Stad m Omgeving.
N.A.C.O.-buschaufteur staat terecht
Nasleep van ongeval op de Afsluitdijk
jMqezondett
Verbetering gasbuizennet
Zwarte witte wol
Hoera voor juffrouw Bishop
Mooie promotie
Ds. v. d. Werff overleden
Verlof A op stapel
Examens H.L.O.
Montertochst
Am te rdam-Leeu warden
Urk
Texel bouwt op!
Twee winkels gerestaureerd
Texel
Buitenlandse belangstelling
voor Texels Schapenfokvee-
Voor de laatste maal:
HET ERFPRINSEUJK
SPOR7C0NTACT
De dank van het Vaderland
Naar aanleiding van veelvuldige
klachten van de zijde der verbruikers
over onvoldoende gasdruk heeft de di
recteur der water- en liehtbedrijven,
door middel van speciale drukme-
tingen op het buizennet een onder
zoek naar de oorzaak van die klach
ten doen instellen.
Daarbij ia gebleken, dat het bestaan
de gasbuizennet op tal van punten
moet worden verbeterd. Bet meest
urgent is het vervangen van de be
staande 7-duims leiding, lopende van
de gasfabriek of via Fabrieksgracht
Ruyghweg en Spoorwegavergang tot
aan de H. A. Lorentzstraat. De diame
ter van deze leiding is te klein. Daar
door ontstaat voor het stadsgedeelte,
gelegen ten westen van de spoorlijn,
waar over het algemeen bulzen van
grotere capaciteit liggen, een ontoe
laatbaar groot drukverlies. Hierbij
dient nog in aanmerking te worden ge
nomen, dat de voeding van de stad,
behalve door deze 7-duims leiding,
slechts plaats heeft door middel van
een 12-duims zinker in de Fabrieks
gracht en een 14-duims zinker In het
Helderse kanaal. Dit is altijd een on
zekere voorziening. In geval één dezer
zinkers bulten werking geraakt, zal
het stadsgedeelte, gelegen ten westen
van de spoorlijn, alsmede het gedeel
te, gelegen tussen het Helderse kanaal,
de Fabrieksgracht en de spoorlijn,
practisch zonder druk komen. Met de
voorgestelde voorziening zal tevens
worden bevorderd, dat in de toekomst
een ringleiding van voldoende capaci
teit door het gehele verzorgingsgebied
van het gasbedrijf wordt gelegd, zodat,
bij uitbreiding van de stad. niet aan
stonds tot het leggen van nieuwe voe-
dingsleidingen zal behoeven te worden
overgegaan. De kosten van de voorge
stelde voorziening worden geraamd op
f 18 000. Onder mededeling, dat de
Commissie van bijstand voor de Wa
ter- en Liehtbedrijven zich daarmede
kan verenigen, verzoeken B. en W,
aan de raad machtiging, de bovenbe
doelde werkzaamheden te doen uit
voeren en daartoe een crediet van
f 18.000 bschikbaar te stellen.
Een burger van de Spaarnestad
v/erd door de hete zomerse weer ge
ïnspireerd door gedachten aan het
wintergetij. Met opgestroopte mouwen
zat hij boordeloos in zijn achtertuin
tje, en onder het vrolijk gekwinkeleer
van de vogelen des hemels bepeinsde
hij de vergankelijkheid van al hetgeen
van deze aarde is. „Regeren is voor
uitzien", dacht hij, „en laat ik daarom
vast voor de winter zorgen. Wol moet
er komen, voor jumpers en truien,
voor slipovers en vesten, voor hand
schoenen en dassen, voor ijsmutsen en
teenomhulsels". En hij toog naar
Texel, de parel der waddeneilanden,
vaar het naar hij wist wemelde van
schapen, en waar dus ook wel scha
penwol te krijgen zou zijn. Hij had
succes, en schafte zich tien kilogram
vitte wol tegen de zwarte prijs van
drie gulden per kilogram aan. De Hel
derse politie gooide echter roet in dit
zwart-wltte eten, en nam op de stel-
gei van de Texelse boot de wol in be
slag. Een zwarte dag voor de Haar
lemmer.
