VOEDSEL, VREDE EN VOORUITGANG Spoorwegen wensen samenwerking Weerbericht Donderdag 6 Nov. '47 70ste Jaargang No. 7655 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna Maar eerstwerken, denken en zuinig zijn Boodschap van Attiee aan het Nederlandse volk Telefoneren in rijdende trein Drie uitspraken en Bussen verdwijnen als er genoeg treinen zijn Vrachttarieven verlaagd Prijsverlaging voorkomt inflatie Kleding voor school kinderen Babies krijgen melk in plaast van kaas Nieuwe Bonnen Potlodenindustrie te Heiloo? Sir Cunningham, de laatste BUREAU: Koningstraat 7880 Den Helder Telefoon 2345 postgiro 434000 (t.n.v. N.V Ver. Noord. Dagbl. i.o., Alkmaar). Bank: Hoornse Crediet- en Effectenbank, Alkmaar. Dir.: J. Bijlsma TARIEVEN: Advertenties: 16 cent per millimeter Familieberichten 20 cent per mm. Kleine ad vertenties („Juttertjes") tot 15 woorden Lelk woord meer 5 cent Abonnementen: per kwartaal 3.90. Wrnd Hoofdredacteur: Jac. Broe-rsen, Rayon redacteur G. A. Dekkers (Van onze speciale verslaggeefster). Gisteren was het de stad Utrecht, die tientallen vrouwen van het Plat teland ontving. In dit centrum van ons vaderland werd namelijk de Algem. herfstvergadering van de Bond voor Plattelandsvrouwen gehouden. Ook nu weer was er zeer veel belangstelling voor deze bijeenkomst. Vrijwel alle streken van het land waren vertegenwoordigd, hetgeen leidde tot een prettige en leerzame gedachtenwisseling inzake velschillende onder werpen. De vergadering werd geopend door de presidente, mevr. EversDijkhui zen. Zij deelde mede, dat de toeloop voor deze bijeenkomst zo groot was, dat ongeveer 80 leden moesten wor den afgeschreven. Deze teleurstelling had men echter zelf kunnen voorko men, door zich tijdig op te geven. De presidente wees op het vele werk, dat de afgelopen zomer in de Bond is verricht. Hieruit blijkt, dat de plattelandsvrouw wil werken voor haar idealen. Nadat de algemene secretaresse, mej. Boekei, de notulen der voorjaars vergadering had voorgelezen en on der leiding van mevr. Vis uit Venhui zen het Bondslied was gezongen, kreeg mevr. Waiboervan Elteren uit Anna Paulowna het woord. Zij besprak, evenals zij dit op de Provinciale vergadering te Alkmaar deed, het vraagpunt „Wat kan de vrouw doen voor de wereldvrede?" Mevr. Waiboer had zitting in de resumé-commissie, die alle binnenge komen antwoorden heeft behandeld, en las ook op deze vergadering de belangrijkste rapporten of uittrek sels daaruit voor. Van de 125 rap porten waren er 32 uit de provincie N oord-Holland. Ook nu weer hoorden wij de ant woorden voorlezen, waarvan wij nog eens de belangrijkste willen noemen. De vredesgedachte moet beginnen ir het gezin. Als de vrouw de vrede in het hart draagt, zal zjj die ook In haar gezin kunnen 'brengen. Vóór alles is nodig: liefde tot God en de naaste en eerbied voor het leven. Wat de mensen bindt, is van belang; niet wat hen scheidt. Er zijn op' de vergadering der A.C. W.W. enkele voorstellen ingediend en wel één tot aansluiting van de orga nisatie bij de vredesbeweging, één tot bevordering van een redelijke voed selverdeling en één tot het verkrijgen van invloed inzake onderwijs, pers, radio, enz. Er is dus heel veel, dat door de vrouw kan worden gedaan voor het bevorderen van de wereldvrede. Door de afgevaardigden van vier afdelingen, t.w. Alblasserdam, Goe- ree en Overflakkee, Venhuizen en Zoelen, werd iets verteld over de werkwijze in de afdeling. Wij willen volstaan met