakje rood. Vind je niet? Maar haar handen en gezicht. Welke kleur moeten die hebben?" „Sommigen zeggen de kleur van kamperfoelie", antwoordde ik afge trokken. Ik weet niet heel zeker, of hij weer aan Sydney Vandeleur dacht, toen hij vrij scherp zei: „Och kom?" Ik was blij, dat mijn grote zonne hoed mij zo goed beschutte, terwijl ik er heel gewoon op liet volgen: „Je zou 'n geschikte vleeskleur mis schien wel kunnen krijgen door een beetje rood te mengen door het wit. Ik liet het gezicht en de handen an ders maar crème, zoals ze nu zijn". „Goed; en dan schilderen we de lip pen, het jakje en de hoed rood en zet ten een paar rode bloemen in de groe ne bouquet en geven we haar een zwarte vlerk op de hoed". „En we laten het haar, zoals het is", zei ik. „Neen, daar heb ik expres die zwar te verf voor gekocht", zei hy en be gon meteen het vóórhaar te schilde ren. Ze moet nu eens niet goudblond zijn". „Wat zal dat juffrouw Roberts spij ten! Ze zal zeggen, dat we het beeld daardoor helemaal bedorven hebben riep ik uit, maar werkte ondertussen vlijtig voort met de rode verf op de rug van het jakje. „Onzin. Ze ziet er zo veel beter uit. Ik vind, dat er veel meer leven is in een vrouw met zwart haar. Blonde vrouwen hebben soms zo iets flets. „Zo denken wij, vrouwen, er niet over. Je hoort nooit, dat een blonde viouw zich zwart verft. Het is altijd het tegenovergestelde". „Ik ken er een, die heur haar nooit zou verven", begon hij en keek over de schouder van de houten vrouw naar mij. „Je behoeft heus het tegen deel niet te beweren. Waarom lach je?" „O, ik dacht opeeni aan iets". „En wat was dat?" „Iets pas op Billy anders loopt die druppel zwarte verf langs haar ge zicht iets, dat een meisje, dat ik ken, zei van blonde mannen. Ze her innerden haar het meeste aan slappe thee." „Dat beduidt zeker, dat ze jouw keus, wat betrof je verloofde, niet be wonderde", zei Billy Waters en lachte ondeugend. Ik lachte ook en voor de twintigste maal zeker dacht ik bij me zelf, wat een prettige schikking wij toA getroffen hadden, toen wij die vnendschap sloten. Weinig droomde ik, dat die vriend schap nog maar vijf minuten zou du ren! „Kijk!" zei Billy, terwijl hij opstond en een paar stappen terug deed, „je kunt toch niet zeggen, dat het geen verbetering is! Wat zou je vriendin van die kleur van haar zeggen?" „Dat ze haar aan sterke thee herin nerde: thee die te lang getrokken heeft". „Je kijkt er niet eens naar. Kom hier even staan en kijk dan nog eens goed". Ik kwam ook overeind en ging naast hem staan. C"ordt vervolgd begrijpen. Dit had dan ook van te voren bekend gemaakt moeten worden Enkele vrachtrijders moesten 3 4 keer rijden om al het vee aan te bren gen. Het is dan ook begrijpelijk, dat de gang in de verse melkkoeien niet te best was daar er maar weinig ko pers voor zijn. De prijzen worden er dan ook niet beter "u al verwondert men er zich over dat de inzinking niet harder gaat. In de geldekoeien is het zeer slecht. Acht van de tien voor de levering. Het was dan ook buiten ve ler verwachting, dat de bonnen ook heden nog zo om de 3 centen op brachten. Op de stierenmarkt was het ook heel stil en de prijzen waren heel wat minder. Op de wolvee markt komt de schaarste aan gras nu ook tot uitdrukking want ook daar was een flinke levering. Hoofdzakelijk lammeren maar deze komen ook veel te vroeg. Voor de fokkerij is er maar heel weinig vraag. Met de bok ken en geiten wil het nog wel, maar naar de minderen wordt maar weinig omgezien. Op de biggenmarkt was het ook maar gelukkig dat het aan bod niet te groot was daar het er evengoed een stugge beweging was. Op de paardenmarkt was het ook weer niet druk. De pluimveemarkt was heel kalm. PURMEREND, 2 Sept. 134? ^anee- voerd 1225 stuks runderen w o 903 vette koeien 30 rtieren. «0 pinken, 146 nuchtere ka veren, 00 schapen en lammeren, 36 vette v irkens voor de le'-ering. Verder: 124 melk en kali- koeien f 350f 575, stug; 58 gelde koeien f 280—f 380, stug: 20 stieren f ?50f 550, stil; 210 schaoen f 55— f 80, stug; 350 lammeren f 25f 48, kalm; 70 bokken en geiten f 15f 80, stug; 287 biggen f 20—f 45, stug; 97 paarden en veulens resp. f 350—f 800 en f 80f 200, stug; 700 oude kippen en '"in'" (re p- >tte» t 9- 2.50 per kg: 100 oude kienen en hanen (blauw) f 2.50—f 3 per kg: 11700 jonge han«n ood en witf 3 20 p. kg; 650 jonge hanen (blauw) f 3.25—f 3.50 per kg; 2000 jonge hennen f 6—f 9 per stuk; 1400 Eenden f 1.50—f 2.50 per stuk en 250 konijnen f 1—f 11 per stuk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 3