De filmkring „Culture" wl Zondag
es. voor haar leden twee voorstellin
gen geven ven de film „Hoera voor
juffrouw Bishop", van de United Ar-
tiits, met in de hoofdrollen Martha
gcott en William Oargan. Juffrouw
Bishop, een hoogbejaarde dame, ver
telt in deze film verschillende inte
ressante episoden uit haar veelbewo
gen leven. Het beeld op 't witte doek
volgt deze geschiedenis op de voet.
De middagvoorstelling van deze film,
die gedraaid wordt in Casino, begint
om drie uur. De avondvoorstelling, na
afloop waarvan een soirée dansante
wordt gegeven, begint om echt uur.
Onze vroegere stadgenoot de heer
H. Valkenburg is met ingang van 1
September 1947 benoemd tot directeur
van de nieuw op te richten ambachts
school te Eibergen.
De heer Valkenburg was vroeger
leerling van de Ambachtsschool te
Den Helder, is vervolgens tekenaar
geweest bij de Fokkerfabrieken, later
leraar aan de Nijverheidaschool bij de
Firma Philips te Eindhoven en vervol,
gens leraar aan de Ambachtsschool te
Winterswijk.
DIEFSTAL
Uit de zak van de jekker van schip
per K. van de HD 64 werd een be
crag van f 26 gestolen. De schipper
luid zijn jekker aan boord iaten ban
gen, toen hü zijn schip in de Buiten
haven gemeerd had. „Het mooie weer
ie voorbij", dacht de dief, „laat ik
eens mooi weer spelen van een ander
zijn centen". Hij heeft het schipper K
vast erg kwalijk genomen, dat hij geen
groter bedrag in zijn jaszak had ach
ter gelaten. Voor zo n grijpstuiver kun
je geen riaico lopen....
EEN GEVAARLIJK BUISJE
Bij werkzaamheden aan de Dog
ge v vond een arbeider een klein
glazen buisje, gevuld met vloeistof
Hij was zo verstandig om hiermee
niet te experimenteren, maar het op
het politiebureau te brengen. Deze
heeft de vloestof door de M.O.D. la
ten onderzoeken, waarbij bleek dat 't
een aeer gevaarlijke springstof was.
Gistermorgen is na een kort maar
ernstig ziekbed op de leeftijd van 75
jaar heengegaan ds Bartele van der
Werff, emeritus-predikant van de Ge
reformeerde kerk te Amsterdam-Weet.
Velen denken nog met grote dank
baarheid aan het vijftal jaren, dat de
ze beminde pastor in het midden der
gemeente Den Helder doorbracht, en
het was hun een grote vrougde, toen
ds. van der Werff de wens te kennen
gaf de laatste jaren van zijn leven
door te brengen in het mede door zijn
toedoen opgerichte Tehuis voor Ouden
van Dagen in de Gravenstraat. De na»
gedachtenis aan deze eenvoudige
Christen en aan zijn hartelijkheid en
geestkracht zal bij allen die hem heb
ben gekend in hoge ere blijven.
Vrijdag a s. zal 's middags om 1 uur
een korte dienst gehouden worden in
de Bethelkerk, Julianapark. Daar ho
pen te spr.i en ds. Hartkamp, ds. Ham
ming en afgevaardigden van enkele
andere kerken, die de overledene in
zijn leven heeft gediend. Aan het ein
de van de dienst bestaat nog even ge
legenheid om langs de baar te gaan.
Na deze dienst, die vrij toegankelijk
is, vertrekt de rouwstoet naar Huis
duinen, waar zij te circa half drie op
de Algemene Begraafplaats wordt ver
wacht.
Veor Volkenbondgehouw.
Bij raadsbesluit van 31 October 1939
werd het maximum aantal verloven A
voor de verkoop van zwak-alcoholische
drank in het klein, voor de wijk, om
vattende Bakkersteeg, Bierstraat, Dia
coniestraat, Doksteeg, Doolhof, Kei
zersgracht, Kogersteeg, Landsteeg, le
en 2e Molendwarsstraat, Molengracht,
Molenstraat, Nieuwe Kerkplein, Oost-
steeg, Palmstraat, Schippersteeg, West
gracht en Weststraat, van 4 tot 3 ver
laagd.