een en ander over Ven huizen te vermelden. Het ledental is van 56 in 1938 ge groeid tot 190. De leden zijn bijzonder actief. Er wordt sociaal werk ver richt, waarvan allereerst de gezins hulp kan worden genoemd. Bij de rondvraag kwam allereerst de 2de secretaresse, mej. van Veen, aan het woord. Zij maakte propagan da voor de Stichting Ontwikkelings cursussen voor het Platteland, die thans een zeer goede schriftelijke cursus Ned. taal uitgeeft. Verder werden er verscheidene vra gen van practische aard gesteld. Zo protesteerde Noord-Brabant tegen de inleveringsplicht van eieren, een protest, dat noch door het Hoofd bestuur noch door de vergadering werd ondersteund. Brandstoftoewijzingen voor kook- doeleinden, extra rantsoenen voor diabetici, werkkleding voor de vrouw vormden eveneens een onderwerp, van bespreking. Het hoofdbestuur heeft reeds aan dacht aan deze onderwerpen geschon ken en zal trachten het nodige te be reiken. Tentoonstelling „De Vrouw". Ter gelegenheid van het regerings jubileum van H.M. de Koningin zal een grote tentoonstelling worden ge organiseerd, getiteld „De Vrouw". Hier zullen alle vrouwelijke beroe pen worden uitgebeeld, dus ook dat van de Plattelandsvrouw. Voorge steld werd, op die tentoonstelling met een goede uitbeelding naar voren te komen. Weersverwachting geldig van Don derdagochtend tot Donderdag avond. KOUDER Kouder, met hier en daar ochtend mist Wisselende bewolking met voornamelijk in het Noorden van het land nog een enkel buitje. Matige tot zwakke wind tussen Noord-West en Noord-Oost. Er werd ook gesproken over het nut van een federale wereldregering; vele leden zjjn van mening, dat hier door de vrede onder de volkeren be vorderd kan worden. Een ernstige klacht werd geuit over het drinken van sterke drank door jonge meisjes. De gevolgen zijn vaak tragisch. Hier zijn het de ouders, die schuldig staan, aldus de presidente. Laat ons toch tonen aan de jeugd, hoe het wél moet. De rondvraag werd besloten met de mededeling, dat Dinsdag 11 No vember om 12.35 voor dé AVRO-mi- crofoon een uitzending over de Plat telandsvrouw zal worden gegeven. Voedsel, vrede, vooruitgang. In de middagvergadering werd door mevr. Elema, lid van het A.C.W.W.- bestuur, verslag uitgebracht van het in September gehouden wereldcon gres. Dat daar niet alleen werd. feest gevierd, maar ook hard gewerkt kwam duidelijk naar voren. Wat in Amsterdam werd besproken, is be langrijk voor de gehele wereld. In de komende drie jaren zal allereerst de strijd tegen de honger moeten wor den aangebonden. Daarnaast zal al het mogelijke worden gedaan voor het behoud der wereldvrede en voor ver beteringen ten plattelande. De afdelingen werden aangespoord tot het houden van internationale avonden enz., opdat men vertrouwd wordt met de levenswijze in het bui tenland. De congres-film. Een prettige verrassing was het, dat de film van het wereldcongres werd vertoond. Degenen, die er aan hebben deelge nomen, kregen nog eens te zien „hoe het was" en degenen, die niet het voorrecht hadden naar Amsterdam te komer^ konden nu zien, wat al zo vele malen verteld was. Het slotwoord van de presidente stond in het teken van de woorden „werk" en „zuinigheid". Er moet worden gewerkt met hoofd, hand en hart. En er moet zuinig worden omgesprongen met materiaal en voedsel. Laat men bedenken, dat duizenden honger lijden. Wanneer men zo iedere dag bewust door leeft, zal dit zeker niet zonder resultaat zjjn. Vervuld