Tot deze verlaging werd overgegaan
In het belang van de openbare orde
en zedelijkheid, met het oogmerk om
het weder exploiteren van een café
in het perceel Keizersgracht IS zoveel
mogelijk te beletten. Het voor dit per
ceel geldende verlof A was reeds eer
der Ingetrokken. De maatregel tot ver
laging van het wijkmaximum heeft
echter zijn uitwerking gemist, want
er werd later toch weer door over
plaatsing van een bestaand verlof uit
een andere wijk een verlof A uitge
oefend.
Daar het perceel ln 1944 Is afgebro
ken, werd dit verlof op 17 April 1046
ingetrokken. In beroep werd dit besluit
evenwel door Gedeputeerde Staten
vernietigd. Voor dit afgebroken pand
geldt het verlof dus thans nog. Met in
begrip van dit verlof zijn in de ge
noemde wijk thans in totaal drie ver
loven A van kracht. Het voor de wijk
vastgestelde maximum is derhalve be
reikt, zodat thans nog geen nieuw ver
lof A mag worden verleend.
Deze omstandigheid is oorzaak, dat
een in behandeling zijnde aanvraag
om een verlof A voor de verenigings
lokaliteit van de Nederlandse Katho
lieke Volksbond, afd. Den Helder, in
het perceel Molengracht 17 door B. en
W. zou moeten worden afgewezen.
Ten einde het verlenen van dit verlof
A mogelijk te maken, dient het maxi
mum weder op 4 te worden gesteld.
Daartegen kan te minder bezwaar be
staan, nu het motief, dat destijds aan
de verleging ven het maximum ten
grondslag heeft gelegen, thans toch
zijn betekenis heeft verloren. B. en W.
itellen daarom aan de raad voor, het
maximum aantal verloven A voor de
bedoelde wijk weer van 3 op 4 te bren
gen.
RECTIFICATIE
In ona gisteren opgenomen verslag
van de heropening van het sportter
rein Ankerpark deelden wij abuaie-
veljjk made, dat de aftrap voor de
voetbalwedstrijd Zeemacht-Watervogels
werd verricht door de commandant
der marine-kazerne. Deze aftrap werd
verricht door de commandant der
marine, kapitein ter zee L W. Rey-
nierse.
Hoewel in de maand Juli j.1. het
K. L. O.-diploma aan 227 deelnemers
kon worden uitgereikt, waren er toch
nog een aantal candidaten, die om bij-
ztndere redenen verhinderd waren de
proeven op de voorgeschreven data en
uien af te leggen.
Voor diegenen, zomede voor nieu
welingen bestaat thans op de onder
staande data en uren alsnog voor de
laatste maal de gelegenheid aan de
eisen voor het H. L. O.-diploma te
voldoen.
Zaterdag 13 Sept. 14 uur: zwemmen
aan de Dijk.
Zaterdag 20 Sept 14 uur: athletlek
Helder-terrein.
Zaterdag 27 Sept. 14 uur: wandelen
Kemphaanstraat.
Opgave voor deelname vóór 12
September a.i. bij de voorzitter. Ban-
kastraat 2.
Op Zaterdag 7 September 1947 dei
namiddag* 12.15 uur startten 35 wan
delaars voor deze „trip" van «150 km.
Onder hen bevond zich de heer J. W.
Bakker, lid van de W.S.V. „de Zil
vermeeuw" die deze tocht voor de
tweede maal inzette. Onder begunsti
ging van fraai wandelweer werd
koers gezet naar Purmerend en van
daar over Hoorn. Medemblik naar
Den Oever. De afsluitdijk was nog 'n
lastig traject en na een ruetpauze te
Franeker, werd te pl.m. 5.15 uur Zon
dagmiddag Leeuwarden bereikt. De
deelnemers werden enthousiast ont
vangen, wat zij zeer zeker verdiend
hadden na deze 29 uure non-etop
„monetertocht". Slechts 2 deelnemers
moesten uitvallen. Hulde aan de heer
Bakker, die Den Helder op waardige
wijze op wandelsportgebied heeft ver
tegenwoordigd.
ERFPRINS-BEVOLKING
UITGEBREID
Door een colonne van zeventien le
gerwagens werd Zaterdagavond een
driehonderdtal gedetineerden in Ford
Erfprins afgeleverd. Deze lieden wa
ren afkomstig uit het kamp Valken
burg, dat zojuist is opgeheven. De
Erfprins-bevolking bedraagt thans, ex
clusief de bewaking, pl.m. 2000 man.
EEN ONGELUK KOMT NOOIT
ALLEEN.
aannemer der wegen in de N. O.-Pol-
Dit ondervond de firma Strijland,
der, toen op een dag v'gtr ongelukken
werden genoteerd. Het eerste slachtof
fer verloor drie toppen doordat zijn
hand onder een kipkar was geraakt.
De tweede werkman kwam tussen
twee treinen in, waardoor belde be
nen zeer ernstig werden verwond. De
derde verwondde drie tenen doordat
een trein met zand over zijn voet reed.
De vierde was een opzichter, die schaaf
wonden opliep, doordat hij op een
zandtrein wilde springen.
TRAGISCH.
Een arbeider ln dorp A., die bezig
was met stenen lossen, kreeg per
ongeluk een steen op zijn hoofd. Na
eerst nog door de dokter te zijn be
handeld, heeft de getroffenen het werk
hervat. Des avonds werd hij evenwel
onwel en overleed kort daarna.
ZEER ERNSTIG.
Onze plaatsgenoot Hein Bakker
wilde in Utrecht nog op een rijdende
trein springen. Dit mislukte, zodat hij
veertig meter werd meegesleurd. Een
der passagiers trok aan de noodrem,
waardoor de electrische tot stilstand
kwam. In levensgevaarlijke toestand
is het slachtoffer naar het ziekenhuis
in Utrecht vervoerd.
VISSERIJ.
URK, 8 Sept. 1947. Door 80 vaartuigen
werd j.1. Zaterdag aangevoerd 16434
pond paling, van 28—301 pond per vaar
tuig, prijs f 1—f 2.62; 419 pond witvif
prijs 558 cent per pond.
Door 15 vaartuigen werd heden aan
gevoerd 2042 pond paling, van 51—207
pond per vaartuig, prijs f 1.07—f 1.30 en
12252 pond Noordzeevis 12%—91 cent
per pond.
Vorige week is de tijdens de Russen
oorlog verwoeste boerderij „Bouwlust"
van gebr. de Graaf te De Cocksdorp
gereed gekomen.
De bouw geschiedde onder leiding
van de architect Brandsteder. De aan
nemer was het aannemersbedrijf Duin.
Ook de boerderijen „Rott rd-m" van
gebr. Slot in Eierland en „de Padang"
zullen spoedig gereed zijn.
De winkel van de heer van den Berg
in de Weverstraat is geheel gemoderni
seerd. Het plafond en de wanden zijn
thans geheel bekleed met Zweeds car-
ton volgens ontwerp van het reclame
bureau Kool uit Schagen.
Vooral de verlichting verdient de bij
zondere aandacht.
Het geheel maakt een zeer prettige
en goed verzorgde indruk. Wij kunnen
dan ook een ieder aanraden hier eens
een kijkje te gaan nemen.
Ook de winkelpui van de heer J. G.
Dekker op de Stenenplaats is geheel
gerestaureerd. De winkel is iets klei
ner geworden, doch de etalages zijn
aanmerkelijk vergroot, hetgeen het
uiterlijk natuurlijk ten goede is geko-
Een trein met Joden, vertrokken
van de dokken van Hamburg,
wacht bü Lubeck, waar zU verder
getransporteerd zullen worden
naar het kamp te Poppendorf. Het
debarkeren van de schepen en de
reis per trein der Exodus-Joden
verliep over het algemeen sonder
ernstige stoornis.
Op Texel is Maandag de jaarlijkse
schapenfokveedag gehouden. Er was
zeer grote belangstelling ook van bui
tenlandse zijde. De heer Pierre Merre,
voorzitter van het Texels Schapen
stamboek in Frankrijk, kocht 20 ram
men aan, die allen naar Frankrijk zul
len worden geëxporteerd. Onder deze
20 rammen, die een totaalsom van
f 5.902.50 opbrachten, waren verschil
lende bekroonde exemplaren.