van deze gedachten keer den de vrouwen naar het werk van elke dag terug. Onder toezicht van marechaussees werd een huis in de hoofdstad van het land door werklieden leeggehaald en het meubilair op straat gezet. Dit huis is n.1. gevorderd door militairen. Hierdoor kwamen 2 gezinnen dakloos. De generaal-kwartiermeester Boers deelde mede dat dit volgens de inkwartie- ringswet van 1866 mogelijk was. In Amsterdam zijn momenteel meer dan 200 gebouwen voor militaire doeleinden gevorderd. Vlak vóór zijn vertrek van Schiphol heeft de Britse peremier, Clement Att iee, voor een radio-microfoon de vol gende boodschap tot het Nederlandse volk gericht: „Ik ben zeer verheugd de gelegen heid te hebben gehad weer voor korte tijd naar Nederland te komen en wel voornamelijk om het eiland Walcheren en het volk van Walcheren te bezoe ken. Ik was in staat het grootse werk te zien, dat reeds, volbracht is: de we deropbouw sinds de oorlogsdagen, toen ik het eiland zag en het overstroomd was. Ik hoop, dat deze wederopbóüw met succes zal worden voortgezet, zo dat het eiland zijn oude welvaart zal herkrijgen. Ik ben bijzonder verheugd ook de Nederlandse ministers te heb-, ben ontmoet en ik neem levendige her inneringen aan vriendelijke gastvrij heid en Nederland mede". Dezer dagen is in Italië een proef genomen met het tot stand brengen van radio-telefonische verbinding tus sen een rijdende trein en het vaste te lefoonnet. Dit experiment is uitge voerd op de lijn RomeMilaan. Ter wijl de trein met een snelheid van 70 km. reed, konden de passagiers de microfoon van de haak nemen en de verbinding met 't telefoonnet tot stand brengen. Het was een eerste experi ment op dit gebied in Europa. In Ame rika zijn soortgelijke proeven in Aug. j.1. genomen. De Italiaanse spoorwe gen hebben thans het plan opgevat in de treinen op de voornaamste spoor lijnen radio-telefoontoestellen ter be schikking van de passagiers te stel len. Men schrijft ons: Minister Liefting sprak op 12 Juli 1946: „de pensioentrekkers verkeren in zorgelijke omstandigheden". Op 2 Maart te voren had minister Scher- merhorn reeds verklaard: „Met grote voortvarendheid wordt gewerkt, om dt pensioenen zoveel mogelijk aan te passen aan het huidige levenspeil" m op 4 Februari 1947 sprak minister Beel: „ik erken, dat er grote nood is ouder de gepensionneerden". En nu, zo deelt minister Beel in antwoord op de vragen van het Ka merlid E. Vermeer mede: „dat eer- lnrg „binnen afzienbare tijd" verbe teringen voor de gepensionneerden brj df 2e Kamer zullen worden inge diend en dat in verband hiermede de regering niet het voornemen heeft et. extra toeslag over 1947 aan ere gepensionneerden te verstrekken. Geen extra uitkering dus over 1947, zoals in '45 en '46, omdat e.v. verbe teringen van terugwerkende kracht zullen zjjn tot 1 Januari 1947. Dit betekent, nu wel vast staat, dat ce toegezegde verbeteringen zeker niet in 1947 kracht van uitwerking zullen hebben, dat de gepensionneerden deze winter in angst en zorgen zullen moeten ingaan. Ik erken, dat er grote nood is on der de gepensionneerden" minister Beel, zie boven en hjj gebruikt toch nog woorden, als: met grote voort varendheid", „eerlang", „binnen af zienbare tijd"een dezer dagen". De woorden: „Wachter, wat is er van de dag?" is voor de gepension neerden gemakkelijk te beatnwoor- den, n.1. angst en zorg, en wel spe ciaal voor de oud-gepensionneerden en weduwen, tenzijde regering a .