In totaal waren er 205 inzendingen
De tentoonstelling werd door de voor
zitter van het Texels Schapenstam
boek in Noord-Holland, de heer W.
van der Oord uit Barsingerhorn ge
opend, waarna men tot het keuren
overging.
De winnaar van de zilveren wissel
beker, beschikbaar gesteld door de
Texelse Eigen Stoomboot Onderne
ming, was de heer P. C. Hin uit Spang
op Texel met een éénjarig ram. Van
de heer R. Eelman werd een éénjarige
ram aangewezen als kampioen, een
oudere ram van de heer P, C, Hin voor
noemd als reserve-kampioen.
Een viertal oudere fokschapen van
de heer Jac. Eelman uit Oosterend be
haalde in deze rubriek het kampioen
schap. De kwaliteit van de schapen
heeft, volgens de jury, de verwach
tingen, ondanks de strenge winter en
droge zomer, verre overtroffen.
Is één der passagiers mede
verantwoordelijk
Op 10 Januari J.1., des morgens om
streeks kwart vóór tien vond op de
Afsluitdijk, pl.m. 4 km buiten de
Noord-Hollandse kust, een ongeval
plaats, waarbij zes mensen zwaar
werden gewond. Een Naco-bus van
de dienst Alkmaar—Leeuwarden,
slipte bij het passeren van een
vrachtauto en vloog in volle vaart
tegen een grote truek, die uit de
richting Leeuwarden naderde. De
bus kwam dwars over de weg te
liggen en een der zijwanden werd
opengereten.
REED DE CHAUFFEUR TE
SNELT
Ten einde een onderzoek in te stel
len naar de schuldvraag, werd Dins
dagmiddag voor de Meervoudige Ka
mer onder presidium van mr. Krabbe
de chauffeur van de autobus, de Alk
maarder Simon N. B. gedagvaard, be
schuldigd van het toebrengen van
lichamelijk letsel door zijn schuld.
Vijf van de zes passagiers die gewond
werden en inmiddels hersteld zijn, wa
ren als getuigen verschenen.
Tijdens het verhoor der getuigen
bleek, dat de chauffeur met een snel
heid van 50 a 55 km had gereden, het
geen gezien de omstandigheden, het
was mistig en de weg was glad, een
veel te grote snelheid was.
EEN FOOI OM DE TREIN
TE HALEN.
Getuige de Wilde, die met zijn echt
genote in Alkmaar reeds in de bus
was gestapt, verklaarde hoe hij be
merkt had dat een andere passagier,
de heer D. Visser, aan de chauffeur
had gevraagd snel te rijden omdat hij
de trein in Leeuwarden wilde halen.
Na het oponthoud te Hippolytushoef
had Visser de chauffeur een rijks
daalder gegeven.
„Hebt U begrepen waarom de heer
Visser u dat geld gaf?" informeerde
een der rechters, waarop verdachte
na enige aarzeling toestemde, dit in
derdaad te hebben begrepen, maar
desondanks niet harder te hebben ge
reden dan gewoonlijk.
OFFICIER EIST 1 MAAND
GEVANGENIS STRAF.
Mr. Holstein, de Officier van Justi
tie, concludeerde in zijn requisitoir,
dat, hoewel overtuigd van de mo
rele medeverantwoordelijkheid voor
dit ongeval van de passagier Visser,
onomstotelijk vaststaat dat de
chauffeur zijn plicht op zeer roeke
loze wijze verzaakte door met een
dergelijke snelheid en op zo'n ge
waagde wijze over een gladde weg
te rijden.
„Verdachte heeft geen besef gehad
van de grote verantwoordelijkheid
die op hem rustte", meende de Of
ficier. De eis luidde: 1 maand ge
vangenisstraf.
VERDEDIGING OP JURIDISCHE
GRONDEN.