-nog een noodmaatregel neemt vóór 1 Januari 1948 of wel de Kamers c.er Staten-Generaal de Sociale recht- waardigheid betrachten. „De toekomst zal een hechte en harmonische samenwerking moeten brengen tussen een zeer krachtig landelijk verkeersapparaat en een aan tal goed functionnerende streekondernemingen, zowel op het gebied van het personen- als dat van het goederenvervoer. Daarbij zal menigmaal persoonlijk belang ondergeschikt moeten worden gemaakt aan algemeen belang", zo spnk ir. F. Q. den Hollander, president van de N.V. Ned. Spoorwegen. Het zjjn juist de kleine onderne mers, die zich bedreigd voelen door oe Ned. Spoorwegen. Dit leidt tot grote beroering, meermalen tot on redelijke uitlatingen en onjuiste weer gave van feiten. Zo zjjn enige pers conferenties gehouden, waar o.m. is medegedeeld, dat de ATO, dochteron derneming van de Ned. Spoorwegen, reeds 90 procent van de autobusljjnen in handen zou hebben, dat zjj een sterk overheersende rol zou spelen in de vrachtautodiensten en dat zjj doende zou zjjn zich meester te maken van de taxi-ondernemingen in de grote steden. „Er waren op 1 Januari 1947 onge veer 55000 vrachtauto's in ons land en daarvan bezit de ATO 852. Hier van doen er 558 dienst voor het af halen en bestellen van stukgoederen, die per spoor vervoerd moeten wor den of vervoerd zjjn. Daar maakt, voor zover ik weet, niemand bezwaar tegen. Dan zjjn er 66, die aan het on geregelde vervoer deelnemen, en 146 die internationale ljjndiensten onder houden. Wil men. van concurrentie spreken, dan liggen de zaken dus zo. dat de ATO met ruim 200 wagens tegenover ongeveer 55.000 particuliere vrachtauto's staat. Schakelt men het e gen vervoer uit, dan staan er tegen over die 200 nog altijd een 16.000, die in gebruik zijn bij transportbedrijven", aldus ir. den Hollander. „En de autobuslijnen?" „De ATO heeft er niet één meer. Wel bezitten de Ned. Spoorwegen een 120 grote autobussen, die rijden op van ouds bestaande spoorwegtrajec ten bij gebrek aan voldoende treinen. Deze bussen verwjjnen echter, zodra dc treinen terugkeren. Op de ljjn Zutfen-Winterswjjk is dat, ingaande 5 Oetober al gebeurd. Wat er dan niet die bussen gebeurt? Door het zeer intensieve gebruik zullen de meeste wel versleten zijn tegen de tijd, dat de deviezenpositie en mate- riaalaanvoer de Spoorwegen in staat hebben gesteld voldoende trein diensten te laten lopen. En wat die taxi's betreft, noch de ATO noch de N.S. hebben daar enige belangstelling voor." „Hebben de Ned. Spooj-wegen dan geen andere dochterondernemingen, die autobuslijnen exploiteren?" „Zeker, die zjjn er, maar minder dan men wel denkt. Men zegt in Zuid-Limburg b.v., dat de LTM een onderneming van ons is. Dat is niet waar. Wjj werken samen met tal van andere vervoersondernemingen, ook met maatschappijen, waarvan de N.S. geen aandelen bezitten, de Gelderse Tramwegen bijvoorbeeld. Wij streven daar juist naar. De dienstregelingen moeten op elkaar aansluiten en een tarievenoorlog moet voorkomen wor den. De busdiensten, die tijdelijk de trein vervangen, worden voor 't over grote deel door niet-dochteronderne- mingen gereden. Het goederenverkeer heeft de moeilijkheid, dat 90 procent van de vrachtauto-ondernemingen niet meer dan gemotoriseerde bode diensten of wilde vervoerders zjjn van één man en één wagen. Hoe moeten wjj daarmee samenwerken? Men kan toch van de N.S. niet verwachten, dat zij zich zullen aanpassen aan de uit eenlopende en vaak tegenstrjjdige wensen van deze eenlingen. Laten deze duizenden kleine ondernemers zich meer en beter dan tot dusver aaneensluiten in logische groepeh. Thans ziet men, dat ernstig nadeel wordt ondervonden en dit wordt dan grif aan de N.S. of aan de ATO ver weten. Maar waar ligt de oorzaak De eenling werkt niet economisch, doordat hij vaak zonder retourvracht terugrijdt. Ook voert het bedrjjf vaak geen behoorlijke boekhouding". Tot zover de president der Ned. Spoorwegen. Het wil ons voorkomen, dat zjjn woorden veel misverstand kunnen wegnemen. Voorts dient men te bedenken, dat de Ned. Spoorwegen en haar dochterondernemingen geen eigen vervoerspolitiek bedrjjven. Dat 1 doet tenslotte de regering, wier eigen- j dom de N.S. zijn. Welke vooruitzich ten die politiek biedt, ligt voor een groot deel in het duister; minister ir. Vos is een zwijgzaam man. Een duidelijke uitspraak zijnerzijds zou wellicht richting kunnen geven aan het vinden van een oplossing voor het hier aangesneden netelige vraag stuk. Van officiële zijde bericht men ons: „Na de taxitarieven zijn nu ook de tarieven voor het goederenvervoer met vrachtauto's opnieuw geregeld. Daarbij is een prijsverlaging' tot stand gekomen, welke ongeveer 10 tot 20 procent van de thans gevraagde prij zen bedraagt In het bijzonder is de vrachtprijs over korte afstanden omlaag gegaan. De nadruk wordt er op gelegd, dat ook de nieuwe tarieven maximum ta rieven zijn, waar beneden alle concur rentie is veroorloofd. De vervoerders zijn verplicht een uitvoerige gespeci ficeerde nota te overhandigen, waar in het vooral aankomt op de juistheid van afstanden en gewichten. Voor het grote publiek is deze prijsverlaging niet onmiddellijk van betekenis, zij beduidt echter een kostenverlaging voor het bedrijfsleven. Van officiële zijde wordt medege deeld: Zoals door de N.V. Philips' Verkoop- Maatschappij voor Nederland is aange kondigd heeft zij besloten een belang rijke vrijwillige prijsverlaging door te voeren van de door Philips geprodu ceerde artikelen. Deze prijsverlaging geschiedt in overleg met 't directoraat- generaal van de prijzen. De overheid hoopt, dat dit voorbeeld door andere ondernemers zal worden gevolgd en dat zij eveneens vrijwillig, waar dit maar enigszins mogelijk is, hun prij zen verlagen. Zij tonen hiermee, dat zij willen meewerken om een inflatie te voorkomen door vermindering van de spanning tussen lonen en prijzen. Indien de ondernemers aan deze po litiek actief hun steun geven, zullen zij niet alleen het landsbelang op voortref felijke wijze dienen, maar ook in hun eigen belang werken, dat uiteindelijk met een laag kostenniveau in de toe komst ten zeerste gebaat zal zijn. Deze prijsverlaging van Philips'-ar- tikelen gaat gepaard met een door de directeur-generaal van de prijzen voor geschreven verlaging van de handels marges. Het gevolg- ven een en ander is, dat de uiteindelijke prijsverlaging voor de consument zal variëren van 10 tot 37%, hetgeen voor de Nederlandse bevolking een bezuiniging van vete millioenen guldens per jaar betekent. Staatsblad H. 342 bevat een besluit tot wijziging van het K. B. van 19 No vember 1900 tot vaststelling van de regeling, waarnaar de gemeenteraad bevoegd is aan schoolgaande kinde ren ter bevordering van het schoolbe zoek voeding en kleding te verstrek ken of met dat doel subsidie te ver lenen. In art. 1 is bepaald, dat voor kleding van één en hetzelfde kind niet meer mag worden besteed dan 40 gulden per