Namens zijn cliënt voerde mr. Jan
sen uit Rotterdam, die als verdediger
optrad, aan, dat beschuldigde twaalf
jaar lang heeft gereden zonder één
verkeersongeval te hebben veroorzaakt
Bovendien is hij thans geen chauffeur
meer doch conducteur, hetgeen door
verdachte als een degradatie wordt
aangevoeld. Verder meende mr. Jan
sen dat de tenlastelegging niet juist
was opgesteld, omdat daaruit in het
geheel niet zou blijken, in welk ver
band de benadeelden stonden tot de
foutieve handeling van de beschul
digde.
Op deze grond meende mr. Jansen
gerechtigd te zijn een verzoek om
vrijspraak te richten tot de rechtbank.
Over veertien dagen volgt de uit
spraak.
Indonesische Padvinderslelders, komende van de Wereld-Jamboree in Mols-
son Frankrijk, bezochten vóór zij weer naar Indonesië terugkeerden H.M. de
Koningin op het Huis ten Bosch. Zij hadden verschillende geschenken mede
genomen, zoals Ind. doeken, prauwen van kruidnagelen. Achteraan in het
midden: Z.K.H. Prins Bernhard.
(Buiten verantwoordelijkheid van
de Redactie).
Geachte Redactie
Mag ik nog even gastvrijheid verzoe
ken voor een kort repliek aan de he
ren Enklaar en Pater ten Dam.
Ik respecteer het idealisme van de
heer Enklaar en appreciëer de goede
bedoelingen van Pater ten Dam om
de politiek ontapoorde Erforinsbewo-
ners weer tot bruikbare leden van de
Nederlandse maatschappij op te voe
den, maar de heren gaan naar mijn
smaak te ver! Hier ligt het kernpunt
van ons verschil van mening en ik
weet, dat zeer velen in deze aan mijn
zijde staan. De grote sportorganisaties,
de Kon. Ned. Athletiek Unie en de
Kon. Nederl. Voetbal Bond. om er maar
een paar te noemen, gaan zelfs nog
verder. Deze bonden weigeren het lid
maatschap aan politieke delinquenten,
die na een tribunaaluitspraak of voor
waardelijke buitenvervolvingstelling,
weer in de maatschappij zijn terugge
keerd. Het is mij dan ook een raadsel
hoe de K.N.A.U. toestemming aan de
H.A.V. kan hebben verleend tot het
door mij gewraakte sportevenement.
De aanwezigheid van de H.A.V.-
dame» was voor het leggen van net
,.sport"-contact volkomen onnodig; voor
de Erfprinsbewoners was het echter
een speciale attractie.
Frappant was bovendien het myste
rieuze stilzwijgen gedurende de voor-
bereiding van deze sportdagen. Noch de
plaatselijke pers noch de buitenwereld
mocht er blijkbaar iets van weten, ja
zelfs familieleden van sommige HAV-
leden wisten niet wat er zou gaan ge
beuren!
Het moge dan voor de HAV-leden
geen sport-„festijn" zijn geweest, voor
de bewoners van het SS-kamp Erfprins
(ja. Pater ten Dam, kijkt U maar in
de telefoongids of beschouwt U maar
het postpapier) was het wel een festijn.
Een festijn waarop deze heren nog
steeds geen recht hebben, omdat zy het
zijn, die tegenover de vrije maatschap
pij zeer veel hebben góed te maken,
waarvan het grote merendeel nog steeds
niet overtuigd ik
Een der eerste taken van het kamp
personeel en de geestelijke- en
sociale verzorgers is het de delin
quenten bet besef bij te brengen
waarom zij in het kamp zijn
geïsoleerd, het besef van hun
grote SCHULD tegenover ons
land en ons volk en eerst dan,
wanneer zU deze schuld plechtig
hebben beleden, kan er sprake zijn
van pogingen om hen weer terug
te brengen in de maatschappij!
De beide Inzenders zijn met elkaar
in strijd omtrent de kosten van de
maaltijden. De heer Enklaar zegt, dat
deze betaald werden door ontslagen
kampbewoners, Pater ten Dam betoogt,
dat de kosten bestreden werden uit de
cantinegelden welke met de arbeid bui-
ten het kamp door de gedetineerden
zelf zijn verdiend. (Dit laatste is juist.
Red. H.C.)
Ik heb aanvankelijk gemeend niet te
moeten ingaan op de slottirade van
Pater ten Dam, waarin nij een vergelij
king maakt tussen de viering van Ko
ninginnedag 1947 en diezelfde dag van
1945, toen ondergetekende optrad als
waarnemend Commandant van Erf
prins (toen nog geen SS-kamp). Pa
ter ten Dam was toen niet in Den
Helder, maar ik geef hem bij deze vol
macht om iedere onregelmatigheid,
welke gedurende de periode van 9 Mei
1045 tot 31 Augustus 1945 mocht heb
ben plaats gehad in de Helderse kam
pen, die gedurende die tijd onder de
bevelen hebben gestaan van de heer
Van Tol en ondergetekende, in dit
blad volledig doch behoorlijk gedo
cumenteerd te signaleren. Hij kan
daartoe zijn licht opsteken bij delin
quenten, die destijds in onze kampen
hebben vertoefd, en waarvan ik hem
gaarne een volledige lijst zal ter hand
stellen.
Geachte Redactie, mijn repliek jg
langer geworden dan ik had gedacht;
dat kon bijna niet anders na twee zulke
lijvige artikelen. In Uw onderschrift
vraagt U: Hoever mogen we dan wel
gaan met onze bruggenbrouwerij? Ik
antwoord U: Laten we toch niet ver-
gelen waarom deze mensen in Erfprins
zitten! Laat ze eerst tot het besef ko-
hef' erg. fout 'sommige
zelfs misdadig fout) zijn geweest.
Ik moet blijven persisteren bij de
slotconclusie van mijn vorig ingezon-
fn rfp Helderse sportclubs
hun medewerking aan
ten weigerenL e" 2U"en moe"
Hoogachtend,
J. W. BIERSTEKER.
Onderschrift.
Wij zullen met dit ingezonden stuk
de discussie over het Sportcontact tus
sen de vrije maatschappij en de gedeti
neerden uit fort Erfprins beëindigen.
Het komt ons niet gewenst voor, in
nieuwe ingezonden stukken de Konin
ginnedagvieringen van 1945 en 1947
tegen elkander af te wegen. Deze
kwestie staat toch in feite buiten de
zaak, en kan alleen maar het trekken
van juiste conclusies betreffende de
„brugvormlng" bemoeilijken.
Redactie Heldersche Courant,
(Van redactiewege bekort).
Naar aanleiding van het stuk „Hoe
men in Nederland verzetshelden eert"
kan ik U nog enkele voorbeelden
noemen
5 Februari 1945 werden te Anna
Paulowna een groot aantal arresta
ties verricht door de bezetter. 17 Fe
bruari werden er 8 gefusilleerd te
Halfweg, 19 Febr. 2 te Zwanenburg,
27 Febr. 3 te Amsterdam, bijna allen
Heldersen. De gemeente Halfweg had
de treurige moed om de vrouwen de
rekening van de begrafenisonderne
ming te presenteren, zijnde ƒ195—
per persoon. De begrafenis had plaats
op één vrachtwagen. Bij Bloemendaal
werden ze „begraven". Gelukkig heb
ben alle nabestaanden geweigerd om
te betalen. Misschien komt er nog
eens een dag, dat er een deurwaarder
komt om het te innen?
In 1946 kregen twee van deze vrou
wen een huis op de Binnenhaven toe
gewezen. Een verzoek om herstel aan
de Wederopbouw bij voorrang werd
eerat na bemiddeling door anderen
toegestaan. Een der gefusilleerde!!
was brandwacht op de Marinewerf.
Op Dolle Dinsdag werd hij opgeroepen
voor de Stoottroepen. Hij gaf zijn le
ven voor het vaderland. Het aan an
deren uitgekeerde invasiegeld werd
zijn gezin geweigerd.
Zó eert men verzetshelden.
Ik kan niet nalaten een woord van
dank te brengen aan burgemeester
Ritmeester en de heer Wessels. Zij
stonden met alle mogelijke middelen
deze zwaar getroffen gezinnen ter
zijde.
D. v. d. WALLEN,
oud-lid Stoottroepen
Helder Ania Paulowna,
Stoomweg, Breezand.