jaar. Het besluit treedt 1 Januari 1948 in werking. Deskundigen op voedingsgebied achten het wenselijk, dat kinderen van 0 tot en met 1 jaar een onder de hui dige omstandigheden zo groot moge lijk melkrantsoen krijgen. Om hieraan tegemoet te komen is besloten voor kinderen van 0 tot en met 1 jaar het kaasrantsoen van 100 gram per twee weken te vervangen door één liter melk, zodat hun totaal melkrantsoen voortaan elf liter melk bedraagt. Deze regeling gaat op 10 Nov. a.s. in. voor het tijdvak van 9 t/m 22 Nov. '47. Elk der volgende bonnen geeft recht op het kopen van: Bonkaarten KA, KB, KC 711 (serie R)t 800 gram brood 250 gram margarine of 200 gram vet 250 gram margarine of 200 gram vet 100 gram vlees 400 gram vlees 3'/t liter melk 6 liter melk 6'/t liter melk 100 gram kaas of 125 gram korstloze kaas. 125 gram koffie 50 gram thee 1600 gram brood 800 gram brood R01 Brood R01 Boter R02 Boter R—01 Vlees R02 Vlees R—01 Melk R—03 Melk R—05 Melk R01 Diversen R02 Diversen R03 Diversen R03 Reserve R06 Reserve Bonkaarten KD, KE 711 (serie R): R11 Brood 800 gram brood R11 Boter 250 gram boter R12 Boter 125 gram margarine of 100 gram vet R-ll, R-12- Vlees 100 gram vlees R13 Melk 10 liter melk R15 Melk 11 liter melk R13 Reserve 800 gram brood R14 Reserve 100 gram kaas of 125 gram korstloze kaas. Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH 712 (bijz. arbeid, a.s. moeders en zieken) (serie R): R21 Brood R21 Boter R22 Boter 800 gram brood 250'gram boter 250 gram margarine of 200 gram vet 5 liter melk 300 gram vlees 100 gram vlees 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas. 5 eieren. Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Vrijdag 7 November worden ge bruikt, met uitzondering van de bon nen voor melk, waarop eerst op Maan dag 10 November mag worden gekocht. De tussentijds aangewezen bonnen: q03 Vlees en q06 Diversen, rechtge- vend op 100 gram vlees, zijn geldig t/m 8 November. R—21 Melk R—21 Vlees R—22 Vlees R21 Kaas R21 Eieren Naar wij vernemen is in oprich ting een „Nederlandse potlodenin dustrie N.V." Deze industrie zal zo wel houten- als vulpotloden fabri ceren. De benodigde vergunningen zijn inmiddels aangevraagd. De firma Bruynzeel uit Zaandam is een der vennoten, terwijl"voorts de Ned. Handel Maatschappij bij dit concern betrokken is. De heer E. Penkala uit Amsterdam, 'n zoon van de bekende Joegoslavische pot lodenfabrikant, is één der initiatief nemers. De N.V. Philips Gloeilam pen Fabriek te Eindhoven zal de gegoten houders der vulpotloden gaan leveren. Het is nog niet be kend, of de fabriek gevestigd zal worden in Heiloo of Zaandam. Op tournée door het Noordelijk deel van Palestina heeft de Britse hoge commissaris, Sir Alan .Cunningham, in een Arabisch dorp een rede gehouden, waarin hij zeide, dat de V.N. tot taak hadden de vrede in Palestina te ves tigen. Vrede kon echter niet door re geringen en organisaties als het ware verleend worden, maar moest in de harten der mensen wonen. Engeland wenste, wanneer het het land verliet, dit in vrede en veiligheid achter te laten. Het was aan het volk van Pa- lestina, te beslissen in welke omstan digheden de Britse ontruiming zou plaats moeten vinden. Sir Alan zeide tot slot, dat hij zonder twijfel de laat ste Britse hoge commissaris was, die een bezoek gebracht had. Tijdens de feestelijkheden op Walcheren: Attlee en zijn vrouw te We6t- Kapelle. l

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 1